Sebab-sebab kekurangan udara

Perasaan kekurangan udara selalu menimbulkan rasa takut panik, kerana seseorang tidak dapat menghirup dan menghembuskan nafas sepenuhnya. Dalam perubatan, keadaan ini disebut dyspnea, atau, seperti yang disebut oleh pesakit, sesak nafas.

Terdapat banyak sebab mengapa terdapat kekurangan udara, sementara sebahagian daripadanya tidak berkaitan dengan gangguan patologi kesihatan fizikal, tetapi merupakan manifestasi gangguan psikoemosi. Walau bagaimanapun, pada manifestasi pertama penyakit ini, penting untuk mengenal pasti penyebab kesukaran bernafas, dan mula menghilangkannya. Bagaimanapun, keadaan seperti itu mengganggu kehidupan penuh, menyebabkan ketidakselesaan yang teruk, dan kadang-kadang memberi isyarat masalah serius pada organ-organ sistem pernafasan dan jantung.

Manifestasi simptomatik

Semua proses yang berlaku di dalam tubuh manusia secara langsung berkaitan dengan oksigen, yang menyediakan proses semula jadi dalam organ dan tisu:

  • Fungsi sistem pernafasan yang betul, dengan bantuan udara yang masuk ke paru-paru dibersihkan, dibasahi dan dihangatkan;
  • Kerja otot yang tidak terganggu pada tisu paru-paru;
  • Memastikan tekanan yang betul di rongga pleura;
  • Keupayaan sel dan tisu paru-paru untuk mengangkut molekul oksigen ke dalam aliran darah;
  • Keupayaan arteri jantung untuk menghantar darah ke semua organ dan tisu;
  • Menyediakan jumlah sel darah merah yang tepat.

Sekiranya jumlah oksigen yang tidak mencukupi masuk ke dalam aliran darah, bukan sahaja sistem pernafasan, tetapi juga sistem badan yang lain.

Kekurangan udara semasa bernafas menampakkan diri dengan gejala yang berbeza. Sekiranya gangguan pernafasan dikaitkan dengan perubahan patologi pada organ dalaman, maka ia akan disertai dengan manifestasi bersamaan yang merupakan ciri penyakit ini.

Sekiranya tidak cukup udara semasa bernafas kerana alasan psiko-emosi, gejala-gejala tersebut ditunjukkan seperti berikut:

  • Menguap kuat
  • Peningkatan jumlah nafas;
  • Batuk;
  • Tekanan di jantung;
  • Rasa penyempitan di dada;
  • Palpitasi
  • Rasa kebas pada jari;
  • Ketakutan panik.

Sekiranya untuk waktu yang lama kekurangan oksigen tidak dapat dihilangkan, seseorang mengalami sesak nafas yang teruk, disertai dengan keadaan pengsan, yang menyebabkan hipoksia dan kerosakan fungsi semua organ dan sistem badan.

Simptomologi sesak nafas, bergantung kepada penyebab kekurangan oksigen, mempunyai jangka masa yang berbeza: kesukaran bernafas berterusan, serangan panjang atau pendek.

Memandangkan simptom yang serupa dan manifestasi kekurangan udara yang berbeza, penting untuk menjalani diagnosis perubatan menyeluruh untuk mengenal pasti punca masalah pernafasan..

Punca kekurangan udara secara konvensional dibahagikan kepada 2 kumpulan:

  • Manifestasi simptom bersamaan dalam patologi kronik organ dalaman;
  • Keadaan psiko-emosi yang disebabkan oleh tekanan, kemurungan dan ketegangan saraf.

Pertimbangkan spesifik manifestasi faktor utama yang menjadi penyebab masalah pernafasan.

Asma bronkial

Penyebab asma yang paling biasa dianggap sebagai tindak balas sistem imun terhadap perengsa alergenik atau berjangkit. Setelah memasuki badan, epitel bronkus mula membengkak, akibatnya lumen bronkus sangat menyempit, yang ditunjukkan dalam gejala sesak nafas yang teruk.

Penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk serangan dengan intensiti yang bervariasi, mulai dari sesak nafas ringan hingga serangan sesak nafas akut.

Ini adalah penyakit pernafasan yang serius, yang ditunjukkan oleh gejala yang ketara:

  • Batuk kering;
  • Dyspnea;
  • Bersiu kuat;
  • Dada menjadi seperti tong, dan ruang interkostal dilancarkan;
  • Untuk mengurangkan manifestasi serangan, seseorang duduk, menumpukan pada tangannya: lebih mudah baginya bernafas.

Satu manifestasi ciri asma bronkial adalah bahawa disfungsi pernafasan menampakkan diri semasa menghembus nafas.

Proses tumor di paru-paru

Data statistik menunjukkan bahawa barah saluran pernafasan menempati kedudukan utama. Perokok sangat terdedah kepada neoplasma tumor. Penyedutan nikotin secara pasif juga merupakan faktor risiko yang signifikan..

Gejala perkembangan tumor adalah jelas:

  • Sesak nafas yang kerap, mengalami sesak nafas;
  • Penurunan berat badan yang ketara;
  • Keletihan cepat;
  • Kelemahan berterusan;
  • Batuk, disertai dengan pembuangan dahak dengan darah.

Permulaan manifestasi onkologi mempunyai kemiripan yang kuat dengan gejala tuberkulosis. Anda boleh membezakan penyakit ini hanya setelah pemeriksaan perubatan.

Gangguan pernafasan pada peringkat awal onkologi lemah.

Bronchiectasis dan emfisema

Kedua-dua penyakit ini dikaitkan dengan pengembangan bronkus dan bronkiol. Oleh kerana pengubahsuaian ini, gelembung terbentuk padanya..

Dengan bronkiektasis, mereka diisi dengan nanah atau cairan khas dan dalam proses perkembangan berubah menjadi parut, kerana kawasan yang terkena bronkus berhenti mengambil bagian dalam proses pernafasan.

Dengan emfisema, vesikel kosong pecah, membentuk kekosongan pada bronkus.

Dalam kedua kes tersebut, seseorang mengalami sesak nafas yang teruk dengan sensasi kekurangan udara.

Patologi jantung dan saluran darah

Penyakit yang berkaitan dengan gangguan fungsi jantung menimbulkan kekurangan oksigen di paru-paru. Patologi ini berbahaya dengan kesan patologi bulat pada tubuh: jantung berfungsi lebih teruk dengan kekurangan oksigen, yang tidak dapat diberikan oleh paru-paru, kerana arteri jantung tidak memberikan darah penuh kepada mereka.

Akibat lingkaran setan seperti itu, penunjuk tekanan darah sering meningkat, degupan jantung yang kuat bermula. Faktor-faktor inilah yang menyebabkan perasaan kekurangan udara.

Ciri khas dyspnea dalam penyakit jantung dan saluran darah adalah ketiadaan batuk dengan dahak darah.

Dengan aritmia, krisis hipertensi, dan keadaan patologi yang lain, udara sering berhenti menjadi cukup setelah aktiviti fizikal yang kuat atau pada waktu malam.

Sesak nafas disertai dengan mengi dan pelepasan dahak berbuih. Semasa mengambil nitrogliserin, simptomologi mereda atau hilang sepenuhnya.

