Jenis sakit kepala dalam gambar adalah penyebabnya, dan rawatannya

Jenis sakit kepala dalam gambar adalah penyebabnya, dan rawatannya. Kami membantu mengetahuinya. Hampir semua orang menghadapi sakit kepala. Ia boleh menjadi sakit teruk dan membosankan. Ia boleh menyakitkan sebagai satu sisi, dan seluruh kepala. Dan sangat penting untuk memahami jenis sakit kepala yang mengganggu anda dan apakah penyebab berlakunya.

Jenis sakit kepala: Terdapat beberapa jenis sakit kepala. Yang paling biasa adalah migrain, sakit kepala yang tegang dan sakit kluster. Punca kejadian mereka adalah trauma, penyakit atau masalah dengan sistem badan lain yang nampaknya tidak berkaitan dengan ketidakselesaan di kepala.

Sakit kepala juga timbul akibat tekanan dan tekanan emosi, dan walaupun dengan pemakanan yang tidak mencukupi. Sakit kepala terbahagi kepada dua jenis: primer dan sekunder. Oleh itu, sakit kepala dianggap menyakitkan dan menjengkelkan. Tetapi pada masa yang sama, mereka tidak menyebabkan banyak bahaya kepada tubuh.Penyakit sekunder dianggap sebagai gejala penyakit lain. Tetapi ia boleh membahayakan dan berbahaya. Oleh itu, jika anda sering mengalami sakit kepala, lebih baik anda berjumpa doktor dan mengetahui sebabnya. Mengapa sakit kepala berlaku?

Jenis 1. Kesakitan alahan.

Alergi adalah salah satu penyebab utama sakit kepala, yang menyebabkan penyumbatan sinus dan peningkatan tekanan di kepala..

Dalam alahan, seseorang sering dapat merasakan sakit yang meresap di seluruh kepalanya, serta rasa gatal di mata dan air matanya. Gejala ini diketahui oleh mereka yang mengalami alahan bermusim..

Bagaimana untuk membuangnya? Doktor menetapkan ubat antihistamin.

Jenis 2. Sinusitis.

Sebagai peraturan, rasa sakit berlaku di kawasan mata, pipi, dahi. Bagaimana untuk menghilangkan gejala ini? Ejen hidung dan / atau antibiotik yang paling biasa dapat membantu..

Sekiranya kesakitan seperti itu berlaku terlalu kerap, pastikan anda tidak mempunyai kelengkungan septum hidung - dan berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Lihat juga: 4 KEPALA TERBURUK, DAN BAGAIMANA UNTUK BERJUANG DENGAN MEREKA. PENTING!

Jenis 3. Kebimbangan.

Ketika mengalami tekanan, seseorang mungkin mengalami sakit kepala di bahagian depan kepala. Kesakitan seperti itu boleh berlaku akibat kerja berlebihan, perasaan cemas dan kecewa, terlalu banyak emosi.

Untuk menghilangkan sakit kepala, anda perlu belajar bagaimana menangani tekanan. Untuk melakukan ini, cubalah latihan pernafasan dan meditasi. Tidak perlu mengawal tidur anda.

Jenis 4. Sakit kepala kluster.

Kesakitan cluster dengan sendirinya sangat kuat, tertumpu di kawasan mata. Selalunya disertai dengan air mata dan kesesakan hidung. Sebagai peraturan, ia berlalu dalam bentuk kejang. Ngomong-ngomong, wanita lebih cenderung mengalami sakit kepala kelompok berbanding lelaki.

Doktor tidak dapat mengetahui punca kesakitan tersebut. Tetapi ada maklumat bahawa ini adalah kecenderungan genetik yang dapat diperburuk oleh rokok dan alkohol.

Kesakitan seperti itu harus diatasi hanya dengan ubat..

Jenis 5. Pemecahan kafein.

Orang yang minum kopi terlalu kerap mungkin mengalami sakit kepala jika mereka tidak minum secawan minuman tepat pada waktunya. Ini tidak menghairankan, kerana kafein adalah sejenis ubat.

Sakit kepala mempunyai sifat berdenyut dan terjadi ketika saluran darah mengembang.

Bagaimana menyelesaikan masalah ini? Jangan banyak minum kopi. Hadkan dos atau tinggalkan sepenuhnya.

Jenis 6. Migrain.

Migrain adalah penyakit keturunan. Sekiranya salah seorang daripada saudara-mara anda menghidap penyakit ini, ada kemungkinan ia akan menimpa anda.Migrain disertai dengan sakit kepala satu sisi yang kuat..

Baca juga: PENDEDAHAN KEPADA POIN INI AKAN MEMBANTU ANDA DENGAN BERAT LEBIH!

Serangan migrain boleh berlangsung dari 4 hingga 72 jam. Sebilangan orang mungkin mengalami loya, muntah, dan kepekaan terhadap cahaya atau bunyi.Migrain biasanya dirawat secara perubatan..

Jenis 7. Tekanan kesakitan.

Sakit kepala jenis ini dianggap salah satu yang paling biasa. Ia berlaku di bahagian belakang kepala, di pelipis dan di leher. Sakit kepala boleh dirawat dengan mudah dengan aspirin atau ubat sakit jenis lain..

Sakit kepala seperti itu boleh berlaku dengan ketegangan otot di leher dan kepala, serta tekanan fizikal dan emosi. Untuk menyelesaikan masalah ini, anda perlu mengurangkan tekanan dan berehat lebih banyak.

Jenis 8. Sakit sendi temporomandibular.

Kesakitan jenis ini berlaku ketika otot di rahang dan pelipis berkontraksi. Ia juga berlaku dengan klik yang menyakitkan ketika menggerakkan rahang..

Oleh kerana rahang berada dalam posisi yang salah, ketegangan timbul. Sebagai rawatan, adalah perlu untuk merehatkan otot dan menyesuaikan gigitan..

Jenis 9. Gangguan Pencernaan.

Sakit kepala yang disebabkan oleh sakit perut disebabkan secara khusus oleh apa yang anda makan. Kesakitan juga boleh berlaku kerana kelaparan.Selain itu, sakit kepala seperti itu boleh berlaku dengan alahan makanan dan kepekaan..

Setelah minum alkohol (dalam kuantiti yang banyak), kepala juga mulai sakit di kawasan dahi, mata dan pelipis. Sekiranya anda sering mengalami sakit kepala, lebih baik berkonsultasi dengan pakar pemakanan, dan juga mengurangkan pengambilan alkohol.

Lihat juga: KEPALA KEPALA KRONIK - CARA MENGELAKKAN DARIPADA SAKIT KEPALA?

Jenis 10. Arteritis sel gergasi.

Penyakit ini juga disebut radang selaput lendir arteri, menyebabkan sakit kepala, masalah penglihatan, dan sakit rahang. Sekiranya anda tidak menyelesaikan masalah ini, anda boleh menyebabkan kehilangan penglihatan dan strok.

Untuk menghilangkannya, berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan bantuan. Adakah anda mengalami sakit kepala? Bagaimana anda menangani mereka?

Jenis sakit kepala: sebab, gejala dan kaedah rawatan

Seseorang yang sering atau teruk mengalami sakit kepala tidak dapat menjalani kehidupan sepenuhnya. Kaedah diagnostik moden memungkinkan untuk mengenal pasti sumber masalah dengan cepat dan memulakan terapi profil yang berkesan. Tekanan dan kerja berlebihan tidak selalu menimbulkan gejala. Selalunya ia berlaku dengan latar belakang patologi serius. Ramai orang lebih suka mengalami serangan sakit kepala yang tidak menyenangkan dan melelahkan. Sebahagian daripada mereka cuba menggunakan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat untuk menyingkirkannya. Pendekatan sedemikian memperburuk keadaan dan mengurangkan kemungkinan pesakit mendapat hasil penyakit yang baik..

