Arteri koronari

Arteri koronari

Terjemahan nama Inggeris dan singkatan arteri jantung

Serzhenko Nadezhda
Biro Terjemahan Perubatan "Medtran"

Terjemahan hasil angiografi arteri koronari menimbulkan banyak persoalan walaupun bagi penterjemah perubatan yang berpengalaman. Topiknya agak sukar kerana beberapa sebab:

  • Anatomi arteri koronari kompleks
  • Sebilangan besar pilihan untuk struktur anatomi
  • Banyaknya istilah dan singkatan
  • Kekurangan tatanama yang seragam
  • Hampir setiap arteri mempunyai beberapa sinonim dalam bahasa Rusia dan Inggeris

Situasi adalah standard bagi penterjemah perubatan - perlu memindahkan ekstrak dari sejarah perubatan pesakit, yang mengandungi keterangan mengenai hasil angiografi koronari, atau di antara dokumen perubatan lain terdapat protokol untuk angiografi arteri koronari. Sekiranya penterjemah tidak mempunyai pengalaman terjemahan seperti itu, maka dua perenggan teks tersebut boleh memakan masa beberapa jam.

Banyak masalah terjemahan timbul kerana sinonim (varian berbeza dari nama arteri yang sama). Untuk menterjemahkan varian nama arteri yang dijumpai dalam sejarah penyakit dengan betul (yang tidak selalu mempunyai analog yang jelas dalam bahasa Inggeris), seseorang sering harus mencari dan membandingkan deskripsi struktur anatomi dalam bahasa Rusia dengan keterangan dalam bahasa Inggeris untuk memastikan bahawa istilah bahasa Inggeris yang dipilih sepadan dengan nama arteri Rusia.

Untuk mengelakkan penyimpangan makna ketika menerjemahkan nama-nama formasi anatomi dan istilah angiografi ke dalam bahasa Inggeris, kami sangat mengesyorkan menggunakan analog yang sedekat mungkin dengan yang asli Rusia. Walaupun arteri yang sama boleh mempunyai beberapa nama dalam bahasa Rusia dan Inggeris, penggunaan sinonim harus diminimumkan, kerana ini menyukarkan pengesahan dan sumber ralat yang berpotensi. Terjemahan teks perubatan harus menyampaikan kandungan teks sumber sedekat mungkin, dan penterjemah tidak mempunyai hak untuk menafsirkan maklumat yang ada mengikut budi bicara sendiri. Walau bagaimanapun, untuk terjemahan yang betul, anda perlu memahami asas angiografi dan mengetahui anatomi arteri koronari.

Istilah dan penjelasan berikut bertujuan untuk memudahkan kerja penterjemah dan membantu mengelakkan kesilapan semasa menerjemahkan angiocoronarograms.

Resdung aorta
Sinus aorta

Sinus aorta (sinus aorta), atau sinus Valsalva (sinus Valsalva), adalah poket antara injap semilunar aorta dan dindingnya. Nama-nama sinus sesuai dengan nama-nama arteri koronari yang berasal dari mereka: dari sinus aorta kanan (sinus koronari kanan), daun arteri koronari kanan, dari sinus aorta kiri (sinus koronari kiri) - arteri koronari kiri, dan sinus posterior Valsalva (sinus posterior disebut Valsalva) (sinus bukan koronari), kerana arteri koronari tidak berlepas darinya. Sinus aorta menghadap arteri pulmonari disebut "menghadap" (menghadapi sinus aorta).

Injap aorta mempunyai tiga risalah, masing-masing mempunyai konfigurasi cusp atau seperti cawan. Ini dikenali sebagai coronary cusp kiri, coronary cusp kanan dan posterior non-coronary cusp. Tepat di atas injap aorta terdapat pelebaran anatomi aorta menaik, juga dikenali sebagai sinus Valsalva. Sinus aorta kiri menimbulkan arteri koronari kiri. Sinus aorta kanan yang terletak di anterior, menimbulkan arteri koronari kanan. Sinus bukan koronari diletakkan di sebelah kanan.

Sinus aorta yang bersebelahan dengan injap pulmonari (menghadap injap pulmonari) digambarkan sebagai sinus aorta 'menghadap'.

Sinus aorta kanan (sinus muka pertama, sinus kanan Valsalva).
Sinus koronari kanan, sinus anterior kanan, sinus kanan Valsalva, sinus menghadap ke kanan (anat.: sinus aorta anterior).

Arteri koronari kanan berlepas dari sinus aorta kanan.

Sinus aorta kiri (sinus muka ke-2, sinus kiri Valsalva).
Sinus koronari kiri, sinus anterior kiri, sinus kiri Valsalva, sinus menghadap kiri (anat.: sinus aorta posterior kiri).

Sinus aorta kiri adalah tempat pembuangan arteri koronari kiri.

Sinus aorta bukan koronari (sinus aorta bukan muka, sinus posterior Valsalva).
Sinus aorta bukan koronari, sinus posterior Valsalva, sinus aorta tanpa muka (anat.: sinus aorta posterior kanan, dexter posterior sinus aortae).

Sinus tidak menghadap (sinus aorta tidak menghadap) adalah sinus aorta yang tidak menghadap arteri pulmonari. Yang pertama dari itu, ketika berorientasi berlawanan arah jarum jam, disebut "sinus wajah ke-1", dan yang berikutnya "sinus wajah ke-2" (Terminologi dikembangkan oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Leiden (A. Gittenberger: de Groot et al., 1983)).

Sinus bukan koronari (sinus aorta bukan koronari) adalah sinus aorta, dari mana arteri koronari tidak berlepas. Sebagai peraturan (pada kebanyakan orang), sinus aorta posterior (bukan muka) juga bukan koronari. Walau bagaimanapun, terdapat banyak pilihan untuk struktur anatomi arteri koronari, baik normal dan patologi, jadi penting untuk memahami perbezaan antara istilah "wajah" dan "koronari" (lihat komen pada gambar).

Skema yang menerangkan definisi istilah.
a: sinus muka aorta (H) menjadi gelap, 1 dan 2 - sinus muka 1 dan 2 (cahaya), dari mana arteri koronari berlepas;
b: sekiranya arteri koronari berlepas dari salah satu sinus wajah aorta, yang kedua (berlorek) mungkin bukan koronari. Oleh itu, istilah "wajah" dan "koronari", "bukan wajah" dan "bukan koronari" bukanlah sinonim.
Sumber: Bokeria L. A., Berishvili I. I. Pembedahan anatomi arteri koronari. M.: Rumah Penerbitan NTsSSH im. A.N. Bakuleva RAMS, 2003.

Arteri koronari (arteri koronari)
Arteri koronari

Istilah "mahkota" berasal dari bahasa Yunani "karangan bunga, mahkota", dan "koronari" - dari "mahkota" Latin. Kedua-dua istilah ini merujuk kepada arteri jantung dan merupakan sinonim mutlak.

Arteri koronari kanan dan cawangannya

Arteri koronari kanan berlepas dari sinus aorta kanan (muka 1), paling sering dalam bentuk batang yang menuju ke belakang di sepanjang sulkus atrioventrikular kanan, menyelimuti injap tricuspid, dan menuju ke salib jantung.

RCA biasanya timbul dari sinus kanan Valsalva (RSV) aorta menaik, melepasi anterior dan ke kanan antara aurikel kanan dan arteri pulmonalis dan kemudian turun secara menegak di sulcus atrioventricular kanan. Apabila RCA mencapai pinggiran jantung yang akut, ia berubah terus ke belakang di sulcus ke permukaan dan pangkal jantung diafragmatik.

Gambarajah anatomi satah tunggal struktur pokok arteri koronari dan kompleks jantung. A - sistem arteri koronari kiri (LVA), B: sistem arteri koronari kanan (PVA).
1 - sinus muka pertama aorta, 2 - sinus muka kedua aorta. A - aorta, LA - arteri pulmonari, AMR - telinga atrium kanan, ULP - telinga atrium kiri, PMCI - cabang interventrikular anterior, OB - cabang sampul surat, DV - cabang pepenjuru, VTK - cabang tepi tumpul, ACS - arteri nod sinus, - arteri kon, BOK - cabang tepi tajam, a.AVU - arteri nod atrioventricular, ZMZHV - cabang interventrikular posterior.
Sumber: Bokeria L. A., Berishvili I. I. Pembedahan anatomi arteri koronari. M.: Rumah Penerbitan NTsSSH im. A.N. Bakuleva RAMS, 2003.

KA - arteri kon (cabang kerucut arteri).
Cabang Conus, cabang infundibular, cabang conus arteriosus.

Arteri kon adalah cabang besar pertama dari arteri koronari kanan, tetapi boleh berlepas dengan mulut bebas dari sinus muka 1 aorta. Arteri kerucut membekalkan kerucut arteri (conus arteriosus) dan dinding anterior ventrikel kanan dan dapat mengambil bahagian dalam bekalan darah ke septum interventrikular anterior.

Arteri mempunyai taburan yang berubah-ubah, tetapi biasanya membekalkan kawasan septum interventricular anterior dan konus arteri paru utama (maka namanya). Walaupun oklusi akut pada arteri kecil telah terbukti menyebabkan peningkatan S-T, peranan lain yang lebih penting dalam patofisiologi adalah jalan peredaran cagaran. Arteri conus telah terbukti bercagah dengan cabang marginal akut yang lebih distal dalam stenosis / penyumbatan RCA, dan jaminan dengan arteri menurun anterior kiri (LAD) dalam stenosis / penyumbatan LAD, memberikan jalan cagaran yang berpotensi penting.

ACS - arteri nod sinus (cabang nod sinus, arteri nod sinus-atrium (a.SPU), cabang nod sinus-atrium).
Arteri nodular Sinoatrial (SANa), arteri nod sinus, cabang nod sinoatrial, arteri nod SA, cabang nod SA kanan.

Arteri simpul sinus - arteri utama yang menyediakan bekalan darah ke nod sinus-atrium, dan kerosakannya menyebabkan gangguan irama jantung yang tidak dapat dipulihkan. ACS juga terlibat dalam bekalan darah ke sebahagian besar atrium atrium dan dinding anterior atrium kanan..

