Gejala dan rawatan takikardia

Tachycardia adalah pelanggaran irama jantung, di mana nadi meningkat ke tahap 90 denyutan seminit atau lebih. Pada pesakit yang menderita penyakit kardiovaskular, patologi ini secara signifikan memperburuk prognosis kehidupan.

Gejala takikardia

Tachycardia sinus yang tidak mencukupi dapat ditentukan oleh perasaan kekurangan udara, degupan jantung berterusan, sesak nafas, pening yang kerap, dan kelemahan umum badan. Juga, seseorang mungkin mengalami insomnia, keletihan yang cepat, penurunan prestasi dan selera makan, dan perubahan mood yang kerap. Manifestasi tepat dari patologi seperti itu bergantung pada penyakit yang mendasari dan tahap kerosakannya. Sekiranya seseorang mempunyai masalah jantung, maka tanda-tanda kegagalan jantung berlaku.

Sekiranya serangan seperti itu sering menyusahkan anda, ini adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor.

Tachycardia paroxysmal dicirikan oleh serangan yang tiba-tiba: mereka muncul tanpa sebab yang jelas dan juga hilang. Pelanggaran degupan jantung seperti itu boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa hari. Pada permulaan takikardia paroxysmal, seseorang merasakan tekanan jantung, selepas itu degupan jantung yang dipercepat berlaku - biasanya frekuensi kontraksi meningkat menjadi 140-220 denyutan seminit. Dalam kes ini, kadar nadi tetap betul..

Juga, takikardia paroxysmal boleh disertai dengan bunyi bising di kepala, pening, rasa berat dan terbakar di jantung. Dalam kes yang jarang berlaku, serangan seperti itu dilengkapi dengan gejala neurologi fokus: hemiparesis, afasia. Sekiranya takikardia paroxysmal mempengaruhi kawasan supraventricular, seseorang menghadapi masalah disfungsi autonomi: loya, berpeluh, kembung perut, keadaan subfebril. Bentuk ventrikel biasanya berkembang kerana kegagalan peredaran darah.

Rawatan ubat

Ubat untuk takikardia diperlukan untuk memulihkan degupan jantung dan mengawal degupan jantung. Sebelum meneruskan rawatan penyakit seperti itu. perlu berjumpa doktor. Dia harus menilai gejala takikardia dan apa pil rawatannya. Selalunya, ubat berikut ditetapkan:

KumpulanNama ubatBertindak
Penyekat betaAtenolol, Concor, EgilokKurangkan keseronokan pemangkin pengujaan
Penyekat saluran natriumAllapinin, RhythmormMelawan extrasystole secara aktif
Glikosida JantungDigoxinMembantu menyingkirkan serangan sekiranya berlaku kegagalan
Penyekat Saluran KaliumSotagexal, CordaronDigunakan untuk fibrilasi atrium
PenenangNovopassit, PersenMereka membantu mengatasi emosi yang berlebihan.
AntioksidanMexico, PreductalMereka membantu mempercepat pemulihan, meningkatkan keberkesanan terapi.

Ubat antiaritmia

Ubat antiarrhythmic membantu mengembalikan irama degupan jantung yang normal. Tindakan ini disebabkan oleh penyekat adrenoreceptor, yang bertindak balas terhadap aktiviti adrenalin. Sebelum menggunakan, berjumpa doktor - dia akan selalu dapat menjawabnya, takikardia, dan bagaimana merawat keadaan ini. Ubat antiarrhythmic paling berkesan dalam rawatan sinus dan takikardia supraventricular. Di antara tablet ini, yang paling popular adalah:

  • anaprilin;
  • adenosin;
  • atenolol;
  • verapimin;
  • ivabradine;
  • Bersetuju
  • kordanum;
  • propranoprol;
  • flecainide;
  • egilok;
  • etatsizin.

Dadah yang tergolong dalam kumpulan glikosida paling baik diambil dengan takikardia yang disebabkan oleh kegagalan jantung. Untuk fibrilasi atrium, tablet diperlukan yang mengandungi bahan untuk menyekat saluran kalium - misalnya, Cordarone. Dengan ketiadaan terapi ubat yang berpanjangan pada seseorang, tekanan darah dapat meningkat, yang hanya akan memperburuk keadaan.

Ubat yang menenangkan

Penenang membantu menghilangkan takikardia dengan cepat. Kami sangat mengesyorkan agar anda memperhatikan persediaan herba, yang tidak kurang memberi kesan daripada sintetik. Dengan bantuan mereka, adalah mungkin untuk menormalkan fungsi sistem saraf, yang memulihkan degupan jantung dan mengurangkan jumlah serangan. Antara ubat penenang semula jadi adalah:

  • Valerian - Pil kuning kecil ini membantu mengembang saluran darah jantung dan memperlahankan degupan jantungnya. Juga, ubat ini mempunyai kesan antispasmodik dan koleretik yang lemah. Tindakan Valerian ini disebabkan oleh sebilangan besar minyak pati dan alkaloid dalam komposisi. Sebaiknya minum pil seperti ini secara berkala, maka hasilnya akan jauh lebih baik..
  • Persen adalah ubat penenang semula jadi yang terdapat di farmasi dalam bentuk tablet dan kapsul. Dalam komposisi ubat tersebut terdapat balsem lemon, valerian, pudina. Berkat ini, dapat dengan cepat mencapai ketenangan, untuk menghilangkan kegembiraan dan kegelisahan..
  • Peony - pil yang membantu menghilangkan ketegangan saraf. Mereka mempunyai pil tidur ringan, jadi mereka tidak digalakkan untuk melakukan perjalanan sebelum memandu.

Dadah kecemasan

Takikardia adalah fenomena yang boleh berlaku pada saat yang tidak sesuai. Untuk rawatan kecemasan keadaan ini, anda perlu mengambil 2 mg Seduxen, yang akan membantu mengurangkan kegembiraan sistem saraf dan memulihkan irama jantung yang normal. Anda juga boleh menggunakan Relanium atau Droperidol sebagai ganti ubat ini. Dalam takikardia yang disebabkan oleh kegagalan jantung, glikosida diresepkan: Isolanide, Strofantin atau Digoxin. Juga untuk bantuan kecemasan dengan takikardia, penggunaannya dibenarkan:

  • novocainamide - digunakan untuk memulihkan degupan jantung dengan tekanan darah normal;
  • amiodarone adalah ubat antiaritmia yang melebarkan arteri koronari. tidak disyorkan untuk digunakan oleh wanita hamil dan kanak-kanak.
  • isoptin - alat kuat yang digunakan untuk meningkatkan peredaran darah di jantung;
  • Aymalin - membantu mengurangkan aktiviti lapisan otot jantung, menghalang aktiviti perentak jantung;
  • mesatone - ubat yang digunakan untuk takikardia dengan tekanan darah rendah.