Berat badan berlebihan

Deposit lemak yang melebihi tahap normal mengurangkan aktiviti keseluruhan dan meningkatkan beban pada semua organ dan sistem, terutamanya pada jantung dan sistem pernafasan.

Kegiatan fizikal yang rendah menimbulkan penurunan fungsi otot-otot paru-paru, yang disertai dengan perasaan kekurangan udara dengan sedikit latihan fizikal.

Penyakit bronkus

Perubahan patologi pada bronkus paling sering dikaitkan dengan hipotermia atau aktiviti fizikal yang berlebihan. Kesemuanya dimanifestasikan dalam bentuk serangan batuk yang teruk dengan pembuangan dahak wajib..

Sebagai contoh, semasa perkembangan penyakit bronkiektatik, serangan batuk yang kuat, di mana dahak dengan nanah dan darah hilang, menyebabkan sesak nafas.

Thromboembolisme

Perasaan kekurangan udara - sindrom tromboembolisme arteri pulmonari yang berlaku.

Gumpalan darah yang keluar di urat besar anggota badan jatuh ke atrium, dan kemudian ke arteri paru-paru, mencegah udara bebas beredar di dalamnya. Akibatnya, infark paru-paru bermula..

Seseorang ingin menghirup udara, tetapi dia dicegah melakukannya oleh serangan batuk yang teruk, di mana darah dikeluarkan secara intensif bersama dengan dahak.

Keadaan psiko-emosi

Perasaan kekurangan udara semasa bernafas sering terletak pada sebab psikologi. Faktanya ialah proses pernafasan semula jadi diatur oleh 2 sistem: autonomi dan saraf. Oleh itu, dalam situasi tekanan yang teruk dan tekanan psiko-emosi, gangguan dalam fungsi sistem pernafasan adalah mungkin. Maksudnya, perasaan yang terwujud dalam kekurangan udara menyebabkan neurosis.

Bagaimana mekanisme kesan neurosis pada sistem pernafasan dicetuskan?

Dengan kegembiraan, tekanan, ketakutan atau kerja berlebihan yang kuat, seseorang secara naluriah berusaha untuk bernafas lebih dalam, memulakan proses perubahan kedalaman dan kekerapan bernafas. Menarik nafas sedalam mungkin, dia secara serentak cuba bernafas secepat dan sesering mungkin.

Pada masa ini, orang itu mengambil jumlah nafas / nafas maksimum, tetapi oksigen tidak mempunyai masa untuk sampai ke paru-paru. Lebih-lebih lagi, ini jauh lebih sedikit daripada yang diperlukan dalam sistem pernafasan, yang ditunjukkan dalam serangan sesak nafas.

Kekurangan udara membawa kepada perasaan takut panik yang tidak terkawal, seseorang tidak tahu apa yang harus dilakukan, dia mahu bernafas lebih kuat dan lebih cepat, tetapi dengan setiap nafas, lebih sedikit oksigen memasuki paru-paru.

Gangguan pernafasan ini tidak berkaitan dengan perubahan patologi pada organ dalaman dan merupakan akibat dari beban psikoemosi.

Untuk menghilangkan simptomologi ini, penting untuk mengenali penyebab serangan. Penenang dan sokongan untuk orang yang disayangi secara berkesan membantu memulihkan pernafasan.

Ahli psikologi, apabila gejala ini muncul, cadangkan 2 latihan:

  • Selama beberapa minit, tarik nafas dengan tenang dan terukur ke dalam beg kertas;
  • Lakukan 2 nafas dalam satu masa; pernafasan "berulang" seperti itu membantu bernafas lebih perlahan dan lebih tenang, memulihkan keseimbangan biokimia dalam darah.

Dengan udara berlebihan memasuki aliran darah, perubahan dalam jumlah darah terjadi, menunjukkan diri mereka dalam jumlah karbon dioksida yang berkurang. Penyimpangan seperti itu dari norma menyebabkan penyempitan dinding saluran darah, yang ditunjukkan oleh kekurangan oksigen.

Gejala yang tidak menyenangkan dalam bentuk sensasi menekan di dada dan jantung, pening dan gementar tangan disebabkan oleh kekurangan kalsium dan magnesium, yang juga berlaku kerana kekurangan oksigen dalam darah.

Penyakit yang disenaraikan bukanlah senarai lengkap penyebab gejala yang membimbangkan. Terdapat lebih banyak lagi, dan manifestasi mereka mungkin berbeza-beza bergantung pada faktor dan ciri memprovokasi tubuh manusia. Oleh itu, penting pada manifestasi sesak nafas pertama untuk menghubungi institusi perubatan untuk diagnosis menyeluruh dan pelantikan rawatan yang mencukupi.

Sukar bernafas, tidak cukup udara. Sebab yang perlu dilakukan, rawatan

Bernafas adalah proses semula jadi yang tidak disedari oleh seseorang. Tetapi apabila tidak cukup udara, keadaan pesakit dapat menjadi parah, hingga tercekik. Lebih baik mengetahui terlebih dahulu kemungkinan penyebabnya, dan dapat menolong diri sendiri dan orang tersayang.

Fisiologi proses pernafasan

Oksigen memasuki tubuh melalui sistem organ yang kompleks, kemudian karbon dioksida dikeluarkan dari badan. Adalah salah untuk berfikir bahawa pernafasan hanya berlaku di paru-paru, kerana hidung, laring, bronkus, otot perut, otot interkostal, dan sistem kardiovaskular juga turut serta di dalamnya..

Tahap pernafasan:

  1. Mengambil nafas Pertukaran gas antara vesikel yang membentuk paru-paru (alveoli) dan saluran kecil.
  2. Pemindahan oksigen dalam darah ke organ dan tisu.
  3. Sel mengeluarkan karbon dioksida semasa proses pengoksidaan dan ia diangkut kembali dalam urutan yang sama, kemudian dikeluarkan dari badan semasa menghembus nafas.

Punca dan jenis kegagalan pernafasan pada kanak-kanak, lelaki, wanita, semasa kehamilan, orang tua

Sukar bernafas, udara tidak mencukupi - sebab-sebab ini sering tersembunyi dalam penyakit sistem pernafasan atau kardiovaskular. Kurang biasa, gejala seperti ini berlaku pada gangguan sistem saraf dan endokrin, masalah dengan sistem muskuloskeletal, dan penyakit autoimun..

Penting untuk diingat bahawa pelanggaran apa pun adalah risiko kebuluran oksigen tubuh, dan kematian akibat sesak nafas, oleh itu gejala tidak dapat diabaikan.

Punca jantung

Dengan penyakit ini, lebih sukar bagi pesakit untuk menyedut daripada menghembus nafas. Dispnea jantung dibezakan oleh postur khas pesakit, kerana duduk membuat pernafasan lebih mudah daripada berbaring. Kadang-kadang pesakit berasa senang duduk, dan mula tercekik sebaik sahaja dia berbaring. Ini membawa kepada fakta bahawa seseorang tidak dapat tidur normal.

Penyakit umum sistem kardiovaskular di mana gejala ini diperhatikan:

  • Iskemia jantung.
  • Serangan jantung.
  • Penyakit jantung.
  • Endokarditis.
  • Miokarditis.
  • Hipertensi arteri.

Sekiranya penyakit kronik tidak dirawat, mereka akan menyebabkan komplikasi serius - kegagalan jantung. Salah satu gejala kegagalan pernafasan disebabkan oleh jantung adalah batuk kronik, yang lebih teruk ketika berbaring dan tidak dapat dirawat dengan ekspektoran.

