Krisis faraj

Krisis faraj

Cara menangani serangan VVD dan panik

Sekiranya pesakit yang menderita VSD mengalami serangan panik, rawatan herba dan prosedur fisioterapeutik tidak akan membantu. Pemilihan kaedah tertentu berdasarkan ciri individu pesakit. Ahli psikoterapi di Hospital Yusupov dalam kes ini lebih suka terapi tingkah laku kognitif. Ia memberikan hasil yang berterusan. Kelemahan kaedah ini adalah perlunya lawatan mingguan ke ahli terapi, kepentingan penting motivasi peribadi dan penglibatan pesakit dalam proses rawatan. Psikofarmakoterapi memerlukan lebih sedikit masa dan kos bahan, tetapi kaedah ini mempunyai kesan sampingan dan serangan panik yang berulang sering diperhatikan selepas rawatan.

Dalam serangan panik akut pada pesakit yang menderita VVD, dalam kebanyakan kes sudah cukup untuk menenangkan pesakit. Dalam serangan panik yang teruk, benzodiazepin bertindak pendek digunakan. Untuk tujuan ini, gunakan alprazolam dan clonazepam. Ubat ini mempunyai pertalian yang tinggi untuk reseptor benzodiazepin. Tidak seperti antidepresan, yang melegakan serangan panik, tetapi tidak banyak mempengaruhi serangan kegelisahan, alprazolam bukan sahaja menekan kegelisahan kegelisahan, tetapi juga menghilangkan manifestasi psikopatologi dan somatovegetatif dari serangan itu sendiri dan mencegah perkembangan serangan panik. Ubat ini secara praktikal tidak menyebabkan kesan sampingan yang signifikan, mempunyai toleransi yang baik. Alprazolam mula bertindak sejurus selepas permulaan rawatan. Dengan penggunaan yang tidak terkawal, ia menyebabkan ketergantungan dan penarikan dadah. Ubat itu mesti diminum 3-4 kali sehari kerana jangka hayat yang pendek.

Clonazepam juga dengan cepat menghentikan serangan panik, tetapi mempunyai kesan sampingan yang lebih ketara, termasuk mengantuk, gangguan koordinasi pergerakan pelbagai otot, kelemahan otot. Oleh kerana jangka hayat yang lebih lama, "sindrom penarikan" yang kurang jelas diperhatikan. Ubat ini diresepkan 2 kali sehari.

Bersama dengan benzodiazepin dalam serangan panik pada pesakit dengan VSD, ubat ethylmethylhydroxypyridine succinate (mexidol) digunakan. Penggunaan gabungan memungkinkan mengurangkan dos benzodiazepin yang sangat kuat sebanyak 2-3 kali, mengelakkan "sindrom penarikan" dan meningkatkan kemungkinan penggunaan benzodiazepin yang lebih lama.

Bagaimana untuk menghilangkan serangan VVD dan panik? Terapi ubat untuk VVD bertujuan untuk menghilangkan penyebab penyakit. Semasa krisis vegetatif, anda boleh mengambil ubat-ubatan yang mengatur kerja jantung, penenang dan vitamin. Dengan gejala VVD yang teruk, pakar neurologi menetapkan ubat antidepresan dan penenang:

Antidepresan pada beberapa pesakit menimbulkan serangan panik. Dengan VSD, ubat psikotropik membantu: mezapam, frenolone, grandaxin, sonapax. Kaedah pemulihan fizikal berikut berkesan:

  • Urut;
  • Fisioterapi;
  • Akupunktur.

Sistem saraf autonomi dapat diperkuat dengan melakukan renang, kecergasan, bermain ski atau berbasikal. Jalan-jalan yang berguna di udara segar, mendaki di hutan.

Untuk menyingkirkan serangan VVD dan panik, perlu menormalkan gaya hidup:

  • Pergi tidur pada masa yang sama;
  • Tidur sekurang-kurangnya 8 jam pada waktu malam;
  • Pada waktu pagi, lakukan satu set latihan, yang dibuat oleh ahli rehabilitasi hospital Yusupov secara individu untuk setiap pesakit;
  • Berhenti merokok dan minum alkohol.

Jangan menyalahgunakan minuman dan makanan yang mengandungi sejumlah besar kafein (teh, kopi, coklat). Pada waktu malam, lebih baik minum teh herba dengan pudina dan balsem lemon atau susu dengan madu.

Ia mesti dimakan 4-5 kali sehari dalam bahagian kecil. Makan malam tidak boleh lewat dari 2 jam sebelum tidur. Jika tidak, insomnia dan mimpi buruk disediakan. Serangan panik mungkin berlaku setelah bangun..

Sekiranya anda mempunyai gejala dystonia vegetovaskular, hubungi hospital Yusupov. Doktor akan menetapkan diagnosis yang tepat dan menentukan cara menyembuhkan serangan VVD dan panik. Pakar pusat hubungan akan memberi anda masa yang sesuai untuk berjumpa doktor.

Gejala krisis faraj

Keadaan patologi berjalan dengan cepat atau bergelombang. Dalam kes pertama, loya, keinginan untuk muntah, dan kehilangan kesedaran berlaku dengan mendadak. Dalam kursus seperti gelombang, seseorang mengalami keletihan, kelemahan, mengadu muntah berkala, cirit-birit. Walaupun pilihan pertama lebih sukar, lebih mudah untuk didiagnosis dan dirawat. Dalam kes kedua, pesakit dapat mengabaikan gejala untuk jangka masa yang panjang..

Kadang-kadang aura mendahului serangan penghinaan faraj: perasaan kecemasan timbul, kelesuan memberi jalan kepada kegelisahan. Semasa krisis itu sendiri dinyatakan:

  • bradikardia (pengurangan kadar jantung);
  • hipertermia kulit muka;
  • hiperhidrosis (berpeluh berlebihan);
  • penurunan suhu badan;
  • penurunan tekanan (lihat. Hipotensi);
  • sakit perut paroxysmal:
  • kembung perut.

Pesakit mengadu kegelisahan dan panik yang teruk, tangan yang gemetar. Sesak nafas dan irama pernafasan mungkin berlaku..

Ciri-ciri perjalanan krisis pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, krisis berkembang dengan mudah setelah ketakutan yang kuat. Keanehannya ialah terdapat gejala yang mendahului kejadiannya:

  • Sakit kepala yang kuat;
  • pening;
  • migrain;
  • gangguan gastrousus.

Pada masa kanak-kanak, serangan itu tidak lama, tetapi ketidakselesaan setelahnya berlangsung lebih lama. Ia mungkin:

  • kelemahan, kelesuan;
  • loya
  • berpeluh
  • sakit kepala;
  • rasa takut yang membosankan.

Pada orang dewasa, gejala residu jarang berlaku, tetapi krisis lebih parah..

Pencegahan Patologi

Setelah berjaya menjalani rawatan, penting untuk menyatukan kemampuan yang dikembangkan di dalam badan untuk melawan krisis simpatho-adrenal. Langkah pencegahan mungkin bukan faktor penentu dalam menghilangkan kejang, tetapi ia membantu mengurangkan kadar berulang dan melembutkan jalannya

Apa yang anda perlukan untuk membuat tabiat yang baik:

  • tidur dengan lena, yang membolehkan anda berehat sepenuhnya dan terjaga;
  • keluarkan makanan berlemak dan pedas dari diet, makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan, hidangan bijirin, produk susu masam;
  • menolak minuman beralkohol, minuman tenaga, mengurangkan penggunaan kopi;
  • menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah, terutamanya sebelum tidur;
  • kurang menonton TV, duduk di depan komputer, hadkan aliran maklumat negatif;
  • menguatkan sistem saraf dengan baik; mandi kontras;
  • jika terdapat masalah dengan tulang belakang, adalah berguna untuk berunding dengan ahli terapi urut atau kiropraktor;
  • masuk untuk bersukan (tanpa beban berlebihan) atau sekurang-kurangnya meningkatkan aktiviti fizikal;
  • amalkan senaman pernafasan, meditasi;
  • elakkan situasi tertekan, emosi yang tidak menyenangkan;
  • untuk melatih kawalan diri, cuba sentiasa mengawal diri anda dalam keadaan tertekan atau ketika serangan berlaku.

Cara untuk benar-benar menyingkirkan gejala-gejala krisis adrenal memerlukan seseorang untuk mengubah gaya hidupnya secara radikal, sebahagian dengan tabiat kegemarannya, yang kebanyakannya hanya merosakkan tubuh. Tetapi mereka yang pernah mengalami serangan serupa lebih dari sekali mungkin akan memilih antara hidup dalam ketakutan yang berterusan dan hidup dengan batasan yang wajar. Dan itu betul.

Krisis simpatho-adrenal, yang juga disebut serangan panik, adalah salah satu manifestasi jenis hipertensi intrakranial hipertensi (dystonia vegetatif-vaskular).

Keadaan ini kemungkinan besar bukan penyakit, tetapi keadaan yang dinyatakan dalam bentuk serangan akut, yang disertai dengan peningkatan denyut jantung, sakit dada, lonjakan tekanan darah yang tajam, dan juga perasaan takut ketakutan.

Waktu yang paling biasa untuk krisis adalah siang atau malam..

Fakta ini dijelaskan secara sederhana - dalam sehari badan mengumpul keletihan fizikal dan emosi, yang boleh menyebabkan serangan panik..

Baca lebih lanjut mengenai serangan panik dalam bahan kami:

Menurut statistik, gejala serangan panik berlaku pada 45 - 70% populasi dunia, yang merupakan angka yang mengagumkan. Dan selalunya yang pertama.

Serangan panik secara tiba-tiba boleh merumitkan kehidupan mangsa mereka. Ramai yang mengalami kemurungan akibat keadaan sedemikian..

Krisis vegetatif adalah tidak dapat difahami, tidak menyenangkan bagi seseorang, keadaan kegelisahan dengan ketakutan dan pelbagai manifestasi somatik. Pakar Aplikasi.

Punca Krisis

Konsep "krisis" semata-mata atas nama keadaan yang dimaksudkan menunjukkan adanya keadaan yang melampau bagi tubuh yang menyebabkan reaksi negatif. Punca apa yang boleh menyebabkan krisis adrenal bersimpati?

Ini boleh menjadi masalah psikologi dalaman atau fizikal, serta faktor luaran yang menyebabkan gangguan emosi..

Penyebab psikologi dalaman

Serangan panik sering mempengaruhi orang yang terbiasa menekan emosi mereka.

Mereka tidak mampu bertahan sepenuhnya dari pergolakan, baik positif maupun negatif, dan akibatnya hidup dalam keadaan tertekan..

Walau bagaimanapun, emosi yang terkumpul dalam jangka masa panjang dapat mempengaruhi secara negatif bukan hanya keadaan moral seseorang, tetapi juga pada tubuh, mencari jalan keluar dalam serangan simpati-adrenal.

Juga, tabiat buruk boleh dikaitkan dengan kategori faktor pengaruh ini..

Punca fizikal dalaman

Ini merangkumi pelbagai masalah kesihatan yang boleh mencetuskan krisis simpati-adrenal..

  • neoplasma (tumor) di otak kelenjar adrenal, yang menyumbang kepada pembebasan jumlah adrenalin yang tinggi ke dalam darah (dan tanpa mengira keadaan psikologi pesakit);
  • gangguan yang meningkatkan rangsangan bahagian tengah sistem simpatik pada saraf tunjang (tumor saraf tunjang, tulang belakang, iskemia);
  • kehadiran impuls patologi yang berkaitan dengan sistem simpatik dan hipotalamus kawasan otak (serupa dengan kejang epilepsi);
  • kehadiran neuroinfeksi, serta penyakit sebelumnya yang berkaitan dengan neuroinfection;
  • kecederaan kraniocerebral yang dipindahkan;
  • pelanggaran keseimbangan normal hormon di dalam badan;
  • beberapa gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular;
  • beberapa penyakit saluran gastrousus dan sistem pencernaan.

