Kekurangan injap jantung

Universiti Negeri Kabardino-Balkarian dinamakan H.M. Berbekova, Fakulti Perubatan (KBSU)

Tahap pendidikan - Pakar

Kitaran Pensijilan Kardiologi Klinikal

Akademi Perubatan Moscow MEREKA. Sechenova

Jantung adalah mekanisme yang kompleks, kegagalan atau kegagalan sekurang-kurangnya salah satu "bahagiannya" menyebabkan kerosakan fungsi organ dan sistem lain. Kecacatan jantung valvular menyebabkan kegagalan jantung, peningkatan tekanan paru-paru dan boleh membawa akibat yang membawa maut. Walau bagaimanapun, dengan campur tangan pembedahan yang tepat pada masanya, anda dapat memperbaiki keadaan anda dengan ketara, dan kadang-kadang dapat menghilangkan masalah sepenuhnya.

Jenis injap dan fungsinya

Ruang kiri jantung, menerima darah yang diperkaya dengan oksigen dari batang paru, mendorongnya ke dalam lingkaran besar peredaran darah di bawah tekanan. Setelah melalui seluruh sistem vaskular, darah melalui pembuluh darah kembali ke bahagian kanan jantung, dari mana ia menuju ke paru-paru agar tepu kembali dengan oksigen. Arah aliran darah yang betul disediakan oleh injap jantung. Dua daripadanya menghubungkan ruang jantung dengan kapal besar, dua lagi memisahkan atria dari ventrikel. Injap yang memisahkan jantung dari batang vaskular disebut injap keluar, dan injap atrioventrikular disebut injap masuk. Jenis dan fungsi mereka:

  1. Mitral - mempunyai dua sayap dan memisahkan ruang kiri jantung. Pada masa pengecutan jantung, injap ditutup rapat dan darah dikeluarkan ke aorta.
  2. Tricuspid - menyekat pembukaan antara atrium kanan dan ventrikel, mencegah aliran balik darah vena.
  3. Pulmonari - terletak di pintu keluar ventrikel kanan ke arteri pulmonari.
  4. Aortik - antara aorta dan ventrikel kiri.

Kerana pelbagai sebab, perubahan organik boleh berlaku pada tisu yang membentuk lubang (cincin berserat) dan penutup injap. Kecacatan valvular di sebelah kanan disebut kekurangan sisi kanan, kerosakan pada injap mitral dan aorta menyebabkan kekurangan sisi kiri.

Bentuk maksiat

Dalam bentuk, terdapat dua jenis kecacatan:

  • Stenosis lubang kerana peleburan cicatricial atau kalsifikasi injap (sklerosis) mengganggu aliran darah yang normal. Ia dibekalkan dalam jumlah yang tidak mencukupi, meningkatkan beban pada otot ventrikel kiri.
  • Kekurangan injap berlaku dengan kecacatan pada injap dan penutupnya tidak lengkap. Akibatnya, semasa sistol (di sebelah kiri) atau diastole (melalui injap sebelah kanan), darah dibuang kembali ke atria atau ventrikel. Pada masa yang sama, otot jantung tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk mengimbangi jumlah darah yang tidak mencukupi yang mesti memasuki organ dalaman.

Patologi yang paling biasa adalah kekurangan injap mitral, ia menyumbang lebih daripada separuh kecacatan jantung.

Penyebab kecacatan injap

Sebilangan besar kecacatan diperolehi. Patologi kongenital tidak melebihi 1%. Antaranya, kecacatan injap pulmonari dan aorta lebih kerap berlaku dalam bentuk ubah bentuk atau pelekapan injap yang tidak betul. Kemunculan kecacatan intrauterin dipengaruhi oleh faktor luaran dan genetik.

Faktor persekitaranFaktor genetik
Penyakit virus ibu (rubela, cacar air, sitomegalovirus, hepatitis C)Penyimpangan dalam struktur kromosom
Bahaya industri (getaran, medan elektromagnetik, habuk, bahan kimia)Struktur RNA yang tidak normal
Beberapa ubatMutasi genetik
Alkohol, dadah dan merokok semasa mengandung

Kecacatan yang kerap berlaku adalah akibat dari reumatik atau endokarditis berjangkit. Kecacatan injap mungkin berlaku kerana:

  • aterosklerosis dengan pembentukan plak di aorta;
  • sepsis;
  • batuk kering
  • aneurisma ventrikel kiri;
  • sifilis;
  • kecederaan.

Kekurangan injap mitral juga berkembang dengan penyakit sistemik: lupus erythematosus dan scleroderma. Tidak selalu alasannya terletak pada ubah bentuk patologi injap. Kekurangan boleh berlaku akibat daripada melepaskan, memanjangkan atau memendekkan kord - tali yang mana sayapnya melekat pada otot papillary. Penyebabnya mungkin kerosakan pada otot itu sendiri..

Kekurangan mitral relatif berkembang dengan peningkatan rongga ventrikel kiri dan peregangan cincin berserat injap mitral tanpa mengubah strukturnya. Ini berlaku dengan hipertensi progresif, kecacatan aorta, patologi jantung yang teruk..

Kekurangan injap pulmonari yang relatif dapat menyertai peningkatan tekanan pada arteri pulmonari, embolisme paru, aneurisma aorta, arteri pulmonari yang mencubit, penyakit paru-paru dan bronkus kronik.

Kekurangan injap aorta sebagai patologi terpencil berlaku hanya pada 5% pesakit yang mengalami kecacatan jantung. Lebih kerap ia menyertai kekurangan injap mitral. Akibat penutupan injap yang tidak lengkap, sebahagian darah mengalir kembali ke ventrikel kiri. Oleh kerana isipadu yang tidak mencukupi, tekanan yang diperlukan tidak dibuat di aorta untuk mendorong darah ke dalam saluran berkaliber sederhana dan kecil. Oleh itu, organ tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan.

Tahap, gejala dan tanda-tanda patologi

Gejala kegagalan injap jantung tidak segera muncul. Ventrikel kiri mempunyai kekuatan otot yang kuat, yang memungkinkan untuk mengimbangi kekurangan darah.

Kekurangan injap aorta

Kekurangan aorta dibahagikan kepada lima darjah. Sebagai pembentukan kecacatan, masing-masing disertai dengan peningkatan gejala:

  1. Ijazah pertama adalah tanpa gejala. Mendengarkan menunjukkan sedikit tanda kekurangan aorta.
  2. Tahap kedua adalah tahap kegagalan jantung terpendam. Tanda-tanda ringan atau tidak ada.
  3. Ijazah ketiga adalah subkompensasi. Ini adalah tempoh pembentukan kekurangan koronari, ketika otot jantung secara beransur-ansur kehilangan kemampuan untuk mengimbangi gangguan hemodinamik. Pada tahap ini, pesakit mengalami kesakitan yang kerap di jantung, terpaksa mengehadkan aktiviti fizikal. X-ray dan ECG jelas menunjukkan peningkatan ventrikel kiri.
  4. Darjah keempat adalah kehilangan keupayaan pampasan ventrikel kiri. Pengecutan otot yang lemah tidak dapat memberikan darah yang kaya dengan oksigen kepada tubuh. Kesesakan vaskular menyebabkan sesak nafas, perasaan kurang udara, edema paru, kegagalan jantung, pembesaran hati.
  5. Tahap kelima - kegagalan jantung total yang membawa kepada kematian.

