Hipertensi intrakranial: gejala dan rawatan

Hipertensi intrakranial adalah keadaan patologi di mana tekanan meningkat di dalam tengkorak. Ini, pada dasarnya, ini tidak lebih daripada tekanan intrakranial yang meningkat. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini (bermula dari penyakit dan kecederaan otak secara langsung dan berakhir dengan gangguan metabolik dan keracunan). Terlepas dari penyebabnya, hipertensi intrakranial muncul dengan jenis gejala yang sama: sakit kepala yang meletup, sering digabungkan dengan loya dan muntah, gangguan penglihatan, kelesuan, dan keterbelakangan mental. Ini bukan semua tanda sindrom hipertensi intrakranial yang mungkin. Spektrum mereka bergantung pada penyebabnya, jangka masa proses patologi. Diagnosis hipertensi intrakranial biasanya memerlukan penggunaan kaedah pemeriksaan tambahan. Rawatan boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Dalam artikel ini kita akan cuba mengetahui jenis keadaannya, bagaimana ia menampakkan diri dan bagaimana menanganinya.

Penyebab pembentukan hipertensi intrakranial

Otak manusia diletakkan di rongga kranial, iaitu kotak tulang, dimensi yang tidak berubah pada orang dewasa. Di dalam tengkorak tidak hanya tisu otak, tetapi juga cairan dan darah serebrospinal. Bersama-sama, semua struktur ini menempati isipadu yang sesuai. Cecair serebrospinal terbentuk di rongga ventrikel otak, mengalir melalui cecair serebrospinal ke bahagian otak yang lain, sebahagiannya diserap ke dalam aliran darah, dan sebahagiannya mengalir ke ruang subarachnoid saraf tunjang. Isipadu darah merangkumi tempat tidur arteri dan vena. Dengan peningkatan jumlah salah satu komponen rongga kranial, tekanan intrakranial juga meningkat..

Selalunya, peningkatan tekanan intrakranial berlaku kerana pelanggaran peredaran cecair serebrospinal (cecair serebrospinal). Ini mungkin berlaku dengan peningkatan pengeluarannya, pelanggaran aliran keluarnya, dan penurunan penyerapannya. Gangguan peredaran darah menyebabkan aliran darah arteri yang lemah dan genangannya di kawasan vena, yang meningkatkan jumlah keseluruhan darah di rongga kranial dan juga menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial. Kadang-kadang jumlah tisu otak di rongga kranial boleh meningkat disebabkan oleh edema sel-sel saraf itu sendiri dan ruang ekstraselular atau pertumbuhan neoplasma (tumor). Seperti yang anda lihat, kemunculan hipertensi intrakranial boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Secara umum, penyebab hipertensi intrakranial yang paling biasa adalah:

  • kecederaan otak traumatik (gegar otak, lebam, hematoma intrakranial, kecederaan kelahiran dan sebagainya);
  • kemalangan serebrovaskular akut dan kronik (strok, trombosis sinus dura mater);
  • tumor rongga kranial, termasuk metastasis tumor dengan penyetempatan yang berbeza;
  • proses keradangan (ensefalitis, meningitis, abses);
  • anomali kongenital dalam struktur otak, saluran darah, dan tengkorak itu sendiri (pencemaran laluan aliran keluar cecair serebrospinal, anomali Arnold-Chiari, dan sebagainya);
  • keracunan dan gangguan metabolik (keracunan dengan alkohol, plumbum, karbon monoksida, metabolit sendiri, misalnya, dengan sirosis, hiponatremia dan sebagainya);
  • penyakit organ-organ lain, yang menyebabkan kesukaran dalam aliran darah vena dari rongga kranial (kecacatan jantung, penyakit paru-paru obstruktif, neoplasma leher dan mediastinum, dan lain-lain).

Ini tentu saja jauh dari kemungkinan situasi yang membawa kepada perkembangan hipertensi intrakranial. Saya juga ingin mengatakan mengenai kewujudan hipertensi intrakranial jinak, apabila peningkatan tekanan intrakranial timbul seolah-olah tanpa sebab. Dalam kebanyakan kes, hipertensi intrakranial jinak mempunyai prognosis yang baik.

Gejala

Peningkatan tekanan intrakranial menyebabkan pemampatan sel-sel saraf, yang mempengaruhi kerja mereka. Terlepas dari penyebabnya, sindrom hipertensi intrakranial menampakkan dirinya:

  • sakit kepala yang merebak. Sakit kepala lebih ketara pada separuh kedua malam dan pada waktu pagi (sejak aliran keluar cairan dari rongga kranial bertambah buruk pada waktu malam), sifatnya membosankan, disertai dengan perasaan tekanan pada mata dari dalam. Rasa sakit bertambah dengan batuk, bersin, tegang, senaman fizikal, mungkin disertai dengan bunyi di kepala dan pening. Dengan sedikit peningkatan tekanan intrakranial, seseorang dapat merasa berat di kepala;
  • loya dan muntah secara tiba-tiba. "Tiba-tiba" bermaksud bahawa mual atau muntah tidak disebabkan oleh faktor luaran. Selalunya, muntah berlaku pada puncak sakit kepala, semasa puncaknya. Sudah tentu, loya dan muntah sama sekali tidak berkaitan dengan pengambilan makanan. Kadang-kadang muntah berlaku pada perut kosong sebaik sahaja bangun. Dalam beberapa kes, muntah sangat kuat, seperti air pancut. Selepas muntah, seseorang mungkin berasa lega, dan intensiti sakit kepala menurun;
  • keletihan, keletihan yang cepat semasa latihan mental dan fizikal. Semua ini dapat disertai dengan kegelisahan yang tidak bermotivasi, ketidakstabilan emosi, mudah marah dan menangis;
  • kepekaan cuaca. Pesakit dengan hipertensi intrakranial tidak bertolak ansur dengan perbezaan tekanan atmosfera (terutamanya penurunannya, yang berlaku sebelum cuaca hujan). Sebilangan besar gejala hipertensi intrakranial pada tahap ini semakin meningkat;
  • gangguan dalam kerja sistem saraf autonomi. Ini ditunjukkan dengan peningkatan berpeluh, penurunan tekanan darah, berdebar-debar;
  • masalah penglihatan. Perubahan berkembang secara beransur-ansur, pada mulanya bersifat sementara. Pesakit mencatat penampilan kabur berkala, seolah-olah penglihatan kabur, kadang-kadang menggandakan gambar objek. Pergerakan bola mata sering menyakitkan ke semua arah..

Tempoh gejala yang dinyatakan di atas, kebolehubahannya, kecenderungan penurunan atau peningkatan banyak ditentukan oleh penyebab utama hipertensi intrakranial. Peningkatan fenomena hipertensi intrakranial disertai dengan peningkatan semua tanda. Khususnya, ini mungkin berlaku:

  • muntah pagi berterusan setiap hari terhadap sakit kepala yang ketara sepanjang hari (dan bukan hanya pada waktu malam dan pagi). Muntah boleh disertai dengan cegukan berterusan, yang merupakan gejala yang sangat tidak baik (mungkin menunjukkan adanya tumor di fossa kranial posterior dan memberi isyarat perlunya rawatan perubatan segera);
  • peningkatan penindasan fungsi mental (kemunculan perencatan, hingga kesedaran yang terganggu seperti memukau, mengejutkan dan bahkan koma);
  • peningkatan tekanan darah bersama dengan kemurungan pernafasan (penurunan) dan penurunan kadar denyutan jantung hingga kurang daripada 60 denyutan seminit;
  • penampilan kejang umum.

Sekiranya gejala seperti itu muncul, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan, kerana semuanya menimbulkan ancaman langsung terhadap kehidupan pesakit. Mereka menunjukkan peningkatan fenomena edema serebrum, di mana pelanggarannya adalah mungkin, yang boleh menyebabkan kematian.

