Regurgitasi Tricuspid: darjah, sebab, rawatan

Malah orang yang tidak berpengetahuan dalam bidang perubatan tahu mengenai injap jantung. Topik perbincangan kita hari ini adalah patologi salah satunya, tricuspid atau tricuspid, seperti yang disebut oleh pakar kardiologi. Ia terletak di sebelah kanan jantung, antara ventrikel kanan dan atrium. Ini terdiri daripada 3 kelopak (injap) yang terbuka semasa sistol (pengecutan) miokardium, yang membolehkan darah dari ventrikel bergerak ke atrium, dan kemudian ke peredaran paru.

Sekiranya terdapat kecacatan pada struktur injap, cusps tidak dapat ditutup sepenuhnya setelah pembebasan darah, beberapa bahagiannya kembali ke ventrikel, membentuk genangan. Refluks darah yang terbalik dan tidak betul (arus balik) adalah patologi yang mesti dirawat. Nama fenomena tersebut adalah regurgitasi trikuspid..

Pengelasan yang berbeza

Dalam kardiologi, adalah kebiasaan untuk memisahkan regurgitasi trikuspid mengikut pelbagai tanda. Pertama sekali, patologi dibahagikan kepada kongenital dan diperoleh. Regurgitasi kongenital berlaku pada bayi dan paling sering menyertai penyakit jantung kongenital. Kadang-kadang penyakit ini dikesan pada janin semasa kehamilan ibu, dan bahkan sebelum kelahiran bayi, mereka merancang rawatan lebih lanjut jika injap tidak normal sebelum bersalin. Bentuk yang diperoleh dikesan kemudian pada remaja dan orang dewasa, dan sudah dikaitkan dengan penyakit jantung yang ada yang diperoleh semasa hidup..

Juga, regurgitasi trikuspid dibahagikan kepada:

  1. Utama. Jenis patologi ini digabungkan dengan patologi organik miokardium, tetapi tidak disertai dengan masalah dalam sistem peredaran paru-paru. Regurgitasi tricuspid primer sering digabungkan dengan kecacatan injap lain, kadang-kadang gabungan patologi, regurgitasi mitral dan tricuspid darjah 1, di mana aliran darah kembali hadir di ruang jantung kanan dan kiri, kadang-kadang dikesan..
  2. Menengah. Selalu berkembang akibat penyakit miokard yang ada dan disertai dengan pelanggaran bekalan darah ke paru-paru (hipertensi paru). Dengan jenis penyakit sekunder, hipertrofi dan peningkatan fungsi ventrikel kanan dikesan.

Klasifikasi utama, yang memberikan idea tentang kelaziman proses, adalah pemisahan mengikut darjah. Terdapat 4 daripadanya.

  1. Regurgitasi Tricuspid 1 darjah, apakah itu, bagaimana mengenal pasti - tidak semua orang tahu. Aliran darah kembali hampir tidak dapat dilihat, jumlah dan panjang alirannya minimum. Keadaan ini tidak mempengaruhi kesejahteraan pesakit, biasanya 1 darjah dikesan secara kebetulan. Kadang-kadang, dalam perihalan patologi, doktor tidak menggunakan eksponen, tetapi menunjukkan bahawa pesakit mempunyai regurgitasi tricuspid minimum.
  2. Regurgitasi Tricuspid 2 darjah. Patologi jenis ini sudah memerlukan terapi ubat. Panjang jet semasa pengembalian darah dapat dilihat dengan baik semasa pemeriksaan, tetapi tidak melebihi panjang 20 mm.
  3. Tahap ketiga jelas kelihatan semasa pemeriksaan, panjang aliran darah melebihi 20 mm.
  4. Dengan 4 darjah patologi, jet arus terbalik dapat dilihat jauh di kedalaman atrium kanan. Patologi yang teruk disertai dengan gejala yang jelas.

Keadaan fungsional juga dibezakan apabila fenomena regurgitasi 0 atau 1 darjah tidak dikaitkan dengan kecacatan pada injap tricuspid. Lebih kerap, kelainan fungsi valvular menunjukkan pada orang dewasa bertubuh tinggi dan kulit tanpa lemak. Menurut statistik perubatan, regurgitasi fungsional 0-1 terdapat pada 2/3 populasi yang sihat dan dianggap sebagai norma. Ia tidak memerlukan rawatan, adalah ciri fisiologi, tetapi dengan adanya faktor yang memprovokasi dan gaya hidup yang tidak betul dapat berkembang.

Selalunya regurgitasi tricuspid disertai oleh kekurangan injap tricuspid itu sendiri. Penyakit ini dikelaskan kepada 4 darjah, dan juga dibahagikan kepada mutlak dan relatif. Dalam Pengelasan Penyakit Dunia, patologi terletak di bahagian penyakit sistem peredaran darah, kod mengikut ICD-10 - I07.1.

  1. Kekurangan tricuspid mutlak atau organik lebih kerap diperhatikan pada bayi baru lahir dan dikaitkan dengan kecacatan kongenital katup injap. Dalam kes di mana terdapat manifestasi patologi pada kedua-dua sisi miokardium, mereka menunjukkan kekurangan injap gabungan aorta dan tricuspid.
  2. Kekurangan injap relatif atau berfungsi dapat diperhatikan dengan lesi jantung yang meresap dan kecacatan arteri pulmonari.

Punca regurgitasi trikuspid

Pertimbangkan sebab-sebab utama akibat penyakit ini berkembang. Faktor berikut penting untuk berlakunya bentuk primer:

  1. Prolaps injap tricuspid. Kecacatan ini dikaitkan dengan penonjolan salah satu atau lebih risalah yang tidak normal..
  2. Endokarditis. Penyakit radang pada tisu jantung, yang berkembang dengan latar belakang penularan jangkitan.
  3. Semua penyakit reumatik menyebabkan fibrosis valvular.
  4. Serangan jantung kanan.
  5. Sindrom karsinoid, di mana plak tisu penghubung dapat disimpan di dalam saluran dan jantung. Sindrom kerana serotonin berlebihan dalam darah.
  6. Anomali Ebstein, malformasi kongenital yang jarang berlaku di mana injap atrioventricular terletak secara tidak normal di dinding ventrikel kanan.
  7. Sindrom Marfan, patologi genetik yang disertai dengan aneurisma dan kegagalan jantung.
  8. Penggunaan ubat-ubatan tertentu untuk jangka masa panjang.
  9. Akibat kecederaan trauma pada dada.

Penyebab jenis regurgitasi sekunder adalah penyakit berikut:

  1. Kardiomiopati - penyakit yang berkaitan dengan perubahan struktur dalam miokardium.
  2. Hipertrofi (penebalan, pembesaran) atau pengembangan (dilatasi) ventrikel kanan.
  3. Hipertensi paru - peningkatan tekanan dalaman pada saluran paru.
  4. Kecacatan lain pada arteri pulmonari (halangan).
  5. Stenosis mitral.
  6. Kekurangan gabungan kedua-dua ventrikel.
  7. Kecacatan septum atrium kongenital.

Gambar simptomatik

Dengan manifestasi ringan dan sederhana regurgitasi tricuspid, yang diklasifikasikan oleh tahap 1 patologi, seseorang tidak merasa tidak sihat dan tidak mengeluh. Patologi dikesan secara kebetulan, dengan diagnosis ultrasound otot jantung. Satu-satunya gejala yang dapat memberi amaran kepada doktor adalah sedikit denyutan urat serviks, yang diperburuk oleh usaha.

Dengan peralihan penyakit pada peringkat 2 dan seterusnya, tanda-tanda penyakit ini kelihatan lebih cerah, menjadi sangat sengit pada peringkat 3 dan 4.

Pesakit mengadu sesak nafas, cepat letih dan lemah, munculnya edema pada kaki, kerap membuang air kecil, berat di bawah tulang rusuk di sebelah kanan. Pada pemeriksaan, urat jugular yang membengkak dan gemetar jelas kelihatan, dengan auskultasi jantung, bunyi jantung terbelah dan gumaman pansistolik didengar. Pada peringkat 3-4 penyakit ini, manifestasi klinikal berikut diperhatikan:

  • kegagalan jantung,
  • gangguan irama,
  • denyutan di arteri pulmonari pada inspirasi, di atrium kanan, di hati,
  • ultrasound jantung mendedahkan perubahan hipertrofik di atrium kanan dan malformasi ventrikel, mitral dan aorta,
  • dengan diagnostik ultrasound rongga perut, pengumpulan cecair di dalamnya, pembesaran patologi hati diperhatikan,
  • penampilan pesakit berubah - wajah menjadi bengkak, kulit memperoleh warna kekuningan, kaki bawah adalah postos atau bengkak.