Kekurangan mitral

Kekurangan injap mitral dari segi jumlah darah yang dilemparkan ke belakang (regurgitasi) biasanya dibahagikan kepada empat darjah: tidak signifikan, sederhana, teruk dan teruk. Mengikut keparahan gejala, terdapat tiga peringkat:

  1. Dikompensasi: regurgitasi melalui injap mitral tidak lebih dari seperempat dari jumlah darah strok, dikompensasi oleh peningkatan fungsi ruang kiri jantung.
  2. Subkompensasi: peningkatan regurgitasi mitral hingga 25-50% jumlah darah sistolik, perkembangan fenomena kongestif di paru-paru dan peningkatan beban pada kedua ventrikel.
  3. Decompensated: regurgitasi mitral yang teruk dengan regurgitasi dari 50 hingga 90% dari jumlah strok, tahap terminal dengan kegagalan jantung total.

Tahap pampasan adalah tempoh yang panjang (hingga beberapa tahun) ketika seseorang tidak merasa tidak sihat. Kekurangan injap mitral yang dikompensasi terganggu oleh keletihan yang cepat, sesak nafas, peningkatan kadar jantung. Batuk muncul, kadang-kadang dengan darah. Peningkatan stasis vena menimbulkan serangan sesak nafas malam.

Kegagalan sebelah kanan

Beban yang meningkat pada jantung kiri seterusnya menjadikan ventrikel kanan bekerja keras. Dalam bentuk terpencil, kekurangan sebelah kanan adalah akibat dari kerosakan pada injap tricuspid (tricuspid), jantung paru. Gejala dan tanda:

  • ascites (cecair di rongga perut);
  • bengkak tangan dan kaki, sianosis jari;
  • pembengkakan urat di leher;
  • hati yang membesar;
  • suara serak;
  • fibrilasi atrium, berkembang pada tahap dekompensasi.

Kekurangan injap paru kongenital menunjukkan masalah pernafasan yang disebabkan oleh tekanan pada bronkus dan trakea oleh saluran paru yang melebar.

Penyakit injap paru yang dijangkiti hanya muncul apabila kecacatan injap tricuspid menyebabkan peningkatan gejala kekurangan sebelah kanan. Pesakit mengadu mengantuk, keletihan teruk, sesak nafas, takikardia. Gejala ciri yang selalu diperhatikan oleh ahli kardiologi adalah pembengkakan phalanges atas jari (mereka berbentuk tongkat gendang). Semasa patologi berlangsung, pembengkakan kaki dan lengan, asites, kemunculan cecair di dada, sirosis jantung hati bergabung.

Diagnostik

Pemeriksaan fizikal memberikan maklumat pertama mengenai kecacatan valvular. Tanda-tanda klasik kekurangan aorta:

  • peningkatan denyutan pada arteri karotid disertai dengan anggukan kepala (gejala Musse);
  • bunyi-bunyi tertentu pada arteri menjadi jelas dan bunyi jantung menjadi lemah;
  • sensasi riak di hujung jari anda (bunyi Quincke kapilari).

Pada ECG, penebalan otot ventrikel kiri dicatatkan. Radiografi menunjukkan peningkatan ukuran jantung. Ekokardiografi transesophageal membolehkan anda melihat dan menilai tahap kerosakan pada injap aorta dan struktur akar aorta. Dengan bantuan fonografi, bunyi dan bunyi jantung patologi dapat didengar. Aortografi menaik menggambarkan regurgitasi.

Sekiranya injap mitral tidak mencukupi semasa pemeriksaan, sifat pernafasan tetap diperbaiki - sesak nafas tidak hilang, walaupun pesakit berbaring. Pembengkakan kaki dan kaki, penurunan kekerapan membuang air kecil (diuresis harian) diperhatikan. Ciri-ciri nadi, tekanan darah, kehadiran dan keparahan murmur jantung dinilai..

Kajian instrumental yang sama digunakan. Di samping itu, ultrasound Dopplerography jantung diresepkan untuk memvisualisasikan jumlah regurgitasi dan menilai keparahan kecacatan. Tanda ECG kekurangan injap mitral - hipertrofi jantung kiri, dengan peningkatan tekanan paru - penebalan otot ventrikel kanan. Pada tahap kedua kekurangan mitral, sinar-x membolehkan anda melihat kawasan tisu yang sihat dan terjejas, genangan pada akar paru-paru.

Dengan kekurangan injap paru, palpasi menyebabkan palpasi ventrikel kanan. Gumam diastolik khusus dan perubahan komponen paru-paru nada II terdengar. Pada ECG, hipertrofi ruang kanan jantung ditentukan. Radiografi menunjukkan pembengkakan lengkungan aorta paru, peningkatan corak pulmonari vaskular. Regurgitasi ditentukan oleh angiopulmonografi.

Rawatan

Kekurangan aorta dan mitral ringan tanpa gejala dan gangguan peredaran darah tidak memerlukan rawatan khas. Pemeriksaan tahunan oleh pakar kardiologi dan ekokardiografi dan ECG.

Rawatan ubat untuk kekurangan mitral pada tahap subkompensasi terdiri daripada pengambilan glikosida jantung, beta-blocker, ACE inhibitor, diuretik. Dengan bentuk sederhana dan teruk, operasi dilakukan. Jenis campur tangan pembedahan:

  • pembedahan rekonstruktif pemeliharaan injap (pembetulan dilakukan pada masa kanak-kanak);
  • pembetulan kord menormalkan pergerakan cusps injap mitral, prostetik kord diperlukan apabila ia hancur sepenuhnya;
  • fiksasi otot papillary (dilakukan menggunakan implan Teflon);
  • annuloplasty - pemulihan cusps dan hubungannya dengan kord, penyingkiran deposit kalsium pada cusps, penyingkiran tisu yang terlalu banyak dan perubahan bentuk injap;
  • prostetik.

Dalam kekurangan aorta kronik akut dan teruk, pembedahan plastik atau prostetik injap itu sendiri dan aorta menaik.

Ubat untuk injap paru yang rosak bertujuan untuk mengurangkan gejala kegagalan jantung. Diuretik dan ubat yang melebarkan saluran vena digunakan. Kekurangan injap paru kongenital dapat diperbaiki melalui operasi perantaraan yang mengurangkan keadaan umum. Pembedahan radikal melibatkan penggantian injap dan kecacatan yang berkaitan.

Kecacatan valvular adalah patologi serius dan memerlukan rawatan tepat pada masanya. Pembedahan jantung secara signifikan meningkatkan peluang untuk tidak hanya bertahan, tetapi kembali ke kehidupan yang penuh.

Ciri-ciri penyakit injap jantung, gejala, diagnosis dan kaedah rawatan

Pendidikan tinggi:
Pakar bedah jantung
Universiti Negeri Kabardino-Balkarian dinamakan H.M. Berbekova, Fakulti Perubatan (KBSU) Tahap pendidikan - Pakar 1990-1996

Kitaran pensijilan untuk program "Kardiologi Klinikal" Akademi Perubatan Moscow. MEREKA. Sechenova

Jantung adalah mekanisme yang kompleks, kegagalan atau kegagalan sekurang-kurangnya salah satu "bahagiannya" menyebabkan kerosakan fungsi organ dan sistem lain. Kecacatan jantung valvular menyebabkan kegagalan jantung, peningkatan tekanan paru-paru dan boleh membawa akibat yang membawa maut. Walau bagaimanapun, dengan campur tangan pembedahan yang tepat pada masanya, anda dapat memperbaiki keadaan anda dengan ketara, dan kadang-kadang dapat menghilangkan masalah sepenuhnya.

Penyebab utama kerosakan injap

Kegagalan injap jantung berlaku kerana pelbagai sebab. Regurgitasi boleh menjadi kongenital atau disebabkan oleh patologi berikut:

  • perkembangan karditis reumatik akut;
  • endokarditis bentuk berjangkit;
  • aortitis sifilik;
  • degenerasi daun injap.

