Predisposisi peningkatan pembekuan darah F5, F2

Pembekuan darah kita adalah petunjuk penting, reaksi pelindung tubuh terhadap pendarahan. Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran darah, unsur darah membentuk gumpalan darah yang mencegah kehilangan darah selanjutnya. Kebolehkompakan - nilainya tidak berterusan, bergantung kepada keadaan badan dan boleh berubah sepanjang hayat.

Dengan kerosakan kecil, pendarahan biasanya berhenti selepas 3-4 minit, setelah 10 minit darah beku terbentuk. Sekiranya ini berlaku lebih awal, penyebabnya adalah peningkatan pembekuan darah..

Ini adalah patologi yang cukup serius yang disebut trombofilia. Ia membawa kepada perkembangan penyakit seperti vena varikos dan trombosis, menjadi penyebab serangan jantung dan strok, penyakit organ-organ dalaman (buah pinggang, perut, usus).

  • Penerangan
  • Ulasan mengenai perkhidmatan perubatan
  • Tanya soalan

Pembekuan darah kita adalah petunjuk penting, reaksi pelindung tubuh terhadap pendarahan. Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran darah, unsur darah membentuk gumpalan darah yang mencegah kehilangan darah selanjutnya. Kebolehkompakan - nilainya tidak berterusan, bergantung kepada keadaan badan dan boleh berubah sepanjang hayat.

Dengan kerosakan kecil, pendarahan biasanya berhenti selepas 3-4 minit, setelah 10 minit darah beku terbentuk. Sekiranya ini berlaku lebih awal, penyebabnya adalah peningkatan pembekuan darah..

Ini adalah patologi yang cukup serius yang disebut trombofilia. Ia membawa kepada perkembangan penyakit seperti vena varikos dan trombosis, menjadi penyebab serangan jantung dan strok, penyakit organ-organ dalaman (buah pinggang, perut, usus).

Biasanya, darah bergerak bebas melalui aliran darah, menyediakan tisu dengan oksigen. Darah tebal terdedah kepada pembekuan dan pembekuan darah di kapilari dan saluran besar. Pada masa yang sama, tisu badan mengalami kekurangan oksigen, kesejahteraan dan prestasi pesakit terganggu secara signifikan.

Punca penyakit

Penyebab peningkatan pembekuan darah sangat pelbagai dan boleh disebabkan oleh banyak faktor. Berikut adalah yang utama:

  • penyakit berjangkit;
  • penyakit hormon;
  • penyakit organ dalaman (hati, limpa);
  • kehamilan;
  • melancarkan aliran darah kerana kekurangan aktiviti fizikal;
  • aterosklerosis;
  • patologi genetik hemostasis;
  • penyahhidratan badan;
  • penyinaran;
  • penyakit autoimun;
  • gangguan metabolik.

Akibat penyakit ini, komposisi kimia dan kelikatan plasma darah terganggu, yang menyebabkan perubahan keadaan normal sel darah merah dan platelet. Sel-sel ini mulai menyatu dengan kuat, nisbah bahagian cair dan massa sel darah dilanggar, risiko trombosis pada pembuluh darah dan jantung meningkat. Oleh itu, peningkatan pembekuan darah adalah ancaman kesihatan yang serius yang memerlukan rawatan segera dan kompeten..

Gejala peningkatan kebekuan

Dengan peningkatan pembekuan darah, doktor mengesyorkan minum sekurang-kurangnya 1.5 - 2 liter jus sehari.

Sebilangan besar, gejala dengan peningkatan pembekuan darah menampakkan diri dalam rasa keletihan berterusan, rasa berat pada kaki. Pesakit cepat letih ketika berjalan, mengalami kelemahan, mengantuk, sakit kepala dengan intensiti yang berbeza-beza.

Gejala trombofilia menjelma kerana lebam muncul di badan dengan kecederaan ringan dan lebam. Ini disebabkan kerapuhan mikro kapal yang tinggi. Pada pesakit, gusi berdarah meningkat. Terdapat gangguan dalam fungsi usus dan organ dalaman, tisu yang kekurangan bekalan oksigen dan bahan berguna. Buasir menjadi sakit dan membengkak.

Kekentalan darah tinggi membawa kepada trombosis dan vena varikos, yang gejala adalah urat labah-labah dan urat simpul pada kaki. Gejala kelikatan darah tinggi paling sering ditunjukkan pada penyakit seperti obesiti, diabetes, tekanan, merokok, barah dan penyakit autoimun.

Bahaya peningkatan kelikatan darah semasa kehamilan

Pada masa ini, doktor semakin memperkatakan mengenai hubungan trombofilia dengan komplikasi yang berlaku semasa kehamilan. Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan boleh menyebabkan keguguran. Pada wanita hamil, kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah meningkat berkali-kali. Lebih-lebih lagi, pada wanita yang mempunyai kelikatan darah tinggi sebelum pembuahan, masalahnya bertambah buruk semasa melahirkan anak. Hasilnya boleh menjadi pelbagai komplikasi: toksikosis lewat, keguguran, pemisahan plasenta, kelahiran pramatang dan bahkan kematian intrauterin.

Bagaimana komplikasi ini timbul? Anak yang belum lahir menerima semua zat penting dari plasenta, di mana terdapat banyak kapilari darah dan saluran darah. Sekiranya gumpalan darah terbentuk di persimpangan plasenta dengan rahim atau saluran darahnya, janin tidak dapat menerima nutrien dan berhenti berkembang.

Dengan menggunakan teknik moden, wanita dengan kelikatan darah tinggi, terdedah kepada pembekuan darah, dan komplikasi masa lalu semasa kehamilan dikenal pasti. Untuk mengelakkan masalah yang berpotensi, mereka mendapat rawatan dengan pengencer darah.

Rawatan untuk peningkatan pembekuan darah

Dalam rawatan peningkatan kelikatan darah, perhatian khusus harus diberikan kepada penyebab kejadian dan diagnosisnya.

Rawatan klasik untuk trombofilia adalah penggunaan antikoagulan. Bergantung pada sifat patologi, antispasmodik, ubat anti-radang, fibrinolitik boleh diresepkan. Prosedur pengisian volume darah menggunakan terapi transfusi dan infus dapat digunakan, atau metode penghapusan gumpalan darah dapat digunakan.

Dengan trombofilia keturunan, penggunaan aspirin yang berpanjangan dalam dos kecil ditunjukkan. Semasa mengandung, aspirin dikontraindikasikan. Rawatan harus dilakukan dengan pemantauan makmal terhadap jumlah darah secara berterusan, kerana ketika mengambil pengencer darah, pendarahan dalaman yang tidak terkawal dapat terjadi dengan mudah. Semua ubat harus diambil hanya seperti yang diarahkan oleh doktor yang hadir dan di bawah pengawasannya..

Pemakanan

Rejim minum khas dan diet yang betul membantu pengencer darah. Doktor mengesyorkan minum sekurang-kurangnya satu setengah, dua liter cecair setiap hari. Keutamaan harus diberikan kepada jus sayur-sayuran dan buah-buahan semula jadi, teh herba dan hijau, air minum biasa.

