Stenosis paru: rawatan, pencegahan, diagnosis

Penyakit ini adalah penyakit tertentu, yang disertai dengan penyempitan di kawasan saluran keluar ventrikel kanan dari sisi injap yang terletak di arteri pulmonari. Perubahan sedemikian membentuk halangan yang signifikan, dan melalui itu ventrikel harus mengepam darah dengan usaha yang besar, yang pada gilirannya dapat mempengaruhi kualiti hidup manusia.

Jenis penyakit

Di antara semua kecacatan jantung kongenital yang diketahui, stenosis terpencil sangat biasa, iaitu sekitar 12%. Stenosis valvular adalah yang paling biasa, walaupun kadang-kadang stenosis gabungan boleh berlaku, yang berlaku bersama dengan supravalvular atau subvalvular, serta penyakit jantung kongenital lain yang diketahui.

Dalam hampir 90% kes penyakit ini, stenosis didiagnosis sebagai valvular. Selebihnya 10% adalah subvalvular dan supravalvular.

Stenosis valvular dibezakan oleh kurangnya pemisahan injap itu sendiri ke injap tertentu dan pemerolehan diafragma dalam bentuk kubah dengan bukaan hingga 10 mm. Stenosis subvalvular disertai oleh percambahan tidak normal kedua-dua tisu dan otot berserabut dengan bentuk corong, yang menyempit pada bahagian bahagian keluar di ventrikel kanan. Stenosis Nadklapanny dicirikan oleh penyempitan tempatan, kehadiran beberapa stenosis periferi, dll..

Penyakit ini dikelaskan berdasarkan tahap tekanan darah dan kecerunan (perbezaan) tekanan yang berlaku di arteri ventrikel dan paru-paru:

  • Tahap 1 - pada peringkat pertama, stenosis mulut arteri pulmonari dalam bentuk sederhana ditentukan, tekanan darah adalah penunjuk hingga batas 60 mm Hg. dengan indeks kecerunan dengan titik ekstrem hingga 30 mm Hg;
  • Tahap 2 - pada peringkat kedua, diagnosis menjadi stenosis mulut arteri pulmonari bentuk yang diucapkan dengan had tekanan hingga 100 mm Hg. dan dengan kecerunan hingga 80 mm Hg. st.;
  • Tahap 3 - pada tahap ini, penyakit ini didefinisikan sebagai stenosis mulut arteri pulmonari dengan keparahan tajam, penunjuk tekanan lebih dari 100 mm RT. Seni. dengan kecerunan melebihi 80 mm Hg;
  • Tahap 4 - tahap penyakit yang paling serius, di mana perkembangan distrofi miokardium sering bermula dan pelanggaran peredaran darah umum berlaku, tetapi peningkatan tekanan pada ventrikel menurun, kerana munculnya kekurangan kontraksi di dalamnya.

Gejala penyakit

Stenosis paru muncul dengan berbeza bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini. Ia dipengaruhi oleh petunjuk seperti tekanan di ventrikel kanan dan kecerunan yang ditunjukkan di atas. Dengan petunjuk rendah dan tidak dapat dinyatakan seperti di atas, gejala atau aduan mungkin tidak ada sepenuhnya.

Pada tahap penyakit yang ketara, manifestasi berikut dapat diperhatikan:

  • keletihan, yang muncul tidak lama lagi walaupun dengan sedikit beban;
  • kelemahan umum;
  • mengantuk dan pening;
  • sesak nafas dan berdebar-debar;
  • kes pengsan;
  • sawan dan manifestasi angina pectoris dalam bentuk penyakit yang lebih teruk.

Jika dilihat dalam kes ini, doktor pesakit menarik perhatian kepada denyutan dan rembesan urat serviks, kulit pucat, sifat sistolik dada yang gemetar, kehadiran bonggol jantung yang disebut.

Pengeluaran jantung yang menurun menyebabkan kebiruan bibir, phalanges, dan pipi.

Stenosis injap paru adalah penyakit yang juga boleh berlaku pada kanak-kanak. Selalunya, manifestasi menjadi kelewatan pada bahagian perkembangan fizikal, yang ditunjukkan dalam penurunan berat badan dan pertumbuhan yang rendah.

Bagi kanak-kanak yang menderita penyakit ini, selsema yang kerap, serta perkembangan radang paru-paru, adalah ciri. Penyakit ini dalam beberapa kes berlaku pada bayi yang baru lahir, penyebabnya mungkin kehadiran penyakit ini pada ibunya.

Anda dapat melihat kehadirannya semasa kehamilan oleh bunyi bising atau akibat radiografi, yang menunjukkan pembesaran jantung dari ventrikel kanan. Pada bayi baru lahir, penyakit ini mungkin tidak mendapat bentuk yang rumit, kerana penyakit ini cukup berupaya untuk tidak mempengaruhi cara hidup yang biasa.

Sekiranya bentuk penyakit ini sederhana atau teruk, sianosis menampakkan diri dari hari-hari pertama, iaitu warna biru di kawasan nasolabial, pada kuku dan bibir. Malangnya, jika rawatan tidak dilakukan, kanak-kanak tersebut mungkin akan mati pada tahun pertama kehidupan mereka.

Diagnosis penyakit

Untuk menentukan stenosis arteri pulmonari, perlu melakukan serangkaian pemeriksaan, yang merangkumi analisis, dan juga perbandingan data yang diperoleh. Bukan yang terakhir dalam diagnosis adalah hasil diagnosis instrumental yang disebut.

Dengan penyakit ini, pergeseran di sempadan jantung ke kanan diperhatikan, dan dengan palpasi, denyutan sistolik di ventrikel di sebelah kanan dapat dilihat. Menurut data yang diperoleh setelah auskultasi dan fonokardiografi, terdengar bunyi kasar dan kuat, nada kedua di arteri pulmonari menjadi lemah, dan kemudian pemisahannya yang lengkap.

Difraksi sinar-X menunjukkan stenosis mulut arteri pulmonari, jika terdapat pengembangan sempadan jantung dengan latar belakang penipisan imej paru.

ECG dapat membantu menentukan beban pada ventrikel. Penggunaan ekokardiografi dengan adanya penyakit sering menunjukkan dilatasi ventrikel bersama dengan dilatasi arteri pulmonari..

Dopplerografi digunakan untuk menentukan perbezaan tekanan batang ventrikel dan paru..

Penunjuk tekanan mudah diperiksa dengan membunyikan jantung kanan. Kaedah ini juga digunakan untuk menentukan kecerunan. Sekiranya terdapat sakit dada pada pesakit yang berusia lebih dari 40 tahun, angiografi koronari selektif ditunjukkan..

Sekiranya terdapat gejala penyakit pada kanak-kanak, untuk mendiagnosis dengan tepat, ia digunakan:

  • sinar-x yang memaparkan perubahan pada paru-paru;
  • ECG - untuk menentukan beban berlebihan di jantung kanan;
  • echocardiogram - untuk kesimpulan akhir yang menunjukkan tahap penyakit.

