Bagaimana pemulihan selepas serangan jantung?

Tarikh penerbitan artikel: 08.24.2018

Tarikh kemas kini artikel: 11.29.2019

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Semua pesakit yang terselamat dari infark miokard (MI) memerlukan tempoh pemulihan yang lama..

Rehabilitasi setelah serangan jantung melibatkan satu set langkah perubatan dan sosial yang menyumbang kepada pemulihan kesihatan dan hilangnya kemampuan bekerja.

Tahap dan syarat pemulihan

Pemulihan pesakit bermula sebaik sahaja berakhirnya fasa kritikal serangan jantung.

Sejak hari pertama tinggal di hospital, kakitangan perubatan membantu pesakit untuk memulakan pertarungan yang akan membolehkannya kembali sihat dan berkualiti hidup.

Tempoh pemulihan dibahagikan secara bersyarat kepada 3 peringkat:

  1. Pegun. Ia semestinya merangkumi terapi ubat, aktiviti fizikal minimum dan sokongan psikologi utama. Pesakit berada di hospital dari 7 hingga 20 hari. Selama ini, seseorang berjaya memulihkan kemampuan motor yang minimum dan berkenalan dengan program pemakanan.
  2. Pasca pegun. Sekarang pesakit harus menyesuaikan diri dengan gaya hidup baru sebanyak mungkin, mengubah tabiat makannya, menstabilkan mood psikologinya. Pemulihan sedemikian boleh dilakukan di rumah atau di sanatorium khusus, asrama. Tempoh ini berlangsung dari 6 hingga 12 bulan..
  3. Menyokong. Tempoh tempoh pemulihan ini tidak terhad. Seseorang harus mengikuti cadangan perubatan sepanjang masa depannya, yang akan memungkinkannya mengurangkan risiko serangan jantung berulang. Serangan jantung yang berpengalaman memerlukan pesakit untuk mematuhi pemakanan yang betul dan prinsip-prinsip gaya hidup yang sihat, mengambil ubat yang diresepkan dan menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala.

Setiap tahap ini merangkumi satu set langkah (ubat, satu set latihan terapi, diet) yang diperlukan untuk pemulihan yang agak cepat.

Terapi ubat

Pendekatan terapi selepas serangan jantung serupa dengan yang digunakan untuk penyakit jantung koronari. Matlamat terapi ubat adalah untuk meningkatkan prognosis dan kualiti hidup pesakit.

Dari pendekatan konservatif untuk pemulihan awal aliran darah dalam serangan jantung (terjejas) arteri koronari, yang paling berkesan adalah kaedah terapi trombolitik sistemik. Pertama sekali, mereka menghilangkan gumpalan darah (stenting) dan menghentikan kesakitan.

Pada masa akan datang, gunakan ubat seperti ini:

  • nitrat;
  • agen antiplatelet dan antikoagulan;
  • sekiranya tiada kontraindikasi, beta-blocker digunakan;
  • Inhibitor ACE, terutamanya bagi pesakit diabetes mellitus dan / atau kegagalan ventrikel kiri;
  • ubat-ubatan yang menurunkan lipid darah.

Pemulihan dari serangan jantung, yang berlanjutan setelah keluar dari institusi perubatan, memerlukan preskripsi ubat individu. Untuk ini, kehadiran penyakit somatik lain, penyebab trombosis dan ciri fisiologi diambil kira. Ia boleh menjadi ubat antihipertensi yang menghilangkan tekanan pada jantung atau mengencerkan darah.

Latihan dan terapi senaman

Pesakit tua pulih dalam jangka masa yang lama. Tetapi mereka mesti berusaha sedaya upaya untuk mengembalikan keupayaan motor..

Setelah infark miokard yang meluas, pesakit ditunjukkan rehat di tempat tidur untuk waktu yang lama, jadi program pemulihan bermula dengan tindakan berikut:

  1. Aktiviti fizikal pesakit dimulakan dengan pusingan yang lancar dari sisi ke sisi.
  2. Setelah seharian, ia dibenarkan duduk di tepi katil (tidak lebih dari 10 minit) dan melegakan keperluan untuk duduk.
  3. Pada masa akan datang, pesakit boleh duduk setiap hari, sambil secara beransur-ansur meningkatkan masa yang dihabiskan dalam kedudukan ini.
  4. Peringkat seterusnya ialah pesakit mengambil kedudukan tegak dan bergerak perlahan di sekitar wad.
  5. Selepas seminggu, seseorang boleh duduk di atas katil untuk waktu yang tidak terhad dan secara beransur-ansur menguasai latihan terapi.

Lama kelamaan, doktor akan mengesyorkan pesakit bergerak secara dinamik di sekitar wad, dan juga keluar ke koridor dan berjalan menaiki tangga. Selepas keluar dari jabatan kardiologi, latihan fisioterapi disyorkan untuk pesakit. Pada mulanya, kelas memerlukan seperempat jam, tetapi setiap minggu waktu ini dapat ditingkatkan sebanyak 5 minit dan secara bertahap meningkat menjadi satu jam.

Latihan yang popular untuk jantung:

  1. Pesakit berada dalam posisi duduk yang selesa, sambil memegang kedua kaki dan menurunkan tangannya di sepanjang batang tubuh. Pada inspirasi, dia mengangkat satu anggota atas ke atas, dan semasa menghembus nafas, dia menurunkannya ke bawah. Kemudian bergantian tangan. Untuk setiap anggota badan, latihan ini diulang 5 kali..
  2. Pesakit masih duduk. Dia merentangkan tangannya ke sisi sehingga telapak tangan menghadap ke atas. Ia membengkokkan anggota badan di siku dan mula menjadikannya gerakan bulat mengikut arah jam, dan kemudian berlawanan arah jam. 5 kali pada setiap arah.
  3. Pesakit berdiri, memegang kedua kakinya, dan lengan dilanjutkan ke sisi. Pada inspirasi, dia membengkokkan anggota bawah kiri kiri di lutut dan menariknya ke perut atau dada. Semasa menghembuskan nafas, dia mengembalikan kaki ke lantai, dan merebahkan anggota atas ke sisi. Ulangi senaman hingga 5 kali secara bergantian dengan kedua kaki..
  4. Pesakit berdiri, kaki terpisah pada lebar bahu, dan memegang tangannya di pinggang. Mengumpulkan udara ke dalam dada, dia bersandar ke samping, dan menghembuskan nafas, kembali ke kedudukan semula. Ulangi latihan di setiap arah hingga 5 kali.
  5. Pesakit masih berdiri. Dia memegang anggota badan bawah selebar bahu, dan menurunkan anggota badan atas sepanjang batang tubuh. Mengumpulkan udara ke dada, dia mengetepikan lengan dan kaki kiri, melayang ke posisi ini selama 2-3 saat. Kemudian dia kembali ke posisi awal dan melakukan perkara yang sama dengan anggota badan kanan. Latihan diulang 3-5 kali.

Berapa banyak pengulangan dan latihan mana yang harus digunakan terapi senaman yang harus diputuskan hanya oleh doktor yang menghadiri. Dan pelaksanaannya yang betul harus menunjukkan kepada LFK pengajar.

Di samping itu, pakar dapat memberi pesakit corak latihan dalam gambar atau video latihan, contohnya:

Penting untuk diingat bahawa ketekunan yang berlebihan dalam gimnastik boleh mengakibatkan akibat negatif..

Diet dan pemakanan yang betul

Pemulihan selepas serangan jantung belum lengkap tanpa pemakanan yang betul. Dalam tempoh akut, untuk mengurangkan beban otot jantung, pesakit memotong sebahagian besarnya, dan dietnya terdiri daripada sup tumbuk tanpa garam dan rempah panas.

Lebih lanjut mematuhi prinsip pemakanan diet menurut Pevzner (jadual nombor 10):

  • makan mesti kerap (sehingga 5-6 kali sehari), tetapi pecahan;
  • menu harus seimbang mungkin;
  • garam dibenarkan tidak lebih daripada 5 g sehari;
  • Tidak disyorkan untuk minum lebih daripada 1.5 liter air atau cecair lain setiap hari;
  • pengecualian produk yang memprovokasi perkembangan aterosklerosis.

Setelah keluar, pakar kardiologi akan memberi pesakit senarai produk terlarang dan dibenarkan yang berguna untuk mengkaji secara berkala untuk menyusun menu dengan betul:

Produk TerlarangMakanan untuk dimakan
Daging berlemak (daging babi, itik, angsa)Daging pemakanan (ayam, ayam belanda)
Ikan BerlemakIkan laut dan ikan rendah lemak
Kedai roti segarRoti basi, biskut biskut
Minyak masak, mentegaBunga matahari atau minyak zaitun
Keju terlalu masinProduk susu fermentasi rendah lemak
Daging asap, acar, makanan dalam tinBeberapa jenis sosej
Cendawan, Kacang, Lobak, LobakKentang, tomato
Sorrel masam, bayamUnsharp hijau
Anggur kasar, anggurBeri Tulang Kecil
Kek coklatGula-gula Tanpa Koko
Sos pedas atau berlemakSos krim sayur atau masam
Kopi, koko, teh hitam pekat, soda manisJus buah, kaldu rosehip, infus herba, chicory

Keutamaannya ialah mengukus, memanggang (tanpa kerak karsinogenik), rebusan.

