Apa yang perlu diambil dengan takikardia? Gambaran Keseluruhan Dadah

Penyakit jantung adalah penyakit sistem kardiovaskular yang paling serius. Mereka boleh disertai dengan rasa sakit, sesak nafas, berdebar-debar. Selalunya pesakit mungkin terganggu oleh takikardia.

Pil apa yang digunakan untuk takikardia? Topik ini akan dikhaskan untuk artikel ini. Ini tidak hanya menyediakan senarai ubat-ubatan yang digunakan untuk penyakit seperti itu, tetapi juga penerangan ringkas tentangnya. Anda juga dapat mengetahui gejala penyakit, jenisnya dan langkah pencegahan untuk mencegah penyakit ini.

Apa ini

Ya, sebelum mengetahui apa yang boleh diambil dengan takikardia, mari kita lihat apa penyakit ini, apa penyebab dan gejalanya.

Secara sederhana, takikardia adalah kerosakan jantung yang berkaitan dengan peningkatan kadar jantung. Bagaimana mereka dapat mewujudkan?

Pertama sekali, seseorang terganggu oleh serangan denyut nadi yang kuat, melebihi norma (enam puluh hingga tujuh puluh denyut seminit) beberapa kali. Pada saat ini, pesakit mungkin merasakan seberapa cepat jantungnya berdegup, seolah-olah "melompat" keluar. Atau, apa yang disebut "kegagalan" jantung mungkin muncul ketika ia seolah-olah membeku untuk mengalahkan lagi.

Gejala lain

Sebelum memutuskan apa yang harus diambil dengan takikardia, anda harus memahami gejala utama manifestasi. Kadang-kadang nadi yang dipercepat dapat disertai dengan rasa sakit di jantung, sesak nafas walaupun dalam keadaan rehat, sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan dada, pening, lonjakan tekanan darah secara tiba-tiba, perasaan takut dan cemas.

Gejala-gejala di atas tidak semestinya berlaku bersama-sama, tetapi lebih kerap daripada itu, salah satu daripadanya mungkin terdapat dalam tempoh serangan..

Tetapi, tanda penyakit yang paling penting dan ketara adalah kadar degupan jantung. Sekiranya norma dianggap tidak lebih dari tujuh puluh denyut seminit, maka indikator 120 denyut atau lebih akan membicarakan tentang kehadiran takikardia.

Bila tidak membunyikan penggera

Apabila memilih apa yang perlu diambil dengan takikardia jantung, perlu dipertimbangkan faktor bahawa doktor yang hadir harus menetapkan semua ubat. Dialah yang menentukan diagnosis dan menetapkan ubat-ubatan. Mengapa kita bercakap mengenai perkara ini?

Kenyataannya adalah bahawa tidak selalu peningkatan degupan jantung membicarakan penyakit serius seperti takikardia. Nadi yang cepat mungkin muncul disebabkan oleh senaman fizikal, kejutan emosi, suhu badan tinggi, penyakit berjangkit, dan kehilangan darah. Sekiranya situasi yang tidak diingini hilang, dan degupan jantung kembali normal, maka tidak perlu membicarakan takikardia. Walaupun begitu, doktor yang merawat mungkin mengesyorkan agar menetapkan ubat lemah yang akan membantu memperbaiki degupan jantung sementara ini..

Oleh itu, persoalan mengenai apa yang harus diambil dengan takikardia di rumah harus diputuskan dengan pakar perubatan.

Punca penyakit

Lebih-lebih lagi, memutuskan apa yang harus diambil dengan takikardia, perlu mengambil kira sifat berlakunya penyakit ini. Mungkin ada beberapa sebab untuk degupan jantung. Pertama sekali, ini:

  • tekanan atau latihan fizikal yang berpanjangan;
  • penyalahgunaan alkohol, nikotin, kafein, dll.
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu;
  • kesakitan etiologi apa pun;
  • faktor persekitaran yang buruk (haba yang tidak dapat ditanggung, ketinggian yang kuat, angin yang tajam);
  • penyakit bersamaan (keracunan, pendarahan, tumor, penyakit endokrin).

Dalam beberapa kes, rawatan takikardia yang berkesan mungkin memerlukan penghapusan faktor-faktor di atas. Dalam kes sedemikian, anda boleh melakukan tanpa rawatan ubat khusus, atau doktor akan menetapkan ubat ringan sementara yang perlu diambil dengan takikardia manifestasi serupa.

Jenis penyakit

Lebih-lebih lagi, jawapan kepada persoalan ubat mana yang harus diambil dengan takikardia bergantung pada jenis penyakit ini..

Tachycardia adalah supraventricular (iaitu, ketika kedua atria dikontrak dengan cepat) dan ventrikel (dalam kes pengecutan ventrikel yang cepat). Kadang-kadang penyakit ini boleh digabungkan atau dicampur, jika pada masa yang sama irama kerja dan atrium dan ventrikel meningkat.

Doktor juga membahagikan takikardia menjadi sinus dan aritmia. Dalam kes pertama, irama patologi dapat tetap, sementara dalam kes kedua, perubahan tidak teratur dapat diperhatikan..

Pemeriksaan penyakit

Proses ini adalah wajib untuk memutuskan apa yang harus diambil dengan takikardia. Di institusi perubatan, pesakit mesti diperiksa oleh pakar. Nadi diukur, jantung didengar, echocardiogram diresepkan.

Kadang-kadang pemeriksaan tambahan mungkin disyorkan - ujian darah, ultrasound jantung, pemantauan Holter.

Hanya setelah menjalankan penyelidikan asas, persoalan ubat yang harus diambil dengan takikardia dapat diselesaikan..

Konsep rawatan umum

Terapi ubat untuk penyakit ini akan merangkumi beberapa peringkat:

  1. Bantuan cepat dari serangan yang tidak menyenangkan.
  2. Penghapusan penyebab manifestasi.
  3. Menurunkan degupan jantung semasa rawatan penyebabnya.
  4. Prosedur pembedahan mungkin diperlukan dalam beberapa kes..

Sudah tentu, hanya doktor yang hadir yang boleh mengesyorkan apa yang harus diambil dengan takikardia. Namun, tidak ada salahnya mengetahui terlebih dahulu mengenai kesan ubat-ubatan yang mungkin disyorkan oleh pakar.

Selalunya, agen farmakologi seperti ini terbahagi kepada:

  1. Penenang (atau penenang). Terdapat semula jadi dan sintetik.
  2. Antiaritmia. Mereka diresepkan mengikut gejala dan penyakit takikardia yang bersamaan..

Secara semula jadi, komposisi ubat-ubatan di atas boleh berbeza antara satu sama lain. Mereka juga dapat bervariasi dalam bentuk pelepasan dan spektrum tindakan. Oleh itu, mari kita perhatikan penerangan alat-alat ini dengan lebih terperinci.

Bantuan kecemasan

Apa yang harus diambil dengan takikardia apabila terjadi eksaserbasi atau serangan yang teruk? Pertama sekali, anda semestinya mendapatkan bantuan perubatan profesional, kerana hanya pakar yang dapat menghentikan peningkatan degupan jantung yang mendadak dan mengurangkan bahaya yang dilakukan.