Pemakanan harus seimbang, dengan kandungan protein, karbohidrat, lemak dan vitamin yang diperlukan. Sebagai sumber protein, lebih baik memilih ikan laut daripada daging. Bagus untuk mengkonsumsi minyak zaitun atau biji rami, kacang-kacangan, kangkung laut.

Bawang putih dan bawang segar, paprika manis menipiskan darah. Benih gandum bercambah sangat berguna. Vitamin E yang terkandung dalam kecambah meningkatkan kesan antikoagulan.

Mengapa darah membeku dengan cepat

Pembekuan darah adalah petunjuk penting bagi kesihatan manusia. Sekiranya tahap kebekuan mematuhi norma, darah merata ke seluruh badan, membekalkan organ dengan oksigen dan nutrien, dan sebarang trauma terbuka dengan ukuran kecil atau kerosakan pada epidermis cepat sembuh. Sekiranya plasma terlalu tebal atau cair, orang tersebut berisiko menghadapi sejumlah penyakit serius - potensi bahaya untuk hidup.

Norma dan penyimpangan

Untuk menentukan pembekuan darah pada orang tertentu, perlu dilakukan analisis makmal bahan biologi. Dalam keadaan normal, ketumpatan darah tertumpu pada 1048-1066 unit, dan ketumpatan plasma dalam komposisi adalah penting. Indeks normalnya adalah 1029 - 1034. Darah arteri kurang tumpat daripada vena.

Kelikatan itu sendiri bergantung pada nisbah protein dan sel darah merah dalam tisu cair.
Sekiranya terdapat penyimpangan, beberapa senario adalah mungkin - darah menjadi terlalu tebal atau cair.

Thrombophilia adalah gangguan pembekuan dengan ketumpatan plasma yang berlebihan, bersama dengan sel darah. Penyakit ini berbahaya kerana meningkatkan risiko pembekuan darah, seseorang rentan terhadap penyakit seperti trombosis atau vena varikos. Sekiranya anda tidak mengawal penyimpangan, risiko strok dan serangan jantung meningkat, dan beban pada hati dengan ginjal meningkat, menyebabkan masalah kronik pada organ ini.

Penyimpangan di mana darah terlalu cair disebut hypocoagulation, boleh mengancam seseorang dengan kehilangan darah yang besar dengan kecederaan atau kerosakan minimum.

Penyebab peningkatan pembekuan darah

Komposisi darah manusia selalu tidak berubah, bagaimanapun, nisbah komponen sentiasa berubah sepanjang hayat. Ia dipengaruhi oleh banyak faktor..

Apa yang mempengaruhi pembekuan darah pada orang dewasa:

  • peningkatan tahap sel darah merah dan platelet kerana penyakit;
  • hemoglobin tinggi;
  • penyahhidratan atau penyerapan cecair yang lemah;
  • jumlah enzim yang tidak mencukupi;
  • kehilangan darah yang besar kerana kecederaan terbuka epidermis atau kerosakan pada organ dalaman;
  • pengambilan makanan yang kerap mengandungi gula dan karbohidrat dalam jumlah tinggi;
  • tekanan berterusan;
  • pendedahan radiasi.

Penyebab hiperkoagulasi adalah usia tua, patologi keturunan, beberapa ubat, serta penyakit yang menyebabkan pembentukan fibrinogen dalam jumlah yang jauh lebih tinggi daripada biasa.

Secara khusus, penyebab peningkatan kebekuan darah mungkin termasuk penyimpangan berikut:

  • penyakit berjangkit;
  • hepatitis, sirosis;
  • gangguan hormon;
  • aterosklerosis;
  • trombofilia, urat varikos;
  • diabetes;
  • sistem imun yang lemah;
  • pankreatitis
  • perkembangan neoplasma jinak atau malignan;
  • patologi genetik;
  • hipoksia, tekanan darah yang berterusan;
  • myeloma;
  • hemofilia, penyakit von Willebrand.

Kumpulan berisiko tinggi dipenuhi dengan orang-orang yang menjalani gaya hidup pasif, tidak aktif - pesakit di tempat tidur, dan juga wanita hamil, kerana tubuh mereka mengalami perubahan hormon yang serius. Semua perkara di atas membawa kepada peningkatan pembekuan darah.

Gejala Hypercoagulation

Agak sukar untuk mengesan pembekuan darah tinggi dalam gaya hidup normal tanpa berjumpa doktor. Penyakit boleh disedari untuk jangka waktu yang lama, membuatnya terasa hanya apabila ada sedikit masa yang tersisa sebelum berlakunya bencana vaskular.

Loceng pertama untuk pemeriksaan segera mungkin adalah keadaan ketika seseorang menggaru kulit, tetapi darah tidak keluar dari luka - proses pembekuan darah bermula hampir seketika. Hypercoagulation juga ditunjukkan oleh kesukaran mengumpulkan biomaterial di makmal perubatan - setelah tusukan kulit dan dinding vaskular, plasma membeku secara harfiah di hujung jarum, sehingga tidak mungkin darah memasuki jarum suntik.

Petunjuk hiperkoagulasi lain adalah penyakit umum:

  • rasa letih, kelemahan yang berterusan;
  • mengantuk;
  • sakit kepala yang kerap;
  • penyakit saluran gastrousus dan organ dalaman yang tidak mendapat nutrien yang mencukupi;
  • manifestasi rangkaian vaskular di permukaan kaki;
  • rasa berat kaki pada waktu petang.

Sekiranya satu atau lebih gejala dikesan, anda harus segera menghubungi pakar yang berkelayakan yang akan memeriksa sel-sel darah untuk patologi dan akan menetapkan sejumlah pemeriksaan perubatan.

Sekiranya anda mengabaikan pelanggaran dan tidak menetapkan rawatan tepat pada waktunya, pembekuan darah mungkin berlaku di sistem bekalan darah, yang menyebabkan kematian seseorang secara tiba-tiba.

Apakah bahaya penyakit ini

Pembekuan darah dan penyumbatan saluran darah sistem peredaran darah boleh menyebabkan trombosis dan tragedi yang mengancam nyawa berikut:

  • infarksi miokardium;
  • trombosis vena atau arteri anggota badan;
  • strok iskemia;
  • serangan jantung organ dalaman seperti ginjal, paru-paru, usus.

Juga, pelanggaran kelikatan darah sering menyebabkan nekrosis tisu, hipertensi, pendarahan serebrum, aterosklerosis.

Semua penyakit ini boleh menyebabkan kecacatan, termasuk kematian.

Diagnosis pelanggaran

Untuk menentukan ketumpatan dan komposisi, perlu dilakukan ujian pembekuan darah. Sekiranya terdapat penyimpangan yang serius, masalahnya akan segera muncul, kerana darah membeku dengan cepat dan pengumpulan bahan menyebabkan kesulitan.