Ubat rakyat

Tachycardia adalah penyimpangan serius dalam fungsi sistem kardiovaskular. Keadaan ini memerlukan terapi segera dan segera. Pada peringkat awal, anda boleh cuba menghilangkan masalah ini dengan bantuan perubatan tradisional. Kami sangat tidak mengesyorkan untuk menggantikan rawatan ubat yang lengkap dengan terapi seperti ini - jika tidak, risiko mendapat komplikasi serius adalah tinggi. Resipi berikut dianggap kaedah alternatif yang paling popular untuk merawat takikardia di rumah:

  • Ambil 100 ml madu gelap cair dan campurkan dengan jus dua lemon. Masukkan secubit almond dan 5 gram tincture biji valerian, hawthorn dan kapur barus di sana. Campurkan ubat yang dihasilkan dengan teliti dan biarkan selama beberapa hari di tempat yang gelap dan sejuk. Gunakan satu sudu teh setiap hari semasa perut kosong dan satu sudu sebelum makan.
  • Segelas air mendidih biasa, tuangkan satu sudu bunga segar hawthorn. Tutup campuran yang dihasilkan dengan penutup dan biarkan selama 20 minit sehingga mempunyai masa untuk meresap. Ambil rebusan tiga kali sehari dalam setengah gelas sebelum makan.

Pertolongan cemas

Sekiranya serangan takikardia membuat anda terkejut, perkara yang paling penting adalah jangan panik. Anda harus berusaha untuk berehat, menyingkirkan pakaian yang meremukkan dan meremas, dengan senyaman mungkin untuk duduk di atas katil. Anda juga boleh mengambil ubat penenang yang menurunkan kadar degupan jantung anda. Pakar moden mengesyorkan melakukan perkara berikut semasa serangan takikardia atau aritmia:

  • tumpu pada pernafasan, cubalah menyesuaikannya secara buatan;
  • tutup mata anda, tekan perlahan-lahan;
  • basuh dengan air sejuk, minum segelas air mineral tanpa gas;
  • menyebabkan muntah, mengurut perut.

Sekiranya serangan itu tidak hilang dalam jangka masa yang lama dan anda merasa semakin teruk, segera hubungi ambulans.

Menghilangkan takikardia sinus di rumah agak mudah - ia hilang tanpa langkah khas dalam 10-15 minit. Jauh lebih sukar untuk mengatasi pelanggaran irama jantung yang disebabkan oleh beberapa penyakit patologi. Dalam kes seperti itu, tidak mungkin menyingkirkan serangan tanpa bantuan perubatan..

Apabila nadi kembali normal, pastikan anda menghubungi pakar kardiologi dan pakar neurologi. Setelah melakukan diagnosis terperinci, anda harus diberi rawatan yang berkesan: ubat atau pembedahan.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan kerja dengan baik, tidak akan lama

Tachycardia - gejala, sebab, jenis dan rawatan takikardia

Selamat hari, pembaca yang dikasihi!

Dalam artikel hari ini, kami akan mempertimbangkan dengan takikardia, serta gejala, sebab, jenis, diagnosis, rawatan dengan ubat konservatif dan ubat-ubatan rakyat, pencegahan dan maklumat menarik lain mengenai keadaan ini. Oleh itu...

Apa itu takikardia?

Tachycardia adalah keadaan khas badan di mana kadar denyutan jantung (degupan jantung) melebihi 90 denyutan seminit.

Tachycardia adalah sejenis aritmia..

Doktor menganggap takikardia sebagai gejala, yang paling sering disebabkan oleh pengalaman emosi yang kuat, peningkatan aktiviti fizikal seseorang, penggunaan makanan dan ubat tertentu, serta sejumlah penyakit kardiovaskular, endokrin dan sistem lain.

Sekiranya kita bercakap mengenai gejala utama yang biasanya menyertai peningkatan degupan jantung seseorang, maka ini adalah perasaan berdebar-debar, denyutan pada saluran tulang belakang serviks dan pening. Walau bagaimanapun, dalam beberapa keadaan, takikardia boleh menyebabkan perkembangan keadaan yang mengancam nyawa seperti infark miokard, kegagalan jantung akut dan serangan jantung.

Penting untuk diperhatikan bahawa takikardia pada kanak-kanak di bawah 7 tahun, kebanyakan pakar menganggap keadaan normal kanak-kanak yang sihat.

Dalam banyak kes, rawatan takikardia bermula dengan menghilangkan faktor yang menyebabkan degupan jantung dari kehidupan seseorang, misalnya, larangan penggunaan kopi yang berlebihan, pertukaran pekerjaan dengan peningkatan aktiviti fizikal atau tekanan yang kerap.

Perkembangan takikardia

Perkembangan takikardia didasarkan pada pengaktifan sistem saraf simpatik, yang merupakan sebahagian daripada sistem saraf autonomi (ANS) yang terletak di tulang belakang. Bercakap dalam bahasa manusia, sistem saraf simpatik bertanggungjawab untuk mengaktifkan kerja satu atau organ yang lain, tetapi di atas segalanya, jantung. Terdapat juga sistem saraf parasimpatik, yang bertanggungjawab untuk penyahaktifan organ. Aktiviti penting badan, i.e. kerja organ manusia diatur secara automatik, sebagai contoh - sistem saraf simpatik menyumbang kepada penyedutan seseorang, pernafasan adalah parasimpatis.

Sekiranya kita menerjemahkan mekanisme aktiviti penting badan ini ke dalam bidang takikardia, maka kita dapat menyimpulkan gambaran berikut: apabila seseorang terdedah kepada faktor yang bukan ciri keadaan normalnya (tekanan, ketakutan, kelebihan beban, dll.), Sistem simpatik meningkatkan kerja jantung - simpul sinusnya, berdebar-debar meningkat. Pada saat yang sama, jika seseorang mengalami situasi yang tertekan, dia akan meningkatkan pengeluaran adrenalin oleh sel-sel neuroendokrin dan pembebasannya ke dalam darah, yang juga merupakan fungsi pelindung tubuh untuk kemungkinan bahaya. Adrenalin juga mempercepat degupan jantung.

Semua ini membawa kepada fakta bahawa ventrikel jantung tidak mempunyai masa untuk mengisi dengan darah, yang menyebabkan peredaran darah seluruh tubuh terganggu, tekanan darah menurun, darah tidak mempunyai masa untuk mengisi dengan oksigen dan menyampaikannya dalam jumlah yang diperlukan ke semua organ.

Itulah sebabnya, pesakit mengalami pening dengan peningkatan degupan jantung, hingga kehilangan kesedaran.

Tachycardia - ICD

ICD-10: I47-I49, R00.0;
ICD-9: 427, 785.0.

Gejala takikardia

Gejala takikardia banyak bergantung pada etiologi berdebar-debar jantung, keparahan dan jangka masa, serta keadaan umum kesihatan manusia.

Gejala utama takikardia adalah:

  • Rasa degupan jantung yang kuat;
  • Kesukaran di jantung, sakit di hati;
  • Riak saluran leher;
  • Pening, hingga kehilangan kesedaran;
  • Rasa kekurangan udara;
  • Dyspnea;
  • Hipotensi arteri (tekanan darah rendah).

Gejala takikardia tambahan:

  • Insomnia;
  • Kelemahan umum, peningkatan keletihan;
  • Selera makan berkurangan;
  • Mood buruk, peningkatan kerengsaan;
  • Pengeluaran air kencing menurun;
  • Kekejangan badan.

Punca takikardia

Punca berdebar-debar jantung sangat besar, tetapi semuanya boleh dibahagikan secara kondisional kepada 2 kumpulan utama - faktor intrakardiak dan ekstrasardiak. Mari pertimbangkan mereka dengan lebih terperinci...