Bantuan tepat pada waktunya boleh datang dalam bentuk pemberian ubat antiaritmia intravena, iaitu Lidocaine dan Novokainamide, serta suntikan titisan ubat penenang Seduxen, yang diencerkan dalam larutan isotonik (nisbah ubat aktif: dua mililiter hingga dua puluh mililiter). Penyelesaian setengah peratus Relanium dan larutan Droperidol 0.25 peratus juga dapat diperkenalkan. Kedua-dua zat tersebut diambil dalam dosis 2 ml, jika kita berbicara tentang kegagalan jantung yang menyebabkan peningkatan degupan jantung, maka dimungkinkan untuk memasukkan "Sodium Bicarbonate" dan "Strofantin" (atau "Digoxin" atau "Isolanide").

Tetapi apa yang harus diambil dengan takikardia, tidak boleh diterima oleh ubat kuat ini? Dalam kes ini, doktor boleh memutuskan untuk menggunakan analgesik narkotik..

Setelah menghentikan serangan, pesakit akan disyorkan rawatan pesakit dalam. Apa yang mungkin termasuk dalam terapi ubat?

Rawatan sedatif

Dan apa yang perlu diambil dengan takikardia? Ubat yang menenangkan sistem saraf. Mereka dapat mempengaruhi latar belakang emosi dengan ketara, dan pada masa yang sama sedikit mengurangkan denyutan nadi. Mereka dianggap ubat yang cukup mudah yang boleh diminum walaupun di rumah..

Ubat-ubatan herba penenang semestinya merangkumi tincture atau persediaan tablet yang diperoleh daripada ekstrak valerian, hawthorn, peony dan motherwort. Untuk mencapai hasil yang diinginkan, mereka mesti diambil dalam jangka masa yang lama, mengikut cadangan doktor.

Kapsul atau tablet persen juga boleh memberi kesan yang baik, di mana terdapat pudina, valerian dan lemon balm.

Keadaan sintetik yang menenangkan termasuk "Diazepam" (dapat digunakan dalam bentuk persediaan tablet atau alat untuk suntikan). Relanium dan Phenobarbital juga sangat berkesan.

Apabila memilih apa yang harus diambil dengan takikardia jantung (ubat penenang dalam bentuk titisan, suntikan atau tablet), perlu diperhatikan bahawa doktor yang hadir mungkin menetapkan ubat antiaritmia. Anda boleh membaca tentangnya di bawah..

Terapi antiaritmia

Rawatan jenis ini merangkumi ubat-ubatan di beberapa bidang:

  1. Penyekat beta kardioselektif. Mereka diresepkan untuk takikardia, yang merupakan akibat daripada kesan negatif pada otot jantung sistem saraf simpatik. Ini disebabkan oleh peningkatan jumlah adrenalin kerana tekanan yang melampau atau tekanan emosi..
  2. Penyekat saluran kalium. Mereka diresepkan untuk takikardia sekiranya ubat-ubatan di atas dikontraindikasikan. Contohnya - "Amiodarone", mampu mengembang arteri koronari. Ubat ini dibenarkan untuk digunakan oleh pesakit yang menderita bentuk kegagalan jantung akut. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kesan sampingan yang serius, terutamanya dengan penggunaan yang berpanjangan (kelemahan otot, gemetar di hujung kaki, penurunan penglihatan, patologi tiroid, perubahan pada kulit).
  3. Penyekat saluran kalsium. Kerana penurunan buatan metabolisme kalsium pada otot jantung, degupan jantung berkurang dengan ketara. Ubat yang berkesan dengan kesan yang serupa adalah Verapamil, tersedia dalam bentuk tablet dan ampul.
  4. Penyekat saluran natrium. Ubat ini diresepkan untuk takikardia, disertai oleh sindrom sinus yang sakit. Salah satu ubat terbaik di kawasan ini adalah "Rhythmylene", yang merupakan tablet dan suntikan. "Etmozin", yang diresepkan untuk takikardia yang rumit oleh extrasystoles (juga disebut kontraksi jantung yang luar biasa), juga mempunyai spektrum tindakan yang serupa..
  5. Simpatomimetik. "Mezaton", diberikan secara intravena ke dalam tubuh seseorang yang menderita takikardia, disebut sebagai persiapan sebagai penyelesaian satu persen. Ubat ini diresepkan untuk berdebar-debar dipercepat yang disebabkan oleh tekanan darah rendah..

Penyekat beta kardioselektif pula terdiri daripada dua jenis:

  • Mempengaruhi reseptor beta1. Iaitu, yang hanya mempengaruhi reseptor otot jantung, melindungi organ itu sendiri dari adrenalin dan dengan itu menurunkan nadi. Ubat-ubatan tersebut termasuk "Concor", "Atenolol", "Biseprolol".
  • Mempengaruhi bukan sahaja reseptor di atas, tetapi juga reseptor beta2 yang terletak di bronkus. Dana ini termasuk "Sotalol" dan "Anaprilin". Bagaimana cara mengambil ubat seperti takikardia? Dengan sangat berhati-hati, kerana ia dapat menyumbang kepada kekejangan pada bronkus. Juga, ubat "Anaprilin", yang dihasilkan sebagai tablet dan suntikan untuk penggunaan intravena atau intramuskular, tidak hanya dapat menormalkan detak jantung, tetapi juga menurunkan tekanan darah.

Terdapat banyak ubat lain yang ditetapkan untuk takikardia. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai mereka semasa temu janji dengan doktor anda. Sekarang mari kita bincangkan topik penting yang lain..

Pemakanan untuk penyakit ini

Persoalan mengenai diet juga harus berkaitan dengan topik: "Apa yang harus diambil dengan takikardia?" Dengan diet dan gaya hidupnya, pesakit dapat memprovokasi serangan baru penyakit ini, atau menyumbang kepada penghapusannya sepenuhnya.

Pertama sekali, mereka yang menderita kerosakan jantung harus berhenti menyalahgunakan alkohol, tembakau dan kopi. Sebaiknya minum banyak jus dan air bersih..

Anda juga harus mematuhi cadangan umum jika anda ingin tidak hanya menyingkirkan serangan, tetapi juga menjalani kehidupan yang sihat dan penuh:

  • Dianjurkan untuk membuang makanan berlemak, goreng, manis, asap, asin, pedas dari makanan biasa.
  • Sebaiknya makan sebanyak mungkin produk tenusu dan buah segar..
  • Juga, jangan makan berlebihan atau makan pada waktu malam.

Seperti yang anda lihat, semuanya sangat sederhana. Dan pada masa yang sama, sangat penting untuk mengawal diri dengan ketat.

Akhirnya

Seperti yang anda lihat, takikardia adalah penyakit serius yang menunjukkan kerosakan pada irama jantung. Ini dinyatakan dalam peningkatan kadar denyutan jantung - lebih dari seratus denyutan seminit.