Perkara yang paling penting dalam mendiagnosis penyakit adalah membezakannya antara penyakit seperti kecacatan di kawasan septum ruang jantung, triad Fallot, kompleks Eisenmenger, dll..

Rawatan

Cara yang paling biasa dan paling berkesan untuk merawat penyakit ini adalah campur tangan pembedahan, yang melibatkan penghapusan stenosis. Perlu diingat bahawa operasi ini hanya ditunjukkan jika stenosis paru telah mencapai tahap 2 atau 3.

Dengan stenosis valvular, rawatan valvuloplasti terbuka digunakan, di mana pemotongan komisur bersatu berlaku. Valvuloplasty belon juga digunakan secara meluas (endovaskular). Ini adalah kaedah penghapusan stenosis intravaskular, yang dilakukan dengan menggunakan belon dan kateter kembung..

Dengan stenosis supravalvular, perlu untuk menyusun semula kawasan penyempitan menggunakan prostesis (xenopericardial) atau patch. Stenosis subvalvular memerlukan infundibulektomi. Proses ini adalah penyingkiran tisu hipertrofi (otot) di kawasan saluran keluar ventrikel kanan.

Sebarang bentuk stenosis cukup mampu menyebabkan komplikasi serius yang mempengaruhi jangka hayat. Oleh itu, diagnosis dan rawatan harus dilakukan tepat pada masanya. Walaupun begitu, campur tangan pembedahan juga boleh berbahaya dengan akibat seperti kekurangan injap paru.

Rawatan untuk kanak-kanak dan asas pemilihannya dibuat mengikut tahap penyempitan arteri pulmonari. Campur tangan pembedahan tidak boleh dilakukan hanya dengan sedikit keparahan penyakit atau sekiranya tidak ada aduan. Sekiranya ada, rawatan harus dilakukan dengan segera. Biasanya operasi dilakukan pada usia 5-10 tahun.

Dengan bentuk penyakit yang serius, pembedahan dapat dilakukan dengan segera. Untuk kanak-kanak, prosedur seperti valvuloplasty belon atau pembinaan semula pembedahan digunakan. Secara amnya, rawatan ini memberikan hasil yang baik dan kadar kematian yang rendah. Sebilangan kecil, ia ditunjukkan pada kehidupan normal anak yang, setelah 3 bulan, dapat kembali ke sekolah.

Sebarang aktiviti fizikal terhad kepada jangka masa dua tahun..

Pencegahan Penyakit dan Prognosis Masa Depan

Stenosis paru-paru, tidak kira sama ada ia berlaku pada orang dewasa atau pada kanak-kanak, dengan bentuk ringan hampir tidak mempengaruhi kualiti atau jangka hayat. Sekiranya kita membicarakan bentuk penyakit yang ketara dari sudut hemodinamik, maka ia membawa kepada perkembangan awal kekurangan dari ventrikel kanan. Ini, seterusnya, boleh berlaku akibat kematian mendadak..

Statistik menunjukkan bahawa hasil operasi untuk 91% pesakit, jangka hayat purata sekurang-kurangnya 5 tahun lagi. Sekiranya tiada gejala yang teruk pada pesakit dewasa, pembedahan dapat ditangguhkan untuk jangka waktu tertentu.

Sebagai pencegahan kemunculan penyakit ini, terutama pada anak-anak, perlu memastikan semua keadaan yang diperlukan untuk kehamilan normal ibu hamil. Di samping itu, semua langkah mesti diambil untuk mengenali penyakit ini tepat waktu, akibatnya rawatan yang sesuai dapat diresepkan.

Ia juga boleh bertujuan untuk menghilangkan penyakit-penyakit yang menyebabkan perubahan yang diperoleh anak. Setiap pesakit mesti diperhatikan oleh pakar seperti pakar kardiologi dan pakar bedah jantung, serta mengambil semua langkah untuk mencegah perkembangan endokarditis berjangkit.

Jenis stenosis injap paru yang berbeza: gambaran klinikal dan kaedah rawatan

Di antara penyakit jantung kongenital, stenosis injap paru pulmonari menempati tempat yang istimewa.

Ini disebabkan oleh keparahan patologi dan rawatan ubat yang terhad. Ia berlaku pada zaman kanak-kanak.

Setelah 20 tahun tidak didiagnosis kerana kadar kematian yang tinggi.

Sedikit anatomi

Injap paru - paru - terletak di sempadan ventrikel kanan dan batang paru. Tugas utamanya adalah untuk mencegah pengembalian darah ke jantung semasa bersantai. Ini dilakukan kerana 3 sayap, tertutup rapat pada masa ini..

Fungsi normal injap paru diperlukan untuk penyediaan tisu dan organ yang lengkap dengan oksigen, yang memenuhi darah ketika melewati lingkaran kecil peredaran darah melalui arteri pulmonari.

Intipati patologi dan penyebab perkembangan

Stenosis injap paru adalah akibat perubahan patologi pada injapnya (penyatuan antara mereka) atau pembentukan tambahan septum otot pada pelbagai tahap. Sebab-sebab keadaan ini dipertimbangkan:

  1. Patologi kehamilan pada peringkat awal, ketika peletakan organ dan sistem utama.
  2. Perencatan pertumbuhan intrauterin.
  3. Membebankan keturunan untuk kecacatan jantung.
  4. Demam reumatik akut.
  5. Neoplasma malignan pada injap.
  6. Lesi aterosklerotik yang teruk.
  7. Endokarditis berjangkit.
  8. Kecederaan dada akut dengan kerosakan jantung.
  9. Tetrad, triad Fallot.

Selalunya, malformasi dikesan pada lelaki.

Klasifikasi Klinikal

Kepada ahli kardiologi membezakan 2 kumpulan besar kecacatan:

  1. Stenosis paru-paru yang tidak rumit. Kadang-kadang ia dipanggil lesi tunggal (bersih). Dibangunkan pada injap yang diubah suai pada awalnya.
  2. Sekunder (diperoleh) - berlaku pada jantung yang sihat.
  3. Digabungkan - dengan kehadiran serentak beberapa kecacatan dan kecacatan anatomi pada anak.

Di lokasi kecacatan, terdapat klasifikasi anatomi:

  • stenosis injap paru dengan septum interventricular yang diawetkan;
  • stenosis supravalvular infundibular (kerucut pulmonari) - penampilan diafragma otot tambahan di atas injap;
  • pasca injap - tunggal, berganda.

Stenosis valvular arteri pulmonari paling sering digabungkan dengan keabnormalan lain: ductus arteriosus terbuka, patologi injap aorta, pembentukkan aorta.

