Pembekuan darah

Pembekuan darah

Ujian pembekuan darah

Ujian pembekuan darah disebut koagulogram. Ia diperlukan untuk mengesan penyakit darah dan vaskular yang disertai dengan pendarahan atau risiko trombosis yang tinggi. Ditunjukkan tanpa gagal sebelum pembedahan atau intervensi diagnostik intravaskular, kelahiran anak, dan juga dalam rawatan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan.

Cara lulus

Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, perlu lulus analisis dengan betul, dan untuk ini, subjek mesti:

Kecualikan penggunaan ubat-ubatan yang mengubah pembekuan

Untuk ini, dalam 5 hari adalah penting untuk berkoordinasi dengan doktor kemungkinan menggunakan ubat-ubatan, vitamin dan makanan tambahan..
Diagnosis pada waktu pagi dengan perut kosong, selepas berehat selama 8-12 jam. Untuk kanak-kanak kecil, selang waktu 2-4 jam dibenarkan.
Berhenti minum alkohol, makanan berlemak setiap hari.
Pada hari ujian darah, tidak seharusnya ada tekanan fizikal dan emosi.
Berhenti merokok dalam 30 minit, disarankan untuk tetap berehat sebelum mengambil darah.

Lihat video mengenai ujian darah untuk pembekuan:

Menyatakan hasilnya

Tafsiran data dilakukan hanya oleh doktor yang hadir, kerana penting untuk menilai beberapa petunjuk, membandingkannya dengan hasil ujian darah yang lain. Selalunya, 2 sindrom dengan peningkatan risiko dikenal pasti:

  • pendarahan - masa pembekuan, APTT, prothrombin, masa trombin dan INR lebih daripada biasa, dan prothrombin dan fibrinogen cepat rendah;
  • trombosis - masa pendarahan, pembekuan, trombin, prothrombin menurun, fibrinogen dan prothrombin meningkat.

Pembekuan darah adalah lata reaksi biokimia yang melibatkan faktor pembekuan. Termasuk kekejangan vaskular, lekatan dan pengagregatan platelet, pembentukan trombus. Pada penyakit kongenital dan yang diperoleh dengan kekurangan faktor, platelet atau patologi vaskular, metabolisme, tumor, pendarahan atau trombosis dipercepat berlaku.

Untuk menentukan keadaan sistem pembekuan, ujian ditetapkan: masa pendarahan, lipatan, trombin, prothrombin, APTT, INR. Mereka penting untuk diagnosis dan penentuan risiko kehilangan darah, penyumbatan saluran darah..

Menyatakan hasilnya

Menguraikan hasil ujian pembekuan membolehkan anda menentukan punca penyimpangan dalam sistem hemostatik dan menetapkan rawatan yang sesuai. Sekiranya penunjuk VSC lebih tinggi daripada nilai standard, maka ini menunjukkan penurunan pembekuan. Penyebabnya mungkin terapi koagulan, penyakit hati, atau hemofilia. VSK menurun selepas kehilangan darah yang berat atau semasa mengambil pil perancang.

Sekiranya semasa penyahkodan hasil ujian ditentukan tahap IPI yang tinggi ditentukan, ini menunjukkan risiko trombosis. Kaedah kontraseptif, sebilangan kecil pengambilan cecair menyumbang kepada pertumbuhan, dan peningkatan mungkin terjadi pada trimester ketiga kehamilan. IPT berkurang dengan kekurangan vitamin K, dysbiosis, enterocolitis, akibat pengambilan diuretik dan asid asetilsalisilat dalam dos yang besar. Penurunan TB dicatat dengan kelebihan fibrinogen, dan peningkatan berlaku dengan gangguan fungsi hati atau patologi kongenital pengeluaran fibrin.

Penurunan jumlah fibrinogen sesuai dengan hasil ujian ditentukan sekiranya sirosis hati, hepatitis, gangguan patologi VSK, DIC, jumlah vitamin B12 dan C yang tidak mencukupi, toksikosis semasa kehamilan. Pertumbuhan fibrinogen berlaku dengan keradangan dan jangkitan pada badan, radang paru-paru, luka bakar yang meluas, infark miokard, selepas rawatan pembedahan

Semasa kehamilan, penting untuk melakukan ujian pembekuan darah secara berkala, kerana pemisahan plasenta semasa bersalin dapat menyebabkan pendarahan berat

Perhatian khusus harus diberikan kepada penunjuk VSK

Beberapa gangguan dalam proses pembekuan dapat diduga untuk gejala tertentu. Dengan peningkatan VSC, darah tidak berhenti untuk waktu yang lama dengan luka dan kecederaan rumah tangga. Muncul lebam dan hematoma subkutan. Terdapat pendarahan dari hidung dan haid berat pada wanita. Sebagai peraturan, pada masa yang sama dengan VSK menyimpang, petunjuk pembekuan lain juga berubah. Patologi pembekuan darah boleh menyebabkan komplikasi serius. Pada tanda pertama pelanggaran, anda perlu berjumpa doktor dan memeriksa nilai jumlah darah untuk pembekuan.

Pencegahan

Penyebab hemofilia sedemikian rupa sehingga tidak dapat dihindari dengan tindakan apa pun. Oleh itu, langkah pencegahan terdiri daripada seorang wanita yang mengunjungi pusat perubatan dan genetik semasa kehamilan untuk menentukan gen hemofilia pada kromosom X.

Sekiranya diagnosis telah dibuat, maka anda perlu mengetahui jenis penyakitnya untuk mengetahui cara bertindak:

  1. Sangat penting untuk menggunakan akun dispensari, mematuhi gaya hidup yang sihat, dan menghindari latihan dan kecederaan fizikal..
  2. Kesan positif pada badan boleh berenang, latihan fisioterapi.

Pada perakaunan dispensari dimasukkan ke zaman kanak-kanak. Seorang kanak-kanak dengan diagnosis ini dikecualikan dari vaksinasi dan pendidikan jasmani kerana risiko kecederaan. Tetapi aktiviti fizikal dalam kehidupan pesakit seharusnya tidak ada. Mereka diperlukan untuk fungsi normal badan..

Tidak ada keperluan pemakanan khas untuk anak yang menderita hemofilia.

Untuk selesema, anda tidak boleh memberi Aspirin, kerana ia mencairkan darah dan boleh menyebabkan pendarahan. Anda juga tidak boleh meletakkan bank kerana boleh menyebabkan pendarahan di paru-paru. Anda boleh menggunakan merebus oregano dan lagohilus.

Saudara-mara pesakit juga harus mengetahui apa itu hemofilia, menjalani latihan dalam memberikan rawatan perubatan sekiranya berlaku pendarahan. Setiap tiga bulan sekali, beberapa pesakit diberi suntikan pekat faktor pembekuan..