Sebab-sebab untuk mengenal pasti penyakit ini banyak. Ia boleh dikaitkan dengan penyakit, beban emosi dan fizikal yang teruk, gaya hidup yang tidak betul, dan sebagainya..

Untuk menyembuhkan takikardia, penyebab penampilannya harus dihilangkan, serta menghentikan serangan itu sendiri. Untuk tujuan ini, terdapat banyak kaedah berkesan yang hanya dapat ditentukan oleh seorang profesional, dan walaupun hanya selepas langkah-langkah diagnostik yang sesuai.

Jangan sekali-kali mengubati diri sendiri. Patuhi dengan tegas cadangan doktor anda. Dan kemudian anda bukan sahaja dapat meningkatkan kesihatan, tetapi juga melupakan serangan teruk dan gangguan jantung yang serius selama-lamanya.

Tachycardia - gejala dan rawatan di rumah. Ubat-ubatan rakyat dan pil untuk rawatan takikardia

Tachycardia adalah salah satu aritmia jantung yang paling biasa, yang dimanifestasikan oleh peningkatan kadar denyutan jantung (degupan jantung) dan mencapai lebih dari 90 denyutan seminit. Sekiranya penyakit ini mula berkembang, perasaan kecemasan ringan, pening muncul, mungkin ada pingsan, saluran darah jantung berdenyut. Sekiranya terdapat patologi kardiovaskular, takikardia memendekkan jangka hayat, menyebabkan kegagalan jantung.

Apa itu takikardia jantung

Keadaan di mana terdapat peningkatan degupan jantung yang ketara disebut takikardia. Ia boleh bersifat fisiologi (berlaku semasa aktiviti fizikal atau kerusuhan) atau patologi (sebabnya adalah kerosakan sistem dan organ). Sekiranya takikardia berkembang secara tiba-tiba, dan serangan juga berlaku tanpa diduga, ia disebut paroxysmal. Bergantung pada lokasinya, takikardia adalah sinus, ventrikel, atrium dan atrioventrikular.

Gejala dan tanda takikardia utama

Penyakit ini ditentukan oleh doktor, setelah mendengar dada pesakit, setelah itu kaedah rawatan dipilih. Tanda dan gejala berikut menunjukkan takikardia jantung:

  • kelemahan umum;
  • sesak nafas yang teruk dengan takikardia mengganggu walaupun semasa perbualan sederhana;
  • pening, disertai dengan pengsan;
  • peningkatan kegelisahan;
  • pesakit sering kehilangan kesedaran;
  • dengan takikardia, denyutan urat yang terletak di leher diperkuat;
  • seseorang terganggu oleh rasa mual yang kuat;
  • sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan muncul di kawasan jantung;
  • gelap di mata;
  • terdapat perasaan kekurangan udara yang akut yang sering menyertai penyakit ini.

Takikardia sinus

Gejala khas dari jenis penyakit ini ialah terdapat peningkatan secara beransur-ansur dalam jumlah degupan jantung per minit (mencapai 120 denyutan), sambil mengekalkan irama simpul sinus yang betul. Rawatan takikardia seperti itu merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Pesakit memerlukan rehat yang baik. Apabila keletihan berlaku, anda perlu menerobos kerja dan berehat sebentar. Dengan penyakit ini, tidur mesti tenang, kenyang (sekurang-kurangnya 8 jam sehari).
  • Cuba elakkan situasi tertekan..
  • Berjalan dengan kerap di udara segar membantu meningkatkan kesejahteraan dan merupakan pencegahan takikardia yang sangat baik. Dianjurkan untuk berkunjung ke hutan, ke alam semula jadi, jauh dari debu dan kebisingan bandar..
  • Adalah perlu untuk menyingkirkan semua tabiat buruk, terutama merokok, penggunaan dadah, alkohol.
  • Latihan terapi fizikal yang kerap adalah penting, tetapi hanya setelah doktor menentukan beban yang betul.
  • Dengan takikardia, pemakanan harus diubah - makanan berlemak, kafein dan produknya tidak termasuk dalam diet. Makan makanan segera.
  • Selepas pemeriksaan dan diagnosis penyakit, doktor akan menetapkan ubat-ubatan yang diperlukan, dosnya mesti dipatuhi dengan ketat.
  • Rawatan takikardia jantung dengan ubat-ubatan rakyat boleh digunakan hanya setelah kebenaran doktor.
  • Manfaat penyakit ini ialah teh hijau, motherwort, dogrose, kaldu valerian, jus oat, campuran aprikot kering, lemon, kismis, kacang dan madu.

Ventrikular

Perkembangan takikardia jenis ini boleh berlaku secara saraf. Penyakit ventrikel ditunjukkan dengan tanda dan gejala yang jelas. Serangan bermula secara tiba-tiba, kemudian tiba-tiba berlalu, jangka masa akan berbeza (kadang-kadang mencapai sehari). Sekiranya anda merasa lebih teruk dan penyakit itu berlanjutan, segera hubungi ambulans, rawatan dijalankan di hospital. Sebelum doktor tiba, pesakit perlu meletakkan kompres sejuk di dadanya, untuk memberi akses ke udara segar. Anda boleh memberi ubat seperti valacordin, corvalol.

Tachycardia atrium

Ini adalah bentuk penyakit yang paling jarang, yang menampakkan diri di kawasan kecil atria. Kadang-kadang boleh mengganggu atau bertahan selama beberapa hari, dan kadang-kadang berbulan-bulan. Lelaki tua yang mengalami bentuk kegagalan jantung yang serius mempunyai peluang untuk menunjukkan beberapa lesi patologi secara serentak. Tachycardia atrium boleh berlaku tanpa gejala, kadang-kadang terdapat berdebar-debar, sakit dada, sesak nafas, pening. Bentuk penyakit ini tidak berbahaya, tetapi perlu menjalani rawatan.

Atrioventrikular

Tachycardia jenis ini sangat biasa, mungkin disertai dengan tanda-tanda seperti:

  • pada tekanan tinggi, denyutan terasa jelas di leher;
  • kesakitan agama (mampatan);
  • kesedaran terjejas;
  • perasaan sesak nafas sering diperhatikan dengan penyakit seperti itu.

Serangan itu bermula secara tiba-tiba, tanpa disangka, ia boleh berlangsung beberapa hari. Tachycardia atrioventricular sering dijumpai pada wanita, tidak mempunyai kaitan dengan penyakit jantung yang lain. Ubat-ubatan tertentu yang diresepkan oleh doktor akan membantu mengurangkan kekerapan serangan setelah mendiagnosis takikardia atrioventricular. Manfaatnya bukan hanya tablet, tetapi juga fisioterapi. Rawatan dipilih secara individu, dengan mengambil kira kekerapan kejang, tempohnya, adanya komplikasi tambahan.

Punca penyakit

Penyebab jantung boleh memprovokasi perkembangan penyakit ini:

  • infarksi miokardium;
  • kegagalan jantung (kongestif, akut);
  • kardiosklerosis;
  • kecacatan jantung;
  • endokarditis bakteria;
  • angina pectoris akut;
  • embolisme pulmonari;
  • perikarditis (eksudatif, pelekat);
  • miokardium (etiologi berbeza);
  • carliomyopathy.