Dengan wujudnya jangka panjang fenomena hipertensi intrakranial, dengan perkembangan proses secara beransur-ansur, gangguan penglihatan menjadi tidak episodik, tetapi kekal. Bantuan yang sangat baik dalam rancangan diagnostik dalam kes seperti ini adalah pemeriksaan fundus oleh pakar oftalmologi. Semasa oftalmoskopi, cakera kongestif saraf optik dikesan pada fundus (sebenarnya, ini adalah edema mereka), pendarahan kecil mungkin terjadi di kawasan mereka. Sekiranya fenomena hipertensi intrakranial cukup ketara dan wujud dalam jangka masa yang lama, maka cakera saraf optik yang beransur-ansur digantikan oleh atrofi sekundernya. Dalam kes ini, ketajaman penglihatan terganggu, dan mustahil untuk membetulkannya menggunakan lensa. Atrofi saraf optik boleh menyebabkan kebutaan sepenuhnya.

Dengan wujudnya jangka panjang hipertensi intrakranial yang berterusan, pecah dari dalam membawa kepada pembentukan perubahan tulang yang sekata. Plat tulang tengkorak ditipis, bahagian belakang pelana Turki runtuh. Di permukaan dalaman tulang kubah kranial, kelenjar otak dicetak, kerana biasanya digambarkan sebagai peningkatan pada kesan jari. Semua tanda-tanda ini dikesan semasa radiografi tengkorak..

Pemeriksaan neurologi dengan adanya fenomena peningkatan tekanan intrakranial mungkin tidak menunjukkan pelanggaran sama sekali. Kadang-kadang (dan walaupun dengan proses yang lama), seseorang dapat menemui batasan penculikan bola mata ke sisi, perubahan refleks, gejala patologi Babinsky, dan pelanggaran fungsi kognitif. Walau bagaimanapun, semua perubahan ini tidak spesifik, iaitu tidak dapat menunjukkan adanya hipertensi intrakranial.

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki peningkatan tekanan intrakranial, diperlukan beberapa pemeriksaan tambahan, sebagai tambahan kepada pengumpulan aduan standard, sejarah perubatan dan pemeriksaan neurologi. Pertama sekali, pesakit dirujuk kepada pakar oftalmologi yang akan memeriksa fundus. Radiografi tulang tengkorak juga diresepkan. Kaedah pemeriksaan yang lebih bermaklumat adalah pengiraan tomografi dan pencitraan resonans magnetik, kerana ia membolehkan anda mempertimbangkan bukan sahaja struktur tulang tengkorak, tetapi juga secara langsung tisu otak. Mereka bertujuan untuk mencari penyebab langsung peningkatan tekanan intrakranial.

Sebelumnya, tusukan tulang belakang dilakukan untuk mengukur tekanan intrakranial secara langsung, dan tekanan diukur menggunakan manometer. Pada masa ini, untuk melakukan tusukan dengan tujuan hanya mengukur tekanan intrakranial dalam rancangan diagnostik dianggap tidak sesuai.

Rawatan

Rawatan hipertensi intrakranial dapat dilakukan hanya setelah mengetahui penyebab langsung penyakit ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa beberapa ubat dapat membantu pesakit dengan satu penyebab peningkatan tekanan intrakranial dan mungkin sama sekali tidak berguna dengan yang lain. Dan selain itu, dalam kebanyakan kes, hipertensi intrakranial adalah akibat penyakit lain.

Setelah diagnosis yang tepat dibuat, mereka terutamanya terlibat dalam rawatan penyakit yang mendasari. Sebagai contoh, sekiranya terdapat tumor otak atau hematoma intrakranial, jalankan rawatan pembedahan. Pembuangan tumor atau darah yang tumpah (dengan hematoma) biasanya menyebabkan normalisasi tekanan intrakranial tanpa langkah-langkah yang berkaitan. Sekiranya penyebab peningkatan tekanan intrakranial adalah penyakit radang (ensefalitis, meningitis), maka rawatan utama menjadi terapi antibiotik besar-besaran (termasuk pengenalan ubat antibakteria ke ruang subarachnoid dengan pengekstrakan sebahagian cairan serebrospinal. Pengekstrakan mekanikal cairan serebrospinal semasa tusukan memungkinkan untuk mengurangkan tekanan intrakranial).

Ejen simptomatik yang mengurangkan tekanan intrakranial adalah diuretik pelbagai kumpulan kimia. Dengan mereka, rawatan bermula pada kes hipertensi intrakranial jinak. Yang paling biasa digunakan ialah Furosemide (Lasix), Diacarb (Acetazolamide). Furosemide lebih disukai untuk menggunakan kursus pendek (semasa menetapkan Furosemide, persediaan kalium juga digunakan), dan Diakarb boleh diresepkan oleh pelbagai skema yang dipilih oleh doktor. Selalunya, Diakarb dengan hipertensi intrakranial jinak ditetapkan dalam kursus tidak berterusan selama 3-4 hari, diikuti dengan rehat 1-2 hari. Ia tidak hanya mengeluarkan lebihan cairan dari rongga kranial, tetapi juga mengurangkan pengeluaran cairan serebrospinal, sehingga menurunkan tekanan intrakranial.

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, pesakit diberi rejimen minum khas (tidak lebih dari 1.5 liter sehari), yang memungkinkan untuk mengurangkan jumlah cecair yang masuk ke otak. Untuk tahap tertentu, bantuan untuk hipertensi intrakranial diberikan oleh akupunktur dan terapi manual, serta satu set latihan khas (latihan fisioterapi).

Dalam beberapa kes, anda harus menggunakan kaedah rawatan pembedahan. Jenis dan tahap pembedahan ditentukan secara individu. Operasi terancang yang paling biasa untuk hipertensi intrakranial adalah pembedahan pintasan, iaitu penciptaan jalan buatan untuk aliran keluar cecair serebrospinal. Dalam kes ini, menggunakan tiub khas (shunt), yang direndam di satu hujungnya dalam cairan serebrospinal otak, dan yang lain ke rongga jantung, rongga perut, cecair serebrospinal yang berlebihan sentiasa dikeluarkan dari rongga kranial, sehingga menormalkan tekanan intrakranial.

Dalam kes di mana tekanan intrakranial meningkat dengan cepat, ada ancaman terhadap kehidupan pasien, mereka menggunakan bantuan darurat. Penyediaan penyelesaian hiperosmolar intravena (Mannitol, larutan natrium klorida 7.2%, HES 6%), intubasi mendesak dan pengudaraan buatan paru-paru dalam mod hiperventilasi, pesakit dimasukkan ke dalam koma ubat (menggunakan barbiturat), perkumuhan cecair serebrospinal yang berlebihan oleh tusukan (ventrikulopuncture ) Sekiranya mungkin untuk memasang kateter intraventrikular, pelepasan cecair terkawal dari rongga kranial ditetapkan. Ukuran yang paling agresif adalah pengurangan tekanan pada tengkorak, yang hanya digunakan dalam kes-kes yang melampau. Inti dari operasi dalam kes ini adalah untuk membuat kecacatan tengkorak pada satu atau dua sisi sehingga otak tidak "berehat" pada tulang tengkorak.

Oleh itu, hipertensi intrakranial adalah keadaan patologi yang boleh berlaku dengan pelbagai penyakit otak dan bukan sahaja. Ia memerlukan rawatan wajib. Jika tidak, pelbagai hasil mungkin berlaku (termasuk kebutaan sepenuhnya dan bahkan kematian). Semakin awal patologi ini didiagnosis, hasil yang lebih baik dapat dicapai dengan usaha yang lebih sedikit. Oleh itu, jangan berlengah dengan berjumpa doktor sekiranya anda mengesyaki peningkatan tekanan intrakranial.

Ahli neurologi M. M. Sperling bercakap mengenai tekanan intrakranial:

Pendapat pakar pediatrik E.O. Komarovsky mengenai hipertensi intrakranial pada kanak-kanak:

Hipertensi intrakranial

Hipertensi intrakranial - apakah itu, sebab dan rawatannya
Hipertensi intrakranial adalah peningkatan tekanan pada cranium. Tekanan intrakranial (ICP) adalah kekuatan di mana cairan intraserebral menekan otak.