Kaedah penyelidikan

Pembekuan darah hanya dapat ditentukan dalam keadaan makmal. Kajian sedemikian dijalankan oleh profesional perubatan yang berkelayakan. Terdapat banyak jenis analisis seperti itu, antara yang biasa perlu diketengahkan:

  • Dengan kaedah Sukharev. Plasma kapilari digunakan, ia diambil dari jari dalam jumlah 30 mm. Selepas itu, pakar menggegarkan bekas dan mengesan masa sampel mula menebal;
  • Menurut Moravitz. Darah kapilari digunakan, ia diletakkan di atas gelas khas, dan jam randik dihidupkan untuk menentukan pembekuan. Setiap setengah minit, sampel diperiksa menggunakan tiub kaca, dan masa penampilan helai fibrin akan menjadi hasil analisis;
  • Mengikut kaedah Duque. Pesakit dicucuk oleh kulit yang terletak di cuping telinga. Ini dilakukan dengan jarum khas (Franca). Tapak tusukan direndam dengan kertas khas, yang dilakukan setiap 15 saat. Hasil kajian akan menjadi masa ketika kesan darah di atas kertas tidak lagi ada..

Diagnostik mesti disediakan dengan teliti. Untuk melakukan ini, cukup mematuhi peraturan yang telah ditetapkan:

  • Jangan makan makanan 8 jam sebelum analisis;
  • Hari jangan minum alkohol;
  • 3 jam sebelum kajian jangan merokok;
  • Selama beberapa jam sebelum pengambilan sampel darah, jangan memuatkan badan dengan aktiviti fizikal;

Sekiranya anda tidak mengikuti cadangan di atas, analisis tersebut memberikan hasil yang salah.

Jenis-jenis hemofilia

Dengan jenis gangguan yang mungkin disebabkan oleh sistem pembekuan akibat mutasi kromosom X, 3 jenis hemofilia dapat dibezakan (nama penyakit dengan pembekuan darah)

Jenis A. Ia berlaku dalam kebanyakan kes (sehingga 85% penyakit). Dengan varian hemofilia ini, kekurangan faktor VIII diperhatikan, yang menyebabkan masalah dalam sintesis trombokinase. Jenis B (atau penyakit Krismas). Disebabkan oleh sintesis faktor IX yang tidak mencukupi. Faktor ini juga bertanggungjawab untuk sintesis trombokinase, tetapi juga untuk pengeluaran palam pembekuan sekunder. Kekerapan kejadian untuk jenis ini adalah 13%. Jenis C. Hemofilia jenis ini hanya dapat dijumpai pada 2% pesakit dengan diagnosis. Ciri utamanya ialah bukan sahaja lelaki, tetapi juga wanita yang terkena jenis penyakit yang dominan. Jenis C ditentukan dengan kekurangan tromboplasin, yang mana faktor XI bertanggungjawab

Penting untuk diperhatikan bahawa beberapa negara lebih mudah terkena penyakit jenis ini. Pertama sekali, ini menyangkut Yahudi Ashkenazi

Dalam perbincangan moden mengenai hemofilia dan klasifikasinya, timbul persoalan apakah jenis C harus dimasukkan dalam senarai umum jenis penyakit ini. Sebilangan besar telah membuat kesimpulan bahawa subspesies ini terlalu berbeza dari jenis A dan B dalam manifestasi, yang bermaksud bahawa ia mesti dikecualikan darinya.

Kaedah pemulihan pembekuan darah

Adalah mungkin untuk memulihkan norma pembekuan darah dengan menggunakan inhibitor fibrinolisis, koagulan tindakan langsung, yang diperoleh dari darah yang disumbangkan. Juga, pesakit sering diresepkan vitamin K, atau ubat "Vikasol." Selalunya, protamine sulfate digunakan untuk tujuan ini. Dalam kes yang melampau, pesakit diberi pemindahan darah yang disumbangkan darah. Semua ubat dan kaedah yang dijelaskan dapat melambatkan proses pembubaran pembekuan darah dan, pada akhirnya, menghentikan pendarahan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya masa pembekuan darah pesakit dikurangkan dengan ketara? Sebaliknya, norma yang diterima umum 2-3 minit, darahnya membeku hampir seketika. Pada pandangan pertama, ini tidak menjadi masalah, kerana kehilangan darah dalam kes ini adalah minimum.

Namun, peningkatan pembekuan darah penuh dengan bahaya yang jauh lebih besar. Lama kelamaan, fakta ini sebenarnya boleh mengancam seseorang dengan strok, urat varikos, tromboflebitis dan banyak masalah lain..

Sebab-sebab anomali ini banyak. Perkara berikut dapat dibezakan:

  • Kehilangan cecair yang berlebihan oleh badan semasa keracunan, disertai dengan muntah dan cirit-birit. Penyakit berjangkit usus juga menyumbang kepada kehilangan cecair yang besar;
  • Peningkatan jumlah kencing, yang merupakan ciri penyakit sistem ginjal dan diabetes;
  • Mengambil ubat
  • Luka bakar yang meluas dan edema paru toksik.

Fermentopati kongenital atau diperoleh juga merupakan akibat daripada sindrom pembekuan. Antara penyebab serupa pembentukan sindrom, serangan parasit, kecederaan endotel, penyakit hati, penyakit vaskular, luka toksik satu atau organ lain dapat dibezakan. Ini juga harus merangkumi tempoh kehamilan atau tempoh kawalan kelahiran. Kontraseptif sintetik boleh memberi kesan sampingan, akibatnya penurunan waktu pembekuan darah juga mungkin.

Sindrom peningkatan pembekuan adalah permulaan tahap pertama DIC. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat praktikalnya tidak memberi kesan. Dalam kebanyakan kes, pesakit diberi rawatan pesakit dalam jenis kompleks. Ikuti dengan sempurna. Hanya pendekatan seperti itu yang dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara..

Pembekuan

Pembekuan atau pembekuan darah adalah mekanisme pelindung tubuh daripada kehilangan darah yang besar. Hari ini, kira-kira separuh daripada manusia mengalami masalah pembekuan. Kerana mereka penyakit yang teruk seperti trombosis, serangan jantung, strok, dan pendarahan yang meluas. Satu daripada sepuluh orang mati akibat rawatan patologi darah yang tidak tepat waktu, dan setiap saat sama sekali tidak mengesyaki adanya gangguan pembekuan.

Pembekuan adalah rangkaian proses yang berurutan, masing-masing bermula seterusnya. Sekiranya kegagalan berlaku pada tahap pembekuan, patologi berlaku yang mengganggu pembekuan darah normal. Hari ini, saintis telah mengenal pasti fasa utama pembekuan darah, seperti:

  • Kejadian prothrombin.
  • Kejadian trombin.
  • Pengaktifan fibrin.

Fasa terakhir menghentikan pendarahan adalah penyempitan dan pembubaran pembekuan darah, yang masuk ke keadaan cecair asal.

Komplikasi patologi

Hemofilia adalah penyakit yang tidak hanya mengancam kematian akibat pendarahan teruk, tetapi juga komplikasi serius:

Hematoma besar yang muncul secara berkala pada tubuh pesakit memberikan tekanan yang kuat pada gentian saraf, yang kemudian menyebabkan penurunan kepekaan pada bahagian tubuh yang terkena. Ia juga boleh menyebabkan rasa tidak selesa ketika memandu..