Injap mula tumbuh akibat kerosakan atau peregangan kord yang berlebihan, serta tisu otot papillary. Penting untuk memperhatikan faktor-faktor ini untuk mencegah kemerosotan kesihatan yang tajam..

Stenosis injap adalah kongenital, reumatik, atau pikun. Agar doktor menetapkan rawatan yang tepat, anda perlu menjalani pemeriksaan. Berdasarkan hasilnya, pesakit akan diberi rawatan yang sesuai..


Aortitis sifilik adalah salah satu sebab utama perkembangan patologi

Jenis Intervensi Pembedahan

Apa yang perlu dilakukan sekiranya injap jantung rosak? Operasi dilakukan dalam kes pelanggaran fungsi tubuh yang teruk. Sekiranya kegagalan jantung dikompensasikan, terapi konservatif dilakukan. Penyakit alat injap tidak selalu menjadi petunjuk untuk prostetik. Dalam beberapa kes, masalah itu dapat diatasi tanpa adanya cantuman. Operasi berikut merujuk kepada campur tangan pembedahan pada jantung:

  1. Valvuloplasti belon. Ia dilakukan untuk mengembangkan injap penyempitan dengan stenosis..
  2. Annuloplasti. Ini terdiri dalam memulihkan bingkai injap menggunakan cincin sokongan. Petunjuk untuk operasi ini adalah pelebaran bukaan antara ruang yang disebabkan oleh kegagalan.
  3. Prostetik injap jantung - dilakukan dalam kes kerosakan dan kalsifikasi injap.

Pilihan pembedahan bergantung kepada keparahan kecacatan, usia dan keadaan umum pesakit.

Pembedahan bukan jantung kecemasan

Dalam beberapa kes, setelah diagnosis, pembedahan dan pembedahan segera diperlukan. Ini adalah masalah serius yang tidak dapat diabaikan dan sangat mustahak untuk memulakan rawatan. Pesakit dilarang sama sekali memilih analog, menetapkan ubat.

Stenosis aorta yang teruk, injap mitral, jadual paru sering menyebabkan kesukaran yang serius. Bentuk patologi sederhana berbahaya kerana komplikasi intraoperatif. Masalah utama adalah kekurangan jantung. Pesakit seperti ini mempunyai risiko komplikasi yang tinggi semasa pembedahan..

Nota! Doktor perlu memantau tahap keseimbangan cecair dengan hati-hati, serta hemodinamik, untuk mengelakkan turun naik yang tajam.

Pesakit ditunjukkan melakukan prostetik di saluran yang rosak. Sebelum pembedahan, doktor mesti mengambil kira semua risiko. Dalam kebanyakan kes, mereka berkaitan dengan kelewatan masa..

Sokongan pesakit harus betul dan mencukupi. Sekiranya sesuatu mengancam kesihatan atau nyawa pesakit, maka pembedahan bukan jantung dilakukan dengan segera tanpa mengambil kira risiko tinggi terjadinya komplikasi dari jantung atau saluran darah..


Kesakitan di jantung tajam atau dengan serangan tidak teratur

Perubahan gaya hidup

  • Orang dengan kecacatan katup jenis apa pun dapat menolong diri mereka sendiri sekiranya mereka mengurangkan jumlah garam dalam makanan, yang akan mengurangkan tekanan darah.
  • Adalah baik untuk mengawal pengambilan lemak dan kolesterol anda..
  • Sekiranya anda berlebihan berat badan, kehilangan berat badan tambahan dapat membantu mengurangkan beberapa gejala penyakit, kerana beban pada jantung akan berkurang..
  • Pesakit dengan apa-apa jenis penyakit jantung yang merokok harus menghentikan ketagihan ini.
  • Sekiranya sukar untuk berhenti merokok sendiri, maka ada pelbagai cara untuk berhenti merokok..

Faktor Risiko dan Pencegahan

Beberapa faktor risiko penyakit jantung valvular adalah sama dengan penyakit jantung yang lain. Kesannya dapat dikurangkan dengan perubahan gaya hidup atau pengesanan awal dan rawatan penyakit. Untuk mencegah penyakit jantung secara amnya, penting:

  • Berhenti merokok dan berhenti minum alkohol
  • Pantau tekanan darah dan kolesterol
  • Untuk makan makanan sihat
  • Bersenam secara berkala
  • Jaga berat badan dalam had normal

Cadangan tambahan untuk mencegah perkembangan penyakit kardiovaskular, termasuk kecacatan valvular, boleh diberikan oleh doktor setelah pemeriksaan menyeluruh.

Video: Penyakit jantung

Purata 4.50 penilaian (skor 89%) - 2 suara - penilaian

Penyakit injap kronik

Banyak patologi dan masalah kesihatan dapat diperbaiki dengan cara yang konservatif. Sekiranya tidak ada tanda dan tanda pengenalpastian perkembangan disfungsi ventrikel kiri, maka operasi dilakukan dengan segera untuk menyelamatkan nyawa seseorang.

Sekiranya dilatasi berlebihan dikesan, intensiti manifestasi klinikal diperburuk, doktor mesti memutuskan campur tangan pembedahan. Apabila tahap kerosakan jantung yang sederhana ditentukan semasa diagnosis, doktor menetapkan cadangan yang berkaitan dengan menjaga prestasi organ utama.

Mekanikal dan allograft


Allograft adalah tisu penderma hidup yang ditransplantasikan kepada orang yang sakit setelah kematian penderma secara tiba-tiba. Operasi sedemikian selaras dengan metodologi Ross, yang memungkinkan bukan sahaja pembedahan mudah, tetapi juga masa pemulihan yang lebih jauh.

Pengukuhan tisu agak cepat, dan tidak ada kes penolakan organ penderma. Sebilangan besar pesakit yang dikendalikan oleh teknik Ross pulih dengan cepat, dan mereka tidak perlu terus dipantau oleh doktor yang menghadiri dan mengambil ubat penyelenggaraan.

Penutup mekanikal diperbuat daripada unsur buatan. Bahan dari mana ia dibuat, cukup selamat di dalam tubuh manusia. Aloi perubatan dengan bahagian karbon sangat sesuai untuk ini. Reka bentuk ini cukup dipercayai dan dapat berfungsi selama 10-12 tahun..

Reka bentuk mekanikal yang paling biasa adalah injap rama-rama, yang diperbuat daripada cincin logam dan penutup karbon. Bahagian atas injap ditutup dengan kain poliester. Kelemahan peredam mekanikal seperti itu ialah semasa pengoperasiannya, klik mekanikal akan diperhatikan. Sebagai tambahan, pesakit disarankan untuk minum ubat biasa..

Tempoh pemulihan selepas pembedahan adalah dari 60 hingga 90 hari. Selepas 8-10 bulan, seseorang sudah boleh memandu, tanpa perlu risau akan kehilangan kesedaran. Selama tempoh pemulihan, pesakit dikontraindikasikan dalam merokok dan minum alkohol. Pemakanan haruslah diet, menghilangkan makanan yang sukar dicerna dan memerlukan penurunan kadar kolesterol.

Stenosis aorta, penyebab, gejala, rawatan

Patologi yang paling biasa di mana injap terjejas adalah stenosis aorta. Patologi ini didiagnosis pada pesakit tua. Terdapat beberapa sebab utama:

  • proses degeneratif;
  • kehadiran injap aorta bicuspid kongenital (ini adalah anomali serius);
  • terdapat sejarah fiksasi demam reumatik.

