Jenis pendarahan dan pertolongan cemas

Pendarahan adalah komplikasi pasca trauma yang paling berbahaya yang mengancam nyawa orang yang terjejas. Tahap kemungkinan risiko bergantung pada ciri dan lokasi kapal yang rosak.

Jenis pendarahan

Terdapat klasifikasi jenis pendarahan berikut:

  • Pendarahan kapilari. Pendarahan jenis ini berlaku ketika mencederakan saluran terkecil yang terletak di selaput lendir, tisu otot, dan kulit. Tanda-tanda pendarahan dari kapilari adalah: warna darah merah gelap, aliran darah kecil mengalir keluar (dengan luka dangkal) atau pelepasan darah yang seragam ke seluruh permukaan luka (dengan lecet). Pendarahan kapilari sangat jarang mengancam nyawa dan kesihatan orang yang terjejas (jika tidak ada masalah hemofilia dan pembekuan) dan, sebagai peraturan, berhenti sendiri.
  • Pendarahan vena. Tanda-tanda utama pendarahan vena adalah pendarahan yang perlahan tetapi berterusan dari luka. Darah mempunyai warna merah tua. Dengan pendarahan vena dengan kekuatan yang cukup besar, untuk mencegah kehilangan sejumlah besar darah, sangat mustahak untuk memerah kapal yang rosak menggunakan cara improvisasi (anda bahkan boleh menggunakan jari anda).
  • Pendarahan parenkim. Merujuk kepada pendarahan dalaman. Ini adalah ciri luka dan luka paru-paru, hati, limpa dan organ dalaman yang lain. Dengan bentuk ini, pendarahan pelbagai warna dapat dilakukan (bergantung pada organ dalaman tertentu yang rosak) - merah tua dan merah cerah. Apabila darah keluar, ia keluar secara merata ke seluruh permukaan luka. Bahaya terbesar adalah pilihan apabila pendarahan parenkim terus disembunyikan. Pesakit berisiko kehilangan banyak darah tanpa menunggu pertolongan cemas, seperti diagnosis pendarahan dalaman sangat sukar.
  • Pendarahan arteri. Tanda ciri pendarahan dari arteri adalah aliran darah berdenyut dari luka; warna darah mempunyai rona merah yang cerah. Spesies ini menimbulkan bahaya khusus bagi kehidupan korban, seperti dengan cepat membawa kepada permulaan pendarahan lengkap badan. Perkembangan anemia akut semasa pendarahan arteri disertai dengan tanda-tanda berikut, yang paling jelas: penurunan nadi dan tekanan darah, pucat progresif kulit dan membran mukus, mual, muntah, kegelapan pada mata, pening, kehilangan kesedaran.
  • Pendarahan bercampur (gabungan) - berlaku dengan kecederaan yang meluas dan menggabungkan pelbagai jenis pendarahan yang dijelaskan dalam perenggan sebelumnya.

Rawatan pendarahan

Langkah pertolongan cemas untuk pendarahan harus dimulakan secepat mungkin setelah kecederaan. Ini terdiri terutamanya dalam menghentikan pendarahan dan mencegah kehilangan darah yang ketara. Sekiranya kita berbicara mengenai pendarahan arteri, langkah-langkah yang diperlukan untuk menghentikan pendarahan mesti diambil dengan segera, kerana dengan pendarahan jenis ini untuk jangka waktu yang singkat, sejumlah besar darah mengalir dari kerosakan luka. Kehilangan darah yang cepat dan tajam (lebih daripada dua liter) boleh menyebabkan kematian mangsa, terutama jika pendarahan digabungkan dengan kecederaan trauma gabungan.

Untuk alasan yang jelas, pertolongan cemas untuk pendarahan, sebagai peraturan, dilakukan di luar dinding institusi perubatan. Oleh itu, prosedur ini bersifat sementara, dan terdiri daripada menghentikan pendarahan untuk pengangkutan orang yang cedera ke hospital yang paling cepat.

Cara menghentikan pendarahan buat sementara waktu:

  • Pembalut tekanan. Digunakan untuk memampatkan tempat pendarahan segera. Pembalut kain kasa steril disapukan pada permukaan luka (jika tidak ada sekeping tisu semula jadi yang bersih) dan dibalut dengan ketat (jika tidak ada bahan untuk pembalut, tekan saja pembalut pada luka dengan tangan anda). Digunakan untuk pendarahan kapilari, vena dan campuran intensiti sederhana.
  • Dengan pendarahan kecil dengan luka di kaki, kaki bawah, jari, dll. gunakan kaedah memberi anggota badan yang rosak kedudukan yang tinggi. Gabungkan kaedah ini dengan penggunaan pembalut tekanan.
  • Sekiranya pendarahan arteri dan keperluan untuk segera menghentikan pendarahan (apabila tidak ada waktu untuk mencari ubat yang sesuai), gunakan kaedah menekan arteri pendarahan dengan jari anda. Arteri ditekan pada titik anatomi tertentu di mana ia dapat ditekan dengan kuat ke tulang dan dengan itu menghentikan pendarahan buat sementara waktu.

Darah penyebabnya menghitam. Darah hitam adalah

Darah yang mengalir melalui arteri dan urat mengandungi sejumlah besar sel yang melakukan fungsi tertentu dan bertanggungjawab terhadap warnanya. Darah mungkin berwarna merah tua atau mempunyai warna yang lebih terang. Semua ini disebabkan oleh beberapa sebab..

Di dalam darah ada, yang disebut hemoglobin. Ia mengandungi zat besi dan terdapat dalam sel darah merah - sel darah merah. Ini adalah syarat yang diperlukan untuk pemindahan oksigen ke sel-sel tubuh, dan oleh itu, pemeliharaan fungsi vitalnya. Sel darah merah inilah yang memberi warna merah kepada darah. Di luar sel darah merah, hemoglobin mampu mengikat oksigen hanya di bawah pengaruh enzim. Hemoglobin mendorong pengangkutan oksigen dari paru-paru ke pelbagai organ dan tisu. Perbezaan warna darah disebabkan oleh kandungan oksigen yang tidak sama dalam selnya.Salah satu jenis saluran darah adalah arteri. Mereka membawa darah dari paru-paru dan jantung ke organ dan tisu badan yang lain. Darah ini tepu dengan oksigen, yang pada gilirannya bergabung dengan hemoglobin, memberi darah warna merah terang. Darah arteri disalurkan melalui kapilari dan saluran darah kecil dengan dinding nipis yang mengangkut oksigen dan nutrien ke semua membran badan yang lain.Karbon dioksida adalah produk metabolik yang dihasilkan oleh sel. Ia menembusi darah melalui dinding kapilari. Dari kapilari, darah berkarbonat ini memasuki urat, yang merupakan jenis saluran darah yang lain. Darah mengalir melalui urat ke paru-paru dan jantung. Warna darah merah gelap yang hampir berwarna merah anggur disebabkan oleh fakta bahawa kekurangan oksigen. Selain itu, sel darah merah berkurang dan kehilangan warna cerah tepu mereka. Apabila darah sampai ke paru-paru, karbon dioksida memasuki mereka. Pada titik ini, otak menerima isyarat bahawa karbon dioksida telah terkumpul di paru-paru, otak memberikan perintah untuk menghembuskan nafas, dan semua karbon dioksida dilepaskan ke udara. Selepas ini, seseorang menarik nafas, darah kembali tepu dengan oksigen, dan prosesnya bermula lagi.

Kebencian dan keganasan tidak mengabaikan pendakwah. Ada laporan, atau dongeng, tentang suku Khos Afrika Selatan, yang menjadikan rahsia ini menjadi ancaman epik: Nabi kosmik yang dipanggil oleh seorang wanita muda dari sukunya untuk memusnahkan ternak mereka. Kami tinggal di tepi laut, tetapi kami tidak mencintainya, dan dia tidak mengasihi kami. Kami tidak berenang dengan air garam yang sengit. Makanan laut yang berbatu dan licin tidak dapat difikirkan. Kami adalah orang-orang gembala. Lembu adalah manusia, orang adalah lembu. Kami meminum susu dan darah haiwan kami, kami menamakannya dengan penjagaan yang sama dengan anak-anak kami.

Beberapa penyakit boleh dimanifestasikan bukan hanya oleh kesihatan yang buruk, tetapi juga oleh pelbagai ruam pada tubuh atau perubahan warna kulit. Penting untuk melihat perubahan dalam masa ini dan meminta bantuan pakar..

Mengapa kulit di sekitar mata gelap

Sebab-sebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata

Terdapat pendapat bahawa keletihan, kurang tidur, latihan berlebihan dapat mengubah penampilan dengan tepat. Tetapi gaya hidup ini bukan penyebab munculnya lingkaran hitam, hanya menjadikan kulit pucat, yang lebih menekankan kegelapan di bawah mata. Tetapi pemakanan yang buruk, kekurangan vitamin dan kekurangan rehat secara agregat boleh memberi kesan negatif pada kulit di sekitar mata.

Orang kulit putih mengusir kami dari tanah kami, mencuri ternakan kami, membawa penderitaan dan penderitaan yang besar ke atas suku. Anda mesti menyampaikan pesanan saya kepada rakyat kita. Katakan kepadanya bahawa kita mesti kembali kepada cara hidup lama. Ikuti jalan ritual nenek moyang. Semasa kami membunuh kawanan kami, kami membunuh anak-anak kami. Semangat yang membisikkan kepada kita kebohongan para penakluk. Jangan bercakap bahasa musuh. Jangan biarkan impian musuh membebankan anda.