Penyebab pulmonari

Kekurangan udara dan pernafasan berat kerana penyakit paru-paru dicirikan oleh ciri bersiul di kawasan dada. Kesukaran boleh berlaku semasa menghirup, menghembus nafas atau dalam bentuk campuran.

Senarai penyakit paru-paru di mana sukar bagi pesakit untuk bernafas:

  • Asma bronkial.
  • Penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD).
  • Edema paru.
  • Pneumotoraks.
  • Pneumonia.
  • Batuk kering.
  • Bronkitis.
  • Emfisema.

Penyebab emfisema biasa adalah merokok. Tidak cukup udara semasa patologi.

  • Ketumbuhan.
  • Sebahagian daripada mereka, misalnya, pneumothorax dan edema paru, adalah keadaan kecemasan di mana sesak nafas cepat berkembang. Bantuan yang berkelayakan dan membezakan penyakit jantung dari paru-paru, doktor kecemasan boleh.

    Punca serebrum

    Sukar bernafas, tidak cukup udara - penyebab kesihatan yang buruk, yang mungkin disebabkan oleh gangguan fungsi otak. Organ ini mengawal setiap proses di dalam badan, di mana ia mempunyai pusat khas - pernafasan, kardiovaskular dan lain-lain.

    Atas pelbagai sebab, fungsi otak mungkin terganggu, misalnya:

    • kerana kecederaan di kepala;
    • selepas strok;
    • kerana ensefalitis;
    • kerana tetanus;
    • kerana edema serebrum, akibat penyakit;
    • kerana gangguan dan kelainan kongenital;

    Keadaan seperti itu berbahaya bagi kesihatan seluruh organisma dan kehidupan pesakit. Dalam kes yang teruk, pernafasan pesakit dijaga secara buatan, dengan menggunakan peralatan. Otak disambungkan ke sistem saraf pusat, dan kelainan fungsinya dapat menyebabkan masalah pernafasan psikosomatik. Dengan beberapa masalah psikologi dan penyakit psikiatri, sesak nafas neurotik berlaku.

    Sebabnya mungkin:

    • neurosis;
    • histeria;
    • serangan panik;
    • dystonia vegetatif-vaskular dan penyakit lain;

    Semasa serangan, pesakit merasakan kekurangan udara dan menunjukkan gejala, namun kerja organ dalaman tidak terganggu. Pesakit kronik dengan histeria dapat bernafas lebih cepat, menjerit dan menangis, tetapi doktor juga tidak akan menyedari bahawa seseorang itu tidak tercekik.

    Punca hematogen

    Kadang-kadang penyebab masalah pernafasan adalah perubahan komposisi darah. Darah membawa gas dan mineral, sehingga penyimpangan dari norma kandungannya dapat dirasakan sebagai kekurangan udara. Dalam kes ini, kerja sistem pernafasan tidak terganggu, menghirup dan menghembuskan nafas tidak sukar.

    Beberapa penyakit di mana gejala ini berlaku:

    • anemia pelbagai jenis;
    • diabetes;
    • pelbagai tumor;
    • gangguan fungsi hati dan buah pinggang;
    • keracunan oleh pelbagai bahan.

    Punca lain kesukaran bernafas

    Sukar bernafas, udara tidak mencukupi - sebab keadaan ini kadang kala sukar dijumpai kerana sebilangan besar faktor yang memprovokasi. Beberapa keadaan sangat normal, sehingga sesak nafas hilang dengan sendirinya, sementara yang lain menunjukkan penyakit dan memerlukan bantuan pakar.

    Beberapa faktor yang boleh menyebabkan sesak nafas dan kesukaran bernafas adalah:

    • Neuralgia interkostal, osteochondrosis, hernia cakera intervertebral sering menyebabkan ketidakupayaan untuk menarik nafas panjang, sakit dada atau belakang. Penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya dan menentukan diagnosis untuk mengecualikan penyakit jantung.
    • Semasa mengandung, pada peringkat terakhir, sukar bagi wanita untuk bernafas. Rahim yang membesar dan tekanannya pada organ, perubahan hormon, peningkatan permintaan oksigen tisu kadang-kadang menyebabkan kekurangan udara. Tetapi kes sesak nafas yang serius berbahaya bagi ibu dan janin, oleh itu, jika anda mengesyaki kecemasan, anda memerlukan rawatan perubatan kecemasan.
    • Berat badan berlebihan, kegemukan. Sejumlah besar tisu adiposa menjadikan jantung dan otot yang terlibat dalam pernafasan menjadi lebih sukar..
    • Merokok.
    • Pertindihan saluran pernafasan dengan objek asing berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa yang tersedak pada mainan atau makanan. Ini adalah keadaan kecemasan di mana anda mesti segera memberikan pertolongan cemas.
    • Edema alahan. Bentuk alahan yang teruk, memerlukan bantuan dan ubat segera.
    • Aktiviti fizikal yang kuat menyebabkan sesak nafas pada semua orang yang sihat.
    • Mendaki ke pergunungan. Pada ketinggian yang cukup tinggi, oksigen di udara kurang, sehingga bernafas lebih sukar.
    • Diabetes mellitus menyebabkan kerosakan pada saluran darah yang tidak dapat membawa oksigen dengan berkesan.
    • Thyrotoxicosis - lebihan pengeluaran hormon tiroid, akibatnya permintaan oksigen pada tisu meningkat, degupan jantung meningkat.
    • Dengan peningkatan suhu dari mana-mana asal, sesak nafas dapat dirasakan bersama dengan menggigil, sakit kepala, berdebar-debar dan gejala lain.
    • Selepas makan berlebihan, perut penuh menekan otot pernafasan dan sesak nafas jangka pendek berlaku.
    • Kesesakan hidung kerana hidung berair, kecacatan selepas kecederaan atau pembedahan juga mengganggu pernafasan bebas.

    Varieti sukar bernafas

    Jenis kegagalan pernafasan tertentu ditentukan oleh doktor setelah pemeriksaan dan pengumpulan data. Pada masa yang sama, mengikut jenis, pakar sering dapat memahami alasannya. Petunjuk utama yang menjadi tumpuannya adalah frekuensi, irama, kehadiran atau ketiadaan kesedaran pada pesakit.

    Pada orang yang sihat, pernafasan berirama, dengan jangka masa yang sama untuk inspirasi, kadaluarsa dan di antara mereka. Penyimpangan dari irama dan pernafasan yang cepat terjadi pada dirinya setelah melakukan senaman fizikal, misalnya, pendakian yang panjang di tangga, atau dengan kegembiraan, dan cepat pulih ketika rehat.

    Apabila sesak nafas bermula kerana sedikit ketegangan, atau dalam keadaan tenang, ini bermaksud pelanggaran dan gejala penyakit.

    Semasa bernafas

    Mengikut jenis kesukaran, patologi boleh dibahagikan kepada 3 jenis:

    • kesukaran bernafas;
    • kesukaran bernafas;
    • pandangan bercampur.

    Penyimpangan pada kadar pernafasan dari norma adalah seperti berikut:

    • Pernafasan yang kerap dan cetek (tachypnea).
    • Nafas jarang (bradypnea).
    • Pernafasan yang jarang dan cetek (oligopnea).
    • Pernafasan kerap dalam (hiperpea).
    • Penangkapan pernafasan sementara (apnea).