Selalunya, pesakit sama sekali tidak mempunyai gejala patologi seperti itu. Sebilangan pesakit, ketika diperiksa oleh doktor, mengadu sesak nafas, angina pectoris, dan kemunculan keadaan pengsan. Sekiranya gejala seperti itu berlaku, maka prognosis dalam kebanyakan kes tidak menguntungkan.

Penting! Untuk diagnosis, anda perlu mengesan keadaan ventrikel kiri pada elektrokardiogram.

Stenosis aorta ringan atau kronik. Gejala boleh berlaku secara mendadak atau meningkat secara beransur-ansur. Rawatan tunggal yang paling berkesan adalah memasukkan prostesis. Pembedahan kecemasan dilakukan dalam bentuk patologi yang teruk, ketika pesakit berada dalam bahaya dan ada kemungkinan komplikasi serius.

Terapi ubat hanya memberi kesan sementara. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa dan sesak nafas, diuretik diresepkan mengikut arahan. Dengan angina pectoris, pesakit perlu mengambil beta-blocker, vasodilators. Rawatan lain yang berkesan ialah valvuloplasty belon..

Mengapa memmingen?

Baru-baru ini, lapangan terbang di Memmingen menjadi sangat popular di kalangan pelancong Rusia kerana pelancaran penerbangan Pobeda Munich-Memmingen.
Pada akhir Oktober, tiket pergi dan balik tanpa beg tangan dan bagasi akan berharga 7,100 rubel.

Rata-rata, pada bulan Oktober tiket dengan sekatan bagasi berharga 5.5 - 8 ribu rubel. Di sana dan kembali lagi. Ekonomi fleksibel dari S7 (dengan bagasi), yang berharga 15,400 rubel., Ketibaan di lapangan terbang utama Munich.

Semasa mencari tiket, periksa semua pilihan! Bandingkan harga untuk semua penumpang dan untuk setiap individu, dan jika anda mengambil banyak bagasi, maka periksa sama ada lebih murah untuk mengambil tiket "Pakej Plus" dan membayar 1.5 ribu rubel di laman web. setiap beg.

Regurgitasi aorta, penyebab, gejala, rawatan

Regurgitasi aorta disebabkan oleh pembedahan aorta atau kecederaan serius. Kehadiran endokarditis dalam anamnesis, yang berlangsung dalam bentuk berjangkit, membawa kepada bentuk patologi kronik. Kadang-kadang akar aorta dapat mengembang, proses degeneratif berlaku di dalam badan, demam reumatik.

Tanda-tanda klinikal utama termasuk:

  • sakit teruk di paru-paru, bengkak, sesak nafas;
  • di kawasan pinggir bawah sternum di sebelah kiri, gegaran protodiastolik terdengar dengan baik;
  • peningkatan kadar jantung;
  • anjakan bahagian atas jantung, kerana terdapat beban dan tekanan pada ventrikel kiri.

Dalam bentuk perkembangan yang akut, pesakit merasakan kemerosotan kesejahteraan yang ketara. Mereka memerlukan rawatan kecemasan. Dalam keadaan ini, edema paru sering berlaku, di mana terdapat kemungkinan kematian yang tinggi.

Selepas pemeriksaan, doktor memutuskan kelayakan melakukan prostetik injap kecemasan. Pesakit diberikan rawatan yang sesuai untuk menjaga kesihatan badan. Pesakit diresepkan diuretik, ubat untuk vasodilatasi, inotrop.

Teknik Valvuloplasti

Istilah "valvuloplasty" merujuk kepada pelbagai operasi pada injap jantung. Campur tangan pembedahan sedemikian dilakukan dengan kelainan kongenital organ, dan sekiranya terdapat kecacatan yang diperoleh. Valvuloplasty dilakukan sekiranya terdapat stenosis atau kekurangan injap tanpa merosakkan strukturnya. Kaedah rawatan pembedahan ini juga dilakukan sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap prostetik..

Pembedahan jantung yang paling biasa untuk stenosis orifis aorta atau atrioventricular kiri adalah valvuloplasty belon. Ini terdiri dalam pengenalan konduktor khas melalui arteri femoral. Apabila tiub mencapai bukaan injap, udara ditiup ke dalam silinder yang terletak di hujungnya. Selepas ini, kateter dikeluarkan. Operasi dijalankan di bawah kawalan angiografi. Dalam kes ini, tidak diperlukan anestesia umum dan menghubungkan pesakit ke ventilator.

Dalam beberapa kes, dengan stenosis, komisurotomi dilakukan. Ini terdiri dalam membedah kepingan bersatu..

Annuloplasty dilakukan dengan kegagalan injap. Petunjuknya adalah pengembangan injap tanpa kerosakan organiknya. Pakar bedah memilih cincin sokongan dengan ukuran yang diperlukan dan membetulkannya ke endotelium menggunakan jahitan.

Regurgitasi paru, penyebab, gejala, rawatan

Penting! Regurgitasi paru berlaku kerana patologi kongenital, endokarditis berjangkit.

Sekiranya pesakit mengabaikan simptomnya, maka keadaannya menjadi teruk. Dalam kes ini, sesak nafas, kekurangan pankreas.

Gejala utama termasuk murmur diastolik di pinggir kiri dada, meterai di pankreas. Dalam situasi yang jarang berlaku, kegagalan, hipertensi paru mula berkembang dengan mendadak. Akibatnya, regurgitasi berlangsung..

Dalam kebanyakan kes, rawatan serius tidak diperlukan. Doktor menetapkan ubat untuk menghilangkan pankreas, penyebab hipertensi paru. Dalam kes yang teruk, pesakit menjalani diagnosis dan pemeriksaan yang komprehensif. Akibatnya, keputusan mungkin dibuat mengenai sama ada memasukkan prostesis injap ke dalam batang paru. Pakar akan memilih ukuran injap yang sesuai secara individu.

Diagnostik

Kajian berikut biasanya digunakan untuk mengenal pasti kecacatan valvular:

  • Ekokardiografi: untuk menilai struktur, fungsi injap dan aliran darah di ruang jantung
  • Elektrokardiografi: membantu mengesan masalah irama jantung
  • X-ray dada: membolehkan anda menentukan ukuran dan bentuk jantung
  • Kateterisasi koronari: mendedahkan saluran darah tersumbat atau spasmodik
  • Ujian Tekanan Tekanan: Mengukur kemampuan fungsional jantung ketika harus bekerja semasa melakukan aktiviti fizikal
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI): mengambil gambar terperinci mengenai ruang jantung dan saluran darah.

Regurgitasi, penyebab, gejala, rawatan tricuspid

Regurgitasi Tricuspid didiagnosis pada pesakit dalam kebanyakan kes. Gejala sering ringan dan tidak mempengaruhi kualiti hidup pesakit. Sebab utama adalah dilatasi pankreas, hipertensi paru.

Tahap perkembangan regurgitasi trikuspid dipengaruhi oleh bentuk perkembangan anomali Ebstein, endokarditis bentuk berjangkit. Campur tangan pembedahan diperlukan apabila injap jantung tidak ditutup sepenuhnya. Rawatan dalam kes ini ditetapkan dengan segera. Gambaran klinikal berikut dapat dibezakan:

  • dalam kebanyakan kes, simptomnya minimum dan tidak menyebabkan ketidakselesaan yang serius;
  • secara eksklusif dalam situasi sukar, kekurangan pankreas berkembang.

Ciri khasnya termasuk denyutan urat jugular, hati yang membesar. Sekiranya tidak dirawat, ada kemungkinan mengembangkan edema periferal, asites. Keadaan akut jarang berlaku. Penyakit injap jantung boleh berkembang menjadi bentuk kronik.