John Edgar Widman tidak menulis apa-apa kecuali ini. Namun, novelnya "Darah Hitam" juga dapat dimasukkan dalam serangkaian karya, seperti novel karya "Kekasih" Tony Morrison, "Anak Manusia." Tony Morrison juga mempunyai status kultus, terutama di kalangan wanita; apabila seseorang berfikir tentang nada, getaran dan suasana hati, seseorang dapat mengatakan bahawa dia menulis halus, menghasut, dengan sedikit pahit, sedikit akal. Penulis, teorema provokatif "Saya bukan orang Amerika," dapat memperkuat Wiedemann, kerana imej "Amerika" masih secara spontan dikaitkan dengan orang kulit putih.

Semasa bercakap dengan seseorang, anda selalu memandangnya. Setelah memerhatikan lingkaran hitam pada lawan bicara, anda mengubah kesannya. Seseorang mendapat perasaan bahawa dia sakit dengan sesuatu. Mungkin begitu. Gangguan fungsi buah pinggang, penyakit kardiovaskular, kekurangan oksigen boleh mempengaruhi warna kulit di sekitar mata. Untuk membetulkannya, prosedur kosmetik tidak membantu, perlu menyembuhkan penyakit.

Sekiranya orang Amerika secara automatik "tahu", maka harapan khusus atas nama kesusasteraan "hitam": bagaimana membaca dokumentari, sebagai bukti cara hidup yang "berbeza" - sama ada jenayah, sukan, perniagaan pertunjukan atau perhambaan dan pembebasan daripadanya, topik terakhir, hampir menggoda untuk menulis novel populis mengikut skema "pada waktu malam". Walaupun John Wiedemann juga merujuk pada apa yang disebut "hitam" topik dalam buku barunya, pembinaan novelnya yang sangat kompleks tidak bertujuan untuk menawarkan pembaca eksotik kepada khalayak yang luas dan menghiburkan..

Sekiranya bintik-bintik hitam dijumpai di bawah mata, perlu berjumpa doktor untuk mengenal pasti penyebabnya. Ini mungkin merupakan tanda pertama penyakit serius..

Puncanya mungkin usia tua, yang tidak menghindarkan siapa pun. Kulit menjadi lebih nipis dan saluran darah menjadi lebih kelihatan. Dan semakin tua seseorang, semakin banyak prosesnya menjadi semakin teruk. Dengan mengenal pasti penyebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata, doktor dapat mendiagnosis kekurangan zat besi dalam darah.

Untuk meningkatkan tahap zat besi dalam darah, anda perlu makan dengan betul, makan lebih banyak buah segar, sayur-sayuran dan jus semula jadi.

Sangat penting untuk memantau penglihatan, mata dan keadaan kulit anda dengan teliti bagi orang yang banyak bekerja di komputer. Overtrain organ penglihatan yang teruk - penyebab kemunculan lingkaran di bawah mata.

Seperti intelektual skeptikal, dia tahu bahawa novel sejarah tidak dapat diceritakan sama sekali, dan akibatnya adalah teks yang menghubungkan versi cerita dan tafsiran cerita yang berbeza, teks yang membina jadual dan kunci. Penulis hampir tidak dikenali di dunia berbahasa Jerman, walaupun jalan hidupnya dapat membuatnya terdengar. Hari ini, dia masih tidak tinggal di menara gading - Widman sentiasa komited terhadap orang lain; dia, misalnya, memulakan karangan tentang kematian, yang dikutuk oleh Mummy Abu Jamal, "dari bilik kematian.

Dalam novel "Bapa", itu adalah tentang bapanya sendiri, yang selalu berada jauh, dan, dari anak ayah ini, mengenai konflik generasi ini, sekali lagi mengenai keperibadian dan stigma "hitam". Pembunuhan lembu, "darah hitam", bermula pada akhir abad ini di dua bahagian utamanya, dan, nampaknya, tanah bersejarah yang selamat bergerak. Wiedemann merancang gambaran masa dan keadaan watak utamanya yang berkelip, menakutkan, kadang-kadang surealis dan sangat sukar difahami. Sekiranya anda membaca novelnya hanya sekali, anda hampir tidak dapat mengikuti "mesej" buku itu jika anda ingin mencubanya.

Lingkaran gelap dan beg di bawah mata memberi penampilan letih dan letih kepada orang itu. Ketahui cara menyingkirkannya hanya dalam satu minggu. Arahan 1 Tidur sekurang-kurangnya 7 jam sehari. Kurang tidur dan rehat mendorong darah ke mata, di mana kulitnya lebih nipis, yang...

Lingkaran gelap dan lebam di bawah mata cenderung menjadi masalah kosmetik. Walaupun begitu, bayang-bayang di bawah mata membuat ribuan orang kecewa ketika melihat diri mereka di cermin. Mengapa lebam muncul dan apa yang boleh dilakukan untuk membuatnya...

Masalah pertama dan paling jelas mungkin ialah definisi sesuatu seperti perawi pada umumnya. Epilog sekali lagi berbicara tentang anak lelaki itu, yang kini membaca buku "darah hitam" ayahnya, tetapi tidak lama kemudian dia beralih kepada pencerita kisah misteri yang lain, pendek kata: percubaan untuk menyelesaikan ini, siapa yang harus dibubarkan sepenuhnya, mungkin benar-benar salah, tetapi interaksi watak-watak Falsafah mendalam Wiedemann sangat jelas. Usaha membaca menjadi wahyu ketika sampai pada kesimpulan bahawa penulis, untuk mengatakan ini dalam gambar, tidak hanya membuka pintu dan pintu rondaan deras yang tidak menentu; sebaliknya, ia mungkin.

Peredaran darah adalah pergerakan darah melalui pembuluh darah, memberikan metabolisme antara tisu-tisu tubuh dan lingkungan. Di dalam tubuh manusia, peredaran darah dilakukan melalui sistem kardiovaskular tertutup. Arahan lelaki 1U...

Paru-paru adalah organ penting yang membekalkan oksigen kepada tubuh kita. Fungsi keseluruhan organisma bergantung pada operasi mereka yang betul. Mekanisme fungsi paru-paru agak rumit. Arahan 1 Cahaya - organ pernafasan yang agak besar, menyibukkan diri...

Rintangan yang terdapat pada subjek yang diceritakan mesti diatasi, dan di mana satu tokoh tersekat, yang lain terus berlanjut. Miaander adalah pencarian sungai setelah jalan, perlawanan lalu, dan di sungai berkelok-kelok, tokoh dan peristiwa Wiedemann. Dia tidak peduli untuk berpaut dan mengenal pasti individu, tetapi dengan tugas membebaskan mereka. Mereka melihat padang rumput anyaman, dan di kaki langit berantai puncak kelabu bengkok. Willow berwarna hijau, seperti ini di sini pagi ini. Dan di tengahnya terdapat oak hujan yang besar. Seperti hutan paya dari dapur besar yang ditarik dari laut dengan tali yang tidak kelihatan.

Dengan udara, setiap orang menyedut oksigen molekul. Tetapi badan juga memerlukan oksigen atom, yang sangat aktif dan diperlukan untuk reaksi redoks dalam sel. Oleh itu, bagaimana untuk menepati darah dengan oksigen seperti itu?...

- (orang asing.) Jahat, jahat. Rabu Sia-sia anda akan menggunakan fitnah; Itu tidak akan menolong kamu lagi, Dan kamu tidak akan membasuh semua darah hitam Penyair dengan darah yang soleh. M. Yu Lermontov. Hingga kematian Pushkin. Rabu Nigior pice sanguis. Per. Tar hitam darah...

Pokok belayar meninggalkan tanah yang padat. Mata saya tidak bergerak. Urutan semula jadi perkara dibatalkan. Dunia lain di belakang. Dunia yang tidak dapat dan masih ada dalam semua kemegahannya, walau apa pun yang ada. Bagaimana semuanya bermula lagi. Dengan tidak sabar meluru ke gawang. Hujan seberat tahun. Masa adalah sungai atau tasik, dan gambaran orang Afrika misterius yang hilang bersama anak memperoleh makna dan keadilan, melampaui pemikiran linear, hierarki, "logik".

Seorang wanita yang menarik dapat mewakili sesuatu seperti jiwa hitam. Ini adalah contoh yang paling menyedihkan tentang bagaimana tokoh, atau pengalaman, atau ramalan lain dalam novel ini selalu menunjukkan bahawa anda membingungkan, menyihir, bahkan mengisi kamera gema: "Darah Hitam" berfungsi secara radikal. Konsensus mengenai pembubaran telah meyakinkan semua orang, hati nurani. Oleh itu, wanita Afrika yang anda cari mungkin muncul dalam bentuk wanita Stubbs putih tua; seorang pendakwah mengembara meluangkan masa bersama dia dan lelaki kulit hitamnya Liam Stubbs.