    Jenis gangguan ini boleh bergantian dan bergabung antara satu sama lain..

    Pernafasan yang bising juga merupakan salah satu jenis gangguan di mana anda dapat dengan jelas mendengar penyedutan dan pernafasan. Ini menunjukkan adanya dahak di bronkus dan paru-paru..

    Semasa menyedut

    Apabila pesakit sukar bernafas, ini disebut sebagai inspirasi dyspnea dan lebih biasa daripada kesukaran bernafas atau jenis campuran. Penyebabnya adalah penyempitan lumen saluran udara atau kesakitan ketika menyedut. Ia berlaku pada penyakit bronkus, patologi jantung, pengambilan badan asing, neoplasma, gangguan sistem muskuloskeletal.

    Menguap dan kekurangan udara

    Menguap adalah nafas dalam paksa dengan kekurangan oksigen di dalam badan. Pada orang yang sihat, ia dikaitkan dengan kurang tidur dan keletihan..

    Tetapi menguap yang terlalu kerap dan berpanjangan boleh menjadi tanda banyak keadaan berbahaya, misalnya:

    • kegagalan jantung;
    • kehadiran pembekuan darah di saluran;
    • asma bronkial;
    • keradangan dan neoplasma pada paru-paru.

    Sering kali, menguap adalah gejala psikosomatik sekiranya berlaku neurosis, dystonia vegetatif-vaskular, serta akibat dari berat badan berlebihan dan gaya hidup yang tidak aktif. Untuk menguap kurang, anda perlu tidur cukup jam di bilik yang sejuk, dan menghilangkan penyebab insomnia, jika ada. Kekurangan tidur yang kronik dengan sendirinya membawa kepada tekanan dan menyumbang kepada perkembangan penyakit.

    Sukar bernafas dengan degupan jantung yang cepat

    Denyutan jantung yang kerap dan sesak nafas kemungkinan besar bermaksud masalah kardiovaskular, tetapi bukan sahaja. Terdapat sebab lain: tekanan, neurosis, dystonia vegetatif-vaskular, kegemukan, penggunaan kafein secara berlebihan. Penyimpangan dari norma adalah manifestasi gejala yang berpanjangan setelah senaman ringan, ketika berehat.

    Seorang pesakit dengan degupan jantung yang cepat dan sesak nafas harus berhenti bergerak dan berusaha menenangkan dan menarik nafas dalam-dalam. Sekiranya simptom tidak hilang untuk waktu yang lama dan disertai dengan rasa sakit di jantung, ketakutan, kemerosotan kesihatan, perlu memanggil ambulans, kerana ada risiko serangan jantung.

    Semasa tertidur

    Gangguan pernafasan seperti itu disertai oleh rasa panik dan takut tertidur lagi. Semasa serangan, seseorang sedang tidur setengah, dan tidak selalu dapat bangun dengan cepat, ini adalah bahaya keadaan seperti itu.

    Selain tersedak secara tiba-tiba, pesakit mungkin merasa:

    • menggigil atau demam;
    • pening;
    • loya
    • kebas anggota badan;
    • kehadiran benjolan di kerongkong;
    • jantung berdebar atau gejala lain.

    Punca keadaan ini adalah apnea dan hiperventilasi paru-paru. Apnea adalah berhenti bernafas secara tiba-tiba dalam mimpi, tetapi ia juga berlaku semasa tertidur. Dengan hiperventilasi paru-paru, pesakit merasakan kekurangan udara yang teruk, sering bernafas dan dalam. Kedua-dua penyakit ini bersifat psikosomatik dan sering disebabkan oleh tekanan, neurosis, serangan panik dan gangguan mental..

    Diagnostik. Doktor mana yang harus dihubungi

    Oleh kerana penyebab dyspnea biasanya dikaitkan dengan penyakit jantung atau paru-paru, pesakit sering berjumpa dengan pakar kardiologi dan ahli pulmonologi. Pemeriksaan awal dan pengumpulan data juga dapat dilakukan oleh doktor umum. Bergantung pada sebabnya, pakar neurologi, endokrinologi, ahli hematologi, ahli onkologi, psikoterapis dapat merawat gangguan pernafasan.

    Semua pakar menggunakan kaedah penyelidikan yang berbeza, tetapi mereka boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

    Jenis diagnosisContoh
    BerfungsiSoal siasat pesakit, pemeriksaan tanda-tanda luaran, mendengar jantung dan paru-paru, berderak.
    PerkakasanUltrasound, MRI, sinar-X, ECG, fluorografi, spirometri, bronkoskopi, pengukuran tekanan.
    MakmalAnalisis umum dan biokimia darah dan air kencing, dahak, biopsi, tusukan pleura.

    Sekiranya salah satu keadaan kecemasan berlaku, ambulans mesti dipanggil..

    Tanda:

    • sesak nafas tidak berlalu dalam masa rehat 10-15 minit;
    • sesak nafas disertai dengan suhu tinggi, yang tidak berkurang daripada ubat-ubatan, batuk, berdehit di dada;
    • terdapat kemungkinan reaksi alergi;
    • badan asing tersekat di saluran udara;
    • sesak nafas disertai dengan kelemahan, kulit biru, sakit dada, takut mati;
    • sesak nafas disertai dengan penurunan atau peningkatan tekanan darah yang tajam;

    Rawatan sesak nafas

    Sukar bernafas, tidak cukup udara - penyebab keadaan ini akan berkaitan secara langsung dengan rawatan penyakit yang mendasari, kerana sesak nafas hanyalah gejala.

    Selalunya, rawatan merangkumi:

    • mengambil ubat;
    • senaman pernafasan;
    • terapi oksigen;
    • pengudaraan mekanikal sekiranya keadaan serius;
    • campur tangan pembedahan;
    • rawatan khusus lain untuk patologi tertentu.

    Pertolongan cemas untuk tercekik

    Untuk membantu, adalah perlu untuk mengetahui punca kekurangan udara, langkah-langkah bergantung pada ini. Sesiapa sahaja dapat melakukan tindakan sederhana sebelum kedatangan doktor yang dapat mempermudah rawatan atau bahkan menyelamatkan nyawa pesakit.

    Sekiranya berlaku serangan asma atau penyakit kronik yang lain, anda perlu:

    1. Tetapkan pesakit dalam keadaan yang selesa, tawarkan untuk menenangkan diri.
    2. Bantu minum ubat, gunakan alat sedut jika ada.
    3. Untuk melepaskan pakaian tekanan, untuk memastikan aliran udara.
    4. Minta menahan nafas sehingga jumlah karbon dioksida meningkat dan pernafasan kembali secara refleks..

    Sekiranya berlaku reaksi alahan:

    1. Hentikan hubungan dengan alergen, jika boleh.
    2. Ambil antihistamin (suprastin, diphenhydramine, tavegil dan lain-lain).
    3. Minum lebih banyak cecair untuk mempercepat penyingkiran alergen dari badan.