Sekiranya tidak ada pelanggaran yang jelas, makmal menganalisis plasma dan protein yang terdapat di dalamnya. Penentuan masa pembekuan darah dilakukan secara manual - setetes bahan diletakkan di bawah mikroskop, pakar mencatat perubahan komposisi menggunakan pemantauan berterusan dan jam randik.

Juga, dalam diagnosis, anamnesis penting - doktor harus menyedari penyakit yang dialami oleh pesakit, campur tangan pembedahan. Tidak terkecuali penyakit yang dihidapi oleh keluarga terdekatnya atau adanya kehamilan ketika menanggung wanita.

Kajian hemostasis dengan diagnosis tidak mungkin dilakukan tanpa menentukan tahap platelet dan analisis terperinci mengenai komponen plasma yang tersisa, seperti fibrinogen, alpha, beta, gamma - globulin.

Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan

Kanak-kanak perempuan yang membawa bayi harus memantau ketumpatan dan komposisi darah mereka dengan teliti, bekalan janin dengan nutrien dan perkembangannya bergantung kepada ini. Kelikatan plasma semasa kehamilan mula meningkat dari 12 minggu kedudukan yang menarik dan berlangsung hingga trimester ketiga.

Ini disebabkan oleh peningkatan faktor yang mempengaruhi keadaan umum badan: perubahan hormon, perubahan metabolik, lonjakan tekanan, dll..

Prosesnya adalah semula jadi dan dapat dilihat secara semula jadi, kerana jika darah terlalu cair, semasa kelahiran, wanita hamil akan mati akibat kehilangan darah yang teruk dan tidak terkawal.

Kehamilan harus disertai dengan lawatan kerap ke doktor yang berkebolehan untuk menjaga keadaan normal badan ibu hamil. Penting untuk melakukan ujian darah sekurang-kurangnya sebulan sekali, menyesuaikan kelikatan plasma dengan ubat-ubatan dan vitamin.

Penyimpangan sedikit pun dari norma dapat mengancam gangguan plasenta, kelahiran pramatang atau kematian bayi di dalam rahim.

Rawatan Hypercoagulation

Pertimbangkan apa yang harus dilakukan sekiranya pembekuan darah tinggi. Sekiranya terdapat kelainan atau sering terdapat manifestasi sejumlah penyakit yang menunjukkan pembekuan darah tinggi, perlu dengan cepat menentukan faktor mana yang menyebabkan plasma menebal.

Pakar mengesyorkan menghubungi institusi perubatan untuk memeriksa badan untuk mengetahui adanya penyakit atau kecenderungan genetik terhadap hipercoagulasi. Ini bergantung pada ubat dan kaedah apa yang berkesan untuk mengatasi peningkatan pembekuan darah dalam setiap kes..

Ubat-ubatan yang mempunyai kesan pencairan:

Ubat yang disenaraikan dibenarkan untuk digunakan sebagai profilaksis dan dalam kes di mana penyebab penyimpangannya belum dapat dijelaskan, dan risiko trombosis atau akibat lain sangat tinggi. Dalam kes kehamilan, dilarang sama sekali melakukan rawatan diri, setiap ubat harus dipersetujui dengan ketat oleh doktor.

Sebagai cara rakyat, selamat, anda boleh menggunakan bantuan merebus jelatang, meadowsweet atau pala.

Ingat, rawatan sebarang penyakit diresepkan secara individu, bergantung pada usia dan keadaan umum badan pesakit. Pengubatan sendiri boleh menyebabkan masalah dan akibat kesihatan yang tidak dapat diperbaiki..

Darah tebal: sebab dan apa yang perlu dilakukan

Darah tebal memberi kesan negatif kepada keadaan badan dan menjadi penyebab banyak penyakit yang berpotensi mengancam nyawa. Oleh itu, penting untuk mengetahui simptom dan memahami sebab-sebab penebalan untuk mengelakkan komplikasi. Cara menormalkan keadaan darah sendiri?

Foto: Tsuzmer A.M., Petrishina O.L. Biologi. Manusia dan kesihatannya. Buku teks. Edisi ke-26. - M.: Pendidikan, 2001.-- 240 s.

Darah Tebal: Punca

Kesihatan semua orang bergantung pada keadaan cecair badan utama - darah. Dalam keadaan normal, ia secara aktif menghantar oksigen.

Hypercoagulation, atau dengan kata mudah darah tebal, adalah keadaan kelikatan darah yang berlebihan. Masalah dalam proses pembekuan menyebabkan kelewatan penghantaran nutrien. Ini mengganggu kerja organ dalaman.

Sekiranya anda mengesyaki bahawa anda mungkin mempunyai darah tebal, gejala akan membantu anda menyelesaikan keadaan. Di sini mereka:

  • penurunan penglihatan;
  • lebam ringan;
  • tekanan darah tinggi;
  • kurang tenaga;
  • anemia;
  • sesak nafas.

Pendekatan saintifik membuktikan bahawa hiperkoagulasi dapat diwarisi atau dikembangkan kerana sebab lain. Gejala darah tebal juga dapat ditentukan dengan adanya masalah kesihatan tertentu. Berikut adalah beberapa sebab:

  • Penyakit serius.

Kanser darah menyebabkan sumsum tulang menghasilkan banyak sel darah merah atau sel darah putih, yang menyebabkan penebalan. SLE, atau lupus, yang merupakan penyakit radang, juga merupakan faktor pembekuan darah. Faktor mutasi genetik V Leiden. Dengan aktiviti berlebihan faktor dengan darah, ia menyebabkan penebalan.

Mengapa terdapat banyak darah? Masalahnya ialah kekurangan protein. Akibatnya, orang cenderung meningkat trombosis dan pembekuan darah pada usia muda..

  • Mutasi gen prothrombin 20210A.

Ringkasnya, prothrombin membolehkan darah membeku, tetapi apabila dosnya terlampau di dalam badan, sebaliknya, terdapat kecenderungan pembentukan gumpalan darah.

Mengapa terdapat darah tebal dan apa yang mengancamnya? Masalahnya boleh menyebabkan trombosis berlebihan, serangan jantung atau strok. Lebih banyak maklumat mengenai trombophlebitis dijelaskan dalam artikel oleh sumber perubatan di The British Medical Journal. Sebagai tambahan kepada penyakit, faktor-faktor tersebut menyebabkan hiperkoagulasi:

  • Kekeringan. Apabila tidak ada cukup air di dalam badan, ia akan mengambil cecair dari kapal.
  • Rehat di tempat tidur atau kurang aktiviti. Dalam kes sedemikian, aliran darah terganggu, yang menyebabkan genangan dan penebalan darah.
  • Tekanan. Itulah asal darah tebal. Hormon tekanan menyekat saluran darah dan melambatkan peredaran darah.
  • Kehamilan. Pengecutan urat pelvis semasa pertumbuhan janin juga menyebabkan trombosis dan stasis darah.
  • Pemakanan yang tidak betul, merokok, penyalahgunaan alkohol. Bahan-bahan yang berlaku di dalam badan kerana sebab-sebab ini menyebabkan penebalan darah..