Peningkatannya, sebagai peraturan, disebabkan oleh peningkatan jumlah isi rongga kranial (darah, cairan serebrospinal, cairan tisu, tisu asing). ICP secara berkala boleh meningkat atau berkurang kerana perubahan keadaan persekitaran dan keperluan badan untuk menyesuaikan diri dengannya. Sekiranya nilainya tinggi kekal untuk jangka masa panjang, sindrom hipertensi intrakranial didiagnosis..

Penyebab sindrom adalah pelbagai, selalunya ini adalah patologi kongenital dan diperolehi. Hipertensi intrakranial pada kanak-kanak dan orang dewasa berkembang dengan hipertensi, edema serebrum, tumor, kecederaan otak traumatik, ensefalitis, meningitis, hidrosefalus, strok hemoragik, kegagalan jantung, hematoma, abses.

Apa ini?

Hipertensi intrakranial adalah keadaan patologi di mana tekanan meningkat di dalam tengkorak. Ini, pada dasarnya, ini tidak lebih daripada tekanan intrakranial yang meningkat.

Konsep asas

Tekanan intrakranial adalah perbezaan tekanan dalam rongga kranial dan atmosfera. Biasanya, penunjuk ini pada orang dewasa adalah dari 5 hingga 15 mmHg. Patofisiologi tekanan intrakranial mematuhi doktrin Monroe-Kelly.

Inti konsep ini adalah keseimbangan dinamik dari tiga komponen:

Perubahan tahap tekanan salah satu komponen harus membawa kepada perubahan kompensasi yang lain. Ini terutama disebabkan oleh sifat darah dan cairan serebrospinal untuk menjaga keseimbangan keseimbangan asid-basa, iaitu bertindak sebagai sistem penyangga. Selain itu, tisu otak dan saluran darah mempunyai keanjalan yang mencukupi, yang merupakan pilihan tambahan untuk mengekalkan keseimbangan tersebut. Oleh kerana mekanisme pelindung seperti itu, tekanan normal di dalam cranium dipertahankan.

Sekiranya ada sebab yang menyebabkan kerosakan dalam peraturan (yang disebut konflik tekanan), hipertensi intrakranial (ICH) berlaku.

Sekiranya tidak ada penyebab utama sindrom (misalnya, dengan pengeluaran cecair serebrospinal yang berlebihan atau dengan sedikit peredaran darah vena), hipertensi intrakranial jinak terbentuk. Hanya diagnosis ini yang terdapat dalam klasifikasi penyakit antarabangsa ICD 10 (kod G93.2). Terdapat konsep yang sedikit berbeza - "hipertensi intrakranial idiopatik." Dalam keadaan ini, etiologi sindrom tidak dapat ditentukan..

Sebab pembangunan

Selalunya, peningkatan tekanan intrakranial berlaku kerana pelanggaran peredaran cecair serebrospinal (cecair serebrospinal). Ini mungkin berlaku dengan peningkatan pengeluarannya, pelanggaran aliran keluarnya, dan penurunan penyerapannya. Gangguan peredaran darah menyebabkan aliran darah arteri yang lemah dan genangannya di bahagian vena, yang meningkatkan jumlah darah dalam rongga kranial dan juga menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial.

Secara umum, penyebab hipertensi intrakranial yang paling biasa adalah:

  • tumor rongga kranial, termasuk metastasis tumor dengan penyetempatan yang berbeza;
  • proses keradangan (ensefalitis, meningitis, abses);
  • anomali kongenital dalam struktur otak, saluran darah, dan tengkorak itu sendiri (pencemaran laluan aliran keluar cecair serebrospinal, anomali Arnold-Chiari, dan sebagainya);
  • kecederaan otak traumatik (gegar otak, lebam, hematoma intrakranial, kecederaan kelahiran dan sebagainya);
  • kemalangan serebrovaskular akut dan kronik (strok, trombosis sinus dura mater);
  • penyakit organ-organ lain yang menyebabkan kesukaran dalam aliran darah vena dari rongga kranial (kecacatan jantung, penyakit paru-paru obstruktif, neoplasma leher dan mediastinum, dan lain-lain);
  • keracunan dan gangguan metabolik (keracunan dengan alkohol, plumbum, karbon monoksida, metabolit sendiri, misalnya, dengan sirosis, hiponatremia dan sebagainya).

Ini tentu saja jauh dari kemungkinan situasi yang membawa kepada perkembangan hipertensi intrakranial. Saya juga ingin mengatakan mengenai kewujudan hipertensi intrakranial jinak, apabila peningkatan tekanan intrakranial berlaku seolah-olah tanpa sebab.

Gejala

Pembentukan sindrom hipertensi klinikal, sifat manifestasi bergantung pada penyetempatan proses patologi, kelaziman dan kelajuan perkembangannya.

Sindrom hipertensi intrakranial ditunjukkan oleh gejala seperti pada orang dewasa:

  1. Sakit kepala peningkatan frekuensi atau keparahan (sakit kepala yang semakin meningkat) kadang-kadang terbangun dari tidur, posisi kepala yang sering dipaksa, mual, muntah berulang. Ia boleh menjadi rumit dengan batuk, dorongan yang menyakitkan untuk membuang air kecil dan buang air besar, mirip dengan manuver Valsalva. Gangguan kesedaran, sawan mungkin berlaku. Dengan kewujudan yang berpanjangan, gangguan penglihatan bergabung.
  2. Sejarah boleh merangkumi trauma, iskemia, meningitis, shunt cairan serebrospinal, keracunan plumbum, atau gangguan metabolik (sindrom Reye, ketoasidosis diabetes). Bayi yang baru lahir dengan pendarahan di ventrikel otak, atau dengan meningomyelocele mempunyai kecenderungan terhadap hidrosefalus intrakranial. Kanak-kanak dengan penyakit jantung biru cenderung bernanah; pada kanak-kanak dengan penyakit sel sabit, strok yang menyebabkan hipertensi intrakranial dapat dikesan.

Tanda objektif hipertensi intrakranial adalah edema cakera optik, peningkatan tekanan cecair serebrospinal, peningkatan tekanan osmotik pada bahagian ekstrem, perubahan radiologi khas pada tulang tengkorak. Perlu diingat bahawa tanda-tanda ini tidak segera muncul, tetapi setelah sekian lama (kecuali peningkatan tekanan cecair serebrospinal).

Juga bezakan tanda seperti:

  • kehilangan selera makan, loya, muntah, sakit kepala, mengantuk;
  • kurang perhatian, berkurangnya kemampuan untuk bangun;
  • edema saraf optik, paresis pandangan ke atas;
  • nada meningkat, refleks Babinsky positif;

Dengan peningkatan tekanan intrakranial yang ketara, gangguan kesedaran, serangan kejang, dan perubahan vegetatif viseral mungkin terjadi. Apabila struktur batang otak terkelupas dan terjepit, bradikardia berlaku, kegagalan pernafasan, reaksi murid terhadap cahaya menurun atau hilang, tekanan arteri sistemik meningkat.

Hipertensi intrakranial pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, dua jenis patologi dibezakan:

  1. Sindrom perlahan berkembang pada bulan-bulan pertama kehidupan apabila fontanelles tidak ditutup.
  2. Penyakit ini berkembang pesat pada kanak-kanak setelah setahun apabila jahitan dan fontanelles ditutup.

Pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, kerana jahitan kranial dan fontanelles terbuka, simtomatologi biasanya tidak diucapkan. Pampasan disebabkan oleh pembukaan jahitan dan fontanelles dan peningkatan jumlah kepala.