Punca dan gejala sakit kepala

Bergantung pada faktor yang memprovokasi, penyetempatan sumber sensasi yang tidak menyenangkan dapat terjadi di tempat yang berbeza di kepala. Untuk kemunculan simptom tersebut, reseptor terletak yang terletak di atas kapal, meninges, di bawah tisu luar tengkorak. Dalam beberapa kes, penyebab keadaan tidak berkaitan dengan aktiviti otak. Untuk memahami mengapa sakit kepala sakit, perlu menilai tempat, jenis dan sifat sensasi, intensiti manifestasi mereka, kehadiran gejala tambahan.

Penyakit kepala vaskular menyebabkan

Kemunculan sakit kepala setiap hari mungkin menunjukkan masalah dalam operasi kapilari, urat atau arteri. Wanita dan lelaki dari mana-mana umur sama-sama menderita mereka. Selalunya, gejala penyakit pertama muncul pada remaja. Perbezaan tekanan darah di pembuluh darah, pemanjangan dinding saluran, kekejangan otot licin menimbulkan rasa sakit di kepala dan tanda-tanda ciri lain.

Penyebab utama sakit kepala jenis vaskular:

  • dystonia vegetovaskular - kesakitan sementara atau berterusan, peningkatan gejala terhadap latar belakang perubahan cuaca, keadaan emosi yang semakin teruk, kebocoran vaskular pada bola mata. Sakit kepala yang berterusan sering disertai dengan rasa berat dan bengkak pada kelopak mata, mual dan muntah, kegelapan pada mata, gangguan penglihatan dan pendengaran;
  • migrain - sensasi kuat dan berdenyut, tertumpu pada satu sisi tengkorak. Sakit kepala tidak hilang dalam masa 4-72 jam, tidak selalu bertindak balas terhadap ubat penahan sakit atau antispasmodik yang biasa. Gambaran klinikal sering ditambah dengan loya, ketakutan terhadap cahaya, reaksi tajam terhadap bunyi dan bau;
  • tekanan darah tinggi - sensasi letupan berat yang secara literal menekan kepala dan mata dari dalam. Biasanya dilokalisasi di leher dan leher;
  • tekanan darah rendah - sensasi berterusan yang membosankan, rasa sakitnya ringan dan meletihkan. Jarang berdenyut dan paroxysmal. Ia disertai dengan menggigil, pucat, kelemahan, mual, keinginan untuk menutup mata dan berehat.

Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai sebab dan gejala migrain dengan aura dari artikel ini..

Analgesik sering tidak berguna dalam memerangi manifestasi seperti itu. Hanya jika anda mengetahui sebab-sebabnya dan bertindak sesuai dengan keadaan, anda boleh bergantung pada keadaan pesakit yang lega.

Penyakit Otak Organik

Proses patologi di otak sangat berbahaya bagi pesakit. Sekiranya anda tidak bertindak balas terhadap gejala pada waktunya dan memulakan terapi profil, ada bahaya bagi kehidupan pesakit. Dalam beberapa kes, bantuan tepat pada masanya tidak dapat menyelamatkan seseorang dari kematian atau kecacatan..

Penyebab organik sakit kepala yang teruk:

  • strok - kerosakan otak hemoragik atau iskemik dicirikan oleh gambaran klinikal yang jelas, yang membolehkan kita mengesyaki diagnosis pada permulaan proses. Sakit disertai dengan kelemahan, pening, kehilangan orientasi di ruang angkasa, gangguan motorik, kelumpuhan otot pada separuh wajah;
  • bengkak, sista, aneurisma - kepala risau selama beberapa hari berturut-turut, pengambilan ubat tidak membawa kelegaan yang diinginkan. Gejala bergantung pada jenis pembentukan, ukuran dan lokasinya;
  • kecederaan otak traumatik - sakit kepala ditambah dengan pening, penurunan ingatan, aktiviti mental yang terganggu, masalah dengan pertuturan dan penglihatan. Kadang-kadang terdapat paresis dan kelumpuhan, kelemahan otot;
  • penyakit berjangkit - parasitisasi bakteria, virus, kulat dan protozoa lain dalam tisu otak membawa kepada proses keradangan dan purulen. Perjalanan patologi adalah akut, perkembangannya pesat. Kepala boleh sakit teruk, sering dengan gejala ini, dan pembentukan gambaran klinikal bermula;
  • mabuk - berlaku dengan latar belakang pengambilan alkohol dan dadah, merokok, penyalahgunaan dadah, keracunan dengan racun dan bahan berbahaya. Sakit kepala boleh disertai dengan sebarang manifestasi, boleh masuk ke dalam psikosis, demensia, koma;
  • penyakit jenis neurodegenerative - sangat kerap sakit kepala pada orang tua yang menderita penyakit Alzheimer dan Parkinson, Demensia Peak. Gambaran klinikalnya terang, berdasarkan gangguan mental dari pelbagai jenis dan keparahan.

Prognosis positif dalam semua kes ini hanya mungkin dilakukan jika anda dengan cepat mengenal pasti punca sebenar sakit kepala dan memulakan rawatan. Percubaan untuk mengatasi sawan dengan sendirinya dapat memperburuk keadaan dan mempercepat perkembangan penyakit ini.

Sekiranya pukulan dilakukan ke kepala, kecederaan sering disertai sakit kepala. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, anda akan belajar di sini.

Psikogenik penyebab sakit kepala

Kesakitan yang disebut terdapat dalam kebanyakan kes, merujuk kepada doktor dengan gejala ini. Mereka sering menjadi satu-satunya manifestasi klinikal, tetapi dapat dilihat dengan cara yang berbeza. Dalam beberapa kes, ia adalah sakit kepala girdle, yang lain - perasaan kenyang atau berdenyut. Sensasi boleh mengubah penyetempatan, kekal atau paroxysmal. Selalunya mereka disertai dengan kerengsaan, keletihan, masalah tidur, penurunan perhatian dan keengganan untuk makan.

Situasi tertekan adalah salah satu penyebab sakit kepala psikogenik.

Penyebab utama penampilan sakit kepala psikogenik:

  • Kekal dalam keadaan tertekan;
  • keperluan untuk penyertaan dari orang lain, percubaan untuk menarik perhatian orang tersayang;
  • empati dengan seseorang dari saudara atau rakan yang sakit;
  • dystonia vegetovaskular, peningkatan kegelisahan, kemurungan;
  • tekanan fizikal dan psikologi yang membawa kepada ketegangan otot punggung, leher, mata yang berpanjangan.

Pakar mencatatkan ketegangan sakit kepala pada wanita lebih kerap daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh peningkatan kepekaan dan kepekaan mereka terhadap kejadian di sekitarnya. Penyakit ini adalah ciri orang di bawah usia 50 tahun, boleh berlaku pada kanak-kanak dan remaja.

Ketahui lebih lanjut mengenai sakit kepala tekanan di sini..

Punca serebrum tambahan

Dalam beberapa kes, penampilan sakit kepala tidak dikaitkan dengan aktiviti otak atau keadaan psikoemosi seseorang. Ini tidak menjadikan simptomnya kurang penting dan bermaklumat. Kadang kala, dialah yang membuat orang memperhatikan keadaan mereka dan mengesyaki adanya patologi.