Dalam beberapa kes, takikardia diprovokasi oleh penyebab jantung, yang merangkumi:

  • kekurangan adrenal;
  • ketosis diabetes;
  • pheochromocytoma (ia adalah tumor aktif secara hormon);
  • pelbagai gangguan endokrin;
  • kegagalan dalam fungsi sistem saraf autonomi;
  • sindrom penarikan (ditunjukkan dalam alkoholisme);
  • gula darah rendah adalah sebab utama perkembangan penyakit ini;
  • ubat-ubatan tertentu;
  • kekurangan natrium dalam darah;
  • hipoksia menyebabkan perkembangan penyakit jantung ini;
  • anemia;
  • krisis hipertensi;
  • pneumothorax (udara terkumpul di rongga pleura);
  • pelbagai penyakit berjangkit dan radang, yang disertai oleh demam;
  • asma bronkial;
  • alahan juga boleh menyebabkan gejala peningkatan kadar denyutan jantung.

Cara merawat takikardia di rumah

Untuk rawatan penyakit ini, bukan sahaja ubat-ubatan moden digunakan, tetapi juga resipi ubat tradisional. Perkara utama adalah bahawa semua tindakan dipersetujui dengan doktor. Rawatan takikardia paroxysmal dijalankan di bawah pengawasan ketat doktor. Semasa mengandung, tidak perlu melakukan eksperimen dengan kesihatan, jika tidak, bayi akan dirugikan. Untuk rawatan diri, hanya kaedah selamat yang boleh digunakan, faedah homeopati.

Rawatan ubat

Dengan takikardia, penggunaan ubat tertentu ditetapkan:

  • Penenang. Mereka harus berdasarkan ramuan perubatan - persen, novopasit, valerian. Penggunaan ubat sintetik phenabarbital atau deazepam juga ditetapkan. Alat-alat ini membantu mengurangkan frekuensi dan bilangan kejang dengan ketara, untuk menormalkan fungsi sistem saraf. Cara merawat takikardia pada tekanan rendah, hanya doktor yang memutuskan, memandangkan ciri-ciri penyakit ini.
  • Ubat antiaritmia. Ini termasuk kumpulan ubat yang besar, doktor harus menetapkan. Perkara utama adalah dengan mematuhi dos yang ditetapkan. Produk ini termasuk flecanide, propranolol, adenosine, verapamil. Ubat ini membantu mengurangkan degupan jantung. Mereka tidak boleh diberikan kepada anak-anak tanpa pengawasan doktor.

Ubat rakyat

Untuk rawatan takikardia, ubat-ubatan rakyat berikut disyorkan:

  • Balsem Orgakov. Sekiranya takikardia dipicu oleh masalah yang berkaitan dengan kelenjar tiroid, pengambilan ubat ini secara signifikan meningkatkan kesejahteraan hanya dalam beberapa hari (sesak nafas dihilangkan, bengkak dan tanda-tanda penyakit lain dihilangkan). Sepenuh masa rawatan berlangsung selama 2 bulan, ubat itu diminum setiap hari sebanyak 3 kali.
  • Hawthorn. Adalah disyorkan untuk merawat takikardia dengan menopaus menggunakan tanaman ini. 1 sudu besar l Hawthorn dituangkan dengan segelas air mendidih, dibiarkan selama 18-22 minit, sehingga ubat itu dimasukkan. Anda perlu minum ubat, setelah disaring, setiap hari 30 minit sebelum makan, 0,5 sudu besar. Perjalanan rawatan berlangsung sehingga pemulihan sepenuhnya..
  • Adonis. Dengan takikardia, anda perlu mengambil 1 sudu kecil. herba dan tuangkan segelas air mendidih kepadanya. Sebaiknya rebus produk selama 5 minit, kemudian biarkan untuk meresap selama beberapa jam, tapis dan minum tiga kali sehari selama 1 sudu besar. l.
  • Lemon dan bawang putih. Ubat ini harus diambil selama 2 bulan, selepas itu takikardia akan sembuh. 10 kepala bawang putih besar diambil dan digiling. Jus segar diperah dari 10 lemon. Semua komponen dicampurkan, 1 liter madu ditambah. Selama 7 hari, produk tersebut dimasukkan ke dalam balang kaca yang ditutup dengan filem plastik. Ubat siap untuk takikardia diambil setiap hari selama 4 sudu kecil..
  • Merebus adonis. Air (1 cawan) didihkan dan dibakar dengan api minimum, kemudian 1 sdt diperkenalkan. adonis. Produk direbus selama beberapa minit, kemudian periuk mesti ditutup dan dibiarkan sejuk di tempat yang hangat. Ubat selesai disaring, diambil dengan takikardia setiap hari selama 1 sudu besar. l.
  • Lemon dan madu. Ia mengambil 1 sudu besar. madu, 18 buah badam, 4 lemon besar, 10 g valerian tincture, 16 daun geranium bilik, 6 biji kapur barus, 10 g hawthorn tincture. Kupas dikeluarkan dari lemon, jus diperah dan dicampur dengan madu. Daun geranium dan badam disalurkan melalui penggiling daging, dicampur dengan warna hawthorn dan valerian. Pada akhir, biji kapur barus ditambah. Campuran dipukul dengan baik. Ambil ubat ini untuk takikardia pada waktu pagi, semasa perut kosong, 1 sudu besar. l sehari sekali. Dengan rawatan yang tepat, penyakit ini segera hilang sepenuhnya..

Ketahui lebih lanjut mengenai takikardia - gejala dan rawatan penyakit di rumah.

Video: cara merawat takikardia jantung di rumah

Penyakit seperti takikardia jantung disertai dengan tanda dan gejala yang tidak menyenangkan yang mengganggu gaya hidup normal. Untuk rawatannya, anda perlu menggunakan bukan sahaja pelbagai ubat, tetapi juga ubat-ubatan rakyat yang berkesan. Tidak perlu melakukan rawatan bebas, biarkan doktor membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan ubat, dan tugas anda adalah mematuhi dos dan preskripsi. Video di bawah akan membantu anda menyembuhkan takikardia jantung secara bebas di rumah tanpa membahayakan kesihatan anda..

Adakah mungkin untuk menyembuhkan takikardia: prinsip rawatan, ubat-ubatan yang berkesan, ubat-ubatan, pil untuk jantung

Proses seperti rawatan takikardia disebabkan oleh beberapa faktor yang berpengaruh. Sebelum menetapkan pil tertentu untuk takikardia atau menetapkan jenis rawatan lain, doktor mesti menentukan sebab-sebab patologi, sifat manifestasi dan keparahan penyakit.

Terdapat banyak alat yang dapat membantu mengatasi penyakit ini, tetapi ia hanya boleh diambil seperti yang diarahkan oleh doktor..