  • Pendarahan sendi yang menyebabkan hemarthrosis boleh berlaku walaupun pada usia sekolah. Seberapa cepat masalah ini berkembang bergantung pada seberapa keras hemofilia. Sekiranya penyakit itu mudah, maka pendarahan artikular hanya boleh berlaku akibat kecederaan. Bentuk yang teruk dicirikan oleh pendarahan "dari awal", yang secara beransur-ansur dapat menyebabkan kecacatan.
  • Pendarahan otak sangat jarang berlaku, tetapi masih ada kemungkinan strok, oleh itu kecederaan kepala harus dielakkan..

13 faktor plasma

Tidak.FaktorPenerangan terperinci
1FibrinogenIa dihasilkan dalam tisu hati, limpa, sumsum tulang dan kelenjar getah bening manusia. Ia bertanggungjawab untuk pembentukan fibrin untuk membuat pangkal trombus. Plasma harus mengandungi dari 2 hingga 4 g / l.
2ProthrombinIa dihasilkan dalam tisu hati dengan penyertaan unsur mikro K. Dengan kekurangan vitamin ini, hati menghasilkan protein yang tidak berfungsi sepenuhnya.
3Thromboplastin (protein tisu)Terkandung dalam organ dalaman seseorang. Dalam darah berada dalam keadaan pasif. Memainkan peranan penting dalam pengaktifan prothrombin..
4CaFaktor pembekuan mandatori. Ia berperanan dalam semua tahap pembekuan. Jumlah dalam plasma biasanya dari 0,09 hingga 0,1 g / L. Kekurangan kalsium dinyatakan oleh kejang di bahagian bawah kaki.
limaProaccelirinIa dihasilkan dalam tisu hati. Tidak bergantung pada tahap unsur surih K dalam badan. Menyertai pelancaran metamorfosis prothrombin dan dalam sintesis prothrombinase (f. Kesepuluh). Norma plasma adalah dari 12 hingga 17 unit / ml.
6AccelirinHanya bentuk pasif yang penting - proaccelirin, yang diaktifkan dengan adanya trombin.
7Proconvertin (protein)Merujuk kepada turunan tisu hati. Pengaktifan berlaku pada awal rantai pembekuan bersentuhan dengan permukaan luka. Mengambil bahagian dalam sintesis trombin dan prothrombinase tisu. Norma pada orang dewasa rata-rata 0,005 g / l.
8A-globulin (protein antihemofilik)Norma pada orang yang sihat adalah dari 0,01 hingga 0,02 g / l. Faktor pembekuan VIII terlibat dalam penukaran prothrombin.
sembilanB-globulin (protein anti-hemofilik F. Krismas)Bergantung pada kandungan mikroelemen K. Ia lahir di hati. Salah satu komponen terpenting dari 10 faktor pembekuan. Bertanggungjawab untuk pembentukan prothrombinase. Kekurangan faktor IX menyebabkan pendarahan.
sepuluhStuart PrauerKomponen secara langsung bergantung kepada faktor ketiga, ketujuh dan kesembilan. Merupakan faktor utama pembentukan prothrombinase.
sebelasKomponen RosenthalPrekursor tromboplastin. Ia diaktifkan oleh faktor kedua belas. Ia tidak bergantung pada kandungan vitamin K. Ia disintesis dalam hati. Tahap darah sekitar 0,005 g / l.
12HagemanBahan hubungan mengaktifkan faktor kesebelas. Disintesis di hati.
13fibrinaseFaktor ketiga belas menyebabkan darah membeku. Kekurangannya menyebabkan pendarahan intrakranial.

Juga, faktor pembekuan plasma tambahan mengambil bahagian dalam pembekuan..

Faktor pembekuan dalam darah merangkumi komponen: von Willebrand, Fletcher, Fitzgerald. Komponen-komponen ini terlibat dalam pengaktifan faktor-faktor lain, dan jika kekurangannya, rantai pembekuan mungkin terganggu..

Kekurangan satu atau lebih faktor pembekuan menyebabkan perkembangan patologi yang disebut koagulopati, yang merupakan pelanggaran pembekuan darah. Coagulopathy boleh disebabkan oleh sebab keturunan dan penyebab yang diperoleh. Faktor keturunan perkembangan penyakit ini termasuk:

  • Kekurangan komponen 8 dan 9, 10 faktor.
  • Kekurangan komponen 5, 7, 10 dan 11 faktor.
  • Kekurangan komponen faktor lain.
  • Sindrom ICE.
  • Perencat yang Diperolehi.
  • Kekurangan faktor prothrombin.
  • Persediaan heparin, dll..

Norma pembekuan pada wanita dan lelaki

Norma indeks koagulogram untuk lelaki dan wanita tidak berbeza, penyahkodan dilakukan oleh doktor. Pengecualian adalah wanita hamil, di mana nilai ini berbeza bergantung pada usia kehamilan. Oleh kerana terdapat banyak petunjuk, adalah lebih mudah untuk memberikan nilai normal dalam jadual.

Norma penunjuk koagulogram (ujian darah) untuk pembekuan darah untuk wanita dan lelaki:

PetunjukBiasa
Waktu pembekuan darah adalah normal:

Oleh Mass dan Margot

Masa pendarahan biasa:

Tidak lebih dari 4 minit

2 hingga 4 minit, tetapi tidak lebih daripada

Tidak lebih dari 8 minit

Masa prothrombin cepat (PV)11 hingga 15 saat
Indeks Prothrombin (PTI)75 hingga 125%
Masa Thrombin (TV)11 hingga 21 saat
Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)22 hingga 35 saat
Masa Pengiraan Semula Diaktifkan (ABP)50 hingga 80 saat;
Antithrombin III (AT III)75 hingga 126%
Fibrinogen2.7 hingga 4 g / l
D-dimerTidak melebihi 500 ng / ml
Fibrinogen BBiasanya tidak hadir
Kompleks Fibrin-Monomerik Larut (RFMC)0.36 - 0.48 unit
Kepekatan fibrinogen2 hingga 4 g / l

Kadar pembekuan menurut Sukharev

Untuk menentukan masa pembekuan darah (VSC), darah kapilari diambil menurut Sukharev. Ia diletakkan dalam termos kaca bergradasi khas, yang mesti digoncang selama 30 saat. Untuk ini, alat Panchenkov digunakan. Masa pembekuan dalam kes ini diukur menggunakan jam randik.

Semasa menentukan norma, perlu mempertimbangkan awal dan akhir proses pembekuan darah (iaitu, pembentukan gumpalan). Biasanya, darah mula menebal setelah 30 - 120 saat. Ia bergerak dalam termos dengan lebih perlahan ketika bergoyang. Ia menebal sepenuhnya, iaitu berhenti bergerak dalam tabung uji selepas kira-kira 5 minit. Oleh itu, norma VSK menurut Sukharev adalah 2 - 5 minit.

Ciri Kaedah

Proses pembekuan darah dicapai kerana kandungan protein khas yang disebut fibrinogen. Ketika mekanisme pembekuan darah bermula, fibrinogen berubah menjadi filamen fibrin, yang menyumbat saluran yang rosak dengan ketat. Fungsi protein ini adalah untuk membentuk gumpalan darah dan meningkatkan kelikatan darah. Proses fisiologi ini sangat penting bagi tubuh manusia, kerana jika terganggu, seseorang berisiko mengalami pendarahan. Dengan penyimpangan serius dari norma, seseorang menghadapi risiko komplikasi seperti pendarahan besar atau trombosis kapal besar.