Arteri simpul sinus, sebagai peraturan, berlepas dari arteri dominan (lihat jenis bekalan darah ke jantung). Sekiranya terdapat bekalan darah yang tepat ke jantung (kira-kira 60% kes), ACS adalah cabang kedua arteri koronari kanan dan berlepas dari PCA yang bertentangan dengan lokasi keluar dari arteri kon, tetapi ia juga boleh berlepas dari sinus muka pertama secara bebas. Dengan bekalan darah jenis kiri ke jantung, arteri sinus berlepas dari cabang sampul LCA.

Arteri nodal sinoatrial (SANa) membekalkan darah ke nod sinoatrial (SAN), bundle Bachmann, crista terminalis, dan dinding bebas atrium kiri dan kanan. SANa paling kerap berasal dari arteri koronari kanan (RCA) atau cawangan circumflex kiri (LCX) arteri koronari kiri (LCA).

Arteri Kugel (arteri telinga besar).
Arteri Kugel, cabang anastomotik atrium, cabang anastomotik Kugel (Lat.: arteria auricularis magna, arteria anastomotica auricularis magna, ramus atrialis anastomoticus).

Arteri Kugel adalah anastomosis antara sistem arteri koronari kanan dan kiri. Dalam 66% kes, ia adalah cabang dari LCA atau arteri SPU, yang meninggalkannya, dalam 26% - cabang kedua-dua arteri koronari atau arteri SPU, berangkat dari mereka secara serentak, dan dalam 8% kes, ia adalah cabang cabang kecil yang terbentang dari koronari kanan dan kiri arteri ke atria.

ADVA. - arteri yang berjangkit.

Cabang ketiga PCA. Arteri petualangan boleh menjadi cabang dari arteri kon atau bergerak secara bebas dari aorta. Ia naik dan ke kanan dan terletak di dinding anterior aorta (di atas persimpangan sinotubular), menuju ke kiri dan hilang ke dalam kotak lemak di sekitar kapal besar.

AOK - arteri tepi tajam (arteri marginal kanan, cabang marginal kanan, cabang tepi tajam).
Arteri marginal akut, cawangan marginal kanan, arteri marginal kanan.

Arteri tepi tajam adalah salah satu cabang terbesar PKA. Ia turun dari PCA di sepanjang tepi kanan akut jantung dan membentuk anastomosis kuat dengan barah pankreas kekal. Mengambil bahagian dalam pemakanan permukaan anterior dan posterior pinggir akut jantung.

A.PJU - arteri nod atrioventricular (arteri nod atrioventricular).
Arteri nod AV, arteri nod AV (cabang), arteri AVN.

Arteri (cabang) nod atrioventricular berlepas dari PCA di kawasan salib jantung.

ZMZHV - cabang interventrikular belakang, arteri interventrikular belakang, arteri menurun belakang.
Arteri menurun posterior (PDA), arteri interventricular posterior (PIA).

Cabang interventrikular posterior mungkin merupakan kesinambungan langsung dari PKA, tetapi lebih sering ia adalah cabang. Ia melewati sulkus interventrikular posterior, di mana ia memberikan kembali cabang septum posterior, yang anastomose dengan cabang septal LAD dan memberi makan bahagian terminal sistem konduksi jantung. Dengan bekalan darah jenis kiri ke jantung, cecair serebrospinal menerima darah dari arteri koronari kiri, berlepas dari cabang sampul atau cairan serebrospinal.

Cawangan septal posterior, cawangan septal bawah (septal).
Perforator septal posterior, cawangan septal posterior (perforating).

Cabang septum posterior ("bawah") meluas dari cecair serebrospinal di sulkus interventricular posterior, yang anastomose dengan cabang septal "anterior" septal dari cairan serebrospinal dan memberi makan bahagian terminal sistem konduksi jantung.

Cabang posterior sisi ventrikel kiri (cabang ventrikel kiri posterolateral).
Arteri posterolateral kanan, arteri posterolateral (PLA), arteri ventrikel kiri posterior (PLV).

Dalam kira-kira 20% kes, PKA membentuk cabang posterolateral ventrikel kiri.

Arteri koronari kiri dan cawangannya

Sebagai peraturan, arteri koronari kiri berangkat dengan satu batang dari sinus aorta kiri (wajah ke-2). Batang LCA biasanya pendek dan jarang melebihi 1.0 cm. Bengkok di bahagian belakang batang paru-paru, dan pada tahap sinus bukan muka arteri pulmonari ia dibahagikan kepada cabang, biasanya dua: LAD dan OM. Dalam 40-45% kes, LCA, bahkan sebelum berpecah menjadi LAD dan OB, dapat mengeluarkan arteri yang memakan nod sinus. Arteri ini juga dapat menjauh dari OA LCA.

LMCA biasanya berasal dari sinus kiri Valsalva (LSV), melintasi antara saluran aliran keluar ventrikel kanan dan aurikel kiri dan dengan cepat mengalir ke arteri LAD dan LCX. Panjang normalnya berbeza dari 2 mm hingga 4 cm.

Batang arteri koronari kiri
Sumber: Anatomi dan anomali koronari. Robin Smithuis dan Tineke Willems. Jabatan radiologi Hospital Rijnland Leiderdorp dan Pusat Perubatan Universiti Groningen, Belanda.

UML - cabang interventrikular anterior (arteri menurun anterior, arteri menurun anterior kiri, arteri interventrikular anterior kiri).
Arteri menurun anterior kiri (LAD), arteri interventricular anterior (AIA), arteri koronari menurun anterior.

Cabang interventricular anterior memanjang dari batang LCA dan menyusuri sepanjang septum interventricular anterior. Dalam 80% kes, ia mencapai puncak dan, membulatkannya, masuk ke permukaan belakang jantung.

Cabang ventrikel kanan adalah cabang LAD yang tidak stabil, berlepas dari LAD di permukaan anterior jantung.

Cabang septum PMZHV (cawangan septum PMZHV, cawangan septum "depan").
Perforator septal, cawangan septal (arteri), cawangan perforator septal, cawangan perforator.

Cawangan septal LADV sangat berbeza dari segi saiz, bilangan dan taburan. Cabang septum pertama LAD (cabang septum anterior, arteri septal anterior, CB pertama) memberi makan bahagian anterior septum interventrikular dan mengambil bahagian dalam bekalan darah ke sistem pengaliran jantung. Cawangan septal yang tersisa dari LAD ("depan"), sebagai peraturan, lebih kecil. Mereka berkomunikasi dengan cawangan septal ZMZHV yang serupa (cawangan septal "lebih rendah").

Cabang pepenjuru LAD (LI - cabang pepenjuru, arteri pepenjuru).
Arteri pepenjuru (DB - cabang pepenjuru), pepenjuru.

Cabang pepenjuru memanjang dari LAD dan mengikuti sepanjang permukaan anterolateral ventrikel kiri. Terdapat beberapa di antaranya, ditunjukkan oleh nombor dari atas ke bawah: arteri pepenjuru 1, 2, 3 (cabang). Bekalan darah ke bahagian depan ventrikel kiri. Cabang pepenjuru pertama biasanya merupakan salah satu cabang yang memberi makan puncak.

Arteri median (cawangan pertengahan)
Arteri pertengahan, cawangan pertengahan, ramus intermedius (RI), cawangan median (intermedian).

Dalam kira-kira 20-40% kes, batang LCA tidak terbahagi kepada dua, tetapi menjadi tiga cabang: "cabang pepenjuru" berlepas dari batang LCA bersama dengan OB dan UMF, dan dalam kes ini disebut arteri median. Arteri median adalah setara dengan cabang pepenjuru dan membekalkan darah ke dinding bebas ventrikel kiri.

Ramus intermedius (RI) adalah arteri yang timbul antara arteri menurun anterior kiri (LAD) dan CX. Ada yang menyebutnya arteri diagonal tinggi (D) atau arteri marginal obtuse tinggi (OM).

Dalam varian normal ini, LMCA dapat dikurangkan menjadi LAD, LCX dan ramus intermedius. Ramus intermedius biasanya membekalkan dinding lateral dan inferior, bertindak sebagai cabang pinggiran pepenjuru atau tumpul, sementara arteri yang biasanya membekalkan wilayah ini kecil atau tidak ada.

Arteri median
Sumber: Anatomi dan anomali koronari. Robin Smithuis dan Tineke Willems. Jabatan radiologi Hospital Rijnland Leiderdorp dan Pusat Perubatan Universiti Groningen, Belanda.

OB - cabang sampul arteri koronari kiri, sampul arteri.
Arteri koronari kiri (LCX), arteri circumflex (CX, CA).

Cabang menyelimuti adalah cabang besar LCA, dalam beberapa kes, ia dapat berlepas dari sinus aorta kiri secara bebas. Ia mengikuti sepanjang sulkus atrioventrikular kiri, mengelilingi injap mitral, tepi kiri (tumpul) jantung, melewati permukaan diafragmatiknya.
Biasanya, OB mengeluarkan serpihan kiri arteri Kugel, dan walaupun lebih kerap ia tidak sampai ke simpul sinus, dalam 10-12% kes, arteri simpul sinus dapat dibentuk oleh cabang ini.

VTK - cabang cabang tepi tumpul (marginal kiri (marginal), arteri tepi tumpul).
Arteri marginal obtuse, marginal obtuse, cabang obtuse marginal (OM), arteri marginal kiri.

Cabang margin obtuse adalah cabang OM terbesar dan boleh berlepas dari awal OM dan pada tahap margin obtuse. Ini adalah cabang yang sangat penting yang terlibat dalam pemakanan dinding bebas (permukaan anterior dan posterior) LV di sepanjang pinggirnya. Selalunya, sistem OM umumnya diwakili oleh VTK yang besar dan OM yang tidak diekspresikan.
Terdapat beberapa cabang dari tepi tumpul, kemudian mereka ditunjukkan oleh nombor ketika mereka bergerak dari kiri ke kanan: 1, 2, 3.

Cawangan atrium kiri boleh berlepas dari OB. Menyuburkan permukaan lateral dan posterior atrium kiri.

Cabang posterolateral (cabang ventrikel kiri).
Cabang posterolateral (PLB).

Cabang posterolateral lebih kerap merupakan cabang terminal OB, tetapi pemergian cawangan ini, serta cecair serebrospinal dan arteri simpul atrioventricular dari LC LC, ditentukan oleh dominasi arteri koronari kanan atau kiri.