Penyebab takikardia dalaman (intrakardial, atau jantung):

Penyakit dan keadaan patologi sistem kardiovaskular: kegagalan jantung, infark miokard, penyakit jantung koronari (CHD), angina pectoris teruk, penyakit jantung, disfungsi ventrikel kiri, miokarditis, kardiosklerosis, kardiomiopati, endokarditis bakteria, perikarditis, sindrom Q, sindrom prolaps injap mitral, hipertensi arteri (hipertensi), anemia (anemia), hipokemia, kekurangan vaskular akut (dengan kehilangan sejumlah besar darah, kejutan, keruntuhan atau pengsan).

Penyebab takikardia luaran (extracardiac, atau extracardiac)

  • Peningkatan tekanan fizikal pada badan, atau tinggal lama dalam kedudukan yang tidak selesa bagi badan, misalnya, ketika bersandar (bekerja di kebun, dll.);
  • Perubahan tajam dalam kedudukan badan, misalnya - dari kedudukan mendatar ke menegak;
  • Perasaan kuat, tekanan, ketakutan, neurosis;
  • Pelanggaran fungsi normal korteks serebrum dan nod subkortikal;
  • Gangguan dalam kerja sistem saraf autonomi (ANS), termasuk dystonia vegetatif-vaskular (VVD);
  • Gangguan mental;
  • Kehadiran penyakit berjangkit: sepsis, radang amandel, radang paru-paru, batuk kering dan penyakit lain yang disertai oleh suhu badan yang tinggi dan tinggi - setiap tambahan suhu 1 ° C suhu badan meningkatkan kadar denyutan jantung sebanyak 8 denyutan / minit (dewasa) dan 10-15 denyutan / minit (kanak-kanak );
  • Gangguan sistem endokrin: tirotoksikosis (hipertiroidisme), pheochromocytoma
  • Penggunaan ubat tertentu: simpatomimetik, atau agen yang mengaktifkan sistem saraf simpatik aktif (ubat adrenalin dan norepinefrin), ubat hormon (kortikosteroid, hormon perangsang tiroid), vagolitik (atropin), ubat antihipertensi (menurunkan tekanan darah), diuretik (diuretik), ubat psikotropik (phenothiazides), beberapa anestetik, aminophylline, mabuk dengan glikosida jantung dan ubat lain;
  • Pengambilan bahan berbahaya tertentu: minuman beralkohol, nikotin, nitrat (racun yang mungkin terdapat dalam makanan);
  • Penggunaan kopi dan minuman berkafein, teh yang kuat;
  • Kekeringan badan;
  • Patologi kongenital;
  • Serangan kesakitan yang teruk (kolik dan lain-lain);
  • Gigitan beberapa wakil dunia binatang - ular, labah-labah, tawon atau lebah;
  • Terdapat juga takikardia etiologi yang tidak diketahui, yang dikaitkan dengan kumpulan takikardia ideopati. Ini mungkin termasuk berdebar-debar jantung berikutan pendedahan kekuatan spiritual pada seseorang, tetapi tentu saja, ubat rasmi biasanya tidak mengenali faktor kerohanian..

Jenis takikardia

Pengelasan takikardia merangkumi jenis keadaan berikut:

Menurut etiologi:

Takikardia fisiologi. Denyutan jantung (HR) meningkat akibat pendedahan kepada faktor tertentu pada badan. Ini adalah reaksi tubuh yang mencukupi terhadap perengsa (ketakutan, tekanan, pengambilan bahan tertentu, pendedahan kepada keadaan iklim tertentu, dll.);

Takikardia patologi. Sebab utama degupan jantung adalah adanya patologi jantung dan organ lain yang diperoleh atau turun-temurun semasa badan dalam keadaan rehat. Ia adalah keadaan berbahaya, tinggal lama di mana menyumbang kepada perkembangan penyakit jantung seperti penyakit jantung koronari (PJK) atau infark miokard. Tachycardia patologi disertai dengan penurunan pengisian ventrikel dengan darah, yang menyebabkan bekalan darah tidak mencukupi ke semua organ, dan sesuai dengan pemakanannya. Pada masa yang sama, tekanan darah seseorang menurun, dan jangka masa panjang keadaan patologi ini membawa kepada perkembangan hipoksia dan kardiopati arrhythmogenic, di mana kecekapan jantung menurun dengan ketara. Semakin lama seseorang berada dalam keadaan ini, semakin teruk prognosis untuk pemulihan sepenuhnya.

Takikardia idiopatik. Punca berdebar-debar jantung pada pekerja perubatan tidak dapat diketahui.

Menurut sumber yang menghasilkan impuls elektrik di jantung:

Sinus tachycardia - berkembang akibat peningkatan aktiviti sinus atau simpul sinoatrial, yang sebenarnya adalah sumber utama impuls elektrik, yang menetapkan irama jantung (degupan jantung) dalam keadaan rehat. Ia dicirikan oleh permulaan yang beransur-ansur, degupan jantung hingga 120-220 denyut / minit dan irama degupan jantung yang betul.

Takikardia ektopik (paroxysmal) - sumber impuls elektrik berasal dari atria (supraventricular) atau ventrikel (ventrikel). Ia dicirikan oleh kursus paroxysmal, yang keduanya muncul secara tiba-tiba dan hilang, tetapi tempohnya boleh dari beberapa minit hingga beberapa puluhan jam, di mana degupan jantung tetap tinggi secara konsisten - dari 140 hingga 250 degupan / minit, dengan irama degupan jantung yang betul. Serangan seperti itu disebut - paroxysms..

Tachycardia Paroxysmal merangkumi 3 bentuk:

  • Tachycardia atrium (supraventricular, atau supraventricular) - paling kerap, penyebab degupan jantung yang cepat adalah pengaktifan sistem saraf simpatik, yang biasanya berlaku dengan - ketakutan, tekanan, keadaan kejutan, dan lain-lain;
  • Takikardia ventrikel (VT) adalah penyebab perubahan distrofi pada otot jantung yang paling biasa, misalnya, kira-kira 85-95% bentuk degupan jantung ini diperhatikan pada pesakit dengan penyakit jantung koronari atau miokarditis;
  • Takikardia nod.

Fibrilasi ventrikel (VF). Selalunya ini merupakan komplikasi infark miokard transmural yang luas atau kelanjutan perkembangan takikardia ventrikel paroxysmal, walaupun sebilangan saintis menganggap fibrilasi ventrikel dan takikardia ventrikel sebagai satu fenomena. Ia dicirikan oleh pengecutan otot jantung yang huru-hara dan tidak teratur pada tahap 250 hingga 600 denyutan seminit, yang dalam beberapa kes menyebabkan serangan jantung lengkap. Selain itu, setelah 15-20 saat, pesakit mungkin mengalami pening yang teruk dan kehilangan kesadaran, dan setelah 40 saat, dia mungkin mengalami kekejangan tonik otot rangka, disertai dengan kencing dan buang air besar yang tidak disengajakan. Pada masa yang sama, murid pesakit bertambah besar, yang setelah satu setengah hingga dua minit diluaskan ke tahap maksimum. Pesakit mula bernafas dengan cepat, tetapi setelah pernafasan menjadi perlahan, dan setelah 2 minit kematian klinikal berlaku.

Dalam dunia perubatan, fibrilasi ventrikel dibahagikan secara bersyarat kepada 3 jenis:

VF primer. Perkembangan berlaku dalam 4-48 jam pertama dari permulaan infark miokard, tetapi sebelum munculnya kegagalan ventrikel kiri dan komplikasi lain dari serangan. Ia dicirikan oleh kematian pesakit yang tinggi.