Takikardia dan gejalanya

Tachycardia adalah irama jantung yang tidak normal di mana jumlah kontraksi miokard menjadi lebih daripada 90 per minit. Berdasarkan alasan yang mendorong, aritmia ini boleh:

Dalam kes pertama, aritmia jantung berkala, dikaitkan dengan pengaruh luaran pada badan: tekanan fizikal atau emosi, tekanan, gairah seksual, alkohol, kopi, dan ubat-ubatan. Ciri khasnya adalah pemulihan fungsi jantung yang normal sambil menghilangkan kesan fisiologi.

Sifat patologi penyakit ini dicirikan oleh pelanggaran yang berpanjangan atau berterusan, tidak bergantung kepada faktor luaran. Sebagai peraturan, ini bukan penyakit spesifik, tetapi akibat dari patologi jantung yang lain (perikarditis, miokarditis, endokarditis, penyakit koronari, dll.). Kemunculan aritmia seperti akibat kejutan teruk (anaphylactic, traumatic, cardiogenic dan lain-lain), mabuk atau jangkitan adalah mungkin.

Rawatan takikardia kerana faktor patologi bertujuan menghilangkan penyakit yang mendasari.

Bergantung pada fokus irama yang tidak teratur, aritmia berlaku:

  • sinus (pusat kegembiraan terletak di nod sinus);
  • paroxysmal (pengecutan atrium dan ventrikel yang kerap, terbentuk dari pusat ektopik).

Gejala mereka dalam kedua-dua kes serupa:

  • peningkatan kadar jantung;
  • serangan sesak nafas walaupun dalam keadaan tenang;
  • perasaan kekurangan udara, tekanan di jantung;
  • pening, pingsan;
  • peningkatan kerengsaan saraf;
  • berpeluh banyak.

Prinsip asas rawatan

Sekiranya takikardia didiagnosis, apa yang perlu saya lakukan? Terdapat banyak maklumat mengenai cara merawat takikardia jantung. Prinsip asas yang merangkumi rawatan takikardia dapat diringkaskan seperti berikut:

  1. Penghapusan pengaruh luaran yang menetapkan irama yang salah.
  2. Rawatan ubat.
  3. Campur tangan pembedahan.

Penghapusan pengaruh luaran yang menetapkan irama yang salah

Dalam kes aritmia fisiologi, ini sepenuhnya menormalkan kerja jantung tanpa kaedah rawatan lain. Pengambilan minuman beralkohol dan berkafein, makanan berlemak, pedas, asap tidak termasuk. Aktiviti fizikal diminimumkan, latar belakang emosi yang baik dibuat.

Rawatan ubat

Dalam kes ini, doktor yang hadir menetapkan ubat untuk takikardia, dengan mengambil kira ciri-ciri patologi yang dikenal pasti semasa diagnosis. Oleh itu, jika aritmia adalah akibat daripada penyebab neurogenik, ubat penenang untuk takikardia dan ubat penenang ditunjukkan..

Dalam banyak kes, ubat takikardia seperti lidocaine digunakan untuk menormalkan irama jantung. Ubat ini berkesan untuk rawatan aritmia patologi (ventrikel), mempunyai tindakan cepat dan ketoksikan rendah. Ia diberikan secara intravena dan digunakan sebagai alat bebas, dan bersama dengan ubat lain.

Aritmia sinus yang disebabkan oleh tirotoksikosis memerlukan rawatan dengan ubat tirostatik, serta beta-blocker. Sekiranya yang terakhir dikontraindikasikan, antagonis kalsium bukan hidropiridin ditetapkan.

Sekiranya aritmia sinus disebabkan oleh kegagalan jantung, maka bersama dengan beta-blocker, rawatan melibatkan penggunaan glikosida jantung - tablet untuk takikardia dan berdebar-debar.

Sekiranya aritmia paroxysmal, ujian khas membantu mengurangkan degupan jantung secara refleks (ujian Danini-Ashner, refleks pernafasan, dan lain-lain).

Tachycardia paroxysmal ventrikular memerlukan rawatan aritmia intensif di hospital.

Campur tangan pembedahan

Rawatan sedemikian digunakan apabila keadaan pesakit bertambah buruk dan mustahil untuk membantunya dengan cara lain..

Ablasi frekuensi radio adalah operasi memperkenalkan kateter endovaskular yang mengalirkan arus frekuensi tinggi. Impuls elektrik menetapkan kadar denyutan jantung yang betul. Kaedah ini digunakan untuk merawat aritmia supraventricular, atrial flutter.

Pacemaker - alat khas yang menyokong kekerapan normal kontraksi miokardium. Ia terpaku secara subkutan dan bertindak pada jantung dengan elektrod.

Apa yang perlu diambil?

Pembedahan jantung adalah jalan terakhir, tetapi adakah takikardia dapat disembuhkan tanpanya? Adakah takikardia dirawat dengan ubat yang berkesan dan yang mana?

Penenang

Rawatan takikardia sering melibatkan pengambilan ubat penenang, seperti Diazepam, Phenobarbital, Relanium. Dari ubat-ubatan herba tersebut boleh disebut Persen, Novo-Passit, tingtur hawthorn, ekstrak motherwort, valerian.

Senarai penyekat beta yang berkesan

Penyekat beta merangkumi senarai ubat yang ditetapkan untuk takikardia.

Ubat-ubatan ini mengatur kesan adrenalin dan norepinefrin. Mereka boleh selektif (kardioselektif) atau tidak selektif. Dalam kes pertama, kesan ubat diarahkan terus ke otot jantung, di mana kepekatan reseptor beta-1 tertinggi tertumpu. Dana tersebut merangkumi:

  • bisoprolol (Concor, Coronal, Bisomor);
  • metoprolol (Betalok, Logimaks, Vasokardin);
  • atenolol (Prinorm, Tenolol);
  • nebivolol (Nebilet, Binelol).

Penyekat beta bukan selektif sama-sama aktif terhadap reseptor beta-1 dan beta-2. Subkumpulan ini merangkumi:

  • propranolol (Nolotene, Propamine, Anaprilin);
  • timolol (Arutimol, Okamed);
  • oxprenolol (Koretal, Trazikor);
  • nadolol (Korgard).

Persediaan berdasarkan propranol dan bisoprolol dari yang menghilangkan takikardia dapat dilakukan dengan paling berkesan.

Antagonis kalsium

Irama jantung yang tidak teratur sering dikaitkan dengan kelebihan ion kalsium dalam sel miokardium, menyebabkan peningkatan tekanan dalaman dan kelebihan otot jantung. Untuk mengekalkan jumlah kalsium yang normal dan menyekat kelebihannya di luar sel, antagonis kalsium juga digunakan. Ubat yang paling banyak diresepkan untuk takikardia berasaskan verapamil adalah: Isoptin, Isoptin SR 240, Finoptin, Lecoptin, Verapamil itu sendiri.

Penyekat saluran natrium

Ubat-ubatan ini melambatkan metabolisme melalui saluran natrium otot jantung, menstabilkan kekerapan kontraksi miokardium. Untuk rawatan takikardia jantung, ubat seperti quinidine, Novocainamide.