Tidak digalakkan menambahkan garam semasa memasak, tetapi anda sedikit boleh menambahkan garam ke dalam pinggan siap. Potongan daging atau ikan yang telah dimasak mungkin sedikit digoreng sehingga kerak ringan muncul..

Bantuan psikologi

Pembetulan psikologi, yang merupakan sebahagian daripada pemulihan menyeluruh, akan membantu pesakit pulih sejurus selepas serangan jantung.

Ini membolehkan anda mencapai perkara berikut:

  • menyingkirkan serangan panik;
  • mengatasi kerosakan cepat dan kualiti tidur yang terganggu;
  • mewujudkan kehidupan intim;
  • terima diagnosis anda tanpa panik dan ikuti nasihat perubatan dengan jelas;
  • menguasai teknik santai agar tidak membebani sistem kardiovaskular semasa keadaan tertekan;
  • memperoleh keyakinan diri;
  • belajar menikmati kehidupan;
  • pertimbangkan sepenuhnya pendekatan anda untuk hidup untuk melindungi diri anda dari kambuh.

Penyelamat dari serangan jantung, sebagai peraturan, disyorkan sesi psikoterapi dengan psikologi berpengalaman yang akan menyokong dan membantu memindahkan masalah ini..

Terima kasih kepadanya, pesakit dapat menerima keadaannya dengan selamat dan memahami bahawa MI, seperti penyakit serius, bukanlah hukuman. Ini sangat penting, kerana sikap positif mempengaruhi pemulihan cepat..

Perubahan tabiat dan gaya hidup

Pada kali pertama (4-8 minggu) setelah serangan jantung, disarankan untuk menjalani gaya hidup yang tenang. Sebaiknya pesakit menghabiskan lebih banyak masa di rumah daripada pergi berkeliling tetamu atau terlibat dalam pesta. Walau bagaimanapun, berjalan-jalan di luar yang tenang di kawasan yang kasar harus dilakukan setiap hari..

Selepas serangan jantung, terdapat sekatan penggunaan alkohol, walaupun beberapa doktor percaya bahawa segelas wain merah yang berkualiti dapat diterima dari semasa ke semasa. Tetapi merokok mesti dilupakan sepenuhnya. Sekiranya seseorang terus merokok setelah serangan jantung, maka semua langkah yang diambil untuk membuka saluran darah akan sama sekali tidak berkesan.

Mengenai rawatan spa

Pada tahun pertama selepas serangan jantung, pesakit ditunjukkan untuk tinggal di sanatorium kardiologi khusus.

Pemulihan jantung selepas infark miokard harus dilakukan di zon iklim di mana pesakit tinggal. Perubahan mendadak dalam keadaan iklim penuh dengan komplikasi serius. Walaupun dalam beberapa kes, pakar kardiologi dapat memutuskan bahawa pesakitnya setelah serangan jantung harus menjalani pemulihan di rumah tumpangan di tepi laut.

Tempoh tinggal di sanatorium biasanya berlangsung hingga sebulan.

Pemulihan perubatan biasanya merangkumi perkara berikut:

  • mengambil ubat kardiologi;
  • kelas dalam gimnastik perubatan (30-45 minit);
  • berjalan 2-3 kali sehari;
  • permainan dengan berat sebelah sukan;
  • berjalan wajib semasa menaiki tangga;
  • tidur di udara segar;
  • prosedur urut;
  • mandi mandian mineral atau gas;
  • acara kebudayaan dan hiburan.

Sekiranya pemulihan sanatorium-resort difikirkan dengan cekap, maka semua ini akan membantu seseorang kembali ke gaya hidup yang aktif, dan akhirnya kembali ke kemampuan bekerja.

Kehidupan intim

Anda boleh melakukan hubungan seks selepas serangan jantung selepas 1.5 - 2 bulan selepas serangan akut. Pada masa yang sama, seseorang seharusnya sudah biasa bertolak ansur dengan kenaikan 2-3 tangga tangga. Sangat tidak diinginkan untuk menggunakan perangsang potensi sebelum melakukan hubungan seks. Tetapi ubat-ubatan yang mencegah serangan angina pectoris bahkan boleh disyorkan oleh pakar kardiologi sebelum melakukan hubungan intim.

Sebelum atau selepas hubungan intim tidak digalakkan makan berlebihan, minum alkohol, kopi atau merokok. Semua ini meningkatkan beban pada jantung. Di samping itu, ia harus dikawal agar kehidupan intim tidak menghalang pesakit daripada mendapat tidur yang cukup..

Dan juga, semasa hubungan seksual, seseorang harus selesa secara psikologi, oleh itu, sebagai pasangan, anda harus memilih orang yang dipercayai, lakukan ini dalam keadaan biasa dan berpose ringan.

Kerja dan kecacatan

Setelah keluar dari jabatan kardiologi, semua pesakit yang terselamat dari serangan jantung diberi sijil cuti sakit yang menunjukkan kecacatan sementara.

Bergantung pada jenis serangan jantung, haidnya mungkin berbeza: dari 60 hari hingga 5 bulan.

Di masa depan, untuk memberikan kecacatan kepada pesakit, perlu menjalani komisi pakar perubatan dan sosial (MSEC), yang terdiri daripada perundingan doktor dari pelbagai bidang.

Untuk menetapkan pesakit ke kumpulan kecacatan tertentu, tahap gangguan jantung dan keparahan kegagalan jantung dinilai dengan teliti. Dan juga mengambil kira bagaimana tubuh pesakit memberi tindak balas yang sewajarnya terhadap rawatan dan apakah perlu untuk melakukan campur tangan pembedahan.

Profesion berikut dikontraindikasikan untuk mana-mana pesakit yang diperhatikan oleh pakar kardiologi mengenai kegagalan jantung atau serangan jantung yang dialami:

  • penerbangan, pemandu (tanggungjawab untuk kehidupan orang lain);
  • pendakian perindustrian atau kerja lain pada ketinggian;
  • kakitangan elektroteknologi;
  • profesion yang berkaitan dengan kekal di kaki;
  • bekerja dalam keadaan melampau atau dalam pekerjaan berbahaya (penyedutan toksin, racun);
  • jadual kerja lebih lama daripada 8 jam atau bekerja pada waktu malam.

Sekiranya sebelum serangan pesakit terlibat dalam salah satu aktiviti yang disenaraikan, maka dia dihantar untuk menjalani MSEC tanpa mengira tahap proses patologi yang mempengaruhi miokardium.

Selepas serangan jantung: 4 kesalahan saudara-mara pesakit

Rawatan infark miokard: ubat-ubatan, diet, senaman

Lelaki itu mengalami serangan jantung. Bantuan diberikan tepat pada waktunya, pesakit dipindahkan dari rawatan intensif ke wad hospital, dan kemudian dia berada di rumah. Saudara-mara dan pesakit sendiri gembira kerana semuanya berjaya, tetapi pada masa yang sama mereka mengalami kerugian. Mereka tidak tahu cara hidup yang menjadi teras utama sekarang, beban apa yang sekarang dibenarkan untuknya. Mereka tertanya-tanya jenis diet apa yang harus dia ikuti sekarang. Mereka takut dengan keadaan ketika hati kembali mencengkam. Dan untuk alasan yang baik, mereka melakukan kesalahan yang hanya membahayakan orang yang pernah mengalami serangan jantung. Bagaimana cara bertindak dengan betul? Beritahu ahli kardiologi hospital ke-17 (Moscow).

Berapa banyak untuk berehat di tempat tidur

"Pesakit mesti melakukan rehat tidur yang ketat selama 10 hari setelah serangan jantung. Hanya pada hari ke-11 dia dapat bangun. Memberi makan, menukar pakaian, merawat kulit pesakit, menggunakan kapal - semuanya hanya di tempat tidur.".

Oleh itu, doktor berfikir sebelum ini dan benar-benar mematuhi peraturan tersebut. Hari ini, ahli kardiologi Rusia telah mengadopsi cadangan antarabangsa, yang mana pesakit memulakan terapi fizikal di unit rawatan intensif, dan berjalan sebaik sahaja dia dipindahkan ke wad.

Latihan pertama adalah gimnastik untuk kaki, jadi pesakit bersiap untuk berjalan. Doktor moden menganggap pergerakan yang dapat dilakukan adalah langkah pemulihan yang sangat penting. Mereka akan membantu memulihkan aktiviti fizikal pada orang yang mengalami serangan jantung. Tetapi, tentu saja, ukuran beban yang dibenarkan ditentukan oleh doktor dan bergantung kepada tahap kerosakan miokard dan keadaan pesakit.

Jarak yang dilalui oleh orang sakit dapat ditingkatkan setiap hari. Setelah meningkatkan beban, doktor mesti melakukan ECG, mengukur tekanan dan nadi pesakit. Sekiranya indikator berbeza dari norma, sakit dada muncul, sukar bagi pesakit untuk bernafas, bebannya harus dikurangkan. Sekiranya pemulihan baik, doktor akan menentukan berapa banyak aktiviti fizikal yang dapat ditingkatkan..

Adakah saya memerlukan diet selepas serangan jantung

"Selepas serangan jantung, anda boleh makan semua yang dimakan oleh ahli keluarga yang lain".