Isteri merah, cecair penting yang beredar di badan haiwan, di urat, oleh kekuatan jantung. Darah terdiri daripada api kecil, kekuningan dan hati yang curam; scarlet, urat, darah arteri ditarik dalam urat pertempuran; hitam, subkutan, vena... Kamus Penjelasan Dahl

DARAH - DARAH, cecair yang memenuhi arteri, urat, dan kapilari badan, dan terdiri daripada kekuningan pucat yang telus. warna plasma dan unsur-unsur berbentuk yang digantung di dalamnya: sel darah merah, atau sel darah merah, sel darah putih, atau putih, dan plak darah, atau... Ensiklopedia perubatan besar

Dia memerhatikan mereka ketika mereka mandi, dan kontur serta warna kulit dan rambut mereka larut, yang lain mendorong diri mereka sendiri. Ini bukan hanya tentang pengalaman rohani yang tidak berwujud, tetapi juga mengenai area yang disukai oleh orang kulit hitam, tetapi Widman menggunakan motif simbolik seperti "air", "tasik", "kelahiran", "transformasi", "Wanita dengan anak" sangat ekonomik, novelnya tidak ditujukan untuk keselamatan dalam pembubaran, tidak ditujukan untuk pengikisan secara aman dari segala sesuatu dalam segala hal, dia tetap dalam gerakan yang tidak lengkap, tidak lengkap.

Oleh itu, iman dan keagamaan, seperti yang mereka katakan di sini, bukanlah tempat mundur, bukan istirahat, tetapi daya tahan yang secara harfiah terbuka. Seorang pendakwah muda mengembara menyerang Puritan Pendeta Parker di gereja, sehingga saudara-saudaranya yang hitam membawanya ke hijau, ke tempat pembukaan, yang sebenarnya adalah tempat gereja mereka sendiri. Dalam novelnya, Allen takut dengan kehebatan yang dia tetapkan untuk bekerja.

darah - warna merah (Bashkin, Gippius, Meln. Pechersky, Sologub, Surikov, dll.); kelim (Turgenev); panas (Meln. Pechersky); panas (Sologub); disembelih (Druzhinin); berharga (Gippius); sultry (Dravert); mendidih (Minaev) Epitet ucapan sastera Rusia... Kamus julukan

Tuhan tinggal di Gereja orang kulit putih. Dia tidak pernah merasakan kehadiran Tuhan yang lebih jelas di kuilnya daripada pada waktu pagi, ketika orang-orang gereja orang suci dan bahawa dia sangat diperlukan jatuh. Ini adalah jenis pening, ringan, yang timbul dari anak perempuan gereja. Dia berdoa agar beban diambil dari mereka, yang menekan mereka semua, hitam dan putih, dalam persekutuan mereka yang menyakitkan dan pahit..

Wiedemann tidak mencuba apa-apa kecuali bulatan persegi. Pengorbanan seperti itu akan menghancurkan musuh anda, mereka akan bertobat, mereka tidak lagi menjadi musuh. Mereka mengatakan dunia kedamaian dan kelimpahan akan naik dari abu pengorbanan anda. Di satu pihak, ini bermaksud integrasi: jika seseorang hanya mempunyai penyertaan dalam semua pencapaian putih sistem ini, ini baik untuk orang kulit hitam. Namun, "mimpi" adalah sisi lain dari koin, serta pemisahan, pemisahan dan pemisahan. "Impian Musuh" adalah pemikiran dikotomis, konsep pemisahan yang merosakkan, yang selalu merupakan konsep hierarki dan hegemoni. Darah Hitam, sebaliknya, menyiratkan seseorang yang tidak termasuk dalam definisi dan turunannya; Lelaki, wanita, muda, tua, hitam, putih, terlalu sempit, perlu membuka kemungkinan perkembangan yang paling pelbagai, dan tidak membataskannya.

Darah untuk Dracula Genre Horror Director Paul Morrissey Producer Andrew Brownsburg, Andy Warhol... Wikipedia

- (kotor, kotor, jenayah). Rabu Apa yang dibayar oleh Bulgaria untuk membebaskan darah mereka untuk pertumpahan darah untuk kita? Nedovѣrіem, rasa tidak bersyukur hitam. Metropolitan Kliment 1895 (semasa berlepas ke Moscow). Rabu Dia memutuskan untuk tidak membawanya (isterinya) walaupun...... Kamus Besar Pemahaman dan Frasaologi Michelson (ejaan asal)

Bulatan persegi: hitam akan menjadi hitam dan tidak hitam. "Siapa yang menyebut perbezaan itu hitam dan putih," katanya, dan soalan ini juga mesti dibaca secara kiasan. Oleh itu, buku ini, bermain abad, juga menyiratkan abad dan masalah yang tidak dapat diselesaikan dengan yang lain. Seseorang boleh, bagaimanapun, juga mengemukakan beberapa penolakan terhadap novel yang mendorong intelektual ini. Lebih-lebih lagi, dalam buku ini saya ingin beberapa bunga api mempunyai lebih banyak humor, yang dapat menyumbang kepada bumi, dan lebih jelasnya, lebih banyak tanah.

Widman mendasarkan bukunya pada tokoh dan peristiwa yang boleh dipercayai, tetapi, seperti novel, bukunya terutama fiksyen, dan sangat disesalkan betapa penulisnya mematuhi larangan gambar itu; betapa abstraknya dia menulis. Sesiapa yang tidak mahu berfikir secara bebas mengenai tersirat secara skematik, di luar penyamaran yang lewat, sebenarnya sesat untuk dibaca - tetapi adakah kritikan ini secara amnya bertentangan dengan buku ini? John Edgar Wiedemann berjaya meningkatkan estetika, etika dan, by the way, bahkan isu epistemologi yang sangat menarik yang patut dibincangkan sendiri.

Artikel utama: Wabak Bubonik Hingga tiga puluh empat juta penduduk Eropah meninggal dunia akibat wabak 1347 1351 Wabah Black Sea (Laut Hitam) wabak bubonic yang dibawa dari China Timur, yang berlaku di Eropah pada pertengahan abad XIV (1347... Wikipedia

- (pengotoran kotor, jenayah) Rujuk. Bagaimana orang Bulgaria membayar pembebasan mereka untuk pertumpahan darah untuk kita? Tidak percaya, rasa tidak bersyukur hitam. Metropolitan Clement tahun 1895 (semasa berlepas ke Moscow). Rabu Dia memutuskan untuk membawanya (sebagai seorang isteri), walaupun tipis...... Kamus Besar Tafsiran Michelson

Buku suramnya adalah tempat percutian hebat yang melampaui puluhan karya yang disebut. Keadaan apartheid menentang campuran ras darah - walaupun dengan pemindahan darah di hospital. Kapal kecemasan membawa pekerja kulit hitam Philippe Shackwan ke hospital Rob Ferrier di Nelspruit setelah kemalangan itu. Doktor diberitahu bahawa mereka perlu mengamputasi kaki, jika tidak, tidak ada bahaya bagi nyawa.

Dengan mengambil satu liter darah putih, Shakwan tidak lagi dapat diselamatkan. Sebab rasmi. Keserasian lebih rendah untuk penghantaran antara anggota kumpulan yang berbeza daripada yang sama. Tetapi dalam keadaan apartheid, darah orang kulit hitam tidak boleh mengalir dalam urat Buren, tidak satu pun darah hitam dengan darah "putih" harus meningkat. Tetapi sekarang dua orang Afrika telah mengabaikan "pemikiran tradisi semu-saintifik" mengenai ketidaksesuaian darah dari pelbagai kaum.

Black Annis adalah watak cerita rakyat Inggeris, dipercayai bahawa dia tinggal di sebuah gua di sekitar Leicester. Kemungkinan besar, dia berasal dari dewi Celtic Danu. Dipercayai bahawa ia berbentuk topi bermata satu dengan gigi tajam yang panjang dan...... Wikipedia

Aksi Genre Black Hole Pitch, Pengarah Seram David Thuy Produser Tom Engelman... Wikipedia

Berdasarkan banyak kajian, Bahagian Serogenetik Manusia Trefor Jenkins di Institut Penyelidikan Perubatan Afrika Selatan di Johannesburg mengira kemungkinan statistik untuk reaksi negatif dalam pemindahan darah antara anggota dari pelbagai keturunan Afrika Selatan.

Setelah menghabiskan semua kemungkinan kombinasi, mereka mendapati bahawa risikonya paling besar apabila penderma dan penerima berwarna putih, atau ketika hibrida penderma dan penerima lebih putih. Penularan antara orang kulit hitam dan kulit putih, atau antara dua orang kulit hitam, mempunyai risiko yang lebih rendah. Menurut saintis dari Jurnal Perubatan Afrika Selatan, Bushman adalah penderma paling selamat, tanpa mengira penerima. Kesimpulan mereka: tidak ada alasan untuk menggunakan derma darah secara berasingan untuk kaum..

Punca darah gelap

Yang mengalir melalui arteri dan urat, ia mengandungi sejumlah besar sel yang melakukan fungsi tertentu dan bertanggungjawab terhadap warnanya. Darah mungkin berwarna merah tua atau mempunyai warna yang lebih terang. Semua ini disebabkan oleh beberapa sebab..