Ubat tirostatik

Dengan takikardia, apa yang harus diambil jika peningkatan pengeluaran hormon tiroid juga didiagnosis, yang memberi tekanan tambahan pada miokardium?

Rawatan takikardia, dalam kes ini, melibatkan pengambilan thyreostatics - ubat yang menormalkan jumlah hormon yang dihasilkan, mengurangkan tekanan dan mengurangkan jumlah pengecutan jantung. Contohnya ialah tirosol, propitsil, merkazolil.

Ciri-ciri terapi untuk pelbagai tekanan darah

Dengan tekanan darah yang tidak stabil, persoalan bagaimana merawat takikardia jantung sangat penting.

Dengan tekanan darah normal

Rawatan takikardia jantung dengan tekanan normal bertujuan untuk melegakan gejala serangan itu sendiri dan mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan penyebab patologi yang dikenal pasti semasa diagnosis. Pertama sekali, semua kemungkinan faktor luaran yang mempunyai kesan patologi tidak termasuk:

  • penerimaan dan kualiti makanan dinormalisasi;
  • tidak termasuk aktiviti fizikal, tekanan;
  • menghilangkan kerengsaan meningkat, kerengsaan saraf.

Dari apa yang anda boleh minum dengan takikardia dan tekanan normal, ubat penenang yang menenangkan sistem saraf harus dipanggil. Sekiranya gejala berterusan, maka pakar kardiologi akan memberi ubat lain untuk takikardia pada tekanan normal dari barisan penyekat saluran kalsium atau penyekat beta. Ia hanya boleh diambil mengikut dos yang ditunjukkan oleh doktor..

Dengan hipotensi

Sekiranya tiba-tiba ada tanda-tanda takikardia dengan tekanan rendah yang ada, maka langkah segera mesti diambil untuk mencegah patologi yang lebih serius. Rawatan takikardia dilakukan bersamaan dengan tahap tekanan darah yang normal.

  1. Seseorang perlu memastikan rehat sepenuhnya dalam keadaan rawan, mengangkat kakinya dengan roller, atau dalam keadaan duduk, menundukkan kepalanya.
  2. Berikan ubat penenang: tincture motherwort, Novo-passit, dll..
  3. Selepas diagnosis lengkap, pakar kardiologi menetapkan ubat tambahan: beta-blocker (menghalang pengeluaran hormon stres), glikosida (untuk kegagalan jantung).

Dengan darah tinggi

Penyempitan saluran darah, disebabkan oleh sebarang penyakit atau sebab fisiologi, menyebabkan peningkatan tekanan darah. Patologi seperti itu juga dapat dicetuskan oleh peningkatan atau peningkatan output jantung..

Sekiranya aritmia diperhatikan dengan latar belakang penyimpangan yang sudah ada dari norma tekanan darah, maka diagnosis yang tepat akan membantu menentukan penyebab pelanggaran tersebut.

Bagaimana menyembuhkan takikardia dengan gangguan bersamaan? Ia memerlukan rawatan takikardia yang menyeluruh. Ini merangkumi cadangan umum mengenai pemakanan dan gaya hidup, penggunaan kaedah alternatif untuk memerangi penyakit ini, mengambil pil untuk takikardia dan degupan jantung, senarai yang sangat mengagumkan. Yang terakhir ini diwakili oleh ubat penenang (Persen, Relanium), ubat antiarrhythmic (Egilok, Propranoprol), serta beta-blocker selektif dan non-selektif (Nebilet). Thyrostatics dan glikosida jantung juga boleh diresepkan..

Dengan tekanan darah tinggi, takikardia dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan rakyat yang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan saluran darah. Ini adalah warna berdasarkan hawthorn, rose pinggul, chokeberry.

Dalam kes-kes yang teruk (penyakit jantung koronari, penyakit jantung kongenital), rawatan takikardia dikurangkan kepada penyambungan semula kadar jantung yang betul dengan pembedahan.

Apakah produk yang paling berkesan dan selamat??

Ia berlaku bahawa semasa serangan takikardia secara tiba-tiba seseorang tidak tahu bagaimana menolong dirinya sendiri dan, yang paling penting, tidak memburukkan lagi keadaan. Apakah pil paling selamat untuk takikardia dan degupan jantung? Ini boleh dipanggil hampir semua ubat penenang komposisi semula jadi. Rawatan mereka memberi kesan yang baik pada sistem saraf, melegakan tekanan dan memulihkan degupan jantung dengan cara semula jadi. Ini adalah ubat-ubatan berdasarkan motherwort, valerian atau Novo-passit.

Perlu diingat bahawa beberapa ubat dapat meningkatkan atau menurunkan tekanan darah, yang tidak selalu aman bagi mereka yang sudah memiliki masalah dengan ini. Rawatan takikardia dengan kesan yang lebih kuat hanya ditetapkan seperti yang diarahkan oleh doktor.

Cara rawatan di rumah?

Persoalan bagaimana merawat takikardia jantung di rumah harus selalu dipersetujui dengan doktor anda.

Pil

Anda hanya boleh mengambil ubat-ubatan yang termasuk dalam rawatan yang ditetapkan oleh doktor, dalam dos dan kekerapan yang ditunjukkan olehnya. Anda tidak boleh mengubah cara, mengubah urutan pentadbiran atau dos secara bebas, kerana dalam hal ini kemerosotan keadaan umum mungkin terjadi.

Vitamin untuk jantung

Kompleks vitamin dan mineral khas untuk memperbaiki sistem kardiovaskular mempunyai tindakan terapi dan pencegahan yang baik..

Vitamin untuk jantung dengan takikardia harus ada dalam senarai unit kumpulan B, serta C, A, E.

Ubat rakyat, herba

Penerimaan ubat warna mengikut resipi rakyat boleh melegakan takikardia dan menormalkan tekanan darah dengan penggunaan biasa dan berpanjangan. Herba dengan takikardia yang sangat membantu diwakili oleh pudina, chamomile, lemon balm, raspberry, motherwort, daun jelatang (kering) dan lain-lain. Rawatan takikardia dengan ubat-ubatan rakyat di rumah paling berkesan dengan kaedah terapi lain.

Pertolongan cemas

Adalah sangat penting untuk dapat menyekat serangan tiba-tiba dengan takikardia, dengan cepat memberikan pertolongan pertama kepada seseorang, kerana dalam keadaan tertentu ini dapat menyelamatkan nyawanya.

Cara cepat melegakan serangan?

Oleh kerana serangan itu muncul secara tiba-tiba, langkah-langkah untuk menghentikannya harus diambil secepat mungkin agar kawasan jantung yang rentan tidak mengalami beban berlebihan kerana kerap terkena miokardium.

  1. Pesakit menarik nafas dalam-dalam, menahan nafas selama beberapa saat dan menghembuskan nafas perlahan-lahan. Ulangi 5 minit.
  2. Urutan dilakukan dengan tekanan pada bola mata dengan jari anda selama 10 saat. Ulangi 2-3 minit.
  3. Wajah basah atau seluruh kepala dengan air sejuk.
  4. Dari fakta bahawa anda boleh minum dengan takikardia, warna Valerian atau Valocordin sesuai.