    Sekiranya seseorang mati lemas kerana badan asing dan sedar, perlu:

    1. Pegang lelaki itu dari belakang, mengepalkan tangan ke penumbuk.
    2. Letakkan penumbuk anda di kawasan epigastrik - tepat di atas pusar, di bawah tulang rusuk di tengah.
    3. Letakkan tangan anda yang lain di atas dan bengkokkan siku dengan gerakan tajam, menekan.
    4. Ulangi beberapa kali, memiringkan pesakit ke hadapan sehingga dia berdeham.
    5. Seorang kanak-kanak berusia 1-3 tahun harus dibalikkan, memegang kakinya sehingga dia berdeham.

    Serangan mati lemas bersifat psikogenik harus dihapuskan dengan bantuan ubat penenang.

    Rawatan dyspnea etiologi jantung

    Mengambil ubat untuk penyakit akut dan kronik sistem kardiovaskular boleh bertujuan untuk:

    • penipisan darah dan pencegahan pembekuan darah;
    • kesan diuretik terhadap edema;
    • menurunkan kolesterol dan kawalannya;
    • vasodilatasi;
    • kawalan tekanan.

    Sebagai tambahan kepada ubat untuk sesak nafas yang teruk, terapi oksigen juga digunakan. Sekiranya rawatan tidak bertambah baik, campur tangan pembedahan mungkin dilakukan: penghapusan kecacatan jantung, pemasangan alat pacu jantung, pemindahan dan lain-lain.

    Kematian akibat penyakit jantung sangat tinggi dan pencegahan akan menjadi rawatan terbaik. Penting untuk tidak merokok, makan dengan betul, mengelakkan berat badan berlebihan dan gaya hidup yang tidak aktif.

    Rawatan dispnea etiologi paru

    Pemilihan kaedah bergantung pada penyakit yang mendasari. Semasa menyempitkan lumen saluran pernafasan, ubat bronkodilator digunakan, ekspektoran digunakan untuk menghilangkan dahak, dan jika berlaku radang paru-paru, antibiotik dan ubat anti-radang digunakan. Terapi oksigen berkesan untuk mati lemas teruk.

    Dalam keadaan stabil, latihan fisioterapi dan latihan pernafasan ditunjukkan. Dalam kes yang teruk, pengudaraan mekanikal dan rawatan pembedahan. Gaya hidup yang sihat mengurangkan risiko keadaan serius, sementara merokok yang berterusan untuk jangka masa panjang selalu menyebabkan gangguan kronik, batuk dan sesak nafas.

    Terapi ubat

    Doktor yang menghadiri memilih semua ubat secara individu, berdasarkan keadaan pesakit dan ciri-cirinya. Walaupun dengan serangan jantung atau strok, berbahaya untuk menggunakan tablet tujuan umum, atau yang telah membantu orang lain.

    Kemasukan yang tidak terkawal seperti itu boleh merumitkan diagnosis atau memperburuk keadaan pesakit. Sekiranya anda mengalami gejala kekurangan udara, lebih baik berjumpa doktor atau menghubungi ambulans.

    Penenang

    Semasa tekanan, apabila sesak nafas psikogenik berlaku, sediaan herba bebas boleh digunakan secara bebas: ekstrak valerian, ekstrak motherwort, persen, dan lain-lain. Kesan sokongan akan diberikan dengan senaman tenang, senaman pernafasan, urutan santai, mandi dengan garam laut.

    Sekiranya neurosis diulang dengan kerap, terdapat serangan histeria, insomnia, serangan panik dan gejala penyakit sistem saraf yang lain, anda perlu berjumpa dengan psikoterapi atau psikiatri.

    Pakar ini akan dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan ubat antidepresan, antipsikotik dan ubat lain. Kadang-kadang penyebab serangan sesak nafas boleh menjadi masalah psikologi. Dalam kes seperti itu, kursus psikoterapi yang dipilih dengan betul sudah mencukupi..

    Kaedah rakyat

    Selepas temujanji rawatan utama, anda boleh menambahkannya dengan resipi rakyat.

    Ini harus dilakukan setelah berunding dengan doktor, kerana keadaan serius ubat-ubatan tersebut tidak dapat menghilangkan:

    • Untuk ekspektasi, rawatan selsema pada waktu malam, berguna untuk minum susu suam dengan sepotong mentega dan sesudu madu.
    • Coltsfoot, marshmallow, licorice, yarrow, sage sesuai untuk penyediaan penyembuhan penyembuhan, teh untuk sesak nafas. Anda boleh menggunakannya dalam campuran.

    Punca kekurangan udara, ketika sukar untuk bernafas, penting untuk menetapkan seakurat mungkin. Sekiranya anda melakukan ini tepat pada waktunya dan memulakan rawatan, anda dapat menghilangkan sesak nafas dan mencegah perkembangan penyakit serius.

    Pengarang: Victoria Sakovich

    Reka bentuk artikel: Mila Fridan

    Dyspnea - jenis, sebab, gejala dan rawatan pernafasan yang cepat dan sukar

    Sesak nafas (dyspnea) - perubahan frekuensi dan kedalaman pernafasan, yang dirancang untuk meningkatkan jumlah oksigen yang masuk ke dalam badan. Pada ketika ini, seseorang mempunyai perasaan kekurangan udara, serta pernafasan yang cepat dan degupan jantung.

    Pelanggaran penyedutan dan pernafasan itu sendiri bukan penyakit dan boleh berlaku sebagai tindak balas terhadap perubahan persekitaran atau aktiviti fizikal. Sekiranya dyspnea sendiri risau, dan sesak nafas sering berlaku, anda harus berjumpa doktor.

    Gejala seperti itu boleh memberi isyarat masalah kesihatan yang serius..

    Artikel ini akan membantu memahami apakah sesak nafas, menerangkan sebab-sebab sesak nafas dan cara-cara menghilangkan penyakit..

    Etiologi masalah

    Satu-satunya sebab sesak nafas berlaku dan degupan jantung menjadi lebih kerap adalah kekurangan oksigen dalam darah dan tisu. Dengan cara ini, badan berusaha untuk mengembalikan keseimbangan untuk mengelakkan kerosakan organ yang serius..

    Perasaan kekurangan udara boleh berlaku pada orang yang sihat. Ini memprovokasi:

    • aktiviti fizikal yang berlebihan (terutamanya pada orang yang tidak terlatih);
    • dalam keadaan udara yang dilepaskan (pada ketinggian tinggi);
    • kegembiraan, tekanan;
    • kehamilan lewat;
    • bilik tertutup;
    • badan asing di saluran udara.

    Nafas berbau kronik diperhatikan pada orang yang menderita osteochondrosis, neuralgia interkostal, atau cakera herniasi.

    Sebab-sebab patologi utama, kerana sukar bagi seseorang untuk bernafas, adalah penyakit:

    • organ pernafasan (bronkitis, asma, radang paru-paru, pneumosklerosis, barah paru-paru);
    • jantung (aritmia, penyakit jantung koronari, perikarditis, serangan jantung, kegagalan jantung, neoplasma);
    • sistem saraf (trauma, bengkak, edema, strok);
    • anemia.

    Faktor-faktor yang memprovokasi pernafasan berat dan berdebar-debar jantung termasuk ketidakaktifan fizikal, obesiti, merokok.

    Dyspnea pada kanak-kanak berlaku dengan sebab yang sama seperti pada orang dewasa. Tetapi kerana fakta bahawa tubuh muda lebih rentan, bahkan gangguan homeostasis yang tidak signifikan dapat menyebabkan pernafasan cepat.