Gangguan hemodinamik

Oleh kerana aliran darah patologi terbalik dari saluran paru-paru, ketika jantung berehat, ventrikel kanan mengalami beban berat semasa penguncupan berikutnya. Kerana terlalu banyak otot jantung yang berpanjangan, ia bertambah dalam jumlah. Hipertrofi ventrikel kanan secara beransur-ansur berkembang. Pembentukan semula jantung mengakibatkan "mengepam" jumlah darah yang lebih kecil melalui paru-paru. Terdapat kekurangan oksigen pada organ dan tisu. Keadaan ini dipanggil hipoksia. Pada peringkat awal, untuk mencegah perubahan selanjutnya, aliran darah dipercepat.

Isipadu miokardium ventrikel kanan tumbuh, mewujudkan kontraksi tambahan untuk aliran darah normal, yang seterusnya menyumbang kepada peningkatan kelaparan oksigen.

Secara beransur-ansur, jantung menjadi tidak dapat mengatasi beban keseluruhan. Terdapat pengembangan semua biliknya, penurunan kontraktilitas. Perubahan ini menentukan gambaran klinikal penyakit ini..

Gejala penyakit

Dengan stenosis injap paru yang tidak cukup dinyatakan, aduan mungkin tidak berlaku.

Sekiranya terdapat tahap kecacatan yang ketara, maka pesakit mencatat:

  • kelemahan;
  • penurunan prestasi;
  • toleransi fizikal yang lemah;
  • sesak nafas
  • Pening
  • keadaan pengsan dan pengsan;
  • ketidakselesaan di belakang sternum;
  • bengkak kaki;
  • ringan kepala.

Kanak-kanak itu juga mempunyai simptom berikut:

  • penurunan selera makan;
  • untuk bayi - refleks penghisap yang lemah;
  • regurgitasi yang banyak;
  • kenaikan berat badan yang lemah;
  • segitiga nasolabial biru dan hujung jari ketika menangis.

Dyspnea dan pengsan pada peringkat awal hanya mengganggu aktiviti fizikal. Seiring perubahan berlangsung, keluhan mulai terjadi dalam keadaan tenang..

Tanda diagnostik

Untuk mengesahkan kehadiran stenosis injap paru, perlu melakukan algoritma pemeriksaan wajib.

  • penjelasan mengenai semua aduan pesakit;
  • mengkaji sejarah hidup dan penyakit;
  • pemeriksaan am;
  • penyelidikan tambahan.

Pemeriksaan fizikal membolehkan anda mengesyaki patologi jantung. Dalam kes ini, doktor mengenal pasti:

  • ketidakkonsistenan pertumbuhan dan penunjuk berat badan dengan standard umur;
  • pucat kulit dengan warna bibir kebiruan, hujung jari;
  • beberapa ciri luaran: sindrom kardio-fasial (ciri stenosis valvular kongenital), hipertelorisme (jarak patologi besar antara organ berpasangan), telinga set rendah;
  • peningkatan denyutan urat serviks;
  • bengkak.

Tanda-tanda auskultasi ciri stenosis injap paru:

  • murmur sistolik kasar;
  • patologi nada II di atas arteri pulmonari;
  • kemunculan nada IV ventrikel kanan.

Dari kajian tambahan yang ditetapkan:

  1. ECG di mana hipertrofi ventrikel kanan dikesan.
  2. Sinar-X cahaya.
  3. Flebogram.
  4. Ekokardiografi.
  5. Kateterisasi jantung.
  6. Angiokardiografi.

3 kaedah terakhir membolehkan anda memvisualisasikan stenosis, menentukan penyetempatan dan keparahannya.

Terapi

Kaedah utama merawat pesakit dengan stenosis injap paru adalah pembedahan. Petunjuk untuknya adalah:

  • kemunculan aduan pertama;
  • kursus tanpa gejala, tetapi dengan perubahan yang ketara mengikut kajian tambahan.

Kontraindikasi untuk rawatan pembedahan adalah kegagalan ventrikel kanan yang teruk.

Umur optimum untuk menjalankan operasi adalah 5-10 tahun. Pada pesakit yang lebih kecil, dengan penyimpangan minimum, mereka menggunakan taktik jangkaan dengan sedikit keparahan kecacatan.

Rawatan pembedahan terdiri daripada 2 jenis:

  1. Valvulotomi - pemotongan lipatan bersatu.
  2. Valvuloplasti belon semasa kateterisasi jantung.

Kaedah mana yang akan dipilih ditentukan oleh pakar bedah jantung dengan mengambil kira semua data yang ada. Selepas operasi, kanak-kanak cepat sembuh. Mereka mempunyai prognosis yang baik.

Daripada ubat-ubatan untuk rawatan pesakit, persiapan simptomatik ditetapkan, bergantung kepada keluhan.

Semua pesakit diberi cadangan umum:

  • Pengecualian aktiviti fizikal;
  • pemakanan yang betul;
  • fisioterapi;
  • kekurangan tabiat buruk.

Rawatan pesakit dengan stenosis injap paru adalah kompleks. Rejimen rawatan individu dipilih oleh doktor yang hadir. Dia juga melakukan kawalan dinamik terhadap kesejahteraan pesakit..

Stenosis injap paru jarang berlaku, tetapi menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan. Oleh itu, adalah perlu untuk memeriksa pemeriksaan perubatan yang dijadualkan dan mengikuti semua cadangan doktor.

Stenosis injap paru

Apa itu stenosis paru??

Stenosis paru adalah penyempitan antara ventrikel kanan dan arteri pulmonari yang membawa darah ke paru-paru, atau penyempitan langsung arteri pulmonari itu sendiri di bahagian yang berlainan.

Penyempitan ini boleh berlaku pada tahap yang berbeza, dan bergantung pada tempat penyempitan, jenis stenosis paru berikut dibezakan: valvular (penyempitan injap pulmonari), supravalvular (penyempitan arteri pulmonari di atas tahap injap), subvalvular (penyempitan kerana pertumbuhan otot kanan yang berlebihan ventrikel, yang menghalang keluarnya darah ke arteri pulmonari), dan stenosis paru periferal (ini adalah stenosis dari pelbagai cabang arteri pulmonari itu sendiri, membawa darah ke paru-paru kanan atau kiri). Selalunya, stenosis arteri pulmonari digabungkan dengan kecacatan jantung yang lain (tetralogi Fallot, transposisi kapal besar dan lain-lain).

Gambar 2 - Injap paru normal dan stenotik

Stenosis injap yang paling biasa dari arteri pulmonari. Biasanya, injap pulmonari membolehkan darah vena mengalir secara bebas dari ventrikel kanan (pam) ke arteri pulmonari, di mana darahnya dipenuhi dengan oksigen. Kebiasaannya, tekanan di arteri ventrikel dan paru-paru adalah sama. Injap paru terdiri daripada tiga cusps. Apabila ventrikel kanan berkontrak, injap tutup sepenuhnya terbuka dan darah mengalir bebas ke arteri pulmonari; apabila ventrikel kanan berehat dan mengisi dengan darah vena yang mengalir dari organ dan tisu kita, injap tutup sepenuhnya dan menghalang pengembalian darah dari arteri pulmonari ke ventrikel kanan. Dengan stenosis valvular arteri pulmonari, katup injap sebahagiannya menyatu bersama, dan bukaan penuhnya menjadi mustahil (Gamb. 2). Lebih-lebih lagi, tekanan di ventrikel kanan sangat tinggi, dan arteri pulmonalis rendah (kecerunan tekanan).