Faktor luaran

Pertama sekali, kategori penyebab ini merangkumi tekanan emosi yang timbul daripada sebarang kejadian yang mempengaruhi pesakit.

Mereka boleh menjadi positif atau negatif (lebih sering menimbulkan serangan panik).

Dengan kejutan psikologi yang kuat, otak memberi arahan kepada kelenjar adrenal untuk melepaskan sejumlah besar adrenalin, yang membawa kepada krisis simpati-adrenal.

Selain itu, faktor luaran mungkin kecenderungan saudara terdekat terhadap serangan panik, yang dapat menyebabkan kecenderungan keturunan.

Harus diingat bahawa faktor yang berlainan dapat menimbulkan krisis simpati-adrenal pada satu pesakit, dan mereka tidak akan selalu sama dengan serangan berulang.

Gejala krisis vaskular

Dengan krisis vaskular, perubahan mendadak dalam pengisian saluran darah dengan darah berlaku, yang merupakan penyebab gangguan peredaran darah periferal dan pusat. Krisis vaskular menampakkan dirinya dalam bentuk serangan atau serangan. Di samping itu, bergantung pada kawasan penyebaran gangguan hemodinamik, krisis vaskular lesi serantau dan sistemik dibezakan. Krisis wilayah meliputi angioedema, angiotrophoneurosis, migrain, yang timbul sebagai akibat dari gangguan bekalan darah ke tisu dan organ. Sistemik adalah krisis hipotonik, autonomi dan hipertensi.

Gejala krisis vaskular dicirikan oleh pelbagai manifestasi klinikal. Sebagai contoh, dengan serangan serebrum, rasa sakit di bahagian kepala tiba-tiba meningkat, mula mengeluarkan suara di telinga. Kemudian pesakit mungkin merasa pening dengan mual dan muntah, kerlipan terbang di depan matanya. Seseorang kehilangan koordinasi dan tekanan darahnya meningkat. Dalam beberapa kes, kepekaan dengan kelumpuhan anggota badan sementara terganggu. Sangat jarang diperhatikan bahawa pesakit sama sekali tidak berorientasi pada waktu dan ruang, dia selalu dalam keadaan mengantuk. Di samping itu, kejang mungkin berlaku, ingatan mungkin terganggu dan kedua-dua jiwa dan kemahiran motor mungkin teruja..

Manifestasi klinikal migrain adalah sakit yang membosankan di kepala, bersifat mendesak, penampilan mual dan kelemahan. Kesakitan di kepala dalam bentuk denyutan di mana-mana separuh daripadanya juga boleh berlaku. Migrain, sebagai peraturan, berlangsung dalam tiga tahap yang berbeza dalam sifat sakit kepala.

Gambaran simptom krisis vaskular sistem autonomi terdiri daripada subspesies mereka. Sebagai contoh, dengan jenis simpatik-adrenal, pesakit mempunyai keadaan yang kuat, teruja, mereka mula menggigil, mereka gelisah, cemas. Terdapat sensasi serangan panik, anggota badan menjadi sejuk, denyut jantung dan tekanan darah meningkat, dan di bahagian kepala dan jantung pesakit mengalami sensasi yang agak tidak menyenangkan. Dengan serangan hiperventilasi, pesakit tiba-tiba mula kehabisan udara, sesak nafas, takikardia cepat berkembang, tekanan meningkat, dan pesakit berkeringat dengan banyak. Di samping itu, otot-otot pada lengan bawah, tangan, kaki dan kaki tegang.

Gejala krisis vaskular jenis vagina dicirikan oleh jantung yang tenggelam, kekurangan udara di paru-paru, pening, mual, dan kelemahan. Dengan berlakunya krisis vaskular, tekanan darah turun dengan mendadak, pesakit berpeluh dan pergerakan usus meningkat. Akibatnya, muntah muncul, tetapi ia tidak melegakan pesakit.

Dengan jenis vegetatif-vestibular, pesakit mengalami loya, muntah, pening, tekanan menurun jika pesakit mengubah kedudukan tubuhnya.

3 Gejala

Dalam krisis vegetatif jenis faraj, proses penghambatan berlaku. Manifestasi ciri keadaan ini:

  • Sebelum serangan, seseorang mula sakit dan pening, gelap mata dan kelemahan muncul.
  • Semasa ia berkembang, jumlah kontraksi jantung berkurang menjadi 50 degupan seminit. Serangan panik disertai dengan penurunan tekanan darah, peningkatan berkeringat, sesak nafas atau kesukaran bernafas. Sistem pencernaan terganggu - loya dan muntah berlaku. Dalam kes yang teruk, seseorang mungkin kehilangan kesedaran.
  • Krisis vegetovaskular disertai oleh gangguan dalam kerja jantung. Peningkatan output jantung atau aritmia dapat diperhatikan..
  • Krisis boleh bertahan hingga 2 jam, tetapi setelah itu timbul perasaan cemas dan takut, sakit kepala dan berpeluh. Dalam beberapa kes, serangan berulang setelah 20 minit.

Krisis faraj biasanya berlaku kerana pengeluaran insulin secara tiba-tiba ke dalam aliran darah, yang menyebabkan penurunan glukosa yang tajam. Kemerosotan keadaan berlaku pada kecepatan kilat, yang dalam kes yang teruk memerlukan perhatian perubatan segera. Kemunculan krisis mungkin berlaku siang dan malam (dalam mimpi).

Tidak kira jenis krisis autonomi dan keparahannya, sistem saraf menderita. Seseorang mengalami kegelisahan dan kegelisahan yang teruk, menjadi mudah marah. Mungkin ada air mata, suasana hati yang buruk dan munculnya sebilangan besar ketakutan. Kepekatan perhatian dan kepantasan berfikir semakin menurun, yang menjadikan keupayaan bekerja sangat rendah.

Krisis adrenal simptomatik - apakah itu dan bagaimana ia dimanifestasikan?

Krisis adrenal simptomatik atau serangan panik adalah manifestasi dystonia vegetatif-vaskular hipertensi.

Keadaan ini tidak dapat dikenali sebagai penyakit - ia adalah serangan yang disertai oleh:

  • berdebar-debar;
  • sakit di dada;
  • tekanan darah tinggi;
  • ketakutan.

Pada dasarnya, krisis muncul pada waktu petang atau malam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh sangat habis secara fizikal dan mental, yang menyumbang kepada serangan panik.

Apa yang berlaku pada tubuh manusia semasa bermulanya krisis:

    Manifestasi fizikal pelanggaran:

  • sakit kepala;
  • fungsi pernafasan terjejas;
  • kekurangan oksigen;
  • formasi;
  • kepekaan kulit terganggu;
  • lengan dan kaki menjadi sejuk;
  • demam.
  • pada masa ini, orang tersebut mengalami peningkatan rembesan adrenalin.
  • Manifestasi pelanggaran emosi:

    • serangan ketakutan;
    • nampaknya manusia bahawa kematiannya sudah hampir;
    • ngeri timbul yang tidak dibenarkan oleh apa-apa;
    • kepercayaan pada orang hilang;
    • ada rasa takut akan bahaya.
  • Secara keseluruhan, keadaan ini berlangsung tidak lebih dari dua jam, tetapi bagi sebilangan pesakit, nampaknya krisis ini berlangsung lebih dari 10 jam. Semasa krisis, tubuh pesakit mengalami tekanan yang hebat. Serangan berakhir dengan tiba-tiba, pesakit setelah krisis mencatat kelemahan, keletihan.

    Semasa tempoh krisis, buah pinggang mengalami tekanan tinggi - pesakit sering mengeluarkan air kencing, sementara pembuangan menjadi ringan.

    Setelah serangan selesai, para pakar mengesyorkan untuk menjadi tenang sepenuhnya, cuba mengalihkan perhatian dan berehat, misalnya membaca atau bertafakur. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka pemikiran mengenai krisis yang ditangguhkan dapat menimbulkan serangan baru, yang sangat tidak diingini.

    Rawatan krisis jenis ini dapat dilakukan dengan berkesan, anda hanya perlu mendapatkan bantuan yang tepat pada masanya. Rawatan diri dalam keadaan sedemikian tidak diingini. Semua ubat dan ubat harus diresepkan secara eksklusif oleh doktor setelah pemeriksaan awal.

    Dadah membantu pesakit menyingkirkan patologi ini dan memulihkan keadaan. Juga perhatikan hakikat bahawa jika pesakit tidak mahu menyingkirkan keadaan ini, maka terapi tidak akan berkesan. Kerjasama doktor dengan pesakit akan membantu mengatasi faktor-faktor yang memprovokasi..

    Bagaimana krisis faraj ditunjukkan dan dirawat pada kanak-kanak dan orang dewasa

    Mengapa penyakit ini berlaku?

    Sebab-sebab krisis insulin vagina tidak difahami sepenuhnya, walaupun diketahui secara pasti bahawa dystonia neurocircular (vegetovaskular) mempunyai kesan yang signifikan terhadap perkembangannya. Setiap pesakit kedua dengan VVD kadang-kadang mengalami krisis. Orang yang sihat kurang terdedah kepada keadaan ini..

    Doktor mengenal pasti beberapa sebab utama:

    • Kecederaan kepala;
    • Minum dan merokok;
    • Diet tidak seimbang;
    • Osteochondrosis tulang belakang serviks;
    • Beban mental, emosi dan fizikal;
    • Patologi sistem saraf;
    • Penyakit jantung dan sistem kardiovaskular (mis. Disfungsi jantung autonomi);
    • Kecenderungan keturunan;
    • Penyakit sistem endokrin (hiperteriosis, hipotiroidisme, diabetes mellitus, dan lain-lain);
    • Ciri keperibadian (hipokondria, peningkatan kegelisahan);
    • Penyalahgunaan kafein;
    • Penyakit berjangkit yang teruk;
    • Gangguan mental;
    • Neurosis.

    Gejala

    Kerana kenyataan bahawa penghambatan adalah dominan dengan paroxysm ini, penyakit ini mempunyai sejumlah gejala khusus berikut:

    • Sebelum serangan dan pada awalnya, pesakit kelihatan lemah, gelap mata, pening.
    • Ketika keadaan paroxysmal berkembang, penurunan frekuensi SS (denyut jantung) menjadi 40-50 denyutan / min, berpeluh, sesak nafas dan / atau sesak nafas, penurunan tekanan darah, dan penurunan suhu badan dapat diperhatikan. Dorongan kerap buang air besar diperhatikan, di puncak - muntah, yang tidak membawa kelegaan. Dalam kes yang jarang berlaku, seseorang kehilangan kesedaran.
    • Selalunya, krisis insulin vagina disertai oleh pelbagai gangguan aktiviti jantung: aritmia, extrasystoles, peningkatan output jantung, dll..
    • Selepas krisis, yang dapat berlangsung hingga 1-2 jam, berpeluh biasanya tetap ada, disertai dengan kegelisahan dan ketakutan kematian, sakit kepala, sesak nafas, sakit dan rasa tidak selesa di peritoneum. Kadang-kadang serangan diulang selepas 10-20 minit. Keadaan ini disebut krisis faraj seperti gelombang..

    Penyakit pada kanak-kanak

    VVD biasanya didiagnosis pada masa kanak-kanak (berumur 10-14 tahun). Menurut statistik, kira-kira 20% kanak-kanak menderita patologi ini. Penyebab perkembangan penyakit ini boleh menjadi komplikasi kelahiran, masalah dengan kesihatan ibu semasa kehamilan, penyakit yang dipindahkan pada masa bayi.