Sekiranya pesakit diresepkan penggunaan ubat intravena, tetapi dengan latar belakang terapi tersebut, endokarditis dan disfungsi pada injap tricuspid berkembang. Dalam kebanyakan kes, ia mempunyai etiologi staphylococcal. Endokarditis berkembang pesat, dan pesakit memerlukan rawatan segera. Doktor mungkin mencadangkan komisurotomi injap mitral.

Dalam kebanyakan kes, rawatan tidak diperlukan untuk luka injap aorta bentuk ini. Doktor mengambil kira ciri patologi, hasil pemeriksaan dan diagnosis. Sebagai terapi utama, antibiotik diresepkan, komisurotomi. Mereka akan membantu menghilangkan masalah injap jantung, gejala negatif..

Penting! Untuk menghilangkan manifestasi, diuretik ditetapkan.

Menurut petunjuk, teknik seperti prostetik valvuloplasty, annuloplasty, tricuspid valve boleh digunakan. Kaedah diagnostik yang paling berkesan adalah dopplerometry injap tricuspid. Ia membantu menentukan penyakit, gangguan, sifat perkembangannya. Dopplerometry akan membantu menilai tahap kerosakan, bolehkah injap ditutup.

Ciri-ciri pelbagai bentuk regurgitasi dan kegagalan jantung dijelaskan dalam bahan video ini:

Rawatan kekurangan aorta:

Varieti pecah jantung

Pecah jantung dibezakan terutamanya sebagai luka luaran dan dalaman. Jantung mempunyai cengkerang luar. Ia kelihatan seperti beg yang padat, dindingnya mempunyai dua lapisan. Di antara lapisan terdapat sejumlah kecil cecair untuk pelinciran, penutup ini disebut, secara kiasan, penutup perikard. Ia melakukan fungsi pelindung.

Apabila pecah dinding jantung berlaku, pecah luaran didiagnosis. Darah mengalir ke kawasan perikardial. Fenomena tamponade adalah mungkin - apabila ruang perikardial dipenuhi dengan darah, dalam hal ini jantung "tersedak" dan dapat berhenti.

  • Ciri-ciri pecah luaran: Bahaya fenomena ini meningkat jika lebih daripada seperlima miokardium adalah kawasan yang rosak.
  • Ruang jantung mampu menahan terkoyak dengan cara yang berbeza: Ventrikel kiri, yang paling rentan terhadap masalah ini.
  • Dengan ventrikel kanan, pecahnya jarang berlaku..
  • Atria tidak kerap pecah.
  • Dinding di sisi ventrikel kiri dan dinding anterior terkoyak terutamanya.
  • Pecah dalaman adalah apabila integriti otot papillary atau septum antara ventrikel dilanggar.
      Sekiranya septum pecah, darah arteri dan vena bercampur, yang menyebabkan pembengkakan urat dan pembesaran hati terlebih dahulu.Bolehkah pesakit diselamatkan bergantung pada seberapa cepat dan berkelayakan dia mendapat bantuan.
  • Pecahnya otot papiler jarang berlaku dan membawa keadaan yang tidak sesuai dengan kehidupan. Sekiranya otot tidak mempunyai detasmen lengkap, tetapi sebahagiannya, maka pesakit memerlukan bantuan pembedahan segera.

    Terdapat juga jurang:

    • Lewat dan awal. Waktu rehat lewat mungkin pada hari keempat setelah serangan jantung dan bahaya fenomena ini berterusan sehingga hari ketujuh. Tisu itu terkoyak di sempadan kawasan yang sihat dan terjejas. Tempat yang terkena nekrosis dilemahkan dan beban tambahan dalam bentuk peningkatan tekanan atau aktiviti fizikal dapat memprovokasi pecahnya. Pecah awal mungkin terjadi pada hari pertama, ketika serangan jantung terjadi. Ini difasilitasi oleh luasnya lesi dinding dan beban tambahan..
    • Aliran perlahan dan sekejap. Jurang, yang meningkat perlahan sepanjang lesi, mewujudkan keadaan di mana sejumlah kecil darah yang dilepaskan ke arah perikardium secara serentak dibebaskan sebahagiannya. Ini mungkin berlaku bahawa ini akan menghentikan pendarahan. Walaupun gejala penyakit dapat menghentikan aliran darah mereka, pesakit memerlukan rawatan segera di hospital dan bantuan pakar. Pecah seketika - pelanggaran tajam terhadap integriti tisu berlaku, mengakibatkan tamponade jantung. Dalam kes ini, darah yang jatuh ke dalam kantung perikardial memampatkan otot-otot miokardium.

    Menurut lokalisasi kerosakan, ia adalah dalaman, luaran. Dalaman termasuk pecahnya septum interventrikular, yang memisahkan ventrikel kiri dan kanan.

    Ini membawa kepada gangguan aliran darah yang cepat, penurunan tekanan dan kematian. Kumpulan jurang dalaman juga merangkumi kerosakan pada otot papillary jantung, yang menggerakkan injap.

    Kematian dalam kes ini berlaku disebabkan oleh edema paru di tengah kesesakan. Pesakit itulah yang dapat diselamatkan dengan rawatan pembedahan kecemasan, kerana mereka dapat hidup beberapa hari sehingga mati.

    Pecah luaran menyebabkan darah mengalir ke perikardium (kantung perikardial), yang menekan jantung dan berhenti bekerja.

    Pada masa penampilan, patologi adalah seperti berikut:

    1. pecah awal - berlaku dalam 72 jam selepas serangan jantung atau penyakit lain;
    2. pecah lewat - diperhatikan selepas 72 jam dan kemudian selepas serangan jantung.

    Tempoh patologi mungkin berbeza. Pecah serentak menyebabkan kematian seketika kerana tamponade jantung, mengalir perlahan selama beberapa jam, hari, menyebabkan kegagalan peredaran darah dan kematian seseorang. Jurang lengkap merosakkan otot hingga kedalaman penuh, tidak lengkap - sebahagiannya dengan pembentukan jantung (aneurisma) yang menonjol seterusnya.

    Dengan serangan jantung, pecah jantung dapat terjadi, dan alasan untuk ini bukan hanya nekrosis tisu, tetapi juga sejumlah faktor yang dapat menyebabkan fakta bahawa tisu otot jantung dapat pecah:

    • usia 50 tahun, ketika proses regenerasi diperlahankan, di samping itu, banyak orang tua mengalami masalah jantung seperti penyakit jantung koronari atau pemakaian otot jantung;
    • beban kuat pada otot miokardium mampu meningkatkan tekanan darah;
    • rawatan serangan jantung tidak bermula tepat pada waktunya;
    • aktiviti motor pesakit yang berlebihan dengan serangan jantung, dan juga peningkatan berat badan;
    • berat badan rendah, keletihan;
    • mengambil ubat hormon dan bukan steroid.

    Rawatan penyakit injap jantung: kaedah diagnostik

    Apa yang terdapat kecacatan jantung

    Jantung terdiri daripada dua ventrikel dan dua atria yang terletak di atasnya. Di antara mereka, ruang jantung dipisahkan oleh injap yang melepaskan darah dari atria ke ventrikel dan menghalangnya daripada mengalir ke belakang..
    Injap tricuspid tricuspid terletak di antara ventrikel kanan dan atrium, dan injap mitral bicuspid terletak di antara ventrikel kiri dan atrium. Kedua-dua injap dipegang oleh utas - kord tendon - dan ditutup setelah pengusiran darah ke ventrikel..