Semua gejala ini memerlukan pembetulan dan menunjukkan pelanggaran serius dalam kerja otot jantung. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh memanggil klinik regurgitasi khas untuknya - manifestasi ini juga merupakan ciri patologi lain. Oleh itu, pesakit memerlukan diagnosis menyeluruh..

Pendekatan diagnostik

Untuk mendiagnosis regurgitasi tricuspid dan penyakit jantung dan saluran darah lain, doktor menetapkan:

Kekurangan injap Tricuspid: gejala dan kemungkinan pemulihan

Injap Tricuspid (tricuspid) - salah satu injap jantung, yang berada di separuh kanan jantung, antara atrium dan ventrikel.

Apabila terbuka, darah dari atrium kanan masuk ke ventrikel kanan, dan setelah mengisi yang terakhir, sayapnya ditutup, yang menghalang pengembalian darah ke atrium.

Sekiranya atas sebab tertentu injap mula tidak berfungsi, aliran darah terganggu, yang menyebabkan keadaan berbahaya yang disebut doktor sebagai kekurangan injap tricuspid, atau kekurangan tricuspid.

Penerangan mengenai penyakit ini

Kekurangan injap tricuspid adalah penyakit jantung reumatik, yang dinyatakan dalam ketidakmampuannya untuk mencegah kembalinya darah dari ventrikel ke atrium. Atas sebab ini, tekanan di atrium kanan dan urat meningkat, dan aliran darah dari organ ke jantung jauh lebih sukar..

Punca dan Faktor Risiko

Kekurangan kongenital injap tricuspid sangat jarang berlaku - selalunya kecacatan ini diperolehi, dan faktor atau penyakit luaran yang buruk dapat memprovokasi..

Bentuk organik patologi ini, yang dikaitkan dengan perubahan kepak injap, dapat berkembang dengan alasan berikut:

  • kecederaan dada tertutup disertai dengan pecahnya injap jantung;
  • tumor karsinoid, yang paling sering dilokalisasi di dalam usus. Ia mampu menghasilkan toksin yang dibawa ke jantung oleh aliran darah, merosakkan lapisan dalamannya;
  • rematik adalah salah satu penyebab kecacatan yang paling biasa, dan dalam kes ini disertai dengan luka pada injap lain;
  • endokarditis berjangkit - penyakit keradangan serius pada membran intrakardiak;
  • campur tangan pembedahan, yang dilakukan untuk mengubati stenosis mitral (penyatuan cusps injap) - semasa operasi untuk memisahkan cusps satu injap, perkembangan kegagalan yang lain adalah mungkin.

Kegagalan fungsi, atau kecacatan di mana penutup injap tidak mengalami perubahan, berlaku dalam kes berikut:

  • dalam infark miokard akut, apabila proses patologi mempengaruhi otot dalaman ventrikel;
  • apabila cincin mengembang di dalam dinding jantung di mana penutup injap dipasang, ini berlaku kerana miokarditis, pecahnya kord, hipertensi paru yang teruk dan penyakit atau kecacatan lain.

Pengelasan dan darjah (1, 2, 3 dan 4)

Pada masa berlakunya, kekurangan injap tricuspid dibahagikan kepada kongenital dan diperoleh:

  • kecacatan kelahiran berkembang akibat pendedahan kepada organisma ibu masa depan faktor-faktor buruk dan boleh mempunyai tiga pilihan: anomali Ebstein, sumbing kongenital dan degenerasi myxomatous;
  • kekurangan yang diperoleh berlaku disebabkan oleh proses patologi dalaman yang mempengaruhi lapisan dalam jantung.

Berdasarkan penilaian keparahan aliran darah terbalik ke atrium kanan, empat darjah dibezakan dalam perjalanan klinikal penyakit ini:

  • Tahap pergerakan kebalikannya tidak ditentukan;
  • Darjah II, apabila pergerakan darah terbalik dikesan pada jarak dua sentimeter dari injap;
  • III darjah, dicirikan oleh aliran darah terbalik, yang ditentukan pada jarak lebih dari dua sentimeter;
  • Tahap IV - aliran darah terbalik ditentukan di kawasan luas atrium kanan.

Bahaya dan komplikasi

Pada pesakit dengan diagnosis yang serupa, ada risiko mengalami komplikasi berikut:

  • gangguan irama jantung, berlakunya fibrilasi atrium, takikardia ventrikel;
  • embolisme pulmonari;
  • endokarditis berjangkit bentuk sekunder, disertai dengan keradangan injap jantung;
  • aneurisma atrium;
  • pneumonia;
  • kegagalan progresif atrium kanan dan ventrikel.

Kemungkinan terjadinya komplikasi bergantung pada tahap dekompensasi kecacatan, penyebab kejadiannya, kemungkinan campur tangan pembedahan dan penyakit yang menyertainya, namun, menurut statistik, komplikasi berkembang pada sekitar 90% pesakit.

Gejala

Kekurangan tricuspid biasanya disertai dengan gejala berikut:

  • sesak nafas, yang berlaku akibat kekurangan saluran darah;
  • ketidakselesaan dan ketidakselesaan di jantung, termasuk aritmia, jantung tenggelam, "flutter" nya, dan lain-lain;
  • bengkak pada wajah, warna kuning-biru pada kulit muka dan anggota badan;
  • sakit dan rasa berat di bawah tulang rusuk (di sebelah kanan) akibat genangan cecair di hati;
  • manifestasi penyakit dari saluran gastrointestinal termasuk bersendawa, kembung perut, mual, rasa kenyang dan rasa berat di perut, yang timbul kerana limpahan saluran darah di rongga perut;
  • kerap membuang air kecil pada waktu malam;
  • sensasi denyutan saluran leher, disertai dengan pembengkakannya;
  • kelemahan, keletihan dan penurunan prestasi.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai penyakit ini dari klip video ini:

Bila berjumpa doktor

Diagnosis awal kecacatan memainkan peranan yang sangat penting dalam kejayaan rawatan, dan juga mempengaruhi kualiti dan jangka hayat pesakit..

Oleh itu, jika anda mengalami sesak nafas, kelemahan, peningkatan keletihan dan sianosis kulit, yang disertai dengan manifestasi yang tidak menyenangkan dari saluran gastrointestinal, dan tanda-tanda kecacatan jantung yang lain, seseorang harus segera berjumpa dengan pakar kardiologi, ahli terapi dan ahli gastroenterologi dan menjalani pemeriksaan penuh badan.

Diagnostik

Untuk diagnosis, ujian dan kajian berikut dijalankan:

  • Pengumpulan sejarah perubatan dan aduan. Dengan mengajukan soalan yang sesuai kepada pesakit, doktor menentukan berapa lama gejala yang mengganggu muncul, apa yang menyebabkan kejadiannya, dan penyakit apa yang mendahului perkembangan kecacatan;
  • Pemeriksaan visual. Semasa memeriksa pesakit, sianosis kulit, edema, pembesaran hati, pembengkakan urat serviks, denyutan di bahagian atas perut, dan ketika mendengar, gangguan irama jantung dan murmur sistolik terungkap;
  • Ujian air kencing dan darah. Ia dilakukan untuk menentukan proses patologi dan kerosakan organ yang berkaitan;

  • ECG. Elektrokardiogram membolehkan anda mendiagnosis gangguan irama jantung, mengenal pasti peningkatan atrium kanan dan ventrikel, serta penyumbatan kaki dan batang bundel miliknya;
  • Fonokardiogram. Kajian ini dijalankan untuk mengesan murmur sistolik dalam unjuran injap tricuspid;
  • Ekokardiografi. Kaedah utama untuk mengesan kecacatan injap jantung, di mana injapnya diperiksa untuk perubahan bentuk, kawasan bukaan atrioventrikular kanan, dimensi rongga jantung, ketebalan dinding dan faktor lain yang penting dalam diagnosis;
  • X-Ray dada. Ia dilakukan untuk menilai ukuran dan lokasi jantung, mengubah konfigurasi, mengenal pasti adanya atau tidak adanya genangan darah di dalam pembuluh darah;
  • Kateterisasi jantung. Inti kaedahnya adalah memasukkan kateter ke dalam rongga organ untuk mengukur tekanan di bahagiannya;
  • Ultrasound jantung. Ultrasound dapat mengesan hipertrofi dinding jantung, kecacatan injap, pengembangan cincin berserat dan perubahan lain yang menjadi ciri kecacatan ini;
  • SKT. Tomografi yang dikira dengan spiral membolehkan anda mendapatkan gambaran jantung yang cukup jelas berdasarkan rangkaian sinar-x yang diambil pada kedalaman yang berbeza.
  • Kaedah rawatan

    Pertama sekali, adalah perlu untuk menghapuskan penyebab yang menyebabkan berlakunya kecacatan, dan kemudian meneruskan rawatan atau penghapusannya. Terapi konservatif dalam kes ini terdiri daripada pencegahan kegagalan jantung dan hipertensi paru: pesakit diberi ubat diuretik, glikosida jantung, perencat ACE, persiapan kalium, nitrat.