    Pada kanak-kanak yang sihat, krisis vagoinsular paling sering berlaku dengan latar belakang pergolakan emosi. Sekiranya kanak-kanak itu didiagnosis menghidap VVD, salah satu faktor di atas mungkin menjadi penyebab berlakunya paroxysm.

    Gejala paroxysm pada kanak-kanak adalah:

    • Gangguan pada usus (muntah, kembung);
    • Pucat;
    • Sakit kepala;
    • Keletihan cepat;
    • Suhu badan berubah.

    Penyakit pada kanak-kanak (terutama usia prasekolah) berlalu dengan cepat - dalam 10-20 minit. Pada usia 5 tahun, keadaan paroxysmal boleh menjadi asimtomatik sama sekali.

    Cara merawat

    Biasanya, diagnosis "VVD dengan krisis insular vagina" tidak menimbulkan kesulitan bagi pakar, tetapi diagnosis pembezaan semestinya dilakukan, kerana Doktor diminta untuk mengecualikan patologi jantung, sistem saraf pusat dan gangguan mental.

    Terapi khusus untuk penyakit ini belum dikembangkan, ubat-ubatan diresepkan bergantung kepada gejala dan keluhan pesakit. Langkah-langkah utama untuk memerangi IRR dan krisis yang timbul adalah:

    • Tidur yang sihat (sekurang-kurangnya 8 jam);
    • Pemakanan yang betul;
    • Riadah;
    • Kelas kecergasan;
    • Prosedur air (mandi kontras, urutan air, kolam);
    • Dengan vasospasme, tetapkan antispasmodik, sebagai contoh, Dibazol;
    • Dengan tekanan darah rendah - ubat tonik (tingtur Eleutherococcus, serai, ginseng, kafein);
    • Sekiranya pening berlaku, betagistin (Betaserk, Vestibo) diresepkan 8-24 mg 2-3 kali sehari;
    • Sekiranya, kerana jangkaan krisis lain, pesakit mengalami keadaan kecemasan, doktor menetapkan ubat yang memperbaiki peredaran serebrum (Anfiven, Nootropil). Dalam kes lanjut, antidepresan ditetapkan.

    Ambulans

    Apabila pendahulu krisis insulin vagina muncul, pesakit harus diletakkan dalam kedudukan mendatar. Sekiranya muntah tidak diperhatikan, dan pesakit sangat gugup, anda boleh memberinya ubat penenang tindakan ringan (misalnya, glisin), tetapi hanya jika tekanan darah tidak turun ke angka kritikal.

    Sekiranya kehilangan kesedaran, anda harus menghubungi ambulans dan memantau pesakit sehingga doktor tiba. Sekiranya seseorang dalam keadaan tidak sedarkan diri memulakan serangan muntah, perlu memusingkan kepalanya ke sisi dan memberi jalan keluar untuk muntah.

    Rawatan perubatan VVD pada orang dewasa

    Rawatan dystonia vegetovaskular dijalankan terutamanya mengikut gejala. Mustahil untuk mengatakan dengan tepat ubat mana yang akan diresepkan untuk rawatan, bergantung kepada ciri kes, ubat tersebut dipilih hanya setelah pemeriksaan pesakit.

    Antidepresan dan penenang ditetapkan terlebih dahulu. Dos dipilih berdasarkan keparahan gejala. Sebagai tambahan kepada mereka, ubat antihipertensi diresepkan, atau, sebaliknya, kafein untuk meningkatkan tekanan darah. Vitamin B, ginseng dan beta-blocker dianggap wajib.

    Ubat-ubatan Nootropik (seperti Nootropil, Piracetam), yang memiliki kemampuan untuk meningkatkan proses tenaga dan bekalan darah ke otak, meningkatkan daya tahan otak terhadap kelaparan oksigen, merupakan kelompok khusus dalam rawatan VVD. Ubat ini mengaktifkan fungsi intelektual, meningkatkan ingatan otak. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mengambilnya sendiri.

    Pertimbangkan beberapa ubat yang digunakan dalam rawatan dystonia vegetatif-vaskular:

    1. Berterusan. Ia mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan..
    2. Pas baru. Penyediaan herba mempunyai kesan penenang yang ketara, membantu memerangi ketakutan dan kegelisahan.
    3. Corvalol. Menenangkan badan, membantu menormalkan tidur. Ia juga mempunyai kesan santai yang ringan..
    4. Valokormida. Ia mempunyai kesan antispasmodik, santai dan kardiotonik (mengurangkan beban pada jantung). Memperbaiki kegembiraan sistem saraf.
    5. Normatens. Ejen yang melawan tekanan darah tinggi. Juga, ubat ini menyebabkan vasodilatasi, meminimumkan daya tahan keseluruhan saluran periferal. Menjadikan tidur fisiologi lebih mendalam.
    6. Asafen. Menghilangkan kegelisahan, memperbaiki mood, menghilangkan kesedihan.
    7. Vinpocetine. Ubat yang meningkatkan peredaran serebrum. Menghasilkan kesan vasodilating.

    Oleh itu, julat ubat yang digunakan untuk merawat VVD cukup luas. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, bersama dengan rawatan penyakit yang mendasari, perlu melakukan terapi simptomatik yang berkesan yang bertujuan menghentikan manifestasi menyakitkan VVD.

    Rawatan alternatif untuk dystonia vaskular vegetatif

    Penggunaan kaedah alternatif dikelaskan bergantung pada jenis VVD:

    1. Dalam gangguan vegetatif jenis hipotonik, ramuan herba seperti ginseng, aralia, sandwort, zamariha, eleutherococcus, safflower levze, juniper, bearberry, magnolia vineine, lingonberry digunakan. Mereka direka untuk meningkatkan kesejahteraan dan meningkatkan tekanan..
    2. Dalam gangguan jenis hipertonik atau campuran, sediaan dan tumbuhan herba dengan kesan menenangkan banyak digunakan: pudina, valerian, sage, motherwort, peony root, lemon balm, hop. Herba ini, sebaliknya, melegakan dan menurunkan tekanan darah..

    Dystonia Vegeto-vaskular terutamanya merupakan gangguan sistem saraf. Oleh itu, dalam kebanyakan kes, rawatan VVD dengan ubat-ubatan rakyat didasarkan pada penggunaan ubat penenang ubat penenang dengan fungsi menormalkan tekanan darah dan aktiviti otot jantung.

    1. Diambil dalam jumlah yang sama, bunga calendula, akar dan rimpang valerian, biji jintan, motherwort, biji dill, gaul hingga sebati. Pengumpulan 1 sudu teh setiap 200 ml air mendidih, biarkan selama dua jam, tapis. Gunakan dengan dystonia vegetatif - vaskular 4-5 kali selama 1 sudu besar. sudu sehari.
    2. Kami menggunakan 0,5 pecahan buah juniper, 0,5 pecahan rimpang calamus, 2 pecahan pinggul mawar, 2 pecahan rumput yarrow, 1 bahagian daun strawberry, 1 bahagian ramuan Veronica, 1 bahagian St John's wort, 1 bahagian bunga chicory, campurkan. Ambil 2 sudu besar. l pengumpulan, tambahkan 500 ml air mendidih, tekan dalam termos semalaman. Kami menapis dan mengambil infus dalam 3 dos semasa perut kosong.
    3. Tuduhan Motherwort. Ambil 40-50 tetes 3-4 kali sehari. Dari segi keberkesanannya, ubat ini lebih unggul daripada warna valerian. Ia melegakan kesakitan di jantung, melegakan kejutan saraf dan degupan jantung..
    4. Anda perlu mencampurkan 200 ml Cahor semulajadi, madu dan jus wortel, bawang putih, lemon, lobak dan bit segar. Ubat semacam itu diambil dalam 15 ml (sudu besar) setengah jam sebelum sarapan, makan tengah hari dan makan malam.
    5. Rimpang parut valerian - 15 g, yarrow - 50 g, balsem lemon - 10 g tuangkan 1 liter air panas, masukkan api kecil dan rebus selama 20 minit, tapis. Minum rebusan dengan dystonia vegetatif-vaskular 150 ml 3 kali sehari sebelum makan.
    6. 200 g aprikot kering, 25 g walnut, kismis tanpa biji, buah ara - lebih baik kering, potong semuanya. Gunakan 1 kali sehari selama 1 sudu besar. sudu dibasuh dengan kefir. Kursus rawatan adalah satu bulan, berehat 1 minggu dan ulangi. Campuran ini berguna untuk dystonia vegetatif - vaskular dan juga mempunyai rasa.
    7. Satu gelas biji dill dan 10 g akar valerian kering yang dicincang, tuangkan 1 liter air mendidih dalam termos, biarkan selama dua hari, tapis, kemudian tambahkan 50 g madu, saring. Minum 2 sudu besar. sudu sebelum makan.

    Herba penyembuh tidak menyebabkan ketagihan dan ketagihan, ia boleh diminum dalam jangka masa yang lama. Mereka mempunyai kesan terapi ringan pada badan; sebagai tambahan, adalah mungkin untuk menentukan dengan cepat sama ada ia sesuai untuk rawatan dalam setiap kes. Walaupun begitu, sebelum anda mula menggunakan ubat-ubatan rakyat, perlu dijelaskan keberadaan kontraindikasi untuk doktor anda.

    Rawatan gejala krisis faraj

    Pendekatan moden untuk rawatan krisis faraj

    Tubuh manusia adalah mekanisme yang serius dan saling berkaitan yang bertindak balas dengan cepat dan cepat terhadap sebarang perubahan yang datang dari dalam dan luar..

    Dalam situasi kritikal, tubuh boleh berkelakuan dengan cara yang paling tidak dapat diramalkan, mewujudkan apa yang disebut sebagai krisis.

    Sistem saraf autonomi seseorang dapat dengan cepat memberikan isyarat refleks, yang dapat diselaraskan atau tidak diselaraskan, mengubah kerja organ dalaman sepenuhnya atau melumpuhkannya.

    Krisis boleh berlaku bergantung pada pelbagai faktor, tetapi selalunya penyebab kejadiannya adalah penyakit kongenital, situasi tertekan, keadaan hidup yang buruk.

    Perubahan persekitaran yang serius atau ancaman dramatik terhadap kehidupan boleh mencetuskan penyakit..

    Ini dapat memberi permulaan kepada perkembangan krisis yang mengintai tubuh manusia sejak sekian lama..

    Secara ringkas mengenai krisis

    Krisis vagoinsular adalah salah satu jenis krisis dalam kegagalan sistem saraf autonomi badan manusia.

    Selalunya, kejadiannya dikaitkan dengan pelepasan dos insulin yang besar ke dalam darah secara tiba-tiba. Reaksi sedemikian membawa kepada penurunan kadar glukosa dan, dengan demikian, penurunan kesejahteraan secepat kilat.

    Bagaimana sindrom itu menampakkan dirinya?

    Krisis Vaginsular mungkin mempunyai gejala yang dinamik.

    Selalunya, pesakit mengalami peningkatan suhu, demam, mual, berpeluh berlebihan, kemerahan pada kulit, bradikardia, nadi lemah, sakit perut, sakit perut.

    Sekiranya krisis berlaku secara tiba-tiba, maka paling sering ia muncul dalam bentuk serangan mual atau pingsan yang tajam.

    Sekiranya gangguan berlaku dalam gelombang, maka seseorang mungkin merasa keletihan yang teruk, muntah berkala, najis longgar yang banyak.

    Walaupun selepas hilangnya gejala ini, peningkatan kesejahteraan tidak berlaku dalam jangka masa yang lama. Sistem kardiovaskular, pernafasan dan saraf, serta saluran gastrointestinal terjejas teruk..