Penyebab sakit kepala yang berlebihan:

  • pendedahan kepada bahan kimia - mengambil pil perancang, menyedut wap sejumlah bahan, minum alkohol atau kafein;
  • penyakit berjangkit - pada permulaan aktiviti patogen menampakkan dirinya dalam bentuk sakit kepala. Selepas itu, suhu, kelemahan, sikap tidak peduli, mengantuk dan kehilangan selera makan ditambahkan kepadanya;
  • proses keradangan dan purulen di rongga mulut, hidung, telinga, mata - karies, penyakit gusi, glaukoma;
  • gangguan metabolik semasa kehamilan, keracunan karbon monoksida, kekurangan oksigen;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks - sensasi ciri terbentuk di kawasan oksipital dan leher, memberi pada pelipis dan mata. Keadaan ini menyebabkan pergerakan terhad di punggung atas.

Osteochondrosis tulang belakang serviks adalah faktor yang sering menyebabkan sakit kepala serebrum tambahan.

Kesakitan dalam kebanyakan kes ini berpanjangan, kusam atau sakit. Ia melemahkan dengan analgesik, dan hilang sepenuhnya setelah menghapuskan penyebabnya..

Adakah sakit kepala normal atau tidak normal semasa kehamilan? Dapatkan jawapan dari artikel ini..

Pengelasan

Pakar membezakan dua jenis gejala utama - primer dan sekunder. Kumpulan pertama merangkumi varian sakit kepala yang berkembang secara bebas dan tidak semestinya menunjukkan adanya patologi organik atau sistemik. Ini adalah simtomatologi akut dan tiba-tiba yang biasanya muncul sebagai tindak balas terhadap tindakan rangsangan luaran. Serangan sakit kepala sekunder berlaku dengan latar belakang penyakit dan hanya sebahagian daripada gambaran klinikal yang jelas.

Jenis kesakitan primer: ketegangan, kluster, migrain, penyalahgunaan.

Jenis kesakitan sekunder: dengan latar belakang penurunan fungsi saluran darah, lesi organik, patologi ekstraserebral.

Sakit ketegangan

Sakit kepala yang paling biasa berlaku dengan latar belakang tekanan fizikal, mental atau emosi yang berpanjangan, daripada kerja atau kemurungan kronik. Biasanya tidak terlalu kuat, tetapi dapat bertahan selama beberapa hari, melelahkan dan mengalihkan perhatian dari kegiatan kehidupan biasa. Ia dicirikan oleh sensasi menekan yang mempengaruhi bahagian tengkorak yang terpisah atau menangkap seluruh kepala. Manifestasi dapat berlalu secara bebas setelah berehat, bermain sukan, mengambil antidepresan yang berasal dari industri atau semula jadi..

Sakit kepala kluster

Untuk jenis kesakitan ini, gambaran klinikal paroxysmal adalah ciri. Sensasinya berdenyut dan sangat tajam, kadang-kadang tidak tertahankan. Biasanya mereka dilokalisasi di satu sisi tengkorak, yang paling terasa di kawasan dahi dan mata. Tempoh serangan berkala dari 20 minit hingga 1.5 jam, dalam kes yang jarang berlaku, mencapai beberapa hari dan bahkan beberapa minggu. Pada puncak sensasi, pesakit mata memerah dan berair, mukosa bengkak. Fenomena ini sering menimpa lelaki muda dan pertengahan umur.

Ketahui lebih lanjut mengenai jenis kesakitan ini di sini..

Sakit kepala sinus

Salah satu manifestasi proses keradangan pada sinus hidung. Sensasi menyakitkan dilokalisasi di bahagian depan kepala, mempengaruhi dahi. Mereka meningkat dengan perubahan kedudukan badan. Keadaan ini disertai dengan keracunan umum badan, kesesakan hidung, pembengkakan membran mukus. Serangan kesakitan paroxysmal terhadap latar belakang ini menunjukkan permulaan proses purulen. Ini sangat berbahaya bagi kesihatan pesakit dan memerlukan rawatan perubatan profesional segera..

Migrain

Sakit kepala unilateral yang ketara yang boleh berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari. Sebab-sebab perkembangan keadaan hari ini tidak difahami sepenuhnya. Selalunya timbul sebagai tindak balas terhadap tindakan pemicu - perengsa yang boleh menjadi individu. Serangan disertai dengan loya, kelemahan, reaksi tajam terhadap cahaya, suara dan bau.

Sakit kepala

Gejala berlaku dengan latar belakang penggunaan ubat yang berpanjangan atau tidak mematuhi peraturan terapi ubat. Biasanya ini adalah sakit kepala yang membosankan, intensitasnya berbeza sepanjang hari. Ia berlaku di bahagian depan atau oksipital kepala, boleh merebak ke seluruh tengkorak. Sensasi meningkat dengan latar belakang aktiviti fizikal atau aktiviti mental yang berpanjangan. Kesakitan hilang setelah mengambil analgesik, tetapi setelah beberapa jam ia terjadi lagi, memaksa saya minum ubat lagi.

Untuk mengesahkan diagnosis, perlu berhenti mengambil analgesik atau NSAID yang biasa. Kemunculan kesakitan kronik dengan tidak adanya tanda-tanda patologi menunjukkan kebenaran kecurigaan. Beberapa hari atau minggu setelah berhenti minum pil, keadaannya akan sepenuhnya normal. Sekiranya selepas 2 bulan ini tidak berlaku, anda perlu mengkaji semula diagnosisnya.

Rawatan sakit kepala

Ramai orang meminta bantuan doktor hanya apabila kesakitan tidak dapat ditoleransi. Ini membawa kepada peningkatan proses patologi dan mengurangkan kemungkinan hasil penyakit yang baik. Kaedah diagnostik moden membolehkan anda menentukan penyebab sensasi yang tidak menyenangkan dan memulakan terapi profil yang berkesan.

Pilihan ambulans untuk sakit kepala:

  • menolak kopi dan teh hitam yang kuat untuk meminum minuman teh hijau atau putih, merebus chamomile atau lemon balm;
  • minum air masak sejuk dengan cuka sari apel (satu sudu teh reagen kimia per segelas cecair);
  • sapu dalam setetes minyak pati rosemary atau lavender dalam wiski;
  • sebarkan wiski dan dahi dengan salap mentol;
  • buat urutan ringan kepala, bergerak dengan gerakan membelai dari dahi ke belakang kepala dan dari mahkota kepala ke pelipis;
  • cuba tidur di bilik yang gelap dan sedikit sejuk tanpa perengsa;
  • minum pil "Citramon", "Aspirin" atau "Pentalgin" dari sakit kusam dan sakit sekiranya tidak ada gejala lain. Sekiranya terdapat sensasi paroxysmal, tajam dan akut, kemungkinan vasospasme tinggi. Ia akan dikeluarkan oleh No-Shpa atau Spazmalgon.

Baca lebih lanjut mengenai pil kepala dalam artikel ini..

Walaupun dalam keadaan gejala jarang berlaku dan tidak menimbulkan banyak kebimbangan, lebih baik berjumpa doktor. Cara yang disenaraikan untuk mengurangkan keadaan sakit kepala tidak selalu selamat. Khususnya, prosedur terma dapat mempercepat pertumbuhan kista, abses dan tumor malignan. Kompres sejuk tidak akan membantu dengan vasospasme, tetapi hanya akan menjadikannya lebih teruk. Penggunaan aromaterapi untuk migrain akan meningkatkan keparahan serangan.

Dilarang keras menahan sakit kepala, walaupun tidak disebabkan oleh proses patologi. Ketidakselesaan yang berlarutan atau kronik memberi kesan negatif terhadap jiwa dan mood emosi seseorang. Ini membawa kepada penurunan kualiti hidupnya dan meningkatkan kemungkinan mengembangkan psikosis..

Sakit kepala: jenis, gejala, rawatan

Kita terbiasa dengan segera mengambil ubat sakit untuk sakit kepala dan tidak benar-benar memikirkan apa yang mencetuskan proses tersebut. Tetapi penting untuk memahami sebab-sebab sakit kepala untuk pemilihan rawatan individu.