Tiga titik rawatan pertama adalah jawapan kepada persoalan bagaimana membuang takikardia tanpa ubat.

Sekiranya rawatan untuk takikardia tidak menunjukkan dinamik positif, hubungi ambulans.

Pertolongan cemas untuk takikardia di rumah atau di tempat kerja dapat mengembalikan degupan jantung yang normal dan menenangkan saraf..

Apa lagi yang perlu dibuat?

Rangsangan sinus karotid (kawasan leher atas di sepanjang pinggir anterior otot sternocleidomastoid) juga membantu mengurangkan bilangan pelepasan miokardium.

Semua tindakan pertolongan cemas di atas dapat membantu bagaimana menyembuhkan takikardia di rumah, jika ini adalah pelanggaran utama kerana sebab fisiologi..

Cara menenangkan degupan jantung tanpa ubat?

Dalam cara menghilangkan takikardia, ujian vagal, iaitu teknik fizikal tertentu yang mempengaruhi saraf vagus akibat refleks organ lain, akan membantu. Contohnya ialah:

  • Ujian Ashner (tekanan pada bola mata);
  • refleks anjing "menyelam" (merendahkan wajah ke dalam air dengan ais);
  • Ujian Valsalva (pernafasan paksa dengan mulut dan hidung tertutup);
  • urut sinus karotid.

Rawatan sedemikian mengurangkan kekerapan kontraksi miokardium. Dari apa yang boleh diambil dengan takikardia sebagai pertolongan cemas bukan ubat, teh pada persediaan herba, menenangkan dan menormalkan degup jantung, sesuai.

Adakah mungkin untuk menyembuhkan selamanya dan bagaimana?

Ramai di antara mereka yang mengalami simptom aritmia yang tidak menyenangkan ini tertanya-tanya bagaimana menyembuhkan takikardia selama-lamanya. Sekiranya patologi disebabkan oleh sebab luaran, maka cukup untuk menghapuskannya dan anda tidak dapat mengingat jantung berdebar-debar. Secara semula jadi, ini berfungsi jika seseorang menjalani gaya hidup aktif, makan dengan betul dan memantau berat badannya. Sekiranya aritmia adalah manifestasi penyakit yang lebih serius, penyebabnya harus dihapuskan (dengan kaedah rawatan perubatan atau pembedahan). Kemudian patologi akan hilang juga.

Video berguna

Ketahui cara menolong seseorang yang mengalami serangan takikardia dari video berikut:

Tachycardia: apa itu, bagaimana untuk melawan?

Perubahan irama jantung adalah keadaan yang benar-benar dialami oleh semua orang, tidak kira mereka menghidap penyakit jantung atau tidak. Perkara lain adalah penyebab penyakit ini: mereka boleh sama sekali berbeza. Di bawah ini kita akan membincangkan jenis takikardia dan cara mengatasinya.

Takikardia dalam erti kata yang paling luas adalah degupan jantung yang cepat. Denyut jantung normal (HR) berkisar antara 60-80 denyutan seminit. Apa-apa yang kurang dari 60 adalah bradikardia, dan lebih daripada 80 adalah takikardia. Dalam kes ini, takikardia adalah tachycardia discord. Untuk mengatakan bahawa seseorang dengan kadar denyutan jantung lebih daripada 80 degupan seminit adalah takikardia seperti tidak mengatakan apa-apa. Terdapat banyak "jenis" takikardia, dan masing-masing memerlukan rawatannya sendiri..

Untuk memahami intipati takikardia dengan lebih jelas, anda perlu mempunyai idea mengenai sistem pengaliran jantung - sistem yang memastikan penguncupan otot jantung yang betul. Terdapat simpul sinoatrial di jantung - di sinilah dorongan elektrik biasanya muncul, yang menyebar ke seluruh jantung, menyebabkan pengecutannya. Selain simpul ini, terdapat formasi lain (simpul atrioventricular, bundle-Nya, kaki bundle His, Purkinje fiber), denyutan biasanya tidak dihasilkan di dalamnya. Sekiranya ini berlaku, maka irama jantung menjadi tidak normal (bukan sinus). Serat saraf di mana impuls elektrik melewati sejenis rangkaian yang terletak di ketebalan otot jantung. Dalam beberapa penyakit, dorongan dapat "berjalan dalam lingkaran" pada serat ini, menyebabkan kontraksi jantung berulang - takikardia. Bergantung pada mekanisme kejadian takikardia, beberapa jenisnya dibezakan.

Mari kita mulakan dengan perkara seperti takikardia sinus. Makna takikardia ini adalah bahawa nod sinoatrial mula menghasilkan impuls elektrik lebih kerap dan sebagai akibatnya - degupan jantung yang cepat (takikardia). Tachycardia sinus boleh:

- fisiologi (berlaku sebagai tindak balas semula jadi terhadap aktiviti fizikal);
- neurogenik (dengan tekanan psychoemotional, neurosis, dystonia neurocirculatory);
- kardiogenik (dengan kegagalan jantung);
- endokrinogenik (dengan tirotoksikosis, patologi kelenjar adrenal);
- untuk penyakit berjangkit, demam.

Ciri khas takikardia sinus adalah permulaan dan akhir yang beransur-ansur, degupan jantung dengannya tidak melebihi 160 denyutan seminit, ujian vegetatif selalu memberi kesan (mengenai mereka sedikit lebih rendah).

Tachycardia sinus ditunjukkan oleh perasaan berdebar-debar, yang mungkin disertai dengan rasa sakit di jantung, kekurangan udara. Dalam kes ini, kaedah refleks degupan jantung dikurangkan dengan berkesan - ujian vegetatif (vagal):

  1. Ujian Valsalva (regangan dengan menahan nafas setelah menarik nafas dalam selama 20-30 s);
  2. urut sinus karotid kanan selama 10-15 s;
  3. Ujian Ashner-Dagnini (tekanan pada bola mata selama 5 s, sementara pesakit berbaring di belakang, matanya ditutup, pandangannya diarahkan ke bawah);
  4. menurunkan muka dalam air sejuk selama 10-30 s;
  5. mencangkung;
  6. mendorong refleks muntah;
  7. mengembung belon;
  8. melompat dari ketinggian kecil;
  9. gabungan teknik ini.

Terdapat kontraindikasi terhadap ujian autonomi: usia lebih dari 65 tahun, ensefalopati teruk, strok masa lalu, glaukoma, kegagalan jantung yang teruk, sindrom kelemahan nod sinus, sindrom karotid sinus.

Rawatan takikardia sinus. Pertama, anda perlu mencari penyebabnya - penyakit atau keadaan yang menyebabkannya - dan, jika boleh, menghapuskannya (penyebabnya) atau mengurangkan kesannya terhadap aktiviti jantung. Inilah yang dilakukan oleh doktor. Kedua, agar tidak menimbulkan takikardia sinus, anda perlu mengurangkan jumlahnya atau menghilangkan teh, kopi, alkohol, makanan pedas, makan berlebihan; amati cara kerja dan rehat yang betul. Sekiranya langkah-langkah ini tidak mencukupi, doktor menetapkan ubat-ubatan yang mengurangkan kadar denyutan jantung. Dalam kes takikardia berterusan, kajian elektrofisiologi ditunjukkan untuk menangani masalah rawatan pembedahan.