    Rawatan pembedahan kecacatan dilakukan dengan tahap pengembangan II, III dan IV dan petunjuk yang relevan.

    Jenis operasi yang disyorkan dalam kes ini termasuk:

    • pembedahan plastik (jahitan, separa bulat atau annuloplasti annular) ditunjukkan untuk tahap II dan III perkembangan kekurangan injap tricuspid dan tidak adanya perubahan pada injapnya;
    • prostetik dilakukan dengan perubahan yang ketara pada injap atau struktur, serta dalam kes di mana operasi plastik tidak memberikan hasil yang diinginkan - pesakit diberi prostesis biologi atau injap mekanikal, yang dibuat dari aloi perubatan khas.

    Ramalan dan langkah pencegahan

    Prognosis untuk pesakit terutamanya bergantung pada tahap perkembangan kecacatan dan penyakit yang berkaitan. Menurut statistik, kadar kelangsungan hidup pesakit selama lima tahun selepas pembedahan adalah sekitar 60-70%.

    Dengan bentuk penyakit yang dapat dikompensasi disertai dengan penyakit paru-paru kronik, prognosis biasanya mengecewakan.

    Asas pencegahan kecacatan ini adalah rawatan penyakit yang tepat pada masanya yang boleh menyebabkan kesan negatif pada kerja jantung.

    Walaupun kekurangan injap tricuspid sukar diatasi dengan penyakit jantung, dengan diagnosis tepat pada masanya, ubat moden dapat meningkatkan jangka masa dan kualiti hidup pesakit dengan ketara.

    Regurgitasi Tricuspid 1-4 darjah: sebab dan gejala, rawatan dan prognosis hidup

    Regurgitasi Tricuspid adalah aliran balik darah dari ventrikel kanan kembali ke atrium, tetapi bukan diagnosis bebas. Ini bahkan bukan penyakit, tetapi akibat dari kerosakan fungsi injap tricuspid, yang menutup laluan dari atrium kanan ke ventrikel yang sesuai.

    Keadaannya boleh menjadi primer atau sekunder, bergantung pada asal proses patologi. Pemulihan dilakukan dengan kaedah pembedahan..

    Prospek untuk penyembuhan lengkap adalah baik, tetapi hanya pada tahap awal, ketika tidak ada kecacatan anatomi pada bahagian jantung dan sistem yang jauh.

    Nasib baik, tempoh fasa awal cukup untuk diagnosis menyeluruh. Campur tangan yang dirancang, tidak termasuk kes yang luar biasa.

    Masa anggaran dari berlakunya penyimpangan ke lipatan klinik yang jelas adalah 3-6 tahun.

    Mekanisme pembangunan

    Inti dari proses patologi adalah pelanggaran hemodinamik pada peringkat tempatan dan pembentukan kecacatan anatomi berterusan.

    Dalam keadaan normal, darah dalam struktur jantung bergerak dengan ketat ke satu arah, mengakhiri satu pusingan di ventrikel kiri dan diangkut ke aorta, dan dari sana di cawangannya dalam lingkaran besar.

    Jantung dilambangkan oleh sekumpulan ruang, masing-masing dipisahkan antara satu sama lain dengan injap, yang tidak membenarkan tisu penghubung cecair bergerak ke arah yang bertentangan.

    Struktur tricuspid menutup lumen antara atrium kanan dan ventrikel. Sekiranya terdapat kelemahan, kekurangan, kecacatan tisu penghubung, aliran darah atau regurgitasi terbalik berlaku, yang dipanggil sesuai dengan nama injap, yang menyebabkan keadaan.

    Hasil penyimpangan adalah, pertama, pelanggaran pengangkutan darah dalam lingkaran kecil, dan kedua, jumlah yang tidak mencukupi yang dilemparkan ke dalam aorta.

    Ini membawa kepada penyimpangan umum hemodinamik, hipoksia tisu, kegagalan pelbagai organ dalam jangka masa panjang.

    Bentuk Pelanggaran

    Penentuan proses patologi dilakukan atas dua alasan.

    Berdasarkan asal kecacatan anatomi, mereka mengatakan mengenai:

    • Bentuk primer. Ia berkembang secara spontan, dengan latar belakang masalah jantung yang betul. Termasuk kekurangan aorta, keradangan yang dipindahkan, keadaan berjangkit dan lain-lain.

    Ia dicirikan oleh kerumitan yang lebih besar dari segi penyembuhan dan prospek pemulihan, kerana pembetulan tidak hanya memerlukan komponen simptomatik, tetapi juga kekurangan yang diperoleh.

    Kumpulan ini juga merangkumi faktor kongenital kerana kecacatan genetik dan ubah bentuk spontan injap tricuspid..

    • Pelbagai sekunder. Terhadap latar belakang patologi semasa organ dan sistem yang jauh.

    Tahap regurgitasi

    Asas lain untuk klasifikasi adalah tahap penyimpangan dari norma. Juga disebut peringkat proses patologi.

    • Jenis lemah. 1 darjah. Jumlah darah yang dikembalikan tidak diketahui dengan tepat. Isipadu jet tidak melebihi diameter 1 cm. Keamatan manifestasi dengan regurgitasi trikuspid minimum tidak signifikan, atau mereka sama sekali tidak hadir, yang menjadikan diagnosis awal menjadi sesuatu yang berjaya. Ini adalah masa terbaik untuk memulakan terapi di bawah pengawasan pakar bedah jantung..
    • Jenis sederhana. 2 darjah. Ia dicirikan oleh pelanggaran aliran darah normal dalam jumlah 2 cm, tidak lebih. Pemulihan dilakukan secara operasi. Klinik ini minimum, dicirikan oleh sakit dada, sesak nafas dengan senaman fizikal yang kuat. Terdapat peluang untuk penyembuhan lengkap, kebarangkalian pembentukan kecacatan jantung dan ekstrasardien yang berterusan ada, tetapi belum bagus. Walaupun ia berlaku, kemungkinan kualiti, umur panjang adalah maksimum.
    • Jenis yang diucapkan. 3 darjah. Aliran darah berdiameter lebih dari 2 cm. Kegagalan jantung kronik yang tersekat berkembang. Terdapat prospek untuk pulih, tetapi mereka tidak lengkap, dan memerlukan terapi jangka panjang untuk menyokong.
    • Fasa terminal. 4 darjah. Rawatan pembedahan tidak masuk akal, kerana jantung, ginjal, hati, otak berubah dengan ketara. Pemulihan tidak mungkin dilakukan, perawatan paliatif diperlukan untuk memastikan kualiti yang dapat diterima dari jangka hayat yang tinggal. Kematian berpunca dari kegagalan jantung akut.

    Klasifikasi digunakan untuk menilai keadaan pesakit dengan tepat, prospek penyembuhan, menentukan taktik diagnosis dan terapi..

    Apakah penyakit itu berbahaya??

    Komplikasi timbul, bermula dengan tahap ketiga, lebih jarang tahap kedua proses patologi. Regurgitasi Tricuspid menentukan kesan berikut terhadap kesihatan dan kehidupan:

    • Kegagalan jantung akut. Pelanggaran operasi normal struktur jantung. Ia dicirikan oleh tiga tanda: penurunan aliran darah, penurunan hemodinamik tempatan dan umum, dan proses aritmia. Ia mempunyai tempoh perkembangan yang pendek dalam kes akut, dengan kursus tersembunyi, tempoh pembentukan gambar penuh adalah 2-4 minggu, kematian berlaku akibat menghentikan kerja organ otot.
    • Kejutan kardiogenik. Keadaan maut dalam hampir 100% kes. Ia tidak mempunyai prospek penyembuhan. Walaupun dengan pemulihan separa, jaminan episod berulang.
    • Serangan jantung Malnutrisi miokardium, nekrosis tisu akut dan, sebagai akibatnya, penurunan aktiviti fungsional. Kegagalan jantung berkembang dengan semua akibatnya.
    • Pukulan. Iskemia serebrum.
    • Bentuk aritmia berbahaya yang menyebabkan serangan jantung.

    Regurgitasi yang tidak signifikan memprovokasi komplikasi maut dalam 0.3-2% kes, selalunya ini adalah hasil kebetulan.