VF sekunder. Perkembangan berlaku pada pesakit dengan serangan jantung pada latar belakang peredaran darah yang tidak mencukupi di ventrikel kiri dan kejutan kardiogenik.

VF lewat. Perkembangan berlaku selepas 48 jam (dalam kebanyakan kes, pada 2-6 minggu) dari permulaan infark miokard dan dicirikan oleh 40-60% kematian.

Diagnosis takikardia

Diagnosis takikardia merangkumi jenis pemeriksaan berikut:

  • Anamnesis;
  • Elektrokardiografi (ECG), serta pemantauan ECG setiap hari menurut Holter;
  • Ekokardiografi (echocardiography);
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI) jantung;
  • Pemeriksaan elektrofisiologi (EFI) jantung.

Kaedah pemeriksaan tambahan:

Rawatan takikardia

Bagaimana merawat takikardia? Rawatan takikardia bermula terutamanya dengan diagnosis menyeluruh pesakit dan mengenal pasti penyebab berdebar-debar jantung.

Rawatan takikardia biasanya merangkumi titik rawatan berikut:

1. Penghapusan faktor luaran peningkatan kadar jantung (lihat "Penyebab takikardia");
2. Rawatan ubat (ubat untuk takikardia);
3. Rawatan pembedahan.

1. Penghapusan faktor luaran peningkatan degupan jantung

Dalam banyak kes, terutama dengan takikardia sinus, penghapusan punca menyebabkan menormalkan degupan jantung dan penggunaan terapi konservatif tetap tidak dituntut. Punca berdebar-debar jantung mungkin ialah penggunaan kopi, teh yang kuat, alkohol, coklat, ubat-ubatan tertentu, atau tekanan yang kerap, ketakutan, senaman fizikal yang hebat, dan alasan lain yang kami tulis pada awal artikel, dalam perenggan yang sesuai.

2. Rawatan ubat (ubat untuk takikardia)

Penting! Sebelum menggunakan ubat, pastikan anda berjumpa doktor!

Untuk gangguan neurologi, ubat penenang (menenangkan sistem saraf) diresepkan - Valerian, Diazepam, Luminal, Persen, Seduxen, Tenoten, dan penenang - Tranquilan, Relanium.

Untuk gangguan sistem mental (psikosis, dll.), Antipsikotik ditetapkan: Promazin, Levomepromazin.

Dalam banyak kes rawatan takikardia, agen antiaritmia digunakan - Lidocaine, yang disuntik (1 mg per 1 kg berat badan pesakit) dan penitis. Sekiranya lidocaine tidak menurunkan kadar jantung, dengan takikardia ventrikel, Novocainamide atau Aimalin digunakan.

Sekiranya takikardia sinus terhadap latar belakang tirotoksikosis, penyekat β-adrenergik diresepkan: "Trazicor", "Praktolol", "Prindolol".

Sekiranya terdapat kontraindikasi untuk mengambil β-blocker, antagonis kalsium dari siri nonhydropyridine digunakan: Diltiazem, Verapamil.

Sekiranya takikardia sinus terhadap latar belakang kegagalan jantung, pengambilan glikosida jantung tambahan diresepkan bersama dengan penyekat β: Digoxin.

Dengan takikardia paraxismal dengan latar belakang peningkatan nada saraf vagus, digunakan urutan khas berdasarkan tekanan pada bola mata. Sekiranya kaedah terapi ini tidak berjaya, maka ubat intravena ubat antiaritmia ditetapkan: Verapamil, Cordaron.

Sekiranya takikardia ventrikel paraxismik, pesakit mesti segera dibawa ke institusi perubatan, serta terapi antiaritmia anti-kambuh.

Apabila tekanan darah turun ke tahap rendah, ia mesti dinaikkan menjadi 100-110 mm RT. Art., Yang diberikan secara intravena norepinefrin atau amina penekan lain. Sekiranya hasilnya tidak tercapai, dan tekanan darah masih sangat rendah, terapi elektro-nadi digunakan.

3. Rawatan pembedahan takikardia

Terapi pembedahan digunakan dalam kes yang luar biasa:

Radiofrequency ablation (RFA) adalah kaedah pembedahan sinar-x invasif minimum untuk merawat aritmia menggunakan kateter endovaskular yang mengalirkan arus frekuensi tinggi. Dengan bantuan arus, irama jantung jantung dinormalisasi.

Memasang alat pacu jantung (alat pacu jantung) yang secara artifisial mengekalkan irama degupan jantung.

Ramalan

Prognosis yang paling baik untuk pemulihan penuh adalah takikardia sinus, tetapi tertakluk kepada hubungan tepat pada masanya oleh pakar kardiologi dan pematuhan terhadap semua preskripsi doktor.

Tachycardia kerana penyakit jantung kurang disukai, tetapi bagaimanapun, selalu ada peluang untuk sembuh.

Prognosis untuk pemulihan pesakit dengan takikardia ventrikel terhadap latar belakang infark miokard dianggap tidak baik, yang dikaitkan dengan kerosakan teruk pada otot jantung. Keadaan bertambah buruk sekiranya kegagalan jantung dan hipotensi arteri berkembang selari.

Prognosis untuk pemulihan dengan takikardia idiopatik (etiologi yang tidak diketahui) juga sangat positif, kerana memalingkan doa seseorang kepada Tuhan sering menyebabkan penyembuhan dalam keadaan yang lebih serius, seperti barah. Bukti ini boleh didapati di forum..

Rawatan takikardia dengan ubat-ubatan rakyat

Penting! Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat terhadap takikardia, pastikan anda berjumpa doktor!

Herba, buah-buahan, lemon dan madu. Keluarkan kulit dari 4 lemon dan perah jusnya, yang mesti dicampurkan dengan 250 g madu. Seterusnya, kisar melalui penggiling daging 16 daun geranium bilik (kecil) dan 18 buah badam, kemudian campurkan campuran ini dengan 10 g tincture valerian dan 10 g tincture hawthorn. Campurkan semua bahan yang telah dimasak dengan teliti dan tambahkan 6 biji kapur barus ke dalam campuran. Ubat rakyat yang dihasilkan untuk takikardia harus diambil 1 sudu besar. sudu pada waktu pagi, semasa perut kosong, 30 minit sebelum makan, dan simpan di dalam peti sejuk.

Bawang putih dan lemon. Masukkan 10 ulas bawang putih cincang sederhana, jus 10 lemon dan 1 liter madu dalam balang 3 liter. Campurkan semua bahan dengan teliti, tutup balang dengan ketat dengan polietilena dan sisihkan untuk infusi selama 7 hari. Ambil ubat yang anda perlukan untuk 2 sudu besar. sudu, 1 kali sehari, sehingga pemulihan sepenuhnya.

Adonis. Rebus 250 ml air dalam periuk kecil, kemudian perlahankan api dan tambahkan 1 sudu teh ramuan Adonis ke dalam air. Rebus produk tidak lebih dari 3 minit, kemudian angkat dari api, tutup dan sisihkan selama 30 minit. Seterusnya, kaldu mesti ditapis dan diambil 1 sudu besar. sudu 3 kali sehari.

Untuk mencapai kesan maksimum dari adonis, ambil ubat berikut pada siang hari: kupas dan potong 500 g lemon, yang mana ia menambah beberapa sudu madu dan 20 biji biji aprikot cincang. Campurkan berat sehingga sebati dan ambil campuran ini 1 sudu besar. sudu pada waktu pagi dan petang. Ngomong-ngomong, biji kernel aprikot mengandung vitamin B17, yang juga mempunyai kesan antitumor..