Tidak, doktor akan menentukan diet untuk saudara anda. Ingat bahawa seseorang yang mengalami serangan jantung tidak boleh memasukkan hidangan pedas dan asap, daging dan kuah ikan yang kuat, daging goreng, lemak haiwan, produk yang menyebabkan kembung (kubis, roti coklat, kvass) dalam menu. Pastikan menghadkan garam. Sebagai gantinya, tambahkan jus lemon, rempah dan ramuan untuk makanan anda..

Lebih baik jika pemakanan pesakit pecahan - selalunya dalam bahagian kecil. Makanan terakhir tidak lewat dari jam 19.00. Makanan mesti ringan. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan serat disyorkan, yang membolehkan anda memantau kerja usus. Penting untuk menetapkan najis, jika perlu dengan bantuan pencahar atau enema pembersih.

Sekatan tertentu mesti dipatuhi mengenai pengambilan cecair. Anda tidak boleh minum lebih dari 1-1,5 liter air sehari (perlu mempertimbangkan sup, dan kefir, dan semangka). Penting untuk memantau keseimbangan air. Jumlah air kencing setiap hari tidak boleh kurang dari 80% daripada jumlah cecair yang diminum. Sekiranya pembengkakan berlaku, berjumpa doktor.!

Lebih selamat daripada meminta maaf?

"Tidak berlebihan jika sering mengingatkan serangan jantung baru-baru ini mengenai penyakit masa lalu. Biarkan berhati-hati. Lebih baik selamat".

Jangan terlalu jauh. Seseorang selepas serangan jantung mungkin mempunyai ketakutan yang serius terhadap kematian, ketakutan bahawa serangan jantung akan berulang lagi. Sebaliknya, mengalihkan perhatiannya dari pemikiran ini, mereka benar-benar dapat memperburuk keadaan. Cobalah untuk meyakinkan pesakit, perhatikan peningkatan kesihatannya, bersukacita dengannya bahawa dia sedang pulih. Pastikan dia selalu mengambil ubat yang ditetapkan oleh pakar kardiologi.

Adalah perlu untuk meningkatkan beban secara beransur-ansur - ini akan membantu kembali ke kehidupan penuh normal, tetapi penting untuk tidak membebankannya! Fokus pada perasaan anda sendiri, tetapi jangan malas.

Seorang lelaki pulang ke rumah setelah sakit parah, tetapi ini tidak bermaksud bahawa dia perlu dilindungi dari kehidupan. Ya, pengalaman dan berita yang tidak menyenangkan dapat membawa bahaya tertentu, tetapi tidak perlu membuat kekosongan maklumat di sekitar orang yang dikasihi, dia akan menjadi lebih gugup. Adalah lebih baik untuk membincangkan hakikat bahawa kesihatannya, dan juga kesihatan semua anggota keluarga, adalah nilai yang terbaik.

Tidak akan ada serangan jantung berulang?

Kesalahan keempat secara langsung bertentangan dengan yang ketiga. Tetapi berapa banyak saudara - begitu banyak pendapat. "Semua yang terburuk sudah berakhir. Tidak akan ada serangan jantung berulang. Semua orang boleh berehat".

Sebenarnya, serangan jantung akut mungkin berlaku setelah serangan jantung - sesak nafas yang teruk, serangan asma dengan pernafasan yang kerap dan cetek, yang paling kerap berlaku pada waktu malam. Oleh itu, saudara-mara harus berada di dekat orang tersebut agar dapat menolongnya.

Saudara-mara harus diberi perhatian oleh keadaan di mana sakit dada disertai dengan penurunan tekanan darah, nadi lemah, pucat kulit, bibir biru, penampilan peluh sejuk, gangguan pada jantung, degupan jantung yang cepat dan tidak teratur. Anda harus segera menghubungi ambulans. Kemungkinan serangan jantung berulang tidak dapat dibuang. Agar tidak terlepas dari kemerosotan, perlu mengukur tekanan darah dan nadi secara berkala.

Menurut statistik, setiap pesakit kelima yang mengalami infark miokard berisiko mengalami serangan jantung kedua atau strok, atau bahkan mati kerana komplikasi kardiovaskular selama tiga tahun ke depan, walaupun dia tidak pernah mengalami serangan jantung berulang pada tahun pertama setelah serangan jantung kejadian kardiovaskular.

Kesihatan dan kehidupan pesakit selepas infark miokard bergantung kepada banyak faktor. Dan peranan besar di dalamnya dimainkan oleh sikap pesakit dan saudara-saudaranya yang bertanggungjawab terhadap preskripsi doktor. Sudah tentu, beberapa faktor mempengaruhi risiko serangan jantung berulang. Tetapi kuncinya adalah seberapa dekat pesakit mengikuti cadangan pengambilan ubat antiplatelet.

Sering kali, mungkin bagi pesakit bahawa dia sudah sihat, dia tidak perlu menyakitkan, dan tidak ada alasan baginya untuk mengambil ubat itu selama setahun. Tetapi latihan menunjukkan bahawa jika dia menghentikan terapi antiplatelet berganda selama 6 bulan pertama setelah serangan jantung, maka risiko kematian meningkat sebanyak 2.7 kali! Sekiranya pesakit dan orang yang mereka sayangi lebih bertanggungjawab terhadap kesihatan, risiko kematian akibat kejadian kardiovaskular berulang akan lebih rendah.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Pemulihan selepas infark miokard

Komplikasi patologi sistem kardiovaskular yang paling berbahaya adalah infark miokard. Menurut statistik, penyakit ini adalah penyebab utama kematian di Rusia dan di seluruh dunia. Sekiranya doktor berjaya menyelamatkan pesakit, maka pesakit memerlukan pemulihan jangka panjang setelah infark miokard. Ini membolehkan anda memperbaiki prognosis penyakit dan keadaan umum, mencegah perkembangan semula patologi.

Objektif pemulihan selepas serangan jantung

Serangan jantung adalah keadaan patologi yang membawa kepada nekrosis tisu dengan latar belakang aliran darah yang terganggu. Proses patologi mampu mempengaruhi mana-mana organ dalaman. Walau bagaimanapun, bahaya terbesar adalah tepatnya infark miokard.

Pemulihan sangat penting dalam pemulihan, dalam perjalanan seseorang kembali ke kehidupan seharian. Sebagai sebahagian daripada tempoh pemulihan, perlu mengkaji semula diet dan diet, meninggalkan tabiat buruk, mematuhi peraturan gaya hidup sihat, bergabung dengan gimnastik.

Tahap pemulihan selepas serangan jantung dibezakan:

  • Tahap pegun. Selepas manipulasi terapi kecemasan di unit rawatan rapi, pesakit dipindahkan ke kardiologi. Tempoh tinggal di hospital ditentukan oleh keadaan umum, adanya komplikasi. Tempoh paling berbahaya dianggap 28 hari, yang harus diluangkan oleh pesakit di bawah pengawasan doktor. Walau bagaimanapun, pesakit yang berumur kurang dari 70 tahun mungkin keluar 5-10 hari selepas serangan. Di persekitaran hospital, pesakit mendapat rawatan yang diperlukan, nasihat mengenai terapi seterusnya, pemakanan, aktiviti fizikal dan gaya hidup;
  • Tahap pasca pegun. Pada tahap ini, keadaan pesakit stabil, penyesuaian dengan gaya hidup baru berlaku. Dalam tempoh ini, pesakit memerlukan pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi, prosedur kesihatan, sokongan psikologi, dan pemantauan pematuhan terhadap arahan doktor. Oleh itu, doktor mengesyorkan untuk meninggalkan rawatan di rumah untuk pemulihan di pusat pemulihan atau sanatorium khusus. Tempoh pentas adalah 6-12 bulan;
  • Tahap sokongan. Tempoh ini melibatkan mematuhi peraturan gaya hidup sihat, diet seimbang. Pesakit memerlukan ubat sokongan, senaman sederhana, dan pengawasan perubatan secara berkala. Tahap pemulihan ini berterusan sehingga akhir hayat pesakit. Ini akan menghalang perkembangan serangan kedua..

Apa yang merangkumi pemulihan??

Taktik pemulihan selepas serangan jantung dipilih secara individu, dengan mempertimbangkan keparahan lesi miokardium, keadaan umum pesakit, patologi yang berkaitan. Biasanya, fasa pemulihan melibatkan aktiviti berikut:

  • Terapi ubat;
  • Makanan diet;
  • Fisioterapi;
  • Sokongan psikologi.

Sekiranya pesakit tidak dapat menjalani pemulihan di sanatorium atau pusat khusus kerana alasan kewangan, maka pemulihan lebih lanjut dapat dilakukan di rumah. Dalam kes ini, seseorang memerlukan pertolongan dan sokongan saudara-mara dan saudara-mara.

Rawatan ubat

Selepas serangan otot jantung, pesakit memerlukan terapi ubat jangka panjang. Dalam beberapa kes, seseorang harus mengambil ubat seumur hidup. Lebih-lebih lagi, taktik terapi bergantung pada tempoh penyakit.

Sebagai sebahagian daripada tempoh akut infark miokard, pesakit perlu mengambil trombolitik dan Heparin, suntikan nitrat intravena dan beta-blocker. Dalam kes ini, rawatan aspirin harus diteruskan setelah selesainya tempoh akut..