Tanda-tanda pertama adalah ciri jenis patologi pertama:

  • muntah berlaku beberapa kali sehari;
  • bayi tidur sedikit;
  • jahitan kranial menyimpang;
  • kanak-kanak itu sering menangis dalam masa yang lama tanpa sebab;
  • fontanelles membengkak, riak di dalamnya tidak terdengar;
  • urat jelas kelihatan di bawah kulit;
  • kanak-kanak ketinggalan dalam perkembangan, kemudian mereka mula memegang kepala dan duduk;
  • tengkorak tidak besar umur;
  • tulang tengkorak terbentuk secara tidak seimbang, dahi secara tidak wajar menonjol;
  • ketika bayi melihat ke bawah, antara iris dan kelopak mata atas terdapat jalur protein bola mata putih yang kelihatan.

Setiap tanda ini secara individu tidak menunjukkan peningkatan tekanan di dalam tengkorak, tetapi kehadiran sekurang-kurangnya dua daripadanya adalah kesempatan untuk memeriksa anak.

Apabila fontanelles dan jahitan kranial bertambah, manifestasi hipertensi intrakranial menjadi ketara. Pada masa ini, kanak-kanak tersebut mempunyai gejala berikut:

  • muntah berterusan
  • kegelisahan;
  • kekejangan
  • kehilangan kesedaran.

Dalam kes ini, anda mesti menghubungi ambulans.

Sindrom ini boleh berkembang pada usia yang lebih tua. Pada kanak-kanak dari usia dua tahun, penyakit ini menampakkan diri sebagai berikut:

  • gangguan fungsi deria kerana pengumpulan cecair serebrospinal;
  • muntah berlaku;
  • pada waktu pagi, setelah terbangun, sakit kepala yang meletus muncul yang menekan mata;
  • semasa meningkat, rasa sakit melemah atau reda kerana aliran keluar cecair serebrospinal;
  • kanak-kanak itu terbantut, berat badan berlebihan.

Peningkatan tekanan intrakranial pada kanak-kanak menyebabkan perkembangan otak terganggu, jadi penting untuk mengesan patologi seawal mungkin.

Hipertensi intrakranial jinak (DVH)

Ini adalah salah satu jenis ICP, yang dapat dikaitkan dengan fenomena sementara, yang disebabkan oleh sejumlah faktor buruk. Keadaan hipertensi intrakranial jinak boleh dibalikkan dan tidak menimbulkan bahaya yang serius, kerana dalam hal ini pemampatan otak tidak berlaku kerana pengaruh badan asing.

Faktor berikut boleh menyebabkan DVG:

  1. Hyperparathyroidism;
  2. Gangguan dalam kitaran haid;
  3. Pembatalan ubat-ubatan tertentu;
  4. Hypovitaminosis;
  5. Obesiti;
  6. Kehamilan;
  7. Overdosis Vitamin A et al..

Hipertensi intrakranial jinak dikaitkan dengan gangguan penyerapan atau aliran keluar cecair serebrospinal. Pesakit mengadu sakit kepala yang lebih teruk ketika bergerak, dan kadang-kadang walaupun bersin atau batuk. Perbezaan utama antara penyakit dan hipertensi serebrum klasik adalah bahawa pesakit tidak menunjukkan tanda-tanda kemurungan kesedaran, dan keadaan itu sendiri tidak mempunyai akibat dan tidak memerlukan rawatan khas. [adsen]

Komplikasi

Otak adalah organ yang mudah terdedah. Mampatan yang berpanjangan membawa kepada atrofi tisu saraf, yang bermaksud bahawa perkembangan mental, keupayaan untuk bergerak, dan gangguan vegetatif berlaku.

Sekiranya anda tidak berjumpa dengan pakar tepat pada waktunya, pemerasan akan diperhatikan. Otak boleh dipaksa masuk ke foramen oksipital atau ke takuk otak kecil. Pada masa yang sama, medulla oblongata dimampatkan, di mana pusat pernafasan dan peredaran darah berada. Ini akan menyebabkan kematian seseorang. Pemendapan tenderloin disertai oleh rasa mengantuk yang berterusan, menguap, bernafas menjadi dalam dan cepat, murid-murid dapat disempitkan. Pengikatan cangkuk Hippocampus berlaku, yang gejalanya adalah pengembangan murid atau ketiadaan reaksi ringan pada bahagian kecederaan. Peningkatan tekanan akan menyebabkan pengembangan murid kedua, kegagalan irama pernafasan dan koma.

Tekanan intrakranial yang tinggi selalu disertai dengan kehilangan penglihatan kerana pemampatan saraf optik.

Diagnostik

Untuk diagnostik, tekanan di dalam tengkorak diukur dengan memasukkan jarum yang melekat pada manometer ke kanal tulang belakang atau ke dalam rongga cairan tengkorak.

Untuk pernyataan tersebut, sejumlah tanda diambil kira:

  1. Ia disebabkan oleh aliran keluar darah vena yang lemah dari tengkorak.
  2. Menurut MRI (pencitraan resonans magnetik) dan CT (komputasi tomografi).
  3. Dilihat oleh tahap pengenceran tepi ventrikel otak dan pengembangan rongga bendalir.
  4. Mengikut tahap pengembangan dan bekalan darah pada urat bola mata.
  5. Menurut ultrasound otak.
  6. Menurut hasil ensefalogram.
  7. Sekiranya urat mata jelas kelihatan dan sangat penuh dengan darah (mata merah), maka peningkatan tekanan di dalam tengkorak secara tidak langsung dapat dinyatakan.

Dalam praktiknya, dalam kebanyakan kes, untuk diagnosis yang lebih tepat dan tahap perkembangan penyakit, pembezaan gejala manifestasi klinikal hipertensi digunakan bersama dengan hasil kajian perkakasan otak.

Rawatan hipertensi intrakranial

Apakah rawatan untuk peningkatan tekanan intrakranial pada orang dewasa? Sekiranya hipertensi jinak, pakar neurologi menetapkan diuretik. Sebagai peraturan, ini sahaja sudah cukup untuk meringankan keadaan pesakit. Walau bagaimanapun, rawatan tradisional ini tidak selalu dapat diterima oleh pesakit dan tidak selalu dapat dilakukan olehnya. Semasa waktu bekerja, anda tidak boleh "duduk" diuretik. Oleh itu, untuk mengurangkan tekanan intrakranial, anda boleh melakukan latihan khas.

Rejim minum khas, pemeliharaan diet, terapi manual, prosedur fisioterapeutik dan akupunktur juga membantu mengatasi tekanan darah tinggi intrakranial. Dalam beberapa kes, pesakit tidak memberikan rawatan perubatan. Tanda-tanda penyakit boleh hilang dalam minggu pertama selepas memulakan rawatan..

Rawatan yang sedikit berbeza digunakan untuk hipertensi kraniocerebral, yang timbul kerana beberapa penyakit lain. Tetapi sebelum merawat akibat penyakit ini, perlu menghapuskan penyebabnya. Sebagai contoh, jika seseorang telah mengembangkan tumor yang menimbulkan tekanan di dalam cranium, anda mesti menyelamatkan pesakit terlebih dahulu dari tumor ini, dan kemudian menangani akibat perkembangannya. Sekiranya ini adalah meningitis, maka tidak ada gunanya merawat dengan diuretik tanpa memerangi proses keradangan secara serentak.

Dalam kes yang sangat teruk (contohnya, blok cecair serebrospinal setelah operasi bedah saraf atau blok cecair serebrospinal kongenital), rawatan pembedahan digunakan. Sebagai contoh, teknologi implantasi tiub (shunt) dikembangkan untuk mengalirkan lebihan cecair serebrospinal.

PS: dehidrasi (muntah, cirit-birit, kehilangan darah besar), tekanan kronik, dystonia vegetatif-vaskular, kemurungan, neurosis, penyakit yang disertai oleh gangguan peredaran darah di saluran otak (contohnya, iskemia, ensefalopati, osteochondrosis serviks) menyebabkan penurunan tekanan intrakranial (hipotensi) ).