Untuk menentukan waktu pembekuan darah menurut Sukharev, pengambilan sampel darah kapilari dari jari dilakukan. Semasa analisis, kakitangan makmal menentukan kepekatan enzim yang mengatur proses pembekuan. Menilai kadar pembekuan darah menurut Sukharev memungkinkan untuk mengenal pasti potensi tubuh untuk mempertahankan diri sekiranya berlaku kecederaan trauma, dan untuk mengenal pasti tahap risiko pendarahan dalaman.

Kelajuan dan kualiti pembekuan secara langsung bergantung pada daya maju sistem saraf dan endokrin manusia, serta fungsi hati. Ketika menerima hasil analisis yang mengecewakan, pakar perubatan mempunyai alasan untuk mengesyaki kelainan dalam kerja beberapa organ dan sistem.

Amalan diagnostik perubatan menggunakan dua kaedah yang paling berkesan untuk menentukan ciri sistem pembekuan darah. Kaedah ini merangkumi:

Kaedah Lee White. Untuk analisis, pengambilan darah dari urat diperlukan;

Kaedah Sukharev. Untuk mengukur masa pembekuan, darah kapilari diambil dari jari.

Petunjuk adalah normal

IndeksBiasa
Fasa pertama ialah pembentukan protronbinase
Masa pembekuan Lee White5-7 minit dalam tabung uji bukan silikon, 12-15 minit dalam tabung uji silikon
Indeks Pengaktifan Hubungi1.7-3
Masa Pengiraan Semula Plasma60-120 saat
Masa pengkalsifikasi semula (gabungan) diaktifkan (ABP)50-70 saat
Masa tromboplastin separa diaktifkan (koalin-mullet) (APTT)35-45 saat
Autocoagulogram (selama 10 minit)7-10 saat
Pengambilan prothrombin75-125%
Aktiviti faktor VIII50-200%
Faktor IX Aktiviti50-200%
Faktor X Aktiviti60-130%
Faktor XI Aktiviti65-135%
Aktiviti faktor XII65-150%
Fasa kedua adalah pembentukan trombin
Masa prothrombin15-17 saat
Indeks prothrombin80-100%
Faktor II Aktiviti60-150%
Faktor V Aktiviti60-150%
Faktor VII Aktiviti65-135%
Fasa ketiga adalah pembentukan fibrin
Masa trombin10-20 saat
Fibrinogen A (faktor I)2-4 g / l.
Fibrin7-8 g / l.
Fasa keempat adalah pasca pembekuan
Aktiviti fibrinolitik (fibrinolisis euglobulin spontan)120-140 minit
Lisis yang bergantung kepada streptokinase dari pembekuan euglobulin5-13 minit
Fibrinase (faktor XIII)50-100 saat (70-130%)
Pengecutan bekuan darah45-65%
Produk Penguraian Fibrinogen (PDF)hingga 5 mg / l.
Ujian parakagulasi (etanol, protamin sulfat, β-naftol)negatif
Antikoagulan
Toleransi plasma terhadap heparin6-13 minit
Heparin percuma8-12 saat
Antithrombin III0.3-, 42 g / l. (75-125%)
α2-makroglobulin1.5-4 g / l.
Protein CLebih kurang 1 mg / l.

Trombosis proses pembekuan darah

Proses pembekuan darah bermula dengan kerosakan pada integriti dinding vaskular. Pada masa yang sama, mekanisme luaran proses pembentukan trombus dibezakan..

Harus diingat bahawa gumpalan darah yang terbentuk dalam keadaan aliran darah yang cepat (dalam sistem arteri) dapat wujud hampir secara eksklusif dengan penyertaan faktor von Willebrand. Sebaliknya, faktor von Willebrand dan fibrinogen, fibronectin, thrombospondin terlibat dalam pembentukan gumpalan darah pada kecepatan aliran darah yang agak rendah (dalam mikrovaskular, sistem vena).

Mekanisme trombogenesis lain dilakukan dengan penyertaan langsung faktor von Willebrand, yang, apabila integriti kapal rosak, meningkat secara signifikan dari segi kuantitatif kerana endotelium yang berasal dari badan Weibol-Pallad..

Apa itu pembekuan darah

Mula-mula anda harus membiasakan diri dengan bagaimana darah berubah menjadi gumpalan yang padat. Sebarang kerosakan pada dinding saluran darah melepaskan protein tertentu yang disebut fibrin, yang bertanggungjawab untuk fungsi pelindung. Platelet yang paling dekat dengan tempat kecederaan mula berubah bentuknya. Mereka menjadi seperti bola dengan proses khas yang membolehkan sel-sel mengikat bersama. Oleh itu, terdapat penyumbatan tapak pecah tisu, yang menghalang keluarnya darah dari saluran. Darah sendiri memperoleh konsistensi melengkung, tidak lagi likat. Juga, mekanisme ini tidak membenarkan bahan berbahaya memasuki luka. Dapat disimpulkan bahawa tugas pembekuan darah adalah untuk mencegah kehilangan cecair utama di dalam badan. Dalam bidang perubatan, proses ini disebut hemostasis. Tetapi pembekuan darah yang buruk tidak memberikan perlindungan maksimum kepada tubuh, yang sangat berbahaya. Peningkatan pembekuan darah juga membawa risiko kepada kesihatan manusia, kerana pembekuan darah dapat terbentuk..

Rawatan

Perubatan moden tidak mempunyai kaedah yang dapat menghilangkan hemofilia sepenuhnya, terapi hanya dapat menyokong..

Terapi sedemikian bertujuan untuk:

  • untuk mengelakkan pendarahan;
  • untuk mengurangkan kemungkinan timbulnya komplikasi;
  • untuk mengelakkan kecacatan pesakit.

Rawatan hemofilia berdasarkan pengenalan unsur-unsur pembekuan darah yang hilang.

Jumlah ubat untuk setiap pesakit dikira secara individu. Oleh kerana ubat tersebut dikeluarkan dari badan selama 8-12 jam, pesakit perlu diberikan beberapa kali sehari.

Terapi sokongan merangkumi aktiviti seperti:

  1. Sekiranya pendarahan telah dimulakan, maka rehat di tempat tidur dan pengenalan plasma segar yang dibekukan ke dalam vena ditetapkan.
  2. Sekiranya pesakit mempunyai hemofilia jenis A, maka dia ditunjukkan cryoprecipitate, yang diberikan secara intravena.
  3. Dengan bantuan angioprotectors, mereka meningkatkan proses metabolik pada saluran darah dan menghentikan pendarahan lebih cepat.
  4. Sekiranya pesakit memerlukan campur tangan pembedahan, maka kompleks prothrombin diberikan sebelum ini. Ubat ini juga diperlukan untuk kehilangan darah yang teruk..
  5. Rawatan hemofilia juga termasuk darah atau transfusi sel darah merah jika pesakit telah didiagnosis dengan anemia..
  6. Sekiranya pendarahan telah terjadi pada sendi, maka selama beberapa hari anggota badan memberikan pergerakan dengan bantuan serpihan atau pembalut, darah dipam keluar dari sendi. Selepas itu, prednisolone atau hormon kortikosteroid lain disuntik di sana. Untuk menormalkan kerja anggota badan, terapi fizikal atau prosedur fisioterapeutik boleh diresepkan.
  7. Apabila pendarahan dari membran mukus muncul, gunakan span hemostatik atau ubat tempatan untuk menghentikan darah.
  8. Dengan pendarahan di saluran pencernaan (saluran gastrointestinal), pemeriksaan endoskopi pertama kali diresepkan untuk menentukan kawasan yang terjejas. Dalam keadaan ini, perencat fibrinolisis diresepkan, serta rawatan yang diberikan untuk ulser perut.