Di dalam darah ada, yang disebut hemoglobin. Ia mengandungi zat besi dan terdapat dalam sel darah merah - sel darah merah. Ini adalah syarat yang diperlukan untuk pemindahan oksigen ke sel-sel tubuh, dan oleh itu, pemeliharaan fungsi vitalnya. Sel darah merah inilah yang memberi warna merah kepada darah. Di luar sel darah merah, hemoglobin mampu mengikat oksigen hanya di bawah pengaruh enzim. Hemoglobin mendorong pengangkutan oksigen dari paru-paru ke pelbagai organ dan tisu. Perbezaan warna darah disebabkan oleh kandungan oksigen yang tidak sama dalam selnya.Salah satu jenis saluran darah adalah arteri. Mereka membawa darah dari paru-paru dan jantung ke organ dan tisu badan yang lain. Darah ini tepu dengan oksigen, yang pada gilirannya bergabung dengan hemoglobin, memberi darah warna merah terang. Darah arteri disalurkan melalui kapilari dan saluran darah kecil dengan dinding nipis yang mengangkut oksigen dan nutrien ke semua membran badan yang lain.Karbon dioksida adalah produk metabolik yang dihasilkan oleh sel. Ia menembusi darah melalui dinding kapilari. Dari kapilari, darah berkarbonat ini memasuki urat, yang merupakan jenis saluran darah yang lain. Darah mengalir melalui urat ke paru-paru dan jantung. Warna darah merah gelap yang hampir berwarna merah anggur disebabkan oleh fakta bahawa kekurangan oksigen. Selain itu, sel darah merah berkurang dan kehilangan warna cerah tepu mereka. Apabila darah sampai ke paru-paru, karbon dioksida memasuki mereka. Pada titik ini, otak menerima isyarat bahawa karbon dioksida telah terkumpul di paru-paru, otak memberikan perintah untuk menghembuskan nafas, dan semua karbon dioksida dilepaskan ke udara. Selepas ini, seseorang menarik nafas, darah kembali tepu dengan oksigen, dan prosesnya bermula lagi.

Kakak boleh menyembunyikan semuanya. Suatu petang, Skye cedera parah oleh empat lelaki dalam perjalanan pulang dari bekerja di sebuah kedai makan. Inti daripadanya mengarahkan pembunuhan beramai-ramai. Keesokan paginya, Gene mesti menyelamatkan apa yang perlu diselamatkan. Tetapi kali ini, pandangan yang hilang membuatnya memeras ugut.

Darah Hitam adalah thriller mengerikan yang menimbulkan lebih banyak rasa ngeri dan jijik yang mengejutkan pembaca daripada menghiburkannya. Melihat novel itu secara dangkal, dia memperlihatkan sedikit penyempurnaan semasa aksi tersebut. Malah gambar pemandangan yang dilihat dari gambaran keji yang sukar difahami adalah minimalis. Perhatian utama diberikan kepada pelakon yang, di satu pihak, sangat sesuai, misalnya, sebagai lembu korup, pendakwah yang mati atau dalam segala hal pelayan yang riang. Sebaliknya, kami mempunyai dua, walaupun mereka digambar dengan baik, tetap tidak dapat diramalkan.

Beberapa penyakit boleh dimanifestasikan bukan hanya oleh kesihatan yang buruk, tetapi juga oleh pelbagai ruam pada tubuh atau perubahan warna kulit. Penting untuk melihat perubahan dalam masa ini dan meminta bantuan pakar..

Mengapa kulit di sekitar mata gelap

Sebab-sebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata

Terdapat pendapat bahawa keletihan, kurang tidur, latihan berlebihan dapat mengubah penampilan dengan tepat. Tetapi gaya hidup ini bukan penyebab munculnya lingkaran hitam, hanya menjadikan kulit pucat, yang lebih menekankan kegelapan di bawah mata. Tetapi pemakanan yang buruk, kekurangan vitamin dan kekurangan rehat secara agregat boleh memberi kesan negatif pada kulit di sekitar mata.

Ini adalah pahlawan Sky Martindale dan lawannya yang sadis, Junior Cotton, yang di dunia luar mencerminkan Heavenly Inner Daum. Oleh kerana tidak hanya akhir, tetapi banyak persoalan tetap terbuka, satu atau lebih sekuel dapat diharapkan. Adakah perlu memasukkan darah ke dalam darah hitam, pengulas tidak dapat membuat kesimpulan sepenuhnya, kerana niat penulis tetap tersembunyi. Adakah Max Wilde hanya perlu menunjukkan perincian berdarah atau dia berhak memperdalam konflik dalaman pahlawannya? Sampul Jerman menawarkan lebih banyak pertunjukan seram remaja, tetapi ini bertentangan dengan kesan serius bahawa Roger Smith, misalnya, B: Juga ditinggalkan dalam wawancara dengan Crimea-Sofa.

Semasa bercakap dengan seseorang, anda selalu memandangnya. Setelah memerhatikan lingkaran hitam pada lawan bicara, anda mengubah kesannya. Seseorang mendapat perasaan bahawa dia sakit dengan sesuatu. Mungkin begitu. Gangguan fungsi buah pinggang, penyakit kardiovaskular, kekurangan oksigen boleh mempengaruhi warna kulit di sekitar mata. Untuk membetulkannya, prosedur kosmetik tidak membantu, perlu menyembuhkan penyakit.

Bantu pembaca lain menulis komen pada buku ini dan menilai keseronokan dengan mengklik pada ruangan termometer. Dan tolong, jangan membuat pembaca lain tertekan dengan mendedahkan ketetapan atau ketetapan. Terima kasih! Sekiranya terdapat darah di dalam najis, anda harus selalu berjumpa doktor untuk memeriksa usus. Penyebabnya sering adalah barah di usus atau buasir..

Masalahnya di sini ialah darah di dalam najis tidak dapat dilihat secara langsung. Dalam kes ini, pendarahan boleh mempunyai gejala yang berbeza. Mungkin ada pelbagai pilihan diagnostik dengan alasan. Apabila darah berada di dalam najis, ia biasanya berasal dari dubur. Selalunya gejala ini berlaku semasa buang air besar dan merupakan penyakit biasa yang harus selalu diperiksa dengan doktor anda. Masalahnya adalah bahawa usus berdarah. Pendarahan ini disebabkan oleh polip yang menyebabkan sakit perut..

Sekiranya bintik-bintik hitam dijumpai di bawah mata, perlu berjumpa doktor untuk mengenal pasti penyebabnya. Ini mungkin merupakan tanda pertama penyakit serius..

Puncanya mungkin usia tua, yang tidak menghindarkan siapa pun. Kulit menjadi lebih nipis dan saluran darah menjadi lebih kelihatan. Dan semakin tua seseorang, semakin banyak prosesnya menjadi semakin teruk. Dengan mengenal pasti penyebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata, doktor dapat mendiagnosis kekurangan zat besi dalam darah.

Untuk meningkatkan tahap zat besi dalam darah, anda perlu makan dengan betul, makan lebih banyak buah segar, sayur-sayuran dan jus semula jadi.

Sangat penting untuk memantau penglihatan, mata dan keadaan kulit anda dengan teliti bagi orang yang banyak bekerja di komputer. Overtrain organ penglihatan yang teruk - penyebab kemunculan lingkaran di bawah mata.

Berbagai jenis darah dalam najis

Dalam jenis ini, pendarahan tidak dapat dilihat secara langsung. Dengan menggunakan ujian pembekuan darah, hanya seorang doktor yang dapat menentukan apakah ada pendarahan di usus, yang merupakan salah satu tanda. Selepas buang air besar, gumpalan darah merah terang terdapat di najis. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pendarahan berlaku di usus bawah. Kemungkinan lain adalah diagnosis buasir.

Selepas saluran pencernaan, masalah timbul apabila najis menjadi gelap. Dalam perwujudan ini, kerusi bersinar dan bersinar dengan sangat kuat. Masalahnya disebabkan oleh pendarahan pada saluran usus atas. Ini juga merupakan tanda khas bahawa darah itu keluar. Dalam batuk darah merah yang biasa, darah di dalam najis biasanya kelihatan dengan jelas. Melalui pendarahan di saluran pencernaan atas, najis menyerang dengan darah. Sebaik sahaja usus melewati usus, ia disapu dan seterusnya dikeluarkan melalui usus bawah.

- (orang asing) jahat, marah. Rabu Sia-sia anda akan menggunakan fitnah; Itu tidak akan menolong kamu lagi, Dan kamu tidak akan membasuh semua darah hitam Penyair dengan darah yang soleh. M. Yu Lermontov. Hingga kematian Pushkin. Rabu Nigior pice sanguis. Per. Tar hitam darah...

Isteri merah, cecair penting yang beredar di badan haiwan, di urat, oleh kekuatan jantung. Darah terdiri daripada api kecil, kekuningan dan hati yang curam; scarlet, urat, darah arteri ditarik dalam urat pertempuran; hitam, subkutan, vena... Kamus Penjelasan Dahl

Oleh kerana ini bukan masalah yang mudah, dan sekarang perlu untuk menentukan penyebabnya dengan doktor, penyakit ini tidak boleh dipandang rendah. Kadang-kadang tidak begitu serius gejala seperti diverticula usus. Pendarahan ini menyebabkan darah khas di dalam najis. Kini nasihat doktor diminta untuk menentukan punca barah usus besar. Doktor kemudian memutuskan bagaimana meneruskan terapi..

Sekiranya sekarang, ketika mereka melihat darah di dalam najis, jalan ke doktor tidak tergantikan dan harus dilakukan secepat mungkin. Terutama dengan pendarahan yang sangat teruk yang berasal dari usus. Bentuk darah yang menakutkan dalam najis adalah karsinoma kolorektal. Walau bagaimanapun, penyebab darah dalam najis harus ditentukan dengan pasti. Kerana anda selalu sangat takut di sini apabila melihat darah di najis. Di sini, kebanyakan orang takut bahawa mereka menderita barah, dan harus segera mengikuti peperiksaan. Walau bagaimanapun, terdapat juga gejala barah kolorektal yang tidak berkaitan dengan barah kolorektal..