Tachycardia sinus adalah keadaan yang agak baik, yang, dengan pendekatan dan rawatan yang tepat, dapat disembuhkan. Keadaan lebih serius dengan takikardia paroxysmal - gangguan irama jantung paroxysmal, yang dicirikan oleh kekerapan kontraksi yang tinggi (140-220 denyutan seminit atau lebih). Tachycardia paroxysmal berlaku apabila fokus yang lebih aktif muncul di jantung daripada nod sinoatrial yang menghasilkan impuls elektrik. Fokus baru yang lebih aktif ini mungkin ada di atria atau ventrikel jantung..

Serangan (paroxysm) takikardia ini bermula dan berakhir secara tiba-tiba (ini adalah perbezaan utama dari takikardia sinus). Sering kali, permulaan serangan dirasakan seperti tekanan di dada, berdebar-debar, kelemahan, rasa takut, kencing cepat. Pada orang muda tanpa penyakit jantung, gangguan peredaran darah yang ketara tidak diperhatikan. Mereka mengalami takikardia paroxysmal dapat bertahan selama berhari-hari dan tidak menyebabkan kegagalan jantung. Sekiranya terdapat penyakit jantung, terutama pada usia tua, degupan jantung yang tinggi tidak memberikan kejutan penuh dan jumlah jantung yang kecil, yang menyebabkan penurunan tekanan, aliran darah kecil ke otak. Pening muncul, mungkin ada serangan iskemia sementara yang pingsan. Penurunan aliran darah di jantung boleh menyebabkan serangan angina, infark miokard. Pengurangan aliran darah di buah pinggang menyebabkan kekurangan kencing.

Penyebab takikardia paroxysmal:

- gangguan elektrolit (perubahan bilangan ion dalam darah);
- gangguan hormon;
- kerja berlebihan yang tajam;
- kesan refleks organ lain;
- pengambilan kopi, alkohol yang berlebihan;
- terhadap latar belakang kecacatan jantung, jantung paru, kardiosklerosis, prolaps injap mitral).

Tachycardia paroxysmal dapat dihilangkan dengan ujian vegetatif. Walau bagaimanapun, terapi ubat paling kerap digunakan (dipilih oleh doktor!), Dan jika tidak berkesan, kaedah rawatan elektrik digunakan (hanya dilakukan oleh doktor hospital).

Jenis palpitasi jantung yang lain adalah fibrilasi atrium (dahulunya disebut atrial fibrillation), yang merupakan pengecutan kacau dari serat otot jantung di bawah pengaruh impuls yang berasal dari fokus lain (dan bukan dari simpul sinoatrial) dengan denyut jantung hingga 350-600 denyut seminit. Dengan flutter atrium (jenis jantung berdebar lain) terdapat aktiviti irama atrium dengan degupan jantung hingga 250-350 denyutan seminit.

Penyebab fibrilasi atrium dan flutter:

- penyakit jantung iskemia;
- infark miokard akut;
- kecacatan jantung (diperoleh dan kongenital);
- tirotoksikosis;
- hipertensi arteri;
- TELA;
- kegagalan jantung yang teruk;
- kesan alkohol pada jantung;
- jantung pulmonari, dll..

Gejala klinikal atrial fibrillation dan flutter adalah tanda-tanda klasik kegagalan jantung: degupan jantung secara tiba-tiba, kadang-kadang seperti pukulan ke dada, perasaan takut, kencing cepat, kelemahan umum, pening, kegelapan mata, kadang-kadang kehilangan penglihatan, sesak nafas. Ujian vegetatif melambatkan irama untuk sementara waktu, tetapi aritmia yang wujud dalam kedua-dua keadaan ini berterusan.

Serangan atrial fibrillation dan flutter dihilangkan hanya di hospital dengan ubat atau kardioversi elektrik.

Hingga saat ini, ini adalah persoalan takikardia, yang disebabkan oleh impuls dari fokus aktif di atria. Tetapi ada takikardia yang timbul dari dorongan yang datang dari ventrikel jantung (ikatan His dan kakinya, serat Purkinje). Ini adalah takikardia ventrikel. Dengan mereka, gangguan peredaran darah yang lebih teruk diperhatikan, keadaan kejutan mungkin berlaku. Sampel vegetatif tidak berkesan di sini, mereka tidak mengurangkan degupan jantung, yang berkisar antara 140-220 denyutan seminit. Tachycardia ventrikel adalah keadaan yang mengancam nyawa, kerana merupakan ancaman peralihan ke fibrilasi ventrikel (selalunya terminal).

Punca takikardia ventrikel:

- infark miokard akut;
- aneurisma pasca infark;
- hipertensi arteri dengan hipertrofi miokardium ventrikel kiri yang teruk;
- miokarditis akut;
- kardiosklerosis;
- kardiomiopati hipertrofik dan dilatasi;
- kecacatan jantung (kongenital dan diperolehi);
- jantung pulmonari kronik;
- amiloidosis;
- hemochromatosis;
- tirotoksikosis;
- tumor dan kecederaan jantung;
- "hati atlet".

Rawatan takikardia ventrikel hanyalah ubat, doktor menetapkan ubat-ubatan tersebut. Untuk menghilangkan serangan takikardia ventrikel, bergantung pada keadaan awal, terapi nadi atau terapi elektrik digunakan.

Fibrilasi ventrikel adalah aktiviti ventrikel yang tidak teratur, di mana tidak ada kontraksi yang mencukupi dan seketika. Penyakit yang boleh menyebabkan fibrilasi ventrikel adalah sama seperti pada takikardia ventrikel. Gambaran klinikal dalam keadaan ini adalah spesifik: kehilangan kesedaran, kekejangan, mengi yang bising, sianosis progresif, penyempitan murid-murid dengan pembesaran berikutnya yang cepat, kencing yang tidak disengajakan, jarang buang air besar. Antara beberapa saat dan 1 minit, kekejangan dan pernafasan berhenti. Pertolongan cemas dalam keadaan ini:
- pastikan tiada nadi pada arteri karotid;
- mulakan resusitasi kardiopulmonari - urut jantung tidak langsung dan pernafasan mulut ke mulut - sehingga defibrilator dihantar.

Langkah-langkah resusitasi dilakukan oleh doktor resusitasi mengikut algoritma yang jelas.

Ini adalah maklumat takikardia asas yang perlu anda ketahui. Sudah tentu, ia dipermudahkan untuk persepsi yang lebih baik. Walau bagaimanapun, kami berharap bahawa bagi orang yang tidak terlibat dalam perubatan, artikel itu ternyata berguna dan sedikit sebanyak dapat membantu memahami intipati takikardia.

Pengarang: ahli terapi A.V. Kosovo