Sekiranya campur tangan pembedahan diperlukan, terapi persediaan harus dilakukan..

Sekiranya hemofilia muncul pada seorang anak, maka dia mesti selalu mempunyai dokumen dengannya, yang akan menunjukkan jenis penyakit yang dihidapinya, kumpulan darah dan kaedah pertolongan cemas. Dalam kabinet ubat rumah, selalu ada kekurangan ubat.

Setiap pesakit mesti secara berkala mengunjungi pakar hematologi, ortopedis, traumatologi dan menderma darah untuk analisis. Orang yang mempunyai diagnosis seperti itu tidak boleh menggunakan ubat anti-radang bukan steroid, kerana ini boleh menyebabkan pendarahan..

Penyakit berbahaya adalah hemofilia: apa ini, semua orang harus tahu. Diagnosis ini tidak boleh dianggap sebagai ayat..

Orang dengan hemofilia dapat menjalani kehidupan yang panjang dan bahagia, tetapi dengan syarat mereka mengikuti semua cadangan doktor.

Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, pesakit dengan cepat menjadi cacat, dan beberapa komplikasi boleh mengakibatkan kematian.

Untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, prosedur berikut dapat dilakukan:

  • untuk mengurangkan kesakitan pada sendi, mereka boleh menggunakan kompres sejuk atau memperbaiki kawasan yang terjejas dengan plaster;
  • memulihkan sistem muskuloskeletal menggunakan fisioterapi;
  • melakukan pembedahan pembersihan luka dan hematoma;
  • menetapkan diet khas dengan kandungan vitamin dan mineral yang tinggi;
  • dua kali setahun pesakit harus diuji untuk AIDS, hepatitis B dan C;
  • pemeriksaan pencegahan gigi secara berkala adalah perlu;
  • pesakit hemofilia diberi vaksin terhadap hepatitis B dan C.

Adalah mendesak untuk membawa pesakit ke hospital jika pendarahan di rongga mulut telah bermula, hematoma telah terjadi di kepala atau leher, yang disertai dengan peningkatan sakit kepala, hematoma besar muncul pada sendi besar, dengan disyaki pendarahan di saluran gastrointestinal.

Semasa ujian pembekuan darah dilakukan

Ujian pembekuan darah mesti dilakukan dengan:

  • trombosis;
  • gangguan sistem kardiovaskular;
  • proses patologi di hati;
  • urat varikos;
  • sebelum operasi;
  • rawatan lintah;
  • dengan pelantikan antikoagulan;
  • semasa mengandung.

Ujian pembekuan darah disebut koagulogram. Darah dari urat mesti diambil semasa perut kosong. Selepas anda makan, sekurang-kurangnya 8 jam harus berlalu. Kajian dilakukan dalam 1 hari..

Dalam fungsi hemostasis, parameter individu dibezakan, penentuannya memberikan ujian darah biokimia. Penyahkripsi koagulogram dilakukan oleh pakar.

Ujian darah biokimia dibahagikan kepada kajian hemostasis primer dan sekunder. Kajian untuk mengkaji hemostasis primer merangkumi penerangan mengenai:

  • masa pendarahan;
  • pengagregatan platelet;
  • lekatan platelet;
  • masa pembekuan untuk analisis.

Kajian hemostasis sekunder merangkumi:

  • indeks prothrombin (PTI);
  • masa trombin;
  • jumlah fibrinogen;
  • APTTV.

Proses dalam darah ketika dipotong

Koagulogram atau hemostasiogram adalah analisis yang menentukan pembekuan darah.

Norma masa pendarahan dengan kerosakan pada kulit adalah 2-3 minit setelah darah berada di luar saluran darah.

Sekiranya penunjuk ini menyimpang ke satu arah atau yang lain, maka doktor analisis menentukan ciri-ciri gangguan yang menyebabkan ketidakharmonian ini, dan menetapkan penyembuhan yang diperlukan.

Sekiranya penunjuk ini menyimpang ke satu arah atau yang lain, maka doktor analisis menentukan ciri-ciri gangguan yang menyebabkan ketidakharmonian ini, dan menetapkan penyembuhan yang diperlukan.

Coagulogram diresepkan semasa pemeriksaan semasa kehamilan, dengan penyakit hati yang disyaki dan dalam tempoh sebelum operasi atau selepas operasi.

Juga, untuk penyakit autoimun dan untuk patologi pembekuan darah, untuk vena varikos dan patologi vaskular, analisis pembekuan darah ditunjukkan.

Prothrombin adalah protein yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah. Ini adalah komponen asas protein darah lain - trombin. Oleh itu, semasa melakukan analisis, pembantu makmal tidak hanya mengira waktu secara khusus, tetapi juga melukis komposisi kimia, peratusan protein yang menentukan pembekuan darah. Norma kandungan prothrombin dalam darah adalah 78-142%.

Darah di saluran darah menyerupai air dalam kelikatan dan kelancarannya. Ini adalah keadaan utama di mana darah dapat melakukan fungsi utamanya - untuk bergerak melalui saluran, membekalkan semua organ dengan oksigen, protein, vitamin dan produk lain yang diperlukan.

Tetapi pada saat kerusakan pada dinding kapal dan aliran keluarnya dari salurannya sendiri, juga ketika tromboplastin tisu masuk ke dalamnya, sebuah program ditambahkan yang memastikan pembekuan darah. Kadar masa trombin, dengan kata lain, masa pembekuan darah adalah 11-17.8 s (saat).

Lelaki mempunyai penyakit kongenital yang disebut hemofilia, yang diwarisi. Wanita sendiri tidak menderita penyakit seperti itu, tetapi merupakan pembawa gen hemofilia.

Untuk memulihkan norma pembekuan, pelanggan diberi perencat fibrinolisis, koagulan bertindak langsung yang dibeli dari darah yang disumbangkan, vitamin K atau produk Vikasol, protamine sulfate, atau pemindahan darah yang disumbangkan darah. Semua ubat dan prosedur ini melambatkan proses larutan pembekuan darah dan menghentikan pendarahan..

Tetapi jika sebaliknya, pesakit mempunyai masa pembekuan yang berkurang? Kadar pembekuan, seperti yang telah disebutkan, adalah 2-3 minit, tetapi adakah ia jatuh pada orang yang sakit pada masa yang sama? Hebat sekali! Kehilangan darah dalam kes ini kecil, apa masalahnya?

kesimpulan

Ujian pembekuan darah adalah prasyarat untuk pengesanan patologi pembekuan tepat pada masanya (gangguan hemostasis). Ini benar terutamanya semasa pemeriksaan rutin, dan juga semasa persiapan untuk campur tangan pembedahan yang dirancang.