Sakit kepala bukanlah penyakit dengan sendirinya, tetapi merupakan tanda beberapa jenis patologi yang mesti didiagnosis pada peringkat awal.

Kenapa sakit kepala

Sekiranya anda sering mengalami sakit kepala yang teruk, ini mungkin merupakan tanda penyakit. Itulah sebabnya anda tidak boleh menunda berjumpa doktor. Sakit kepala dapat menandakan penyakit berikut:

• neoplasma otak;

• osteochondrosis tulang belakang serviks;

• proses keradangan kronik;

• sakit kepala ketegangan (tensional);

Sakit kepala yang berdenyut dapat menimbulkan sejumlah masalah - dari penurunan tekanan yang tajam hingga jangkitan atau mabuk badan. Beberapa masalah pada tubuh pada peringkat awal dapat segera dikenali oleh rasa sakit di pelipis. Osteochondrosis tulang belakang serviks, hipertensi, spondylosis, peningkatan nada otot leher dapat menimbulkan rasa sakit di bahagian belakang kepala. Kesakitan di dahi mungkin menunjukkan beberapa jenis keradangan di badan (misalnya, sinusitis frontal), mencubit saraf oksipital, peningkatan tekanan intrakranial. Sakit seperti ini disebabkan oleh meningitis, radang paru-paru, kepialu, dan malaria. Sekiranya sakit di kawasan mata, kemungkinan besar sakit kepala migrain, disfungsi autonomi atau beberapa penyakit mata..

Hipertensi arteri

Dengan penyakit ini, serangan sakit kepala boleh menjadi sangat kuat. Kesakitan yang tidak dapat ditanggung berlaku apabila bacaan tonometer mencapai titik kritikal. Dengan hipertensi, ada rasa sakit pada ketegangan otot, yang secara beransur-ansur meningkat: ada perasaan seolah-olah kepala diperas, serta pening dan mual. Keadaan ini boleh menyebabkan tekanan..

Tumor otak

Neoplasma malignan seperti ini agak biasa, menduduki tempat kedua dalam kematian di antara semua barah..

Kesakitan berlaku apabila neoplasma mula tumbuh dengan cepat - tumor memampatkan ujung saraf. Salah satu gejalanya adalah rasa sesak kepala selepas tidur..

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Sakit kepala dengan osteochondrosis serviks sering dipicu oleh keradangan dan pembengkakan saraf tunjang. Sebabnya ialah ubah bentuk dan anjakan vertebra apabila cakera intervertebral rosak. Kesakitan dengan osteochondrosis berlaku kerana perjalanan darah yang sukar melalui prteria vertebra (ujung saraf dihantar dan meradang). Kami mengesyorkan membaca artikel "Osteochondrosis: Kebenaran dan Mitos".

Sakit kepala ketegangan (ketegangan)

Sakit kepala stres adalah yang paling biasa di kalangan orang yang bekerja. Ia boleh berlaku dari semasa ke semasa pada setiap orang, terutama dengan terlalu banyak kerja. Menyebabkan kesakitan teruk pada otot leher dan kepala. Apabila saluran darah diperah, peredaran darah bertambah buruk - rasa sakit berkumpul kerana bahan toksik yang terkumpul.

Gejala sakit kepala yang berlainan jenis

Jalannya proses patologi dapat dikenali oleh gejala-gejala tertentu, yang cukup ketara dengan masalah tertentu..

Sakit kepala primer berlaku terutamanya dengan migrain, dengan memerah kepala dan selepas melakukan aktiviti fizikal.

Sekiranya kesakitan disebabkan oleh sebarang penyakit, ia dianggap sekunder. Sakit kepala seperti itu berlaku dengan kecederaan kepala, penyakit intrakranial, jangkitan, mabuk dan masalah dengan saluran darah. Sakit kepala sekunder juga boleh timbul dengan ubat-ubatan tertentu atau pengambilan kafein yang berlebihan..

Pada darah tinggi sakit kepala disertai dengan bunyi bising, loya, gangguan koordinasi. Mungkin munculnya bintik-bintik gelap di depan mata. Selalunya, kesakitan dilokalisasikan di leher.

Gejala jangkitan virus: sakit kepala yang teruk, demam, loya, sensasi tekanan pada mata. Dengan ensefalitis dan meningitis, gejala neurologi juga bergabung.

Pada ketumbuhan otak seseorang mengalami sakit kepala yang teruk dan tidak hilang ketika mengambil ubat penahan sakit.

Migrain

Migrain menampakkan dirinya sebagai kesakitan yang kuat dan berdenyut. Pada wanita dan lelaki, gejalanya berbeza. Wanita: memerah di pelipis dan leher, mual, pelanggaran bau. Lelaki: sakit berdenyut di leher, kemurungan.

Migrain berbeza dengan jenis sakit kepala yang lain. Serangan bermula dari kawasan temporal, rasa sakit yang berdenyut dan menekan merebak ke dahi dan mata. Kesakitan satu sisi boleh menutupi satu atau separuh bahagian kepala yang lain.

Penyakit keradangan kronik

Penyakit keradangan kronik menimbulkan sakit kepala akut, yang bermula secara tiba-tiba dan tidak mempunyai penyetempatan tertentu. Rasa sakit bertambah secara beransur-ansur, seseorang merasa kenyang di dalam, dia seolah-olah tertegun, dan pergerakan apa pun semakin menguatkannya. Ubat penahan sakit tidak membantu.

Sekiranya seseorang mengalami ensefalitis, sakit kepala meningkat secara beransur-ansur, pesakit berada dalam keadaan tersekat-sekat, mengerang dan memegang kepalanya. Pergerakan meningkatkan kesakitan, dan ubat penahan sakit tidak membantu.

Pemeriksaan Sakit Kepala

Oleh kerana terdapat banyak sebab untuk sakit kepala, anda perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Anda perlu berunding dengan ahli terapi, pakar neurologi, pakar bedah saraf dan, jika perlu, dengan pakar mata. Pemeriksaan akan dilakukan secara individu, bergantung kepada keluhan pesakit. Doktor pada mulanya harus menentukan:

• penyetempatan sakit kepala;

• bagaimana serangan bermula.

Semasa pemeriksaan pesakit, doktor menilai kesedaran dan moodnya (untuk menentukan kegelisahan dan kemurungan). Pemeriksaan menyeluruh mengenai kepala, leher, palpasi arteri temporal, sinus paranasal, sendi temporomandibular diperlukan. Perlu mengukur tekanan dan suhu..

Anda perlu memeriksa ketajaman dan bidang pandangan. Seterusnya, fundus diperiksa untuk mengecualikan peningkatan tekanan intrakranial.

Ujian makmal merangkumi ujian darah. Minuman keras diperiksa jika terdapat kecurigaan pendarahan, dan juga meningitis..

Kaedah penyelidikan perkakasan? CT atau MRI. X-ray dada juga diperlukan. Hanya pemeriksaan menyeluruh yang akan membantu menentukan punca sebenar sakit kepala dan menjalankan rawatan yang mencukupi.

Rawatan sakit kepala

Taktik rawatan harus ditentukan sepenuhnya oleh doktor apabila dia mendapat hasil dari semua pemeriksaan yang diperlukan. Keterukan penyakit dan usia pesakit diambil kira. Punca sakit kepala mesti diambil kira. Sekiranya ini darah tinggi, ubat antihipertensi dan ubat-ubatan diresepkan untuk menormalkan nada vaskular. Secara selari, kaedah lain harus digunakan: mengurut, memerhatikan corak tidur, meninggalkan tabiat buruk.