Foto: L. Golikov. Darah terlalu likat. Jurnal Maklumat Neuezeiten 09 (183) September 2016

Apa yang menebal darah? Sebab tambahan adalah penggunaan yang kerap:

  • walnut;
  • anggur putih;
  • daging babi;
  • sala;
  • soba;
  • lobak;
  • bom tangan;
  • roti putih;
  • pisang.

Untuk membetulkan keadaan dan dapat menipiskan darah, anda perlu mematuhi cadangan tertentu.

Darah tebal: apa yang perlu dilakukan?

Bagaimana untuk mencapai pencairan di rumah dan tidak bimbang tentang kesihatan anda? Mula-mula anda perlu menentukan dengan tepat apa masalah yang anda hadapi.

Bagaimana untuk menentukan sama ada terdapat banyak darah? Kaedah yang boleh dipercayai berdasarkan pengalaman praktikal, oleh itu saya mengesyorkan menjalani diagnostik di klinik. Ini merangkumi analisis seperti itu:

  • Kiraan darah hematokrit dan umum. Membolehkan anda menentukan tahap hemoglobin dan jumlah darah keseluruhan.
  • Coagulogram. Membolehkan anda menentukan tahap pembekuan darah.
  • APTT. Mengesan tahap plasma, perencat dan bahan lain dalam darah.

Sekiranya terdapat tanda-tanda darah tebal, serta tekaan disahkan oleh ujian, maka anda boleh memilih ubat atau beralih ke kaedah rumah. Rakan sekerja saya dari University University of Heidelberg berpendapat bahawa darah tebal tidak hanya menyebabkan serangan jantung, tetapi juga mencegahnya. Paradoks ini telah terbukti secara empirik menggunakan tikus. Peningkatan ketumpatan darah pada haiwan ditentukan oleh saiz plak yang besar di dalam kapal. Mereka dipercayai lebih stabil dan kurang berisiko meletup dan mengganggu peredaran darah..

Oleh itu, sebelum memulakan rawatan, anda perlu memahami penyebab pembekuan darah, serta kerumitan masalah yang ada. Inilah yang boleh anda buat sendiri:

  • berhenti merokok dan alkohol;
  • beralih ke diet yang sihat;
  • mengurangkan tekanan
  • minum 10-12 gelas air sehari.

Sekiranya anda mempunyai darah tebal, diet anda harus merangkumi makanan yang mengandungi protein, asid amino, dan lemak. Ini termasuk ikan, daging tanpa lemak, zaitun dan minyak biji rami.

Terdapat juga produk yang membantu menipiskan darah. Ini adalah bawang putih, bit, tomato, strawberi, buah sitrus, epal, pic, coklat gelap, badam. Saya sendiri menyaksikan bagaimana perubahan diet dan kawalan terhadap keseimbangan vitamin menjadi sangat menakjubkan. Dengan kelikatan yang tinggi, penting untuk pengambilan vitamin C dan K setiap hari tidak melebihi. Pastikan untuk menambah produk menu yang merangkumi vitamin E.

Sekiranya anda tidak menggunakan kaedah perubatan dan rakyat, anda boleh menggunakan pendekatan yang munasabah untuk mengurangkan pembekuan darah. Dalam kerja tersebut, saya memerhatikan bagaimana kaedah mudah membantu bukan sahaja penipisan darah, tetapi juga meningkatkan imuniti dan keadaan umum badan. Jadual anda mesti merangkumi sukan, pemakanan yang baik dan banyak air. Ia dapat diperoleh tidak hanya dari keran, tetapi juga dengan menggunakan:

Yang terakhir membekalkan bukan hanya kelembapan, tetapi juga serat dan vitamin. Darah tebal adalah masalah yang dapat diselesaikan dengan gaya hidup sihat. Dan jika anda memutuskan untuk beralih ke rawatan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor.

Menurut para pakar, penebalan darah berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan manusia, kerana boleh menyebabkan serangan jantung dan strok. Seperti yang anda saksikan, terdapat penyangkalan terhadap fakta yang diketahui. Tetapi jika anda merasa tidak enak, pastikan anda mematuhi prinsip-prinsip gaya hidup dan faedah yang sihat.

Perhatian! Bahannya hanya untuk panduan. Anda tidak boleh menggunakan kaedah rawatan yang dinyatakan di dalamnya tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor.

Sumber:

  1. Apa itu polycythemia vera? // https://www.webmd.com/cancer/polycythemia-vera#1
  2. Adakah darah seperti pinggang anda - lebih nipis, lebih baik? // https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/is-blood-like-your-waistline-the-thinner-the-better
  3. Mengapa Darah 'Tebal' Melindungi Dari Serangan Jantung //
  4. Trombophlebitis superfisial (trombosis vena dangkal) //https://www.bmj.com/content/350/bmj.h2039.full

Pengarang: Anna Ivanovna Tikhomirova, Calon Sains Perubatan

Pengulas: Calon Sains Perubatan, Profesor Ivan Georgievich Maksakov

Pembekuan darah rendah apa yang perlu dilakukan. Bahaya peningkatan pembekuan darah

Semasa pergerakan dalam sistem vaskular, darah mempunyai keadaan cair untuk memastikan penghantaran zat dan oksigen bermanfaat ke organ dan tisu dengan cepat. Ia menjadi lebih padat dengan pelbagai kecederaan untuk membentuk penghalang pelindung - trombus, yang tidak akan membiarkan komponen biologi melampaui sistem. Peningkatan pembekuan darah adalah patologi serius yang disebut trombofilia. Ia membawa kepada stagnasi seperti trombosis dan vena varikos..

Peningkatan pembekuan darah - penyebab

Faktor yang paling biasa mempengaruhi perkembangan trombofilia:

  • kehamilan;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • penyakit hati
  • aliran darah yang perlahan kerana aktiviti fizikal yang rendah atau tidak hadir sepenuhnya;
  • penyakit berjangkit;
  • patologi kongenital hemostasis;
  • penyakit autoimun;
  • gangguan metabolik dalam badan;
  • penyinaran;
  • penyahhidratan;
  • fungsi limpa berlebihan.

Peningkatan pembekuan darah - gejala dan tanda

Terutama, keadaan yang dimaksudkan itu wujud dalam bentuk urat yang menonjol dengan nodul yang disebut. Selain itu, peningkatan pembekuan darah menyebabkan rasa berat pada kaki, cepat letih ketika berjalan. Selalunya pesakit mencatatkan pemalar sakit dengan pelbagai intensiti, kelemahan dan mengantuk. Sebilangan orang, selalunya wanita hamil, mengalami trombosis. Pertama sekali, usus menderita, mengalami tekanan tambahan, dan salah satu tanda patologi yang ditunjukkan adalah urat simpul bengkak dan menyakitkan (dalaman dan luaran).

Pembekuan darah - rawatan

Kaedah yang paling berkesan untuk menipis darah tebal dianggap mengambil ubat yang mengurangkan aktiviti platelet - antikoagulan. Ini termasuk Heparin, Thrombo ACC dan, tentu saja, Aspirin. Ubat ini harus diambil semata-mata atas cadangan pakar yang hadir dan di bawah pengawasannya, kerana pelanggaran dos atau jangka masa kursus dapat menyebabkan pendarahan. Selain itu, ubat yang mengandung aspirin pasti akan membahayakan sistem pencernaan, jadi penting untuk mengikuti diet yang ditentukan..