Sebelum anda mula menentukan hasil yang diperoleh, perlu mengambil kira faktor berikut:

Mengurangkan tempoh pembekuan darah adalah akibat biasa dari pendarahan besar-besaran;

Pembekuan normal, sebagai peraturan, secara langsung bergantung pada usia pesakit. Pada orang tua, sebagai peraturan, darah membeku lebih lama;

Petunjuk pembekuan pada tubuh wanita terdedah kepada perubahan berterusan, kerana pengaruh kitaran haid pada keadaan fungsional badan.

Permulaan pembekuan darah pada orang yang sihat adalah dari 30 s hingga 2 minit, akhir dari 3 hingga 5 minit. Darah diambil dari jari ke kapilari yang bersih dan kering dari alat Panchenkov. Titisan darah pertama dikeluarkan dengan penyapu, kemudian tiang darah setinggi 25-30 mm dikumpulkan di kapilari dan dipindahkan ke tengah tiub kapilari. Jam randik dimulakan dan setiap 30 saat kapilari dimiringkan pada sudut 30-45 °. Darah bergerak bebas di dalam kapilari. Dengan permulaan pembekuan, pergerakannya menjadi perlahan. Pada masa pembekuan lengkap, darah berhenti bergerak.

Waktu pembekuan adalah indikator indikasi proses enzimatik pelbagai peringkat, akibatnya fibrinogen larut masuk ke fibrin tidak larut. Indikator ini mencirikan proses pembekuan secara keseluruhan dan tidak memberi peluang untuk mengenal pasti mekanisme yang menyebabkan pelanggarannya. Pada waktu yang sama, waktu pembekuan darah dapat dipersingkat hanya sebagai akibat dari pembentukan prothrombinase darah yang dipercepat (pembekuan fasa I - peningkatan pengaktifan kontak, penurunan tahap antikoagulan). Oleh itu, pemendekan masa pembekuan darah selalu menunjukkan peningkatan pembentukan prothrombinase di tubuh pesakit. Kerana fakta bahawa prothrombinase darah mudah digantikan oleh pembekuan tisu untuk meningkatkan pembekuan, pembentukannya diselesaikan 2-4 kali lebih cepat (dalam 1-2 minit), pemendekan masa pembekuan darah sering disebabkan oleh kemunculan tromboplastin tisu di aliran darah kerana kerosakan mekanikal tisu, luka bakar, operasi yang luas, pemindahan darah yang tidak serasi, sepsis, vaskulitis, dll. Memendekkan masa pembekuan menunjukkan perlunya pencegahan hiperkoagulasi, yang sering mengancam trombosis dan tromboemboli.

Pembekuan darah melambatkan dengan ketara kerana kekurangan faktor pembentukan prothrombin kongenital atau diperolehi (terutamanya VIII, IX dan XI), dengan peningkatan kepekatan antikoagulan dalam darah, serta produk degradasi fibrinogen dan fibrin (PDF). Perubahan patologi dalam masa pembekuan darah menurut Sukharev ditunjukkan dalam jadual..

Jadual Penyakit dan keadaan disertai dengan perubahan masa pembekuan darah

Doktor pembekuan

Trombosis vena pada kaki: dari tanda-tanda pertama dan pencegahan untuk memerangi penyakit ini

Selama bertahun-tahun, memerangi kolesterol tidak berjaya?

Ketua Institut: “Anda akan kagum betapa mudahnya menurunkan kolesterol hanya dengan minum setiap hari.

Trombosis urat dalam pada bahagian bawah kaki adalah penyakit yang sangat serius, lebih-lebih lagi, selalunya tidak bergejala. Tetapi jika gejala penyakit tidak dikenali tepat pada waktunya dan rawatan tidak dijalankan, akibatnya sangat serius, tidak termasuk kematian.

Dengan trombosis urat pada bahagian bawah kaki, trombi atau gumpalan darah terbentuk di rongga mereka, yang mengganggu pergerakan darah yang normal. Setelah sekian lama, mereka boleh menyumbat lumen vena dan bahkan keluar. Sekiranya terdapat pelanggaran pergerakan darah, di mana bekalannya terganggu, maka tisu mungkin mati.

Pembaca kami telah berjaya menggunakan Aterol untuk menurunkan kolesterol. Melihat populariti produk ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda.
Baca lebih lanjut di sini...

Sekiranya gumpalan darah keluar dari kapal, ia mungkin berakhir di jantung, paru-paru, dan organ lain. Oleh itu, adalah berbahaya apabila strok, tromboemboli atau serangan jantung dapat terjadi, dan penyakit ini menyebabkan kematian atau lumpuh secara tiba-tiba.

Gejala dan tanda penyakit vaskular

Malangnya, selalunya mustahil untuk menentukan gejala awal trombosis saluran kaki pada waktunya, namun, jika kulit berubah warna, dan di mana gumpalan darah berada, pembengkakan berlaku - ini adalah tanda-tanda penyakit vaskular. Ramai yang tidak mengetahui bahawa trombosis jenis ini hampir tidak simptomatik, dan oleh itu sangat berbahaya.

Pada orang yang sihat, darah vena bergerak dari bawah ke atas: dari kaki ke organ yang terletak di atas: paru-paru, jantung, dll. Sekiranya gumpalan darah menyekat lumen vena, darah hampir tidak akan mengalir dari anggota bawah, dan mereka akan membengkak. Oleh kerana trombus dapat terletak di tempat yang berlainan, maka pembengkakan berlaku pada kaki bawah, pergelangan kaki, pinggul. Kadang-kadang seluruh kaki membengkak.

Sangat sedikit orang yang memusatkan perhatian kepada tanda-tanda trombosis seperti rasa sakit, kekejangan, rasa berat dan kenyang pada otot kaki dan berjumpa doktor tepat pada waktunya. Sikap sembrono terhadap kesihatan seseorang membawa kepada akibat buruk. Kadang-kadang trombosis akut berlaku. Seseorang yang bergerak normal hari ini mungkin tidak bangun dari tidur esok kerana pembengkakan besar. Amat serius jika, disebabkan bentuk trombosis yang terpendam, pesakit tiba-tiba mengalami tromboembolisme paru (PE). Ia timbul kerana gumpalan darah keluar dan berpindah dari saluran kaki yang terkena ke arteri paru-paru, di mana ia menjadi tersumbat. Akibatnya, pesakit mengalami kegagalan akut aktiviti jantung atau paru.

Untuk meyakinkan, kisah hidup yang diketahui oleh pengarang:

Ibu mertua rakan sekerja, secara semula jadi seorang wanita sangat sihat dan tidak pernah sakit, meninggal dalam masa seminggu dari tromboemboli.