Adonis. 1 sudu teh rumput adonis, tuangkan segelas air mendidih dan letakkan produk pada api kecil selama 5 minit, kemudian keluarkan dari api, tutup dan biarkan hingga 2 jam. Seterusnya, alat mesti ditapis dan diambil 1 sudu besar. sudu 3 kali sehari, 30 minit sebelum makan.

Hawthorn. Tuangkan 1 sudu besar. sesudu bunga hawthorn dengan segelas air mendidih, tutup produk dengan penutup, biarkan mendidih selama kira-kira 30 minit, kemudian tapis dan ambil produk takikardia yang disiapkan 100 ml 3 kali sehari, 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan - sehingga pemulihan sepenuhnya.

Pencegahan takikardia

Pencegahan takikardia termasuk mematuhi cadangan berikut:

  • Kurangkan penggunaan kopi, teh pekat, alkohol, coklat;
  • Elakkan makan berlebihan, dalam makanan cuba memberi keutamaan kepada sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral, terutama memberi perhatian kepada pengisian semula tubuh dengan magnesium dan kalium;
  • Perhatikan mod kerja / rehat / tidur;
  • Elakkan bekerja dengan banyak tekanan;
  • Elakkan mengambil ubat tanpa berunding dengan doktor anda;
  • Cuba bergerak lebih banyak, tetapi pada masa yang sama jangan terlalu banyak melakukan aktiviti fizikal;
  • Luangkan lebih banyak masa di luar rumah.

Takikardia

Tachycardia, apa itu dan bagaimana merawat jantung dengan takikardia?
Tachycardia jantung bukanlah penyakit yang terpisah, tetapi gejala atau keadaan di mana berlakunya manifestasi tambahan yang tidak menyenangkan dari badan, kecuali degupan jantung yang cepat, mungkin. Dalam beberapa kes, takikardia juga dapat terjadi "latar belakang", tanpa menimbulkan rasa tidak selesa. Bergantung pada keadaan tertentu, irama umum jantung mungkin "koyak" dan tidak stabil, atau mungkin berada dalam rentang normal untuk alasan ini.

Pada tahap fisiologi, dengan bentuk aritmia ini, jantung tidak mempunyai masa untuk sepenuhnya mengisi darah sebelum pengecutan otot berlaku. Kelajuan aliran darah di dalam badan meningkat, penurunan tekanan berlaku, jadi terdapat beban yang signifikan pada keseluruhan sistem kardiovaskular. Dalam keadaan di mana takikardia menjadi pendamping berterusan seseorang, risiko penurunan jantung yang cepat dan perkembangan kegagalan jantung meningkat.

Apa ini?

Tachycardia adalah peningkatan kadar denyutan jantung (HR) dari 90 denyutan seminit. Adalah perlu untuk membezakan takikardia sebagai fenomena patologi, iaitu peningkatan kadar denyutan jantung pada waktu rehat, dan takikardia sebagai fenomena fisiologi normal (peningkatan kadar jantung sebagai akibat daripada latihan fizikal, kegembiraan atau ketakutan).

Perlu difahami bahawa takikardia bukanlah penyakit, tetapi merupakan gejala, kerana ia dapat terjadi sebagai manifestasi dari banyak penyakit. Penyebab takikardia yang paling biasa adalah gangguan sistem saraf autonomi, gangguan sistem endokrin, gangguan hemodinamik dan pelbagai bentuk aritmia.

Punca takikardia

Untuk memahami apa itu takikardia, adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa takikardia jantung dimanifestasikan kerana banyak sebab dan sebab yang berbeza. Oleh itu, keadaan yang serupa boleh berlaku sebagai reaksi semula jadi tubuh manusia terhadap tekanan emosi dan terlalu banyak tenaga fizikal..

Juga, takikardia boleh menyertai demam, merokok, penggunaan minuman beralkohol dalam dos yang besar. Denyutan jantung menjadi lebih kerap sekiranya terjadi penurunan tekanan darah yang tajam, dengan anemia dan, dengan demikian, penurunan kadar hemoglobin, sebagai akibat dari perkembangan tumor ganas, jangkitan purulen, dan peningkatan fungsi tiroid. Juga, takikardia boleh terjadi sebagai akibat rawatan dengan ubat-ubatan tertentu..

Terdapat juga takikardia yang timbul kerana adanya patologi otot jantung atau disebabkan oleh gangguan dalam proses pengaliran elektrik jantung. Takikardia jantung adalah tanda pertama penguraian jantung. Juga, keadaan ini adalah akibat kejutan atau keruntuhan (ia boleh menjadi keadaan pingsan, pendarahan, dll.), Sebagai akibat dari refleks untuk menurunkan tekanan darah.

Kecenderungan untuk takikardia adalah gejala khas pada orang dengan dystonia vegetatif-vaskular. Sebagai peraturan, dalam kes ini, ini adalah pesakit muda. Palpitasi jantung juga diperhatikan pada pesakit dengan neurosis.

Gejala takikardia

Bergantung pada jenis takikardia, gejala penyakit akan berbeza-beza. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci setiap bentuk.

Tachycardia sinus pada orang dewasa boleh menjadi asimtomatik atau disertai dengan gejala kecil:

  • pening yang kerap,
  • rasa kekurangan udara,
  • kelemahan,
  • dyspnea,
  • insomnia,
  • keletihan,
  • selera makan menurun,
  • degupan jantung cepat berterusan,
  • penurunan prestasi dan penurunan mood.
  • takikardia sinus dicirikan oleh permulaan dan akhir yang beransur-ansur. Penurunan output jantung disertai dengan pelanggaran bekalan darah ke tisu dan pelbagai organ. Pening, pingsan mungkin berlaku, sekiranya berlaku kerosakan pada saluran otak - kejang, gangguan neurologi fokus.

Terdapat dua jenis takikardia ventrikel, yang dibezakan oleh gejala mereka:

  1. Hemodinamik stabil - berdebar-debar, berat, mampatan di jantung, dada, pening;
  2. Hemodinamik tidak stabil - pesakit kehilangan kesedaran beberapa saat selepas manifestasi pertama takikardia ventrikel. Ia berlaku secara tiba-tiba, dalam kes kedua, kehilangan kesedaran adalah satu-satunya manifestasi peningkatan kadar denyutan jantung.

Tachycardia atrium mungkin tanpa gejala atau pesakit hanya merasakan degupan jantung yang kuat. Dalam beberapa kes, pening, sesak nafas, sakit dada diperhatikan. Orang tua mungkin tidak memperhatikan sedikit peningkatan kadar denyutan jantung..

Tachycardia atrioventricular. Kejang jarang dengan frekuensi tinggi berlaku secara klinikal. Mereka disertai oleh:

  • menurunkan tekanan darah,
  • kesakitan agama,
  • akan tercekik,
  • berdenyut di leher,
  • kesedaran terjejas.

Ia bermula secara tiba-tiba, jangka masa serangan adalah dari beberapa minit hingga beberapa hari. Paling biasa pada wanita dan biasanya tidak berkaitan dengan penyakit jantung.

Apa yang akan berlaku sekiranya tidak dirawat?