Untuk menormalkan tekanan darah, menjaga otot jantung, mencegah komplikasi, penghambat ACE dan beta-blocker harus digunakan. Mengambil statin dapat menurunkan kolesterol. Dos dan kombinasi ubat harus dipilih secara eksklusif oleh doktor secara individu.

Serangan jantung menyebabkan timbulnya parut pada otot jantung, yang dari masa ke masa mula berlarutan. Dengan latar belakang ini, kardiosklerosis pasca infark berlaku, yang memprovokasi perkembangan gejala kegagalan jantung kronik. Rawatan dalam kes ini bertujuan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, mencegah serangan berulang.

Ciri-ciri diet

Sebagai sebahagian daripada pemeriksaan terperinci terhadap pesakit yang mengalami serangan jantung, doktor sering membuktikan adanya faktor-faktor yang memprovokasi:

  • Berat badan meningkat;
  • Peningkatan kolesterol dalam aliran darah;
  • Hipertensi arteri.

Menghilangkan keadaan yang disenaraikan membolehkan pemakanan terapeutik. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengurangkan kandungan kalori makanan, untuk mengelakkan masalah. Pakar mengesyorkan mengurangkan jumlah lemak haiwan, meninggalkan penggunaan sos, makanan pembuka, rempah.

Lihat juga:

Untuk menormalkan tekanan darah, disarankan untuk mengehadkan pengambilan garam hingga 5 g sehari. Untuk mengelakkan munculnya rasa lapar, perlu mengatur pemakanan pecahan hingga 6 kali sehari. Rejimen minum sangat penting, jadi anda harus minum 1.5-2 liter air setiap hari.

Diet harus berdasarkan produk berikut:

  • Keju kotej 5%, produk susu masam tanpa lemak;
  • Buah-buahan segar, herba dan sayur-sayuran;
  • Jenis makanan ikan dan daging;
  • Telur rebus atau kukus;
  • Pasta gandum durum;
  • Soba, beras, semolina, oatmeal;
  • Kaldu Rosehip, teh dan kopi lemah tanpa gula, kompot;
  • Sup Vegetarian.

Pesakit yang berlebihan berat badan disyorkan untuk mengurangkan kalori kepada 1800 kcal. Kandungan kalori harian pesakit dengan berat badan normal boleh mencapai 2800 kcal. Namun, disarankan agar hari puasa dilakukan 1-2 kali seminggu (makan hanya 1,5 kg epal sehari atau 2 kg timun). Pesakit harus mengehadkan pengambilan gula-gula, makanan berlemak, asap, goreng, minuman beralkohol.

Pemulihan fizikal

Pesakit harus kembali ke aktiviti fizikal penuh di hospital di bawah pengawasan pegawai perubatan. Setelah kesejahteraan stabil, pesakit boleh duduk di atas katil, dan kemudian secara bebas bergerak di sekitar wad, koridor, mendaki 2-3 langkah. Kemahiran yang disenaraikan biasanya pulih dalam 3-6 minggu selepas serangan.

Sekiranya keputusan ECG mengesahkan parut miokardium, pesakit dibenarkan berjalan. Aktiviti fizikal harus diselesaikan bukan ketika rasa keletihan muncul, tetapi setelah timbulnya gejala berikut:

  • Tekanan darah meningkat;
  • Nadi meningkat kepada 200 denyutan seminit. Tetapi jika selepas berjalan, degupan jantung tidak melebihi 120 denyutan, maka ini menunjukkan pemulihan;
  • Sesak nafas tidak boleh dipertimbangkan jika pesakit mempunyai riwayat asma;
  • Berpeluh bertambah.

Sokongan psikologi

Pesakit yang mengalami infark miokard memerlukan pemulihan psikologi. Sebilangan orang mendapat penjagaan dan sokongan yang cukup daripada ahli keluarga; yang lebih sensitif memerlukan bantuan psikologi atau psikoterapis. Sesungguhnya, semasa tempoh pemulihan, pesakit mungkin mengalami keadaan yang tertekan, takut akan kambuh.

Normalisasi keadaan psikologi hanya mungkin dilakukan dengan kaedah yang teratur pada waktu itu, pengambilan ubat secara berkala. Sekiranya pesakit mempunyai ketakutan akan kematian, putus asa, maka dia memerlukan bantuan pakar.

Pemerhatian dispensari

Infarksi miokard adalah patologi otot jantung yang teruk. Komplikasi sering timbul setelah beberapa waktu, jadi pesakit memerlukan tindak lanjut jangka panjang oleh pakar.

Pemerhatian dispensari melibatkan:

  • Pengukuran degupan jantung dan tekanan darah setiap hari;
  • Selama 6 bulan pertama, anda perlu berjumpa pakar kardiologi dua kali sebulan, enam bulan berikutnya - 1 kali dalam 30 hari. Dengan hasil yang memberangsangkan, maka cukuplah dengan berjumpa doktor sehingga 4 kali setahun;
  • Dua kali setahun, pesakit perlu melakukan ergometri basikal;
  • Tiga kali setahun, perlu menjalani kajian mengenai sistem pembekuan;
  • Dua kali setahun untuk melawat ahli psikologi atau psikoterapi;
  • 2-3 kali setahun, perlu menjalani ujian darah am dan biokimia.

Untuk cepat sembuh dari infark miokard, untuk mengelakkan kambuh, anda mesti mematuhi arahan doktor dengan tegas. Diet yang seimbang, aktiviti fizikal yang sederhana, melepaskan tabiat buruk, dan pengambilan ubat biasa akan membantu kembali ke kehidupan yang penuh..

Tahap pemulihan selepas infark miokard dari hospital ke klinik pesakit luar dan cadangan klinikal

Pemulihan selepas nekrosis miokard akut memerlukan penyelesaian tiga tugas, di mana kelangsungan hidup pesakit dan ramalan untuk penyelenggaraan selanjutnya sekurang-kurangnya tahap minimum aktiviti tubuh bergantung.

  • Pertolongan cemas. Sebagai sebahagian daripada fasa pra-hospital. Sebenarnya rawatan di hospital dengan penggunaan ubat-ubatan untuk menstabilkan keadaan dan mengeluarkan seseorang dari keadaan yang sukar.
  • Tempoh pemulihan atau pemulihan. Penyesuaian dengan keadaan kewujudan baru.
  • Tugas ketiga diselesaikan setelah tiba di hospital. Sebenarnya, prosesnya sudah bermula pada penghapusan dari keadaan kritikal. Banyak kaedah digunakan: terapi fizikal, penggunaan ubat-ubatan, bantuan dan sokongan psikologi, terapi keluarga yang disebut dan lain-lain.

Pemulihan berkualiti tinggi diperlukan bukan hanya untuk ketagihan, penyesuaian semula, tetapi juga untuk pencegahan komplikasi, berulang serangan jantung, kematian akibat kegagalan jantung.

Bantuan diberikan oleh pasukan pakar. Yang utama adalah pakar pemulihan. Ini adalah bidang yang agak baru dalam perubatan Rusia. Kerana lebih kerap fungsinya dikongsi oleh doktor profil lain, termasuk yang utama - pakar kardiologi.

Tahap Pemulihan

Proses pemulihan sebenarnya berlangsung sekitar satu tahun. Ia dibahagikan kepada beberapa peringkat, masing-masing dijalankan dalam keadaannya sendiri dan memerlukan pendekatan khusus dari pelbagai pakar..

  • Fasa awal hospital. Permulaan pemulihan. Dari saat pesakit memasuki jabatan kardiologi dan melakukan langkah-langkah terapi utama, sehingga sekitar sepuluh hari. Kadang kala syaratnya dialihkan, diperpanjang.
  • Panggung pegun lewat. Sehingga hari ketiga puluh (akhir bulan pertama) selepas pengangkutan pesakit. Keadaannya sebahagiannya stabil, tetapi doktor masih tidak mempunyai kawalan sepenuhnya terhadap keadaan. Seorang lelaki berjalan di tepi, risiko masih ada. Tugas utama adalah untuk mencegah kambuh, perkembangan komplikasi lewat.
  • Peringkat awal selepas hospital. Kira-kira 2-3 bulan pertama selepas keluar. Pemeriksaan berkala dilakukan setiap beberapa minggu. Pesakit terbiasa dengan keadaan baru, mematuhi cadangan yang ditetapkan. Matlamat utama adalah untuk mengembalikan aktiviti fungsi struktur jantung.
  • Panggung lewat hospital. Dari 3 hingga 6 bulan selepas serangan jantung. Rawatan sokongan, pendidikan jasmani. Meringankan kesan sisa, normalisasi aktiviti fungsional jantung pada tahap yang mencukupi untuk mengekalkan kehidupan yang berkualiti.
  • Peringkat akhir. Dari 6 hingga 16 bulan, beberapa lagi. Pemantauan keadaan, pengesahan skema terapi perawatan yang sedang dijalankan. Sekiranya perlu, masuk semula ke hospital, ubah taktik pemulihan.
Statistik:

Secara amnya, tempoh pemulihan adalah setahun, ia berlaku lebih jarang, jarang sekali.

Arahan apa yang dilaksanakan untuk sepanjang tempoh pendedahan:

  • Pemulihan kontraktiliti dan metabolisme miokard minimum pada otot jantung.
  • Bantuan dan sokongan psikologi untuk pesakit, penyingkiran dari tekanan, penyesuaian dengan keadaan kewujudan baru.
    Pencegahan kambuh.