Pada migrain gunakan ubat yang dipilih khas. Tidak ada taktik umum yang pasti untuk merawat migrain, kerana setiap pesakit memerlukan pendekatan individu.

Pada osteochondrosis serviks ubat anti-radang bukan steroid dengan kesan analgesik, antispasmodik, penenang otot.

Penting! Jangan mengubati diri sendiri - ini boleh merosakkan kesihatan anda dengan serius..

Pencegahan Sakit Kepala

Untuk sakit kepala mengganggu anda lebih kerap, cubalah makan dengan betul, menjalani gaya hidup aktif, minum air secukupnya, elakkan tekanan dan tekanan, tolak kafein, nikotin dan alkohol. Luangkan pembersihan basah di rumah lebih kerap. Sekiranya anda menyedari bahawa kepala anda sering sakit dan teruk, pastikan anda menjalani pemeriksaan.

Sakit kepala: jenis dan perbezaannya

Setiap orang entah bagaimana biasa dengan sakit kepala. Tetapi ia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza, dan alasan kejadiannya adalah besar-besaran.

Terdapat jenis sakit kepala yang tidak berbahaya atau, sekurang-kurangnya, tidak mengancam nyawa, tetapi ada yang menunjukkan keadaan kesihatan yang kritikal.

Bagaimana untuk mengetahui sensasi yang menyakitkan adalah sedikit rasa tidak enak, dan yang merupakan sebab serius untuk pergi ke doktor?

Cara mengenali jenis kesakitan akibat kejadiannya

Sakit kepala, seperti yang lain, mempunyai ciri manifestasi tersendiri. Pengiktirafan kesakitan memungkinkan diagnosis yang betul.

Sifat kesakitan bergantung pada sebab-sebab penampilannya. Terdapat beberapa jenis sakit kepala:

  1. Tekanan. Ia mempunyai penyetempatan dua hala di bahagian atas tengkorak. Ia mempunyai watak pengetatan-pemampatan. Selalunya terdapat rasa tegang pada otot bahagian atas wajah. Boleh memberi ke leher atau bahu.
  2. Sinus. Berfokus pada bahagian depan dan / atau tulang pipi.
  3. Kelompok sakit. Perbezaan mereka adalah riak dan intensiti yang kuat. Berlaku paling kerap di kawasan mata.
  4. Migrain. Sakit kepala yang berdenyut teruk. Separuh kepala paling kerap sakit.

Kemunculan rasa sakit di kepala disebut cephalgia. Perlu diketahui mengenai jenis cephalgia yang mungkin merupakan gejala dari beberapa penyakit, dan mana yang mungkin seperti itu..

Sakit kepala sebagai penyakit bebas

Migrain

Sakit kepala dengan sendirinya boleh menjadi penyakit. Contohnya adalah migrain. Ini adalah penyakit serius dengan gejala yang teruk, penyebabnya masih belum dapat dipastikan sepenuhnya. Oleh itu, tidak betul jika ada rasa sakit di kepala untuk mengatakan: "Saya mengalami migrain".

Telah diketahui bahawa kebanyakan wanita berusia di bawah 35 tahun menderita migrain. Secara keseluruhan, kira-kira 6% penduduk sakit.

Para saintis perubatan membuat hipotesis bahawa penyakit ini berpunca dari ketidakseimbangan hormon, atau lebih tepatnya, tahap prostaglandin, histamin dan serotonin. Sejumlah penyebab lain juga dipertimbangkan: peningkatan aktiviti elektrik zon batang otak, gangguan arteri.

  • sakit berdenyut di separuh kepala;
  • peningkatan kesakitan;
  • muntah, loya;
  • muncul selepas tidur;
  • fotofobia;
  • peningkatan kepekaan terhadap bunyi.

Serangan migrain boleh berlangsung dari 3 jam hingga 3 hari.

Sebelum serangan, aura yang disebut mungkin muncul dalam bentuk visual, pendengaran, halusinasi suara, pening, dan lain-lain. Penting untuk diketahui bahawa penampilan "aura" visual dapat menjadi pertanda bukan hanya migrain, tetapi juga stroke.

Sekiranya terdapat penyakit ini dalam sejarah keluarga, doktor mempunyai alasan untuk didiagnosis dengan migrain, kerana hampir semua jenis migrain diwarisi.

Kesakitan cluster atau bundle

Jenis sakit kepala ini adalah penyakit yang sangat jarang berlaku. Ia berlaku pada 1% populasi dunia, lebih kerap pada lelaki.

Kesakitan sangat teruk sehingga kadang-kadang mereka menghilangkan keupayaan pesakit untuk tidur, bergerak dan bercakap. Ia biasanya tertumpu di kawasan sekitar mata. Boleh bertahan sehingga dua jam. Selalunya kesakitan seperti ini disertai dengan hidung berair, lakrimasi, pembengkakan kelopak mata dan aliran darah ke kepala.

Sakit kepala jenis ini dicirikan oleh fakta bahawa serangan bermula pada waktu yang sama dalam sehari, dengan kekerapan yang sama - seminggu sekali, sebulan, dan seterusnya..

Tiada sebab yang dijumpai.

Cephalgia sebagai gejala sekunder

Berwarna

Jenis sakit kepala yang paling biasa adalah sakit ketegangan, atau kecemasan. Pasti hampir semua orang mengenalnya, kerana dia tidak dijumpai hanya dalam 20% populasi.

Selalunya digambarkan sebagai "gelung" di kepala. Selalunya sakit kepala jenis ini berpunca daripada tekanan, kerja berlebihan, tekanan mental atau fizikal. Mereka juga dapat berkembang dengan latar belakang kurang tidur kronik. Psychalgia sebagai sejenis ketegangan sakit kepala berkembang kerana kemurungan, peningkatan kegelisahan.

Cephalgia jenis ini boleh berlangsung dari setengah jam hingga seminggu. Biasanya pada waktu petang intensiti meningkat.

Dua jenis dibezakan - kronik dan episodik. Kadang-kadang - yang berlaku lebih kerap berlalu dengan sendirinya ketika bersantai. Kronik sangat jarang berlaku, hanya 3% kesakitan tensional memasuki bentuk ini. Secara amnya, jenis kesakitan ini tidak mempengaruhi prestasi dan aktiviti fizikal seseorang secara signifikan.

Hangover

Apabila sakit kepala dalam keadaan hangover, ini adalah akibat daripada kekejangan saluran otak. Sakit kepala yang timbul dari keadaan ini serupa dengan migrain. By the way, dehidrasi yang disebabkan oleh mabuk juga merupakan dorongan untuk serangan sakit..

Biasanya, sediaan yang mengandungi parasetamol mencukupi dalam kes seperti itu. Tidur yang berkualiti juga akan membantu dalam keadaan yang tidak menyenangkan ini..

Cephalgia sebagai gejala penyakit lain

Terdapat sejumlah penyakit di mana gejala-gejala cephalgia dapat dijumpai. Selalunya penyakit ini menyumbang kepada kejadiannya..

Sakit dengan hipotensi atau hipertensi

Dengan tekanan darah rendah (hipotensi), cephalgia adalah gejala biasa. Kekerapan kejang disebabkan oleh kecenderungan keturunan, tekanan dan faktor lain..

Selalunya, ia muncul pada waktu pagi, kadang-kadang bersama dengan pening, kelemahan, bahkan pingsan. Orang yang menderita penyakit ini menunjukkan penampilan: lebam di bawah mata, pucat, kebiruan tangan.

Mereka yang, sebaliknya, menderita tekanan darah tinggi, juga dapat mengalami kesakitan yang cukup kuat. Penyebab cephalgia pada latar belakang hipertensi boleh menjadi toksikosis lewat, pelbagai krisis, serta penggunaan ubat-ubatan tertentu. Pesakit dengan penyakit ini mencirikan sensasi mereka sebagai berdenyut, menutupi seluruh kepala..