Jenis bekalan darah ke jantung
Jenis dominasi (Dominasi koronari)

Taburan miokard arteri koronari agak berubah-ubah, tetapi arteri koronari kanan (RCA) hampir selalu membekalkan ventrikel kanan (RV), dan arteri koronari kiri (LCA) membekalkan bahagian anterior septum ventrikel dan dinding anterior ventrikel kiri (LV). Kapal yang membekalkan sisa LV berbeza bergantung pada dominasi koronari.
Baca Lagi: https://www.ajronline.org/doi/10.2214/AJR.06.1295

Arteri menurun posterior (PDA) mengalir di alur interventrikular posterior dan membekalkan dinding bawah dan sepertiga rendah dari septum interventrikular. Arteri yang membekalkan PDA dan cabang posterolateral menentukan dominasi koronari, jadi terdapat tiga situasi:

Jenis bekalan darah yang betul ke jantung.
Hati dominan kanan, dominasi RCA, dominasi kanan, peredaran dominan kanan.

Sebilangan besar jantung (kira-kira 70% kes) dominan betul di mana arteri menurun posterior (PDA) dan cabang posterolateral dibekalkan oleh arteri koronari kanan (RCA). Dalam contoh ini, RCA membekalkan segmen inferoseptal dan inferior ventrikel kiri.

Bekalan darah jenis kiri ke jantung.
Hati dominan kiri, dominasi LCA, peredaran dominan kiri.

Dalam 10% kes PDA dibekalkan oleh LAD atau LCx.

Jenis bekalan darah bercampur ke jantung.
Jantung kodominant, kodominans.

Dalam 20% kes cawangan PDA dan posterolateral tunggal atau pendua dibekalkan oleh cawangan RCA dan LAD / LCx.

Arteri koronari kanan dan cabangnya.
Jenis bekalan darah yang betul ke jantung. Struktur skematik arteri koronari kanan (unjuran anteroposterior). AV = atrioventricular, PDA = arteri menurun posterior, RCA = arteri koronari kanan, RV = ventrikel kanan, SA = sinoatrial.

Arteri koronari kiri dominan dan cabangnya.
Struktur skematik arteri koronari kiri dengan bekalan darah jenis kiri ke jantung (unjuran serong depan kiri). AVGA = arteri alur atrioventrikular, PDA = arteri menurun posterior.
Sumber: Sunil Kini, Kostaki G. Bis, dan Leroy Weaver. Anatomi Arteri Koronari Normal dan Varian pada Angiografi CT Resolusi Tinggi. American Journal of Roentgenology 2007 188: 6, 1665-1674.

Arteri koronari jantung

Arteri koronari jantung

Arteri jantung - aa. coronariae dextra et sinistra, arteri koronari, kanan dan kiri, bermula dari bulbus aortae di bawah tepi atas injap lunate. Oleh itu, semasa sistol, pintu masuk ke arteri koronari ditutup oleh injap, dan arteri itu sendiri dimampatkan oleh otot jantung yang berkontraksi. Akibatnya, semasa sistol, bekalan darah ke jantung berkurang: darah memasuki arteri koronari semasa diastole, apabila bukaan masuk arteri ini, yang terletak di mulut aorta, tidak ditutup oleh injap lunate.

Arteri koronari kanan, a. coronaria dextra

Cabang-cabang vaskularisasi arteri koronari kanan: atrium kanan, bahagian dinding anterior dan seluruh dinding posterior ventrikel kanan, sebahagian kecil dari dinding posterior ventrikel kiri, septum atrium, sepertiga posterior dari septum interventrikular, otot papillary ventrikel kanan dan otot papillary kiri posterior otot ventrikel kiri posterior.,

Arteri koronari kiri, a. coronaria sinistra

Yang pertama turun di sepanjang sulkus interventrikular anterior ke puncak jantung, di mana ia anastomosis dengan cabang arteri koronari kanan. Yang kedua, meneruskan batang utama arteri koronari kiri, membongkok di sekitar jantung di sepanjang sulkus koronari di sebelah kiri dan juga menghubungkan ke arteri koronari kanan. Akibatnya, cincin arteri terbentuk di sepanjang keseluruhan sulkus koronal yang terletak di satah mendatar, dari mana cabang meluas ke jantung secara tegak lurus. Cincin adalah alat berfungsi untuk peredaran cagaran jantung. Cabang-cabang arteri koronari kiri vaskularisasi kiri, atrium, seluruh dinding depan dan sebahagian besar dinding posterior ventrikel kiri, bahagian dinding anterior ventrikel kanan, 2/3 anterior septum interventricular, dan otot papillary anterior ventrikel kiri.

Terdapat pelbagai pilihan untuk pengembangan arteri koronari, akibatnya terdapat nisbah kumpulan bekalan darah yang berbeza. Dari sudut pandangan ini, tiga bentuk bekalan darah ke jantung dibezakan: seragam dengan perkembangan yang sama pada kedua-dua arteri koronari, berdinding kiri dan berdinding kanan. Selain arteri koronari, arteri "tambahan" dari arteri bronkial, dari permukaan bawah lengkungan aorta berhampiran ligamen arteri sesuai untuk jantung, yang penting untuk diperhatikan agar tidak merosakkannya semasa operasi pada paru-paru dan esofagus dan dengan itu tidak memburukkan bekalan darah.

Arteri intraorgan jantung:

Sebilangan arteri ini mempunyai lapisan otot sukarela yang sangat kuat di dindingnya, selama pengurangannya terdapat penutupan lengkap lumen kapal, itulah sebabnya arteri ini disebut "penutupan". Kekejangan sementara arteri "penutupan" boleh menyebabkan penghentian aliran darah ke kawasan otot jantung ini dan menyebabkan infark miokard.

Saluran jantung.

Arteri.
Bekalan darah ke jantung dilakukan oleh dua arteri: arteri koronari kanan, a. coronaria dextra, dan arteri koronari kiri, a. coronaria sinistra, yang merupakan cabang pertama aorta. Setiap arteri koronari meninggalkan sinus aorta yang sesuai.

Arteri koronari kanan, a. coronaria dextra, berasal dari aorta pada tahap sinus kanan, menyusuri dinding aorta di antara kerucut arteri ventrikel kanan dan telinga kanan ke dalam sulkus koronari. Dilindungi pada bahagian awal dengan mata kanan, arteri sampai ke tepi kanan jantung. Di sini dia memberikan ke dinding ventrikel apa yang disebut cawangan marginal kanan, r. marginalis dexter, berjalan di sepanjang tepi kanan ke puncak jantung, dan di kawasan telinga - cabang kecil dari nod sinus-atrium, r. nodi sinuatrialis. Setelah memberikan sejumlah cabang ke dinding aorta, abalone dan arterial cone (cabang kerucut arteri, r. Coni arteriosi), arteri koronari kanan melintas ke permukaan diafragmatik jantung, di mana ia juga terletak pada kedalaman alur koronal.

Di sini dia menghantar cabang ke dinding posterior atrium kanan dan ventrikel kanan (cawangan atrium perantaraan, r. Atrialis intermedius), serta cabang-cabang nipis yang membekalkan nod atrioventricular dan menyertai bundle atrioventricular, cabang-cabang dari nod atrioventricular. rr. nodi atrioventricularis. Pada permukaan diafragmatik, ia mencapai alur jantung interventrikular posterior, di mana ia turun dalam bentuk cabang interventrikular posterior. r. interventricularis posterior. Yang terakhir kira-kira di sempadan tengah dan bawah ketiga alur ini menjunam ke dalam miokardium. Ia membekalkan darah ke septum interventricular posterior (cawangan interventricular septal, r. Interventriculares septales) dan dinding posterior kedua-dua ventrikel kanan dan kiri.

Di tempat di mana batang utama masuk ke sulkus interventrikular, cabang besar berlepas daripadanya, melewati sulkus koronari ke separuh kiri jantung dan memberi makan dinding posterior atrium kiri dan ventrikel kiri dengan cabangnya.

Arteri koronari kiri, a. coronaria sinistra, lebih besar dari kanan. Ia bermula pada tahap sinus aorta kiri, diikuti ke kiri belakang akar batang paru, dan kemudian di antara ia dan telinga kiri. Menuju ke sebelah kiri sulkus koronari, walaupun di belakang batang paru-paru, ia sering dibahagikan kepada dua cabang: cabang interventrikular anterior dan cabang sampul.

1. Cabang interventrikular anterior, r. interventricularis anterior, adalah kesinambungan dari batang utama. Ia turun di sepanjang sulcus interventricular anterior ke puncak jantung, mengelilinginya dan memasuki bahagian terminal sulcus interventricular posterior; tidak sampai ke cabang interventrikular posterior, ia jatuh ke ketebalan miokardium, memberikan sejumlah cabang interventrikular septal, rr. interventriculares septales. Sepanjang perjalanan, ia menghantar cabang ke kerucut arteri (cabang kerucut arteri, r. Coni arteriosi), ke bahagian berdekatan dinding ventrikel kiri dan kanan, cabang yang lebih besar ke hadapan septum interventrikular, cabang anastomotik ke batang dari arteri koronari kanan dan sepenuhnya membekalkan apeks hati.

Berhampiran asalnya, cabang interventrikular anterior mengeluarkan cabang lateral yang berlari secara menyerong dan kuat, r. lateralis, yang kadang-kadang bermula dari batang utama arteri koronari kiri. Dalam kedua kes, ia bercabang di kawasan dinding anterior ventrikel kiri.

2. Cawangan sampul surat, r. circumflexus, yang keluar dari bawah abalone kiri, mengikuti sepanjang sulkus koronari ke permukaan paru (lateral) jantung dan lebih jauh di sepanjang bahagian belakang sulkus koronari ke permukaan diafragmatik jantung, setelah peralihan ke mana ia menghantar cabang besar yang memberi makan dinding depan dan belakang ventrikel kiri, - belakang cawangan ventrikel kiri, r. ventrikuli posterior sinistri. Keluar dari bawah abalone kiri, arteri melepaskan cabang marginal kiri besar, r. marginalis sinister, yang mengikuti ke bawah dan agak posterior di sepanjang permukaan paru (lateral) jantung, menuju ke puncak jantung, dan berakhir di otot papillary anterior. Tidak sampai ke sulkus interventrikular posterior, cabang sampul turun di sepanjang permukaan diafragmatik ventrikel kiri, tetapi tidak sampai ke puncak jantung. Dalam perjalanannya, ia menghantar ranting ke dinding abalone kiri dan atrium kiri, yang memanjang dari cabang atrium pertengahan, r. atrialis intermedius, melewati urat jantung yang besar pada permukaan diafragmatik (bawah) atrium kiri. Selain itu, cabang atrium anastomatik, r., Berlepas dari arteri koronari kiri di tapak cabang posterior ventrikel kiri. atrialis anastomoticus, yang anastomosis dengan cabang arteri koronari kanan di sinus vena.