    Bentuk hemodinamik yang signifikan menentukan risiko kematian dalam jarak yang luas: dari 10 hingga 70% ke atas.

    Penyebab utama kematian bukanlah regurgitasi, tetapi kecacatan organik jantung dan sistem yang berkembang di latar belakangnya..

    Sebab-sebabnya

    Faktor pembentukan dibahagikan kepada primer dan sekunder, masing-masing, kepada bentuk utama proses patologi.

    Faktor utama

    • Dibebani oleh keturunan. Ia membawa kepada pembentukan kekurangan injap tricuspid. Masalah diletakkan pada masa pranatal. Dalam kes ini, terdapat kecenderungan genetik. Mekanisme yang tepat, bagaimanapun, tidak diketahui..

    Satu perkara dibuktikan: di hadapan ibu bapa yang sakit, anak dilahirkan dengan kecacatan dan regurgitasi yang dipertimbangkan dalam 12-15% kes. Kemungkinan kecacatan spontan dari tempoh perinatal kerana faktor dalaman dan luaran.

    • Lonjakan di hati. Ini adalah helai fibrin kecil yang melanggar struktur anatomi normal organ. Berkembang akibat proses keradangan dari semua jenis, terutamanya berjangkit. Ini adalah sejenis mekanisme pelindung, serta pemendapan garam kalsium lebih jauh untuk mengasingkan kawasan yang terjejas.
    • Serangan jantung yang ditangguhkan. Ia berakhir dengan penggantian tisu aktif yang berfungsi untuk lemah, cicatricial, tidak mampu kontraksi, memberi isyarat, pengujaan spontan.

    Sekiranya proses itu mempengaruhi injap tricuspid, pilihan seperti itu mungkin berlaku: pertumbuhannya sepenuhnya, stenosis atau gangguan fungsi, dengan segera menyebabkan regurgitasi yang teruk. Pemulihan pembedahan yang mendesak.

    • Patologi radang jantung (miokarditis dan lain-lain). Diiringi oleh pemusnahan struktur jantung tisu yang cepat. Rawatan segera, di hospital, dengan penggunaan antibiotik dan NSAID, juga ubat steroid, diuretik.
    • Rheumatisme. Patologi keradangan bersifat kronik, dengan kambuh yang kerap dan tempoh remisi yang pendek. Terapi seumur hidup menggunakan taktik sokongan. Sekiranya perlu, pembetulan akibat pembedahan.

    Faktor sekunder

    Proses patologi sekunder disebabkan oleh masalah jantung dan momen extracardiac:

    • Hipertensi pulmonari dan pembentukan keabnormalan spesifik perkembangan anatomi jantung. Ia memerlukan rawatan segera pada peringkat awal, kerana yang kemudian tidak lagi masuk akal. Perokok, alkoholik, asma, dan pesakit dengan COPD jangka panjang kebanyakannya berisiko..
    • Kardiomiopati.
    • Patologi endokrin: hipertiroidisme, hormon berlebihan korteks adrenal, kekurangannya, diabetes mellitus dan lain-lain.

    Faktor-faktor risiko

    Mereka tidak secara langsung menyebabkan regurgitasi trikuspid, tetapi membawa kepada permulaan proses patologi:

    • Merokok lama.
    • Pengambilan alkohol yang berlebihan.
    • Tempoh imobilisasi yang panjang, tanpa kemungkinan aktiviti yang kuat. Pembangunan memerlukan banyak masa, dari enam bulan atau lebih.
    • Penagih dadah.
    • Penggunaan ubat "berbahaya" yang berlebihan: glikosida, antiaritmia, ubat gestagen, serta ubat hormon, antibiotik spektrum luas.
    • Keadaan kerja yang berbahaya dalam industri kimia, panas, di lombong mempengaruhi.

    Sebab-sebabnya dipertimbangkan dalam kompleks, sistem faktor pembangunan adalah mungkin..

    Gejala ciri

    Manifestasi bergantung pada tahap proses patologi. Spesies hemodinamik yang tidak signifikan sama sekali tidak mempunyai gejala.

    Antara simptom khas dalam situasi lain:

    • Lesi hati. Mereka membuat diri mereka dikenali di peringkat kemudian. Mereka ditentukan oleh rasa sakit di hipokondrium kanan, peningkatan ukuran organ, kekuningan kulit kerana kelebihan bilirubin. Mungkin pembentukan kekurangan secara beransur-ansur.
    • Kesakitan perut dari penyetempatan yang tidak jelas. Mengembara, berikan ke kawasan iliac. Ketidakselesaan akut tidak bersifat, oleh itu mustahil untuk mengelirukan dengan klinik apendisitis.
    • Dyspnea tanpa sebab yang jelas. Ia berkembang terlebih dahulu dengan latar belakang latihan fizikal yang kuat, kemudian berlaku dalam keadaan rehat sepenuhnya. Dengan ketara mengurangkan kualiti hidup.
    • Poliuria Akibat daripada mengalami kegagalan buah pinggang. Pada peringkat akhir (3-4) dengan lesi dominan sistem perkumuhan digantikan oleh proses terbalik. Diuresis harian adalah 500 ml dan ke bawah.
    • Takikardia. Denyutan jantung mencapai 120-150 degupan. Mereka penuh, biasa. Jenis - resdung. Paroxysmal yang kurang biasa.
    • Kelemahan, kekurangan kemampuan untuk bekerja.
    • Rasa sejuk yang berterusan. Pesakit membeku kerana peredaran periferal menurun.
    • Peningkatan tekanan pada urat. Secara objektif, simptom ini ditunjukkan dengan pembengkakan saluran serviks, denyutan yang kuat, ketegangan yang dapat dilihat. Bukan hanya doktor yang dapat menentukan simptomnya, tetapi pesakit itu sendiri atau orang di sekelilingnya.
      Walau bagaimanapun, tekanan darah menurun dalam kebanyakan kes. Tidak relevan, bagaimanapun, ada kaitan klinikal.
    • Bengkak pada bahagian bawah kaki. Sebagai kesinambungan logik peningkatan kegagalan buah pinggang.
    • Masalah pernafasan.

    Akibatnya, pesakit mempunyai pelbagai gejala dari kedua-dua organ dan sistem yang jauh, dan struktur jantung itu sendiri. Sebab untuk semua sensasi terletak pada pelanggaran peredaran darah, baik di lingkaran besar dan kecil.

    Diagnostik

    Pemeriksaan dilakukan di bawah bimbingan pakar kardiologi, sementara proses terbukti meneruskan aktiviti pakar bedah profil. Dia bertugas dalam rawatan.

    Skema acara mengikut urutan yang betul:

    • Tinjauan oral pesakit untuk aduan, preskripsi mereka, dan juga sejarah perubatan. Oleh itu, doktor memahami arah pemeriksaan selanjutnya.
    • Pengukuran tekanan darah. Biasanya ia sedikit berkurang. Denyutan jantung lebih tinggi daripada biasa. Irama betul, kerana perkembangan berlaku rentak pramatang spontan (extrasystoles).
    • Mendengar suara (auscultation). Bunyi sinus aliran darah terbalik ditentukan. Nada boleh menjadi normal atau kusam..
    • Pemantauan harian. Untuk mendaftarkan petunjuk prestasi jantung selama 24 jam secara dinamik. Ia digunakan paling kerap sebagai kaedah pertama, setelah menjalani pemeriksaan rutin. Memberi maklumat yang komprehensif mengenai pergerakan tekanan darah dan degupan jantung pada siang hari.
    • Elektrokardiografi Penilaian keadaan berfungsi jantung.
    • Ekokardiografi. Teknik visualisasi struktur jantung. Ia dilakukan sebagai keutamaan, kerana ia membolehkan anda mengesan kelainan organik dari injap tricuspid.
    • MRI atau KR (lebih kurang kerap). Ia dilakukan untuk memperincikan gambaran jantung dan tisu sekitarnya..
    • Pengukuran Tekanan Pulmonari.
    • Ujian tekanan. Pada peringkat awal, kemudian tidak digunakan kerana bahaya yang besar.

    Kaedah ini ditujukan untuk menyatakan fakta kecacatan anatomi, dan untuk mengesahkan diagnosis yang diduga.

    Kaedah rawatan

    Terapi dijalankan di bawah pengawasan lengkap pakar bedah jantung. Kaedah pendedahan bergantung pada tahap proses patologi.

    Regurgitasi Tricuspid 1 darjah adalah masa terbaik untuk memulakan terapi. Tetapi belum ada gejala, pengesanan secara kebetulan (rawak), tidak menimbulkan kesukaran dalam pencarian yang disasarkan.