    Dyspnea pada kanak-kanak boleh didaftarkan dengan latar belakang:

    • hipertermia;
    • suhu tinggi;
    • kegembiraan, tekanan;
    • alahan
    • rhinitis;
    • aktiviti fizikal;
    • edema laring, laringitis;
    • difteria;
    • asma bronkial;
    • pneumonia
    • emfisema
    • penyakit jantung;
    • anemia
    • penyakit sistem imun;
    • jangkitan virus;
    • ketidakseimbangan hormon;
    • terkena objek asing di sistem pernafasan;
    • fibrosis sista (malformasi kongenital).

    Penting! Nafas yang cepat, seperti berdebar-debar jantung, pada masa kanak-kanak tidak selalu menjadi gejala yang membimbangkan. Anak yang sihat membuat pergerakan pernafasan lebih banyak daripada orang dewasa.

    Norma fisiologi untuk kadar pernafasan

    UmurKuantiti seminit
    Baru Lahir50-60
    0.5-1 tahun30-40
    1-3 tahun30-35
    5-10 tahun20-25
    Akil baligh18-20

    Sekiranya pernafasan bayi berbeza daripada rata-rata atau membimbangkan, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik. Hanya seorang doktor yang dapat menentukan dengan pasti adakah kanak-kanak mengalami sesak nafas.

    Gejala

    Dyspnea dicirikan oleh gejala umum dan tertentu. Yang terakhir ini disebabkan oleh patologi, akibatnya adalah kesukaran bernafas.

    Sesak nafas dan kekurangan udara mempunyai gambaran klinikal berikut (baik pada pesakit dan orang yang sihat):

    • sakit dada dan tekanan;
    • bunyi yang tidak biasa semasa menghirup dan menghembus nafas (berdehit, bersiul);
    • masalah menelan;
    • sensasi koma dan penyempitan di kerongkong;
    • bernafas melalui mulut;
    • tekanan darah tinggi;
    • batuk;
    • menguap.

    Tersedak, kebanyakan orang mula panik, jadi ketakutan, gegaran saraf, tingkah laku yang tidak sesuai ditambahkan pada gejala utama.

    Dyspnea pada orang sakit disertai oleh gejala yang spesifik untuk patologi tertentu..

    Kegagalan pernafasan dalam penyakit jantung

    Sesak nafas dan kekurangan udara disertai dengan rasa sakit di dada dan di belakang bilah bahu. Sianosis kulit, pembengkakan pada bahagian bawah kaki diperhatikan. Pesakit tidak mempunyai cukup udara ketika menghirup, dan sesak nafas ketika rehat adalah kejadian yang kerap. Dalam penyakit yang teruk, perasaan kekurangan udara dapat terjadi ketika berbaring (pada waktu malam dalam mimpi).

    Kegagalan pernafasan pada penyakit paru-paru dan saluran udara

    Batuk dan sesak nafas pada seseorang menandakan pelanggaran sistem pernafasan.

    Pesakit kekurangan udara ketika menghirup dan menghembus nafas. Pada peringkat awal penyakit ini, pernafasan yang cepat hanya muncul jika berlaku senaman fizikal, maka sesak nafas terjadi ketika berjalan dan pergerakan minimal.

    Apabila penyakit berkembang ke tahap yang melampau atau tidak dapat dipulihkan, pernafasan buruk kronik dicatatkan.

    Sesak nafas dengan asma adalah fenomena biasa bagi hampir 10% populasi dunia. Ia disertai dengan serangan asma, yang paling kerap berlaku pada waktu pagi atau malam. Pesakit mempunyai perasaan kekurangan udara, sakit dada, aritmia menyertainya, urat di leher meningkat.

    Selari, batuk kering menyeksa. Tersedak, seseorang mungkin kehilangan orientasi di ruang angkasa dan kemampuan untuk bertindak balas dengan tepat. Kadang-kadang serangan membawa kepada kejang dan kehilangan kesedaran.

    Kegagalan pernafasan dalam patologi sistem saraf

    Pusat pernafasan terletak di otak. Pernafasan yang cepat boleh berlaku akibat gangguan struktur di medulla oblongata. Apabila sistem saraf pusat dijangkiti, pengasidan tisu dan kadar oksigen menurun, akibatnya pesakit mengalami pernafasan berat (kerap dan bising).

    Kekurangan udara semasa bernafas diperhatikan pada orang yang menderita dystonia vegetovaskular (VVD), kerana pelanggaran bekalan darah ke organ dan tisu.

    Nafas yang cepat disertai dengan mati rasa jari, berdering di telinga, pening. Sesak nafas ketika berjalan, terutama laju, dan ketika menaiki tangga sangat umum terjadi pada orang dengan VSD..

    Pesakit yang menderita serangan histeria dan gangguan neurotik lain juga dapat merasakan sesak nafas. Tetapi pelanggaran penyedutan dan pernafasan seperti ini hanya bersifat dangkal dan secara langsung bergantung pada emosi. Seseorang mungkin menjerit "tercekik", tetapi tidak akan ada tanda-tanda hipoksia.

    Jenis Gangguan Pernafasan

    1. Fisiologi. Sesak nafas semasa latihan fizikal, di kawasan pergunungan atau di dalam bilik yang sesak.
    2. Patologi. Ia berlaku kerana kerosakan organ dalaman. Kekurangan udara semasa bernafas dirasakan tidak hanya semasa bersukan atau usaha lain, tetapi sesak nafas muncul ketika rehat.

    Berdasarkan ketika terdapat kekurangan udara semasa bernafas, jenis sesak nafas ini dibezakan:

    Dispnea pernafasan didiagnosis jika udara tidak mencukupi semasa menyedut. Masalah timbul dengan latar belakang penyempitan jurang saluran udara. Pada masa kanak-kanak, dispnea inspirasi adalah tanda difteria atau jangkitan tekak lain..

    Ciri khas jenis kedua dispnea adalah kesukaran untuk menghembus nafas. Ia muncul kerana penurunan diameter bronkus dan bronkiol. Dyspnea pada asma bronkial merujuk kepada jenis ini..

    Punca Dyspnea Campuran - Gagal Jantung dan Penyakit Paru-Paru Yang Berat

    Dalam praktik perubatan, adalah kebiasaan untuk membezakan 5 peringkat penyakit.

    Untuk menentukan keparahan penyakit, doktor mengetahui berapa kerap dan dalam keadaan apa terdapat kekurangan udara semasa bernafas:

    • Permulaan. Sesak nafas semasa latihan fizikal, berlari, bermain sukan.
    • Mudah. Sesak nafas ketika berjalan di kawasan yang kasar atau berjalan di pergunungan..
    • Sedang. Panting berlaku ketika berjalan dengan kecepatan normal dan orang itu terpaksa berhenti untuk pulih.
    • Berat. Seseorang memerlukan rehat setiap 3-5 minit.
    • Sangat berat. Terdapat sesak nafas ketika rehat.

    Diagnostik

    Nafas berat, yang berlaku walaupun dengan sedikit usaha, adalah kesempatan untuk berunding dengan ahli terapi. Hanya setelah pemeriksaan dan diagnosis menyeluruh doktor akan memberi jawapan mengapa tidak cukup udara semasa bernafas dan apa yang harus dilakukan seterusnya.