DARAH - DARAH, cecair yang memenuhi arteri, urat, dan kapilari badan, dan terdiri daripada kekuningan pucat yang telus. warna plasma dan unsur-unsur berbentuk yang digantung di dalamnya: sel darah merah, atau sel darah merah, sel darah putih, atau putih, dan plak darah, atau... Ensiklopedia perubatan besar

Walau bagaimanapun, dalam hal apa pun, disyorkan untuk berjumpa doktor. Doktor akan menjelaskan sebab sebenar dan mentafsirkan penyakit ini. Selain faktor yang tidak berbahaya, selalu ada keluhan yang sangat serius, seperti darah di dalam najis. Mereka harus dipertimbangkan secepat mungkin. Mereka juga akan menerima banyak maklumat dari penyelia mereka yang akan membantu mereka untuk terus berdiri. Sebab lain mungkin diet yang buruk. Oleh kerana diet yang tidak betul ini, boleh menyebabkan darah buruk pada orang, yang menjadikan Darmolipen lebih kuat.

Darah di dalam tinja juga boleh bermaksud buasir.

Ramai yang ketakutan apabila tiba-tiba mereka melihat darah di dalam najis mereka. Buasir, bagaimanapun, sering menjadi penyebab hematosesia. Dengan cara ini, ini adalah lekatan artikular lembut yang terletak di atas dubur. Mereka biasanya menetap di atas sfinkter. Keluhan yang biasa berlaku ialah orang mengalami ketidakselesaan yang besar ketika duduk. Buasir adalah bahasa yang lebih umum - istilah yang betul secara profesional adalah alveoli hemoroid. Namun, mereka tidak perlu merasa takut apabila menemui darah di tandas. Atas sebab ini, mereka harus segera mendapatkan nasihat perubatan sekiranya ada keluhan perut sehingga mereka dapat mengetahui punca darahnya..

darah - warna merah (Bashkin, Gippius, Meln. Pechersky, Sologub, Surikov, dll.); kelim (Turgenev); panas (Meln. Pechersky); panas (Sologub); disembelih (Druzhinin); berharga (Gippius); sultry (Dravert); mendidih (Minaev) Epitet ucapan sastera Rusia... Kamus julukan

Penyakit yang mungkin disebabkan oleh penyakit ini sedang dikaji. Peluang tambahan untuk darah di dalam najis adalah retakan kecil pada membran mukus, yang juga disebut fisur dubur ketika berada di dalam usus. Gejala khas di sini adalah sembelit, kerana orang di dalam usus bergerak dengan kuat. Penyakit adalah kronik apabila menjadi kronik. Ini sering berlaku dengan penyakit Crohn atau kolitis ulseratif..

Perubahan lebih lanjut pada saluran gastrointestinal, yang menyebabkan peredaran darah di dalam tinja. Sebaik sahaja tonjolan muncul di dinding usus.Jika polip baru jinak muncul di dinding usus.Dalam karsinoma usus besar. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu menjadi gejala barah yang membawa kepada darah di dalam najis. Keradangan vaskular, malformasi vaskular, atau penyakit darah lain juga boleh berlaku. Juga disebabkan oleh jangkitan dengan parasit boleh menyebabkan jangkitan usus, yang menyebabkan pendarahan di usus.

Darah untuk Dracula Genre Horror Director Paul Morrissey Producer Andrew Brownsburg, Andy Warhol... Wikipedia

- (kotor tanah, jenayah). Rabu Apa yang dibayar oleh Bulgaria untuk membebaskan darah mereka untuk pertumpahan darah untuk kita? Nedovѣrіem, rasa tidak bersyukur hitam. Metropolitan Kliment 1895 (semasa berlepas ke Moscow). Rabu Dia memutuskan untuk tidak membawanya (isterinya) walaupun...... Kamus Besar Pemahaman dan Frasaologi Michelson (ejaan asal)

Sebab-sebab Najis Teh

Bahagian atas saluran pencernaan biasanya mengandungi darah. Asid gastrik menyebabkan najis bertukar menjadi hitam. Sebaik sahaja asid perut bersentuhan dengan darah. Ini dapat ditafsirkan dengan lebih tepat jika diperiksa oleh doktor..

Penyebab pendarahan gastrousus

Ulser perut. Ulser duodenum. Jurang bukaan. Di sini, bahagian perut bergerak ke dada. Hampir semua orang mempunyai darah merah, kecuali raja, maharaja dan benda-benda lain yang berasal dari golongan mulia, yang mempunyai warna biru. Banyak haiwan juga mempunyai seekor berwarna merah, termasuk singa, walaupun menjadi Raja rimba..

Artikel utama: Wabak Bubonik Hingga tiga puluh empat juta penduduk Eropah meninggal dunia akibat wabak 1347 1351 Wabah Black Sea (Laut Hitam) wabak bubonic yang dibawa dari China Timur, yang berlaku di Eropah pada pertengahan abad XIV (1347... Wikipedia

- (kotor, kotor, jenayah) Rujuk. Bagaimana orang Bulgaria membayar pembebasan mereka untuk pertumpahan darah untuk kita? Tidak percaya, rasa tidak bersyukur hitam. Metropolitan Clement tahun 1895 (semasa berlepas ke Moscow). Rabu Dia memutuskan untuk membawanya (sebagai seorang isteri), walaupun tipis...... Kamus Besar Tafsiran Michelson

Secara bergurau, kita biasanya mengatakan bahawa warna merah darah manusia dikaitkan dengan protein hemoglobin, tetapi pernyataan ini harus dijelaskan dengan jelas. Hemoglobin, yang merupakan salah satu komponen utama sel darah merah atau sel darah merah - gambar yang mengetuai teks ini, menunjukkan beberapa daripadanya - dibahagikan kepada empat subunit dan masing-masing mempunyai sekumpulan permata prostetik.

Sekiranya hemoglobin tidak mengandungi zat besi, ia akan menjadi warna yang serupa dengan putih telur. Sebaliknya, kesan logam pada warna keseluruhan protein ini sangat mengejutkan. Tetapi "terbang" ini memancarkan sejumlah besar radiasi merah, yang menyebabkan penglihatan seluruh katedral warna ini. Darah kita tidak selalu mempunyai warna merah. Apabila hemoglobin menangkap oksigen untuk memindahkannya dari sistem pernafasan ke tisu, ia membentuk oxyhemoglobin, yang berwarna merah, tetapi ketika kehilangan oksigen, ia mempunyai warna darah gelap vena merah.

Black Annis adalah watak cerita rakyat Inggeris, dipercayai bahawa dia tinggal di sebuah gua di sekitar Leicester. Kemungkinan besar, dia berasal dari dewi Celtic Danu. Dipercayai bahawa ia berbentuk topi bermata satu dengan gigi tajam yang panjang dan...... Wikipedia

Aksi Genre Black Hole Pitch, Pengarah Seram David Thuy Produser Tom Engelman... Wikipedia

Beberapa gangguan boleh mengubah warna darah kita. Sebagai contoh, terdapat ubat-ubatan yang membawa sulfur ke hemoglobin dan menjadikannya sulfahemoglobin, warna kehijauan. Ia juga boleh ditukar menjadi methemoglobin, iaitu coklat coklat. Perubahan ini menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam pertalian oksigen, yang menjadikan molekul tidak berguna untuk pernafasan kerana tidak memberikan oksigen ke tisu. Pengambilan ubat-ubatan tertentu dan bahkan makanan tertentu boleh meningkatkan tahap meta-gamblock buat sementara waktu.

Ada orang di mana mereka sangat tinggi kerana penyakit kongenital. Pada gambar berikut, di sebelah kiri, darah arteri normal dan darah kanan seseorang yang menderita methemoglobinemia. Tidak semua haiwan mempunyai darah merah. Sebaliknya, ada haiwan yang tidak mempunyai darah merah, walaupun mereka menggunakan hemoglobin atau hemocyanin sebagai pembawa oksigen. Warna-warna ini mesti ada di hadapan molekul lain yang tidak bertanggungjawab secara langsung untuk pernafasan..

Mengapa darah hampir hitam dari urat, tetapi tidak tebal?

Mengapa darah hampir hitam dari urat, tetapi tidak tebal?

Seperti yang anda ketahui, darah adalah vena dan arteri.

Paru-paru beroksigen arteri.

Isi kandungan:

Darah vena tepu dengan karbon dioksida akibat proses metabolik dalam badan.

Darah vena - ini berwarna merah gelap hampir hitam darah (dalam cahaya rendah).

Warna dan ketumpatan konsep darah adalah beberapa dari satah yang berbeza. Warnanya disebabkan oleh ketepuan oksigen dan jumlah sel darah merah. Ketumpatan ditunjukkan dalam protein lipat. seperti platelet terlibat.

Darah dari urat berwarna hitam, kerana hampir tidak ada oksigen di vena dan sejumlah besar karbon dioksida. Kerana semua ini, dia menjadi sangat gelap. Setelah melewati paru-paru anda, ia akan menjadi lebih cerah.

Warna gelap darah vena adalah normal, ia mungkin seperti itu, bahkan mungkin dengan warna kebiruan. Warna bergantung pada ciri-ciri organisma tertentu. Semakin banyak oksigen yang diberikan darah kepada organ, semakin gelap

Darah vena selalu mempunyai warna yang sangat gelap dan hampir hitam. Arteri, sebaliknya, warna merah terang. Darah arteri tepu dengan oksigen, dan vena, melewati saluran, kehilangan sebahagian besarnya dan tepu dengan karbon dioksida. Atas sebab ini, warna e juga berubah..

Seseorang mempunyai vena darah dan arteri. Oleh itu, arteri berwarna merah terang, kerana tepu dengan oksigen. Darah vena berwarna gelap, kerana fungsinya adalah karbonasi.