    Pada peringkat ini, pemerhatian dinamik selama 3-5 tahun ditunjukkan. Sekiranya tidak berlaku perkembangan, dengan proses genangan, tidak ada keperluan untuk rawatan. Kadang kala pesakit boleh hidup tanpa mengesyaki keadaannya, secara kualitatif, tanpa sekatan besar.

    Regurgitasi tricuspid 2 darjah dan lebih tinggi diperbetulkan dengan cara pembedahan. Beberapa pilihan untuk campur tangan.

    Tetapi sebelum peringkat rawatan, perlu menstabilkan keadaan pesakit, jika pada waktu itu (operasi yang dirancang).

    • Dos minimum antiaritmia untuk memulihkan kadar jantung yang boleh diterima (Amiodarone, Hindin).
    • Penyekat Beta (Metoprolol).
    • Glikosida. Untuk menormalkan kontraktilitas miokardium.
    • Pelindung Kardio.
    • Antikoagulan. Untuk mengelakkan pembentukan gumpalan darah, yang menyebabkan kematian pesakit prematur yang kerap.
    • Diuretik dalam rawatan penyakit ginjal awal.

    Tempoh tempoh persediaan berbeza dari 2 hingga 4 bulan, mungkin lebih banyak.

    Pada masa pembedahan, irama harus stabil, betul, tekanan darah dalam nilai rujukan atau hampir.

    Bergantung pada tahap proses patologi dan sifat perubahan, prostetik injap plastik atau tricuspid ditunjukkan. Kedua-dua kaedah pada amnya setara..

    Pembetulan patologi dan kecacatan organ yang jauh dilakukan di bawah pengawasan pakar khas. Senarai kaedahnya luas, ditentukan berdasarkan keparahan proses..

    Penggunaan ubat-ubatan rakyat adalah mustahil. Oleh kerana kesannya dengan penyimpangan organik dari struktur jantung adalah sifar.

    Perubahan gaya hidup juga tidak akan memainkan peranan penting. Adalah masuk akal untuk berhenti merokok, alkohol dan dadah. Semasa menjalankan terapi patologi pihak ketiga yang teruk, disyorkan pembetulan oleh pakar rawatan.

    Ramalan

    Bergantung pada tahap dan sifat terapi.

    • Pada peringkat pertama, kadar kelangsungan hidup adalah 100%, terutamanya jika tidak ada perkembangan keadaan.
    • Yang kedua dikaitkan dengan kebarangkalian 85%.
    • Ketiga - 45%.
    • Terminal keempat atau terminal mengakhiri pesakit, tanpa memberi peluang. Mediannya adalah 1-2 tahun, selalunya kurang.

    Semasa menjalankan terapi yang kompleks, adalah mungkin untuk menstabilkan keadaan bahkan pesakit yang paling parah, memperpanjang usia selama beberapa tahun.

    Faktor prognostik yang baik:

    • Zaman belia.
    • Ketiadaan patologi somatik, tabiat buruk, komplikasi selepas operasi.
    • Sejarah keluarga yang baik.
    • Tindak balas terhadap rawatan.
    • Pengurangan simptomatik.

    Menentukan kemungkinan hasilnya terletak pada pakar kardiologi. Untuk mengatakan sesuatu yang spesifik, sekurang-kurangnya anda mesti melakukan diagnosis lengkap.

    Akhirnya

    Regurgitasi Tricuspid adalah aliran darah terbalik: dari ventrikel kanan kembali ke atrium semasa pengecutan jantung.

    Ia dicirikan oleh pelanggaran hemodinamik tempatan, penurunan ejeksi, kontraktilitas miokardium.

    Pemulihan berkesan hanya pada peringkat pertama, kemudian timbul komplikasi yang berbeza-beza.

    Rawatan pembedahan yang ketat menggunakan gigi palsu buatan atau pemulihan integriti anatomi, struktur injap tricuspid.

    Regurgitasi injap tricuspid

    Sepanjang hidup seseorang, setiap hari, setiap detik, hati kita, motor dalaman kita melakukan pekerjaan yang luar biasa. Cuba fikirkan: dalam satu hari jantung mengepam sekitar 7200 liter darah...

    Terima kasih kepada kerja jantung kita bahawa setiap organ, setiap sel tubuh manusia menerima nutrien dan oksigen dari darah. Hati bekerja tanpa lelah, harmoni, jelas. Tetapi bagaimana motor kompleks manusia berfungsi? Mari kita fikirkan.

    Apa yang anda perlu ketahui mengenai struktur jantung?

    Struktur jantung manusia

    Pertama sekali, mari kita jelaskan bahawa jantung adalah otot yang mengepam darah ke seluruh badan. Terdapat tiga membran di dalam hati: endokardium - membran dalaman, miokardium - membran otot sebenar, dan perikardium - selaput serous luaran. Jantung diwakili terutamanya oleh membran otot - miokardium. Jantung juga mempunyai 4 bahagian: dua ventrikel dan dua atria, yang dipisahkan oleh partisi. Bahagian kanan (atrium dan ventrikel) dan kiri (atrium dan ventrikel) jantung dibezakan.

    Dari ventrikel kiri, kapal terbesar dalam tubuh manusia berangkat - aorta, yang membawa darah arteri (beroksigen) ke semua sel. Bahagian paru-paru berlepas dari ventrikel kanan, yang membawa darah vena (habis dalam oksigen) ke paru-paru. Darah bergerak dari atria ke ventrikel, dan kemudian dari ventrikel ke kapal.

    Darah yang diperkaya dengan oksigen, meninggalkan jantung, membekalkan tubuh dengannya dan, dengan mengambil produk penguraian toksik yang tidak perlu dari sel-sel semua organ, kembali ke jantung. Aliran darah dalam satu arah diatur oleh injap jantung dan saluran darah. Mereka terbentuk oleh membran endokardial jantung. Terdapat injap tricuspid di antara jantung kanan, kerana 3 sayap dibezakan dalam strukturnya, nama keduanya adalah tricuspid.

    Di antara bahagian kiri terdapat injap mitral atau bicuspid. Injap berfungsi dengan mekanisme bukaan atau pintu: di sistol atria, injap jantung terbuka, dan di sistol ventrikel - mereka ditutup, dengan itu menghalang aliran balik darah yang mundur. Pada kebiasaannya, injap saling berhubung rapat. Tetapi selalunya kerana pelbagai sebab, kongenital atau diperolehi, kerja jantung dan injap terganggu.

    Apabila injap tricuspid menderita?

    Stenosis dan kekurangan tricuspid

    Biasanya, injap tricuspid fleksibel dan tahan lama. Mereka saling berdekatan, tidak membiarkan darah mengalir lagi ke atrium kanan. Tetapi ada sebab yang membawa kepada kenyataan bahawa jurang muncul di antara injap - jarak, kerana darah dari ventrikel kembali memasuki atrium, ada aliran darah atau regurgitasi terbalik.

    Keadaan ini membawa kepada fakta bahawa injap tidak sesuai dengan bentuk kerja dan kegagalannya. Penyebab kekurangan injap tricuspid:

    1. Kongenital
      • penyakit tisu penghubung yang meresap: Sindrom Morphan (ini adalah penyakit serius di mana, selain patologi jantung, perubahan diperhatikan pada sistem saraf, mata, ginjal, paru-paru, dan juga perubahan luaran: perawakan tinggi, anggota badan panjang, jari labah-labah, hipermobiliti sendi, anomali dalam struktur pinggul sendi, kyphosis, scoliosis, terkehel segmen serviks tulang belakang dan lain-lain.)
      • Anomali Ebstein (patologi kongenital lampiran katup tricuspid, mereka diturunkan ke rongga ventrikel kanan, kerana rongga dikurangkan dengan ketara, dan atrium kiri mengembang, sebaliknya, kekurangan trikuspid berlaku)
      • kecacatan jantung kongenital. Secara berasingan, kekurangan injap tricuspid hampir tidak pernah dihadapi. Selalunya ia berlaku dengan kecacatan injap mitral dan aorta.

    Juga, kekurangan tricuspid dapat dibahagikan kepada organik (apabila perubahan langsung pada injap tidak dapat dipulihkan) dan berfungsi (apabila injap tidak terjejas, dan kekurangan itu berlaku kerana peregangan cincin berserat atau pengembangan ruang jantung)

    Bagaimana kaitan regurgitasi dan kekurangan??