Ini mengenai pelbagai aktiviti. Anda tidak boleh melakukan apa-apa sendiri di rumah, dalam keadaan apa pun diperlukan bantuan pakar yang kompeten.

Sekiranya tidak ada cara untuk membayar untuk berada di pusat pemulihan, anda perlu menjelaskan semua perkara dengan doktor.

Tahap Pertama - Pemulihan Awal

Tempoh fasa awal tempoh pemulihan adalah 10 hari. Ini adalah peraturan umum. Dengan adanya dinamika positif, pengurangan jangka masa hingga seminggu adalah mungkin..

Kesesuaian skema yang dipermudah ditentukan oleh doktor. Ini tidak selalu diperlukan; pakar yang berpengalaman tidak berisiko memaksa, kerana tanda-tanda itu dapat menipu.

Tahap pemulihan awal itu sendiri terbahagi kepada beberapa tempoh.

1 hari

Orang itu berada dalam rawatan intensif (unit rawatan intensif). Penggunaan ubat khusus diperlukan. Termasuk:

  • Thrombolytics. Selepas nekrosis jantung akut, gumpalan darah berlaku yang dapat menyekat lumen aorta atau arteri koronari, menghentikan aliran darah, dan mengambil nyawa pesakit dalam beberapa saat. Aspirin terpakai, Heparin dan lain-lain.
  • Penyekat beta, antagonis kalsium. Untuk memulihkan tekanan darah yang normal. Digunakan secara jangka panjang.
  • Dalam kes yang melampau, ubat-ubatan antiaritmia ditetapkan. Tetapi dalam dos yang dikalibrasi dengan ketat, kerana komplikasi mungkin berlaku, hingga penangkapan jantung (asystole).

Ini juga merupakan sebahagian daripada pemulihan. Pada hari pertama, rehat tempat tidur yang ketat ditunjukkan. Dari semasa ke semasa (setiap beberapa jam atau kurang), anda perlu memusingkan pesakit ke sisi lain atau di punggungnya sehingga tidak ada genangan darah di tisu-tisu badan.

Oleh kerana hemodinamik sangat lemah, terdapat risiko pengembangan luka tekanan yang cepat. Dan ini meningkatkan kemungkinan lesi berjangkit, nekrosis tisu lembut dan memburukkan keseluruhan prognosis.

Setiap 2-3 jam sekali, bantal dinaikkan selama 10-15 minit untuk memastikan aliran darah serebrum normal. Risiko strok sebagai komplikasi tidak spesifik selepas serangan jantung juga meningkat.

2-3 hari

Kesinambungan pemerhatian dinamik ditunjukkan. Sebaiknya pesakit duduk di atas katil selama setengah jam 2 kali sehari atau lebih, bergantung pada keadaannya. Makan juga lebih baik dalam kedudukan ini..

Ini adalah latihan tubuh yang baik, ia membolehkan anda menormalkan aliran darah, untuk memastikan hemodinamik yang mencukupi.

Dari hari kedua, adalah mungkin untuk melakukan latihan fisioterapi pasif atau senaman aktif minimum (pergerakan di tangan, kaki, lenturan-lenturan anggota badan).

Kinesitherapy membantu menghilangkan genangan, menormalkan pemakanan tisu periferal. Jadi risiko iskemia lebih rendah. Tempoh terapi senaman tidak lebih dari 60 minit sehari. Beban dos, 3-5 m pada satu masa.

4-10 hari

Pemulihan selepas serangan jantung dalam tempoh ini melibatkan sedikit aktiviti fizikal. Dibolehkan bangun dari tidur, berjalan selama 10 minit 3 kali sehari, anda tidak boleh melakukan terlalu banyak latihan.

Sekiranya tanda-tanda kecacatan dikesan, segera perlu kembali ke tempat tidur dan memaklumkan kepada doktor mengenai penyimpangan tersebut.

Terapi fizikal dijalankan mengikut skema yang sama. Tetapi tempoh setiap pelajaran adalah 10-12 minit. Penekanan utama adalah pengisian aktif, di bawah pengawasan seorang pengajar.

Tahap awal dijalankan di bawah naungan beban minimum di bawah pemantauan berterusan dengan kaedah instrumental. Dadah digunakan.

Ini belum pulih. Tugas utamanya adalah tidak membiarkan pesakit “berbaring”, untuk menghilangkan fenomena yang stagnan. Tinggal lama dalam satu kedudukan, imobilisasi meningkatkan risiko kambuh, kematian akibat radang paru-paru dan kegagalan jantung.

Tahap kedua - penstabilan separa

Ia bermula dari hari ke-10. Pesakit dipindahkan ke rejimen umum, di jabatan kardiologi hospital. Belum ada perbezaan asas. Asas fasa pemulihan kedua adalah fisioterapi.

Aktiviti minimum. Ini adalah latihan pernafasan. Pergerakan ringan, juga berjalan di tempat. Adalah mungkin untuk meningkatkan jumlah meter setiap hari menjadi 100-300, tidak lagi disarankan kerana berisiko tinggi.

Setiap 20-30 meter anda perlu berehat, menarik nafas, memantau degupan jantung. Sebarang perubahan dalam arah kenaikan atau penurunan memerlukan gangguan proses..

Tempoh latihan khusus adalah jam yang sama setiap hari, dibahagikan kepada dua pendekatan. Yang pertama adalah dari awal pagi sebelum atau selepas sarapan ringan. Yang kedua adalah sebelum makan malam. Pada waktu malam, ia dikontraindikasikan, ia akan mempengaruhi tidur dan kualiti rehat.

Tempoh selanjutnya adalah sehingga 30 hari. Tidak ada doktor yang waras yang akan menetapkan pesakit dengan sejarah serangan jantung di jalan.

Seseorang dihantar ke pusat pemulihan khas secara percuma. Sangat disarankan agar anda memanfaatkan peluang ini, terutamanya kerana institusi seperti ini tidak ada di mana-mana..

Pemulihan dilakukan dalam rangka kumpulan lawatan sementara (hospital sehari). Di bawah kawalan pakar, pesakit terlibat dalam simulator, ergometri basikal, treadmill dengan beban sederhana dan ringan ditunjukkan.

Kembara di udara segar selama 20-40 minit 2 kali sehari. Segala gangguan dalam kesejahteraan direkodkan oleh doktor. Pilihan yang ideal adalah mengembangkan skema aktiviti fizikal individu.

Pusat pemulihan di bandar-bandar besar telah lama beroperasi berdasarkan prinsip ini. Dalam situasi lain, disarankan untuk segera melaporkan kesihatan.

Tahap ketiga - pelepasan dan kali pertama di luar hospital

Tekanan mekanikal menjadi asas terapi. Secara berterusan pesakit mengambil kardioprotectors (Mildronate dan dana "berkaitan" dengannya dalam kumpulan), ubat untuk menurunkan tekanan darah.

Menurut petunjuk - antiarrhythmic. Kompleks vitamin dan mineral, ubat berdasarkan kalium dan magnesium.

Diet individu ditetapkan. Menu dibuat dengan mengambil kira kelemahan hati, perlunya sokongan.

Prinsip asas pemakanan:

  • Penolakan produk berlemak, goreng, asap, separuh siap dan makanan dalam tin. Ini tidak dibincangkan, ia adalah aksioma. Pada masa akan datang, anda boleh memasukkan makanan yang serupa di menu, tetapi dalam jumlah yang terhad.
  • Garam tidak lebih daripada 7 gram sehari. Lebih baik 4-5. Tidak mungkin untuk menolak sepenuhnya - tanpa sebatian natrium tidak ada fungsi jantung yang normal. Tetapi ia tidak ada walaupun dengan kelebihan zat.
  • Cecair tidak lebih daripada 1.5 liter. Untuk mengelakkan peningkatan tekanan darah. Boleh diabaikan sedikit jika tidak ada kegagalan jantung kongestif dan penyakit buah pinggang.
  • Pemakanan pecahan. 3-6 kali dalam bahagian kecil. Lebihan saluran pencernaan menimbulkan percepatan refleks aktiviti jantung. Diet diperkaya.

Soalan menu lebih baik dibincangkan dengan pakar pemakanan. Sekiranya tidak ada peluang (yang jarang berlaku), perlu melekat pada jadual rawatan standard No. 10. Mudah "sesuai" di bawah anda.

Fasa ketiga dijalankan di tempat tinggal, pesakit luar. Walau bagaimanapun, pemantauan kesihatan instrumental berterusan diperlukan..

Tahap keempat adalah pemulihan

Pemulihan dari infark miokard pada peringkat akhir berlaku di rumah. Pesakit melakukan aktiviti kebiasaan dengan sekatan tertentu yang kecil.

Diet yang disesuaikan harus menjadi kekal, ini bukan diet, tetapi transformasi paradigma. Prinsip baru mesti dipatuhi selama bertahun-tahun, kerana kita bercakap mengenai asas pemulihan. Sebaik sahaja seseorang kembali ke kedudukan asalnya, risiko akan meningkat kadang-kadang.

Cardioprotectors diambil secara jangka panjang. Sekiranya terdapat patologi somatik pada profil jantung (hipertensi adalah pilihan yang paling biasa), perencat ACE, penyekat saluran kalsium, dan agen bertindak pusat ditetapkan. Sekiranya perlu, ubat diuretik dan ubat lain termasuk dalam program rawatan infark miokard..