Kadang kala cabang sampul surat menghantar cawangan nod sinus-atrium dan atrium-ventrikel yang tidak konsisten, rr. nodi sinuatrialis et atrioventricularis, anastomosis dengan cabang yang sama dari arteri koronari kanan.

Oleh itu, arteri koronari kanan membekalkan dinding batang paru, aorta, atria kanan dan kiri, ventrikel kanan, dinding posterior ventrikel kiri, septa atrium dan interventrikular.

Arteri koronari kiri membekalkan dinding batang paru, aorta, atria kanan dan kiri, dinding depan ventrikel kanan dan kiri, dinding posterior ventrikel kiri, septa atrium dan interventrikular.

Arteri koronari jantung anastomosa antara satu sama lain di semua bahagiannya, kecuali permukaan kanan dan permukaan paru (lateral) jantung, yang hanya dibekalkan dengan arteri yang sesuai.

Di samping itu, terdapat anastomosis ekstra abadi yang terbentuk oleh kapal yang membekalkan dinding batang paru, aorta dan vena cava, serta oleh saluran dinding posterior atria. Semua kapal ini anastomosa dengan arteri bronkus, diafragma dan perikardium.

Sebagai tambahan kepada anastomosis antara vena (intercoronary), anastomosis cawangan arteri yang sama (intracoronary) berkembang dengan baik di jantung.

Arteri intraorgan jantung, terutamanya di rantau ventrikel, mengikuti ikatan otot: di dalam lapisan luar dan dalam miokardium, serta otot papilari arteri, mereka diarahkan sepanjang paksi longitudinal jantung, dan di lapisan tengah miokardium mereka mempunyai arah melintang.

Vena.
Sebilangan besar urat jantung, venae cordis (kecuali yang kecil dan anterior), membawa darah ke takungan khas, sinus koronari, yang terbuka di bahagian belakang rongga atrium kanan, antara pembukaan vena cava inferior dan pembukaan atrioventrikular kanan.

Sinus koronari, sinus coronarius, adalah, sebagaimana adanya, penyambungan ke permukaan diafragmatik jantung vena besarnya. Ia terletak di sebelah kiri sulkus koroner posterior, dari tempat di mana vena serong atrium kiri mengalir ke dalamnya di mulutnya: panjangnya 2-3 cm. Gajah nipis dari bundel otot miokard dilemparkan ke atas sinus koronari, yang juga membentuk membran tengahnya media tunica.

Pembukaan koronari sinus ostium sinus coronarii, di rongga atrium kanan, dibatasi oleh injap sinus koronari, valvula sinus coronarii. Dua atau tiga kepak kecil juga terdapat di sinus itu sendiri, tidak jauh dari bukaannya.

Urat berikut tergolong dalam sistem sinus koronari.
Urat jantung yang hebat, v. cordis magna bermula di permukaan depan puncak jantung. Pertama, ia terletak di sulkus interventrikular anterior berhampiran cabang menurun arteri koronari kiri. Mencapai sulkus koronari, ia terletak di dalamnya dan menyusuri sempadan bawah atrium kiri ke permukaan jantung (lateral) paru. Membulatkannya, urat besar terletak di bahagian diafragmatik sulcus koronal, di mana ia melewati tanpa sempadan tajam ke sinus koronari. Kadang-kadang di persimpangan urat jantung yang besar ke sinus koronari terdapat injap kecil.

Vena permukaan anterior kedua ventrikel, septum interventrikular dan kadang-kadang berhampiran sinus - urat posterior ventrikel kiri mengalir ke urat jantung yang besar.

1. Urat serong atrium kiri, v. obliqua atrii sinistri, bermula di dinding lateral atrium kiri dan bergerak dari kiri ke kanan ke bawah dalam bentuk ranting kecil di lipatan perikardium. Menuju ke bawah dan ke kanan sepanjang dinding belakang atrium kiri, ia menuju ke sinus koronari. Di mulut urat ini, kadangkala terdapat injap kecil..

2. Vena posterior ventrikel kiri, v. posterior ventriculi sinistri, berasal dari dinding posterolateral ventrikel kiri, naik dan mengalir sama ada ke vena besar jantung, atau terus ke sinus koronari.

3. Vena tengah jantung, v. cordis media, bermula pada permukaan diafragmatik (bawah) di kawasan puncak jantung, melepasi sulkus interventrikular posterior (bawah) berhampiran cabang interventrikular arteri koronari kanan dan mengalir ke hujung kanan sinus koronari. Sepanjang perjalanan, ia mengambil ranting dari permukaan diafragmatik kedua ventrikel. Di kawasan jantung takik anastomosis dengan urat jantung yang besar.

Urat jantung yang kecil, v. cordis parva, bermula di pinggir kanan atrium kanan dan ventrikel kanan, melewati bahagian posterior sulkus koronari dan mengalir sama ada ke hujung kanan sinus koronari, atau secara bebas membuka ke rongga atrium kanan, kadang-kadang ke urat tengah jantung.

Di luar sistem sinus koronari, urat berikut dijelaskan:

1. Urat anterior jantung, vv. cordis anteriores, mempunyai ukuran yang berbeza. Mereka berasal dari dinding anterior dan lateral ventrikel kanan, naik dan ke kanan ke sulkus koronari dan jatuh terus ke atrium kanan; injap urat anterior kadang-kadang mempunyai injap ukuran yang tidak signifikan.

2. Urat jantung terkecil, vv. cordis minimae, - sekumpulan urat kecil yang mengumpulkan darah dari pelbagai bahagian jantung dan terbuka dengan bukaan urat terkecil, foramina venarum minimarum, terus ke kanan dan sebahagian ke atrium kiri, serta ke ventrikel.

Saluran darah jantung: arteri koronari dan urat jantung. Jenis bekalan darah ke jantung. Saliran limfa.

Arteri jantung memanjang dari mentol aorta, dan seperti mahkota mengelilingi jantung, itulah sebabnya ia disebut arteri koronari.

Arteri koronari kanan menuju ke kanan di bawah telinga atrium kanan, terletak di sulkus koronari dan mengelilingi permukaan kanan jantung. Cabang-cabang arteri koronari kanan membekalkan dinding ventrikel kanan dan atrium, bahagian posterior dari septum interventrikular, otot-otot papilari ventrikel kiri, simpul atrium dan atrioventrikular dari sistem konduksi jantung.

Arteri koronari kiri lebih tebal dari kanan dan terletak di antara permulaan batang paru dan telinga atrium kiri. Cabang-cabang arteri koronari kiri membekalkan dinding ventrikel kiri, otot papiler, sebahagian besar septum interventrikular, dinding depan ventrikel kanan, dinding atrium kiri.

Cabang-cabang arteri koronari kanan dan kiri membentuk dua cincin arteri di sekitar jantung: melintang dan membujur. Mereka memberikan bekalan darah ke semua lapisan dinding jantung..

Terdapat beberapa jenis bekalan darah ke jantung:

  • jenis sayap kanan - sebahagian besar jantung dibekalkan dengan cabang arteri koronari kanan;
  • jenis sayap kiri - sebahagian besar jantung menerima darah dari cawangan arteri koronari kiri;
  • jenis seragam - darah diedarkan secara merata ke seluruh arteri;
  • jenis kanan tengah - jenis bekalan darah peralihan;
  • jenis daun tengah - jenis bekalan darah peralihan.

Di antara semua jenis bekalan darah, jenis tengah-kanan diyakini berlaku..

Urat jantung lebih banyak daripada arteri. Sebilangan besar urat jantung besar terkumpul di sinus koronari - satu vena varikos yang luas. Sinus koronari terletak di sulkus koronari di permukaan posterior jantung dan terbuka ke atrium kanan. Aliran masuk sinus koronari adalah 5 urat:

  • urat jantung yang besar;
  • urat tengah jantung;
  • urat kecil jantung;
  • urat belakang ventrikel kiri;
  • urat serong atrium kiri.

Selain lima urat ini mengalir ke sinus koronari, jantung mempunyai urat yang terbuka terus ke atrium kanan: urat anterior jantung, dan urat terkecil jantung.

Pemeliharaan jantung vegetatif.

Pemeliharaan jantung secara parasimpatik

Serat jantung parasympathetic preganglionic terdiri daripada cabang-cabang yang memanjang dari saraf vagus di kedua sisi leher. Serat dari saraf vagus kanan menghidap terutamanya atrium kanan dan terutamanya simpul sinoatrium yang banyak. Ke nod atrioventricular, terutamanya serat dari saraf vagus kiri sesuai. Akibatnya, saraf vagus kanan terutamanya mempengaruhi degupan jantung, dan kiri pada konduksi atrioventrikular. Pemeliharaan parasimpatis ventrikel kurang dinyatakan dan memberikan pengaruhnya secara tidak langsung, kerana penghambatan kesan simpatik.

Pemeliharaan jantung yang simpatik

Saraf simpatik, berbeza dengan vagus, hampir sama rata di seluruh bahagian jantung. Serat jantung simpatik preganglionik berasal dari tanduk lateral segmen toraks atas saraf tunjang. Pada ganglia serviks dan bahagian atas batang simpatik, khususnya di ganglion stellate, serat ini beralih ke neuron postganglionik. Proses yang terakhir mendekati jantung sebagai sebahagian daripada beberapa saraf jantung.

Di kebanyakan mamalia, termasuk manusia, aktiviti ventrikel dikendalikan terutamanya oleh saraf simpatik. Bagi atria, dan terutama simpul sinoatrial, mereka berada di bawah pengaruh antagonis berterusan dari saraf vagus dan simpatik.

Saraf jantung yang lemah

Jantung dihidupkan bukan hanya oleh efferent, tetapi juga oleh sebilangan besar serat aferen, yang merupakan sebahagian dari saraf vagus dan simpatik. Sebilangan besar jalur aferen yang tergolong dalam saraf vagus adalah serat myelinated dengan ujung sensitif di atria dan ventrikel kiri. Semasa mendaftarkan aktiviti serat atrium tunggal, dua jenis mekanoreceptor dibezakan: reseptor B yang bertindak balas terhadap regangan pasif, dan reseptor A yang bertindak balas terhadap tekanan aktif.