Makanan dengan peningkatan pembekuan darah

Prinsip utama dalam penyediaan diet:

  1. Hadkan pengambilan protein haiwan (daging), lebih mengutamakan ikan, telur dan produk tenusu.
  2. Makan 150-200 g kangkung laut sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu.
  3. Biji-bijian gandum tumbuh setiap hari (sekurang-kurangnya 3 sudu besar).
  4. Tingkatkan isi padu cecair menjadi 2 liter sehari.

Tujuan utama darah dalam tubuh makhluk hidup adalah pemindahan oksigen dari paru-paru ke semua organ dan tisu penting. Apabila gumpalan darah rosak, elemen darah mengambil bahagian dalam pembentukan gumpalan darah, yang mencegah unsur seragam yang berharga meninggalkan aliran darah.

Peningkatan pembekuan darah dalam amalan perubatan telah menerima nama trombofilia. Akibat berbahaya dari keadaan ini adalah genangan dalam bentuk trombosis. Penyebab peningkatan pembekuan darah agak berbeza, dan perjalanan patologi disertai dengan munculnya gejala tertentu.

Terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan perkembangan patologi:

  • penyakit berjangkit berkembang di dalam tubuh manusia
  • gangguan organ dan sistem dalaman
  • patologi autoimun
  • pelbagai jenis pendedahan
  • dehidrasi teruk
  • masalah metabolik
  • penyakit genetik homeostasis
  • aktiviti fizikal yang rendah, menyebabkan penurunan halaju aliran darah
  • tempoh kehamilan
  • penyakit hormon

Di bawah pengaruh faktor-faktor tersebut dalam tubuh manusia terdapat pelanggaran komposisi kimia darah dan kelikatannya, yang menyebabkan perubahan keadaan normal platelet dan sel darah merah..

Peningkatan lekatan sel seperti itu diperhatikan, nisbah jisim sel tubuh dan bahagian cecair berubah, dan risiko trombosis pada jantung dan saluran darah juga meningkat..

Atas sebab ini, peningkatan pembekuan darah dianggap sebagai keadaan berbahaya yang menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia dan memerlukan rawatan segera..

Mengapa keadaan ini berbahaya??

Bahaya peningkatan pembekuan darah terletak pada fakta bahawa pembekuan darah dapat mulai terbentuk. Dengan keradangan urat trombosis, patologi seperti trombophlebitis berkembang. Ia disertai dengan perkembangan kesakitan yang teruk, bengkak dan kemerahan kulit yang teruk di atas urat. Dengan terbentuknya gumpalan darah di sistem vaskular, penyempitan jurangnya mungkin terjadi dan hasilnya adalah kerosakan pada laman tisu kerana bekalan darah tidak mencukupi.

Pembentukan gumpalan darah di tisu menyebabkan aliran darah berhenti, dan kawasan di mana darah tidak masuk muncul di dalam tisu. Dengan keadaan patologi badan ini, penyakit berbahaya berkembang - iskemia.

Bahaya penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa kematian sel mungkin terjadi di kawasan di mana bekalan darah terganggu. Di samping itu, pelanggaran serius berlaku dalam kerja terkoordinasi semua organ dan sistem. Hasilnya adalah kerosakan teruk pada otak dan jantung, dan dalam kes-kes yang kompleks, trombus muncul.

Bahaya penyakit seperti itu terletak pada kenyataan bahawa untuk masa yang lama seseorang tidak mengesyaki adanya gumpalan darah.

Kecederaan, aktiviti fizikal yang tinggi pada badan dan mengambil ubat boleh menyebabkan fakta bahawa terdapat pemisahan bekuan darah. Selepas ini, tromboemboli paru berkembang dan sekiranya tiada rawatan perubatan tepat pada masanya, pesakit meninggal dunia.

Tanda-tanda patologi

Gejala utama dengan peningkatan pembekuan darah adalah adanya rasa keletihan dan berat yang berterusan di kaki. Pesakit seperti itu cepat letih ketika bergerak, mula mengadu kelemahan dan sakit kepala yang kerap.

Tanda ciri patologi adalah penampilan lebam pada tubuh manusia, dan ini berlaku dengan lebam dan kecederaan yang tidak teruk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kapal mikro dengan patologi ini dicirikan oleh peningkatan kerapuhan. Selain itu, banyak pesakit mengalami gusi berdarah, terdapat pelbagai gangguan pada fungsi usus dan organ dalaman.

Buasir menjadi terlalu menyakitkan dan membengkak dengan banyak.

Peningkatan pembekuan darah menyebabkan kemunculan trombosis dan vena varikos, yang dicirikan oleh pembentukan urat labah-labah dan urat simpul pada bahagian bawah kaki. Tanda-tanda kelikatan darah tinggi terutamanya berlaku pada patologi seperti diabetes mellitus, autoimun dan patologi onkologi, serta berat badan berlebihan, merokok dan tekanan.

Perkembangan patologi semasa kehamilan

Selalunya semasa kehamilan, pembekuan darah terbentuk pada wanita dan pembekuan darah meningkat. Sekiranya terdapat masalah seperti itu sebelum kehamilan, masalah yang lebih besar adalah mungkin. Akibat dari keadaan patologi ini mungkin keguguran, gangguan plasenta atau toksikosis pada peringkat kemudian.

Masalah dengan pembekuan darah boleh menyebabkan kelambatan pertumbuhan janin, dan risiko kelahiran pramatang meningkat dengan kelahiran bayi pramatang.

Faktanya adalah bahawa janin menerima semua bahan berguna yang diperlukan untuk perkembangannya dari plasenta, di mana terdapat sebilangan besar kapal dan kapilari. Sekiranya pembentukan gumpalan darah berlaku di persimpangan plasenta dengan organ pembiakan atau di saluran darahnya, janin yang sedang berkembang menderita kekurangan nutrien dan mati dari masa ke masa.

Maklumat lebih lanjut mengenai trombofilia terdapat di dalam video:

Berkat kaedah moden, adalah mungkin untuk mengenal pasti wanita dengan kelikatan darah yang meningkat dan terdedah kepada trombosis. Untuk mengelakkan pelbagai komplikasi, mereka diresepkan untuk mengambil ubat-ubatan yang menyumbang kepada penipisan darah.

Diagnosis dan rawatan penyakit

Menjalankannya membolehkan anda menentukan punca patologi dan memilih rawatan yang berkesan. Pesakit ditetapkan menderma darah untuk D-dimer, dan terima kasih kepadanya, adalah mungkin untuk menentukan gangguan ginjal dan kandungan vitamin K.

Analisis sedemikian penting bagi wanita semasa mengandung. Sebagai tambahan, kajian sedemikian memungkinkan untuk menilai keadaan sistem kardiovaskular dan, jika perlu, mengambil langkah-langkah yang diperlukan tepat pada waktunya.