    Seseorang merasakan kegelisahan dan panik yang teruk, perasaan lemah dan lemah muncul, pernafasan sesat, sesak nafas muncul.

    Pada kanak-kanak, gejala sering mendahului sakit kepala dan migrain yang teruk. Ia dapat berkembang secara aktif pada kanak-kanak berusia 10-12 tahun setelah ketakutan atau pergolakan emosi yang kuat.

    Bagaimana dystonia vegetatif-vaskular menampakkan dirinya - tanda dan gejala VSD, yang mesti diketahui oleh semua orang.

    Pertolongan cemas

    Terlepas dari bagaimana serangan krisis vagoinsular berjalan, pertama sekali perlu menghubungi ambulans atau doktor untuk mencegah kemungkinan kemerosotan keadaan yang lebih lanjut.

    Pesakit mesti diletakkan padat, sebaiknya diletakkan di permukaan lembut yang rata, sambil menanggalkan semua kerah dan butang yang boleh menyukarkan atau memperlahankan irama pernafasan.

    Sekiranya boleh, berikan pesakit akses maksimum udara segar, sapukan sejuk ke badan, cubalah menenangkannya jika orang itu tiba-tiba panik atau gangguan saraf dari gejala sebelumnya.

    Sebaiknya berikan titisan atau tablet clonidine, validol, valerian atau valocordin.

    Rawatan yang mungkin

    Rawatan penghinaan terhadap vagina terutamanya bertujuan untuk menghilangkan sebahagian atau sepenuhnya semua kemungkinan faktor yang menjadi agen penyebab dan punca keadaan badan ini.

    Pertama sekali, doktor memberi perhatian kepada persekitaran, irama kerja seseorang, ketagihan dan gaya hidupnya.

    Untuk melegakan krisis vagina, penggunaan ubat biasanya tidak diperlukan.

    Untuk melakukan ini, anda perlu mulai menjalani gaya hidup sihat, makan dengan betul, menjalani rejimen harian, melakukan latihan fisioterapi dan aktiviti fizikal yang sederhana.

    Kehidupan seks yang teratur dan tidur 8 jam yang tenang dan tepat setiap hari juga dapat mencegah krisis..

    Sekiranya gangguan itu teruk, maka doktor boleh menetapkan prosedur ubat tertentu.

    Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, pesakit boleh diberi kursus psikoterapi dan gimnastik pernafasan, yang akan membantu menjadikan keadaan badan menjadi nada, dan sistem saraf agar teratur.

    Untuk kesan cepat mencegah krisis jenis ini, adalah kebiasaan pemberian seduxen, atropin, cordiamine, pantocrine dan ephedrine secara intramuskular.

    Untuk menyatukan hasilnya, pesakit juga dapat dikaitkan dengan ubat untuk kegunaan dalaman: ginseng tincture, Eleutherococcus extract, valerian tincture.

    Sekiranya disyaki krisis baru, doktor menasihatkan agar menyuntikkan larutan glukosa secara intravena atau minum teh kuat manis.

    Dengan pening dan loya yang teruk, larutan haloperidol dan dedalon diresepkan secara intramuskular.

    Alternatifnya ialah tablet Aeron, yang harus diminum 3-4 kali sehari..

    Komplikasi dan risiko yang menyertai gangguan ini

    Bahaya utama jenis dystonia vegetovaskular ini adalah kemungkinan berlakunya krisis berulang setelah jangka waktu tertentu.

    Malangnya, rawatan yang ada belum memberikan hasil mutlak walaupun dengan campur tangan tepat waktu dan pemantauan berterusan terhadap badan.

    Lebih sering daripada tidak, seseorang membawa dirinya ke kejang berikutnya yang timbul dari sindrom "kegelisahan harapan". Oleh kerana krisis yang dialami selalu meninggalkan kesan yang agak terang dan tidak menyenangkan dalam ingatan.

    Tubuh yang sihat sepenuhnya dapat mula menimbulkan gejala berulang dengan selalu merasa takut untuk mengalaminya lagi..

    Orang yang mengalami krisis mula menjalani gaya hidup yang berbeza, berusaha menghindari potensi bahaya dan kegelisahan..

    Selalunya ini menjadi tempat atau tempat yang tidak diketahui oleh sebilangan besar orang ramai. Setelah mengalami krisis keputihan, mereka mengembangkan agoraphobia sendiri dan tidak lagi menjadi peserta aktif dalam masyarakat..

    Rawatan tepat pada masanya membantu mengeluarkan orang dari perasaan tidak peduli dan depresi, sekali lagi meningkatkan aktiviti sosial mereka.

    Apa yang perlu ditambah

    Hari ini, penyakit ini bukanlah hukuman atau penyakit yang mematikan, namun, untuk menghentikan sepenuhnya perkembangan dan perkembangan dystonia ini masih tidak realistik dari sudut perubatan.

    Pendekatan yang tepat pada masanya, tepat dan mencukupi untuk kesihatan anda dan kawalan yang betul akan selalu membantu anda merasa normal dan mencegah akibat serius dan perubahan global dalam kesihatan tubuh.

    Untuk mencegah perkembangan gangguan, disarankan untuk menjalani gaya hidup yang tenang dan terukur, tanpa menimbulkan rasa takut dan panik dengan keadaan kehidupan seharian atau kejutan saraf.

    Keharmonian hidup dan kawalan penuh sistem saraf akan membolehkan anda melupakan krisis vagoinsular selama-lamanya.

    Bagaimana krisis faraj ditunjukkan dan dirawat pada kanak-kanak dan orang dewasa

    Krisis Vagoinsular adalah keadaan patologi badan yang berlaku dengan latar belakang pemburukan dystonia vegetovaskular (VVD). Paroxysm semacam itu dicirikan oleh gangguan sementara sistem autonomi: proses penghambatan dan kegembiraan berhenti secara konsisten, terdapat konflik saraf simpatik dan parasimpatis.

    Mengapa penyakit ini berlaku?

    Sebab-sebab krisis insulin vagina tidak difahami sepenuhnya, walaupun diketahui secara pasti bahawa dystonia neurocircular (vegetovaskular) mempunyai kesan yang signifikan terhadap perkembangannya. Setiap pesakit kedua dengan VVD kadang-kadang mengalami krisis. Orang yang sihat kurang terdedah kepada keadaan ini..

    Doktor mengenal pasti beberapa sebab utama:

    • Kecederaan kepala;
    • Minum dan merokok;
    • Diet tidak seimbang;
    • Osteochondrosis tulang belakang serviks;
    • Beban mental, emosi dan fizikal;
    • Patologi sistem saraf;
    • Penyakit jantung dan sistem kardiovaskular (mis. Disfungsi jantung autonomi);
    • Kecenderungan keturunan;
    • Penyakit sistem endokrin (hiperteriosis, hipotiroidisme, diabetes mellitus, dan lain-lain);
    • Ciri keperibadian (hipokondria, peningkatan kegelisahan);
    • Penyalahgunaan kafein;
    • Penyakit berjangkit yang teruk;
    • Gangguan mental;
    • Neurosis.

    Gejala

    Kerana kenyataan bahawa penghambatan adalah dominan dengan paroxysm ini, penyakit ini mempunyai sejumlah gejala khusus berikut:

    • Sebelum serangan dan pada awalnya, pesakit kelihatan lemah, gelap mata, pening.
    • Ketika keadaan paroxysmal berkembang, penurunan frekuensi SS (denyut jantung) menjadi 40-50 denyutan / min, berpeluh, sesak nafas dan / atau sesak nafas, penurunan tekanan darah, dan penurunan suhu badan dapat diperhatikan. Dorongan kerap buang air besar diperhatikan, di puncak - muntah, yang tidak membawa kelegaan. Dalam kes yang jarang berlaku, seseorang kehilangan kesedaran.
    • Selalunya, krisis insulin vagina disertai oleh pelbagai gangguan aktiviti jantung: aritmia, extrasystoles, peningkatan output jantung, dll..
    • Selepas krisis, yang dapat berlangsung hingga 1-2 jam, berpeluh biasanya tetap ada, disertai dengan kegelisahan dan ketakutan kematian, sakit kepala, sesak nafas, sakit dan rasa tidak selesa di peritoneum. Kadang-kadang serangan diulang selepas 10-20 minit. Keadaan ini disebut krisis faraj seperti gelombang..

    Penyakit pada kanak-kanak

    VVD biasanya didiagnosis pada masa kanak-kanak (berumur 10-14 tahun). Menurut statistik, kira-kira 20% kanak-kanak menderita patologi ini. Penyebab perkembangan penyakit ini boleh menjadi komplikasi kelahiran, masalah dengan kesihatan ibu semasa kehamilan, penyakit yang dipindahkan pada masa bayi.

    Pada kanak-kanak yang sihat, krisis vagoinsular paling sering berlaku dengan latar belakang pergolakan emosi. Sekiranya kanak-kanak itu didiagnosis menghidap VVD, salah satu faktor di atas mungkin menjadi penyebab berlakunya paroxysm.

    Gejala paroxysm pada kanak-kanak adalah:

    • Gangguan pada usus (muntah, kembung);
    • Pucat;
    • Sakit kepala;
    • Keletihan cepat;
    • Suhu badan berubah.

    Penyakit pada kanak-kanak (terutama usia prasekolah) berlalu dengan cepat - dalam 10-20 minit. Pada usia 5 tahun, keadaan paroxysmal boleh menjadi asimtomatik sama sekali.

    Cara merawat

    Biasanya, diagnosis "VVD dengan krisis insular vagina" tidak menimbulkan kesulitan bagi pakar, tetapi diagnosis pembezaan semestinya dilakukan, kerana Doktor diminta untuk mengecualikan patologi jantung, sistem saraf pusat dan gangguan mental.

    Terapi khusus untuk penyakit ini belum dikembangkan, ubat-ubatan diresepkan bergantung kepada gejala dan keluhan pesakit. Langkah-langkah utama untuk memerangi IRR dan krisis yang timbul adalah:

    • Tidur yang sihat (sekurang-kurangnya 8 jam);
    • Pemakanan yang betul;
    • Riadah;
    • Kelas kecergasan;
    • Prosedur air (mandi kontras, urutan air, kolam);
    • Dengan vasospasme, tetapkan antispasmodik, sebagai contoh, Dibazol;
    • Dengan tekanan darah rendah - ubat tonik (tingtur Eleutherococcus, serai, ginseng, kafein);
    • Sekiranya pening berlaku, betagistin (Betaserk, Vestibo) diresepkan 8-24 mg 2-3 kali sehari;
    • Sekiranya, kerana jangkaan krisis lain, pesakit mengalami keadaan kecemasan, doktor menetapkan ubat yang memperbaiki peredaran serebrum (Anfiven, Nootropil). Dalam kes lanjut, antidepresan ditetapkan.

    Ambulans

    Apabila pendahulu krisis insulin vagina muncul, pesakit harus diletakkan dalam kedudukan mendatar. Sekiranya muntah tidak diperhatikan, dan pesakit sangat gugup, anda boleh memberinya ubat penenang tindakan ringan (misalnya, glisin), tetapi hanya jika tekanan darah tidak turun ke angka kritikal.

    Sekiranya kehilangan kesedaran, anda harus menghubungi ambulans dan memantau pesakit sehingga doktor tiba. Sekiranya seseorang dalam keadaan tidak sedarkan diri memulakan serangan muntah, perlu memusingkan kepalanya ke sisi dan memberi jalan keluar untuk muntah.

    Krisis vagina - gejala, rawatan, pencegahan

    Krisis Vaginsular adalah kerosakan sistem saraf autonomi.