Bersama dengan serat mielin dari reseptor khusus, terdapat satu lagi kumpulan saraf sensori yang besar yang terbentang dari hujung bebas dari pleksus subendokardial serat yang tenang. Kumpulan jalur aferen ini adalah sebahagian daripada saraf simpatik. Dipercayai bahawa serat ini bertanggungjawab untuk kesakitan yang tajam dengan penyinaran segmental yang diperhatikan pada penyakit jantung koronari (angina pectoris dan infark miokard).

Perkembangan jantung. Anomali kedudukan dan struktur jantung.

Perkembangan jantung

Reka bentuk jantung yang kompleks dan pelik, sesuai dengan peranannya sebagai mesin biologi, terbentuk dalam tempoh embrio. Embrio mempunyai tahap ketika strukturnya serupa dengan jantung dua ruang dan jantung reptilia yang tidak tersekat sepenuhnya. Embrio jantung muncul dalam tempoh tiub saraf di embrio selama 2.5 minggu, dengan panjang hanya 1.5 mm. Ia terbentuk dari mesenchyme kardiogenik secara ventrikel dari hujung kepala usus anterior dalam bentuk helai sel membujur berpasangan di mana tiub endotelium nipis terbentuk. Pada pertengahan minggu ke-3, panjang embrio 2.5 mm, kedua-dua tiub bergabung satu sama lain, membentuk jantung tubular sederhana. Pada peringkat ini, primordium jantung terdiri daripada dua lapisan. Lapisan dalaman yang lebih nipis mewakili endokardium primer. Di luar adalah lapisan yang lebih tebal yang terdiri daripada miokardium primer dan epikardium. Pada masa yang sama, terdapat pengembangan rongga perikardial yang mengelilingi jantung. Pada akhir minggu ke-3, jantung mula berkontrak.

Kerana pertumbuhannya yang cepat, tiub jantung mula membengkok ke kanan, membentuk gelung, dan kemudian mengambil bentuk-S. Tahap ini dipanggil jantung sigmoid. Pada minggu ke-4, beberapa bahagian dapat dibezakan dalam embrio sepanjang 5 mm di jantung. Atrium primer menerima darah dari urat yang bertumpu ke jantung. Pada pertemuan urat, lanjutan yang disebut sinus vena terbentuk. Dari atrium, melalui saluran atrioventricular yang agak sempit, darah memasuki ventrikel primer. Ventrikel terus masuk ke mentol jantung, diikuti oleh batang arteri. Di tempat peralihan ventrikel ke dalam mentol dan mentol ke batang arteri, serta di sepanjang sisi saluran atrioventricular, terdapat tuberkel endokard dari mana injap jantung berkembang. Dalam strukturnya, jantung embrio mirip dengan jantung dua ruang ikan dewasa, yang fungsinya adalah untuk membekalkan darah vena ke insang.

Pada minggu ke-5 dan ke-6, perubahan ketara berlaku dalam susunan bahagian jantung yang saling berkaitan. Hujung vena bergerak secara kasar dan punggung, dan ventrikel dan mentol bergerak secara caudal dan ventral. Alur koronari dan interventrikular muncul di permukaan jantung, dan ia mengambil garis besar bentuk luaran yang pasti. Dalam tempoh yang sama, transformasi dalaman bermula, yang membawa kepada pembentukan jantung empat ruang, ciri vertebrata yang lebih tinggi. Partisi dan injap berkembang di jantung. Pembahagian atrium bermula pada embrio sepanjang 6 mm. Septum primer muncul di tengah dinding posteriornya, ia mencapai kanal atrioventricular dan bergabung dengan tubercles endokardial, yang pada masa ini membesar dan membahagi kanal ke bahagian kanan dan kiri. Septum primer tidak lengkap, foramen primer pertama dan kemudian atrium terbentuk di dalamnya. Kemudian, septum sekunder terbentuk, di mana terdapat lubang bujur. Melalui lubang bujur, darah mengalir dari atrium kanan ke kiri. Lubang ditutup oleh tepi septum primer, membentuk kepak yang menghalang aliran darah terbalik. Penyatuan lengkap septa primer dan sekunder berlaku pada akhir tempoh pranatal.

Pada minggu ke-7 dan ke-8 perkembangan embrio, pengurangan sebahagian sinus vena berlaku. Bahagian melintangnya berubah menjadi sinus koronari, tanduk kiri dikurangkan menjadi kapal kecil - urat serong atrium kiri, dan tanduk kanan membentuk bahagian dinding atrium kanan antara tempat-tempat di mana vena cava atas dan bawah mengalir ke dalamnya. Vena pulmonari biasa dan batang vena paru kanan dan kiri ditarik ke atrium kiri, akibatnya dua urat dari setiap paru-paru terbuka ke atrium.

Mentol jantung pada embrio selama 5 minggu bergabung dengan ventrikel, membentuk kerucut arteri milik ventrikel kanan. Batang arteri dibahagikan kepada septum spiral yang tumbuh di dalamnya menjadi batang paru-paru dan aorta. Dari bawah, septum spiral terus menuju ke septum interventricular sehingga batang paru terbuka ke kanan, dan permulaan aorta ke ventrikel kiri. Tubercles endokardial yang terletak di mentol jantung mengambil bahagian dalam pembentukan septum spiral; mereka juga membentuk injap batang aorta dan paru.

Septum interventricular mula berkembang pada minggu ke-4, pertumbuhannya berlaku dari bawah ke atas, tetapi sehingga minggu ke-7 septum tetap tidak lengkap. Di bahagian atasnya terdapat foramen interventrikular. Yang terakhir ditutup oleh tuberkel endokardial yang tumbuh, di tempat ini bahagian membran septum terbentuk. Injap ventrikel atrium terbentuk dari tuberkel endokard.

Apabila ruang jantung terpisah dan injap terbentuk, pembezaan tisu-tisu di mana dinding jantung terbentuk berlaku. Sistem pengaliran atrioventrikular dirembeskan dalam miokardium. Rongga perikardial dipisahkan dari rongga badan umum. Jantung bergerak dari leher ke rongga dada. Jantung embrio dan janin agak besar, kerana ia tidak hanya memberikan kemajuan darah melalui saluran tubuh embrio, tetapi juga peredaran plasenta.

Sepanjang tempoh intrauterin, mesej tetap berada di antara bahagian kanan dan kiri jantung melalui lubang bujur. Darah yang mengalir ke atrium kanan melalui vena cava inferior diarahkan melalui injap vena ini dan sinus koronari ke bukaan bujur dan melaluinya ke atrium kiri. Darah mengalir dari vena cava yang unggul ke ventrikel kanan dan dikeluarkan ke dalam saluran paru. Peredaran paru tidak berfungsi pada janin, kerana saluran paru yang sempit menunjukkan daya tahan yang besar terhadap kutu darah. Hanya 5-10% darah yang memasuki saluran paru-paru melalui paru-paru janin. Darah yang tersisa dikeluarkan melalui saluran arteri ke dalam aorta dan memasuki lingkaran besar peredaran darah, melewati paru-paru. Berkat bukaan bujur dan saluran arteri, keseimbangan aliran darah melalui bahagian kanan dan kiri jantung dikekalkan.

Tidak menjumpai apa yang anda cari? Gunakan carian:

Ucapan terbaik: Hanya mimpi yang mendorong pelajar ke akhir kuliah. Tetapi dengkuran orang lain membuatnya berhenti. 8800 - | 7516 - atau baca semua.

Kapal koronari

Hati adalah "workaholic" tubuh manusia. Kerja berterusannya tidak boleh dipandang tinggi. Jantung terdiri daripada ruang yang berkomunikasi dengan saluran tubuh manusia yang paling penting. Ruang inilah yang, ketika berkontrak, mengepam darah melalui pembuluh darah, membentuk dua lingkaran peredaran darah yang paling penting - besar dan kecil.

Darah, terima kasih kepada "motor dalaman" - jantung, beredar ke seluruh badan, memenuhi setiap selnya dengan nutrien, oksigen. Dan bagaimana jantung itu sendiri mendapat pemakanan? Di mana ia mendapat rizab dan kekuatan untuk bekerja? Dan adakah anda tahu mengenai lingkaran ketiga yang disebut peredaran darah atau jantung? Untuk pemahaman yang lebih baik mengenai anatomi saluran darah yang membekalkan jantung, mari kita lihat struktur anatomi asas yang biasanya dibezakan di organ tengah sistem kardiovaskular.

1 Peranti luaran "motor" manusia

Pelajar baru dari kolej perubatan dan universiti perubatan menghafal, dan bahkan dalam bahasa Latin, bahawa hati mempunyai puncak, dasar, dan dua permukaan: anteroposterior dan rendah diri, dipisahkan oleh tepi. Dengan mata kasar, anda dapat melihat jantung berkerut, melihat permukaannya. Terdapat tiga daripadanya:

  1. Alur koronal,
  2. Interventrikular anterior,
  3. Interventrikular posterior.

Sulcus koronari secara visual memisahkan atria dari ventrikel, dan sulcus interventricular anterior, dan sulcus posterior interventrikular, kira-kira berfungsi sebagai sempadan antara dua ruang bawah di sepanjang permukaan depan. Alur interventrikular bersambung di puncak sedikit ke kanan. Alur-alur ini terbentuk kerana kapal-kapal terbaring di dalamnya. Di sulkus koronari yang memisahkan ruang jantung, terdapat arteri koronari kanan, urat sinus, dan di sulkus interventrikular anterior, yang membahagi ventrikel - urat besar dan cabang interventrikular anterior.

Sulcus interventricular posterior adalah tempat untuk cabang interventricular arteri koronari kanan, vena jantung tengah. Dengan banyaknya istilah perubatan, kepala dapat membulat: alur, arteri, urat, cabang... Namun, kita sedang menganalisis struktur dan bekalan darah organ manusia yang paling penting - jantung. Sekiranya lebih sederhana, mungkinkah dapat melakukan pekerjaan yang kompleks dan bertanggungjawab? Oleh itu, kami tidak akan menyerah, dan kami menganalisis secara terperinci anatomi saluran jantung.