Oleh itu, hipertensi intrakranial adalah keadaan patologi yang boleh berlaku dengan pelbagai penyakit otak dan bukan sahaja. Ia memerlukan rawatan wajib. Jika tidak, pelbagai hasil mungkin berlaku (termasuk kebutaan sepenuhnya dan bahkan kematian).

Semakin awal patologi ini didiagnosis, hasil yang lebih baik dapat dicapai dengan usaha yang lebih sedikit. Oleh itu, jangan berlengah dengan berjumpa doktor sekiranya anda mengesyaki peningkatan tekanan intrakranial.

Hipertensi intrakranial: gejala pada orang dewasa dan kanak-kanak, penyebab, rawatan dan prognosis

Hipertensi intrakranial adalah peningkatan tekanan yang stabil di ruang antara otak dan membran tulang keras. Hasilnya adalah perubahan aktiviti fungsional serat saraf, iskemia (bekalan darah tidak mencukupi), dalam jangka panjang - keabnormalan struktur, kecacatan organik dan defisit neurologi dengan keparahan yang berbeza-beza.

Sebab-sebab prosesnya banyak. Fenomena sementara dengan peningkatan tekanan intrakranial adalah mungkin. Dalam kes ini, mereka akan mengalami pembetulan segera sekiranya keadaan sukar. Dalam pilihan yang agak mudah, pesakit tidak menyedari tidak adanya gejala.

Terapi diperlukan. Pemeriksaan dan rawatan dilakukan di bawah pengawasan pakar neurologi. Adalah mungkin untuk menarik pakar bedah khusus.

Mekanisme pembangunan

Asas patogenesis ICH adalah selalu peningkatan tekanan intrakranial. Mengapa ia timbul adalah persoalan yang sukar, terdapat banyak faktor yang memprovokasi mereka sendiri.

Sekiranya kita mempertimbangkannya secara umum, kita boleh membincangkan perkara-perkara seperti ini:

Etiologi jantung

Ia dikaitkan dengan peredaran darah yang tidak mencukupi dalam struktur serebrum. Hasilnya adalah genangan darah di arteri dan urat. Pada akhirnya, ini membawa kepada peningkatan kepekatan cecair serebrospinal, cecair serebrospinal.

Dengan pemulihan tisu jantung, semuanya kembali normal. Persoalannya rumit, kerana penyakit jantung itu sendiri adalah masalah serius dari segi pembetulan kualitatif.

Kesan besar-besaran

Ringkasnya, pemampatan tisu otak oleh neoplasma tertentu. Antaranya boleh disebut tumor sistem saraf pusat (ganas atau tidak, dalam konteks masalahnya tidak ada perbezaan).

Juga, sista, hematoma terbentuk selepas strok, trauma dan untuk sebab lain.

Struktur yang tidak normal memampatkan tisu otak, yang menyebabkan gangguan sistem saliran sistem saraf pusat.

Hasilnya - peningkatan jumlah cecair serebrospinal dan peningkatan tekanan yang stabil di dalam tengkorak.

Tumor ganas adalah yang paling berbahaya kerana kecenderungan untuk pertumbuhan yang cepat dan tidak terkawal, serta hematoma.

Kecacatan otak kongenital

Terutamanya sistem saliran. Selalunya didiagnosis dengan keadaan seperti hidrosefalus (dropsy). Sebahagian besarnya, ia tidak menanggung risiko terhadap kesihatan dan kehidupan manusia. Walau bagaimanapun, ia memberikan banyak sensasi yang tidak selesa..

Hipertensi intrakranial dengan hidrosefalus dirawat secara sistematik. Dengan penggunaan diuretik, serebrovaskular, nootropik dan lain-lain.

Akhirnya, mekanisme jangkitan ICH yang menular adalah mungkin, misalnya, dengan ensefalitis atau meningitis. Ini adalah hasil proses keradangan..

Faktor-faktor ini adalah titik asas yang sebenarnya mencetuskan gangguan..

Selanjutnya, ia bergerak dalam senario yang sama. Peningkatan tekanan menyebabkan iskemia (kekurangan zat makanan) otak, kerana semua saluran darah mencubit.

Kerana peningkatan penunjuk yang stabil, atrofi saraf optik secara beransur-ansur diperhatikan. Apa yang dalam jangka sederhana boleh berakhir dengan kebutaan, kehilangan kemampuan untuk melihat yang tidak dapat diperbaiki.

Pada kanak-kanak, masalah yang serupa berakhir dengan kekurangan mental, intelektual, kesukaran dengan ingatan, tumpuan perhatian. Terapi kualiti diperlukan.

Pengelasan

Dalam praktik klinikal, tipifikasi yang diterima umum belum dikembangkan. Dalam kerangka keperluan diagnostik, kaedah unit ini digunakan sebagai jalan penyakit dan gejala ciri.

Mengikut kriteria ini, jenis hipertensi intrakranial berikut disebut:

  • Jenis malignan. Ini disertai dengan peningkatan pesat dalam fenomena defisit neurologi, tanpa alasan yang jelas. Dalam beberapa hari atau bahkan berjam-jam, gambaran klinikal penuh mengenai tekanan berlaku..

Ini adalah versi proses yang tepat. Tanpa rawatan, sangat mungkin edema otak penuh akan berkembang dengan perkembangan perpindahan organ dan kematian pesakit akibat komplikasi. Keadaan ini diperbetulkan dengan ketat di hospital..

Pada kanak-kanak, ia berlaku hampir dua kali lebih kerap.

  • Hipertensi intrakranial jinak - varian kedua patologi, tidak begitu agresif, memberikan peningkatan gejala yang perlahan, kursus ringan, sering tidak dapat dilihat oleh pesakit pada peringkat awal.

Komplikasi kritikal juga mungkin berlaku, tetapi timbul kemudian. Selepas bertahun-tahun. Sudah tiba masanya untuk pemeriksaan kualiti.

Klasifikasi keparahan dan keagresifan penyakit ini digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan perubatan kecemasan dan diagnosis selanjutnya..

Bentuk akut paling kerap berkembang dalam keadaan kecemasan. Benigna - semasa patologi lain, misalnya, penyakit kronik sistem kardiovaskular, dll..

Gejala pada orang dewasa

Gambaran klinikal bergantung kepada keparahan gangguan, usia pesakit, kesihatan umum.

Pada pesakit dewasa, tanda khas ICH termasuk:

  • Pening. Berlaku pada saat-saat puncak. Apabila penunjuk mencapai nilai tinggi. Keadaan ini berterusan sepanjang serangan. Dari beberapa jam hingga sehari atau lebih. Seseorang tidak dapat menavigasi di ruang angkasa, kegoncangan gaya berjalan diperhatikan. Ada keinginan untuk berbaring dan tidak bergerak, agar tidak menyebabkan peningkatan manifestasi.
  • Sakit kepala. Keamatannya berbeza. Biasanya ini adalah ketidakselesaan yang teruk, terletak di leher, temporal, dan mahkota. Pada frekuensi yang sama berlaku ketidakselesaan meresap. Maksudnya, sindrom kesakitan yang tumpah di atas tengkorak dan tidak dapat menentukan lokasi yang tepat. Segala-galanya nampaknya sakit segera.
  • Loya muntah. Hasil daripada kerengsaan refleks pusat-pusat khas otak. Mereka timbul secara tiba-tiba, hilang begitu cepat. Gejala ini tidak berterusan sepanjang tempoh peningkatan tekanan intrakranial. Mereka berlalu secara spontan setelah satu atau lebih episod pengosongan gastrousus. Apa yang tidak biasa untuk penyakit lain.
  • Anda dapat mengenali peningkatan tekanan di dalam tengkorak dengan sensasi memerah tengkorak, meletup dari dalam. Hasil dari kadar pertumbuhan. Pelanggaran seperti ini dapat dilihat dengan jelas pada awal hari, pada waktu pagi. Sejurus selepas bangun. Sebaik sahaja seseorang bangun, aliran keluar cairan intensif dari otak bermula, keadaan menjadi lebih mudah.
  • Perasaan tekanan pada mata, sakit organ penglihatan. Ia disebabkan oleh sebab yang sama. Sebagai tambahan kepada ICH, yang merupakan penyebab utama ketidakselesaan, gejala ini berlaku akibat lonjakan tekanan intraokular. Dalam sistem dengan hipertensi kranial, ini menimbulkan risiko besar bagi mata, saraf optik.
  • Gangguan Tingkah Laku. Keagresifan, peningkatan kerengsaan, kecemasan, air mata. Ini adalah tanda tidak langsung. Mereka timbul akibat kepekatan neurotransmitter yang tidak stabil. Serotonin, dopamin dan lain-lain. Fenomena itu boleh berlanjutan selama bertahun-tahun. Episod kemurungan adalah perkara biasa.
  • Masalah tidur. Saya tidak boleh berehat. Pada waktu pagi, seseorang berasa lebih teruk daripada malam sebelumnya. Kerap bangun ketika gelap, yang tidak menyumbang kepada kelonggaran.
  • Keletihan, keletihan. Prestasi menurun dengan cepat. Dengan hipertensi intrakranial, bahkan versi jinanya (DVH), tekanan fizikal atau intelektual yang kecil sudah cukup untuk berada dalam keadaan keletihan yang teruk, kelesuan. Masalah ini menimbulkan kesukaran dalam pekerjaan, aktiviti harian..
  • Kepekaan cuaca. Sebarang perubahan cuaca segera menimbulkan kemerosotan. Dengan sakit kepala dan masalah kesihatan yang lain. Masalah yang sangat ketara ketika tinggal di kawasan panas, di mana oksigen juga tidak mencukupi.
  • Ketidakstabilan tekanan darah. Petunjuk tekanan darah dipicu oleh perubahan kepekatan cecair serebrospinal.

Manifestasi pada kanak-kanak

Gejala ICH pada kanak-kanak selain ini termasuk gangguan perkembangan. Sebilangan besar mental.

Gejala yang mungkin termasuk:

  • Peningkatan saiz kepala. Walaupun dengan pemeriksaan awal yang cepat, anomali dapat dilihat dengan jelas. Sebabnya adalah penyesuaian badan terhadap perubahan.
  • Mimpi buruk. Anak itu sedikit berehat, yang seharusnya tidak normal. Terutama pada awal bulan kehidupan.
  • Keseronokan. Kesedihan. Masalahnya jelas dapat dilihat dengan latar belakang perubahan cuaca. Kerana kepekaan cuaca adalah khas untuk pesakit dengan ICH dari usia apa pun.
  • Pembengkakan urat di tengkorak. Penilaian visual membolehkan anda melihat kapal di permukaan. Ini adalah hasil pelanggaran aliran keluar, genangan darah.
  • Gangguan, penghambatan perkembangan mental. Kelewatan pematangan intelektual. Pada tahun-tahun awal, agak sukar untuk melihat penyimpangan. Perhatian diberikan pada saat-saat seperti kurangnya reaksi emosi yang jelas terhadap kehadiran ibu, orang dekat, masalah dengan aktiviti motor.

Kanak-kanak itu kemudian mengenali sudu, objek. Dan pada tahun-tahun kemudian, masalah dengan kajian diperhatikan. Dengan pendekatan yang kompeten dan permulaan terapi yang lebih awal, ada setiap peluang untuk secara radikal membantu dan menyelamatkan seseorang dari defisit neurologi yang berterusan.

  • Kekejangan. Kekejangan otot yang menyakitkan. Dalam sistem dengan kemungkinan kehilangan kesedaran, hampir pasti bukti adanya edema serebrum. Dan ini adalah jalan langsung menuju kematian. Sekiranya anda tidak memberikan sokongan perubatan, tidak ada peluang untuk bertahan hidup.

Hipertensi intrakranial pada kanak-kanak berlaku di hampir 15% daripada jumlah populasi, dengan banyak keadaan hilang ketika mereka bertambah tua.

Sebab untuk menjadi

Sekiranya kita menjelaskan apa yang dikatakan mengenai penyakit ini lebih awal, kita boleh menyebutkan faktor-faktor yang memprovokasi yang paling biasa:

  • Tumor otak. Malignan kerana pertumbuhan pesat yang cepat menyebabkan gangguan pada jenis hipertensi intrakranial. Apabila dikeluarkan, doktor dapat mencapai hasil yang berkualiti. Neoplasia jinak berkembang secara perlahan. Tetapi dengan ukuran yang besar, hasilnya sama. Kedua-dua keadaan dirawat secara pembedahan.
  • Pembentukan isi padu yang lain. Pertama sekali, sista. Beg khas diisi dengan cecair. Secara formal, mereka tidak dianggap sebagai tumor, kerana sel-sel tidak membelah seperti itu, dan oleh itu pertumbuhan pesat tidak perlu menunggu.
  • Strok hemoragik. Gangguan peredaran darah akut di otak dengan pelanggaran paralel terhadap integriti anatomi kapal. Ia membawa kepada perkembangan hematoma besar. Selalunya keadaan ini boleh membawa maut.
  • Hydrocephalus. Peningkatan jumlah cecair, cecair serebrospinal. Biasanya gangguan kongenital. Ia diperoleh akibat kecederaan yang paling kerap..
  • Penyakit profil kardiovaskular. Kegagalan kongestif, serangan jantung baru-baru ini dan lain-lain.
  • Patologi paru-paru. COPD, asma, bronkitis kronik, sejarah radang paru-paru. Kesemuanya menyebabkan pelanggaran aliran darah, pemakanan otak yang tidak mencukupi.
  • Kehamilan. Bukan keadaan patologi, tetapi peningkatan beban pada tubuh ibu mengandung menimbulkan risiko akibat negatif. Anda disyorkan untuk kerap berjumpa pakar neurologi semasa mengandung.

Pada kanak-kanak, selalunya terdapat malformasi kongenital, hipoksia. Pesakit pramatang berisiko tinggi. Juga perlu untuk mengawasi keadaan anak dengan berhati-hati sekiranya kehamilan mengalami komplikasi.

Apa yang perlu anda kaji

Diagnosis dijalankan berdasarkan pesakit luar atau pesakit dalam. Tugasnya adalah untuk mengenal pasti bukan saja pelanggaran itu sendiri, tetapi juga pelakunya.

Masalahnya adalah bahawa tidak ada langkah penilaian khusus, jadi doktor harus berpandangan jauh dan membuat kesimpulan tanpa adanya maklumat..

Kemungkinan kejadian merangkumi:

  • Soal jawab pesakit atau ibu bapanya secara lisan. Semua aduan kesihatan terungkap. Kompleks simptomatik dipasang di beberapa bahagian. Selanjutnya, sudah mungkin untuk membuat kesimpulan pertengahan.
  • Pengambilan sejarah. Penyakit masa lalu, diagnosis semasa, tabiat. Gaya hidup, aktiviti profesional dan detik-detik lain. Sebagai sebahagian daripada mengenal pasti kemungkinan penyebabnya, etiologi prosesnya.
  • EEG. Indikator ensefalografi memberikan tanda tidak langsung hipertensi intrakranial: penurunan aktiviti kawasan otak tertentu atau, sebaliknya, peningkatan di dalamnya. Tetapi maklumatnya curam, teknik ini sesuai secara eksklusif untuk penilaian yang komprehensif.
  • X-ray Memberi data hanya pada tahap penyakit yang teruk.
  • Diagnostik MRI. Ini juga tidak membenarkan anda mengatakan sesuatu yang spesifik sehingga keadaannya cukup "matang".
  • Tanpa gagal, doktor melakukan pemeriksaan neurologi rutin. Menilai refleks.
  • Dalam kes yang sangat kontroversial, prosedur invasif adalah mungkin: tusukan. Ia jarang digunakan.
Perhatian:

Diagnosis hipertensi intrakranial menimbulkan banyak kesukaran. Penyelesaian terbaik, terutamanya dengan ketidakselesaan yang teruk, akan dimasukkan ke hospital.