    Punca kejadiannya adalah penyakit kongenital atau tekanan..

    Dalam situasi kritikal, krisis seperti itu mungkin berlaku..

    Laman web ini memberikan maklumat latar belakang. Diagnosis dan rawatan penyakit yang tepat mungkin dilakukan di bawah pengawasan doktor yang teliti. Sebarang ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan, serta kajian terperinci mengenai arahan! Di sini anda boleh membuat janji temu dengan doktor.

    Gejala dan tanda

    Serangan itu berlaku dengan latar belakang pelepasan insulin yang tajam ke dalam darah. Akibatnya, dengan cepat, segera, kadar gula turun, seseorang merasa tidak sedap.
    Ini adalah krisis berbahaya yang memerlukan perhatian perubatan segera..

    Jika tidak, kematian mungkin..

    Lebih sering, penyakit ini muncul pada orang dengan vagotonia, apabila terdapat nada nada parasympatetik dari sistem saraf autonomik berbanding simpatik.

    Gejala krisis seperti itu:

    • Kelemahan umum.
    • Ia semakin gelap di mata saya.
    • Berpeluh bertambah.
    • Loya.
    • Pening.
    • Neraka akan turun.
    • Terasa panas di seluruh badan, demam.
    • Nadi melambatkan.
    • Tompok-tompok merah pada kulit.

    Serangan boleh berlaku secara tiba-tiba atau tumbuh dalam gelombang. Dalam kes pertama, ia disertai dengan loya atau pengsan tajam. Pada detik - anda merasa sangat letih, kerap ada keinginan untuk muntah, ada gangguan semasa buang air besar - banyak.

    Dengan latar belakang serangan, sistem penting seperti itu sangat menderita:

    • Kardiovaskular;
    • Pernafasan
    • Saluran gastrousus.

    Dengan latar belakang terlalu banyak kerja dan kegelisahan, tekanan, serangan menjadi lebih kerap. Dalam beberapa hari setelah krisis, pesakit merasa terbeban, ada kelainan umum, kelemahan di seluruh badan.

    Pada masa kanak-kanak, krisis faraj juga mungkin berlaku. Daripada gejala tersebut, sakit kepala dan migrain yang teruk dibezakan. Serangan pada masa kanak-kanak dari 10 hingga 12 tahun adalah mungkin dengan latar belakang ketakutan yang teruk atau akibat kejutan emosi.

    Syarat

    Serangan berlaku dengan latar belakang keadaan berikut:

    • Ciri kongenital sistem saraf autonomi, kecenderungan keturunan ibu.
    • Psikotaip - ekstrovert atau introvert.
    • Lebihan arah emosi, psikologi dan fizikal.
    • Pemakanan yang tidak betul. Akibatnya, kegemukan, kolesterinemia berkembang..
    • Penyakit jantung dan vaskular.
    • Penyakit gastrousus.
    • Gangguan hormon.
    • Jangkitan saraf.
    • Kecederaan kepala.
    • Tabiat buruk.

    Rawatan

    Untuk menyembuhkan pesakit, perlu mengenal pasti dan menghilangkan faktor-faktor yang menjadi agen penyebab dan punca serangan.
    Doktor, memeriksa pesakit, pertama kali mengetahui tentang adanya tabiat buruk, pesakit menjalani gaya hidup aktif atau pasif. Perhatian diberikan kepada irama kerja mangsa.

    Rawatan bermula dengan pemakanan yang betul. Gaya hidup sihat dan aktif adalah penting. Adalah perlu untuk mematuhi peraturan hari ini, bermain sukan. Aktiviti fizikal yang sederhana hanya akan memberi faedah. Untuk mengelakkan krisis, anda harus cukup tidur - sekurang-kurangnya 8 jam sehari.

    Sekiranya terdapat gangguan yang teruk, adalah mungkin untuk menetapkan prosedur perubatan. Doktor menetapkan ubat, kursus psikoterapi, latihan pernafasan. Jadi adalah mungkin untuk menjadikan badan menjadi sekata. Keadaan sistem saraf juga bertambah baik..

    Untuk memperbaiki hasilnya, ubat-ubatan ditetapkan:

    • Tincture ginseng;
    • Ekstrak Eleutherococcus;
    • Tincture Valerian.

    Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa krisis baru akan terjadi, larutan glukosa disuntikkan secara intravena atau pesakit diberi minum teh manis dan kuat.

    Dari pening dan loya yang teruk, larutan haloperidol dan dedalon membantu - mereka diresepkan secara intramuskular.

    Sebagai alternatif, adalah wajar untuk mengambil tablet Aeron - tiga kali sehari akan mencukupi.

    Video

    Penjagaan segera

    Penting untuk memanggil ambulans dengan segera apabila serangan berlaku. Hanya dengan cara ini, kemerosotan keadaan dapat dicegah. Pertolongan cemas harus diberikan kepada pesakit. Anda perlu meletakkannya di permukaan yang rata dan lembut..

    Anda perlu mengurungkan kolar dan butang supaya tidak ada yang meremas badan. Supaya irama pernafasan tidak sukar dan tidak sesat.

    Pesakit memerlukan udara segar, sapukan sejuk ke badan.

    Sebagai pertolongan cemas, adalah wajar untuk memberi seseorang clonidine - dalam bentuk titisan atau tablet. Validol, Valerian, Valocordin harus ditambahkan ke dalam senarai ubat yang diperlukan. Sebilangan ubat ini harus diberikan kepada pesakit sebelum ambulans tiba..

    Kesan

    Akibat daripada kegagalan sistem saraf autonomi tidak disedari.

    Selepas serangan itu, terdapat:

    • Setelah jangka waktu tertentu, krisis dapat timbul lagi.
    • Bantuan doktor yang cepat dan tepat pada masanya, memantau tubuh pesakit tidak dapat memberikan hasil rawatan yang mutlak.
    • Sekiranya seseorang telah mengalami krisis seperti itu, maka dia mempunyai sindrom "kegelisahan harapan." Lama kelamaan, ini membawa kepada serangan baru..
    • Setelah mengalami serangan, seseorang, walaupun telah pulih, menimbulkan gejala berulang, selalu takut untuk mengalaminya lagi.
    • Selepas krisis, seseorang mengubah gaya hidupnya, dia berusaha melindungi dirinya dari tempat-tempat bahaya yang berpotensi. Mereka takut masuk ke tempat yang tidak dikenali atau berada di tempat yang terlalu banyak orang. Mungkin perkembangan agoraphobia.

    Krisis faraj bukanlah kalimat, penyakit seperti itu tidak membawa maut, kecuali tentunya bantuan perubatan diberikan tepat pada waktunya, tanpa berlengah. Tetapi mustahil untuk menghentikan sepenuhnya perkembangan dan perkembangan dystonia seperti itu - doktor mengatakan demikian.

    Penting untuk belajar bagaimana mengawal sistem saraf. Oleh itu, anda dapat mengelakkan krisis faraj dan lain-lain.

    Cara melindungi diri

    Untuk mengelakkan sawan dan akibatnya, anda memerlukan:

    • Fahami sebab-sebab penyakit ini dan elakkan keadaan ini..
    • Sekiranya serangan berlaku, anda tidak boleh menyerah pada ketakutan - anda mesti dapat mengawal diri sendiri, tidak panik, dan belajar bagaimana memberi pertolongan cemas dengan cepat dan bebas sebelum ambulans tiba. Berkat tindakan yang jelas dan yakin, menjadi mustahil untuk meredakan krisis, mengatasi ketakutan yang tidak terkawal.
    • Seorang pesakit yang dapat mengatasi perasaannya, tahu bagaimana mengawalnya, tidak menyerah kepada panik, tidak akan takut dengan tempat dan situasi di mana dia bersendirian atau dikelilingi oleh orang yang tidak dikenali. Ketakutan obsesif harus dihalau. Jika tidak, anda tidak boleh menjalani kehidupan yang normal dan aktif secara sosial. Anda akan merasa rendah diri.
    • Keyakinan Diri Mengurangkan Kegelisahan.
    • Peranan penting dimainkan oleh mereka yang dekat dengan mereka yang mengalami serangan panik. Dalam keadaan krisis, pertolongan mereka sangat diperlukan dan penting. Adalah perlu untuk melakukan segala yang mungkin agar pesakit dapat menarik diri dan menenangkan diri ketika gejala krisis vagoinsular muncul.

    Anda harus bersikap tenang mungkin. Jika tidak, serangan hanya akan meningkat. Tunggu bantuan pakar dan ikuti cadangannya..

    Dystonia vegetatif-vaskular

    Dystonia vegetatif-vaskular (VVD) adalah sindrom multisimptomatik yang merangkumi keseluruhan sistem tubuh manusia. Asas penyakit ini adalah gangguan neurologi, kardiologi, vaskular dan psikologi. VVD mungkin merupakan gejala disfungsi jantung autonomi, displasia tisu penghubung (gangguan sistemik kongenital perkembangan tisu penghubung), jangkitan fokal, osteochondrosis, penyakit endokrin, ketidakseimbangan hormon, dll..

    Sebab dan mekanisme tindakan

    Kecenderungan keturunan dianggap salah satu penyebab utama dystonia vegetatif-vaskular (terutama pada masa kanak-kanak). Dalam kombinasi dengan faktor luaran yang merugikan, ia mempengaruhi keadaan otak (khususnya hipotalamus), meningkatkan manifestasi sindrom. Perkembangan gangguan neuropsikiatrik menyebabkan pengaktifan berlebihan beberapa proses dan penghambatan yang lain. Keadaan badan ini memberi kesan negatif kepada pelbagai sistem dan organ. Pada masa remaja, ini dinyatakan terutamanya pada tahap neurofisiologi. Punca dan gejala VSD pada orang dewasa sangat dipengaruhi oleh perubahan hormon.

    Di antara faktor risiko dystonia vegetatif-vaskular, perkara berikut biasanya dibezakan, mempunyai kesan yang paling kuat:

    • kerosakan fungsi badan (gangguan endokrin, kehamilan, menopaus, dan lain-lain);
    • akibat jangkitan, kecederaan, serta kehadiran penyakit kronik;
    • tabiat buruk (merokok, minum alkohol, dll.);
    • beban emosi, tekanan, dll..

    Jenis dan gejala VSD

    Dalam kebanyakan kes, agak sukar untuk mengenal pasti gejala dystonia vegetatif-vaskular yang dapat dibezakan dengan jelas. Banyak gejala kompleks sindrom ini dapat menjadi petunjuk adanya penyakit yang tidak berkaitan langsung dengan VVD. Hanya perbandingan semua indikator sistem saraf autonomi dan / atau otak dalam kombinasi dengan manifestasi kardiologi atau kardiovaskular yang menjadi asas bagi pendapat perubatan tertentu. Sebelum mendiagnosis VVD, doktor mesti memahami ciri-ciri gejala individu pesakit. Dystonia vegetatif-vaskular biasanya dibahagikan kepada tiga jenis (dari segi tekanan darah):

    • jenis hipertonik dicirikan oleh peningkatan tekanan (penyelewengan berkala), gejala dystonia vegetatif-vaskular bentuk hipertensi mungkin termasuk peningkatan berpeluh, kegelisahan, menggigil ekstremitas, degupan jantung yang cepat dan denyutan visual saluran darah besar (contohnya, karpal atau popliteal);
    • jenis hipotonik dicirikan oleh penurunan tekanan darah, dalam hal ini gejala dystonia vegetatif-vaskular termasuk sesak nafas, mual, sakit kepala, kelemahan umum, kecenderungan pengsan, penyejukan jari kaki dan tangan;
    • jenis campuran dicirikan oleh turun naik berkala tekanan darah (kadang-kadang juga disebut VSD berbentuk jantung), di sini gejala dystonia vegetatif-vaskular biasanya dianggap sebagai tanda keletihan biasa, perasaan kekurangan udara, dan juga gangguan pada jantung.