    Bergantung pada tahap pengembalian darah dari ventrikel ke atrium, iaitu regurgitasi, membezakan tahap kekurangan injap tricuspid. Semakin banyak regurgitasi, semakin tinggi tahap kekurangan valvular. Tahap regurgitasi memungkinkan untuk menilai ekopardiografi Doppler. Dengan kaedah penyelidikan ini, pergerakan flaps injap dan aliran darah terbalik dapat diperhatikan. Terdapat 4 darjah regurgitasi injap tricuspid:

    • 1 darjah regurgitasi injap tricuspid - pada ekokardiografi dengan doppler, aliran balik darah hampir tidak dapat dilihat. Gred 1 dijumpai walaupun pada orang yang benar-benar sihat dan, jika tidak disertai oleh patologi jantung yang lain, adalah norma;
    • 2 darjah regurgitasi injap tricuspid - aliran darah retrograde mencapai 2 cm dari injap tricuspid;
    • 3 darjah regurgitasi - refluks darah lebih dari 2 cm;
    • Regurgitasi darjah ke-4 - aliran darah retrogradis dilihat di seluruh atrium kanan.

    Apakah gejala kekurangan tricuspid?

    Dispnea luar biasa

    Seperti disebutkan di atas, 1 darjah kekurangan injap tricuspid berlaku pada orang yang tidak mengalami masalah jantung, dan bukan penyakit jika tidak ada lagi patologi jantung. 1 darjah sering dikesan secara kebetulan, semasa pemeriksaan pencegahan. Pesakit tidak mengadu dari sistem kardiovaskular. Semasa pemeriksaan, kadang-kadang denyutan urat leher dapat diperhatikan.

    Dengan kegagalan 2 darjah, pesakit boleh mengemukakan aduan berikut:
    Kelemahan, keletihan, sesak nafas semasa latihan fizikal, berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung, edema bahagian bawah kaki, menarik sakit di bawah tulang rusuk di sebelah kanan, sakit berkala di dada. Pada pemeriksaan, kekuningan kulit, kegatalan, pembengkakan kaki dan kaki, peningkatan hati, pembengkakan dan peningkatan denyutan pada saluran leher dapat diperhatikan. Semasa auskultasi, murmur sistolik terdengar di dasar proses xiphoid.

    Dengan kekurangan darjah tricuspid 3-4 darjah, gejala berkembang: sesak nafas meningkat dan mengiringi pesakit dalam keadaan rehat, loya, muntah, sakit di hipokondrium kanan, asites, hidrotoraks berlaku. 3-4 darjah kekurangan tricuspid - patologi teruk, keadaan umum pesakit bertambah buruk, yang sering berfungsi sebagai petunjuk untuk rawatan pembedahan - prostetik atau pembaikan injap.

    Pembantu dalam diagnosis penyakit?

    X-ray jantung dengan kekurangan tricuspid

    Sebagai tambahan kepada gejala klinikal dan pemeriksaan doktor, kaedah penyelidikan instrumental memberikan bantuan yang sangat berharga dalam diagnosis. Seperti yang disebutkan di atas, 1 darjah regurgitasi injap tricuspid didiagnosis dengan ekokardiografi dengan dopplerografi dalam bentuk sedikit refluks darah ke ventrikel kanan. Dengan kaedah pemeriksaan lain, tidak ada perubahan yang diperhatikan.

    Tetapi dengan tahap regurgitasi kedua, perubahan berikut diperhatikan:

    1. Pada ECG - peningkatan jantung kanan.
    2. Pada roentgenogram - pengembangan bayangan atrium kanan dan pembengkakan vena cava yang unggul.
    3. Semasa melakukan ekokardiografi - peningkatan rongga ventrikel kanan, atrium kanan.
    4. Semasa melakukan ekokardiografi dengan doppler - terdapat refluks darah retrograde ke atrium. Kaedah ini membolehkan anda menetapkan tahap regurgitasi dengan tepat..
    5. Jarang, kateterisasi jantung adalah mungkin untuk tujuan diagnostik dan terapi.

    Cara mengatasi kekurangan tricuspid?

    Pemerhatian oleh pakar kardiologi

    Oleh kerana regurgitasi tahap 1 injap tricuspid bukanlah patologi, tetapi hanya varian norma, maka kekurangan darjah 1 tidak perlu dirawat. Anda perlu berjumpa pakar kardiologi, menjalankan pemeriksaan yang ditentukan olehnya, menjalani gaya hidup sihat dan mengikuti semua cadangan doktor.

    Tetapi jika kekurangan injap tricuspid berkembang dan mencapai angka 2, maka di sini anda tidak boleh melakukan tanpa rawatan perubatan. Dan dengan keparahan manifestasi klinikal dan tidak adanya kesan ubat, rawatan pembedahan juga mungkin dilakukan: prostetik atau plastik injap.

    Apa yang termasuk ubat? Pertama, penghapusan penyebab ketidakcukupan valvular: rawatan penyakit reumatik, endokarditis, memerangi hipertensi, kerana dalam kes ini kekurangan itu adalah penyebab sekunder. Dan menghilangkan punca secara automatik akan menyebabkan peningkatan dalam sistem kardiovaskular..

    Tetapi jika penyebab kerosakan injap adalah utama, maka ia hanya untuk mengatasi perkembangan komplikasi:

    • hipertensi paru,
    • kegagalan jantung,
    • tromboemboli.

    Untuk ini, doktor yang menghadiri memilih rejimen rawatan individu, dengan mengambil kira patologi bersamaan.

    Jangan sekali-kali mengubati diri sendiri. Sekiranya anda didiagnosis dengan "kekurangan injap tricuspid" atau, sebagai kesimpulan, anda membaca "regurgitasi injap tricuspid", jangan berlengah pergi ke pakar kardiologi.

    Kekurangan Tricuspid darjah 1 apa itu - Jantung

    Penerangan Ringkas mengenai Penyakit

    Kekurangan tricuspid adalah kecacatan jantung yang berkembang kerana penutupan tutup injap yang tidak betul, aliran darah terbalik dari ventrikel kanan ke atrium. Terhadap latar belakang regurgitasi berterusan, jumlah dan tekanan diastolik dalam struktur jantung ini meningkat.

    Ini memerlukan hipertrofi dan dilatasi dindingnya. Akibat kerosakan mekanisme pampasan, pesakit mengalami genangan di dalam badan.

    Kekurangan tricuspid sering disertai oleh kecacatan jantung kongenital yang lain. Contohnya, tetingkap bujur terbuka atau cacat septum atrium.

    Sebab-sebabnya

    Gangguan yang dialami boleh berlaku kerana penyakit:

    • reumatik,
    • keradangan berjangkit pada membran dalaman jantung,
    • tumor karsinoid,
    • penyakit yang merosakkan peredaran darah dan memprovokasi peningkatan ventrikel kanan;
    • kecederaan traumatik jantung,
    • komplikasi yang disebabkan oleh pembedahan injap mitral.

    Pelanggaran pada injap boleh berlaku:

    • anomali pada struktur injap atau pelanggaran strukturnya kerana penyakit,
    • kerosakan pada beberapa bahagian mekanisme yang terlibat dalam mengawal injap.

    Patologi yang dipertimbangkan mempunyai klasifikasi tersendiri, yang dinyatakan dalam bentuk berikut.

    Kegagalan primer atau organikIa didiagnosis dalam kes menentukan ubah bentuk atau perubahan struktur lain pada injap.
    Sekunder atau berfungsiDiagnosis sebagai akibat daripada disfungsi komponen alat injap.

    Darjah

    Kekurangan injap dapat dinyatakan dalam pelbagai tahap. Langkah untuk menentukan kedalaman masalah adalah jumlah pengembalian darah (regurgitasi) ke atrium.

    • 1hb. Aliran darah ke belakang ke arah atrium menyentuh katup injap. Tahap pertama penyakit ini dianggap tidak berbahaya dan tidak ada rawatan yang ditetapkan.
    • Ke-2. Patologi darjah kedua menyatakan dirinya dengan menggerakkan jet terbalik lebih jauh dari injap ke jarak dua sentimeter.
    • Ke-3. Sekiranya jet kembali bergerak ke atrium lebih dari dua sentimeter dari permukaan injap, maka pelanggaran ini dirujuk pada tahap ketiga.
    • Ke-4. Darah pada saat regurgitasi di zon atas atrium, yaitu, jet melewati seluruh ruang, menunjukkan tahap keempat penyakit.

    Kekurangan injap tricuspid pada kanak-kanak

    Bayi yang baru lahir dengan regurgitasi yang teruk dan adanya kelainan jantung bersamaan terdedah kepada perkembangan kegagalan ventrikel kanan yang pesat. Selalunya ia membawa maut.

    Bentuk penyakit yang diperoleh berkembang dengan latar belakang komplikasi penyakit lain. Selalunya ia adalah jangkitan streptokokus, yang menyebabkan demam reumatik.