Tachycardia dari urutan patologi, tanpa perhatian untuk waktu yang lama, dapat memprovokasi keadaan berikut:

Ancaman utama terhadap kesejahteraan dan kehidupan ditunjukkan oleh gangguan kronik dalam irama, degupan jantung. Serta varian patologi takikardia, yang dapat memprovokasi serangan jantung dan fibrilasi ventrikel, yang menyebabkan kematian.

Selain cepat dan cepat terkena jantung, degupan jantung yang cepat, yang sering terjadi, menyebabkan hipoksia, kerana darah yang cepat beredar ke seluruh tubuh tidak mempunyai waktu untuk jenuh dengan oksigen. Dengan tiba-tiba pening dan pingsan yang teruk, kemungkinan terjadinya kecederaan jatuh.

Rawatan Takikardia Jantung

Bidang utama rawatan takikardia adalah pencegahan serangannya di masa depan, meminimumkan komplikasi yang disebabkan dan membuat degupan jantung menjadi normal. Rawatan takikardia boleh berupa ubat-ubatan, dengan penunjukan ubat-ubatan khas, atau boleh merangkumi mengubah gaya hidup pesakit, menghindari situasi tertekan dan rehat yang tepat..

Oleh itu, rawatan takikardia didasarkan pada perubahan gaya hidup dan pengecualian faktor-faktor yang mencetuskan peningkatan kadar jantung atau mempengaruhi fungsi jantung. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • Makanan pedas;
  • Tekanan, keadaan tekanan emosi;
  • Latihan fizikal;
  • Minuman berkafein, perangsang lain;
  • Minuman beralkohol;
  • Merokok.

Dengan paroxysms atrial tachycardia, mereka menggunakan penggunaan teknik vagal, yang dirancang untuk memberi nada tambahan pada saraf vagus, yang menghilangkan kegembiraan pada otot jantung:

  • Tekanan pada kawasan yang terletak pada sudut rahang bawah;
  • Menginduksi refleks gag;
  • Nafas dalam-dalam dan meneran;
  • Nafas intensif dengan hidung dan mulut tertutup;
  • Tekanan di sudut atas dalaman bola mata;
  • Rendam wajah anda dalam air sejuk (atau gosokkan wajah anda).

Penerimaan faraj tidak boleh dilakukan dengan iskemia jantung, arteriosklerosis koronari. Dalam kebanyakan kes yang tidak mengancam nyawa, ubat adalah asas untuk rawatan takikardia. [adsen]

Rawatan ubat

Dengan takikardia patologi, ubat-ubatan diresepkan, tetapi penggunaan bebasnya tidak digalakkan, kerana ia mempengaruhi pelbagai bahagian badan dan hanya doktor yang menetapkan ubat yang sesuai untuk pesakit.

  • Concor, antenolol dan aegiloc adalah ubat yang mengurangkan tekanan. Digunakan untuk manifestasi sinus takikardia.
  • Rhythmorm, allapinin - dengan takikardia yang diprovokasi oleh extrasystole.
  • Digoxin - untuk takikardia yang disebabkan oleh kegagalan jantung.
  • Cordaron, sotagexal - dengan paroxysms takikardia.
  • Pesakit yang menderita takikardia di tengah emosi yang berlebihan diberi ubat penenang..

Tachycardia juga dirawat menggunakan kaedah pembedahan invasif minimum - tanpa bekas luka, di bawah anestesia tempatan. Ini mungkin ablasi kateter frekuensi radio, pemasangan alat pacu jantung buatan, dll..

Ubat rakyat

Sekiranya ubat-ubatan rakyat dapat mengatasi takikardia sinus (dan bahkan tidak setiap orang!), Maka tidak ada persoalan untuk mengubati takikardia ventrikel, yang sering memerlukan resusitasi segera, jadi pesakit harus mengetahui pilihan mana yang dia dapat dan apa lakukannya. Tetapi, anda harus berjumpa doktor terlebih dahulu. Bagaimana jika pesakit belum mempunyai diagnosis yang tepat?

  1. Vitamin Balsem. Resep ubat itu, yang disebut vitamin balsam, terdiri daripada buah hawthorn dan viburnum, diambil dalam balang liter, cranberry (cukup untuk setengah liter) dan rosehip juga setengah liter. Semua ini perlahan-lahan disusun dalam lapisan dalam balang dengan kapasiti 5 liter, menuangkan setiap lapisan dengan segelas gula, dan lebih baik menuangkan jumlah madu yang sama. Satu liter vodka ditambahkan ke ubat yang disediakan dengan cara ini, yang dalam tiga minggu akan menyerap semua sifat penyembuhan bahan dan menjadi ubat rakyat yang lengkap untuk rawatan takikardia. Campuran diambil hingga habis (50 ml pagi dan petang). Sekiranya alkohol dikontraindikasikan untuk seseorang, maka infus boleh disediakan tanpa vodka. Orang pintar tidak membuang buah yang tersisa dari infusi, tetapi menambahkannya ke teh, yang mana mereka menambah rasa dan menambah nutrien, kerana mereka tidak kehilangannya semasa infusi.
  2. Hawthorn. Banyak tincture tachycardia termasuk hawthorn, valerian dan motherwort. Mereka hanya berbeza dengan warna apa yang perlu ditambahkan pada mereka. Ada yang menambah corvalol, yang lain menambah peony, dan ada juga yang membeli koleksi siap pakai di farmasi, mereka sendiri menegaskan vodka atau alkohol dan mengambilnya. Saya ingin perhatikan bahawa tidak mungkin penyerapan vodka tidak berbahaya sama sekali dengan penggunaan yang berpanjangan, terutama untuk kanak-kanak. Walaupun begitu, larutan alkohol dan tincture hawthorn ini disebut "farmasi cognac". Mengambil satu sudu tiga kali sehari, seseorang sedikit terbiasa dengan ubat yang disuntik dengan alkohol, dan ini mesti diingat. Hal ini berlaku terutamanya bagi individu yang mempunyai sejarah beban dalam hal ini. Di samping itu, terdapat resipi yang tidak memerlukan penambahan wajib yang mengandungi cecair yang mengandungi alkohol.
  3. Jus sayur-sayuran dan buah-buahan. Mereka mengatakan bahawa jus sayur sangat berguna, yang jika mereka tidak menyembuhkan takikardia, mereka tidak akan mendatangkan bahaya. Sebagai contoh, jus bit, wortel dan lobak (dicampur dalam bahagian yang sama) harus diminum 3 kali sehari, 100 ml selama 3 bulan. Atau jus lobak hitam, berperisa dengan madu (nisbah - 1: 1), anda perlu mengambil sebulan mengikut Art. sudu pada waktu pagi, pada waktu makan tengah hari dan pada waktu petang. Dan anda boleh membuat pulpa dari bawang dan epal dan memakannya setiap hari di antara waktu makan.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan rakyat, di rumah anda boleh menggunakan:

  1. Nafas yogi. Adalah mungkin untuk mengembalikan irama degupan jantung yang normal jika anda menyedut udara satu lubang hidung selama satu minit dan menghembuskan nafas melalui yang lain. Untuk melakukan ini, tutup lubang hidung secara bergantian dengan jari anda.
  2. Penyembuhan campuran dari takikardia. Kisar 2 kacang walnut, campurkan dengan 1 sudu besar. l sayang, masukkan rasa lemon. Makan hidangan bubur seperti itu pada waktu tidur setiap hari selama sebulan, kemudian berehat selama 10 hari dan ulangi kursus.
  3. Urut mata. Tekan soket mata dengan jari anda, memberikan tekanan selama beberapa saat. Rehatkan mata dan ulangi urutan. Keamatan tekanan tidak boleh lemah atau berlebihan..