Dan seperti ini:

Dalam perjalanan pulang dari kedai, wanita itu tersandung dan jatuh. Dia didiagnosis menderita patah tulang, dimasukkan ke dalam gips dan dihantar pulang untuk rawatan. Selama 5 hari semuanya berjalan lancar, saudara-saudaranya mengatakan bahawa ibu mertua malah bermain gitar dan menyanyi pada hari kematiannya... Kematian mendadak itu membuat semua orang yang mengenalinya, dan, pertama sekali, anak-anak dan cucu-cucunya, gemetar. Autopsi mendedahkan bahawa penyebabnya adalah gumpalan darah yang koyak yang menyekat arteri pulmonari. Baru saja seorang wanita lama mengalami phlebothrombosis kakinya, yang tidak menyebabkan banyak kesulitan dan oleh itu tetap tidak dirawat. Saya sangat menyesal. Jika tidak, ibu mertua seorang pekerja tetap akan menggembirakan cucu-cucunya dengan lagu-lagunya dan tali gitar yang kuat.

Apabila trombosis bahagian bawah kaki meningkat, gejalanya lebih ketara. Kesakitan tajam muncul dan rasa berat di kaki bertambah kuat. Gejala ini diprovokasi oleh berlakunya kesesakan vena di bawah lokasi trombosis..

Akibat penutupan sepenuhnya lumen vena, pembengkakan meningkat, dan metabolisme pada tisu lembut terganggu. Ini boleh menyebabkan gangren..

Bengkak dan sakit di kaki bukan sahaja merupakan tanda kekurangan sistem vaskular, tetapi juga banyak penyakit lain. Oleh itu, anda mesti berjumpa doktor.

Trombosis Ileofemoral

Jenis penyakit vaskular ini menempati ruang yang terpisah kerana perjalanannya sangat parah dan terdapat risiko tinggi terkena tromboemboli paru-paru. Pembekuan darah berlaku pada tahap urat iliaka dan femoral.

Tanda-tanda dan penyebab penyakit jenis ini adalah sama dengan jenis trombosis lain.

Trombosis Ileofemoral mempunyai perkembangan yang pesat. Seluruh kaki membengkak. Pesakit mungkin mengalami demam dan kesakitan yang teruk.

Warna kaki berdenyut boleh berbeza dari kebiruan hingga pucat (dengan kekejangan arteriol). Lebih kerap, kaki memperoleh warna kebiruan kerana fakta bahawa urat mengembang dan kapilari dipenuhi dengan darah dari saluran. Sekiranya aliran keluar dari urat sekurang-kurangnya sebahagiannya dipelihara, maka tanda-tanda berkembang secara beransur-ansur. Dalam kes yang berlawanan, perkembangan gangren adalah mungkin. Diagnosis hebat seperti ini dapat mengesahkan ultrasound saluran kaki.

Rawat trombosis jenis ini dengan cara yang sama seperti yang lain.

Apa yang menyumbang kepada berlakunya penyakit vaskular?

Mungkin pembekuan darah tinggi adalah sebab utama. Ia juga penting untuk merosakkan dinding vena dan melambatkan pergerakan darah. 3 faktor buruk ini disebut Virchow Triad..

Di samping itu, risiko masalah serius bertambah dengan:

  • Merokok.
  • Kecederaan menyumbang kepada perkembangan trombosis akut. Ini membawa kepada fakta bahawa dinding vaskular terjejas dan proses hemostasis diaktifkan. Akibatnya, darah beku terbentuk.
  • Berat badan berlebihan.
  • Kehamilan membantu memampatkan urat iliaka, dan kadang-kadang vena cava yang lebih rendah. Ini membawa kepada peningkatan tekanan vaskular pada urat yang lebih rendah.
  • Semasa melahirkan anak, janin yang bergerak di sepanjang saluran kelahiran mempunyai banyak kemungkinan untuk memampatkan urat iliaka.
  • Risiko penyumbatan urat yang sangat tinggi selepas pembedahan caesar.
  • Jangkitan menyebabkan penyumbatan vaskular pada lelaki. Ini disebabkan oleh pengaktifan faktor pembekuan darah sebagai tindak balas terhadap dinding vaskular yang terjejas. Jangkitan menimbulkan bentuk penyakit kronik (trombophlebitis).
  • Perjalanan dan penerbangan yang panjang.
  • Berusia.
  • Mengambil ubat pembekuan darah.
  • Operasi sendi, operasi perut. Prevalensi trombosis vena yang tinggi disebabkan oleh fakta bahawa setiap tahun jumlah operasi yang menggunakan anestesia umum meningkat, serta peningkatan jumlah orang tua yang dikendalikan dengan penyakit bersamaan yang teruk.
  • Keretakan tulang yang kompleks.
  • Kemunculan trombosis vaskular menyumbang kepada rehat tidur (untuk masa yang lama). Sebabnya ialah kekurangan pengecutan otot, melancarkan aliran darah dan kesesakan vena.
  • Orang yang sihat akan sakit jika mereka duduk atau berdiri lama (perjalanan dengan kereta, bekerja di komputer).

Video: Pakar Thrombosis

Ujian apa yang dilakukan untuk disyaki trombosis?

Untuk menetapkan rawatan yang betul untuk trombosis, anda perlu mengetahui diagnosis yang tepat. Pada masa ini, ini dapat dilakukan dengan menggunakan kaedah berikut:

  1. Pengimbasan dupleks membolehkan anda memvisualisasikan struktur vaskular, serta menilai aliran darah.
  2. Sekiranya terdapat keraguan mengenai hasil imbasan trombosis vena pada bahagian bawah kaki, dan juga ketika darah beku terletak di atas pangkal paha, doktor menetapkan phlebography radiopaque. Dalam kes ini, agen kontras disuntik ke pesakit di dalam kapal dan keadaannya diperhatikan..
  3. Angiografi MR dan CT juga diresepkan dalam kes yang meragukan..
  4. Sekiranya terdapat kecurigaan tromboemboli paru, maka radiografi paru-paru, khususnya scintigraphy dengan penanda radioaktif, ditetapkan. Diagnosis "Penyumbatan urat dalam" disahkan oleh prosedur ini dan ultrasound.
  5. Plethysmography Impedans. Melemahkan manset, yang memampatkan kaki bawah dengan kekuatan untuk penyumbatan vena sementara, dan menentukan perubahan jumlah pengisian dengan darah mereka. Ujian ini, dengan ketepatan 90%, menunjukkan trombosis vena mendalam di atas lutut..
  6. Sekiranya disyaki jangkitan, kultur darah dilakukan..

Pencegahan penyumbatan urat

  • Untuk pencegahan trombosis vaskular, seseorang tidak boleh membiarkan kaki tidak bergerak dalam jangka masa yang lama (berdiri atau duduk dalam satu posisi untuk waktu yang lama).
  • Dalam keadaan panas, disarankan minum lebih banyak cecair agar tidak ada pembekuan darah.
  • Pesakit pasca operasi dan terbaring di tempat tidur memerlukan prosedur khusus agar trombosis tidak berlaku.
  • Sekiranya pesakit mempunyai urat varikos pada kaki, perlu segera melakukan pembedahan.

Sekiranya terdapat tanda-tanda trombosis (edema, sakit otot tajam), anda perlu berjumpa dengan ahli phlebologist dengan lebih cepat. Faktor masa memainkan peranan penting. Semakin cepat proses rawatan bermula, semakin berjaya hasilnya.