Rawatan untuk peningkatan pembekuan darah dilakukan dengan kaedah berikut:

  • menetapkan terapi antitrombotik
  • mengambil ubat dari kumpulan antikoagulan yang menghalang penampilan darah beku
  • sejumlah kecil heparin dan aspirin

Semasa mengesahkan diagnosis seperti, untuk mengurangkan kadar pembekuan darah, dos kecil ditetapkan. Sehingga kini, kardioaspirin, di mana magnesium hadir, memberikan kesan yang baik dalam rawatan patologi seperti itu. Ubat ini sangat berguna untuk orang tua dan mereka yang mempunyai penyakit jantung dan vaskular..

Rawatan tromboflebitis yang bersifat genetik dan pada masa kanak-kanak dilakukan dengan bantuan aspirin dalam dos kecil.

Dalam situasi yang teruk, pengenalan analog antikoagulan C dan S, antithrombin dan hirudin ditunjukkan. Sekiranya tidak ada kesan positif, setelah rawatan perubatan mereka menggunakan campur tangan pembedahan.

Penting untuk diingat bahawa dilarang mengambil ubat sendiri yang menyebabkan penipisan darah. Ini boleh membahayakan kesihatan dan boleh mengakibatkan akibat yang serius..

Ciri-ciri pemakanan untuk penyakit

Pemakanan khas dan rejimen minum khas menyumbang kepada penipisan darah. Pakar menasihatkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 1-2 liter cecair setiap hari setiap hari. Sebaiknya pilih jus dari sayur-sayuran dan buah-buahan, air minuman dan teh.

Penting untuk diingat bahawa dengan trombofilia, pemakanan harus rasional dan seimbang, dan juga mengandungi jumlah lemak, protein dan karbohidrat yang mencukupi. Dianjurkan untuk mengutamakan ikan laut, kacang-kacangan, biji rami atau minyak zaitun, serta kangkung laut.

Anda dapat mempercepat penipisan darah dengan memakan lada bel, bawang atau bawang putih.

Untuk mengetahui peningkatan pembekuan darah, anda boleh menggunakan analisis khas. Thrombophlebitis sangat berbahaya bagi wanita hamil, jadi mereka mesti sentiasa dipantau oleh doktor. Peningkatan pembekuan darah boleh menyebabkan akibat yang serius dan boleh membawa maut..

Darah adalah medium terpenting bagi tubuh manusia. Tidak ada kehidupan tanpanya. Ia menjalankan beberapa fungsi biologi yang sangat penting. Eritrosit yang terkandung di dalamnya membawa oksigen ke seluruh sel tubuh kita, dan sel darah putih melindungi daripada banyak agen asing. Semua proses kimia pada manusia berlaku kerana bahan-bahan yang berasal dari aliran darah ke tisu-tisu badan..

Beberapa mekanisme berfungsi di dalam badan kita untuk mengekalkan ketekunan persekitaran biologi ini. Pertama sekali, ia adalah interaksi antara sistem pembekuan dan antikoagulasi darah. Walau bagaimanapun, keseimbangan mereka mungkin terganggu, membawa kepada akibat yang serius. Patologi ini menampakkan dirinya dalam pembentukan pembekuan darah yang dipercepat atau ditunda.

Bahaya peningkatan pembekuan darah

Membuat gumpalan darah adalah reaksi untuk melindungi tubuh sebagai tindak balas terhadap pendarahan. Mereka dibentuk menggunakan bahan khas - faktor pembekuan darah, beberapa di antaranya dalam keadaan tidak aktif beredar dalam plasma darah, dan bahagian lain terletak di permukaan platelet. Pengaktifan mereka yang seterusnya pada pendarahan sedikit pun menyebabkan pembentukan gumpalan darah.

Biasanya, apabila kapal kecil rosak, gumpalan darah terbentuk selepas waktu yang singkat, biasanya dalam masa sepuluh minit. Apabila proses ini dipendekkan, ini menunjukkan peningkatan kebekuan darah. Dalam kes ini, darah menjadi tebal, dan saluran kecil menjadi tidak dapat dilalui akibat pengumpulan gumpalan darah. Tisu tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan, yang menyumbang kepada kemunculan banyak penyakit yang mengancam nyawa.

Pertama sekali, risiko strok dan serangan jantung meningkat dengan mendadak. Dan pada wanita hamil dalam kes seperti itu, terdapat pelanggaran aliran darah di plasenta, yang menyebabkan perkembangan janin yang tidak normal.

Banyak penyebab menyebabkan peningkatan trombosis. Pertimbangkan yang paling penting dari mereka..

Penyebab peningkatan pembekuan darah

Pembekuan yang dipercepat dapat muncul dengan latar belakang berbagai penyakit berjangkit, terutama dengan perkembangan sepsis. Dalam kes ini, seluruh konglomerat dari bakteria dan sel darah putih terbentuk di dalam darah, yang dengan sendirinya meningkatkan ketumpatan darah, dan juga menyebabkan pengaktifan faktor pembekuan.

Gangguan hormon dalam badan menyumbang kepada peningkatan jumlah platelet di saluran darah. Kerana ini, mereka melekat bersama, membentuk darah beku. Selalunya ini berlaku pada wanita yang mengambil pil hormon kawalan kelahiran tanpa mengambil kira semua kontraindikasi.

Dengan dehidrasi pelbagai asal, darah kehilangan komponen cairnya. Oleh itu, walaupun anemia menyertai keadaan ini, ia menjadi lebih likat dan gumpalan terbentuk dengan cepat..

Dengan gaya hidup yang tidak menetap, aliran darah melambatkan di kapal, terutama di kapal di bahagian bawah kaki, sehingga menimbulkan prasyarat untuk peningkatan pembekuan.

Diagnosis dibuat menggunakan ujian darah seperti pembekuan Lee-White, masa trombin dan prothrombin, indeks prothrombin, tahap fibrinogen dan lain-lain.

Rawatan

Rawatan pesakit dengan peningkatan pembekuan bergantung kepada penyebab penyakit. Oleh itu, dengan trombofilia keturunan, pengambilan aspirin dos kecil sepanjang hayat biasanya ditetapkan. Ubat yang sama diambil oleh semua pesakit yang mempunyai kecenderungan untuk mempercepat pembentukan gumpalan darah. Sebagai peraturan, ini adalah majoriti orang yang telah mencapai usia 40 tahun. Tetapi semasa mengandung, aspirin dikontraindikasikan.

Perkara penting adalah rejimen minum khas. Anda perlu mengambil sekurang-kurangnya satu setengah liter air setiap hari. Mengesyorkan minum pelbagai jus dan teh hijau.

Diet harus mengandungi jumlah bahan yang mencukupi. Bawang, bawang putih dan paprika dialu-alukan. Benih gandum bercambah juga disyorkan..