Kursus maksiat secara semula jadi. Atau apa yang menyebabkan stenosis paru?

Stenosis paru menyebabkan ventrikel kanan beroperasi dalam mod usaha yang berlebihan untuk mendorong darah melalui penyempitan ke dalam paru-paru. Secara beransur-ansur, ventrikel kanan bosan bekerja dalam mod ini, yang menyebabkan peregangan dindingnya, peningkatan rongga, perkembangan kegagalan jantung dan aritmia jantung. Oleh kerana penyempitan, darah yang tidak mencukupi mengalir ke paru-paru, menyebabkan penyakit bronkopulmonari kerap.

Manifestasi klinikal stenosis paru bergantung pada keparahan penyempitan. Stenosis arteri pulmonari (kritis) yang sangat ketara pada bayi baru lahir dapat menunjukkan dirinya sebagai kegagalan jantung yang teruk, warna kulit yang kebiruan. Kanak-kanak seperti itu memerlukan rawatan endovaskular atau pembedahan segera. Stenosis tidak ketara dengan kecerunan tekanan kurang dari 25 mm RT. Seni. mungkin tidak menunjukkan apa-apa, dan pesakit seperti itu tidak memerlukan rawatan. Selalunya, mereka disyorkan pemantauan rutin oleh pakar kardiologi dan ultrasound jantung secara berkala, yang akan membantu mengesan perkembangan penyempitan..

Rawatan stenosis paru.

Rajah 3 - Silinder pelebaran. Dilipat di atas, melambung di bawah.

Gambar 4 - Stent (tengah) dan belon (bawah)Gambar 5 - Stent dipasang pada belon dan siap untuk ditanam.

Pilihan operasi bergantung pada tempat penyempitan. Hanya stenosis paru-paru valvular dan periferal (stenosis cawangan) yang menjalani rawatan endovaskular; varian kecacatan yang tersisa tetap menjadi hak prerogatif pembedahan.

Rawatan sebarang stenosis paru valvular bermula di bilik sinar-X. Operasi ini dipanggil valvuloplasty belon dari arteri pulmonari. Tiub nipis (kateter) dimasukkan melalui urat femoral ke dalam arteri pulmonari di bawah kawalan sinar-x, melalui mana media kontras disuntik (Video 1). Manipulasi ini membolehkan anda menentukan lokasi dan tahap penyempitan. Kemudian kateter dimasukkan ke dalam arteri pulmonari, di hujungnya terdapat balon dalam keadaan terlipat (Gambar 3).

Apabila belon mencapai titik penyempitan, ia mengembang, sambil memisahkan penutup injap yang disambungkan bersama (Video 2). Belon mengempis, dan kateter dikeluarkan dari badan pesakit. Dengan menggunakan kateter lain, tekanan di ventrikel kanan dan arteri pulmonari diukur dan keberkesanan prosedur dinilai. Prosedur ini berlangsung rata-rata sekitar satu jam. Selepas operasi sedemikian, hanya kesan tusukan urat femoral yang tersisa di badan pesakit.

Ia juga mungkin rawatan endovaskular stenosis cawangan arteri pulmonari, membawa darah ke paru-paru kanan atau kiri. Stenosis seperti ini sangat jarang berlaku sebagai kecacatan terpencil. Lebih kerap, stenosis cawangan digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital yang lain atau akibat daripada pembetulan pembedahan. Dalam kes ini, penyempitan dahan dihilangkan di ruang sinar-X. Prosedur ini dipanggil angioplasti belon dari cawangan arteri pulmonari. Begitu juga, dengan stenosis injap di bawah kawalan sinar-X, kateter dimasukkan ke tapak penyempitan dengan belon di hujungnya. Belon melambung, meregangkan tapak penyempitan. Keberkesanan prosedur dinilai setelah pemberian agen kontras ke arteri pulmonari dan pengukuran tekanan pada titik yang berlainan kapal. Selalunya, kerana keanjalan kapal yang besar (apabila dinding kapal setelah pengembangan mengembang ke bentuk sebelumnya), satu angioplasti belon tidak mencukupi.

Dalam kes ini, stenting dari cabang arteri pulmonari dilakukan. Stent adalah tenunan logam dalam bentuk tiub kecil (Gamb. 4). Apabila dilipat, stent diletakkan di atas kateter belon (Gambar 5). Apabila kateter belon melambung, stent meluruskan, membentuk kerangka logam yang boleh dipercayai untuk dinding kapal, dan mencegah kapal menyempit lagi (Video 3, 4, 5).

Pemulihan selepas prosedur

Sebagai peraturan, pesakit diberhentikan sehari selepas prosedur. Pembalut steril harus berada di tempat memasukkan kateter ke dalam kapal untuk beberapa waktu. Dalam tempoh 6 bulan selepas pembedahan sekiranya demam, perlu dilakukan profilaksis antibiotik endokarditis berjangkit. Dalam masa enam bulan setelah prosedur, perlu untuk tidak melakukan vaksinasi rutin..

Video 1 - Video dari bilik operasi. Bahan kontras disuntik melalui kateter diagnostik ke ventrikel kanan.

Video 2 - Video dari bilik operasi. Belon kateter mengembung injap menyempit.

Video 3 - Video dari bilik operasi. Penyempitan tajam antara cawangan kanan dan kiri arteri pulmonari. Hanya cawangan kiri yang diberikan.

Video 4 - Video dari bilik operasi. Penyempitan tajam antara cawangan kanan dan kiri arteri pulmonari. Hanya cabang yang betul diberikan.

Video 5 - Video dari bilik operasi. Stent ditetapkan untuk menyekat. Aliran darah di antara dahan pulih.

Sebilangan besar peralatan endovaskular mahal dibeli oleh Institut Amosov melalui program negara

Sekiranya anak anda memerlukan alat endovaskular yang mahal, hubungi Dana Bantuan

Tidak menemui maklumat yang anda perlukan?

Mitos dan realiti mengenai pembedahan edovaskular
kecacatan jantung kongenital

Pada masa ini, pembedahan endovaskular menarik lebih banyak perhatian dari hampir semua media, termasuk media cetak, Internet dan televisyen. Setiap hari kita menghadapi sejumlah besar maklumat mengenai pelbagai aspek bidang perubatan moden ini. Setiap hari mereka menulis dan membincangkannya, tetapi, malangnya, tidak semua dan tidak selalu objektif. Terdapat banyak pernyataan, khabar angin, atau mitos yang salah yang perlu diperbetulkan dengan maklumat fakta..

Mitos 1. Ini adalah bidang pembedahan kardiovaskular yang sangat baru dan hampir eksperimen..