Pencegahan

Langkah-langkah untuk pencegahan takikardia termasuk:

  • sekatan minuman berkafein dan minuman tenaga;
  • sekatan atau pengecualian alkohol dan merokok sepenuhnya;
  • diagnosis awal dan mengenal pasti sebab-sebab penghapusannya untuk rawatan tepat pada masanya;
  • pengambilan kompleks vitamin dan mineral yang mengandungi kalium dan magnesium;
  • had aktiviti fizikal, berjalan di udara segar;
  • pematuhan tidur dan rehat;
  • kemasukan dalam makanan makanan yang kaya dengan kalium dan magnesium: anggur, pasli, blackcurrant, nanas, pic, pisang;
  • pemakanan seimbang, yang mestilah bahagian biasa, pecahan dan bahagian kecil. Kurangkan makanan berlemak, goreng, makanan bergula.

Dengan serangan takikardia berulang dengan latar belakang perkembangan gejala lain, ini adalah kesempatan untuk berjumpa doktor. Perlu diingat bahawa takikardia adalah gejala banyak penyakit serius..

Ramalan

Tachycardia sinus dan supraventricular lebih baik daripada ventrikel. Prognosis untuk yang terakhir ditentukan oleh sifat penyakit yang mendasari. Sebagai contoh, dengan pembedahan yang berjaya membetulkan kecacatan jantung dan perkembangan kegagalan jantung yang lambat, prognosisnya baik, dan dengan infark miokard akut yang luas dengan takikardia ventrikel yang timbul dari latar belakangnya.

Juga, prognosis bergantung pada sama ada fungsi ventrikel kiri dipelihara. Sekiranya pecahan ejeksi dengan ultrasound jantung berada dalam had normal (60% atau lebih), risiko terkena kematian jantung adalah lebih sedikit daripada dengan fraksi ejeksi rendah, kerana ventrikel yang berfungsi normal kurang rentan terhadap faktor aritmogenik. Dengan penggunaan antiaritmia secara berterusan dalam kombinasi dengan penyekat beta, risiko kematian jantung dikurangkan dengan ketara.

Tachycardia - gejala dan rawatan di rumah. Ubat-ubatan rakyat dan pil untuk rawatan takikardia

Tachycardia adalah salah satu aritmia jantung yang paling biasa, yang dimanifestasikan oleh peningkatan kadar denyutan jantung (degupan jantung) dan mencapai lebih dari 90 denyutan seminit. Sekiranya penyakit ini mula berkembang, perasaan kecemasan ringan, pening muncul, mungkin ada pingsan, saluran darah jantung berdenyut. Sekiranya terdapat patologi kardiovaskular, takikardia memendekkan jangka hayat, menyebabkan kegagalan jantung.

Apa itu takikardia jantung

Keadaan di mana terdapat peningkatan degupan jantung yang ketara disebut takikardia. Ia boleh bersifat fisiologi (berlaku semasa aktiviti fizikal atau kerusuhan) atau patologi (sebabnya adalah kerosakan sistem dan organ). Sekiranya takikardia berkembang secara tiba-tiba, dan serangan juga berlaku tanpa diduga, ia disebut paroxysmal. Bergantung pada lokasinya, takikardia adalah sinus, ventrikel, atrium dan atrioventrikular.

Gejala dan tanda takikardia utama

Penyakit ini ditentukan oleh doktor, setelah mendengar dada pesakit, setelah itu kaedah rawatan dipilih. Tanda dan gejala berikut menunjukkan takikardia jantung:

  • kelemahan umum;
  • sesak nafas yang teruk dengan takikardia mengganggu walaupun semasa perbualan sederhana;
  • pening, disertai dengan pengsan;
  • peningkatan kegelisahan;
  • pesakit sering kehilangan kesedaran;
  • dengan takikardia, denyutan urat yang terletak di leher diperkuat;
  • seseorang terganggu oleh rasa mual yang kuat;
  • sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan muncul di kawasan jantung;
  • gelap di mata;
  • terdapat perasaan kekurangan udara yang akut yang sering menyertai penyakit ini.

Takikardia sinus

Gejala khas dari jenis penyakit ini ialah terdapat peningkatan secara beransur-ansur dalam jumlah degupan jantung per minit (mencapai 120 denyutan), sambil mengekalkan irama simpul sinus yang betul. Rawatan takikardia seperti itu merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Pesakit memerlukan rehat yang baik. Apabila keletihan berlaku, anda perlu menerobos kerja dan berehat sebentar. Dengan penyakit ini, tidur mesti tenang, kenyang (sekurang-kurangnya 8 jam sehari).
  • Cuba elakkan situasi tertekan..
  • Berjalan dengan kerap di udara segar membantu meningkatkan kesejahteraan dan merupakan pencegahan takikardia yang sangat baik. Dianjurkan untuk berkunjung ke hutan, ke alam semula jadi, jauh dari debu dan kebisingan bandar..
  • Adalah perlu untuk menyingkirkan semua tabiat buruk, terutama merokok, penggunaan dadah, alkohol.
  • Latihan terapi fizikal yang kerap adalah penting, tetapi hanya setelah doktor menentukan beban yang betul.
  • Dengan takikardia, pemakanan harus diubah - makanan berlemak, kafein dan produknya tidak termasuk dalam diet. Makan makanan segera.
  • Selepas pemeriksaan dan diagnosis penyakit, doktor akan menetapkan ubat-ubatan yang diperlukan, dosnya mesti dipatuhi dengan ketat.
  • Rawatan takikardia jantung dengan ubat-ubatan rakyat boleh digunakan hanya setelah kebenaran doktor.
  • Manfaat penyakit ini ialah teh hijau, motherwort, dogrose, kaldu valerian, jus oat, campuran aprikot kering, lemon, kismis, kacang dan madu.

Ventrikular

Perkembangan takikardia jenis ini boleh berlaku secara saraf. Penyakit ventrikel ditunjukkan dengan tanda dan gejala yang jelas. Serangan bermula secara tiba-tiba, kemudian tiba-tiba berlalu, jangka masa akan berbeza (kadang-kadang mencapai sehari). Sekiranya anda merasa lebih teruk dan penyakit itu berlanjutan, segera hubungi ambulans, rawatan dijalankan di hospital. Sebelum doktor tiba, pesakit perlu meletakkan kompres sejuk di dadanya, untuk memberi akses ke udara segar. Anda boleh memberi ubat seperti valacordin, corvalol.

Tachycardia atrium

Ini adalah bentuk penyakit yang paling jarang, yang menampakkan diri di kawasan kecil atria. Kadang-kadang boleh mengganggu atau bertahan selama beberapa hari, dan kadang-kadang berbulan-bulan. Lelaki tua yang mengalami bentuk kegagalan jantung yang serius mempunyai peluang untuk menunjukkan beberapa lesi patologi secara serentak. Tachycardia atrium boleh berlaku tanpa gejala, kadang-kadang terdapat berdebar-debar, sakit dada, sesak nafas, pening. Bentuk penyakit ini tidak berbahaya, tetapi perlu menjalani rawatan.