Arteritis temporal

Penyakit ini menyerang orang berusia lebih dari lima puluh tahun. Kesakitan dilokalisasi di kuil, tetapi dapat diberikan ke bahu dan leher. Gejala lain adalah: penurunan berat badan, insomnia, kemurungan. Kadang-kadang suhu meningkat, kemerahan kulit berlaku. Sebabnya boleh menjadi banyak faktor, dari alkoholisme hingga kecederaan..

Ramai pesakit yang menderita sakit parah atau kronik di kepala, mula mengesyaki bahawa mereka mempunyai penyakit serius. Contohnya, tumor otak. Tetapi ini tidak benar, kerana tidak sia-sia mereka mengatakan: "Kanser tidak menyakitkan." Kesakitan di kepala tidak selalu menunjukkan perkembangannya.

Lagipun, penyakit ini bermula di sel. Namun, orang yang didiagnosis menghidap barah otak masih menderita sakit kepala. Selalunya, ia timbul kerana pertumbuhan tumor, yang menekan pada tisu sekitarnya dan menyempitkan saluran. Ini membawa kepada peningkatan tekanan intrakranial. Dan inilah yang menyebabkan kesakitan ini.

Sakit kepala di mana anda perlu segera menghubungi ambulans

Terdapat jenis sakit kepala yang boleh memberi isyarat keadaan kritikal dan mengancam nyawa. Penting untuk dapat mengenali jenis sakit kepala dan sebab-sebab kejadiannya..

Dengan pendarahan subarachnoid di otak, kesakitan akut yang teruk berlaku di tempat pertama. Selalunya, ia disertai dengan muntah, sawan dan kehilangan kesedaran. Mereka yang bertahan ini membandingkan kesakitan dengan pukulan tiba-tiba di kepala..

Kesakitan yang teruk harus memberi amaran kepada orang yang mengalami hidung berair kronik, sinusitis, otitis media. Dalam senarai gejala yang menunjukkan meningitis atau meningoencephalitis, terdapat kejadian cephalgia secara tiba-tiba. Sekiranya terasa tajam, pecah, disertai dengan halusinasi dan, mungkin, peningkatan kepekaan kulit, terdapat kemungkinan keradangan otak yang sangat menular.

Beberapa jenis sakit kepala masih belum difahami sepenuhnya, dan penyebab kejadiannya tidak diketahui. Walaupun begitu, penyebab dan rawatan jenis sakit kepala berkaitan erat.

Sebagai contoh, migrain tidak dapat diubati dengan ubat penahan sakit konvensional, kerana prinsip tindakannya tidak dapat mempengaruhi penyebabnya. Dadah kelas ini bertindak sebagai pusat penyebaran isyarat kesakitan, dan juga mengurangkan reaksi keradangan. Mereka juga memberikan kesan dekongestan. Dan penyebab migrain terletak pada ketidakseimbangan hormon, oleh itu, ubat ini tidak berdaya.

Cara merawat

Migrain, bentuk utama sakit kepala primer, tidak dirawat sepenuhnya. Tetapi gejala dapat dikurangkan. Untuk ini, triptan ditetapkan. Juga, orang yang mempunyai diagnosis migrain perlu ingat kemungkinan strok migrain. Untuk mengelakkannya, anda perlu memantau keadaan anda semasa serangan migrain. Sekiranya ia berlangsung lebih dari tiga hari, anda harus segera berjumpa doktor.

Kelompok, atau kumpulan, jenis kesakitan tidak dapat disembuhkan sehingga akhir kerana hakikat kejadiannya tidak dapat difahami sepenuhnya. Rawatan mereka terdiri daripada mengambil ubat yang sesuai dan menggunakan topeng oksigen. Dilarang minum alkohol semasa sawan.

Cephalgia stres, sebagai peraturan, bertindak balas dengan baik terhadap ubat penahan sakit konvensional. Dengan kerap berlaku, disarankan untuk berolahraga secara teratur agar berada di udara segar.

Arteritis temporal tidak boleh dicetuskan, jika tidak, anda mungkin kehilangan penglihatan. Semasa rawatan, ubat steroid digunakan - mereka melegakan keradangan vaskular. Sekiranya masalah penglihatan masih berlaku, maka pakar oftalmologi dihubungkan dengan rawatannya.

Pencegahan penyakit

Kemungkinan dan kejadian cephalgia dapat dikurangkan dengan kaedah mudah..

Langkah pertama adalah meninggalkan tabiat buruk. Jelas, mereka mempengaruhi kapal dan seluruh organisma dengan cara yang paling teruk. Anda perlu berusaha sedekat mungkin dengan gaya hidup yang sihat - awasi pemakanan, senaman dan tidur selama jumlah jam yang diperlukan.

Dianjurkan juga untuk berjalan lebih kerap, berjalan. Mandi kontras adalah pencegahan yang sangat baik untuk banyak penyakit, termasuk cephalgia..

Sudah tentu, apa pun sakit kepala dan penyebab kejadiannya, mesti diingat bahawa rawatan diri bukanlah pilihan terbaik. Dan dengan kejahilan, masalah itu hanya dapat diperburuk. Oleh itu, jika terdapat tanda-tanda penggera dan sakit kepala berhenti serupa dengan sakit ketegangan, ada baiknya menghubungi institusi perubatan untuk pemeriksaan lanjut.

Jenis sakit kepala dan penyebab penampilannya

Beberapa orang dewasa boleh mengatakan bahawa mereka tidak pernah mengalami sakit kepala (atau cephalgia) dalam hidup mereka. Ini adalah reaksi normal badan terhadap faktor-faktor yang menjengkelkan: tekanan, kerja berlebihan, kurang rehat yang betul, penyakit. Jenis serangan sakit kepala berbeza. Penting untuk dapat memahami kapan senang tidur dengan minum pil ubat bius, dan bila anda perlu berjumpa doktor dengan segera.

p, blockquote 2.0,0,0,0 ->

Jenis Cephalgia dan Penyebabnya

Salah satu gejala yang paling biasa, yang menunjukkan banyak keadaan patologi yang berlaku secara rahsia di dalam badan, adalah cephalgia. Bergantung pada penyebabnya, jenis serangan sakit kepala adalah:

p, blokquote 3,0,0,0,0,0 ->

  • Utama, apabila penyakit ini berkembang sendiri, dan kepala adalah sumber ketidakselesaan: migrain, sakit kluster, neuralgik, tekanan.
  • Menengah. Cephalgia jenis ini berlaku sebagai gejala penyakit lain: sakit di kepala yang berkaitan dengan kecederaan, luka vaskular, mabuk, jangkitan, penyakit mental.

Terdapat jenis sakit kepala seperti ini:

p, blokquote 4,0,0,0,0,0 ->

  • Serangan migrain.
  • Tekanan (tekanan).
  • Rasuk (kelompok).
  • Selepas kecederaan pada tengkorak dan leher.
  • Tidak berkaitan dengan kerosakan otak organik.
  • Serangan yang berkaitan dengan lesi vaskular.
  • Keadaan patologi yang disebabkan oleh gangguan intrakranial.
  • Berjangkit.
  • Ketidakselesaan disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan tertentu.
  • Serangan Metabolik.
  • Muka.
  • Neuropati, penyakit sistem saraf.
  • Genesis tidak diketahui.

Migrain

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Penyebab gangguan ini masih belum diketahui, tetapi terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan serangan migrain:

p, blokquote 6.0,0,0,0 ->

  • Lampu berkelip.
  • Bau yang kuat.
  • Bunyi kuat.
  • Beban fizikal.
  • Tekanan.
  • Makan sebilangan makanan.
  • Ketidakseimbangan hormon.