2 pintasan ke-3 atau kardiopulmonari

Setiap orang dewasa tahu bahawa terdapat 2 lingkaran peredaran darah di dalam badan: besar dan kecil. Tetapi ahli anatomi mengatakan ada tiga daripadanya! Jadi adakah kursus asas anatomi menyesatkan orang? Tidak sama sekali! Lingkaran ketiga, yang dinamakan kiasan, bermaksud pembuluh darah dan "melayani" jantung itu sendiri. Ia layak mendapat kapal peribadi, bukan? Jadi, lingkaran ketiga atau jantung bermula dengan arteri koronari, yang terbentuk dari saluran utama tubuh manusia - Yang Mulia aorta, dan berakhir dengan urat jantung bergabung ke dalam sinus koronari.

Dia, seterusnya, membuka ke atrium kanan. Dan venula terkecil masuk ke rongga atrium dengan sendirinya. Telah diperhatikan secara kiasan bahawa bejana kepang jantung, menyelimutkannya seperti mahkota yang sebenarnya, mahkota. Oleh itu, arteri dan urat disebut koronari atau koronari. Ingat: ini adalah istilah yang sinonim. Oleh itu, apakah arteri dan urat yang paling penting yang ada pada jantung? Apakah klasifikasi arteri koronari?

3 arteri utama

Arteri dan urat jantung

Arteri koronari kanan dan arteri koronari kiri adalah dua ikan paus yang menyampaikan oksigen dan nutrien. Mereka mempunyai cabang dan cabang, yang akan kita bicarakan kemudian. Sementara itu, kami menjelaskan bahawa arteri koronari kanan bertanggungjawab untuk bekalan darah ke ruang jantung kanan, dinding ventrikel kanan dan dinding posterior ventrikel kiri, dan bekalan darah koronari kiri ke jantung kiri.

Arteri koronari kanan membongkok di sekitar jantung di sepanjang sulkus koronari di sebelah kanan, memberikan kembali cabang interventricular posterior (arteri menurun posterior), yang turun ke puncak, yang terletak di sulcus interventricular posterior. Koronari kiri juga terletak di sulkus koronal, tetapi di sisi lain, bertentangan - di hadapan atrium kiri. Ia dibahagikan kepada dua cabang utama - anterior interventricular (anterior menurun arteri) dan arteri sampul.

Jalan cabang interventricular anterior berjalan dalam pendalaman eponim, ke puncak jantung, di mana cawangan kita bertemu dan bergabung dengan cabang arteri koronari kanan. Dan sampul kiri arteri terus "memeluk" jantung di sebelah kiri sepanjang alur koronal, di mana ia juga bergabung dengan koronari kanan. Oleh itu, alam mencipta di permukaan "motor" manusia cincin arteri pembuluh koronari di satah mendatar.

Ini adalah elemen penyesuaian, sekiranya bencana vaskular tiba-tiba terjadi di dalam badan dan peredaran darah bertambah buruk secara drastik, walaupun ini jantung akan dapat mengekalkan bekalan darah dan kerjanya untuk beberapa waktu, atau jika salah satu cabang menjadi tersumbat dengan gumpalan darah, aliran darah tidak akan berhenti, tetapi akan pada kapal jantung yang lain. Cincin adalah peredaran cagaran organ.

Cabang-cabang dan cabang terkecil mereka menembusi seluruh ketebalan jantung, membekalkan bukan sahaja lapisan atas, tetapi seluruh miokardium, dan lapisan dalam ruang. Arteri intramuskular mengikuti ikatan otot jantung, setiap kardiomiosit tepu dengan oksigen dan pemakanan kerana sistem anastomosis dan bekalan darah arteri yang berkembang dengan baik.

Harus diingat bahawa dalam sebilangan kecil kes (3.2-4%), orang mempunyai ciri anatomi seperti arteri koronari ketiga atau tambahan.

4 Bentuk bekalan darah

Jantung dengan bekalan darah vena kanan: arteri koronari kanan (1) dan cabangnya lebih berkembang daripada arteri koronari kiri (2)

Terdapat beberapa jenis bekalan darah ke jantung. Kesemuanya adalah varian norma dan akibat dari ciri-ciri individu peletakan saluran darah jantung dan fungsinya pada setiap orang. Bergantung pada penyebaran salah satu arteri koronari di dinding jantung posterior, terdapat:

  1. Taipkan sayap kanan. Dengan bekalan darah jenis ini ke jantung, ventrikel kiri (permukaan jantung belakang) dipenuhi dengan darah terutamanya disebabkan oleh arteri koronari kanan. Jenis bekalan darah ke jantung adalah yang paling biasa (70%)
  2. Taipkan karangan bunga kiri. Berlaku sekiranya arteri koronari kiri berlaku dalam bekalan darah (dalam 10% kes).
  3. Jenisnya seragam. Dengan "sumbangan" kira-kira setara dengan bekalan darah kedua-dua saluran. (20%).

5 Urat asas

Arteri bercabang menjadi arteriol dan kapilari, yang, setelah melakukan pertukaran selular dan mengambil produk pembusukan dan karbon dioksida dari kardiomiosit, disusun menjadi venula, dan kemudian urat yang lebih besar. Darah vena dapat mengalir ke sinus vena (dari mana darah kemudian mengalir ke atrium kanan), atau ke rongga atrium. Urat jantung yang paling ketara yang mengalirkan darah ke sinus adalah:

  1. Yang besar. Ia mengambil darah vena dari permukaan anterior dua ruang bawah, terletak di sulkus anterior interventrikular. Urat puncak bermula.
  2. Sedang. Juga berasal dari puncak, tetapi berjalan di sepanjang alur belakang.
  3. Kecil. Mungkin jatuh ke tengah, terletak di alur koronal.

Vena yang mengalir terus ke atria adalah urat jantung anterior dan terkecil. Urat terkecil tidak disebut secara tidak sengaja, kerana diameter batangnya sangat kecil, urat ini tidak muncul di permukaan, tetapi terletak di tisu jantung yang dalam dan terbuka terutama di ruang atas, tetapi juga dapat mengalir ke ventrikel. Vena jantung anterior memberikan darah ke ruang kanan atas. Jadi semudah mungkin untuk membayangkan bagaimana bekalan darah ke jantung, anatomi saluran koronari.

Sekali lagi, saya ingin menekankan bahawa jantung mempunyai lingkaran peredaran darah koronari sendiri, kerana peredaran darah yang terpisah dapat dipertahankan. Arteri jantung yang paling penting adalah koronari kanan dan kiri, dan urat besar, sederhana, kecil, anterior.

6 Diagnosis saluran koronari

Coronarografi adalah "standard emas" dalam diagnosis koronari. Ini adalah kaedah yang paling tepat, ia dilakukan di hospital khusus oleh pekerja perubatan yang berkelayakan, prosedurnya dilakukan mengikut petunjuk, di bawah anestesia tempatan. Doktor memperkenalkan kateter melalui arteri lengan atau paha, dan melaluinya zat radiopaque khas, yang bercampur dengan darah, menyebar, membuat kedua-dua kapal itu sendiri dan lumennya kelihatan..

Gambar dan rakaman video mengisi kapal dengan bahan dibuat. Hasilnya membolehkan doktor membuat kesimpulan mengenai patensi kapal, adanya patologi di dalamnya, untuk menilai prospek rawatan dan kemungkinan pemulihan. Kaedah diagnostik untuk mengkaji kapal koronari termasuk MSCT - angiografi, ultrasound Doppler, tomografi sinar elektron.

Arteri dan urat jantung (angiografi, CT).

  • Arteri koronari utama atau kiri kiri (LCA)
    • Arteri menurun anterior kiri (LDN)
      • cawangan pepenjuru (D1, D2)
      • cawangan septal
    • Arteri sampul surat (LOA)
      • cawangan marginal (M1, M2)
  • Arteri Koronari Kanan (PCA)
    • Cawangan Tepi Tajam (OK)
    • Cabang nod AV
    • Arteri Keturunan Posterior (ZNA).

Anatomi Arteri Koronari Digunakan dalam Angiografi.

  • Sisi kiri (10%) - Peredaran darah jenis ini dicirikan oleh diameter kecil dan aliran arteri koronari kanan yang tidak meluas, peningkatan diameter OA dan PNA, dan pemergian ODHIV dari LCA
  • Sisi kanan (70%) - Peredaran darah jenis ini dicirikan oleh diameter kecil dan aliran arteri koronari kiri yang tidak meluas, peningkatan diameter BOX dan SNA, saluran ODHIV dari PCA
  • Campuran (20%) - Diameter arteri koronari adalah: LCA 4.5 ± 0.5 mm [4], PNA 3.8 ± 0.3 mm pada permulaan, 1.7 ± 0.4 mm - cawangan terminal, ZNA 2.0-2.5 mm.

Urat jantung

Aliran keluar vena berlaku dalam tiga cara: ke sinus koronari, sinus coronarius; di hadapan urat jantung; ke dalam urat kecil Thebesian, mengalir terus ke jantung kanan.

Sinus koronari, sinus coronarius terletak di belakang, di sulkus koronari, dan terbuka ke atrium kanan sedikit di bawah batang vena cava inferior.

Urat jantung yang besar membawa darah ke sinus koronari, v. cordis magna, yang mengumpulkan darah dari permukaan anterior kedua ventrikel. Pertama, ia terletak di alur interventricular anterior, di sebelah ramus interventricularis arteri koronari kiri anterior, kemudian ia masuk ke bawah telinga kiri dan melewati permukaan posterior, di mana ia mengalir (terus) ke sinus koronari.

Vena tengah jantung, v. Cordis media, dari sulcus interventrikular posterior masuk ke sulkus koronari dan mengalir ke sinus koronari di sebelah kanan. Sebagai tambahan kepada urat besar ini, urat kecil jantung mengalir ke sinus koronari, v. cordis parva, urat posterior ventrikel kiri, v. ventriculi sinistri posterior, dan urat serong atrium kiri, v. obliqua atrii sinistra [Marshall].

Urat anterior jantung, vv. cordis anteriores, membawa darah dari bahagian atas dinding anterior ventrikel kanan dan mengalir ke atrium kanan.

Urat kecil, vv. cordis minimae, mengumpul darah jauh di dinding jantung dan melalui banyak lubang mengalir terus ke atrium kanan.

Anatomi arteri jantung

Sumber bekalan darah utama ke jantung adalah arteri koronari (Gamb. 1.22).

Arteri koronari kiri dan kanan bercabang dari bahagian awal aorta menaik di sinus kiri dan kanan. Lokasi setiap arteri koronari berbeza dari ketinggian dan keliling aorta. Mulut arteri koronari kiri dapat terletak pada tahap tepi bebas dari flap bulan (42.6% pemerhatian), di atas atau di bawah pinggirnya (masing-masing pada 28 dan 29.4%).