    Sekiranya anda berada dalam tanda-tanda yang tertera di atas, pertama sekali, anda harus mempertimbangkan semula cara kerja dan rehat anda. Sudah tentu, perundingan doktor juga diperlukan..

    Akibat dan Komplikasi

    Bersama dengan gejala klasik dan penyakit dystonia vegetatif-vaskular yang bersamaan, keadaan pesakit dapat diperburuk oleh krisis vegetatif (kira-kira 50%) yang sering berlaku - simpatoadrenal, vagoinsular, dan bercampur (bergantung pada kelaziman gangguan pada bahagian tertentu dari sistem).

    Krisis simpatoadrenal. Perkembangan yang disebut serangan panik dikaitkan dengan pelepasan adrenalin yang tajam. Krisis bermula dengan sakit kepala yang tiba-tiba, berdebar-debar jantung, pucat / kemerahan pada wajah. Hipertensi arteri, menggigil, gegaran, mati rasa anggota badan, dan kebimbangan biasanya diperhatikan. Serangan juga berakhir secara tiba-tiba dan disertai oleh asthenia dan polyuria (peningkatan pembentukan air kencing).

    Krisis Vagoinsular. Gejalanya hampir bertentangan dengan manifestasi simpatik. Krisis bermula dengan pembebasan insulin ke dalam darah dan penurunan kadar glukosa yang tajam. Kegiatan sistem pencernaan meningkat, motilitas usus meningkat, gemuruh di perut muncul. Serangan faraj dicirikan oleh perasaan jantung yang tenggelam, pening, aritmia, dan sesak nafas. Tekanan darah berkurang, nadi menjadi jarang, berpeluh, pembilasan kulit, kegelapan pada mata muncul. Pesakit merasakan kelemahan di seluruh badan. Serangan itu berakhir dengan keadaan asthenia yang teruk.

    Untuk krisis bercampur, pengaktifan kedua-dua bahagian sistem saraf autonomi dan, oleh itu, semua komplikasi yang disenaraikan adalah ciri. Sebagai peraturan, jika tidak ada rawatan VVD tepat pada masanya, timbul akibat yang tidak menyenangkan. Ini berlaku terutamanya pada zaman kanak-kanak, kerana patologi psikosomatik sering muncul dalam tempoh perkembangan ini. Akibat ini agak sukar untuk diperbaiki. VVD bukan penyakit yang mengancam nyawa, tetapi lama-kelamaan kualitinya dapat menurun dengan ketara. Walaupun gejala yang teruk seperti dystonia vegetatif-vaskular berterusan ketika dewasa, penyesuaian yang buruk diperhatikan, menjadi mustahil untuk bekerja sepenuhnya dan belajar.

    Diagnostik

    Sekiranya dystonia vegetatif-vaskular disyaki, doktor biasanya menetapkan pemeriksaan komprehensif kerana pelbagai gejala. Hanya pendekatan ini yang membantu memahami secara terperinci penyebab penyakit dan cara mengatasinya. Di sini, diagnosis pembezaan adalah penting, yang memungkinkan untuk mengecualikan patologi organik. Sekiranya VSD disyaki, pesakit dirujuk oleh pakar neurologi, ahli endokrinologi dan pakar kardiologi.

    Pengenalpastian faktor risiko

    Mengetahui sejarah pesakit, doktor menetapkan beban keluarga di pihak disfungsi autonomi. Adalah penting bahawa salah satu saudara terdekat mempunyai ulser perut, asma bronkial, hipertensi, penyakit jantung iskemia, hipertiroidisme, dan diabetes mellitus. Pada masa kanak-kanak, dystonia vegetatif-vaskular dapat diperburuk oleh jangkitan fokus berulang - akut dan kronik.

    Penilaian sistem vegetatif

    Untuk menetapkan rawatan yang berkesan untuk dystonia vegetatif-vaskular, perlu menilai nada autonomi awal (pada waktu rehat), untuk menentukan petunjuk kereaktifan autonomi. Untuk tujuan ini, aduan pesakit dianalisis, dan EEG otak (electroencephalography) juga dilakukan. Reaksi vegetatif disahkan melalui pelbagai ujian fungsi..

    Kajian sistem kardiovaskular

    Oleh kerana penyebab penyakit ini secara langsung berkaitan dengan keadaan kapal, maka, untuk menetapkan rawatan yang betul untuk dystonia vegetatif-vaskular, mungkin perlu menjalani dopplerografi kapal (leher, otak). Ada kemungkinan juga doktor akan memberi anda ECG (elektrokardiografi).

    Sebaiknya jangan menolak rawatan dystonia vegetatif-vaskular, tidak kira betapa tidak pentingnya kaedah yang dipilih bagi anda. Sekiranya doktor menganggap perlu untuk menetapkan terapi, menjalani keseluruhan kursus - jangan mengabaikan kesihatan anda sendiri.

    Rawatan dan prognosis

    Pada pesakit dengan dystonia vegetatif-vaskular, rawatan dijalankan di bawah pengawasan doktor dengan pengkhususan berikut: pengamal am, pakar neurologi, ahli endokrinologi, psikiatri. Ini atau janji temu lain akan bergantung pada gejala utama VSD. Biasanya, dengan mengambil kira sifat dan etiologi penyakit ini, terapi individu jangka panjang yang menyeluruh dijalankan.

    Kelas terapi fizikal

    Pendidikan jasmani khas sangat berguna dalam rawatan VVD pada orang dewasa dan kanak-kanak. Latihan sedemikian mempunyai kesan pemulihan dan merupakan alat yang sangat baik untuk melatih seluruh badan dan meningkatkan kecekapan. Dibangunkan untuk rawatan VVD dan difikirkan dengan mempertimbangkan usia dan keadaan kesihatan, latihan fisioterapi juga tidak termasuk melompat. Secara umum, gaya hidup bergerak boleh menjadi komponen penting dalam pencegahan dystonia vegetatif-vaskular..

    Fisioterapi

    Kesan yang baik dalam rawatan VVD juga diberikan dengan urutan terapeutik, prosedur air, refleksologi. Kesan fisioterapeutik dipilih bergantung pada jenis penyakit: ia boleh menjadi elektroforesis dengan kalsium atau kafein (dalam kes vagotonia) atau dengan magnesium, papaverine atau bromin (untuk rawatan simpaticotonia).

    Penggunaan ubat

    Sekiranya langkah pengukuhan dan fisioterapeutik umum tidak mencukupi untuk rawatan VVD yang berkesan, pakar memilih terapi ubat secara individu, yang mungkin termasuk ubat berikut:

    • penenang, mengurangkan aktiviti tindak balas autonomi, antidepresan, ubat nootropik;
    • beta-blocker dan psikostimulan herba yang membantu mengurangkan manifestasi vegetatif-vaskular;
    • kompleks vitamin-mineral biasanya mempunyai kesan pengukuhan yang baik.

    Sekiranya perlu, kursus terapi juga dilakukan untuk merawat pelbagai bentuk VVD, yang bertujuan untuk menghilangkan fokus jangkitan kronik, patologi endokrin atau somatik bersamaan. Seorang doktor mengawasi pesakit dengan dystonia vegetatif-vaskular secara berkala. Pemeriksaan boleh ditetapkan (setiap 3-6 bulan), terutamanya pada musim gugur-musim bunga.

    Pencegahan

    Pengesanan, rawatan dan pencegahan yang konsisten tepat pada masanya membawa kepada hilangnya atau pengurangan ketara dari manifestasi utama dystonia vegetatif-vaskular (dalam 80-90% kes). Pelbagai langkah membolehkan anda mengembalikan kemampuan penyesuaian badan. Peranan penting dalam hal ini dimainkan oleh pembetulan gaya hidup, yang meliputi normalisasi rejim buruh, penghapusan ketidakaktifan fizikal, penyediaan aktiviti fizikal harian, pembatasan pengaruh emosi yang berlebihan, dan pemakanan yang betul. Komponen penting dalam pencegahan dystonia vegetatif-vaskular adalah rehat. Adalah sangat penting untuk melakukan perjalanan ke luar bandar secara berkala. Pilihan terbaik adalah menjalani rawatan di sanatorium, penginapan yang bukan sahaja membolehkan anda berehat sepenuhnya dari tekanan fizikal dan psiko-emosi yang berterusan, tetapi memberi peluang untuk menjalani prosedur khas di satu tempat.

    Sekiranya anda mencari kaedah untuk merawat dan mencegah VVD secara berkesan atau ingin menjalani pemeriksaan menyeluruh, hubungi klinik "ABC-ubat". Untuk menghubungi pakar hubungi nombor Moscow kami +7 (495) 223-38-83.

    Apa itu sindrom krisis faraj?

    Pelanggaran sistem vegetatif-vaskular dicirikan oleh kerosakan sementara dalam badan. Proses penghambatan dan kegembiraan terganggu, saraf parasimpatik dan saraf mula bertentangan. Setiap orang yang menderita dystonia vegetatif-vaskular, sekurang-kurangnya sekali, terdapat eksaserbasi yang disebut - krisis vagoinsular. Tetapi pada orang yang sihat, sindrom ini tidak muncul sama sekali.

    Sebab pembangunan

    Sehingga akhir, penyebab krisis faraj belum dikaji. Doktor hanya membezakan yang utama:

    • Kecederaan kepala;
    • Merokok dan minum alkohol;
    • Pemakanan yang tidak betul dan tidak rasional;
    • Overtrain fizikal, psikologi, emosi yang kuat;
    • Kegagalan sistem saraf;
    • Penyakit jantung dan kerosakan sistem jantung;
    • Kecenderungan gen;
    • Gangguan sistem endokrin;
    • Ciri-ciri tingkah laku;
    • Gangguan mental, neurosis;
    • Jangkitan virus.

    Tekanan emosi yang teruk boleh menyebabkan krisis faraj

    Gejala manifestasi

    Semasa eksaserbasi seperti itu, proses penghambatan mendominasi, tetapi beberapa gejala dapat dibezakan yang mencirikan kemunculan krisis vagoinsular:

    • Semasa krisis, pesakit mengalami kegelapan di mata, pening dan sakit kepala yang teruk. Terdapat juga kelemahan kuat dalam badan.
    • Semasa krisis, terdapat detak jantung yang cepat, sesak nafas, kesukaran bernafas, penurunan tekanan, dan suhu turun dengan mendadak. Dorongan untuk membuang air besar. Muntah berterusan, yang sama sekali tidak membawa ringan. Dalam beberapa kes, seseorang kehilangan kesedaran.
    • Kerosakan jantung yang ketara bermula, yang berlaku sepanjang krisis.
    • Krisis vagina pada wanita dan lelaki boleh berlangsung sekitar satu jam. Selepas itu terdapat gejala seperti kegelisahan, sesak nafas, "goosebumps", sakit teruk di kepala dan perut bawah. Serangan krisis insulin vagina boleh berlaku lagi, selepas 10 - 15 minit. Keadaan ini disebut krisis faraj seperti gelombang..

    Krisis faraj berbahaya kerana ketidakstabilan jantungnya

    Sindrom Vagoinsular pada kanak-kanak

    Manifestasi pertama krisis vagoinsular dapat diperhatikan pada kanak-kanak berusia 10 hingga 12 tahun. Menurut pakar, kira-kira 20% kanak-kanak menderita patologi ini.

    Penyebab krisis insulin vagina pada kanak-kanak boleh disebabkan oleh kecederaan kelahiran, penyakit ibu semasa kehamilan, dan juga penyakit serius yang dialami oleh seorang kanak-kanak pada masa kecil. Kemungkinan manifestasi patologi ini pada kanak-kanak yang sihat. Mereka muncul dengan latar belakang gangguan emosi psikologi..