Menariknya, darah mengalir dengan lancar di sepanjang dinding saluran darah yang lancar dan tidak membeku. Walaupun anda meletakkannya di dalam kapal dengan permukaan yang rata, tidak akan terjadi apa-apa, tetapi jika anda menjatuhkan tongkat kayu atau sekerat di dalam bejana yang sama, darah akan mula membeku secara aktif. Kenapa? Hakikatnya adalah untuk memulakan proses pembekuan atau pembekuan, pecahnya saluran darah atau kehadiran permukaan runcing yang kasar diperlukan. Sekiranya kerosakan tisu, disertai dengan kehilangan darah, tempat-tempat pecah vaskular selalu memiliki tepi yang tidak rata dan tepat pada struktur permukaan inilah darah bertindak balas, menerima isyarat untuk memulakan pembekuan..

Sebaik sahaja anda merosakkan kulit, kerja yang kompleks akan bermula di dalam badan anda, dengan banyak sistem yang menarik. Memang, agar luka dapat sembuh dan regenerasi tisu berjaya, sebilangan besar tindak balas kimia yang dilakukan secara berurutan, kerja banyak sel dan tisu di bawah koordinasi sistem endokrin dan otak diperlukan..

Pada saat kerusakan saluran darah, mekanisme pelindung dilancarkan, yang bertujuan untuk pertumbuhan semula yang lebih cepat, dan, oleh itu, pemulihan integriti. Tepi koyak menjadi melekit, menarik platelet dalam darah ke permukaannya. Pada masa yang sama, sistem endokrin melepaskan zat ke dalam darah yang menyumbang kepada penebalannya di tempat luka, sehingga meningkatkan pembentukan trombus longgar primer. Tahap agregasi sedang berlangsung - perubahan sifat dinding kapal, yang mempersiapkannya untuk proses lebih lanjut - pembentukan bekuan padat, yang akan mengetatkan kawasan yang rusak.

Tugas utama badan pada masa ini adalah untuk menghentikan kehilangan darah, oleh itu, di tempat-tempat kerosakan vaskular, pembekuan darah terbentuk, mencegah penyebaran aliran yang lebih jauh dari saluran yang pecah. Ini berlaku dengan sangat sederhana: filamen fibrin terbentuk di dalam darah - bahan yang berfungsi sebagai sejenis bingkai atau jaring, sel darah tersekat di benang ini dan menyebabkan kesesakan, mencegah aliran umum bergerak lebih jauh.

Dari saat kerosakan pada dinding kapilari terkecil hingga pembentukan gumpalan darah, biasanya tidak lebih dari 30 saat berlalu. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku gangguan pembekuan yang disebabkan oleh kelainan genetik atau penyakit, masa ini dapat lebih lama. Pada pesakit dengan hemofilia, darah sama sekali tidak dapat membeku dengan kecepatan yang cukup untuk menghentikan kehilangan darah.

Sekiranya seseorang yang mengalami pendarahan berada di dekat anda, dan pakar belum tiba, anda perlu memberikan pertolongan cemas kepada mangsa. Untuk ini, penting untuk menentukan sifat pendarahan, kerana dengan kecederaan yang berbeza, langkah-langkah pertolongan cemas akan berbeza.

Sapukan pembalut yang bersih jika luka kecil. Sebagai peraturan, dengan kecederaan kecil, darah segera membeku tanpa usaha tambahan. Sekiranya anda mempunyai hidrogen peroksida di tangan, anda boleh merawat luka dengan kapas yang dibasahi di dalamnya. Anda tidak boleh memberi tekanan pada tempat yang berdarah atau menggosoknya, itu hanya akan meningkatkan rasa sakit dan mencegah penyembuhan luka sendiri.

Angkat bahagian badan yang berdarah sekiranya darah tidak berhenti dengan sendirinya. Ukuran ini akan melambatkan peredarannya, dan kehilangan darah tidak akan begitu besar.

Jangan keluarkan badan asing dari luka sendiri. Ini boleh menyebabkan jangkitan dan peningkatan pendarahan. Darah dapat dihentikan dengan mengklik tisu yang mengelilingi luka.

Gunakan jari anda untuk mencubit arteri di atas tempat kecederaan jika darah berwarna merah terang dan berdegup dari tempat kerosakan dengan aliran berdenyut. Ini adalah pendarahan arteri. Dengan itu, kehilangan darah yang cepat dapat meragut nyawa seseorang dalam beberapa minit. Sapukan triket di kawasan pendarahan, yang sebelumnya menutup kulit dengan kain kasa. Bawa mangsa ke hospital dalam masa dua jam, jika tidak, aliran darah ke anggota badan yang cedera akan menyebabkannya mati.

Biarkan mangsa minum sekurang-kurangnya segelas air untuk memulihkan cecair yang hilang..

Hubungi ambulans jika mangsa mengalami pendarahan vena atau arteri. Sekiranya pendarahan adalah kapilari, tetapi lukanya sangat dalam, anda perlu pergi ke hospital sendiri. Jahitan mungkin diperlukan..

Pelbagai penyakit dan kecederaan boleh menyebabkan kerosakan pada saluran darah dan menyebabkan pendarahan. Untuk mengelakkan kehilangan darah yang besar, sangat penting untuk segera mendapatkan rawatan perubatan.

Penyebab utama pendarahan adalah proses keradangan atau neoplasma pada dinding saluran darah yang timbul akibat kerosakan mekanikal atau penyakitnya. Ia juga disebabkan oleh pelanggaran integritas dinding pembuluh darah, yang disebabkan oleh keracunan, jangkitan atau kekurangan vitamin.Jika kita berbicara tentang penyebab pendarahan dari rongga hidung, maka itu dapat menjadi peningkatan tekanan darah, trauma, penyakit menular dan pernafasan. Orang sering menderita mimisan akibat perubahan tekanan atmosfera secara tiba-tiba, terlalu panas di bawah sinar matahari, tekanan emosi dan fizikal yang kuat. Penyebab pendarahan dalaman organ pencernaan biasanya merupakan pelanggaran integriti usus atau dinding dan membran mukus perut. Kira-kira lima puluh peratus pendarahan jenis ini disebabkan oleh ulser pada organ pencernaan. Selain itu, aliran darah dari rektum dapat disebabkan oleh diverticulum yang rumit, penyakit onkologi usus besar atau cecum, dan buasir dalam bentuk kronik. Walau bagaimanapun, pendarahan dari rektum tidak selalu berbahaya, kadang-kadang boleh disebabkan oleh retakan di dubur atau diprovokasi dengan menggaru di kawasan ini. Apa pun lokasi pendarahan, perlu mengambil kira berapa banyak aliran darah, warna apa itu. Semasa pendarahan dari dubur, perlu diberitahu kepada doktor mengenai gejala mengganggu yang lain, misalnya, perubahan najis, sakit, dan lain-lain. Pesakit mungkin tidak mengesyaki lama sekiranya pendarahan dalaman, yang mungkin disebabkan oleh lebam pada organ dalaman. Dalam kes sedemikian, pendarahan gastrik sangat berbahaya, di mana terdapat pengumpulan darah di rongga dalaman. Tanda-tanda keadaan ini merangkumi pucat kulit dan membran mukus, kelemahan umum, denyutan nadi cepat lemah dan tekanan darah rendah. Sekiranya kita bercakap mengenai pendarahan rahim, maka ada banyak sebab untuk kejadiannya. Mereka boleh disebabkan oleh keradangan pada organ pembiakan, kerosakan sistem endokrin, mabuk badan, dan tekanan saraf yang kuat. Juga, pendarahan rahim dapat menimbulkan kekurangan rehat semasa kerja berterusan, kehadiran polip dan neoplasma rahim, penggunaan ubat-ubatan tertentu.