    Untuk kerja jantung yang terkoordinasi, penting untuk tidak berlaku regurgitasi (refluks darah terbalik), oleh itu, injap ditutup rapat dan tidak membiarkan darah kembali ke atria. Terdapat dua lagi injap - aorta, yang membahagi ventrikel kiri dan aorta, serta paru, memisahkan batang arteri pulmonari dan ventrikel kanan.

    Injap ini menghalang darah mengalir kembali ke ventrikel..

    Rawatan pembedahan

    Penyakit alat katup jantung adalah penyakit fizikal, oleh itu, pembedahan boleh diresepkan untuk memulihkan jantung sepenuhnya. Selalunya, injap yang rosak diganti semasa operasi sedemikian..

    Sebelum operasi, pemeriksaan diagnostik pesakit ditetapkan, yang akan membantu mengenal pasti injap yang rosak dan mengenal pasti keparahan penyakit. Di samping itu, dengan pemeriksaan seperti itu, doktor harus mendapatkan maklumat mengenai struktur jantung dan penyakit yang mendasari tubuh.

    Untuk meningkatkan keberkesanan campur tangan pembedahan, prosedur serupa digabungkan dengan shunting serentak, dengan rawatan aneurisma aorta atau dengan fibrilasi atrium.

    Pada masa ini, terdapat dua jenis campur tangan pembedahan untuk rawatan radas kardiovaskular. Jenis pertama adalah lembut. Ia menyediakan pemulihan injap yang rosak. Jenis operasi kedua lebih kompleks: semasa pelaksanaannya, penggantian lengkap organ yang rosak dilakukan.

    Sekiranya pakar kardiologi menetapkan pemulihan pembedahan, maka dalam kes ini penggunaan bahagian individu tidak disediakan. Injap mitral memberikan yang terbaik untuk pemulihan tersebut. Kadang kala operasi rekonstruktif membantu mewujudkan kerja sistem tricuspid dan aortic.

    Semasa pembedahan rekonstruktif, tahap kemungkinan jangkitan badan dikurangkan, kerana bahan asing tidak akan ditolak. Sebagai tambahan, pesakit tidak perlu mengambil antikoagulan untuk menipis darah sepanjang hayatnya..

    Kembali ke senarai kandungan

    Sebab-sebab perkembangan kecacatan

    Kecacatan injap mitral adalah kejadian yang agak biasa. Mereka boleh menjadi kongenital dan diperolehi..

    Malformasi kongenital injap mitral berkembang pada kehamilan 5-8 minggu dan didiagnosis pada kira-kira 5% bayi baru lahir.

    Lebih kerap, kecacatan injap bicuspid adalah penyakit yang diperoleh. Menurut statistik, sekumpulan penyakit tersebut ditentukan pada pesakit yang mempunyai riwayat rematik, bentuk jangkitan virus yang teruk, menderita penyakit sistemik dan banyak lagi.

    Setiap kecacatan mempunyai corak perkembangannya sendiri, di mana manifestasi klinikal keadaan patologi dan tahap disfungsi injap bergantung.

    Penyebab stenosis injap mitral

    1. Kecacatan kongenital
    • kecenderungan genetik
    • pemindahan oleh ibu masa depan pada trimester pertama kehamilan penyakit berjangkit;
    • kecacatan perkembangan janin.
    1. Memperoleh maksiat
    • endokarditis septik;
    • rematik (dalam 85% kes);
    • penyakit sistemik, termasuk scleroderma, lupus erythematosus sistemik, dan sejenisnya;
    • brucellosis;
    • sakit tekak yang kerap;
    • kerosakan sifilik pada organ dalaman;
    • radang paru-paru virus, bakteria dan kulat.

    Punca prolaps injap mitral

    • kecacatan pada perkembangan injap jantung semasa kehamilan;
    • jangkitan intrauterin pada janin.
    • endokarditis reumatik;
    • penyakit autoimun;
    • sepsis;
    • penyakit berjangkit yang berkaitan dengan streptokokus kumpulan B beta-hemolitik (tonsilitis, demam merah, eripelas dan sejenisnya).

    Punca kekurangan injap mitral

    • keabnormalan perkembangan intrauterin elemen struktur injap jantung;
    • penyakit berjangkit semasa kehamilan.
    • reumatik;
    • penyakit sistemik asal autoimun;
    • luka virus saluran pernafasan atas;
    • bronkitis bakteria dan radang paru-paru;
    • penyakit periodontal maju;
    • sklerosis berbilang.

    Mengenai penyebab utama patologi

    Di antara penyebab utama perubahan patologi dalam sistem injap dalam miokardium, gangguan jenis jantung dan fungsi dibezakan, faktor keturunan memainkan peranan penting. Gaya hidup yang tidak sihat, pelbagai kecederaan, kekurangan rawatan untuk penyakit kronik, dan penyakit akut menyebabkan lesi seperti itu..

    Hemodinamik intracardiac yang terganggu adalah akibat kecacatan valvular yang paling biasa. Lebih daripada separuh keabnormalan yang diramalkan diwakili oleh penyakit injap mitral. Peratusan yang lebih rendah disebabkan oleh gangguan dalam operasi injap sistem jantung yang lain.

    Penting! Sekiranya kecacatan gabungan berlaku, diagnosis menyeluruh diperlukan untuk rawatan selanjutnya. Satu-satunya cara untuk mencegah perkembangan proses patologi yang memberi kesan buruk terhadap kesejahteraan umum pesakit.

    Gambar klinikal

    Dengan QMS, manifestasi klinikal mula menggairahkan pesakit apabila lumen cincin berserabut menyempit hampir dua kali dari ukuran keluarannya. Dalam kes ini, orang yang sakit mempunyai gejala penyakit berikut:

    • dyspnea;
    • cardialgia, yang diperburuk oleh aktiviti fizikal dan kegembiraan;
    • batuk hemoptisis;
    • bengkak pada bahagian bawah kaki;
    • acrocyanosis (sianosis hujung hidung, bibir, telinga dan seumpamanya);
    • penampilan "bonggol jantung" - penonjolan khas dinding dada anterior di kawasan unjuran jantung;
    • serangan fibrilasi atrium yang kerap;
    • bronkitis kronik dan radang paru-paru;
    • kelemahan umum, malaise, keletihan dan kehilangan keupayaan bekerja;
    • kemunculan simptom "cat purr" (apabila, setelah melakukan senaman fizikal, dengan tangan di jantung, anda dapat merasakan kegatalannya);
    • semasa auskultasi, muncullah murmur diastolik khas dan nada ketiga, yang disebut "irama puyuh".

    Pada hampir separuh pesakit, prolaps injap mitral adalah tanpa gejala dan tidak membahayakan kesihatan, yang menunjukkan sejumlah kecil darah yang merembes kembali ke atrium. Untuk bentuk MVP yang teruk, gejala klinikal berikut adalah ciri:

    • rasa takut mati dan kegelisahan berterusan;
    • sakit jantung selepas aktiviti fizikal, dalam keadaan tertekan, dan seumpamanya;
    • sesak nafas, pernafasan cepat;
    • pening berkala, keadaan pengsan;
    • keletihan;
    • hipertermia tanpa manifestasi penyakit berjangkit;
    • berpeluh
    • takikaritmia;
    • semasa pemeriksaan auskultasi, doktor menentukan apakah pesakit mempunyai murmur sistolik patologi dan kemunculan "irama puyuh" - nada ketiga.