    Antara penyebab kekurangan kanak-kanak lain adalah:

    • bentuk hipertensi akut;
    • penyakit miokardium;
    • kecederaan traumatik;
    • neoplasma malignan.

    Pada peringkat awal, kekurangan injap tricuspid pada kanak-kanak dianggap sebagai ciri anatomi. Tahap pertama proses patologi tidak memerlukan rawatan. Dengan bertambahnya usia, penyakit ini biasanya hilang dengan sendirinya..

    Pada kanak-kanak, patologi yang dimaksudkan selalu didiagnosis bersama dengan kecacatan injap mitral atau aorta. Bayi baru lahir boleh mengalami manifestasi seperti akibat anomali kongenital, yang sudah dijumpai pada bulan-bulan pertama kehidupan dengan kecacatan lain.

    Patologi berbahaya dengan regurgitasi yang teruk sekiranya terdapat keabnormalan organ vital yang terbentuk. Bayi yang baru lahir dengan cepat mula mengalami kekurangan ventrikel kanan. Ini ditunjukkan oleh gangguan pernafasan dan perubahan pada kulit dengan warna biru. Sekiranya tidak mendapat rawatan tepat pada masanya, kanak-kanak itu mati.

    Sekiranya patologi diperoleh, maka itu adalah komplikasi penyakit. Selalunya terdapat jangkitan streptokokus yang menyebabkan lesi reumatik..

    Penyebab utama kelainan anatomi dan fungsi pada kanak-kanak juga merangkumi pelbagai lesi miokardium dan hipertensi yang teruk. Jarang sekali, sebabnya adalah kecederaan dan tumor ganas..

    Sekiranya kanak-kanak mengalami genangan dalam bulatan kecil atau besar, ini boleh menyebabkan disfungsi pelbagai organ dalaman.

    Semasa mendiagnosis kekurangan injap tricuspid bayi pada tahap 1, doktor tidak membunyikan penggera, kerana patologi sederhana ini dianggap sebagai anomali kongenital yang dapat berlalu seiring bertambahnya usia.

    Adalah penting untuk mendiagnosis patologi yang dipertimbangkan tepat pada masanya, kerana dengan rawatan yang mencukupi, bayi akan menjalani gaya hidup sepenuhnya.

    Tanda-tanda kekurangan injap tricuspid

    Pada peringkat awal, penyakit jantung secara praktikal tidak menampakkan diri. Kadang-kadang selepas senaman fizikal, pesakit mencatat penampilan denyutan vena yang kuat di leher. Kesan proses patologi hanya mungkin dilakukan dengan bantuan Dopplerografi. ECG normal tidak menunjukkan perubahan ketara pada jantung.

    Kekurangan injap tricuspid darjah 2 disertai dengan peningkatan jumlah aliran darah terbalik. Gangguan ventrikel kanan menyebabkan peningkatan ukuran jantung. Akibatnya, gambaran klinikal dilengkapi dengan gejala berikut:

    • kehilangan kekuatan, penurunan aktiviti fizikal dan mental;
    • kerap membuang air kecil pada waktu malam;
    • bengkak teruk pada bahagian bawah kaki;
    • dyspnea;
    • rasa berat di bawah tulang rusuk;
    • gangguan dyspeptik.

    Semasa mendengar jantung, murmans pansistolik dan fibrilasi atrium ditentukan.

    Gejala

    Tanda-tanda penyakit ini adalah:

    • manifestasi luaran:
      • warna kulit mempunyai warna biru kekuningan,
      • wajah kelihatan bengkak;
    • dyspnea,
    • kelemahan,
    • hemoptisis,
    • muntah,
    • kembung perut,
    • sakit di bahagian jantung,
    • sujud,
    • keletihan walaupun dengan beban ringan,
    • di kawasan hipokondrium yang betul, rasa berat,
    • gejala kesesakan dalam bulatan besar:
      • pengesanan cecair pleura,
      • bengkak,
      • kemunculan tanda-tanda ascites - cecair terkumpul di tempat yang berlainan badan;
      • pembesaran hati.

    Kaedah Diagnostik

    Pengesanan awal penyakit memainkan peranan langsung dalam kejayaan rawatan, dan juga mempengaruhi jangka hayat pesakit. Oleh kerana kekurangan injap tricuspid darjah 1 hampir tanpa gejala, patologi dikesan hanya setelah peralihannya ke tahap perkembangan seterusnya.

    Diagnosis dimulakan dengan tinjauan pesakit, kajian sejarah perubatannya dan pemeriksaan fizikal. Dengan mengemukakan pelbagai soalan kepada pesakit, doktor menentukan gambaran klinikal, masa permulaan gejala pertama.

    Dia juga perlu mengetahui penyakit mana yang didahului oleh kegagalan. Pemeriksaan luaran biasanya menunjukkan sianosis kulit dan pembengkakan, dan ketika mendengar, pelanggaran irama jantung.

    Sebagai sebahagian daripada diagnosis, beberapa ujian makmal adalah wajib. Antaranya, yang paling bermaklumat adalah ujian darah dan kajian status imunologi pesakit. Menurut hasil ujian makmal, seseorang dapat menilai kehadiran proses keradangan di dalam badan, penyakit paralel.

    Untuk menjelaskan diagnosis, doktor boleh menggunakan kaedah pemeriksaan perkakasan. Ini termasuk:

    1. ECG. Ia dilakukan untuk mengesan peningkatan volume atrium..
    2. Fonokardiogram. Menunjukkan keributan sistolik.
    3. CT Spiral. Memberi gambaran maklumat mengenai otot utama badan.
    4. Roentgenogram. Memberi idea tentang ukuran jantung, menunjukkan kesesakan.
    5. Coronokardiografi Digunakan sebelum pembedahan dan membolehkan anda menilai aliran darah.
    6. Ekokardiografi. Menunjukkan ubah bentuk injap, kehadiran formasi baru padanya.

    Berdasarkan hasil pemeriksaan penuh, doktor mendapat idea mengenai keadaan keadaan injap tricuspid. Kekurangan struktur ini sesuai untuk rawatan hanya pada peringkat awal perkembangan. Pilihan rawatan untuk penyakit ini akan dibincangkan dengan lebih terperinci di bawah..

    Pakar mendengar kehadiran bunyi di kawasan dada. Setelah menganalisis gejala dan keluhan pesakit, kaedah diagnostik instrumental dipilih untuk kajian terperinci mengenai masalah tersebut.

    • Elektrokardiogram. Kaedah ini dapat mengesan pembesaran dan ubah bentuk ruang jantung..
    • Fonokardiografi. Peranti mencatat di atas kertas bunyi yang berkaitan dengan kerja jantung. Peranti menjelaskan data pemeriksaan pesakit dengan stetoskop.
    • Coronarokardiografi Ia membolehkan anda menilai pergerakan aliran darah.
    • Roentgenografi. Adalah mungkin untuk mengesan perubahan ukuran atrium dan vena cava. Konfigurasi jantung ditentukan.
    • Ekokardiografi. Salah satu kaedah utama untuk memeriksa pesakit dengan masalah yang berkaitan dengan operasi injap yang cacat. Kaedah menunjukkan kehadiran regurgitasi, keadaan injap dan sama ada terdapat pelanggaran lain.
    • Imbasan CT. Menunjukkan gambar jantung yang tepat dalam perspektif yang diperlukan. Adalah mungkin untuk memperoleh gambar dalam konteks satah mana pun.
    • Kateterisasi. Kaedah untuk mendiagnosis kekurangan injap jarang digunakan. Peralatan yang memasuki jantung dengan kateter dapat memberikan maklumat terperinci mengenai kelainan dalamannya. Membolehkan anda mengukur tekanan di ruang jantung.

    Rawatan

    Kekurangan injap tricuspid 1 darjah tidak memerlukan terapi. Sekiranya penyakit itu berlanjutan ke tahap perkembangan seterusnya, rawatan ditetapkan kepada pesakit. Ia boleh menjadi perubatan dan operasi. Mereka menggunakan yang terakhir dalam kes yang sangat serius, apabila penggunaan tablet dan suntikan tidak memberikan hasil.

    Sepanjang tempoh rawatan, pesakit mesti mematuhi peraturan berikut:

    1. Berhenti merokok sepenuhnya.
    2. Elakkan keadaan hipotermia dan tekanan.
    3. Ikuti diet untuk mengurangkan tekanan jantung.
    4. Kurangkan intensiti dan jumlah aktiviti fizikal.

    Mematuhi cadangan ini meningkatkan keberkesanan terapi, dan juga merupakan sejenis pencegahan komplikasi.