Simptomologi sakit kepala yang disebabkan oleh migrain berbeza dengan jenis lain kerana sindrom kesakitan bermula dengan separuh kepala, terutamanya mempengaruhi kawasan mata dan kuil. Dalam kes ini, mangsa muncul:

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

  • Kelesuan.
  • Kerengsaan.
  • Mengantuk.
  • Muntah.
  • Loya.

Migrain dengan cepat mengalir ke bentuk kronik. Ia mempengaruhi wanita dan kanak-kanak.

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Kesakitan tarik (ketegangan)

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

Cephalgia disebut tarik, dikaitkan dengan:

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

  • Lonjakan saraf.
  • Tekanan yang teruk.
  • Kekurangan zat makanan.
  • Serangan panik.
  • Keadaan tertekan.
  • Postur yang tidak selesa diambil semasa melakukan kerja.
  • Subcooling, terlalu panas.
  • Tekanan darah tidak teratur.
  • Pengambilan kafein yang berlebihan.

Dalam kes ini, mangsa merasa sakit kepala yang teruk dan menekan. Serangan boleh berlangsung dari setengah jam hingga beberapa minggu.

p, blokquote 11,0,1,0,0 ->

Kesakitan kluster

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Dalam beberapa kes, pesakit (kebanyakannya lelaki yang kuat dan berotot kuat) mengadu serangan cephalalgia yang tidak tertahankan, yang sering membangunkan mereka pada waktu malam. Ini adalah sakit kepala kelompok (bundle), yang dicirikan oleh kesakitan yang berdenyut.

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Sakit kepala pancaran dan penyebabnya dikaitkan dengan jam biologi pesakit. Walau bagaimanapun, pada kebanyakan mangsa, gangguan itu muncul setelah baligh. Tidak ada tanda-tanda mendekati serangan: ia berlaku secara tiba-tiba, pada waktu yang hampir sama dalam sehari.

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

  • Kemerahan muka.
  • Penyetempatan di satu setengah wajah, di sekitar mata.
  • Hidung tersumbat.
  • Lacrimation.
  • Takikardia.

Berkaitan dengan jangkitan

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Serangan cephalgia sering menyebabkan lesi badan berjangkit dan virus: selsema, penyakit radang pada rongga hidung dan muka, karies, radang meninges.

p, blokquote 17,0,0,0,0 - ->

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

  • Terdapat demam, menggigil, berpeluh, hilang selera makan.
  • Pening, loya.
  • Kesakitan itu menusuk.
  • Penyelarasan hilang.

Bahan berkaitan

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

Sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan muncul apabila:

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

  • Peningkatan dos semasa terapi ubat.
  • Penyedutan bau yang menyengat dari pelbagai bahan (asap, cat, varnis, sebatian aromatik).
  • Sindrom hangover.

Selain berlakunya sakit di kepala, pesakit mengalami loya, muntah, hilang selera makan, fotofobia.

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

Kesakitan tekanan

p, blokquote 22,1,0,0,0 ->

Tahap tekanan intrakranial (ICP) yang tinggi atau rendah boleh menyebabkan kesakitan, kelemahan, mengantuk, dan sakit kepala. Dalam kes ini, cephalalgia adalah:

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

  • Berdenyut-denyut.
  • Meletup.
  • Perwatakan pecah.

Dengan ICP, mangsa sendiri tidak mengenali punca kesakitan. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Tetapi ada gejala khusus yang memberi isyarat kepada seseorang bahawa anda perlu berjumpa doktor:

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

  • Kesakitan yang tidak dapat ditanggung di dahi dan pelipis.
  • Pening.
  • Kerosakan pertuturan.
  • Kegagalan irama jantung.
  • Masalah penglihatan (penyempitan bidang visual, terbang di depan mata).

Serangan kadang-kadang disertai dengan kejang, pingsan.

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

Rasa sakit, yang menekan, berdenyut, adalah paroxysmal, berkembang dengan tekanan darah rendah. Ini terutama dilokalisasi di dahi dan bahagian tengkorak. Kelainan yang disertai:

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

  • Pening.
  • Kebas anggota badan.
  • Keletihan.
  • Sensasi sebelum muntah.

Dengan tekanan darah tinggi, mangsa merasa berat di kepala, tinnitus, kelemahan. Saluran otak dikompres secara rawak dan tidak terkunci, itulah sebabnya peredaran darah di otak terganggu. Hasilnya adalah sakit di tengkorak.

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

Bilakah anda memerlukan ambulans?

p, blokquote 28,0,0,0,0 ->

Terdapat jenis serangan sakit kepala yang menandakan keadaan kritikal yang secara langsung mengancam nyawa seseorang. Sebagai contoh, pendarahan intraserebral disertai oleh:

p, blokquote 29,0,0,0,0 ->

  • Kehilangan kesedaran.
  • Kekejangan.
  • Sakit yang tajam.
  • Muntah.
  • Paresis, kebas anggota badan.

Juga, sakit akut tidak boleh dibiarkan tanpa perhatian dengan sinusitis, otitis media, rinitis kronik. Dengan meningitis dan ensefalitis, sakit kepala yang tajam dan pecah meliputi bahagian kanan dan kiri kepala, disertai dengan fotofobia, mual, halusinasi.

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

Diagnostik

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

Untuk menentukan jenis serangan sakit kepala dan mencari punca sebenarnya, anda perlu mendapatkan bantuan perubatan. Pakar akan mengarahkan pesakit ke:

p, blokquote 32,0,0,0,0 ->

  • Pengimejan resonans magnetik dan dikira.
  • X-ray leher dan tulang belakang.
  • Ujian darah biokimia.
  • Angiografi.
  • Pemeriksaan ultrabunyi.
  • Elektroensefalografi.
  • Pemeriksaan Fundus.
  • Ujian neurologi.

Di samping itu, doktor mengetahui dari mangsa apa yang berlaku sebelum berlakunya sakit kepala, berapa lama kejang berlanjutan, berapa kerap berlaku. Pesakit mungkin memerlukan perundingan tambahan dengan pakar kardiologi, pakar neurologi, psikiatri, pakar otolaryngologi, pakar oftalmologi, pakar bedah saraf.

p, blokquote 33,0,0,1,0 ->

Rawatan

p, blokquote 34,0,0,0,0 ->

Sebelum menjalankan terapi sakit kepala, nyatakan penyebab sebenarnya. Sekiranya ini adalah ketegangan, maka ia ditetapkan:

p, blokquote 35,0,0,0,0 ->

  • Fisioterapi.
  • Balneotherapy (rawatan air mineral).
  • Akupunktur.
  • Apitherapy (penggunaan sengatan lebah).

Serangan cephalgia yang teruk dihentikan oleh analgesik: Ibuprofen, Nurofen, Citramon. Sekiranya sindrom kesakitan tidak kuat, maka tidak digalakkan mengambil ubat penahan sakit. Kompres sejuk, rehat, teh suam manis boleh membantu.

p, blokquote 36,0,0,0,0 ->

Patologi lain, seperti migrain dan sakit kluster, tidak dirawat dengan ubat penahan sakit konvensional. Dalam kes sedemikian, triptan digunakan (Trimigren, Sumatriptan, Imigran, Risatriptan). Ini adalah ubat khusus yang menyempitkan saluran darah otak dan mengurangkan kerentanan terhadap kesakitan. Kontraindikasi terhadap kumpulan ubat triptan termasuk:

p, blokquote 37,0,0,0,0 ->

  • Patologi hepatik.
  • Aritmia.
  • Hipertensi arteri.
  • Strok otak.
  • Serangan jantung.