Pembekuan darah adalah reaksi pelindung tubuh yang melindungi dari kehilangan darah jika terjadi pelanggaran integritas dinding saluran darah. Penyimpangan petunjuknya dari norma dapat menyebabkan perkembangan keadaan patologi yang teruk.

Tujuan analisis pembekuan

Petunjuk kebolehtelapan dan norma mereka

Prothrombin adalah protein pembekuan, yang merupakan unsur penting trombin, biasanya 78-142%.

Masa trombin, atau APTT, adalah jangka masa di mana pembekuan darah berlaku, normanya adalah 11-17.8 saat.

Fibrinogen adalah protein plasma yang bertanggungjawab untuk pembentukan bekuan darah. Kandungan normalnya pada orang dewasa ialah 2.00 - 4.00 g / l; pada bayi baru lahir - 1,25-3,00 g / l.

Antithrombin - protein khusus yang memberikan penyerapan semula bekuan darah.

Sebab-sebab pengurangan pembekuan

Apabila peningkatan pembekuan diperhatikan

Tugas darah adalah untuk menyampaikan oksigen, nutrien dan protein ke organ dan tisu. Di samping itu, dengan bantuannya, produk pembusukan dikeluarkan dari badan, yang dihantar ke hati dan diangkut dari sana ke sistem perkumuhan..

Untuk berjaya menjalankan fungsinya, darah mesti mempunyai ketumpatan tertentu, yang memungkinkannya beredar melalui pembuluh darah dengan ukuran apa pun tanpa tekanan pada jantung. Untuk ini, sistem pembekuan darah dan sistem antikoagulasi yang menentangnya mempertahankan keseimbangan, mencegah pencairan berlebihan atau penebalan. Sekiranya kegagalan berlaku pada sistem terakhir, peningkatan pembekuan darah berlaku. Akibatnya, produk pembusukan disimpan lama dalam tubuh, meracuninya, dan tisu tidak mendapat oksigen dan pemakanan.

Penyebab penebalan darah

Aktiviti pembekuan boleh menimbulkan banyak sebab. Selalunya, gejala darah tebal muncul dalam keadaan dan penyakit berikut:

Semua sebab ini boleh menyebabkan pembentukan bekuan yang dipercepat pada luka pada kulit dan saluran darah. Walau bagaimanapun, pembekuan darah yang sering meningkat adalah akibat penyakit yang hanya dapat dilakukan oleh doktor dengan memeriksa gejala dan melakukan ujian makmal.

Gejala Kebolehtelapan Tinggi

Oleh kerana darah tebal itu sendiri bukan penyakit, menggambarkan gejala-gejalanya tidak sepenuhnya betul. Mereka mungkin menjadi tanda keadaan patologi yang sama sekali berbeza, jadi jika anda mengesyaki anda harus lulus ujian terlebih dahulu, dan hanya kemudian membuat kesimpulan. Tanda-tanda berikut harus memberi amaran kepada anda:

  • Keletihan. Penyebabnya mungkin disebabkan oleh kekurangan oksigen ke otak kerana ketumpatan darah yang berlebihan.
  • Kesukaran pada kaki, yang tidak dirawat oleh ubat-ubatan rakyat dan menampakkan diri walaupun dengan beban minimum.
  • Suhu anggota badan yang rendah, tanpa mengira pengaruh luaran.
  • Lebam, walaupun dengan sedikit lebam dan kecederaan.
  • Pendarahan gusi, pembengkakan buasir.

Gejala yang dijelaskan adalah kesempatan untuk berjumpa doktor dan menentukan diagnosis yang tepat. Rawatan harus cekap dan bertujuan untuk menghapuskan punca masalah..

Produk pembekuan darah

Dalam beberapa kes, untuk menghilangkan ketumpatan darah yang berlebihan, diet yang disusun secara kompeten sudah cukup. Beberapa produk menyelesaikan masalah kekurangan cecair, menebus kehilangan plasma akibat dehidrasi sementara. Rawatan ubat boleh menggantikan pemakanan yang betul, tetapi hanya jika doktor yakin bahawa tidak ada patologi serius.

Sebarang cecair akan membantu menurunkan ketumpatan dan mendekatkan penunjuknya ke normal. Kira-kira dua liter air, jus atau teh sehari cukup untuk mengurangkan pembekuan dan meningkatkan peredaran darah di dalam saluran. Di samping itu, makanan yang juga dapat mengatasi kekurangan cecair harus dimasukkan ke dalam makanan: sayur-sayuran, buah-buahan, kaldu.

Penting untuk mengelakkan kekurangan protein untuk mengekalkan fungsi normal sistem peredaran darah. Sumbernya tidak semestinya banyak produk daging seperti ikan laut, susu dan turunannya, serta kekacang.

Makanan seperti itu dapat menggantikan rawatan dengan tablet jika pembekuan tidak diprovokasi oleh penyakit organ-organ dalaman..

Pendedahan dadah

Sekiranya makanan dan rejimen minum yang betul tidak memberikan hasil yang jelas, doktor mungkin akan menetapkan ubat khas. Antikoagulan, atau ubat yang meningkatkan kemampuan darah untuk mencairkan, diambil oleh kursus, yang durasinya ditentukan oleh pakar berdasarkan sejarah perubatan dan ujian makmal yang dikumpulkan..

Menggantikannya dengan ubat-ubatan rakyat tidak digalakkan: rawatan diri dapat menyelesaikan masalah untuk sementara waktu, tetapi tidak menghilangkan penyebabnya. Adalah mungkin untuk menurunkan ketumpatan darah dengan bantuan tanaman dan decoctions untuk waktu yang singkat, dan untuk menormalkan semua fungsinya, pengambilan ubat yang lama diperlukan.

Untuk mengurangkan pembekuan jika terjadi penyimpangan dari norma berarti menyelesaikan sejumlah masalah dan menyingkirkan risiko keracunan dan pembentukan gumpalan darah. Rawatan dalam kes ini sangat penting: semakin lama darah tidak cukup tebal, semakin tinggi risiko patologi dan juga kematian.

Penting untuk diingat bahawa anda tidak boleh melakukannya sendiri dengan ubat-ubatan rakyat: pakar yang berkelayakan mesti menyelesaikan masalah kesihatan.

Rawatan untuk peningkatan pembekuan darah memerlukan pemantauan berterusan hasil melalui analisis. Adalah luar kemampuan orang biasa untuk melakukan kawalan sedemikian secara bebas, oleh itu profesional harus dipercayai.