    Kekurangan injap tricuspid sederhana tidak dianggap sebagai petunjuk untuk pembedahan. Dalam kes ini, rawatan dijalankan dengan menggunakan ubat. Regimen rawatan standard melibatkan penggunaan ubat-ubatan berikut:

    1. Diuretik (Britomar, Hydrochlorothiazide). Menghilangkan genangan dalam badan, mempercepat proses pembuangan cecair.
    2. Persediaan kalium (Panangin, Asparkam). Membantu badan tidak mengumpulkan cecair yang berlebihan.
    3. Dilator vena (Corvaton, Nitrosorbide). Kurangkan beban pada jantung dengan mendepositkan darah.
    4. Antikoagulan (Warfarex, Warfarin).
    5. Glikosida jantung (Digoxin, Korglikon). Membantu dalam memerangi aritmia.
    6. Penyekat beta (Diltiazem, Carvedilol). Kurangkan pengecutan ventrikel kiri.

    Rejimen dos dan dos ubat ditentukan secara individu, dengan mengambil kira keparahan penyakit.

    Sebagai terapi konservatif, pelbagai ubat digunakan, tindakannya bertujuan mencegah kegagalan jantung dan hipertensi paru. Dalam kes ini, pesakit mengambil ubat diuretik, antikoagulan, glikosida jantung dan ubat lain yang bertujuan untuk memudahkan kerja jantung.

    Sekiranya hidrotoraks (pengumpulan cecair) telah didiagnosis, maka tusukan pleura atau saliran dilakukan. Apabila melokalisasikan cecair di rongga perut, mereka menggunakan laparosentesis.

    Kekurangan tricuspid darjah 1 hanya dapat diatasi dengan kaedah konservatif. Campur tangan pembedahan disebabkan oleh gangguan serius dalam kes kekurangan 2-4 darjah. Mereka menggunakan plastik atau prostetik menggunakan prostesis biologi atau buatan..

    Rawatan pembedahan boleh menyebabkan komplikasi yang signifikan dalam bentuk degenerasi prostesis biologi baru atau trombosis. Selalunya endokarditis prostetik berkembang atau blok AV terbentuk..

    Pelanggaran injap tahap pertama tidak memerlukan prosedur perubatan. Dari tahap kedalaman masalah kedua, pesakit memerlukan pertolongan. Penyakit ini dirawat, yang menyebabkan patologi. Ia juga perlu untuk menetapkan rawatan untuk mengurangkan keadaan yang disebabkan oleh komplikasi..

    Sekiranya prosedur perubatan tidak membawa hasil, dan proses patologi diperburuk, maka pembedahan digunakan.

    Terapi

    • Pesakit diberi diet yang dapat mengurangkan tekanan semasa kerja jantung..
    • Jumlah garam dan cairan yang dimakan dalam diet harus dikurangkan..
    • Adalah disyorkan untuk mengurangkan aktiviti fizikal..
    • Dan jika anda harus menjalani banyak beban, maka pilihan dinamik harus dielakkan..
    • Berhenti merokok.
    • Jangan biarkan badan mengalami hipotermia.
    • Cuba elakkan situasi tertekan..

    Ubat

    Dadah yang menyokong keadaan pesakit menghilangkan sejauh mana akibat akibat kekurangan injap:

    • glikosida jantung - menyokong fungsi jantung,
    • ubat-ubatan yang dapat membetulkan metabolisme miokardium;
    • diuretik - diperlukan apabila pembengkakan tisu berlaku kerana genangan;
    • ubat yang mengandungi kalium - membantu untuk tidak mengumpulkan lebihan cecair;
    • Inhibitor ACE - memperbaiki kegagalan jantung.

    Operasi

    Sekiranya pembedahan perlu dilakukan, maka ia berlaku apabila jantung berhenti sepenuhnya. Pakar memutuskan jenis operasi apa yang diperlukan untuk pesakit:

    • pembedahan plastik, yang menghilangkan keburukan, sambil mengekalkan injap yang ada;
    • prostetik - penggantian injap yang rosak dengan prostesis. Ia boleh dibuat buatan atau dari biomaterial..

    Campur tangan pembedahan

    Kekurangan tricuspid Gred 3 dianggap sebagai petunjuk utama untuk campur tangan pembedahan. Juga, pembedahan disyorkan untuk pesakit dengan ubah bentuk injap yang teruk atau kerosakan yang teruk semasa bekerja..

    Apabila alat injap dipelihara, annuloplasti digunakan. Semasa operasi, doktor meletakkan jahitan berbentuk U di kawasan yang rosak.

    Sekiranya campur tangan itu tidak berkesan, terdapat perubahan struktur yang jelas, pesakit diberi perangkap tiruan. Selepas implantasi prostesis, terapi antikoagulan diperlukan..

    Semasa menanam prostesis biologi, ia bersifat jangka pendek. Sekiranya diperbuat daripada aloi perubatan, rawatan kekurangan injap tricuspid memerlukan sedikit lebih lama.

    Komplikasi

    Kurangnya rawatan yang tepat pada masanya boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini. Proses patologi dalam kes ini tidak hanya mempengaruhi injap tricuspid.

    Kekurangan secara beransur-ansur membawa kepada fakta bahawa tubuh mula mencari mekanisme pampasan baru. Oleh itu, dia berusaha mengatasi pelanggaran yang ada.

    Bergantung pada pengabaian penyakit, gangguan berikut mungkin berlaku:

    • pneumonia;
    • pembesaran hati, sirosis;
    • embolisme pulmonari;
    • askites.

    Menurut statistik, komplikasi ini berkembang pada 90% kes.

    Komplikasi juga dibahagikan oleh pakar dalam dua kategori - yang menyusul kerana kekurangan rawatan, dan disebabkan oleh operasi.

    Embolisme pulmonariPembentukan dan pertindihan lengkap lumen arteri dengan trombus dan pemisahan berikutnya.
    Fibrilasi atriumSeperti juga gangguan irama jantung yang lain kerana gangguan pergerakan dorongan elektrik.
    Blok Ventrikular AtriumIa dicirikan oleh kemerosotan pergerakan denyut elektrik.
    Endokarditis berjangkitPembangunan sekunder.
    Embolisme pulmonariGumpalan darah terbentuk di kawasan operasi.
    Keradangan lapisan dalam organ pentingDitunjukkan oleh endokarditis berjangkit.
    Trombosis prostesis biologi atau buatanGumpalan darah terbentuk di dekat injap terpasang, yang menyebabkan aliran darah normal terganggu.
    Ciri pemusnahan prostesis biologiSelalunya memerlukan pembedahan berulang.
    Pengkalsifikasi dengan adanya prostesis biologiMencetuskan pergerakan yang terganggu.

    Rawatan kekurangan injap tricuspid bergantung pada tahap kerosakan, keparahan stasis darah dan faktor lain yang harus dipertimbangkan secara komprehensif.

    Pencegahan

    Pencegahan utamaIa dicirikan dengan mencegah perkembangan kekurangan injap tricuspid, di mana setiap orang mesti melakukan tindakan berikut:
    • Pantau kesihatan anda dan cegah penyakit yang menyebabkan perkembangan patologi yang disajikan, misalnya, rematik atau endokarditis berjangkit.
    • Sekiranya penyakit itu, yang membawa akibat yang menyedihkan yang dijelaskan, sudah didiagnosis, perlu segera memulakan rawatan untuk menghilangkannya.
    • Orang harus menggunakan prosedur pengerasan, yang dilakukan sejak kecil.
    • Adalah perlu untuk merawat rawatan jangkitan kronik dengan berhati-hati. Sebagai contoh, tonsilitis kronik hanya menerima pembedahan membuang tonsil, dan karies gigi - pengisian tepat pada masanya.
    Pencegahan sekunderTermasuk tindakan untuk mencegah penyebaran patologi lebih lanjut dalam bentuk kerosakan organ.

    Di sini, pakar melantik pesakit:

    • Rawatan konservatif dalam bentuk ubat - diuretik, perencat ACE, nitrat, ubat yang mengandungi kalium dan glikosida jantung untuk meningkatkan kadar jantung.
    • Kaedah untuk mencegah kambuh rematik dalam bentuk antibiotik, prosedur pengerasan dan rawatan jangkitan kronik tepat pada masanya.
    • Adalah perlu untuk merawat penyakit yang telah mencetuskan gangguan jantung dengan berhati-hati.
    • Sekiranya kegagalan injap menyebabkan rematik, usaha harus dilakukan untuk mencegah kambuh.
    • Mesti diperhatikan oleh pakar kardiologi.

    Bahagian berikut akan menerangkan secara ringkas apakah kekurangan mitral tricuspid darjah 1, 2, dan 3.