Rawatan penyakit

Rawatan bergantung kepada keparahan perjalanan penyakit dan tahap perkembangan trombosis. Pertama, diagnosis yang tepat diperlukan: mengenal pasti lokasi pembekuan darah, menjelaskan besarnya dan tahap perkembangan trombosis. Penting untuk menentukan seberapa kuat pegangan trombus dan adakah kemungkinan pemisahannya.

Terdapat beberapa kaedah untuk merawat trombosis saluran kaki. Ini adalah pembedahan, trombolisis, rawatan ubat dan pemasangan penapis cava.

Ubat:

  1. Suntikan Heparin.
  2. Kapsul antikoagulan (coumadin, warfarin) dalam kawalan ujian darah.
  3. Sekiranya peningkatan tidak berlaku, rawatan di hospital diperlukan untuk mengecualikan onkologi. Bagaimanapun, ada statistik yang menyedihkan - 50% pesakit barah mati akibat vena yang tersumbat.

Trombolisis

Thrombolysis adalah prosedur yang membantu menyelesaikan trombi. Ia dilakukan oleh pakar bedah. Kateter dimasukkan ke dalam kapal. Bahan yang melarutkan gumpalan darah secara beransur-ansur dimasukkan ke dalamnya. Trombolisis jarang diresepkan, kerana menyumbang kepada pendarahan. Walau bagaimanapun, terdapat kelebihan trombolisis yang tidak dapat dinafikan - ia melarutkan pembekuan darah yang besar.

Campur tangan pembedahan

Ia dilakukan dengan bentuk penyumbatan urat yang rumit (jika ada kemungkinan kematian tisu). Kursus pembedahan bergantung pada lokasi pembekuan darah. Dalam rawatan trombosis urat dalam, aplikasi vena (jahitan), pemasangan shunt arteriovenous dan intervensi lain dilakukan. Dalam beberapa operasi, tujuannya adalah untuk membuang jisim trombotik. Sebelum pembedahan, pesakit perlu berada dalam keadaan tenang agar trombus tidak terlepas.

Pasang Cava Filter

Penapis cava adalah alat logam dalam bentuk payung untuk memerangkap bekuan darah yang disertakan dengan aliran darah. Ia ditanamkan ke dalam lumen vena cava inferior menggunakan teknik endovaskular (melalui pembuluh vena). Oleh itu, tidak perlu pembedahan terbuka.

Diet untuk trombosis

Dengan trombosis vena, diet ditetapkan dengan pengecualian sementara dari diet makanan yang mengandungi sejumlah besar vitamin K, C dan pengambilan cecair sederhana.

Ia berguna untuk menggunakan produk penipisan darah untuk trombosis. Ini adalah lada, bawang putih, artichoke.

"Horseradish dan lobak, bawang dan kubis - mereka mengatakan di kalangan orang - mereka tidak akan membiarkan.

Makanan alkohol dan menjengkelkan tidak digalakkan. Itulah keseluruhan diet untuk trombosis.

Video: cara menyembuhkan trombosis?

Ubat rakyat

Selepas berunding dengan ahli phlebologist, anda boleh menambah rawatan trombosis dengan ubat-ubatan rakyat:

Lemak ikan

Asid lemak, yang merupakan sebahagian dari minyak ikan, memusnahkan fibrin, yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah. Minyak ikan membantu mencegah trombosis dengan menipiskan darah. Dianjurkan untuk mengambilnya untuk pencegahan trombosis, tetapi sangat diperlukan dalam tempoh selepas operasi. Pertama, ia digunakan untuk 1 sudu besar. sudu tiga kali sehari, kemudian 1 sudu besar. sudu dua kali sehari dan (untuk menyokong badan) pada 1.5 sudu besar. sudu sehari.

Mandi kaki dari kemasukan paya rawa

150 g rumput harus dituangkan dengan air mendidih (10 l) dan bersikeras selama 60 minit. Sebelum tidur, mandi selama setengah jam.

Keju kotej atau kompres tanah liat

Sapukan tanah liat atau keju kotej ke tempat yang menyakitkan. Setiap hari, urut tumit kaki yang sakit.

Penyelesaian Cuka Apple Cider

Melincirkan kaki sepanjang bulan. Minum larutan cuka sari apel (2 sudu teh setiap gelas air) sebelum setiap hidangan. Jangan lupa tentang pemakanan sihat..

Klasifikasi, risiko dan penyebaran trombosis dan tromboembolisme

Apakah risiko trombosis?

Apakah risiko tromboemboli

Rendah- Operasi kecil pada orang tua (kurang dari 30 minit);
- Campur tangan pembedahan yang besar (di bawah umur 40 tahun).Kurang daripada 10%0.01% Tengah- Operasi yang luas (berumur lebih dari 40 tahun);
- Trauma atau pembedahan kecil pada pesakit dengan venotrombosis.10 - 40%0.1 - 1.0% Tinggi- Pembedahan abdomen yang meluas, kecederaan sendi, patah tulang pelvis;
- Campur tangan pembedahan yang luas pada pesakit dengan venotrombosis;
- Amputasi kaki.40 - 80%1 - 10%

Penyumbatan urat mendalam pada bahagian bawah kaki berlaku dalam 160 kes setiap 100,000 penduduk. Di Rusia dan negara-negara CIS, kira-kira setiap kes kelima membawa maut. Dalam 8 - 10 tahun setelah bermulanya penyakit ini, pesakit mengalami kecacatan kerana kemajuan bentuk kekurangan vaskular yang teruk.

Tambahan penting:

Kajian menunjukkan bahawa jika anda menghabiskan masa yang lama untuk memandu untuk mengambil bahagian dalam pertandingan sukan, dan kemudian duduk di dalam kereta lagi untuk waktu yang lama, maka phlebothrombosis boleh bermula. Ramai atlet mengalami penyumbatan urat selepas bersukan.

Ini kerana setelah melakukan senaman fizikal yang kuat, voltan turun dengan mendadak, fungsi badan juga menurun. Keadaan pegun mengganggu aliran darah normal dan mengubahnya menjadi "gel". Perjalanan yang panjang selepas ini menyumbang kepada penampilan trombosis.

Untuk mengelakkan akibat negatif, disarankan untuk terus memandu setelah tamat pertandingan, minum secukupnya cecair, mengganggu pemanasan ketika duduk di belakang roda untuk waktu yang lama, jangan masuk ke dalam kereta sebaik sahaja pertandingan berlangsung.

Pembaca kami telah berjaya menggunakan Aterol untuk menurunkan kolesterol. Melihat populariti produk ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda.
Baca lebih lanjut di sini...

Trombosis urat dalam pada bahagian bawah kaki adalah salah satu penyakit yang paling serius. Dan sama ada anda berjumpa dengan pakar bedah vaskular atau tidak, pada akhirnya, hidup anda bergantung.

Video: Trombosis Vena Dalam dalam Hidup Sihat!

Langkah 2: setelah pembayaran, ajukan soalan anda dalam bentuk di bawah ↓ Langkah 3: Anda juga boleh berterima kasih kepada pakar dengan pembayaran lain untuk jumlah sewenang-wenangnya ↑