Ini tidak benar! Pembedahan endovaskular mempunyai sejarah yang kaya dan telah lama digunakan dalam amalan perubatan. Untuk pertama kalinya, kateterisasi jantung dilakukan pada tahun 1929 oleh R. Forsmann (Jerman), yang mana pada tahun 1956 dia menerima Hadiah Nobel. Pada tahun 1964, angioplasti belon pertama dilakukan dan sejak itu pembedahan endovaskular berhenti menjadi bidang perubatan semata-mata diagnostik. Penemuan lebih lanjut dan penemuan peranti diikuti satu demi satu: 1975 - spiral, 1976 - oklusi, 1979 - emboli, 1986 - stent koronari, 1994 - stent untuk kapal besar, 2005 - injap jantung endovaskular! Sehingga kini, semua peranti di atas telah berkembang menjadi analog yang lebih maju. Penyekat yang paling biasa di dunia adalah Amplatzer Occluder - lebih daripada setengah juta implan sejak tahun 1995. Di Institut Amosov, penyekat Amplatzer telah menempatkan rakan sejawatnya sejak tahun 2003. Kecenderungan di dunia adalah bahawa diagnosis telah berpindah dari sinar-X ke bilik-bilik ekokardiografi dan tomografi yang dikira, dan rawatan kecacatan jantung telah berpindah dari bilik operasi ke sinar-X. Di negara-negara maju di dunia (AS, Kanada, Australia, Eropah), saluran botal, kecacatan septum, dan penyusutan aorta secara praktikal tidak dikendalikan secara pembedahan. Institut kami mengambil kira semua trend dunia moden dalam rawatan pesakit.

Mitos 2. Peranti yang dengannya rawatan kecacatan (penyekat, spiral, stent) adalah benda asing dan dapat terkoyak.

Semua peranti ini diperbuat daripada bahan biokompatibel berteknologi tinggi moden yang tidak menimbulkan reaksi penolakan. Enam bulan selepas operasi, alat ini ditutup sepenuhnya oleh endotelium (bercambah oleh sel mereka) dan tidak berbeza dari permukaan dalaman jantung. Semua alat tidak bermagnet, setelah implantasinya kepada pesakit, MRI dapat dilakukan. Mereka tidak mengeluarkan isyarat bunyi pada alat pengesan logam di lapangan terbang, pusat membeli-belah, dll..

Mitos 3. Penghuni bergerak (terbang pergi).

Memang, dalam praktik kita dan dunia kes seperti ini berlaku, tetapi kekerapannya sekitar 1%. Komplikasi itu tidak menyenangkan, tetapi tidak kritikal. Tidak ada satu pun kasus di dunia di mana okluder yang berpindah pasti akan membawa maut. Biasanya, penyekat seperti itu dikeluarkan secara endovaskular dan dipasang semula atau diganti dengan yang lebih besar. Sebilangan besar anjakan berlaku pada jam pertama atau hari selepas pembedahan, ketika pesakit masih di klinik. Selanjutnya, kebarangkalian ini dikurangkan dengan ketara, bias jauh adalah kasuistik.

Mitos 4. Kecacatan septum atrium tanpa pinggir atau pinggiran nipis tidak tertakluk kepada penutupan endovaskular..

Ketiadaan pinggir aorta septum bukanlah kontraindikasi terhadap penetapan oklusi. Perkara yang sama berlaku untuk septum yang menipis atau aneurisma. Ingatlah bahawa ekokardiografi konvensional (transthoracic) tidak memberikan gambaran lengkap mengenai kecacatan tersebut. Walaupun ketiadaan pinggir didiagnosis, ini tidak bermakna ia tidak ada. Anatomi kecacatan yang jelas hanya dapat dinilai setelah ekokardiografi transesophageal, yang merupakan standard emas dalam pemilihan pesakit untuk rawatan endovaskular.

Mitos 5. Penghuni memerlukan penggantian dari masa ke masa..

Baik dengan pertumbuhan pesakit, atau dengan masa, alat pengganti diperlukan. Selepas 6 bulan, penghalang tumbuh ke dalam septum dan menjadi asas untuk pertumbuhannya yang lebih jauh. Dalam kes stenting vaskular, peningkatan endovaskular lumen stent dengan pertumbuhan vaskular adalah mungkin tanpa menggantikan implan.

Mitos 6. Ia mahal...

Pembedahan endovaskular adalah teknologi tinggi yang harganya lebih tinggi daripada pembedahan konvensional. Dalam beberapa kes, pesakit membeli alat implantasi, tetapi ada barisan untuk implan percuma, yang dibeli oleh institusi. Di samping itu, kami bekerjasama dengan banyak dana bantuan yang mengumpulkan dana untuk pembelian peranti untuk kanak-kanak dalam waktu yang agak singkat. Dalam kebanyakan kes, tidak ada urgensi dalam operasi, dan pesakit memiliki cukup waktu untuk mengumpulkan dana untuk implan, menunggu giliran, atau mencari penaja. Oleh itu, jika pesakit ingin dikendalikan secara endovaskular, hari ini tidak ada halangan untuk ini..

Soalan Lazim

Purata tinggal di hospital adalah 3-4 hari. Sebagai peraturan, pada hari kemasukan pada waktu pagi, anda menjalani pemeriksaan yang merangkumi ujian darah klinikal dan biokimia (anda perlu datang dengan perut kosong), melakukan sinar-X, ECG, imbasan ultrasound jantung dan berunding dengan pakar kardiologi dan pakar bedah jantung. Sekiranya semua indikator normal, keesokan harinya pembedahan dilakukan untuk menghilangkan kecacatan. Pada hari ketiga, kami menjalankan kajian kawalan dan memberitahu anda.

Untuk kemasukan ke hospital di hospital kami, anda memerlukan pasport atau surat beranak anak.

Sekiranya pesakit adalah kanak-kanak, anda memerlukan sijil persekitaran kebersihan dan epidemiologi (bahawa anak itu baru-baru ini tidak bersentuhan dengan pesakit yang dijangkiti), yang akan anda terima di klinik di tempat kediaman.

Sebaiknya bawa pendapat penasihat sebelumnya, EKG dan sinar-X dada.

Rujukan dari pakar kardiologi di tempat kediaman anda TIDAK DIPERLUKAN. Anda boleh datang untuk berunding dan rawatan seterusnya dalam bentuk rawatan diri. Sekiranya anda berusia lebih dari 30 tahun atau anda merasakan kerosakan pada jantung, disarankan untuk melakukan pemantauan Holter di tempat kediaman. Kajian seperti itu dapat dilakukan bersama kami, tetapi ini akan meningkatkan masa anda di hospital sebanyak 1-2 hari.

Sekiranya anda menderita gastritis kronik, ulser peptik perut atau duodenum, fibrogastroduodenoskopi diperlukan. Sekiranya berlaku pengesahan penyakit ini, anda perlu menjalani rawatan di tempat kediaman. Kajian seperti ini dapat dilakukan bersama kami, tetapi akan meningkatkan masa anda di hospital sebanyak 1-2 hari sekiranya tidak ada bisul dan hakisan.