Rawatan

Terapi biasanya ubat. Penggunaan sekumpulan farmaseutikal ditunjukkan..

  • Diuretik Diuretik diresepkan untuk menghilangkan kejang dengan cepat. Mereka juga digunakan secara sistematik sebagai sebahagian daripada terapi. Nama thiazide yang paling aktif ditetapkan (Hypothiazide dan lain-lain). Gelung ditunjukkan dalam kes akut (Furosemide dan analog).
Perhatian:

Penggunaan paralel ubat penghemat kalium disyorkan untuk meniadakan penyingkiran elektrolit.

  • Serebrovaskular. Untuk menormalkan pemakanan otak. Piracetam sebagai yang utama. Mungkin pelantikan Actovegin. Sekiranya tidak ada intoleransi dadah.
  • Nootropik. Mempercepat proses metabolik dalam struktur serebrum. Glycine, Phenibut. Mereka tidak boleh diambil sendiri, terutama jika terdapat tumor otak.
  • Venotonik. Dengan stasis darah (produk berasaskan diosmin dan hesperidin).

Disarankan juga urut. Ia dilakukan oleh pakar yang berkelayakan, merupakan sebahagian daripada rawatan yang komprehensif.

Dalam kes yang mendesak, saliran langsung, penyingkiran lebihan cecair adalah mungkin. Ini adalah ukuran yang melampau. Prosedur sedemikian dijalankan di jabatan bedah saraf.

Ramalan

Dengan rawatan yang tepat pada masanya, sangat baik dalam 98% kes. Adalah mungkin untuk mengendalikan penyakit sepenuhnya, menyingkirkan tanda-tanda klinikal, kembali ke kehidupan normal. Anda tidak boleh berehat, kerana risiko komplikasi tinggi.

Kemungkinan akibatnya

  • Edema serebrum sebagai yang paling teruk. Maut tanpa pertolongan segera..
  • Pada kanak-kanak - pelanggaran perkembangan mental yang ketara. Oligofrenia.
  • Penyesuaian proses mungkin dan mungkin. Dengan perjalanan yang panjang tanpa terapi, seseorang tidak dapat mengelakkan kekurangan neurologi dan kemungkinan kecacatan.

Komplikasi berlaku pada hampir 20% kes. Ini terutama disebabkan oleh kekurangan kemampuan pampasan otak, dan juga lawatan lewat ke doktor. Terapi tepat pada masanya adalah satu-satunya cara untuk mencegah akibat berbahaya..

Akhirnya

Sindrom hipertensi intrakranial adalah hasil patologi pihak ketiga, kecacatan kelahiran, dalam beberapa kes penyebabnya tidak dapat dikesan sama sekali.

Simptomatologi prosesnya teruk, disertai dengan banyak sensasi. Rawatan segera diperlukan, lebih baik di hospital atau dengan pemantauan pesakit luar secara rutin terhadap keadaan seseorang.

Langkah tepat waktu, komprehensif mengurangkan risiko.

Hipertensi intrakranial pada kanak-kanak dan orang dewasa: sebab, gejala, rawatan

Hipertensi intrakranial (peningkatan tekanan intrakranial, sindrom cecair serebrospinal, sindrom hipertensi cecair serebrospinal) adalah keadaan patologi yang disebabkan oleh peningkatan tekanan cecair serebrospinal di dalam tengkorak, yang biasanya merupakan manifestasi penyakit atau tanda kerosakan otak. Kod untuk ICD-10 adalah G93.2. Ia boleh berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Adalah mustahil untuk mengukur tekanan intrakranial di rumah seperti yang diukur oleh tekanan arteri, yang bermaksud bahawa jika tanda-tanda mencurigakan muncul, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan.

Dengan hipertensi kranial idiopatik, perubahan gaya hidup sihat mungkin mencukupi untuk mencapai pengampunan yang berterusan.

Hipertensi intrakranial - apa itu?

Peningkatan tekanan di dalam tengkorak disebabkan oleh pelanggaran pengeluaran dan / atau aliran keluar cairan serebrospinal - cairan serebrospinal, yang terkandung di dalam ventrikel otak dan di antara membrannya (arachnoid dan lembut). Penyebab keadaan ini paling kerap adalah neoplasma yang menghalang aliran keluar cecair serebrospinal, misalnya, neoplasma jinak dan malignan, efusi cecair tisu semasa edema serebrum, peredaran darah vena otak, pendarahan semasa strok atau kecederaan otak traumatik.

Penyebab lain peningkatan tekanan intrakranial boleh menjadi keracunan, hidrosefalus dalaman, ensefalitis, meningitis, hipertermia, hiperkapnia, gangguan metabolik, penyakit kardiovaskular, kegemukan, penyakit endokrin, ubat-ubatan tertentu (ubat antibakteria, hormon steroid, kontraseptif oral,), Anemia kekurangan zat besi.

Pada kanak-kanak, peningkatan tekanan kranial boleh disebabkan oleh kelainan pada perkembangan saluran serebrum, trauma kelahiran, hipoksia janin, asfiksia bayi baru lahir, jangkitan intrauterin, pramatang.

Pada remaja, peningkatan tekanan intrakranial dapat terjadi disebabkan oleh perubahan latar belakang hormon, dengan emosi yang berlebihan.

Dalam beberapa kes, tidak mungkin untuk menentukan penyebab peningkatan tekanan intrakranial, bentuk hipertensi ini disebut idiopatik. Sebagai peraturan, ia mempunyai kursus yang baik dan dapat dirawat dengan baik..

Gejala hipertensi intrakranial

Gambaran klinikal bergantung pada penyakit utama, kadar peningkatan tekanan intrakranial, tahapnya.

Adalah mungkin untuk mengukur tekanan intrakranial dengan tepat menggunakan kaedah invasif, tetapi ia hanya digunakan untuk hipertensi kranial yang disebabkan oleh patologi serebrum yang teruk, misalnya, tumor yang luas.

Gejala utama peningkatan tekanan intrakranial pada orang dewasa adalah tiga:

  • sakit kepala sederhana hingga sengit;
  • loya dan muntah tidak berkaitan dengan pengambilan makanan;
  • masalah penglihatan.

Di samping itu, tekanan intrakranial yang tinggi mungkin disertai oleh hipertensi arteri, penurunan atau peningkatan degupan jantung, keletihan, penurunan prestasi, mudah marah, berdehit di telinga, ingatan dan gangguan perhatian, peningkatan berkeringat. Pesakit dengan peningkatan tekanan intrakranial tidak bertolak ansur dengan perbezaan tekanan atmosfera, mengalami ketergantungan cuaca.

Sakit kepala dengan tekanan intrakranial yang meningkat mempunyai ciri-ciri: watak yang menekan, meletup, bertambah buruk pada waktu malam lebih dekat ke pagi (dari jam 4 hingga 6 pagi terdapat peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal), lebih teruk dengan batuk, bersin, bersandar ke depan, kurang dikeluarkan atau sama sekali tidak lega dengan analgesik.

Bentuk hipertensi kranial yang ringan biasanya muncul hanya sebagai sakit kepala ringan. Pada hipertensi yang teruk, sakit kepala yang luar biasa disertai dengan loya, hingga muntah. Selepas muntah, intensiti sindrom kesakitan berkurang.

Pada bayi baru lahir dan bayi, peningkatan tekanan intrakranial ditunjukkan oleh kegelisahan, tangisan kuat tanpa sebab yang jelas, regurgitasi yang kerap, muntah, kadang-kadang hipertensi otot dan kekejangan. Pada anak-anak di bawah usia satu tahun, mungkin terdapat perbezaan jahitan tulang tengkorak, fontanel yang membonjol, peningkatan volume kepala. Pembuluh darah menjadi jelas kelihatan pada kulit kepala.