Setiap 2-3 minggu pesakit diperiksa oleh pakar kardiologi. EKG, ECHO, pengukuran tekanan darah biasa (3-4 kali sehari), degup jantung, petunjuk rakaman dalam buku harian khas diperlukan.

Penggunaan kaedah alternatif disarankan pada tahap yang munasabah setelah berunding dengan pakar rawatan..

  • Jus artichoke Yerusalem dalam jumlah 50 ml sehari. Merebus tanaman yang sama dalam jumlah satu atau dua gelas sehari (100 g bahan mentah setiap 200 ml air mendidih, setengah jam disediakan).
  • Chamomile, pudina, valerian dan motherwort digabungkan. Kaedah memasak sama dengan kaedah yang dijelaskan di atas..

Kaedah lain lebih baik tidak digunakan. Risiko terlalu tinggi. Tidak ada tingtur lebih-lebih lagi, mereka menggunakan alkohol. Etanol menyempitkan saluran darah, menyebabkan peningkatan tekanan darah.

Pemulihan mental

Dijalankan oleh pakar klinikal atau psikoterapis, bergantung pada keadaan emosi pesakit.

Infarksi miokardium, semakin meluas atau meletakkan seseorang di ambang kematian - tekanan yang teruk. Pembetulan diperlukan.

Ia bukan hanya mengenai pertimbangan humanistik. Kelebihan emosi negatif memprovokasi pelepasan kortisol, adrenalin, hormon lain yang meningkatkan tekanan darah dan memacu jantung untuk bekerja lebih aktif.

Pada peringkat awal, perbincangan penjelasan dilakukan dalam suasana tidak formal yang ramah..

Pakar satu abad yang lalu dan bahkan lebih menunjukkan bahawa tidak dapat melakukan sesi dalam keadaan yang ketat.

Ini tidak wajar, tidak membawa kepada pembebasan dan memburukkan hasilnya, dalam beberapa kes membatalkannya. Adalah perlu untuk meyakinkan pesakit, memberinya harapan, tetapi tidak memutarbelitkan kenyataan.

Kecemasan kecil diatasi dengan ubat penenang berdasarkan komponen herba: Motherwort, Valerian dalam bentuk tablet, persediaan herba khusus dalam bentuk teh.

Kes yang rumit memerlukan pembetulan dengan ubat penenang yang lemah. Antidepresan sering digunakan dengan berhati-hati. Pendedahan serotonin bukan satu-satunya kesan ubat tersebut. Kesan yang mungkin berlaku pada jantung.

Latihan psikologi kumpulan diadakan. Ini berguna bukan sahaja dari segi terapi, tetapi juga dari segi pemahaman mengenai masalah umum. Seseorang melihat bahawa dia tidak sendirian dalam musibahnya. Orang yang direkrut terlibat sebagai motivator.

Fobia terbentuk dikaji dengan menggunakan terapi kognitif-tingkah laku. Amalan menunjukkan bahawa 10-12 sesi sudah mencukupi. Sekiranya perlu, hipnosis Erickson diresepkan untuk membentuk sikap yang betul..

Terapi keluarga lebih disarankan. Berada dalam suasana biasa dan santai. Situasi konflik, tekanan di rumah dihilangkan sepenuhnya..

Kaedah yang menjanjikan adalah terapi haiwan kesayangan. Haiwan mempunyai kesan yang baik terhadap jiwa manusia. Kucing, anjing, kuda, tikus, burung, ikan di akuarium.

Jangka masa terapi adalah sehingga satu tahun. Perlu menguasai teknik relaksasi tekanan..

Cadangan klinikal selanjutnya

Pemulihan di rumah selepas pemulihan rasmi melibatkan mengikuti petua berikut:

  • Berhenti merokok sepenuhnya. Tembakau, tar, nikotin, sebatian kadmium menyebabkan kekurangan koronari. Risiko kambuh hampir dua kali ganda.
  • Anda juga tidak boleh minum alkohol. Baik untuk penyucian saluran darah, atau juga untuk tujuan bantuan sementara untuk tubuh. Etanol hanya akan berbahaya. Lebih-lebih lagi, kegagalannya adalah total: anda tidak boleh mengambil tincture.
  • Jangan mengunjungi mandian, sauna, jangan mandi di bilik mandi. Adakah ia berbahaya. Kematian akibat serangan jantung besar adalah perkara biasa semasa prosedur termal..
  • Aktiviti fizikal dos. Sepanjang hidup, dengan mengambil kira cadangan pakar terkemuka.
  • Menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala. Setiap 3-6 bulan. Pada ahli kardiologi.
  • Aktiviti seksual dibenarkan. Tanpa sekatan yang dinyatakan, enam bulan kemudian. Mungkin lebih awal. Tetapi sebelum prosesnya, perlu mengukur tekanan darah. Sekiranya berada di atas 160 hingga 90 - anda perlu menunggu sebentar, tunggu saat terbaik. Secara amnya, serangan jantung bukanlah alasan untuk kegagalan jangka panjang.
  • Diet yang Dibangunkan.
  • Pemeliharaan kestabilan emosi, kedamaian.

Akhirnya

Pemulihan dari serangan jantung adalah proses yang bertanggungjawab. Banyak faktor yang diambil kira. Pemulihan pada usia tua boleh diperpanjang hingga satu setengah tahun.

Pendekatan yang kompeten menjamin pemulihan fungsi asas dan penurunan minimum dalam kualiti hidup. Dalam beberapa kes, sama sekali tidak.

Penting untuk menjaga sikap positif dan percaya pada hasil yang baik sepanjang masa..

Kehidupan selepas serangan jantung - apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan

Kehidupan selepas serangan jantung adalah tahap baru yang sepenuhnya mengubah kebiasaan seseorang. Ia sangat berbeza dengan gaya hidup sebelumnya. Dan walaupun dalam keadaan yang baik pada orang yang mengalami serangan jantung, kemungkinan kematian mendadak tetap meningkat.

Bagaimana melengkapkan hidup anda setelah serangan jantung, apa yang mungkin, apa yang mustahil dalam tempoh ini, baca artikel.

Bagaimana gaya hidup berubah?

Selepas serangan jantung, pesakit, sering kali secara paksa, benar-benar memeriksa hidupnya dan kebiasaan yang membawanya ke penyakit:

  • mobiliti rendah;
  • alkohol, merokok;
  • makanan ringan;
  • kehadiran tekanan yang teruk.

Semua faktor negatif ini dengan cepat boleh menyebabkan kambuh atau akibat yang lebih menyedihkan bagi kesihatan dan kehidupan. Oleh itu, nampaknya penting untuk melakukan perubahan dalam semua bidang ini untuk memudahkan keadaan umum dan memperbaiki tubuh.

Aktiviti fizikal mempunyai kesan yang baik terhadap kesejahteraan umum dan penyembuhan jantung dan saluran darah. Otot memerlukan beban yang mencukupi, tetapi bersetuju dengan doktor yang hadir.

Berhenti merokok dan minuman beralkohol sepenuhnya adalah kaedah pencegahan yang berkesan untuk kemungkinan masalah jantung. Sebatian yang terkandung dalam asap rokok mempunyai kesan merosakkan pada sistem arteri, menyebabkan vasospasme.

Diet yang dipilih dengan teliti, rendah garam dan lemak haiwan, menghilangkan beban yang besar dari seluruh sistem kardiovaskular. Makanan goreng dan makanan berkalori tinggi tidak termasuk. Peningkatan berat badan adalah faktor risiko tambahan..

Situasi yang menimbulkan kegembiraan, ketegangan saraf, pengalaman, mesti dikeluarkan dari kehidupan sebanyak mungkin. Emosi yang kuat, sama ada gembira atau tidak, menyebabkan degupan jantung meningkat.

Infark miokard adalah penyakit yang mempunyai kesan langsung pada sistem dan organ lain. Bersama dengan patologi lain yang terdapat pada banyak pesakit, diagnosis seperti itu memerlukan perubahan besar dalam kehidupan. Ini menjelaskan pentingnya memperkenalkan tabiat baru dan sihat yang akan meminimumkan risiko kemungkinan serangan jantung berulang..

Bagaimana kesihatan berubah selepas serangan jantung??

Selepas penyakit itu, kualiti kesihatan berubah baik pada tahap fizikal dan mental. Banyak bergantung pada usia, keadaan umum badan, keparahan serangan jantung.

Sistem dan organ berisiko terkena pelbagai penyakit, kerana jantung tidak lagi berfungsi 100% dan penghantaran oksigen dan nutrien tidak lengkap. Langkah pencegahan kambuh bertujuan memaksimumkan pemulihan dan pemeliharaan fungsi kardiovaskular..

Perubahan dalam jiwa bergantung pada keadaan keperibadian pesakit dan reaksinya terhadap penyakit yang mengancam nyawa. Faktor luaran (persekitaran tempat tinggal) boleh memberi kesan yang signifikan terhadap perubahan kesihatan mental. Ini termasuk kesan:

  • pegawai perubatan;
  • saudara mara dan rakan;
  • rakan sebilik, dll..

Adalah perlu untuk mewujudkan iklim psikologi yang baik di sekitar orang yang terkena serangan jantung. Terutama pada hari-hari pertama dan minggu-minggu ketika proses membiasakan diri dengan keadaan baru dan perubahan gaya hidup.