    Kekurangan injap mitral dengan regurgitasi yang ketara ditunjukkan oleh gambaran klinikal khas:

    • sakit jantung sakit dan memerah watak;
    • sesak nafas pada waktu rehat, yang bertambah dengan kedudukan mendatar badan;
    • penampilan batuk dengan pemisahan dahak berdarah;
    • bengkak bahagian bawah kaki, berat di perut, hepatomegali, asites;
    • akrosianosis;
    • pembengkakan urat di leher;
    • kemunculan penonjolan khas pada dinding dada anterior di kawasan unjuran jantung;
    • hipertrofi jantung kiri;
    • serangan fibrilasi atrium;
    • gegaran berkala dada di sebelah kiri;
    • semasa pemeriksaan auskultasi, pesakit didiagnosis dengan bunyi bising dari penutupan injap mitral, kelemahan nada, murmur sistolik.

    Diagnosis penyakit

    Penyakit jantung didiagnosis dengan:

    • elektrokardiografi;
    • petunjuk ECG harian;
    • fonokardiografi;
    • MRI
    • ujian reumatik;
    • radiografi.

    Kecacatan jantung gabungan sukar didiagnosis, kerana terdapat lapisan gejala klinikal. Diagnosis awal dibuat dengan pemeriksaan visual pesakit. Pemeriksaan instrumental dapat mengesan hipertrofi otot jantung, kegagalan irama.

    Dengan bantuan fonokardiograf, suara dan bunyi jantung dinilai, radiografi mendedahkan kesesakan di paru-paru, pertumbuhan ruang yang berlebihan, hipertrofi miokard. Sekiranya perlu, pesakit disiasat, phlebography, aortography.

    Kajian tidak hanya dengan tepat akan mengenal pasti kecacatan, tetapi juga menunjukkan tahap dan bentuk keparahan penyakit.

    Dengan kecacatan gabungan, ciri khas stenosis dan kekurangan mitral direkodkan pada fonokardiogram. Difraksi sinar-X memungkinkan untuk mendedahkan pengembangan sempadan jantung, pengubahsuaian corak paru. Ekokardiografi Echocardiography dan Doppler mengesahkan diagnosis, menjelaskan perubahan, besarnya tekanan dan regurtitasi (aliran darah terbalik) pada injap.

    Jenis-jenis kecacatan mitral

    Stenosis mitral. Flap injap sebahagiannya "saling menempel" satu sama lain, akibatnya darah dari atrium kiri ke ventrikel masuk melalui bukaan yang lebih sempit.

    Sekiranya penyempitan lumen injap kecil, maka ini praktikalnya tidak menjejaskan kesihatan manusia. Dengan penyempitan yang ketara, atrium dipaksa untuk mendorong jumlah darah yang diperlukan secara paksa, yang menyebabkan peningkatan organ ini.

    Pembetulan kecacatan dengan kaedah intravaskular: kateter khas dimasukkan ke dalam arteri femoral atau kapal besar lain, yang dipandu di sepanjang kapal ke injap mitral di bawah kawalan peralatan sinar-X.

    Kemudian, dengan menggunakan alat khas, pakar bedah memperluas bukaan injap sekiranya ada stenosis atau melakukan pembedahan plastik sekiranya tidak mencukupi. Operasi ini dapat dilakukan pada janin, yang masih berada di rongga rahim, memperkenalkan kateter melalui saluran darah tali pusat yang sesuai.

    Pembedahan jantung terbuka dengan penahan peredaran darah. Dengan cara ini, pembedahan plastik cincin berserat injap dijalankan, prostesis buatan atau implan biologi dipasang.

    Klasifikasi penyakit mengikut tahap keterukan adalah seperti berikut:

    1. Kecacatan tanpa menjejaskan peredaran intrakardiak.
    2. Kekurangan dengan tahap keparahan sederhana pada hemodinamik.
    3. Kekurangan dengan tahap pengaruh yang tinggi pada hemodinamik.

    Semua kecacatan dapat dikompensasi, dikompensasi, dikompensasi. Bentuk fungsional penyakit ini mungkin sederhana (stenosis atau kekurangan), digabungkan (gabungan stenosis dan kekurangan beberapa injap), digabungkan (gabungan stenosis dan kekurangan satu injap).

    Bagaimana alat jantung berfungsi??

    Berapakah bilangan kamera di hati manusia? Bagaimana peredaran darah?

    Di atrium kanan di sepanjang vena cava superior dan inferior muncul jisim darah yang kekurangan oksigen. Apabila bahagian ini dimampatkan, darah masuk ke ventrikel kanan melalui injap atrioventricular. Setelah pengisian berlaku, jisim darah memasuki saluran paru dan mengalir ke peredaran paru.

    Diagnosis dan rawatan kecacatan injap mitral

    Diagnosis patologi injap mitral dan jantung dilakukan menggunakan kaedah berikut:

    • ECG;
    • Ekokardiografi;
    • dopplerografi;
    • radiografi;
    • kateterisasi jantung;
    • auskultasi.

    Malformasi mitral merangkumi rawatan perubatan dan pembedahan. Kaedah ubat digunakan untuk membetulkan keadaan umum pesakit sebagai persediaan untuk operasi atau pada tahap pampasan kecacatan. Terapi ubat merangkumi ubat berikut:

    • diuretik;
    • antikoagulan;
    • penyekat beta;
    • antibiotik
    • kardioprotectors;
    • glikosida jantung;
    • Perencat ACE;
    • agen anti-trauma, dll..

    Sekiranya pesakit tidak dapat dioperasi, terapi ubat digunakan.

    Untuk rawatan pembedahan kecacatan mitral subkompensasi dan dekompensasi yang diperoleh, jenis intervensi berikut dilakukan:

    • plastik;
    • prostetik injap;
    • penahan injap;
    • penggantian injap dalam kombinasi dengan shunting dan pemeliharaan struktur subvalvular;
    • pemulihan akar aorta;
    • pembinaan semula irama sinus jantung;
    • atrioplasti atrium kiri.

    Selepas rawatan pembedahan, pesakit diberi kursus pemulihan, yang merangkumi:

    • Terapi senaman;
    • senaman pernafasan;
    • mengambil ubat untuk mengekalkan imuniti dan mencegah perkembangan semula kecacatan;
    • ujian susulan secara berkala untuk menilai hasil rawatan.

    Pendekatan rawatan moden

    Rawatan stenosis injap mitral

    Dengan QMS, pesakit ditawarkan rawatan konservatif dan pembedahan terhadap kecacatan tersebut. Terapi ubat, tentu saja, tidak dapat menghilangkan perubahan anatomi pada tutup injap dan cincin berserat, tetapi boleh memberi kesan positif pada keadaan hemodinamik dan dapat memperbaiki keadaan umum pesakit secara sementara..

    Untuk menormalkan peredaran darah, pesakit dengan stenosis injap mitral ditetapkan:

    • glikosida jantung untuk meningkatkan fungsi kontraktil jantung;
    • beta-blocker yang menormalkan degupan jantung;
    • antikoagulan untuk mengelakkan pembekuan darah di dalam ruang jantung;
    • ubat anti-radang bukan steroid yang mencegah pemburukan proses autoimun;
    • diuretik yang mengeluarkan lebihan cecair dari badan dan menghilangkan pembengkakan pada bahagian bawah kaki.

    Pada masa ini, satu-satunya kaedah untuk menghilangkan stenosis injap mitral adalah pembedahan, di mana pesakit boleh diganti dengan injap bicuspid atau plastiknya.