Apakah bahaya hipertensi kranial?

Peningkatan tekanan yang tajam dan cepat di dalam cranium boleh menyebabkan patologi neurologi yang teruk, termasuk kecacatan dan bahkan kematian.

Pada remaja, peningkatan tekanan intrakranial dapat terjadi disebabkan oleh perubahan latar belakang hormon, dengan emosi yang berlebihan.

Pemampatan otak yang berpanjangan menyebabkan hipoksia, iaitu, kebuluran oksigen, dan, oleh itu, gangguan fungsi. Kemudian, gangguan organik juga bergabung dengan gangguan fungsi, kerosakan otak menjadi tidak dapat dipulihkan, manifestasi akan bergantung pada lokasi lesi..

Akibat hipertensi intrakranial yang berpanjangan pada kanak-kanak adalah kelewatan perkembangan mental dan fizikal, yang dalam keadaan tertentu dapat menjadi tidak dapat dipulihkan.

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis hipertensi kranial pada bayi dengan fontanelles terbuka adalah neurosonografi, pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua - oftalmoskopi. Ophthalmoscopy dapat mengesan tanda-tanda genangan darah pada fundus - edema saraf optik, peningkatan pembuluh darah dan limpahannya. Gejala ini dalam kombinasi dengan manifestasi klinikal membolehkan anda membuat diagnosis..

Sebagai sebahagian daripada diagnosis yang jelas, serta untuk mengenal pasti punca patologi, mereka menggunakan pengimejan resonans magnetik, tomografi yang dikira, tusukan tulang belakang, echoencephalography, radiografi.

Lakukan ujian makmal: analisis klinikal darah dan air kencing, ujian darah biokimia, analisis toksikologi, dll..

Adalah mungkin untuk mengukur tekanan intrakranial dengan tepat menggunakan kaedah invasif, tetapi ia hanya digunakan untuk hipertensi kranial yang disebabkan oleh patologi serebrum yang teruk, misalnya, tumor yang luas.

Rawatan hipertensi intrakranial

Pilihan untuk rejimen rawatan tertentu bergantung terutamanya pada penyakit yang mendasari yang menyebabkan perkembangan hipertensi kranial.

Rawatan intensif ditunjukkan dengan peningkatan tekanan intrakranial melebihi 20 mm Hg. Art., Sebelum operasi untuk memudahkan akses, sekiranya berlaku sindrom dislokasi, dengan edema serebrum (mengikut tomografi yang dikira atau adanya tanda-tanda tidak langsung), dengan peningkatan gejala neurologi yang cepat.

Peningkatan tekanan yang tajam dan cepat di dalam cranium boleh menyebabkan patologi neurologi yang teruk, termasuk kecacatan dan bahkan kematian.

Terapi ubat terdiri daripada penggunaan ubat diuretik (diuretik), yang dapat dengan cepat mengurangkan tekanan kranial dengan mengeluarkan cairan dari tubuh. Bahan-bahan kumpulan ini termasuk furosemida, gliserol, manitol, dll..

Untuk menyokong fungsi sel saraf dalam hipertensi kranial, ubat neurometabolik diresepkan. Dalam beberapa kes, kortikosteroid, vasokonstriktor (vasokonstriktor) ditunjukkan..

Terapi boleh merangkumi pengudaraan mekanikal, penggunaan ubat penenang, normalisasi komposisi elektrolit darah, dan langkah-langkah lain, bergantung pada gejala..

Rawatan utama boleh ditambah dengan fisioterapi, ubat-ubatan rakyat (dalam kapasiti ini, decoctions dan infusions herba ubat dengan kesan diuretik dan pemulihan biasanya digunakan).

Rawatan pembedahan boleh dilakukan dengan segera dan terancang.

Dalam beberapa kes, shunting dilakukan - implantasi tiub khas untuk menghasilkan aliran keluar tiruan cecair serebrospinal yang berlebihan. Jenis operasi pintasan berikut dilakukan: pintasan ventrikuloatrial, ventrikuloperitoneal dan lumboperitoneal.

Sekiranya terdapat keabnormalan pada bahagian penganalisis visual, perlu dilakukan pembedahan selubung optik. Semasa operasi ini, selaput yang mengelilingi saraf optik dibuka untuk mengurangkan tekanan pada saraf dan mengeluarkan sedikit cecair.

Pembetulan gaya hidup

Dalam kes-kes ketika itu bukan mengenai keadaan mendesak atau patologi yang sangat parah, tetapi mengenai hipertensi sederhana, pembetulan gaya hidup, iaitu peningkatannya, mesti dimasukkan dalam rencana rawatan. Tanpa ini, terapi tidak akan berkesan, yang bermaksud patologi akan berkembang.

Pesakit dengan peningkatan tekanan intrakranial tidak bertolak ansur dengan perbezaan tekanan atmosfera, mengalami ketergantungan cuaca.

Dalam beberapa kes, terutama dengan hipertensi kranial idiopatik, perubahan gaya hidup sihat mungkin mencukupi untuk mencapai kemerosotan yang stabil.

Pertama sekali, pesakit dengan hipertensi kranial harus berhenti merokok dan minum alkohol, kerana kedua-dua tabiat buruk ini secara langsung berkaitan dengan gangguan peredaran darah. Pesakit gemuk perlu menormalkan berat badan mereka dengan mengikuti diet yang rasional dan meningkatkan aktiviti fizikal, tetapi perlu diingat bahawa diet yang melampau dan aktiviti fizikal yang berlebihan dengan peningkatan tekanan kranial adalah kontraindikasi.

Aktiviti fizikal harus sederhana dan teratur. Latihan fisioterapi, berenang, Pilates, berjalan kaki ditunjukkan. Gabungan senaman yang optimum dengan aktiviti luar.

Adalah perlu untuk mengecualikan tekanan psiko-emosi yang berlebihan, jika pekerjaan dikaitkan dengan mereka, disarankan untuk mengubahnya atau meningkatkan daya tahan tekanan, teknik relaksasi induk.

Sekiranya masalah penglihatan, terutama progresif, anda harus menghadkan beban pada alat visual - hadkan masa yang dihabiskan di komputer, menonton filem, membaca, berehat seketika untuk merehatkan mata.

Tidak digalakkan menggunakan fon kepala, terutama dalam bentuk earbud, mendengar muzik yang keras, dan tetap di tempat yang bising.

Panas berlebihan harus dielakkan, sauna, mandi dikontraindikasikan, percutian di pantai tidak diingini (tetap panas).

Pesakit dengan hipertensi kranial harus berhenti merokok dan minum alkohol, kerana kedua-dua tabiat buruk ini secara langsung berkaitan dengan gangguan peredaran darah..

Sama pentingnya adalah pemakanan yang betul. Diet harus merangkumi makanan yang kaya dengan magnesium dan kalium (aprikot kering, kiwi, kangkung laut, kacang). Adalah perlu untuk mengehadkan penggunaan garam, produk daging, gula-gula.

Setelah menjalani rawatan, pesakit disyorkan menjalani pemeriksaan perubatan sekurang-kurangnya dua kali setahun untuk mencegah kambuh.

Ramalan

Prognosis bergantung pada kadar peningkatan tekanan di dalam tengkorak (hipertensi progresif yang cepat mempunyai prognosis yang lebih teruk), perjalanan penyakit yang mendasari, serta ketepatan masa diagnosis dan kecukupan rawatan.

Dengan hipertensi kranial yang tidak rumit, prognosis umumnya baik. Pembetulan gaya hidup dan terapi sokongan dapat mengawal tekanan intrakranial dan mengelakkan komplikasi.

Seringkali pesakit mengemukakan soalan sama ada mereka akan mengambil tentera seseorang yang menghidap penyakit seperti itu. Jawapannya bergantung kepada penyebab peningkatan tekanan intrakranial dan tahap keadaan pesakit yang teruk.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.