Bagi ramai orang, tindak balas terhadap penyakit itu mencukupi - mereka berminat dengan langkah berjaga-jaga yang diperlukan, akibat yang mungkin berlaku, rejimen sehari, pemakanan, tekanan, dan lain-lain, ikuti rejimen yang ditetapkan dan jaga emosi..

Kurang biasa, pesakit takut akan serangan jantung yang berulang, bahkan kematian. Mereka takut meningkatkan aktiviti fizikal. Boleh diperhatikan:

  • kegelisahan dalam pergerakan;
  • peningkatan kadar jantung;
  • berpeluh berlebihan;
  • insomnia.

Orang tua mempunyai keluhan mengenai keadaan mereka sendiri. Mereka sering menilai berat akibat penyakit dan memberi tumpuan kepada kesihatan.

Ramai pesakit berhadapan dengan fikiran dan ketakutan kematian hampir. Sekiranya anda tidak mengubah proses pemikiran ini menjadi yang positif, maka perasaan tertekan dan kemurungan akan terjamin..

Terdapat reaksi histeris dengan memperhatikan seseorang sendiri untuk membangkitkan rasa simpati. Kurang kerap, seseorang tidak menerima penyakitnya dan benar-benar mengabaikan cadangan perubatan dan tidak mematuhi rejimen. Tanpa langkah segera, serangan jantung berulang tidak akan membuat anda menunggu.

Sekiranya tidak ada pertolongan khas, perubahan dalam jiwa akan meningkat sehingga kecacatan.

Pencegahan serangan jantung

Penyakit seperti ini selalu memberi kesan kepada kehidupan seseorang yang seterusnya. Cara hidup selepas infark miokard, untuk mengelakkannya berulang?

Kurangnya pengulangan secara langsung bergantung pada gaya hidup, iklim psikologi. Semua perubahan dan batasan melayani satu tujuan - menjaga kesihatan dan mencegah serangan baru. Bagaimanapun, kambuh boleh menjadi lebih luas dan serius. Langkah pemulihan asas selepas penyakit termasuk:

  • aktiviti fizikal yang layak;
  • menetapkan dan mengambil ubat;
  • perubahan gaya hidup;
  • mewujudkan persekitaran yang selesa;
  • kembali bekerja keras;
  • pemulihan keupayaan penjagaan diri.

Ini adalah seperangkat langkah-langkah, serta pemeriksaan medis secara berkala, lulus pemeriksaan perubatan yang diperlukan yang mengurangi risiko infark ulang.

Cara hidup selepas serangan jantung?

Selepas serangan jantung, seseorang dapat menjalani kehidupan yang bahagia dan memuaskan, tetapi anda harus berusaha untuk ini dan mencari keseimbangan antara kerja dan rehat.

Semua langkah bersifat pencegahan terhadap kemungkinan komplikasi..

Kerja yang sukar dan tertekan secara fizikal dikontraindikasikan, kerana memerlukan peningkatan degup jantung dan beban pada parut. Orang seperti itu perlu berehat sekiranya terdapat ketidakselesaan..

Untuk mengelakkan serangan kedua, perlu berkoordinasi dengan doktor yang merawat beban dan diet yang dibenarkan. Pemakanan harus diubah dan ditambah dengan makanan yang membawa tekanan darah dan berat badan kembali normal..

Jalan-jalan sederhana di udara segar berguna dan memberi kesan yang tidak ternilai pada tubuh semasa proses pemulihan:

  • menolong kekurangan aktiviti motor;
  • tepu darah dengan oksigen;
  • fikiran yang jelas;
  • ubah mood tertekan anda menjadi mood positif.

Pemeriksaan, pemeriksaan dan ujian berkala akan membantu menjaga keadaan kesihatan dan sentiasa mengambil tindakan tepat pada masanya sekiranya berlaku penyimpangan. Penstabilan tekanan, kolesterol dan gula darah menunjukkan kebenaran langkah-langkah pemulihan yang dipilih.

Semakin perhatian pesakit terhadap pemulihan, semakin cepat dia dapat kembali ke kehidupan yang penuh.

Hidup berubah

Serangan jantung secara kondisional membelah kewujudan seseorang pada jangka masa yang berlainan. Setelah itu, diperlukan untuk membuat perubahan mendasar dalam hidup agar dapat terus menjadi anggota masyarakat dan merasa normal.

Seseorang perlu menghidupkan selepas mengalami serangan jantung metamorfosis berikut:

  • pergi bekerja hanya di tempat yang selesa dan tenang;
  • mengambil ubat yang mengawal tekanan darah dan statin sepanjang hayat;
  • Lakukan latihan fizikal dengan kawalan nadi wajib;
  • hadkan latar belakang emosi dan aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tidak termasuk alkohol dan merokok;
  • kaji semula diet dan buang sebilangan makanan.

Perubahan sedemikian memerlukan manifestasi kekuatan watak, sokongan untuk kos dekat dan material. Tempoh dan kualiti hidup akan bergantung pada usaha yang dilakukan oleh pesakit..

Latihan fizikal

Setelah menganalisis keadaan pesakit, pakar kardiologi membuat beberapa janji untuk mengekalkan aktiviti fizikal:

  • kompleks latihan fisioterapi;
  • senaman anaerobik;
  • jalan-jalan luar.

Dilarang mengangkat berat lebih dari tiga kilogram..

Kelas terapi fizikal dijalankan di bawah pengawasan doktor terapi fizikal. Dia akan menyesuaikan skema pada waktunya, beban yang dibenarkan, berdasarkan keadaan pesakit. Peningkatan beban juga dilakukan oleh doktor di bawah kawalan tekanan, nadi dan kesejahteraan keseluruhan..

Kerjaya

Patologi jantung ini melibatkan mengehadkan beban apa pun. Selama empat bulan, terapi pemulihan dijalankan, yang akhirnya masalah penugasan kumpulan kecacatan diselesaikan.

Pemeriksaan perubatan dan sosial, berdasarkan arahan, membuat keputusan mengenai penentuan kecacatan.

Penugasan kumpulan kerja kurang upaya bermaksud seseorang dapat menjalankan aktiviti buruh, tetapi dalam keadaan yang selaras dengan prinsip pemulihan kategori pesakit ini.

Sekiranya penerangan pekerjaan melibatkan aktiviti fizikal atau tekanan emosi, maka pertukaran ke pekerjaan ringan akan diperlukan, kerana keadaan kerja seperti itu meniadakan terapi pemulihan yang dilakukan sebelumnya, dan memburukkan keadaan kesihatan.

Faktor buruh yang merupakan kontraindikasi untuk serangan jantung:

  • perbezaan tekanan dan ketinggian (pemasang, pelayan, juruterbang);
  • keterlaluan emosi (guru, penjual, pengawal keselamatan);
  • pengeluaran berbahaya;
  • peningkatan tumpuan perhatian (pemandu, pakar bedah operasi);
  • shif malam;
  • bahaya dan risiko tinggi (anggota bomba);
  • tekanan senaman;
  • lintasan pejalan kaki yang jauh (posmen, pemandu).

Selepas serangan jantung, tidak dapat disuruh menghantar seseorang untuk bekerja jauh dari rawatan perubatan (pembalakan, kerja lapangan). Pada bila-bila masa, kambuh mungkin terjadi, yang berlaku dalam bentuk yang lebih berbahaya dan parah daripada yang pertama.

Cadangan gaya hidup

Bolehkah saya meletakkan plaster sawi?

Keperluan menggunakan plaster sawi setelah serangan jantung lebih baik dipersetujui dengan doktor yang merawat. Terdapat batasan penggunaannya - ia tidak boleh diletakkan di kawasan jantung.

Adakah mungkin untuk menerbangkan pesawat setelah serangan jantung??

Patologi yang dipindahkan membuat banyak orang tertanya-tanya apakah mungkin menerbangkan pesawat setelah serangan jantung atau stenting. Setelah tamat kursus pemulihan, apabila otot jantung mula berfungsi dalam had normal, ia dibenarkan terbang. Melainkan terhad. Adalah lebih baik untuk menyelaraskan penerbangan dengan doktor yang hadir, menjalani pemeriksaan yang diperlukan dan menerima cadangan untuk mengurangkan kemungkinan momen yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan tekanan dan perbezaan ketinggian.

Penerbangan dilarang untuk penyakit yang didiagnosis dan bersamaan:

  • kegagalan jantung, tidak disetujui oleh penyesuaian perubatan;
  • hipertensi arteri atau aritmia;
  • angina yang tidak stabil.

Dengan keputusan untuk terbang dengan kapal terbang, anda perlu bersiap sedia untuk penerbangan:

  1. Masukkan ubat yang disyorkan oleh doktor anda ke dalam beg tangan anda.
  2. Sekiranya kegelisahan berlaku, ambil tablet Valerian atau Corvalol.
  3. Sebelum melepas, letakkan tablet validol di bawah lidah. Ia akan meningkatkan peredaran darah dan membantu meningkatkan kesesakan di telinga ketika mendaki..
  4. Semasa penerbangan, anda perlu memastikan diri anda hiburan yang menyenangkan - dengarkan konsert muzik yang menyenangkan, baca atau tidur.
  5. Semasa penerbangan, anda perlu bangun dan berjalan di sekitar kabin untuk memulihkan peredaran darah.