    Tanda-tanda krisis faraj pada kanak-kanak adalah:

    • Kegagalan dalam usus;
    • Keletihan;
    • Perbezaan suhu badan;
    • Pucat kulit yang ketara;
    • Sakit kepala.

    Krisis faraj pada kanak-kanak berlalu dalam 5 hingga 7 minit. Sehingga 5 tahun, keadaan ini mungkin tidak simptomatik.

    Pertolongan cemas

    Pertama sekali, ketika gejala pertama krisis vagoinsular muncul, anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans. Sebaiknya letakkan pesakit di punggungnya dan lepaskan seluruh kolar, tali pinggang supaya orang itu mudah bernafas. Beri ubat penenang, bercakap lebih banyak dan juga membuka tingkap untuk udara segar.

    Penjagaan kecemasan bagi orang yang tidak sedarkan diri adalah memberi ubat terbuka untuk muntah dengan memusingkan kepalanya ke sisi. Sebelum ketibaan pasukan perubatan, pantau keadaan umum pesakit.

    Kaedah rawatan

    Untuk menentukan diagnosis yang tepat, doktor melakukan diagnosis menyeluruh untuk mengecualikan penyakit jantung, sistem saraf pusat, dan juga patologi mental. Doktor tidak menetapkan rawatan khusus, tetapi hanya mengikut gejala dan aduan.

    Doktor mengesyorkan pemakanan yang betul, serta tekanan fizikal dan mental yang sederhana. Untuk mengelakkan kambuh, anda perlu minum teh hitam yang kuat dan ubat penenang, ubat penenang.

    Ubat herba yang menenangkan

    etnosains

    Di dunia moden, terdapat banyak resipi dan petua untuk ubat tradisional untuk rawatan krisis faraj. Ini adalah senaman pernafasan, salap, losyen, teh yang menenangkan. Campuran yang paling popular setakat ini adalah gabungan wain pencuci mulut merah dan jus bawang putih, bit, wortel. Alat ini berkesan, tetapi hanya dengan tekanan darah normal. Sebelum menggunakannya, anda perlu memastikan bahawa tekanan anda normal. Tetapi, dengan tekanan darah tinggi, terdapat juga banyak resipi untuk penyembuh.

    Resipi 1:

    • Untuk menyiapkannya, anda perlu mencampurkan daun pudina dengan daun birch putih, bunga calendula dan biji dill dan tuangkan dua gelas air mendidih. Campuran ini mesti direbus selama kira-kira 10 minit. Kemudian sejukkan, tapis dan ambil setengah gelas dua kali sehari.

    Resipi 2:

    Warna alkohol putih mistletoe dan magnolia sangat berkesan pada tekanan tinggi untuk menurunkannya.

    Resipi 3:

    Tidak dianjurkan untuk minum kopi dan teh hitam di bawah tekanan tinggi, jadi minuman terlarang ini dapat diganti dengan mudah dengan teh yang efektif dan sihat dari koleksi hutan. Ia terdiri daripada blueberry, cranberry, abu gunung, currant dan barberry. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengisar beri ini, campurkan dan setiap hari, rebus satu sudu air mendidih.

    Resipi 4:

    Penyerapan Valerian. Ia boleh diseduh seperti teh, dan anda juga boleh membuat mandi bersama. Dalam versi ini, ia akan menenangkan dan merehatkan seluruh badan sepenuhnya..

    Apabila tekanan darah stabil, anda boleh menggunakan infus elecampane dan immortelle. Dalam situasi seperti itu, terapi jus sangat membantu. Pastikan anda berjumpa doktor, kerana bagi kebanyakan orang beberapa jenis jus dilarang. Dalam kebanyakan kes, tetapkan penggunaan jus wortel dan kaldu rosehip.

    Boleh ada komplikasi

    Kemungkinan komplikasi krisis faraj adalah berulang. Seseorang boleh memprovokasi sendiri kemunculan krisis seterusnya dengan kenyataan bahawa dia akan terus hidup dengan perasaan cemas. Orang hanya takut akan timbulnya serangan krisis seterusnya dan mula membatasi diri dalam komunikasi dan sekali lagi tidak keluar, seolah-olah menyelamatkan diri dari orang lain.

    Untuk mengelakkan berlakunya krisis keputihan pada vagina, anda perlu menjalani gaya hidup yang tenang dan tenang tanpa neurosis dan pengalaman mental..

    Krisis vaskular vegetatif dan lain-lain: kejadian, gejala, rawatan

    © Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, doktor kategori kelayakan pertama, terutamanya untuk SasudInfo.ru (mengenai penulis)

    Perkataan "krisis" sudah menunjukkan bahawa keadaan ekstrem, kritikal untuk keadaan badan telah timbul, yang mana dia bertindak balas. Ini boleh diprovokasi oleh beberapa faktor dari luar, dan sistem saraf autonomi sendiri dapat berkelakuan seperti ini walaupun dari awal. Walaupun mematuhi sistem saraf pusat, namun, busur refleks tempatan berada pada kebebasan tertentu, iaitu, ia mungkin menunjukkan koordinasi atau ketidakkonsistenan, yang mempengaruhi kerja organ dalaman.

    Atas sebab apa kegagalan tiba-tiba berlaku, namun sukar untuk dibuktikan, hakikat bahawa krisis simpatoadrenal timbul akibat simpatotonia, dan vagotonia menampakkan dirinya sebagai paroxysm vagina *, telah terbukti dapat dipercayai. Bahagian simpatik dari sistem saraf autonomi mendorong aktiviti organ, memberikan pengaruhnya kepada mereka melalui pengantara - norepinefrin dan adrenalin, sementara bahagiannya yang lain - parasympatetik, sebaliknya, menghalang kemampuan fungsi organ kerana mediatornya asetilkolin. Fakta bahawa saraf parasimpatis dan simpatik mesti bekerja bersama, menyediakan proses pengujaan dan penghambatan diketahui dari kursus fisiologi sekolah, tetapi sering jabatan "lupa" tentang pengkhususan mereka dan masing-masing berfungsi sendiri.

    * Paroxysm (dari bahasa Yunani lain. Παροξυσμός "kerengsaan, kepahitan") - peningkatan beberapa jenis kejang yang menyakitkan.

    Mengapa kemalangan itu berlaku??

    Ketidakkonsistenan tindakan bahagian-bahagian sistem saraf autonomi menyebabkan pelanggaran peraturan organ. Seseorang dapat membayangkan bagaimana sistem penting seperti kelenjar kardiovaskular, pernafasan, endokrin akan bertindak. Jelas, mereka berfungsi dengan tidak betul kerana mereka sangat "buruk", alasan untuk tindak balas mereka yang tidak mencukupi adalah perintah yang tepat pada waktunya (atau pramatang) yang mereka cuba laksanakan, malah mengganggu keseimbangan lebih banyak lagi. Jadi terdapat disfungsi vegetatif, yang mempunyai beberapa nama lagi, di mana yang paling terkenal adalah dystonia neurocirculatory (vegetative-vascular). Ia berdasarkan faktor keturunan (primer) dan disebabkan oleh beberapa patologi (sekunder).

    Pada mulanya, sejak lahir, terdapat kecenderungan untuk penyakit tertentu, dan di jalan hidup ada keadaan buruk yang disebut faktor risiko yang dengan cepat berubah menjadi faktor ancaman di bawah pengaruh situasi yang tertekan. Oleh itu, banyak keadaan yang kondusif untuk perkembangan reaksi patologi dapat dinyatakan sebagai berikut:

    1. Ciri kongenital sistem saraf autonomi, kecenderungan keturunan dengan keutamaan garis ibu;
    2. Ciri peribadi - psikotaip (ekstrovert, introvert);
    3. Beban emosi-psikologi dan fizikal;
    4. Pemakanan yang tidak betul, menyebabkan perkembangan obesiti dan kolesterolemia;
    5. Penyakit sistem kardiovaskular;
    6. Penyakit saluran gastrousus;
    7. Ketidakseimbangan hormon;
    8. Neuroinfeksi yang dipindahkan;
    9. Kecederaan kepala;
    10. Keadaan psiko-emosi dalam keluarga dan di tempat kerja;
    11. Tabiat buruk.

    Bagaimana krisis timbul??

    Perkembangan disfungsi autonomi menyebabkan gangguan pemeliharaan organ dalaman, yang mempengaruhi saluran gastrousus, buah pinggang dan jantung, menyebabkan aritmia, penyumbatan, dan masalah jantung dan vaskular lain (hipotensi, hipertensi). Di samping itu, organ dan sistem di bawah pengaruh orang tengah mula menjalani penyusunan semula morfologi, kerana vasospasme dan distrofi berlaku di dalamnya. Hasil daripada perubahan humoral, ketidakseimbangan vegetatif semakin bertambah.

    Walau bagaimanapun, untuk semua kerumitan interaksi dan transformasi pada tahap biokimia dan imunologi, jelas bahawa kegagalan yang berlaku di kawasan kecil akan menyebabkan perubahan keadaan keseluruhan organisma. Ini pasti akan menyebabkan perkembangan proses patologi, perjalanan kroniknya dan berlakunya paroxysms yang kerap atau jarang berlaku - krisis vegetatif, di mana kebimbangan, ketakutan, panik sering muncul. Gejala seperti itu mencerahkan gambaran klinikal paroxysm, sehingga kadang-kadang disebut serangan panik atau krisis distonik..

    Sekiranya disfungsi autonomi lebih memilih sistem kardiovaskular untuk penyetempatannya, maka manifestasi paroxysms akan sesuai. Kapal akan mula bertindak balas dengan kekejangan atau sebaliknya oleh kurangnya reaksi, namun, ketidakkonsistenan dalam pekerjaan mereka akan terlihat pula. Memandangkan sistem dalam tubuh manusia saling berkaitan, manifestasi patologi akan dikesan di organ lain, tetapi dengan tahap keparahan yang berbeza-beza.

    Gambaran klinikal krisis vegetatif-vaskular akan menunjukkan asal-usul paroxysm, yang timbul akibat interaksi bahagian-bahagian sistem saraf autonomi yang tidak terkoordinasi. Tidak boleh dikatakan bahawa lebih baik - jenis hipotonik, hipertonik atau bentuk jantung. Ketiga-tiga spesies dapat memberikan gangguan hemodinamik akut, dan pada mulanya paroxysm akan disebut krisis vaskular, dan hanya dengan itu, dengan pemeriksaan terperinci pesakit, alasan yang mendorongnya akan diketahui..

    Pada prinsipnya, krisis autonomi, vaskular, autonomic-vascular paroxysm, dystonic atau cardiac - konsepnya sangat berkaitan dan sukar untuk dibezakan bahawa pembezaannya memerlukan pemeriksaan menyeluruh pesakit dengan kajian semua interaksi neuroendokrin, autonomi dan humoral.

    Pendapat itu dianggap dapat diandalkan dengan membuktikan bahawa pada mulanya hanya beberapa jabatan yang mulai menunjukkan aktiviti yang berlebihan, misalnya, bersimpati, kemudian yang lain (dalam kes ini, parasimpatis) juga meningkatkan tahap fungsinya, berusaha mengimbangi kelaziman yang pertama. Kadang-kadang pampasan ini menjadi berlebihan, yang membawa kepada pembentukan krisis dengan manifestasi tingkah laku yang tidak mencukupi dari kedua-dua bahagian sistem saraf autonomi. Walau bagaimanapun, paroxysm secara jelas menunjukkan kerosakan pampasan, jadi selalunya arah krisis ditentukan oleh nada vegetatif awal.