Sebagai peraturan, jangka masa operasi adalah dalam 1-1,5 jam. Tetapi dengan pilihan anatomi yang kompleks, masa operasi mungkin meningkat.

Semua pesakit dewasa menjalani pembedahan di bawah anestesia tempatan. Pesakit dapat memantau perkembangan operasi dan berkomunikasi dengan kakitangan. Pengecualian dibuat oleh pesakit dengan cacat septum atrium yang selama operasi memerlukan pemantauan ultrasound transesophageal dan untuk keselesaan pesakit operasi dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak. Semua pembedahan endovaskular pada kanak-kanak dan pesakit yang mencurigakan dilakukan di bawah anestesia umum..

Momen yang paling tidak menyenangkan adalah suntikan anestetik tempatan ke kawasan inguinal. Kemudian kepekaan kesakitan hilang sepenuhnya.

Selepas 3-6 bulan, alat yang ditanamkan bercambah sepenuhnya dengan selnya - ia ditutup dengan endotelium dan ia tidak lagi dapat dibezakan dari permukaan dalaman jantung. Semua peranti diperbuat daripada aloi perubatan berteknologi tinggi, yang tidak menyebabkan reaksi penolakan atau reaksi alergi.

Tidak, peranti yang dipasang tidak terasa.

Ya, tidak ada sekatan CT. Pada MRI, pengeluar implan menjamin keselamatan pada Tesla 1.5 dan 3. Sebelum pemeriksaan, pastikan anda memberitahu ahli radiologi bahawa anda mempunyai implan intrakardiak.

Adalah perlu untuk menghadkan aktiviti fizikal yang kuat selama 6 bulan. Pencegahan jangkitan pernafasan, radang amandel, karies adalah perlu. Sekiranya penyakit mulai berkembang, ubat antibakteria harus dimasukkan ke dalam rejimen perawatan, setelah berunding dengan doktor. Pada bulan pertama selepas pembedahan, perlu juga membatasi kehidupan seksual.

Segera hubungi ambulans, menunjukkan melalui telefon jenis operasi yang anda telah dijadualkan semula. Kemudian hubungi doktor yang melakukan pembedahan.

Memperolehi stenosis paru: mengapa ia berlaku dan bagaimana ia dirawat?

Stenosis paru - patologi yang memerlukan campur tangan pembedahan, dinyatakan dengan penyempitan saluran aliran keluar ventrikel kanan di kawasan injap arteri dan pelanggaran aliran keluar darah ke arteri dari ventrikel. Ini adalah salah satu jenis penyakit jantung yang biasa berlaku pada masa dewasa..

Pertimbangkan semua ciri stenosis injap paru pada bayi baru lahir dan kanak-kanak, dan pada orang dewasa: darjah, gejala dan tanda, kaedah diagnosis, rawatan dan pemulihan selepas pembedahan.

Jenis dan bentuk, kod mengikut ICD-10

Menurut klasifikasi antarabangsa ICD-10, stenosis arteri pulmonari mempunyai kod Q25.6. Patologi boleh terdiri daripada jenis berikut:

  • subvalvular;
  • supravalvular;
  • valvular (yang paling biasa - 90%);
  • digabungkan.

Pandangan subvalvular terpencil dicirikan oleh penyempitan infundibular (dalam bentuk corong) saluran aliran keluar ventrikel kanan dan bundle otot tertentu, yang merumitkan pembuangan darah.

Bentuk penyakit supravalvular yang terpencil dicirikan oleh watak setempat, membran yang tidak lengkap atau lengkap, hipoplasia meresap, dan banyak stenosis periferal.

Semasa penyempitan batang paru, peningkatan kecerunan tekanan timbul antara arteri dan ventrikel kanan. Berkaitan dengan kesukaran dalam aliran darah, hipertrofi ventrikel muncul, dan kemudian kekurangannya, yang memprovokasi peningkatan tekanan di atrium kanan, membuka lubang dalam bentuk bujur dan pembuangan darah dari kanan ke kiri. Selepas itu, sianosis dan kegagalan ventrikel kanan.

Tiga peringkat penyakit dibezakan bergantung pada keadaan pesakit:

Klasifikasi dapat ditunjukkan seperti berikut:

KuasaTekanan darah sistolik, mmHg.Kecerunan, mmHg.
Saya sederhana6020-30
II sederhana60-10030-80
III diucapkan> 100> 80
Penguraian IVkekurangan aktiviti kontraktil ventrikel jantung ditunjukkan, tekanan dalam ventrikel turun, distrofi miokard berkembang

Punca perkembangan dan faktor risiko

Stenosis pulmonari terpencil merangkumi sekitar 10% daripada semua bentuk kecacatan jantung yang diketahui. Dalam kebanyakan kes, ini adalah pandangan valvular, yang menduduki tempat ketiga dalam kecacatan jantung. Terdapat juga gabungan bentuk, termasuk stenosis subvalvular, supravalvular dan kecacatan jantung yang lain.

Tanda-tanda utama penyakit ini adalah:

  • pengesanan denyutan di kawasan epigastrik ventrikel kanan, membesar;
  • bengkak dan denyutan pada urat serviks.

Untuk memilih rawatan yang tepat, anda harus mengetahui sebab-sebab pelanggaran tersebut. Dua jenis penyakit diketahui:

Penyebab stenosis paru kongenital:

  • kesan negatif ubat-ubatan dan bahan kimia pada perkembangan janin, jangkitan tertentu (contohnya, rubella);
  • kecenderungan genetik.

Untuk memprovokasi perkembangan jenis penyakit yang diperoleh mampu:

  • lesi berjangkit (reumatik, sifilik);
  • kelenjar getah bening yang bengkak;
  • aneurisma aorta jantung;
  • pembentukan onkologi;
  • myxoma jantung.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai bentuk penyakit kongenital dalam bahan yang berasingan..

Bahaya patologi dan kemungkinan komplikasi

Dengan peningkatan proses patologi tanpa adanya rawatan yang berkelayakan, ada peningkatan risiko membuka jendela bujur di mana darah arteri vena dikeluarkan.

Dengan rawatan yang tidak tepat waktu, kemungkinan timbulnya komplikasi meningkat:

  • endokarditis septik;
  • kegagalan jantung.

Gejala penyakit

Keterukan patologi sangat mempengaruhi gejala penyakit ini.

Stenosis paru-paru yang teruk dinyatakan dalam tahap sedikit yang ringan (dengan tekanan darah sistolik tidak melebihi 75 mm Hg) selalunya tidak simptomatik.

Pada masa yang sama, seseorang tidak mengesyaki perkembangan patologi serius di dalam badan.

Dengan penyempitan dan peningkatan tekanan darah yang lebih jelas, pesakit menunjukkan gejala patologi:

  • keletihan;
  • sakit di dada semasa bersukan;
  • berlakunya sesak nafas semasa latihan fizikal;
  • mengantuk;
  • pengsan dan pengsan;
  • pening yang kerap;
  • kardiopalmus;
  • sianosis bibir;
  • sianosis.