Adakah mungkin untuk pergi ke laut?

Semasa merancang perjalanan ke laut, anda mesti mempertimbangkan beberapa batasan:

  • berenang berhampiran pantai;
  • menyerah menyelam;
  • seboleh-bolehnya tinggal di bawah sinar matahari langsung, jangan berjemur;
  • menghilangkan haba.

Adakah mungkin untuk memandu kereta?

Salah satu pekerjaan lelaki yang biasa adalah pemandu. Dan lelaki yang mengalami serangan akan memikirkan apakah dia boleh bekerja sebagai pemandu setelah serangan jantung dan kapan dia boleh memandu sama sekali.

Memandu kereta boleh menimbulkan kerisauan dan kebimbangan. Dan ini akan memberi kesan buruk kepada keadaan. Oleh itu, doktor tidak mengesyorkan orang-orang seperti itu untuk bertanggungjawab dan memandu kenderaan, kerana pada bila-bila masa kambuh boleh berlaku.

Bolehkah saya stim di dalam tab mandi?

Suhu tinggi adalah beban berat bagi jantung. Oleh itu, mandi dalam mandi sebelum tempoh cicatrization dilarang. Hanya doktor yang berjaga-jaga dengan pemantauan berterusan yang dapat memberikan jawapan ketika anda boleh mandi selepas serangan jantung.

Perubahan suhu secara tiba-tiba dilarang - menyelam ke kolam, lubang ais atau salji. Sebaliknya, mandian udara atau pancuran suhu bilik ditunjukkan..

Adakah mungkin melakukan sukan selepas infark miokard?

Itu mungkin dan perlu. Tetapi dos yang berhati-hati dan pemilihan sukan individu diperlukan.

Apa jenis sukan yang berguna?

Semua jenis sukan aerobik sesuai, di mana perlu melakukan pergerakan dengan anggota badan, memerhatikan irama. Berjalan dan berenang sangat digemari. Sekiranya anda berasa stabil, anda boleh menunggang basikal.

Sukan apa yang tidak digalakkan?

Doktor melarang berlari. Dengan itu, lonjakan hormon berlaku, termasuk adrenalin, dan ia mempunyai kesan negatif.

Latihan kekuatan, senaman di gimnasium, angkat berat dan beban adalah kontraindikasi. Latihan seperti ini dapat meningkatkan tekanan darah..

Cara mengatur senaman?

Tujuan aktiviti fizikal adalah untuk memperbaiki keadaan umum pesakit. Untuk mencapainya, anda mesti mengikuti beberapa peraturan:

  • memantau kadar denyutan jantung, tidak boleh melebihi 120 denyutan seminit;
  • jangan bersenam di tempat sejuk atau di bawah sinar matahari langsung;
  • Jangan naikkan beban dengan mendadak;
  • tidak termasuk latihan dalam kedudukan "terbalik";
  • dengan pening, berhenti latihan;
  • mulakan latihan tidak lebih awal dari dua jam selepas makan.

Sorotan Pemulihan

Langkah-langkah pemulihan merangkumi bidang-bidang berikut di mana perhatian harus diberikan:

  • diet;
  • pengecualian tabiat buruk;
  • kawalan tekanan;
  • aktiviti fizikal dos;
  • pemulihan psikologi;
  • kembali ke kehidupan intim.

Semua itu penting dalam kehidupan manusia. Mereka mula dijalankan di hospital, dengan cepat berusaha memulihkan kemahiran yang hilang akibat penyakit ini. Program pemulihan bersifat individu dan jangka masa serta kandungannya dibentuk berdasarkan kemampuan dan kebolehan pesakit.

Mengawal berat badan dan diet

Matlamat utama diet yang ditetapkan adalah untuk menormalkan berat badan, menyesuaikan kolesterol darah.

Produk berikut tidak termasuk:

  • daging babi;
  • daging berlemak;
  • susu;
  • kekacang;
  • kuah ikan dan daging;
  • produk tepung putih;
  • daging salai;
  • pengasam.

Adalah perlu untuk mengubah keseimbangan produk dalam diet ke arah sayur-sayuran, jenis daging rendah lemak, ikan, dan lemak sayuran. Pemprosesan produk harus dikukus, semasa membakar atau mendidih.

Cadangan pemakanan selepas serangan jantung:

  • pengurangan kandungan kalori hidangan;
  • pengecualian produk masakan - kek, gula-gula, kek;
  • mengurangkan lemak haiwan;
  • penolakan rempah, sos;
  • penolakan garam atau mengurangkannya;
  • makan hingga lima kali sehari dalam bahagian kecil;
  • peralihan komponen karbohidrat dalam diet kepada protein dan serat.

Minuman seperti kvass dan kopi harus dihapuskan. Mereka berfungsi sebagai sumber lebihan cecair di dalam badan dan meningkatkan tekanan..

Daging tanpa lemak, kacang, biji rami, minyak zaitun, sayur-sayuran, buah-buahan, minyak ikan, salad daun, bawang putih termasuk dalam makanan..

Penolakan tabiat buruk

Soal apakah mungkin merokok setelah serangan jantung harus dijelaskan dengan jelas oleh doktor pesakit.

Tabiat buruk adalah faktor yang memprovokasi terjadinya patologi seperti serangan jantung. Berhenti merokok dan minum alkohol, termasuk bir, mempunyai kesan yang baik pada tubuh dan membantu berjaya menyelesaikan kursus pemulihan, dan juga mengurangkan risiko kambuh pada masa akan datang.

Dengan keinginan yang kuat untuk mengingati rasa minuman berbuih, anda kadang-kadang boleh minum tanpa alkohol.

Kawalan tekanan darah

Selepas serangan jantung, seseorang perlu memantau tahap tekanan secara berkala.

Pengukuran diambil dalam keadaan tenang. Pertama di kedua-dua belah tangan. Pada masa akan datang - di mana tekanan lebih tinggi.

Tekanan darah pesakit sedemikian tidak boleh melebihi 130/80 mm Hg.

Aktiviti fizikal dan fisioterapi

Aktiviti fizikal yang disyorkan oleh doktor yang hadir dibenarkan. Ini adalah latihan fisioterapi berdasarkan latihan khas. Mereka dijalankan di bawah pengawasan doktor terapi fizikal. Ini mengukur degupan jantung anda dan menyesuaikan beban kerja anda. Intensiti individu ditetapkan untuk setiap pesakit..

Aktiviti berikut disediakan untuk orang yang mengalami serangan jantung:

Perkara utama adalah ketiadaan sentakan dan pergerakan seragam.

Beban kerja yang tidak mencukupi, tidak konsisten dengan doktor, boleh menyebabkan komplikasi serius..

Cukup bagi orang tua untuk berjalan-jalan dengan tenang di udara segar yang disertai.

Bantuan psikologi

Bantuan psikologi diperlukan untuk hampir semua pesakit yang pernah mengalami serangan jantung. Pelanggaran biasa adalah seperti berikut:

  • takut kesepian;
  • masalah tidur
  • ketidakstabilan emosi;
  • takut serangan jantung;
  • pembentukan kompleks rendah diri;
  • mudah marah.

Keabnormalan seperti itu menyebabkan pembentukan neurosis dan hipokondria kronik. Keadaan seperti itu memberi kesan negatif terhadap kesihatan fizikal badan, menyebabkan kegagalan tekanan, rehat yang buruk, yang penuh dengan komplikasi pada jantung..

Bantuan psikologi disyorkan agar tidak memburukkan keadaan kesihatan secara umum.

Kehidupan intim

Seks sangat penting untuk kembali ke kehidupan yang penuh, baik untuk lelaki dan wanita. Tetapi ia juga menambah sistem kardiovaskular dan mengubah latar belakang emosi umum. Oleh itu, perlu kembali kepadanya dengan lancar, dan mengikuti cadangannya:

  • selepas keluar dari hospital harus menahan diri dari hubungan seks selama 30 hari;
  • menyediakan persekitaran yang tenang dan beban minimum;
  • elakkan sebelum dan selepas bersentuhan minum teh, kopi, makanan;
  • jangan melakukan hubungan seks sehingga mengganggu tidur.

Perwakilan lelaki mungkin mengalami masalah dengan ereksi, yang diselesaikan dengan pemilihan ubat yang menarik. Konsultasi dengan pakar kardiologi adalah wajib dalam kes ini, kerana banyak dari mereka boleh menyebabkan berdebar-debar jantung.

Apa yang tidak dapat dilakukan?

Selepas serangan jantung, ia harus dikeluarkan dari kehidupan:

  • alkohol
  • rokok;
  • perubahan iklim yang dramatik;
  • tekanan.

Kesimpulannya

Serangan jantung bukan hukuman. Setelah berjaya menjalani pemulihan, seseorang dapat mengubah tabiat sepenuhnya dan mengubah jalan hidup di jalan yang berbeza dan sihat.

Banyak kawasan perlu dikawal dan mengikuti cadangan doktor - ubah pemakanan, hilangkan ketidakaktifan fizikal, berjalan di udara segar, jangan menimbulkan situasi tegang, baik untuk tubuh dan jiwa, ambil ubat yang ditetapkan.

Apabila memenuhi syarat, kehidupan akan kembali normal..