Untuk mulut arteri koronari kanan, yang paling biasa adalah lokasi di atas pinggir bebas flap lunate (51.3% pemerhatian), pada tahap pinggir bebas (30%) atau di bawahnya (18.7%). Perpindahan mulut arteri koronari dari tepi bebas cunp bulan hingga 10 mm untuk kiri dan 13 mm untuk arteri koronari kanan, turun hingga 10 mm untuk kiri dan 7 mm untuk arteri koronari kanan.

Dalam pemerhatian tunggal, pergeseran menegak yang lebih ketara dari mulut arteri koronari diperhatikan, hingga permulaan lengkungan aorta.

Rajah. 1.22. Sistem bekalan darah jantung: 1 - aorta menaik; 2 - vena cava yang unggul; 3 - arteri koronari yang betul; 4 - kapal terbang; 5 - arteri koronari kiri; 6 - urat jantung yang besar

Berkaitan dengan garis tengah sinus, mulut arteri koronari kiri dalam 36% kes dipindahkan ke tepi anterior atau posterior. Perpindahan awal arteri koronari yang ketara di sekeliling keliling aorta membawa kepada pemergian satu atau kedua arteri koronari dari sinus aorta yang tidak biasa bagi mereka, dan dalam kes yang jarang berlaku, kedua-dua arteri koronari berasal dari sinus yang sama. Mengubah lokasi lubang koronari pada ketinggian dan keliling aorta tidak mempengaruhi bekalan darah ke jantung.

Arteri koronari kiri terletak di antara permulaan batang paru dan telinga kiri jantung dan dibahagikan kepada sampul dan cabang interventrikular anterior.

Yang terakhir mengikuti puncak jantung, yang terletak di sulcus interventricular anterior. Cabang menyelimuti diarahkan di bawah telinga kiri di sulkus koronari ke permukaan jantung diafragmatik (posterior). Arteri koronari kanan setelah meninggalkan aorta terletak di bawah telinga kanan antara permulaan batang paru dan atrium kanan. Kemudian berpusing di sepanjang sulkus koronal ke kanan, kemudian kembali, sampai ke sulcus membujur posterior, di mana ia turun ke puncak jantung, yang disebut cabang interventrikular posterior. Arteri koronari dan cabang besarnya terletak di permukaan miokardium, terletak di pelbagai kedalaman dalam tisu sub epikardium.

Percabangan batang utama arteri koronari dibahagikan kepada tiga jenis - batang, longgar dan transisi. Jenis bercabang utama arteri koronari kiri diperhatikan dalam 50% kes, longgar pada 36% dan peralihan pada 14%. Yang terakhir ini dicirikan oleh pembahagian batang utamanya menjadi 2 cabang tetap - sampul surat dan interventrikular anterior. Jenis longgar merangkumi kes apabila batang utama arteri melepaskan cabang interventrikular, pepenjuru, pepenjuru tambahan dan menyelimuti pada satu atau hampir tahap yang sama. Dari cawangan interventricular anterior, dan juga dari sampul, 4-15 cabang memanjang. Sudut pelepasan kedua-dua kapal primer dan berikutnya berbeza dan berkisar antara 35-140 °.

Menurut Nomenklatur Anatomi Antarabangsa yang diadopsi di Kongres Anatomi di Rom pada tahun 2000, kapal-kapal berikut yang membekalkan jantung dibezakan:

Arteri koronari kiri (arteria coronaria sinistra)

• Cabang interventricular depan (r. Interventricularis anterior)
• Cabang pepenjuru (r. Diagonalis)
• Cabang kerucut arteri (r. Coni arteriosi)
• Cabang lateral (r. Lateralis)
• Cawangan interventricular Septal (r. Interventricularis septales)
• Cawangan sampul surat (r. Circumfl exus)
• Cabang atrium anastomotik (r. Atri alis anastomicus)
• Cabang atrioventricular (rr. Atrioventricularis)
• Cawangan marginal kiri (r. Marginalis sinister)
• Cabang atrium pertengahan (r. Atrialis intermedius).
• Cabang belakang ventrikel kiri (r. Posterior ventriculi sinistri)
• Cabang nod sinus-atrium (r. Nodi sinoatrialis)
• Cabang nod atrioventricular (r. Nodi atrioventricularis)

Arteri koronari kanan (arteria coronaria dextra)

• Cabang kerucut arteri (ramus coni arteriosi)
• Cabang nod sinus-atrium (r. Nodi sinoatrialis)
• Cawangan atrial (rr. Atriales)
• Cabang marjinal kanan (r. Marginalis dexter)
• Cabang atrium pertengahan (r. Atrialis intermedius)
• Cabang interventrikular belakang (r. Interventricularis posterior)
• Cawangan interventricular Septal (r. Interventriculares septales)
• Cabang nod atrioventricular (r. Nodi atrioventricularis).

Pada usia 15-18 tahun, diameter arteri koronari (Jadual 1.1) menghampiri orang dewasa. Selama usia 75 tahun, terdapat sedikit peningkatan diameter arteri ini, yang berkaitan dengan kehilangan sifat elastik dinding arteri. Pada kebanyakan orang, diameter arteri koronari kiri lebih besar daripada kanan. Bilangan arteri yang memanjang dari aorta ke jantung dapat menurun menjadi 1 atau meningkat menjadi 4 disebabkan oleh arteri koronari tambahan, yang tidak normal.

Arteri koronari kiri (LCA) berasal dari sinus posterior-dalaman mentol aorta, melewati antara atrium kiri dan LA, dan setelah kira-kira 10-20 mm, ia terbahagi kepada cabang interventrikular dan sampul anterior.

Cabang interventrikular anterior adalah kesinambungan langsung dari LCA dan melintas di alur jantung yang sesuai. Cabang pepenjuru (dari 1 hingga 4) berlepas dari cabang interventricular anterior LCA, yang mengambil bahagian dalam bekalan darah ke dinding LV lateral dan dapat anastomosa dengan cabang sampul LV. LCA memberi dari 6 hingga 10 cawangan septal yang membekalkan dua pertiga anterior interptricular septum. Cabang interventricular anterior LCA sendiri mencapai puncak jantung, membekalkannya dengan darah.

Kadang-kadang cawangan interventricular anterior melepasi permukaan diafragmatik jantung, anastomosis dengan arteri interventricular posterior jantung, memberikan aliran darah cagaran antara arteri koronari kiri dan kanan (dengan jenis bekalan darah kanan atau seimbang ke jantung).

Cabang pinggir kanan dulu disebut arteri tepi jantung yang akut - ramus margo acutus cordis. Cabang marginal kiri adalah cabang tepi jantung yang tumpul - ramus margo obtusus cordis, kerana miokardium LV jantung yang berkembang dengan baik menjadikan pinggirnya bulat, tumpul).

Oleh itu, cabang interventricular anterior LCA membekalkan dinding anterolateral LV, puncaknya, sebahagian besar septum interventricular, serta otot papillary anterior (kerana arteri pepenjuru).

Cabang sampul surat, berlepas dari LCA, yang terletak di sulkus AV (koronari), membongkok di sekitar jantung di sebelah kiri, sampai di persimpangan dan sulkus interventrikular posterior. Cabang yang menyelimuti boleh berakhir di tepi jantung yang tumpul, atau berlanjutan di sulkus interventrikular posterior. Melewati alur koronal, cabang sampul menghantar cawangan besar ke dinding sisi dan posterior LV. Di samping itu, arteri atrium penting (termasuk r. Nodi sinoatrialis) berlepas dari sampul cawangan. Arteri ini, terutamanya arteri simpul sinus, banyak anastomosa dengan cabang arteri koronari kanan (PCA). Oleh itu, cabang simpul sinus mempunyai nilai "strategik" dalam perkembangan aterosklerosis di salah satu arteri utama.

PKA bermula di sinus anterolateral mentol aorta. Berlepas dari permukaan depan aorta, PCA terletak di sebelah kanan sulkus koronari, mendekati pinggir jantung yang tajam, mengelilinginya dan menuju ke inti dan kemudian ke sulkus interventrikular posterior. Di persimpangan alur interventricular posterior dan koronari (inti), PKA memberikan cabang interventricular posterior, yang menuju ke bahagian distal dari cabang interventricular anterior, anastomosis dengannya. Jarang, PKA berakhir di hujung jantung yang tajam.

PKA dengan cawangannya menyediakan atrium kanan, bahagian anterior dan seluruh permukaan posterior LV, septum atrium, dan sepertiga belakang dari septum interventrikular. Dari cabang penting PCA, perlu dicatat cabang kerucut batang paru, cabang simpul sinus, cabang tepi kanan jantung, cabang interventrikular posterior.

Cabang kerucut batang paru sering anastomosis dengan cabang kerucut, yang berlepas dari cabang interventrikular anterior, membentuk cincin Viessen. Walau bagaimanapun, dalam kira-kira separuh kes (Schlesinger M. et al., 1949), arteri kon batang paru-paru berlepas dari aorta dengan sendirinya.

Cabang simpul sinus pada 60-86% kes (Aryev M.Ya., 1949) berlepas dari PCA, namun, terdapat bukti bahawa dalam 45% kes (James T., 1961) ia dapat berlepas dari cabang sampul LCA dan bahkan dari LCA itu sendiri. Cabang simpul sinus terletak di dinding pankreas dan sampai ke tempat di mana vena cava unggul mengalir ke atrium kanan.

Di pinggir jantung yang tajam, PKA memberikan cabang yang agak tetap - cabang tepi kanan, yang membentang di sepanjang tepi tajam ke puncak jantung. Pada tahap ini, cabang bergerak ke atrium kanan, yang membekalkan darah ke permukaan anterior dan lateral atrium kanan..

Pada persimpangan PKA di arteri interventricular posterior, cabang simpul AV berlepas daripadanya, yang membekalkan nod ini. Dari cabang interventrikular posterior, cabang meluas ke pankreas secara tegak lurus, serta cabang pendek ke sepertiga belakang septum interventrikular, yang anastomosa dengan cabang serupa memanjang dari arteri interventrikular anterior LCA.

Oleh itu, PCA membekalkan darah ke dinding anterior dan posterior pankreas, sebahagiannya ke dinding posterior LV, atrium kanan, bahagian atas septum atrium, sinus dan nod AV, serta bahagian posterior dari septum interventrikular dan otot papiler posterior.