    Diagnostik melibatkan tinjauan dan pemeriksaan awal. Doktor mengetahui sama ada pesakit itu cedera dan penyakit kronik apa yang dihidapinya. Pemeriksaan pesakit dilakukan dengan menggunakan phonendoscope, yang memungkinkan untuk mengesan kehadiran mengi dan bersiul. Untuk menjelaskan gambaran klinikal, ujian makmal ditetapkan:

    • ujian darah;
    • analisis air kencing umum;
    • x-Ray dada;
    • elektrokardiogram;
    • Ultrasound jantung;
    • oksimetri nadi (menentukan tahap ketepuan hemoglobin dengan oksigen);
    • spirometri (mengukur isipadu dan kelajuan pernafasan);
    • capnometry (mengukur jumlah karbon dioksida semasa menyedut dan menghembus nafas).

    Sekiranya pesakit dalam keadaan rehat, semua petunjuk adalah normal, maka ujian dijalankan dengan beban. Kajian sedemikian akan membantu mengenal pasti punca sesak nafas ketika berjalan dan bersenam. Untuk melakukan ini, gunakan ergometer basikal, atau tawarkan pesakit untuk menaiki tangga.

    Untuk membuat diagnosis pesakit yang betul, pakar dari pelbagai bidang memeriksa: pakar pulmonologi, pakar kardiologi, pakar bedah, alahan, pakar neurologi.

    Rawatan sesak nafas

    Penting bagi setiap orang untuk mengetahui bukan sahaja apa itu - sesak nafas, tetapi juga dapat memberikan pertolongan cemas jika perlu.

    Algoritma tindakan sebelum kedatangan doktor:

    • lebih senang untuk meletakkan pesakit atau meletakkannya di sebelahnya;
    • tanggalkan pakaian yang boleh menyusahkan pernafasan;
    • sediakan bekalan oksigen tambahan (buka tingkap atau berikan (jika ada) bantal oksigen);
    • cuba panaskan anggota badan (urut, botol air panas).

    Orang yang menderita asma bronkial harus:

    • elakkan sentuhan dengan alergen;
    • selalu membawa ubat (inhaler, mucolytics).

    Terapi ubat

    Rawatan sesak nafas melibatkan rawatan penyakit itu sendiri, yang menjadi penyebabnya. Tetapi untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, ubat digunakan untuk menghentikan gejala yang tidak menyenangkan. Pesakit ditetapkan:

    • dana yang mengembangkan bronkus (Atrovent, Berodual, Ipratropium asli);
    • agonis beta-adrenergik (salbutamol, indacaterol);
    • metilxanthines (Teotard, Teopeck);
    • hormon steroid yang dihirup (Ingacort, Pulmicort, Bekotid);
    • mukolitik (Bizolvon, Lazolvan, Ambrosan);
    • antispasmodik (Hyoscyamine, Buscopan);
    • ubat penenang (Persen, Novo-passit);
    • kompleks multivitamin (Aerovit, Polyvitaplex).

    Pembedahan

    Mereka menggunakan rawatan pembedahan jika perlu untuk membuang tumor yang mempengaruhi parameter inspirasi dan kadaluarsa.

    Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

    Apa itu kegagalan pernafasan - mereka telah lama mengetahui, oleh itu, ubat-ubatan rakyat telah mengumpulkan banyak petua tentang cara menghilangkan sesak nafas.

    1. Sekiranya seseorang tidak mempunyai udara yang cukup ketika menghirup, disarankan untuk menggunakan infusi madu, lemon dan bawang putih untuk mengurangkan keadaannya. Untuk menyiapkannya, ambil 0.5 liter madu, 5 lemon dan 5 kepala bawang putih. Jus diperah dari lemon, bawang putih yang dihancurkan dihancurkan, dan kemudian semuanya dicampur dengan madu. Campuran ditekankan di bawah penutup di tempat yang gelap selama seminggu. Ambil 4 sudu kecil. sekali sehari selama 2 bulan.
    2. Sekiranya anda bimbang tentang sesak nafas ketika rehat (sangat penting bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan), anda boleh mengambil infus bawang putih dan jus lemon. 175 g bawang putih yang dikupas dan tumbuk dicampurkan dengan jus 12 lemon. Infusi dibiarkan di bank selama sehari (ditutup dengan kain kasa di atas), tidak lupa untuk menggoncang secara berkala. Ambil 1 sudu kecil. sebelum tidur, sebelum ini tersumbat sedikit air.
    3. Manfaat besar bagi sistem pernafasan secara keseluruhan adalah susu kambing segar. Ia mesti diminum semasa perut kosong beberapa kali sehari..

    Penting! Penggunaan ubat-ubatan rakyat mesti dilakukan di bawah pengawasan doktor!

    Latihan

    Untuk memudahkan pernafasan, doktor mencadangkan melakukan tindakan seperti itu:

    • duduk tegak dan luruskan bahu anda;
    • tapak tangan diletakkan di dada (bawah);
    • bernafas melalui hidung anda tanpa menarik nafas panjang.

    Latihan dilakukan setiap 40-45 minit sepanjang hari.

    Pencegahan

    Tidak ada cadangan yang dapat melindungi 100% dari sesak nafas. Adalah mungkin untuk mengurangkan kemungkinan kejadiannya jika:

    • berhenti merokok;
    • menjalani gaya hidup aktif;
    • bersukan;
    • mengawal berat badan anda;
    • elakkan tekanan;
    • merawat penyakit tepat pada masanya yang menyebabkan sesak nafas;
    • kerap menjalani pemeriksaan rutin.

    Ramalan

    Prognosis untuk kehidupan adalah baik. Pengecualian adalah dispnea inspirasi yang disebabkan oleh benda asing yang memasuki saluran pernafasan, serta dyspnea pada waktu rehat, yang timbul dengan latar belakang penyakit pernafasan yang teruk, penyakit jantung atau trauma.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya kadangkala sukar bernafas

    Helo pembaca sekalian. Sekiranya anda berminat dengan artikel ini, ini bermakna sekurang-kurangnya sekali, anda menghadapi situasi di mana udara tidak mencukupi. Hari ini kita akan membincangkan mengapa fenomena ini dapat diperhatikan. Anda akan tahu apa yang perlu anda lakukan untuk mengatasinya..

    Sebab yang mungkin

    Sekiranya anda berminat dengan soalan "Mengapa sukar bernafas?", Maka pelbagai faktor boleh dipersalahkan. Kami akan mempertimbangkan yang utama:

    • hasil daripada aktiviti fizikal yang teruk;
    • penyakit paru-paru;
    • Gaya Hidup Tidak Sihat;
    • gangguan psikosomatik;
    • trauma dada;
    • patologi jantung;
    • berat badan berlebihan, kegemukan;
    • anemia;
    • gangguan endokrin;
    • berada di kawasan yang kurang berventilasi;
    • sesak nafas boleh berlaku pada perokok berat (paru-paru menderita);
    • kesukaran bernafas sering muncul pada orang yang menyalahgunakan alkohol, kerana alkohol memberi kesan negatif kepada sistem kardiovaskular;
    • kesukaran bernafas mungkin disebabkan oleh aktiviti fizikal pada orang yang tidak bersedia;
    • akibat tindak balas alahan;
    • tekanan dyspnea.