Ketumpatan darah sama sekali tidak berkaitan dengan warnanya. Adakah darah akan lebih tebal atau lebih banyak cecair bergantung pada tahap pembekuan, dan ini seterusnya bergantung pada jumlah protein. Warna juga menunjukkan ketepuan oksigen darah. Oleh kerana itu, darah arteri dalam cahaya jauh lebih ringan daripada vena.

Semasa saya bersukan, kami sering mengambil ujian darah di dispensari fizikal (komisen madu adalah biasa dan wajib), kemudian saya menemui "anehnya" ini; Saya bertanya kepada doktor, dia mengatakan semuanya baik-baik saja, darah vena tanpa oksigen (hampir baik) dari sini dan warnanya.

Darah mengandungi protein, ia disebut hemoglobin. Di dalamnya terdapat zat besi, dan di dalam sel darah merah - ia adalah sel darah.

Sel darah merah ini memberikan warna merah kepada darahnya. Itulah sebabnya warna darah boleh berbeza, semuanya bergantung pada kehadiran kandungan oksigen pada sel darah pada masa ini.

Tubuh manusia mempunyai darah arteri dan vena. Dan darah vena berbeza warnanya, lebih gelap, ia mempunyai sedikit oksigen. Tetapi darah dari arteri berwarna merah terang, kerana jenuh dengan oksigen.

Terdapat karbon dioksida dalam darah vena, yang memberikan warna gelap.

Warna darah sebenarnya ditentukan oleh ketepuannya; sama ada oksigen atau karbon dioksida.

Warna gelap pada urat adalah keadaan normal mereka, kerana mereka sudah dalam perjalanan kembali ketika mereka telah mengirimkan oksigen ke kapilari dan sebagai balasannya mencetak karbon dioksida untuk dihantar ke penukar, iaitu ke paru-paru.

Akhirnya, mengenai ketumpatan darah, yang bergantung kepada kelikatannya dan penyebabnya adalah; membentuk unsur sel darah dan mereka meningkatkan ketumpatan. Dan yang kedua adalah ketumpatan penurun plasma. Ketidakseimbangan antara unsur plasma yang terbentuk adalah penyebab keadaan darah.

Semuanya, Khan kepada anda, anda menjadi vampir! Jenaka. Dan apa yang sepatutnya? Darah vena selalu sangat gelap, pada sesetengah orang ia hampir hitam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hampir tidak ada oksigen dalam darah vena dan banyak karbon dioksida. Dari ini, ia menjadi gelap. Melewati paru-paru, menjadi merah cerah, arteri.

Mengapa darah hampir hitam dari urat, tetapi tidak tebal?

Semuanya, Khan kepada anda, anda menjadi vampir! Jenaka. Dan apa yang sepatutnya? Darah vena selalu sangat gelap, pada sesetengah orang ia hampir hitam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hampir tidak ada oksigen dalam darah vena dan banyak karbon dioksida. Dari ini, ia menjadi gelap. Melewati paru-paru, menjadi merah cerah, arteri.

Warna darah sebenarnya ditentukan oleh ketepuannya; sama ada oksigen atau karbon dioksida.

Warna gelap pada urat adalah keadaan normal mereka, kerana mereka sudah dalam perjalanan kembali ketika mereka telah mengirimkan oksigen ke kapilari dan sebagai balasannya mencetak karbon dioksida untuk dihantar ke penukar, iaitu ke paru-paru.

Akhirnya, mengenai ketumpatan darah, yang bergantung kepada kelikatannya dan penyebabnya adalah; unsur berbentuk - mereka sel darah dan meningkatkan ketumpatan. Dan yang kedua adalah ketumpatan penurun plasma. Ketidakseimbangan antara unsur plasma yang terbentuk adalah penyebab keadaan darah.

Darah mengandungi protein, ia disebut hemoglobin. Di dalamnya terdapat zat besi, dan di dalam sel darah merah - ia adalah sel darah.

Sel darah merah ini memberikan warna merah kepada darahnya. Itulah sebabnya warna darah boleh berbeza, semuanya bergantung pada kehadiran kandungan oksigen pada sel darah pada masa ini.

Tubuh manusia mempunyai darah arteri dan vena. Dan darah vena berbeza warnanya, lebih gelap, ia mempunyai sedikit oksigen. Tetapi darah dari arteri berwarna merah terang, kerana jenuh dengan oksigen.

Terdapat karbon dioksida dalam darah vena, yang memberikan warna gelap.

Ketumpatan darah sama sekali tidak berkaitan dengan warnanya. Adakah darah akan lebih tebal atau lebih banyak cecair bergantung pada tahap pembekuan, dan ini seterusnya bergantung pada jumlah protein. Warna juga menunjukkan ketepuan oksigen darah. Oleh kerana itu, darah arteri dalam cahaya jauh lebih ringan daripada vena.

Seperti yang anda ketahui, darah adalah vena dan arteri.

Paru-paru beroksigen arteri.

Darah vena tepu dengan karbon dioksida akibat proses metabolik dalam badan.

Darah vena - ini berwarna merah gelap hampir hitam darah (dalam cahaya rendah).

Darah vena selalu mempunyai warna yang sangat gelap dan hampir hitam. Arteri, sebaliknya, warna merah terang. Darah arteri tepu dengan oksigen, dan vena, melewati saluran, kehilangan sebahagian besarnya dan tepu dengan karbon dioksida. Atas sebab ini, warnanya juga berubah..

Semasa saya bersukan, kami sering mengambil darah untuk ujian di dispensari fizikal (komisen madu adalah biasa dan wajib), kemudian saya menemui "keanehan" ini dan bertanya kepada doktor, semuanya baik-baik saja, darah vena tanpa oksigen (hampir) dari sini dan warnanya.

Warna gelap darah vena adalah normal, ia mungkin seperti itu, bahkan mungkin dengan warna kebiruan. Warna bergantung pada ciri-ciri organisma tertentu. Semakin banyak oksigen yang diberikan darah kepada organ, semakin gelap

Warna dan ketumpatan konsep darah adalah beberapa dari satah yang berbeza. Warnanya disebabkan oleh ketepuan oksigen dan jumlah sel darah merah. Ketumpatan ditunjukkan dalam protein lipat. seperti platelet terlibat.

Darah dari urat berwarna hitam, kerana hampir tidak ada oksigen di vena dan sejumlah besar karbon dioksida. Kerana semua ini, dia menjadi sangat gelap. Setelah melewati paru-paru anda, ia akan menjadi lebih cerah.

Ini adalah keadaan biasa. Darah vena kekurangan oksigen dan tepu dengan karbon dioksida. Dan warna darah dan ketumpatannya bukan konsep yang berkaitan. Jangan risau tentang perkara ini - semuanya baik-baik saja dengan anda.

Seseorang mempunyai vena darah dan arteri. Oleh itu, arteri berwarna merah terang, kerana tepu dengan oksigen. Darah vena berwarna gelap, kerana fungsinya adalah karbonasi.

Petua 1: Mengapa darah gelap

Petua 2: Mengapa lingkaran hitam muncul di bawah mata

Mengapa kulit di sekitar mata gelap

Kulit di sekitar mata adalah yang paling nipis dan halus. Ia ditembusi oleh banyak kapilari di mana darah mengalir. Akibat pecahnya kapal kecil, darah mengalir keluar. Oleh kerana proses membebaskan tubuh dari kebocoran darah, lingkaran hitam timbul. Komposisi darah merangkumi hemoglobin, dalam proses pengoksidaan ia memecah menjadi komponen yang lebih kecil dan memperoleh warna ungu atau biru. Proses yang sama diperhatikan setelah berlaku kesan lebam..

Sebab-sebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata

Reaksi alahan boleh menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata. Apabila mata berair dan gatal, mustahil untuk menahan dan tidak menggaru. Kerana gosokan berterusan, kapilari rosak, yang mengakibatkan akibatnya.

Terdapat pendapat bahawa keletihan, kurang tidur, latihan berlebihan dapat mengubah penampilan dengan tepat. Tetapi gaya hidup ini bukan penyebab munculnya lingkaran hitam, hanya menjadikan kulit pucat, yang lebih menekankan kegelapan di bawah mata. Tetapi pemakanan yang buruk, kekurangan vitamin dan kekurangan rehat secara agregat boleh memberi kesan negatif pada kulit di sekitar mata.

Puncanya mungkin usia tua, yang tidak menghindarkan siapa pun. Kulit menjadi lebih nipis dan saluran darah menjadi lebih kelihatan. Dan semakin tua seseorang, semakin banyak prosesnya menjadi semakin teruk. Dengan mengenal pasti penyebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata, doktor dapat mendiagnosis kekurangan zat besi dalam darah. Untuk meningkatkan tahap zat besi dalam darah, anda perlu makan dengan betul, makan lebih banyak buah segar, sayur-sayuran dan jus semula jadi.

Sangat penting untuk memantau penglihatan, mata dan keadaan kulit anda dengan teliti bagi orang yang banyak bekerja di komputer. Overtrain organ penglihatan yang teruk - penyebab kemunculan lingkaran di bawah mata.

Kenapa darahnya gelap

Darah yang mengalir melalui arteri dan urat mengandungi sebilangan besar sel yang berbeza yang melakukan fungsi tertentu dan bertanggungjawab terhadap warnanya. Darah mungkin berwarna merah gelap atau mempunyai warna yang lebih jelas. Semua ini disebabkan oleh beberapa sebab..