Dyspnea diprovokasi oleh perfusi otot periferal yang tidak berfungsi, yang akhirnya menyebabkan pengudaraan paru-paru refleks. Sianosis pada penyakit ini boleh berasal dari pinggiran atau pusat.

Dengan bentuk stenosis pulmonari kongenital, manifestasi berikut diperhatikan pada kanak-kanak:

  • selsema kerap;
  • kelewatan perkembangan fizikal dan mental, dinyatakan sedikit;
  • keadaan pengsan;
  • angina pectoris dan kehilangan kesedaran dalam stenosis darjah IV dekompensasi.

Ramalan: betapa berbahaya

Bagi orang dewasa, penyakit yang sedikit dinyatakan tidak mempengaruhi kesejahteraan umum seseorang.

Dengan perkembangan stenosis pada kanak-kanak, pemantauan berkala dan campur tangan pembedahan berulang diperlukan.

Dengan rawatan yang tepat, pesakit dapat menjalani gaya hidup aktif yang biasa. Kadar kelangsungan hidup selama 5 tahun selepas pembedahan adalah 91%.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis, pakar perlu menjalankan aktiviti berikut:

  • Pengenalpastian aduan untuk mengenal pasti gejala berbahaya.
  • Pemeriksaan pesakit, yang dapat dikesan: pucat kulit, sianosis seluruh badan atau anggota badan, berdenyut, pembengkakan urat di leher, gegaran sistolik di dada, kebiruan badan atau anggota badan, perkembangan bonggol jantung.
  • Biokimia dan analisis umum darah dan air kencing;
  • ECG (penyimpangan EOS ke kanan, gejala kelebihan ventrikel kanan);
  • Ultrasound jantung;
  • Pemeriksaan sinar-X (dicirikan oleh peningkatan sempadan jantung dengan adanya penyakit, kemerosotan corak pulmonari, pengembangan pasca stenotik batang arteri pulmonari);
  • Ekokardiografi (pengembangan pasca stenotik arteri pulmonari, dilatasi ventrikel kanan);
  • Fonokardiografi (kehadiran dan pemisahan pelemahan IIton di atas arteri pulmonari, murmur sistolik kasar);
  • Pemeriksaan (dilakukan di jantung kanan untuk menentukan tekanan di ventrikel kanan dan kecerunan tekanan).

Rejimen rawatan

Stenosis valvular, dinyatakan sedikit atau sederhana, dalam kebanyakan kes mempunyai jalan yang baik. Campur tangan segera dalam keadaan ini tidak diperlukan.

Bentuk subvalvular berkembang lebih cepat. Stenosis Nadklapanny hampir selalu berkembang secara beransur-ansur, dalam jangka masa yang panjang.

Dengan stenosis injap paru, terdapat peningkatan kecerunan tekanan antara arteri dan ventrikel kanan lebih daripada 50 mm RT. Art., Menjalankan pembedahan - valvuloplasty.

Ini adalah satu-satunya cara yang berkesan untuk memerangi penyakit ini, memberi harapan untuk kehidupan pesakit yang berpanjangan dan menjaga kualitinya, terutama dalam kes kanak-kanak dengan penyakit jantung..

Terdapat beberapa kaedah pembedahan, bergantung kepada keparahan keadaan pesakit:

  • Bentuk terbuka valvuloplasty adalah pembedahan perut yang dilakukan di bawah anestesia umum menggunakan pintasan kardiopulmonari. Dalam kes ini, hemodinamik dipulihkan, tetapi terdapat peningkatan risiko komplikasi - kekurangan injap.
  • Bentuk tertutup - operasi menggunakan valvulotome yang mengeluarkan tisu berlebihan yang mengekalkan aliran darah normal.
  • Bentuk pembedahan belon adalah intervensi trauma paling sedikit tanpa sayatan perut, yang terdiri dalam pelaksanaan beberapa tusukan kecil di kawasan pinggul. Operasi diterima oleh pesakit dengan lebih mudah daripada jenis intervensi lain. Pesakit boleh pulang keesokan harinya selepas pembedahan. Di lokasi pengenalan kateter ke dalam kapal, pakaian berpakaian steril masih ada. Untuk selesema, profilaksis antibiotik endokarditis bersifat berjangkit dijalankan selama 6 bulan selepas campur tangan.

Pencegahan

Langkah-langkah untuk mencegah perkembangan stenosis termasuk:

  • penghapusan risiko semasa kehamilan;
  • mengekalkan gaya hidup sihat, menghilangkan tabiat buruk;
  • diagnosis dan rawatan awal penyakit;
  • berada di bawah kawalan pakar kardiologi selepas rawatan (kawalan tekanan darah di jabatan jantung yang berlainan);
  • pengecualian rawatan diri di rumah, termasuk diet khas.

Stenosis paru adalah kelainan kompleks yang boleh membawa maut jika tidak dirawat. Oleh itu, penting untuk mengenali gejala penyakit tepat pada waktunya, melakukan diagnostik dan pembedahan jika perlu untuk menghilangkan komplikasi dan kembali ke gaya hidup normal.

Stenosis paru: ayat atau penyembuhan sederhana dengan pengesanan tepat pada masanya

Arteri pulmonari adalah kapal berskala besar, ia dianggap sebagai garis tengah peredaran paru. Sukar untuk menilai kepentingannya dalam fungsi sistem peredaran darah, kerana tanpa aktiviti arteri ini, fungsi keseluruhan sistem menjadi tidak bermakna. Lebuh raya utama lingkaran kecil peredaran adalah kesinambungan dari batang paru, yang memanjang dari ventrikel kanan jantung. Kecacatan arteri pulmonari dalam praktik perubatan dianggap sebagai patologi yang paling rumit, tanpa keupayaan sah yang normal, mustahil untuk membekalkan paru-paru dengan darah vena, dan oleh itu, proses memperkaya cecair biologi dengan oksigen, yang diperlukan untuk setiap sel tubuh kita, sukar.

Arteri paru-paru merosakkan patologi yang sangat serius

Salah satu patologi kardiovaskular yang berbahaya bagi kehidupan manusia adalah stenosis arteri pulmonari, yang merupakan masalah kelas kardiologi. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda apa jenis penyakitnya, betapa berbahayanya penipisan arteri paru-paru, apakah sebab-sebab pembentukan dan rawatan taktik patologi seperti itu.

Kekhususan penyakit dan penyebab perkembangannya

Stenosis adalah penurunan patologi pada diameter kapal yang mengangkut darah. Saluran paru-paru adalah satu-satunya di dalam tubuh manusia di mana darah vena beredar. Ia disusun secara anatomi sehingga darah memasuki paru-paru melalui saluran volumetrik dari ventrikel kanan jantung melalui injap tricuspid. Akibat penyempitan kapal, dari ventrikel kanan jantung, cairan biologi tidak dapat mengalir ke paru-paru dengan betul. Patologi seperti itu memaksa jantung berfungsi dengan prestasi "ditingkatkan", untuk menjaga tubuh, sehingga menyebabkan bahaya yang besar pada dirinya sendiri. Ventrikel kanan jantung diregangkan dan cacat akibat kerja keras, apa yang disebut "bonggol jantung" terbentuk.