    Faktor psikogenik

    Seseorang yang sukar bernafas di tengah psikotrauma mungkin mengalami asma psikogenik. Ia dicirikan oleh ciri-ciri berikut:

    • kegelisahan;
    • pencerobohan yang ditindas;
    • perasaan tidak yakin;
    • pantang emosi;
    • takut terkutuk;
    • kepercayaan;
    • pergantungan pada pendapat orang lain;
    • kecurigaan;
    • hipersensitiviti terhadap bau busuk.

    Sukar bernafas ketika:

    • gangguan hubungan;
    • terdapat neurosis dalam kehidupan;
    • terdapat fobia;
    • gangguan mental;
    • kematian orang tersayang baru-baru ini;
    • detik sukar;
    • konflik di tempat kerja, dalam keluarga atau hubungan;
    • kesihatan atau keadaan yang mengancam nyawa.

    Prasyarat untuk sesak nafas dan koma di kerongkong mungkin kegembiraan yang berpanjangan, apabila intensitas fungsi paru-paru meningkat, serangan panik bermula. Dia disertakan dengan tanda-tanda seperti:

    • kebencian;
    • susut nilai diri;
    • takut gagal;
    • ketidakpastian;
    • pengalaman peribadi yang tidak menyenangkan;
    • ketidakupayaan untuk menyatakan pendapat sendiri;
    • rintangan dalaman.

    Neurosis pernafasan. Manifestasi berikut mungkin menunjukkannya:

    • rasa berat di dada, rasa kontraksi;
    • benjolan di kerongkong;
    • sakit di tulang rusuk;
    • batuk kering, berterusan;
    • kerap menguap.

    Cara menentang

    Mari lihat apa yang harus dilakukan jika anda kadang-kadang sukar bernafas..

    1. Fikirkanlah, mungkin sesak nafas berlaku semasa anda berada di dalam rumah. Sekiranya ini benar, maka kemungkinan besar keseluruhan masalahnya adalah di bilik yang sesak yang sudah lama tidak berventilasi. Penting untuk memahami bahawa mana-mana orang memerlukan jumlah oksigen yang mencukupi, kesihatannya akan bertambah buruk ketika dia berada di dalam bilik dengan kelebihan karbon dioksida. Ingat bahawa anda perlu mengudarakan bilik bukan hanya pada musim panas tetapi juga pada musim sejuk.
    2. Sekiranya anda bersalah atas semua aktiviti fizikal yang sukar bagi anda, menyebabkan sesak nafas, maka anda perlu meminimumkannya, menjadikannya secara beransur-ansur, melatih badan anda.
    3. Sekiranya sesak nafas adalah akibat daripada keadaan saraf, tekanan berterusan, anda perlu belajar bagaimana menahan emosi negatif. Anda akan dapat memperoleh hasil terbaik setelah berbincang dengan psikologi yang berkelayakan yang dapat mengenal pasti punca sebenar keadaan anda dan menunjukkan cara menyelesaikannya..
    4. Sekiranya semua kesalahan adalah merokok atau alkohol, anda perlu menyingkirkan tabiat buruk ini. Penting juga untuk diperiksa oleh pakar, kerana, pengambilan alkohol atau nikotin, kemungkinan besar, berjaya menimbulkan masalah dengan organ dalaman dan anda memerlukan rawatan khusus.
    5. Sekiranya sesak nafas hadir walaupun pada sedikit aktiviti fizikal, dan sesak nafas disertai dengan penyedutan-pernafasan yang cepat, maka mungkin ada penyakit paru-paru yang mesti dirawat oleh pakar. Lagipun, ia boleh menjadi asma bronkial, yang bermaksud anda tidak boleh melakukan tanpa penyedut.
    6. Anda perlu tahu bahawa sesak nafas boleh menjadi manifestasi patologi jantung, yang juga perlu dipantau dan dirawat oleh pakar kardiologi. Ada kemungkinan terdapat kegagalan jantung.
    7. Sekiranya dalam kes anda ini adalah akibat dari anemia, maka anda perlu menjalani rawatan yang bertujuan untuk memulihkan tahap hemoglobin dalam darah.
    8. Sekiranya anda mengetahui bahawa anda mempunyai diagnosis dystonia vegetatif-vaskular dan, selain kesukaran bernafas, terdapat benjolan di kerongkong, dan paling sering, keadaan ini berlaku dengan semacam ketegangan saraf, misalnya, ketika lulus peperiksaan atau sebelum wawancara, maka atas cadangan doktor, ubat penenang boleh digunakan. Anda juga dapat menormalkan diri dengan bernafas di dalam beg, menekannya dengan kuat ke mulut. Udara yang akan anda hembus akan mula terkumpul dalam bungkusan ini. Apabila anda menyedutnya lagi, atasi kekurangan karbon dioksida dan menormalkan keadaan anda.
    9. Sekiranya pernafasan dada didahului oleh kesukaran bernafas, kemungkinan ada kecederaan. Ada kemungkinan tulang rusuk menusuk paru-paru. Dengan ciri khas kesakitan, anda perlu segera memanggil ambulans. Mungkin tidak dilakukan tanpa pembedahan.
    10. Sekiranya, berjumpa doktor, diketahui bahawa anda menghidap alergi atau diabetes, rawatan kompleks akan ditetapkan, pengawasan pakar.
    11. Sekiranya sesak nafas adalah hasil daripada berat badan berlebihan, kemungkinan besar anda harus memikirkan cara mengurangkan berat badan, jika ini mungkin dan bukan akibat dari kelainan endokrin. Bagaimanapun, berat badan berlebihan memberi kesan negatif kepada semua organ dalaman.

    Petua

    1. Sebanyak mungkin berada di udara segar. Lebih-lebih lagi, disarankan untuk berjalan tidak dekat pengangkutan, menghirup gas ekzos, tetapi di taman, di hutan, dekat sungai - di mana ada udara bersih.
    2. Sekiranya anda kini mempunyai gaya hidup yang tidak aktif, anda harus mengubahnya dan berjalan sekurang-kurangnya 20 minit sehari..
    3. Buat rutin harian, ikuti, sediakan diet lengkap untuk diri sendiri.
    4. Sekiranya anda mempunyai paru-paru yang lemah, luangkan masa untuk melakukan latihan pernafasan untuk meningkatkan kesihatan anda.
    5. Sekiranya anda alah, elakkan daripada terkena alergen yang agresif atau disyaki..
    6. Ramai orang sukar bernafas ketika mereka teruja, misalnya, sebelum membuat persembahan. Pada saat seperti itu, sangat sulit untuk mengatasi serangan panik, kerana dengan emosi yang kuat adrenalin dilemparkan ke dalam darah. Anda boleh mengelakkan serangan panik melalui latihan autogenik. Kadang kala perlu ubat penenang..
    7. Cuba berjalan, tidak perlu menaiki lif lagi, cuba berjalan, menguatkan sistem kardiovaskular dan pernafasan anda.

    Sekarang anda tahu sebab-sebab mengapa anda mungkin sesak nafas. Penting untuk difahami bahawa dalam situasi tertentu, ini boleh menjadi akibat dari rasa gugup yang meningkat, serangan panik, sementara sesak nafas, yang disertai dengan sakit dada, mungkin menunjukkan adanya penyakit kardiovaskular. Oleh itu, anda tidak boleh meninggalkan gejala ini tanpa perhatian anda. Lawati doktor, hanya doktor yang akan membantu anda mengetahui sebab sebenar dan, jika perlu, hantar semula ke pakar.