Atrioventrikular

Tachycardia jenis ini sangat biasa, mungkin disertai dengan tanda-tanda seperti:

  • pada tekanan tinggi, denyutan terasa jelas di leher;
  • kesakitan agama (mampatan);
  • kesedaran terjejas;
  • perasaan sesak nafas sering diperhatikan dengan penyakit seperti itu.

Serangan itu bermula secara tiba-tiba, tanpa disangka, ia boleh berlangsung beberapa hari. Tachycardia atrioventricular sering dijumpai pada wanita, tidak mempunyai kaitan dengan penyakit jantung yang lain. Ubat-ubatan tertentu yang diresepkan oleh doktor akan membantu mengurangkan kekerapan serangan setelah mendiagnosis takikardia atrioventricular. Manfaatnya bukan hanya tablet, tetapi juga fisioterapi. Rawatan dipilih secara individu, dengan mengambil kira kekerapan kejang, tempohnya, adanya komplikasi tambahan.

Punca penyakit

Penyebab jantung boleh memprovokasi perkembangan penyakit ini:

  • infarksi miokardium;
  • kegagalan jantung (kongestif, akut);
  • kardiosklerosis;
  • kecacatan jantung;
  • endokarditis bakteria;
  • angina pectoris akut;
  • embolisme pulmonari;
  • perikarditis (eksudatif, pelekat);
  • miokardium (etiologi berbeza);
  • carliomyopathy.

Dalam beberapa kes, takikardia diprovokasi oleh penyebab jantung, yang merangkumi:

  • kekurangan adrenal;
  • ketosis diabetes;
  • pheochromocytoma (ia adalah tumor aktif secara hormon);
  • pelbagai gangguan endokrin;
  • kegagalan dalam fungsi sistem saraf autonomi;
  • sindrom penarikan (ditunjukkan dalam alkoholisme);
  • gula darah rendah adalah sebab utama perkembangan penyakit ini;
  • ubat-ubatan tertentu;
  • kekurangan natrium dalam darah;
  • hipoksia menyebabkan perkembangan penyakit jantung ini;
  • anemia;
  • krisis hipertensi;
  • pneumothorax (udara terkumpul di rongga pleura);
  • pelbagai penyakit berjangkit dan radang, yang disertai oleh demam;
  • asma bronkial;
  • alahan juga boleh menyebabkan gejala peningkatan kadar denyutan jantung.

Cara merawat takikardia di rumah

Untuk rawatan penyakit ini, bukan sahaja ubat-ubatan moden digunakan, tetapi juga resipi ubat tradisional. Perkara utama adalah bahawa semua tindakan dipersetujui dengan doktor. Rawatan takikardia paroxysmal dijalankan di bawah pengawasan ketat doktor. Semasa mengandung, tidak perlu melakukan eksperimen dengan kesihatan, jika tidak, bayi akan dirugikan. Untuk rawatan diri, hanya kaedah selamat yang boleh digunakan, faedah homeopati.

Rawatan ubat

Dengan takikardia, penggunaan ubat tertentu ditetapkan:

  • Penenang. Mereka harus berdasarkan ramuan perubatan - persen, novopasit, valerian. Penggunaan ubat sintetik phenabarbital atau deazepam juga ditetapkan. Alat-alat ini membantu mengurangkan frekuensi dan bilangan kejang dengan ketara, untuk menormalkan fungsi sistem saraf. Cara merawat takikardia pada tekanan rendah, hanya doktor yang memutuskan, memandangkan ciri-ciri penyakit ini.
  • Ubat antiaritmia. Ini termasuk kumpulan ubat yang besar, doktor harus menetapkan. Perkara utama adalah dengan mematuhi dos yang ditetapkan. Produk ini termasuk flecanide, propranolol, adenosine, verapamil. Ubat ini membantu mengurangkan degupan jantung. Mereka tidak boleh diberikan kepada anak-anak tanpa pengawasan doktor.

Ubat rakyat

Untuk rawatan takikardia, ubat-ubatan rakyat berikut disyorkan:

  • Balsem Orgakov. Sekiranya takikardia dipicu oleh masalah yang berkaitan dengan kelenjar tiroid, pengambilan ubat ini secara signifikan meningkatkan kesejahteraan hanya dalam beberapa hari (sesak nafas dihilangkan, bengkak dan tanda-tanda penyakit lain dihilangkan). Sepenuh masa rawatan berlangsung selama 2 bulan, ubat itu diminum setiap hari sebanyak 3 kali.
  • Hawthorn. Adalah disyorkan untuk merawat takikardia dengan menopaus menggunakan tanaman ini. 1 sudu besar l Hawthorn dituangkan dengan segelas air mendidih, dibiarkan selama 18-22 minit, sehingga ubat itu dimasukkan. Anda perlu minum ubat, setelah disaring, setiap hari 30 minit sebelum makan, 0,5 sudu besar. Perjalanan rawatan berlangsung sehingga pemulihan sepenuhnya..
  • Adonis. Dengan takikardia, anda perlu mengambil 1 sudu kecil. herba dan tuangkan segelas air mendidih kepadanya. Sebaiknya rebus produk selama 5 minit, kemudian biarkan untuk meresap selama beberapa jam, tapis dan minum tiga kali sehari selama 1 sudu besar. l.
  • Lemon dan bawang putih. Ubat ini harus diambil selama 2 bulan, selepas itu takikardia akan sembuh. 10 kepala bawang putih besar diambil dan digiling. Jus segar diperah dari 10 lemon. Semua komponen dicampurkan, 1 liter madu ditambah. Selama 7 hari, produk tersebut dimasukkan ke dalam balang kaca yang ditutup dengan filem plastik. Ubat siap untuk takikardia diambil setiap hari selama 4 sudu kecil..
  • Merebus adonis. Air (1 cawan) didihkan dan dibakar dengan api minimum, kemudian 1 sdt diperkenalkan. adonis. Produk direbus selama beberapa minit, kemudian periuk mesti ditutup dan dibiarkan sejuk di tempat yang hangat. Ubat selesai disaring, diambil dengan takikardia setiap hari selama 1 sudu besar. l.
  • Lemon dan madu. Ia mengambil 1 sudu besar. madu, 18 buah badam, 4 lemon besar, 10 g valerian tincture, 16 daun geranium bilik, 6 biji kapur barus, 10 g hawthorn tincture. Kupas dikeluarkan dari lemon, jus diperah dan dicampur dengan madu. Daun geranium dan badam disalurkan melalui penggiling daging, dicampur dengan warna hawthorn dan valerian. Pada akhir, biji kapur barus ditambah. Campuran dipukul dengan baik. Ambil ubat ini untuk takikardia pada waktu pagi, semasa perut kosong, 1 sudu besar. l sehari sekali. Dengan rawatan yang tepat, penyakit ini segera hilang sepenuhnya..

Ketahui lebih lanjut mengenai takikardia - gejala dan rawatan penyakit di rumah.

Video: cara merawat takikardia jantung di rumah

Penyakit seperti takikardia jantung disertai dengan tanda dan gejala yang tidak menyenangkan yang mengganggu gaya hidup normal. Untuk rawatannya, anda perlu menggunakan bukan sahaja pelbagai ubat, tetapi juga ubat-ubatan rakyat yang berkesan. Tidak perlu melakukan rawatan bebas, biarkan doktor membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan ubat, dan tugas anda adalah mematuhi dos dan preskripsi. Video di bawah akan membantu anda menyembuhkan takikardia jantung secara bebas di rumah tanpa membahayakan kesihatan anda..