Perubatan cenderung untuk mengklasifikasikan stenosis paru-paru sebagai patologi jantung kongenital, bagaimanapun, sering ada preseden untuk perkembangan penyakit pada orang dewasa. Penyebab utama penipisan cabang paru pada bayi dianggap sebagai faktor genetik, serta adanya masalah kesihatan pada ibu semasa melahirkan anak. Selalunya, stenosis arteri pulmonari pada bayi baru lahir memprovokasi preseden seperti yang berlaku semasa perkembangan rahim bayi:

  1. Kegagalan evolusi embrio kerana mengambil ubat-ubatan yang memberi kesan negatif kepada janin. Ia boleh menjadi ubat psikoaktif, narkotik atau antibakteria yang secara kritikal mempengaruhi embrio pada trimester pertama pembentukannya..
  2. Kehadiran penyakit dalam sejarah keluarga.
  3. Penyakit berjangkit ibu dari kategori virus semasa kehamilan. Ini termasuk cacar, rubella, herpes dari kategori sukar, mononukleosis, hepatitis aktif.
  4. Faktor persekitaran: keadaan kerja ibu hamil yang tidak baik, terutamanya pada tanaman beracun, latar belakang radioaktif yang berlebihan di kawasan kediamannya.
  5. Penyalahgunaan alkohol oleh ibu semasa melahirkan anak.
  6. Penggunaan produk yang diubahsuai secara genetik secara berlebihan.

Pada orang dewasa, penyakit ini didiagnosis lebih jarang, petunjuk berikut mungkin menjadi penyebab evolusi patologi:

  • proses keradangan di lapisan dalam jantung, yang akhirnya merebak ke saluran paru-paru,
  • Pengapuran Injap Injap,
  • ketumbuhan pada tisu jantung,
  • rematik, yang merupakan provokator kecacatan injap jantung,
  • pembesaran kelenjar getah bening atau penonjolan aorta.

Perubatan membezakan beberapa pengubahsuaian stenosis bergantung pada keadaan lokasinya dan tahap penipisan arteri. Metodologi rawatan dan prognosis untuk pemulihan pesakit berbeza dari kriteria ini..

Jenis dan peringkat penyakit

Bergantung pada lokasi laman stenotik, jenis penyakit berikut dibezakan:

  1. Stenosis Nadklapanny. Patologi dicirikan oleh pembentukan membran yang menyekat sebahagian atau sepenuhnya saluran kapal. Ini adalah apa yang disebut stenosis mulut arteri pulmonari, di mana formasi meresap dilokalisasi di segmen atasnya.
  2. Stenosis subvalvular adalah penipisan berbentuk corong kapal utama di segmen bawahnya. Ia dicirikan oleh pertumbuhan atau penebalan tisu otot.
  3. Stenosis injap paru adalah jenis patologi yang paling kerap didiagnosis, yang dicirikan oleh peleburan flap injap yang tidak normal.

Sebagai tambahan kepada penyebaran penyakit di lokasi penyetempatan, penyakit ini lebih sistematis sesuai dengan keparahannya pada tahap, yang bergantung pada skala penipisan lumen, yang dinyatakan dalam peningkatan tekanan jenis sistolik, serta dalam perbezaan antara tekanan darah di atrium kanan dan arteri pulmonari. Semakin banyak penyimpangan ini, semakin sukar proses patologi, memerlukan rawatan yang lebih serius dan mendesak:

  1. Tahap pertama juga disebut sederhana - dicirikan oleh peningkatan tekanan hingga enam puluh milimeter merkuri, dan perbezaan antara tekanan atas dan bawah hingga tiga puluh unit.
  2. Stenosis fasa yang teruk atau kedua dijelaskan oleh peningkatan tekanan hingga seratus milimeter merkuri dan kecerunan runcit hingga lapan puluh unit.
  3. Stenosis fasa ketiga yang berbeza dicirikan oleh peningkatan tekanan lebih dari seratus milimeter merkuri dengan pekali runcit antara tekanan lapan puluh titik. Dalam kes ini, kerosakan yang ketara dalam proses peredaran darah dicatatkan..
  4. Tahap keempat penyakit ini dicirikan oleh distrofi miokard yang kompleks dan gangguan yang tidak dapat dipulihkan dalam peredaran darah ke seluruh badan. Pada tahap ini, campur tangan pembedahan bahkan tidak menjamin pesakit akan kembali ke kehidupan normal. Tanpa bantuan yang berkelayakan, pesakit diancam dengan edema paru, diikuti dengan kematian biologi akibat serangan jantung.

Keterukan penyakit ini ditentukan oleh tahap peningkatan tekanan.

Menurut statistik, kecacatan jantung yang paling biasa dalam praktik perubatan adalah stenosis paru kongenital, yang menyumbang sekitar 12% kes. Seperti penyakit lain dari kategori kompleks, patologi mempunyai kodnya sendiri dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa yang diterima umum. Menurut ICD-10, stenosis paru diberikan kepada bahagian malformasi kongenital arteri besar dan kod beruang Q25.6. Selain itu, kod Q22.1 juga dapat diberikan dalam dokumentasi perubatan penyakit jika patologi dalam bentuk stenosis valvular pulmonari kongenital..

Gejala stenosis paru

Walaupun bahaya stenosis paru-paru terhadap kesihatan dan kehidupan manusia, gejalanya tidak selalu dapat dinyatakan dengan jelas. Tahap stenosis ringan mungkin tidak dirasakan oleh gejala negatif untuk waktu yang lama, tetapi mungkin muncul secara tidak sengaja ketika menjalani ultrasound jantung.

Tahap kedua dan seterusnya perkembangan stenosis arteri utama membuat diri mereka merasa dengan tanda-tanda negatif, keparahan dan keparahan yang bergantung pada skala proses patologi dalam tubuh dan usia pesakit.

Kehadiran stenosis paru pada bayi baru lahir dapat ditunjukkan oleh tanda-tanda seperti:

  1. Sianosis berganda, dinyatakan oleh bibir biru dan ruas kulit di atas bibir, lebih jarang phalanges jari, telapak tangan, kaki atau seluruh badan.
  2. Dyspnea pada kanak-kanak dalam keadaan tenang atau semasa makan.
  3. Kelesuan berlebihan atau kegatalan bayi yang teruk.
  4. Peningkatan berat badan yang lemah pada bulan-bulan pertama kehidupan.

Stenosis paru pada kanak-kanak boleh menjadi punca kerap berlakunya jangkitan virus, kadang-kadang ia menampakkan dirinya sebagai kelewatan dalam perkembangan fizikal dan psikologi.