Dengan ICP, cephalgia tidak dirawat dengan tablet. Terapi bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang mendasari (dalam kebanyakan kes adalah kehadiran tumor yang menekan otak).

p, blokquote 38,0,0,0,0 ->

p, blokquote 39,0,0,0,0 ->

  • Produk Kafein.
  • Makanan tekanan darah tinggi.
  • Penerimaan warna tonik secara tanaman (hawthorn, serai, ginseng).

Pada tekanan tinggi, lantik:

p, blokquote 40,0,0,0,0 ->

  • Penenang.
  • Kompres sejuk.
  • Urut leher dan pelipis.

Pesakit hipertensi disarankan untuk mengikuti diet: hindari makanan berminyak, pedas, masin.

p, blokquote 41,0,0,0,0 ->

Pencegahan

p, blokquote 42,0,0,0,0 ->

Risiko serangan cephalalgia dapat dikurangkan dengan mengikuti peraturan berikut:

p, blokquote 43,0,0,0,0 ->

  • Untuk menolak dari tabiat buruk.
  • Makan makanan yang seimbang dan teratur.
  • Untuk menjalani gaya hidup aktif.
  • Berjalan lebih banyak.
  • Jangan terlalu banyak bekerja, berehat sekurang-kurangnya 8 jam sehari.

Untuk migrain, mandi air panas dengan minyak aromatik, yang melegakan ketegangan pada otot leher, urutan pelipis, berenang, berjalan, sangat berguna..

p, blockquote 44,0,0,0,0 -> p, blockquote 45,0,0,0,1 ->

Apa sahaja jenis sakit kepala, jika kejang sering berlaku, mengganggu kehidupan normal, beberapa hari terakhir berturut-turut, lebih baik tidak melakukan rawatan diri. Sekiranya anda tidak tahu, keadaan boleh bertambah buruk. Oleh itu, gejala yang membimbangkan seperti ini harus menjadi alasan mendesak untuk menghubungi pakar yang berpengalaman.

Tarikh penerbitan: 04/11/2018

Ahli neurologi, refleksologi, pakar diagnostik berfungsi

Pengalaman 33 tahun, kategori tertinggi

Kemahiran profesional: Diagnosis dan rawatan sistem saraf periferal, penyakit vaskular dan degeneratif sistem saraf pusat, rawatan sakit kepala, melegakan sindrom kesakitan.

Jenis sakit kepala

Kesakitan di kawasan kepala mempunyai sifat, penyetempatan dan sebab yang berbeza. Untuk menyingkirkannya, penting untuk dapat mengenali jenis sakit kepala (cephalgia).

Klasifikasi sakit kepala

Terdapat dua jenis sakit kepala: primer dan sekunder (simptomatik).

Utama

Ini adalah penyakit bebas yang muncul secara bebas dari keadaan patologi lain:

  • sakit kepala ketegangan (ketegangan, GBN);
  • migrain;
  • sakit kepala cluster (bundle);
  • spesies lain.

Menengah

Muncul sebagai gejala penyakit lain:

  • patologi sinus hidung, mata, telinga, gigi, leher dan tengkorak: sinusitis, sinusitis frontal, glaukoma, otitis media, pulpitis, osteochondrosis serviks;
  • pelanggaran homeostasis badan: hipertensi dan hipotensi arteri, kelaparan;
  • jangkitan: SARS, meningitis, ensefalitis;
  • lesi bukan vaskular: bengkak, peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial;
  • patologi vaskular: keradangan vaskular, aneurisma;
  • penyakit psikogenik;
  • kecederaan kepala.

Mungkin berlaku kerana pengambilan atau pembatalan penggunaan pelbagai bahan: alkohol, kafein, ubat penahan sakit.

Dalam lebih daripada 90% kes, pesakit didiagnosis mengalami sakit kepala primer.

Jenis sakit kepala yang biasa

Jenis yang paling biasa termasuk: sakit kepala tegang, migrain, sakit kepala kluster, sakit kepala dengan osteochondrosis serviks.

Sakit kepala tegang

Berlaku dengan ketegangan pada otot kepala dan leher.

  • sensasi jenis topi keledar atau gelung di kawasan frontal, temporal dan oksipital;
  • muncul selepas kerja berlebihan, tekanan, kurang tidur, kegelisahan;
  • keadaan bertambah baik dengan senaman fizikal yang normal - berjalan kaki, menaiki tangga.

Rawatan: bukan ubat - urut, psikoterapi, rehat biasa; ubat tradisional - analgesik (analgin, ibuprofen), relaksan otot (tizanidine).

Migrain

Muncul kerana pengembangan dan penyempitan saluran darah yang tidak rata yang melanggar peraturannya. Lebih biasa pada wanita berbanding lelaki.

  • sensasi satu sisi berdenyut di kawasan orbit, dahi, kuil dengan merebak ke seluruh bahagian kepala;
  • keadaan bertambah buruk semasa perbualan, bunyi dan cahaya tidak boleh diterima;
  • disertai dengan loya dan muntah.

Rawatan: analgesik (aspirin, tempalgin); dengan ketidakberkesanan ubat penahan sakit - anti-migrain (ergotamine, triptans).

Hippocrates adalah orang pertama yang menggambarkan gejala migrain..

Sakit kepala kluster

Ia berlaku apabila terdapat pelanggaran peraturan saraf - pelepasan histamin, yang melebarkan saluran darah di satu sisi kepala.

  • sensasi "terkoyak" yang kuat di kawasan orbit, telinga, dahi dan pipi di satu sisi;
  • serangan sering berlaku pada waktu malam;
  • sakit disertai dengan kemerahan dan lakrimasi dari mata, kesesakan hidung pada bahagian yang terjejas.

Rawatan: penanaman hidung 4% lidocaine; agen anti-migrain (triptans, ergotamine).

Sakit kepala dengan osteochondrosis serviks

Oleh kerana perpindahan vertebra di osteochondrosis, arteri vertebra mencubit, penurunan bekalan darah ke otak berlaku, yang menyebabkan munculnya sakit kepala.

  • sakit dengan sifat yang berbeza (terbakar, berdenyut), merebak dari tengkuk ke dahi, berubah dengan perubahan kedudukan badan, kepala;
  • mati rasa di leher, tangan, gelap pada mata, tinitus (gejala tambahan).

Rawatan: kaedah bukan farmakologi - urut, latihan terapeutik; ubat - ubat anti-radang (nimesulide), ubat-ubatan yang bertujuan untuk meningkatkan aliran darah (pentoxifylline).

Pencegahan

Sakit kepala sering berlaku apabila terdapat pelanggaran peraturan kerja dan rehat, postur yang salah ketika bekerja di komputer. Untuk mengelakkannya, disarankan untuk tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, amati aktiviti fizikal minimum (berjalan kaki sekurang-kurangnya 30 minit sehari, naik tangga dan bukannya lif).

Sakit kepala berlaku kerana banyak sebab dan tidak semestinya menunjukkan penyakit. Selalunya ia muncul selepas kerja berlebihan. Bimbang dan cari.

Ubat-ubatan rakyat dan kaedah improvisasi seperti urut, relaksasi, senaman pernafasan, teh, mandi minyak membantu melegakan sakit kepala. Urut.

Kesakitan di pelipis paling kerap menunjukkan masalah pada kapal. Di sini arteri temporal berlalu, yang spasmodik dalam pelbagai keadaan dan menyebabkan kesakitan pada.

Sakit kepala di bahagian belakang kepala adalah tanda biasa kerja berlebihan atau tekanan. Sekiranya ia jarang berlaku, jangan risau kesihatan anda. Hanya perlu.