V.V. Saudara, A.S. Gavrish "Struktur dan fungsi sistem kardiovaskular"

Arteri koronari jantung

Bekalan darah ke jantung dilakukan, sebagai peraturan, oleh dua arteri koronari - kiri dan kanan, aa. coronariae sinistra et dextra, yang berasal dari aorta menaik di bahagian atas sinus aorta anterior (Gamb. 146). Jarang terdapat lebih banyak arteri koronari - 3-4.


Rajah. 146. Saluran darah jantung. a - pandangan depan: 1 - vena cava yang unggul; 2, 6 - lengkungan aorta; 3 - batang kepala bahu; 4 - arteri karotid kiri kiri; 5 - arteri subclavian kiri; 7 - urat paru kiri; 8 - atrium kiri; 9 - arteri koronari kiri; y - telinga kiri; 11 - urat jantung yang besar; 12 - ventrikel kiri; 13 - aorta menurun; 14 - vena cava inferior; 15 - urat hepatik kanan dan kiri; 16 - ventrikel kanan; 17 - atrium kanan; 18 - arteri koronari kanan; 19 - telinga kanan; 20 - kon arteri. b - pandangan belakang: 1 - arteri subclavian kiri; 2 - arteri karotid biasa kiri; 3 - batang kepala bahu; 4 - urat tidak berpasangan; 5 - vena cava yang unggul; 6 - arteri pulmonari kanan; 7 - urat paru kanan; 8 - atrium kanan; 9 - vena cava inferior; 10 - urat kecil jantung; 11 - arteri koronari yang betul; 12 - cabang interventrikular posterior arteri koronari kanan; 13 - urat tengah jantung; 14 - ventrikel kiri; 15 - sinus jantung koronari; 16 - urat jantung yang besar; 17 - urat pulmonari kiri; 18 - arteri pulmonari kiri; 19 - ligamen arteri; 20 - lengkungan aorta

Arteri koronari kiri, yang berlepas dari aorta, terletak di sulkus koronari dan di antara batang paru-paru dan telinga kiri dibahagikan kepada dua cabang: nipis - anterior interventricular, ramus interventricularis anterior, dan yang lebih besar - cabang di sebelah kiri, ramus circujnflexus sinister. Yang pertama berlaku bersama dengan urat jantung yang besar di alur dengan nama yang sama di permukaan depan jantung ke puncak, di mana ia menghubungkan ke cabang interventrikular posterior arteri koronari kanan. Cawangan kiri kiri memanjang ke sulkus koronari, di mana bahagian terakhirnya anastomosis dengan cabang arteri koronari kanan.

Arteri koronari kanan melepasi dari aorta ke kanan dan belakang dan memberikan kembali cabang interventricular posterior, ramus interventricularis posterior.

Cabang utama kedua arteri koronari mengeluarkan cabang sekunder, di antaranya arteri atrium, aa. atriales, telinga jantung, aa. auriculares, arteri ventrikel, aa. ventrikel, septa arteri anterior dan posterior, aa. septi anterior et posterior, otot papillary, aa. papillares. Cabang-cabang arteri koronari yang ditunjukkan dan terbentuk kerana pelbagai anastomosis satu katil intramural tunggal dengan rangkaian arteri yang terletak di semua lapisan dinding jantung (Gamb. 147).


Rajah. 147. Radiografi arteri jantung (menurut R. A. Bardina)

Arteri koronari kiri membekalkan darah ke atrium kiri, seluruh bahagian depan dan sebahagian besar dinding posterior ventrikel kiri, bahagian dinding anterior ventrikel kanan dan 2/3 anterior septum interventrikular. Arteri koronari kanan vaskularisasi atrium kanan, bahagian anterior dan keseluruhan dinding posterior ventrikel kanan, sebahagian kecil dinding posterior ventrikel kiri, atrium dan sepertiga belakang septum interventrikular.

Walau bagaimanapun, pengedaran cawangan arteri seperti itu tidak selalu berlaku. Tiga jenis bekalan darah ke jantung dibezakan: vena kiri - dengan dominasi zon bekalan arteri koronari kiri, vena kanan - dengan dominasi zon bekalan arteri koronari kanan, dan seragam, di mana zon bercabang kedua arteri hampir sama.

Sebagai tambahan kepada arteri koronari, bekalan darah ke jantung sebahagiannya dapat terjadi kerana arteri tambahan yang kadang-kadang ditemui yang menghampiri jantung di permukaan mediastinumnya, dan juga a. thoracica interna pada anastomosis antara arteri kemeja perikardial dan arteri jantung.

Urat jantung (anatomi manusia)

Pengaliran darah vena dari urat dinding jantung berlaku terutamanya di sinus koronari, sinus coronarius, yang mengalir terus ke atrium kanan. Pada tahap yang lebih rendah, darah mengalir terus ke atrium kanan melalui urat anterior jantung, vv. cordis anteriores, dan melalui graduan vena yang disebut urat terkecil, vv. cordis minimae (lihat Gamb. 146).

Sinus koronari terbentuk dari peleburan urat berikut: 1) urat jantung yang besar, v. cordis major, yang mengumpulkan darah dari bahagian anterior jantung dan mengalir ke atas sulkus interventricular anterior dan kemudian membelok ke kiri ke permukaan belakang jantung, di mana ia langsung masuk ke sinus coronarius; 2) urat belakang ventrikel kiri, v. posterior ventriculi sinistri mengumpulkan darah dari dinding posterior ventrikel kiri; 3) urat serong atrium kiri, v. obliqua atrii sinistri yang datang dari atrium kiri; 4) urat tengah jantung, v. cordis media, berbaring di sulkus interventrikular posterior dan menguras bahagian bersebelahan ventrikel dan septum interventrikular; 5) urat kecil jantung, v. cordis parva, melewati sebelah kanan alur koronal dan mengalir ke arah v. media cordis.

Sistem urat sinus koronari melakukan aliran keluar darah vena dari semua bahagian jantung, kecuali dinding anterior ventrikel kanan, dari mana darah dikeluarkan melalui urat anterior jantung. Urat terkecil dinyatakan berbeza; kebanyakannya jatuh ke bahagian kanan jantung.

Saluran limfa jantung terletak di semua lapisannya, di mana ia timbul dari rangkaian intramural kapilari limfatik. Saluran limfa yang mengalir terutamanya mengikuti cabang arteri koronari dan mengalir ke nodus limfa mediastinal dan tracheo-bronkial anterior.

Pemeliharaan jantung (anatomi manusia)

Ia dilakukan kerana plexus jantung intramural yang terbentuk oleh cabang-cabang plexus saraf serviksotoraks dan pengumpulan sel-sel saraf. Plexus intramural terletak di semua lapisan jantung, tetapi pleksus yang paling kuat terletak di bawah epikardium. Plexus saraf servikotoraks terbentuk kerana saraf jantung dari batang simpatik dan cabang jantung dari saraf vagus.

Anatomi sinar-X jantung (anatomi manusia)

Dengan pemeriksaan sinar-X, pelbagai gambar jantung dapat diperoleh. Dengan arah balok sagital posterior-anterior, anda boleh mendapatkan ortodiogram jantung dengan unjuran tepat bahagian utamanya di dinding dada anterior.

Radiografi menggunakan empat unjuran: sagital, kedudukan serong ke-1 (dari set pemeriksa dengan bahu kanan ke hadapan), kedudukan serong ke-2 (pemeriksa berdiri dengan bahu kiri ke hadapan) dan frontal. Dengan unjuran sedemikian, kontur semua bahagian jantung dan saluran akar yang besar, kedudukan jantung, ukuran dan bentuknya, anjakan, pengembangan ruang ditentukan dengan baik. Anda boleh menentukan besarnya dan sifat anjakan jantung semasa pengecutannya, menggunakan kaedah difraksi sinar-X.

Dalam keadaan moden, kemungkinan untuk memeriksa jantung disediakan dengan kaedah angiokardiografi, di mana agen kontras disuntik ke jantung dan serangkaian gambar sinar-x berkelajuan tinggi digunakan untuk merakam penyebarannya di ruang jantung. Dengan cara ini mesej patologi antara ruang ditentukan (tidak menutup septa atrium dan interventrikular), anomali perkembangan (jantung tiga bilik, dll.).

Akhirnya, adalah mungkin untuk membawa probe ke dalam mulut arteri koronari dan mendapatkan gambaran bercabang di dinding jantung, serta menentukan keadaan tempat tidur vaskular (penyempitan, penutupan lumen oleh proses sklerotik, trombosis, dll.).

Beg perikardial (anatomi manusia)

Kantung perikardial, atau perikardium, perikardium, adalah kantung serosa tertutup di mana jantung diletakkan. Ia membezakan dua lapisan: bahagian luar - berserat, perikardium fibrosum, dan bahagian dalam - serosa, perikardium serosum.

Lapisan berserat luar pada saluran besar akar jantung masuk ke Adventitia mereka, dan di depannya melekat pada sternum dengan menggunakan tali berserat - ligamen sternum-perikardial, ligg. sternopericardiacae.

Beg perousard serous mempunyai dua daun atau piring: parietal, lamina parietalis, dan visceral, visceral, lamina visceralis, di antaranya terdapat rongga perikardial, cavum pericardii, yang mengandungi sejumlah kecil cairan serous. Di antara plat parietal dan viseral kantung perikardium serosa, sejumlah sinus terbentuk - sinus perikardium. Salah satunya - sinus anterior - terletak di antara bahagian perikardium anterior, sterno-costal, dan bahagian bawah, diafragmatik. Yang lain - sinus melintang perikardium - terletak di belakang aorta dan batang paru, yang ketiga - sinus serong - di permukaan posterior jantung di antara muara vena pulmonari.

Bekalan darah ke perikardium dilakukan oleh arteri perikardial-diafragmatik (cabang aa.thoracicae internae). Di antara cabang arteri di epikardium, anastomosis terbentuk.Dengan cabang arteri koronari. Urat perikardial membentuk urat perikardial yang mengalir ke vv. phrenicae superiores et v. azygos.

Aliran limfa dari rangkaian intraorgan berlaku di sepanjang saluran limfatik pembuangan, terutamanya di sepanjang saluran darah perikardium ke dalam nodus limfa mediastinal, periosternal dan tracheo-bronkus anterior.

Pemeliharaan perikardium dilakukan oleh plexus saraf intramural, yang terbentuk disebabkan oleh cabang-cabang plexus saraf serviksotoraks.