    Manifestasi klinikal paroxysm vaskular

    Krisis simpatoadrenal

    Pelbagai manifestasi dapat dijangkakan dari paroxysm vegetatif, oleh itu, gejala krisis vegetatif-vaskular akan bergantung pada jabatan mana yang memegang keutamaan, iaitu, tanda-tanda klinikal akan menentukan jenis paroxysm. Katakan gejala krisis simpatoadrenal adalah seperti berikut:

    • Tekanan darah meningkat;
    • Permulaan menggigil yang mendadak;
    • Sakit kepala dan takikardia, yang boleh menjadi paroxysmal;
    • Kerap membuang air kecil dengan jumlah air kencing yang banyak;
    • Dalam beberapa kes, terdapat kenaikan suhu badan;
    • Mulut kering;
    • Kebimbangan dan ketakutan akan kematian yang tidak dapat dijelaskan.

    Krisis ini boleh mencetuskan tekanan mental dan fizikal, tekanan, perubahan cuaca..

    Krisis faraj

    Tetapi krisis keputihan pada gambaran klinikalnya akan berbeza dengan simpatoadrenal, walaupun penyebab kejadiannya sama, dan mempunyai bentuk seperti berikut:

    • Paroxysm, mensimulasikan serangan asma bronkial (dalam kes neurosis pernafasan), disertai dengan sesak nafas, atau keluhan pesakit mengenai kekejangan di kerongkong;
    • Pucat tiba-tiba, berpeluh secara tiba-tiba;
    • Mual, muntah, dan perubahan lain pada saluran gastrousus (kembung dan sakit perut);
    • Penurunan tekanan darah, dan oleh itu pingsan;
    • Penurunan suhu badan;
    • Sakit hati;
    • Serangan migrain;
    • Dalam beberapa kes, paroxysm boleh berkembang sebagai reaksi alergi dan memberi edema Quincke (untuk paroxysm vagina, peningkatan kadar histamin, asetilkolin, dan serotonin adalah ciri).

    Krisis diencephalic

    Gejala kaya adalah ciri krisis diencephalic, yang berdasarkan lesi hipotalamus akibat:

    1. Gangguan hormon;
    2. Pendedahan kepada bahan toksik;
    3. Keadaan traumatik kronik;
    4. Perkembangan tumor;
    5. Kecederaan otak traumatik dan faktor buruk lain.

    Dalam manifestasi, jenis ini sangat mirip dengan vagoinsular, tetapi tanda-tanda krisis simpatik-adrenal juga berlaku. Paroxysm diencephalic dicirikan oleh:

    • Perkembangan pesat kejadian di mana keadaan pesakit bertambah buruk, seperti yang mereka katakan, "di depan mata";
    • Gejala autonomi yang teruk;
    • Sakit jantung dan berdebar-debar;
    • Rasa sesak nafas;
    • Turun naik tekanan darah dan degupan jantung;
    • Pucat atau hiperemia wajah;
    • Warna sianotik anggota badan;
    • Kesakitan epigastrik, mulut kering, dahaga;
    • Peningkatan suhu badan (mungkin sehingga 39 darjah);
    • Menggigil diikuti dengan rasa panas;
    • Peningkatan kencing, berpeluh;
    • Kebangkitan, kegelisahan, ketakutan akan kematian.

    Selepas serangan pesakit, sebagai peraturan, ia merangkumi perasaan lemah dan mengantuk.

    Krisis yang lebih tua

    Krisis hipertensi berlaku pada pesakit pada usia yang lebih tua dan berkembang akibat hipertensi arteri jangka panjang yang biasanya. Ia boleh terdiri dari dua jenis, yang ditentukan bergantung pada mekanisme pembentukannya, dan dalam beberapa kes, ia mengancam dengan komplikasi serius (krisis rumit).

    Sangat mudah untuk meneka bahawa ciri utama krisis hipertensi adalah peningkatan tekanan darah. Sebab-sebabnya, selain gangguan autonomi yang disebabkan oleh tekanan dan gangguan neuroendokrin, mungkin adalah perubahan struktur pada dinding kapal kerana kolesterinemia (kolesterol tinggi disebabkan oleh pecahan kepadatan rendah dan sangat rendah). Plak aterosklerotik yang terbentuk di dinding vaskular menyebabkan vasokonstriksi dan ketidakmampuan mereka untuk bertindak balas dengan baik terhadap persekitaran (psikologi, meteorologi, dll.)

    Perubahan hipertensi progresif dan aterosklerotik dalam tisu otak sering menjadi penyebab krisis serebrum, yang menampakkan dirinya sebagai akut, tetapi sementara pada waktu siang, gangguan peredaran otak.

    Baca lebih lanjut mengenai krisis hipertensi dan bantu dengannya..

    Penyebab utama berlakunya gangguan dinamik peredaran darah otak adalah mikroembola yang diperkenalkan oleh aliran darah ke saluran cerebral berdiameter kecil. Microembolus terbentuk dari kristal kolesterol, agregat sel darah merah, konglomerat platelet, plak ateromatosa. Juga, kekurangan vertebrobasilar, yang sering kali disebabkan oleh perubahan ketara pada tulang belakang serviks dengan osteochondrosis, boleh menjadi penyebab gangguan otak..

    Krisis otak mempunyai beberapa nama lagi. Dalam pelbagai sumber, ia boleh disebut sebagai serangan sementara-iskemik atau krisis iskemik, tetapi intinya tidak berubah dari ini, dan gambaran klinikal akan ditunjukkan oleh manifestasi berikut:

    1. Pening dan sakit kepala;
    2. Pening dan muntah;
    3. Menakjubkan dan disorientasi di angkasa;
    4. Paresthesia unilateral anggota badan atas atau bawah (pilihan, tetapi mungkin);
    5. Kesukaran atau kekurangan pertuturan (kadang-kadang), yang dipulihkan dalam beberapa jam.

    Tidak dapat disembuhkan dalam satu hari

    Rawatan krisis vaskular, sebagai peraturan, tidak hanya terbatas pada tindakan darurat, yang pada awalnya dia perlukan. Pasukan ambulans yang tiba akan memberikannya mengikut protokol sesuai dengan gejala, jika perlu, memasukkan pesakit ke hospital di mana doktor akan terus memerangi serangan untuk waktu yang singkat dan akan mengeluarkan pesakit ke rumah. Dan kemudian rawatan etiotropik, komprehensif dan jangka panjang bermula, bertujuan untuk menghapuskan penyebab paroxysms vaskular. Untuk tujuan ini, aspek seperti:

    • Sejarah keluarga (penyakit keturunan, tabiat, gaya hidup, cara hidup, keadaan psikologi, corak makan);
    • Ciri-ciri tingkah laku keperibadian pesakit, keramahan dan kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan situasi yang tidak biasa.

    Permulaan terapi melibatkan:

    1. Memperkemas sistem pekerjaan dan rehat, tekanan fizikal dan mental;
    2. Penghapusan kesan psikologi yang buruk;
    3. Terapi fizikal, tanpa mengabaikan prosedur air (kolam, sauna, jika tidak dikontraindikasikan);
    4. Makanan yang membatasi pengambilan produk perangsang sistem lemak dan saraf dan menyediakan pengambilan mineral dan vitamin yang mencukupi;
    5. Pengecualian tabiat buruk;
    6. Rawatan penyakit bersamaan;
    7. Rawatan ubat untuk disfungsi autonomi, jika perlu.

    Penggunaan ubat tidak selalu diperlukan, kerana selalunya langkah-langkah di atas dapat menyelesaikan masalah itu sendiri dan mencegah terjadinya paroxysms. Walau bagaimanapun, dalam kes di mana langkah-langkah yang diambil tidak mencukupi, pesakit dengan simpathicotonia diresepkan:

    • Ubat-ubatan herba dengan kesan penenang (hawthorn, sage, valerian, St. John's wort, motherwort), yang diambil oleh pesakit selama 6-12 bulan;
    • Penenang dan antipsikotik, jika persediaan herba tidak memberi kesan yang diinginkan;
    • Penyekat beta yang diresepkan untuk menghilangkan krisis simpatik-adrenal, yang dapat digabungkan dengan ubat penenang.

    Orientasi vagotonik disfungsi autonomi memerlukan beberapa teknik yang sangat baik, iaitu:

    1. Untuk menenangkan semasa krisis, valocordin dan corvalol digunakan. tincture motherwort dan valerian;
    2. Tentukan persediaan belladonna untuk penggunaan jangka panjang (belloid. Bellataminal);
    3. Penggunaan psikostimulan yang meningkatkan aktiviti sistem saraf simpatik.

    Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa setiap kes memerlukan pendekatan individu, oleh itu rawatan krisis vaskular adalah hak istimewa doktor yang menghadiri.

    Video: pertolongan diri kecemasan dalam serangan panik

    Krisis perikardial

    Pada pandangan pertama, simptomologi krisis yang berlainan adalah alasan untuk disebutkan dalam artikel ini. Krisis liquorodynamic yang berlaku dengan tumor selepas luka otak yang menular dan kecederaan otak traumatik, yang menyebabkan pelanggaran peredaran cecair serebrospinal di ruang subarachnoid dan ventrikel otak, dicirikan oleh peningkatan tekanan intrakranial dan dimanifestasikan:

    • Sakit kepala dan pening;
    • Pening dan muntah;
    • Memerah muka;
    • Tekanan darah meningkat;
    • Kemungkinan perkembangan sindrom kejang.

    Manifestasi ini boleh dicetuskan oleh jangkitan virus pernafasan akut dan, mungkin, perlu disetujui bahawa empat gejala ini juga merupakan ciri krisis vaskular. Gejala inilah yang kadang-kadang menyesatkan orang yang cuba menolong pesakit dan mengambil krisis cecair serebrospinal untuk paroxysm vegetatif-vaskular.

    Jenis krisis lain, yang pada mulanya dinyatakan sebagai disfungsi autonomi. Ini adalah krisis hemolitik yang disebabkan oleh pemusnahan sel darah merah dan hemoglobin dengan pembentukan pelbagai produk, khususnya, ferritin, yang mempunyai kesan vasoparalytic yang ketara. Menyebabkan pengembangan saluran darah yang tajam dengan penurunan tekanan darah yang cepat, ferritin dapat mendasari kejutan hemolitik, yang mana perkembangannya dengan krisis seperti itu tidak jarang terjadi. Secara semula jadi, gambaran klinikal, disertai dengan hipotensi yang teruk, akan sangat menyerupai gejala krisis vegetatif.

    Mengurangkan bilangan sel darah merah dalam anemia akut atau krisis hemolitik yang berbeza

    Penyebab krisis hemolitik mungkin:

    1. Pemindahan darah yang tidak serasi;
    2. Anemia hemolitik;
    3. Pengambilan racun yang menyebabkan hemolisis eritrosit (banyak jenis cendawan beracun, di mana najis pucat menjadi kedudukan utama, beberapa garam logam berat dan patogen jangkitan, misalnya, plasmodium malaria).

    Sudah tentu, ketika peristiwa-peristiwa berlangsung, akan menjadi ketara bahawa sistem saraf autonomi tidak ada kaitan dengannya, dan inisiatif itu bukan miliknya, namun, untuk mengetahui hal ini, memerlukan masa, yang dapat hilang pada tahap pertama kerana keyakinan diri yang berlebihan. Apa yang mengancam ini sekiranya berlaku keracunan dengan bangku pucat diketahui oleh semua orang, oleh itu, sebelum menghubungkan manifestasi seperti itu kepada simpati dan parasimpatik, penyakit yang lebih serius yang memerlukan langkah-langkah resusitasi intensif harus dikecualikan..