Terdapat protein dalam darah, yang disebut hemoglobin. Ia mengandungi baja dan terdapat dalam sel darah merah - sel darah merah. Ini adalah syarat yang diperlukan untuk pemindahan oksigen ke sel-sel tubuh, dan, akibatnya, pemeliharaan aktiviti pentingnya. Sel darah merah inilah yang memberi warna merah kepada darah. Di luar sel darah merah, hemoglobin mampu mengikat oksigen hanya di bawah pengaruh enzim. Hemoglobin mendorong pengangkutan oksigen dari paru-paru ke pelbagai organ dan tisu. Perbezaan warna darah dijelaskan oleh jadual kandungan oksigen yang tidak sama dalam selnya.Salah satu jenis saluran adalah arteri. Mereka membawa darah dari paru-paru dan jantung ke organ dan tisu badan yang lain. Darah ini tepu dengan oksigen, yang kemudiannya bergabung dengan hemoglobin, memberi darah warna merah jernih. Darah arteri disalurkan melalui kapilari dan saluran darah kecil dengan dinding nipis yang membawa oksigen dan nutrien ke setiap sel lain di dalam badan. Produk metabolik, yang dihasilkan oleh sel, adalah karbon dioksida. Ia menembusi darah melalui dinding kapilari. Dari kapilari, darah karbon dioksida yang kuat ini memasuki urat, yang merupakan jenis saluran darah yang lain. Darah mengalir melalui urat ke paru-paru dan jantung. Warna merah gelap, kira-kira warna darah burgundy kerana kekurangan oksigen. Selain itu, sel-sel darah merah dikurangkan dan kehilangan warna cemerlang mereka. Apabila darah sampai ke paru-paru, karbon dioksida memasuki mereka. Pada masa ini, otak menerima isyarat bahawa karbon dioksida telah terkumpul di paru-paru, otak memberikan perintah untuk menghembuskan nafas, dan setiap karbon dioksida dilepaskan ke udara. Kemudian orang itu menarik nafas, darah kembali tepu dengan oksigen, dan prosesnya bermula terlebih dahulu.

Petua 2: Mengapa lingkaran hitam muncul di bawah mata

Beberapa penyakit boleh dimanifestasikan bukan hanya oleh kesihatan yang buruk, tetapi juga oleh pelbagai ruam pada tubuh atau perubahan warna kulit. Perhatikan metamorfosis ini tepat pada masanya dan hubungi pakar untuk mendapatkan sokongan.

Mengapa kulit di sekitar mata gelap

Kulit di sekitar mata adalah yang paling nipis dan halus. Ia diserap oleh kebanyakan kapilari di mana darah mengalir. Akibat pecahnya kapal kecil, darah mengalir. Oleh kerana proses membebaskan tubuh dari kebocoran darah, lingkaran hitam muncul. Komposisi darah merangkumi hemoglobin, semasa proses pengoksidaan ia pecah menjadi komponen yang lebih kecil dan memperoleh warna ungu atau biru. Proses yang sama dilacak selepas kesan ketika lebam berlaku..

Punca asal-usul lingkaran hitam di bawah mata

Reaksi alahan boleh menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata. Apabila mata berair dan gatal, tidak dapat difikirkan untuk menahan dan tidak menggaru. Oleh kerana gosokan berterusan, kapilari rusak, yang mengakibatkan hasilnya. Ada penilaian bahawa keletihan, kurang tidur, terlalu banyak latihan dapat mengubah penampilan dengan tepat. Tetapi cara hidup seperti itu bukanlah penyebab munculnya lingkaran hitam, hanya menjadikan kulit pucat, yang lebih menekankan kegelapan di bawah mata. Tetapi pemakanan yang tidak betul, kekurangan vitamin dan kurang rehat secara umum boleh memberi kesan negatif pada kulit di sekitar mata. Semasa bercakap dengan seseorang, anda selalu memandang matanya. Setelah melihat lingkaran hitam pembicara, anda mengubah perasaan tentangnya. Seseorang mendapat perasaan bahawa dia sakit dengan sesuatu. Mungkin begitu. Gangguan fungsi buah pinggang, penyakit kardiovaskular, kekurangan oksigen boleh mempengaruhi warna kulit di sekitar mata. Untuk membetulkannya, prosedur kosmetik tidak membantu, anda perlu menyembuhkan penyakit ini.Jika bintik-bintik hitam dijumpai di bawah mata, anda perlu berjumpa doktor untuk mencari alasan. Sebagai contoh, ini adalah tanda pertama penyakit serius. Semua orang boleh bersalah kerana usia tua, yang tidak menyelamatkan sesiapa pun. Kulit menjadi lebih nipis, saluran darah menjadi lebih ketara. Dan semakin tua seseorang, semakin banyak prosesnya menjadi semakin teruk. Dengan mengenal pasti penyebab munculnya lingkaran hitam di bawah mata, doktor dapat mendiagnosis kekurangan zat besi dalam darah. Untuk meningkatkan kadar zat besi dalam darah, anda perlu memberi makan secara positif, mengambil lebih banyak buah-buahan segar, sayur-sayuran dan jus semula jadi. Adalah sangat berhati-hati untuk memantau orang yang banyak bekerja di komputer untuk penglihatan, mata dan keadaan kulit mereka. Overtrain organ penglihatan yang kuat - sebab asal lingkaran di bawah mata.

Petua 3: Mengapa Darah Mengalir

Pelbagai penyakit dan kecederaan boleh menyebabkan kerosakan pada saluran darah dan menyebabkan pendarahan. Untuk mengelakkan kehilangan darah besar, lindung nilai segera menggunakan rawatan perubatan.

Penyebab utama pendarahan adalah proses keradangan atau neoplasma pada dinding saluran darah yang timbul akibat kerosakan mekanikal atau penyakit mereka. Ia juga disebabkan oleh pelanggaran integritas dinding pembuluh darah, yang disebabkan oleh keracunan, jangkitan atau kekurangan vitamin.Jika kita berbicara tentang penyebab pendarahan dari rongga hidung, maka ini dapat menjadi peningkatan tekanan darah, trauma, penyakit berjangkit dan pernafasan. Orang sering menderita mimisan dengan perubahan tekanan atmosfera yang tiba-tiba, terlalu panas pada matahari, tepu dengan sensitif dan latihan fizikal. Penyebab pendarahan dalaman organ pencernaan biasanya merupakan pelanggaran integriti usus atau dinding dan membran mukus perut. Kira-kira lima puluh peratus pendarahan yang serupa diprovokasi oleh ulser pada organ pencernaan. Selain itu, aliran darah dari rektum dapat disebabkan oleh diverticulum yang rumit, barah usus besar atau cecum, dan buasir kronik. Walau bagaimanapun, pendarahan dari rektum tidak selalu begitu tidak selamat, kadang-kadang boleh disebabkan oleh retakan di dubur atau diprovokasi dengan menggaru di kawasan ini. Apa pun penyetempatan pendarahan, seseorang mesti mengambil kira berapa banyak darah mengalir, warna apa itu. Semasa pendarahan dari dubur, anda perlu memberitahu doktor mengenai tanda-tanda yang mengganggu, misalnya, perubahan najis, kesakitan, dan lain-lain. Pesakit mungkin tidak mengesyaki lama sekiranya terdapat pendarahan dalaman, yang mungkin disebabkan oleh lebam pada organ dalaman. Dalam kes yang serupa, pendarahan gastrik sangat tidak selamat, di mana pengumpulan darah berlaku di rongga dalaman. Tanda-tanda keadaan ini dibenarkan merangkumi pucat kulit dan membran mukus, kelemahan umum, nadi yang cepat terdengar dan tekanan darah rendah. Sekiranya kita bercakap mengenai pendarahan rahim, maka terdapat beberapa sebab untuk penampilannya. Mereka boleh disebabkan oleh keradangan organ pembiakan, kerosakan sistem endokrin, mabuk badan, dan tekanan jiwa yang resah. Kekurangan rehat dengan kerja berterusan, kehadiran polip dan neoplasma rahim, penggunaan ubat-ubatan tertentu juga dapat memprovokasi pendarahan rahim..

Pergerakan darah yang berterusan melalui sistem kardiovaskular tertutup, yang menyediakan pertukaran gas dalam tisu dan paru-paru, disebut peredaran darah. Sebagai tambahan kepada jenuh organ dengan oksigen, serta membersihkannya dari karbon dioksida, peredaran darah bertanggung jawab untuk pengiriman semua bahan yang diperlukan ke sel.

Semua orang tahu bahawa darah adalah vena dan arteri. Dalam artikel ini, anda akan mengetahui saluran mana yang bergerak melalui darah yang lebih gelap, mengetahui bahagian cecair biologi ini..

Sistem ini merangkumi saluran darah yang meresap ke semua tisu badan dan jantung. Proses peredaran darah di tisu bermula, di mana proses metabolik berlaku melalui dinding kapilari.

Darah, yang memberikan semua bahan berguna, mengalir pertama ke separuh kanan jantung, dan kemudian ke peredaran paru. Di sana, dia, diperkaya dengan bahan berguna, bergerak ke kiri, dan kemudian menyebar dalam bulatan besar.

Jantung adalah organ utama dalam sistem ini. Ia dikurniakan empat ruang - dua atria dan dua ventrikel. Atria dipisahkan oleh septum interatrial, dan ventrikel oleh interventricular. Berat "motor" manusia dari 250-330 gram.

Warna darah di urat dan warna darah yang bergerak melalui arteri sedikit berbeza. Mengenai salur mana yang bergerak darah yang lebih gelap, dan mengapa ia berbeza warna, anda akan belajar sedikit kemudian.

Arteri adalah kapal yang membawa cecair biologi tepu dengan nutrien dari "motor" ke organ. Jawapan untuk pertanyaan yang sering diajukan: "Kapal apa yang membawa darah vena?" adalah sederhana. Darah vena dibawa secara eksklusif oleh arteri pulmonari..

Dinding arteri terdiri daripada beberapa lapisan, yang meliputi:

  • sarung tisu penghubung luar;
  • sederhana (terdiri daripada otot licin dan rambut elastik);
  • dalaman (terdiri daripada tisu penghubung dan endotelium).

Arteri dibahagikan kepada kapal kecil yang disebut arteriol. Adapun kapilari, mereka adalah kapal terkecil.

Sebuah kapal yang membawa darah kaya karbon dioksida dari tisu ke jantung disebut urat. Pengecualian dalam kes ini adalah urat paru - kerana ia membawa darah arteri.

Buat pertama kalinya, Dr. W. Harvey menulis mengenai peredaran darah di 1628 yang jauh. Peredaran cecair biologi berlaku melalui peredaran darah bulatan kecil dan besar.

Pergerakan cecair biologi dalam lingkaran besar bermula dari ventrikel kiri, kerana peningkatan tekanan, darah menyebar ke seluruh badan, menyuburkan semua organ dengan bahan berguna dan mengambil yang berbahaya. Seterusnya, penukaran darah arteri menjadi vena diperhatikan. Peringkat terakhir adalah pengembalian darah ke atrium kanan.

Bagi bulatan kecil, ia bermula dari ventrikel kanan. Pertama, darah mengeluarkan karbon dioksida, menerima oksigen, dan kemudian bergerak ke atrium kiri. Selanjutnya, melalui ventrikel kanan, aliran cecair biologi ke dalam bulatan besar diperhatikan.

Soalan mengenai kapal mana yang membawa darah lebih gelap adalah perkara biasa. Darah mempunyai warna merah, ia hanya berbeza dalam warna kerana jumlah hemoglobin dan pengayaan oksigen.

Tentunya banyak orang yang ingat dari kelas biologi bahawa darah arteri mempunyai warna merah, dan darah vena mempunyai warna merah gelap atau warna burgundy. Vena yang terletak dekat dengan kulit juga mempunyai warna merah ketika darah beredar melaluinya..

Di samping itu, darah vena berbeza bukan hanya dalam warna, tetapi dalam fungsi. Sekarang, dengan mengetahui saluran mana yang bergerak melalui darah yang lebih gelap, anda tahu bahawa rona seperti itu disebabkan oleh pengayaan karbon dioksida. Darah di urat mempunyai warna burgundy.

Ia mempunyai sedikit oksigen, tetapi pada masa yang sama ia kaya dengan produk metabolik. Dia lebih likat. Ini disebabkan oleh peningkatan diameter sel darah merah kerana pengambilan karbon dioksida. Di samping itu, suhu darah vena lebih tinggi, dan pH lebih rendah.

Ia beredar melalui urat dengan sangat perlahan (kerana adanya injap injap yang melambatkan kelajuan pergerakannya). Urat dalam tubuh manusia berbanding arteri jauh lebih besar.

Apa warna darah di urat, dan fungsi apa yang dilakukannya

Apa warna darah di urat yang anda tahu. Bayangan cecair biologi menentukan kehadiran hemoglobin dalam sel darah merah (eritrosit). Darah yang beredar melalui arteri, seperti yang telah disebutkan, berwarna merah.

Ini disebabkan oleh kepekatan tinggi di dalamnya hemoglobin (pada manusia) dan hemocyanin (pada arthropoda dan moluska), diperkaya dengan pelbagai nutrien.

Darah vena mempunyai warna merah gelap. Ini disebabkan oleh hemoglobin yang teroksidasi dan berkurang..

Paling tidak, tidak masuk akal untuk mempercayai teori bahawa cecair biologi yang beredar melalui kapal berwarna kebiruan, dan apabila terluka dan bersentuhan dengan udara akibat reaksi kimia, ia segera berubah menjadi merah. Ia adalah mitos.

Vena hanya boleh kelihatan kebiruan, kerana undang-undang fizik yang mudah. Apabila cahaya memasuki badan, kulit menolak sebahagian dari semua gelombang dan oleh itu kelihatan cahaya, baik atau gelap (bergantung pada kepekatan pigmen pewarna).

Apa warna darah vena, anda tahu, sekarang mari kita bincangkan komposisi. Anda dapat membezakan darah arteri dengan vena menggunakan ujian makmal. Voltan oksigen - mmHg (dalam vena), dan dalam arteri - 90. Kandungan karbon dioksida dalam darah vena adalah 60 milimeter merkuri, dan dalam arteri - sekitar 30. Tahap pH dalam darah vena adalah 7,35, dan pada arteri - 7,4.

Aliran darah yang membawa karbon dioksida dan produk yang terbentuk semasa metabolisme dihasilkan melalui urat. Ia diperkaya dengan bahan berguna yang diserap ke dinding saluran pencernaan dan dihasilkan oleh bahan penting..

Sekarang anda tahu apa warna darah di urat, yang biasa dengan komposisi dan fungsinya.

Darah yang mengalir melalui urat semasa pergerakan mengatasi "kesukaran" yang merangkumi tekanan dan graviti. Itulah sebabnya, sekiranya berlaku kerosakan, cecair biologi mengalir dengan perlahan. Tetapi sekiranya berlaku kecederaan pada arteri, darah memercikkan air mancur.

Kelajuan pergerakan darah vena jauh lebih sedikit daripada kecepatan pergerakan darah arteri. Jantung mendorong darah di bawah tekanan tinggi. Setelah melalui kapilari dan berubah menjadi vena, penurunan tekanan hingga sepuluh milimeter merkuri diperhatikan.

Mengapa darah vena lebih gelap daripada arteri, dan bagaimana menentukan jenis pendarahan

Anda sudah tahu mengapa darah vena lebih gelap daripada arteri. Darah arteri lebih ringan dan disebabkan oleh kehadiran oxyhemoglobin di dalamnya. Bagi vena, ia gelap (kerana kandungan hemoglobin teroksidasi dan berkurang).

Anda mungkin menyedari bahawa darah diambil dari vena untuk analisis, dan anda mungkin tertanya-tanya, "mengapa dari urat?" Ini disebabkan oleh perkara berikut. Komposisi darah vena merangkumi bahan yang terbentuk semasa metabolisme. Dalam patologi, ia diperkaya dengan zat, yang idealnya tidak boleh ada di dalam badan. Oleh kerana kehadiran mereka, proses patologi dapat dikenal pasti.

Sekarang anda tahu bukan sahaja mengapa darah di urat lebih gelap daripada arteri, tetapi juga mengapa darah diambil dari vena.

Semua orang dapat menentukan jenis pendarahan, tidak ada yang rumit dalam hal ini. Perkara utama adalah mengetahui ciri-ciri cecair biologi. Darah vena mempunyai warna yang lebih gelap (mengapa darah vena lebih gelap daripada arteri ditunjukkan di atas), dan juga lebih tebal. Apabila dipotong, ia mengalir keluar dengan aliran perlahan atau turun. Tetapi untuk arteri, ia cair dan cerah. Apabila cedera, ia menyemburkan air pancut.

Lebih mudah untuk menghentikan pendarahan vena, kadang-kadang ia sendiri berhenti. Sebagai peraturan, untuk menghentikan pendarahan, gunakan pembalut yang ketat (digunakan di bawah luka).

Adapun pendarahan arteri, maka semuanya jauh lebih rumit. Ia berbahaya, kerana ia tidak berhenti dengan sendirinya. Selain itu, kehilangan darah dapat meluas sehingga secara harfiah sejam kemudian kematian dapat terjadi.

Pendarahan kapilari boleh terbuka walaupun dengan kecederaan minimum. Darah mengalir dengan tenang, dalam aliran kecil. Kerosakan tersebut ditangani dengan warna hijau yang cemerlang. Seterusnya, pembalut digunakan pada mereka, yang membantu menghentikan pendarahan dan mencegah kemasukan mikroorganisma patogen ke dalam luka.

Bagi vena, apabila rosak, darah mengalir lebih cepat. Untuk menghentikan pendarahan, pakaian ketat dikenakan, seperti yang telah disebutkan, di bawah luka, yaitu lebih jauh dari jantung. Kemudian luka dirawat dengan 3% peroksida atau vodka dan dibalut..

Berkenaan dengan arteri, ia adalah yang paling berbahaya. Sekiranya luka telah berlaku dan anda melihat terdapat pendarahan dari arteri, anda mesti segera mengangkat anggota badan setinggi mungkin. Seterusnya, anda perlu membengkokkannya, memegang arteri yang terluka dengan jari anda.

Kemudian tongkat getah digunakan (tali atau pembalut sesuai) di atas tempat kecederaan, setelah itu diketatkan. Tourniquet mesti dikeluarkan selewat-lewatnya dua jam selepas permohonan. Semasa pemakaian pembalut, lampirkan catatan yang menunjukkan waktu pemakaian pertandingan.

Pendarahan berbahaya dan penuh dengan kehilangan darah yang teruk dan juga kematian. Itulah sebabnya sekiranya berlaku kecederaan, perlu memanggil ambulans atau membawa pesakit ke hospital sendiri.

Sekarang anda tahu mengapa darah di urat lebih gelap daripada arteri. Peredaran darah adalah sistem tertutup, itulah sebabnya darah di dalamnya sama ada arteri atau vena.