    Rawatan prolaps injap mitral

    Pembetulan perubatan manifestasi MVP dilakukan dengan memberikan kumpulan ubat berikut kepada pesakit:

    • beta-blocker untuk mencegah aritmia;
    • ubat antiaritmia yang membolehkan anda mencapai normalisasi irama jantung sementara;
    • ubat penenang, yang membantu pesakit menenangkan dan menghilangkan ketegangan saraf;
    • penenang untuk menghilangkan perasaan ketakutan dan kegelisahan dalaman;
    • ubat antihipertensi yang menghalang perkembangan hipertensi.

    Rawatan pembedahan prolaps disyorkan untuk pesakit hanya dalam kes yang luar biasa apabila kecacatan tersebut merupakan ancaman serius terhadap fungsi normal tubuh manusia.

    Pesakit yang sakit parah ditawarkan valvuloplasty balon atau penggantian injap lengkap dengan prostesis.

    Pembetulan kekurangan injap mitral

    Seperti yang anda ketahui, mustahil untuk menyembuhkan sepenuhnya kekurangan mitral dengan bantuan ubat-ubatan. Produk farmasi digunakan untuk NMC hanya dengan tujuan untuk menghilangkan gejala patologi dan meningkatkan fungsi jantung. Pesakit, sebagai peraturan, diberikan rejimen rawatan ubat standard yang mengandungi agen berikut:

    • penyekat beta yang menormalkan irama;
    • Inhibitor ACE untuk meningkatkan fungsi otot jantung;
    • diuretik sebagai kaedah memerangi edema;
    • agen antiplatelet dan antikoagulan yang menghalang pembentukan gumpalan darah;
    • glikosida jantung.

    Kekurangan mitral secara pembedahan dihilangkan dengan mengganti injap, pembinaan semula atau pemotongannya. Apa-apa rawatan untuk malformasi mitral mempunyai kelebihan dan kekurangannya..

    Terapi konservatif tidak menghilangkan kecacatan tisu itu sendiri, dan pembetulan pembedahan memerlukan masa pemulihan yang panjang. Pasca operasi ini tinggal di hospital kardiologi, dan pemulihan rumah, serta terapi fisioterapi dan senaman.

    Seluruh proses penyembuhan berlangsung sekurang-kurangnya 6 bulan, tetapi selepas itu seseorang dapat bergantung pada kehidupan yang panjang dan penuh.

    Bantuan kejururawatan pertama mungkin diperlukan bagi seseorang yang mengalami kegagalan jantung akut atau dengan serangan angina pectoris. Sebagai peraturan, bentuk penyakit yang teruk memerlukan pesakit untuk dimasukkan ke hospital, serta kursus terapi biasa di rumah atau di hospital.

    Malangnya, dengan bantuan ubat-ubatan, pemulihan fungsi injap yang terjejas adalah mustahil. Terapi hanya dapat mencegah perkembangan awal kegagalan jantung dan menstabilkan irama jantung, yang bertujuan menghindari komplikasi.

    Jenis ubat berikut digunakan:

    1. Antibiotik dan ubat anti-rematik untuk rawatan reumatik dan endokarditis.
    2. NSAID dan glukokortikosteroid untuk melegakan proses keradangan di jantung.
    3. Glikosida jantung untuk meningkatkan kontraktiliti miokardium.
    4. Persediaan untuk meningkatkan trofisme tisu miokardium.
    5. Diuretik untuk mengurangkan kesesakan jantung dan melawan edema.
    6. Inhibitor ACE untuk menormalkan tekanan darah.
    7. Penyekat beta untuk menurunkan tekanan darah dan menghilangkan aritmia dengan peningkatan kadar jantung.
    8. Antikoagulan dan agen antiplatelet untuk mencegah peningkatan pembekuan darah.
    9. Nitrat dalam kombinasi dengan penyakit jantung dengan penyakit jantung koronari dan angina pectoris.

    Ramai pesakit dinasihatkan untuk menjalani operasi pada kecacatan valvular sebelum mengalami kegagalan jantung. Dengan stenosis mitral, operasi digunakan untuk memisahkan cusps yang dipateri dengan pengembangan lubang mitral, atau komisurotomi mitral.

    Kekurangan mitral memerlukan campur tangan seperti penggantian injap. Mengganti injap yang terkena dengan prostesis buatan membantu mengembalikan fungsi normal bahagian jantung ini..

    Dengan jenis kecacatan lain, plastik injap juga dilakukan (menjahit injap, memperluas stenosis) atau prostetik.

    Pemakanan, gaya hidup dan ubat-ubatan rakyat

    Dari ubat-ubatan rakyat, anda boleh menggunakan infus herba anti-radang atau tumbuhan diuretik yang akan membantu mengatasi manifestasi kegagalan jantung (dill, St. John's wort, dll.).

    Pesakit perlu berjalan lebih banyak di udara, tetapi tidak melakukan dirinya secara fizikal dan mental. Anda harus menjimatkan sekurang-kurangnya 8-9 jam sehari.

    Makanan termasuk diet dengan jumlah garam yang berkurang, penurunan jumlah air sehari hingga 1-1,5 liter, tidak termasuk makanan berlemak, marjerin, lemak transgenik, asin, goreng, pedas, hidangan asap.

    Adakah mungkin untuk mengesyaki kecacatan mitral di rumah?

    Sekiranya keadaan orang dewasa atau kanak-kanak dengan cacat mitral tidak terganggu, sukar untuk mengesyaki penyakit itu sendiri, namun, anda harus memperhatikan aduan atau ciri tingkah laku yang ada untuk segera menunjukkan orang seperti itu kepada pakar.

    Pada kanak-kanak, kehadiran cacat mitral dapat diperhatikan segera setelah kelahiran, serta pada masa pertumbuhan yang paling intensif, misalnya, pada tahun pertama kehidupan atau pada remaja.

    Anak-anak mengambil payudaranya dengan lemah, dengan lemah lembut, mereka mungkin mengalami kebiruan di hujung jari mereka. Setelah menjadi lebih tua, kanak-kanak seperti itu lebih suka tidak bermain permainan luar sama sekali atau sering, berjongkok, berehat.

    Batuk, terutama pada waktu malam dan tidak dapat diselesaikan dengan rawatan konvensional, beberapa kelewatan pertumbuhan dan perkembangan fizikal juga dapat menunjukkan kecacatan.

    Pada masa remaja, toleransi senaman bertambah buruk semasa kelas pendidikan jasmani, terutamanya berlari dan latihan atletik lain, terdapat peningkatan kadar denyutan jantung, peningkatan degupan jantung, sesak nafas, batuk, peningkatan keletihan dan peningkatan keperluan untuk rehat fizikal.

    Pada orang dewasa, kecacatan mitral dapat dicurigai oleh pipi yang berterusan di pipi ("mitral blush"), sesak nafas, batuk malam dan serangan sesak nafas berkala (gambarnya dapat menyerupai serangan asma bronkus dari jarak jauh dengan satu-satunya perbezaan bahawa tidak ada peluit dan penyempitan lumen bronkus). Kemunculan edema pada kaki adalah alasan serius lain untuk segera berjumpa doktor.

    Gejala penyakit injap jantung

    Pada peringkat pertama penampilan masalah dalam fungsi injap jantung atau perkembangan patologi mereka, pesakit, sebagai peraturan, tidak melihat perubahan dalam badan, yang sangat menyukarkan diagnosis. Itulah sebabnya pakar perubatan mengesyorkan agar menjalani pemeriksaan menyeluruh terhadap semua sistem badan, termasuk kardiovaskular.

    "Panggilan" yang membimbangkan dan alasan untuk pergi ke doktor semestinya

    • dyspnea,
    • pening,
    • gangguan irama jantung,
    • sakit dada,
    • degupan jantung dalam apa jua tempoh,
    • tinnitus dan bunyi pernafasan,
    • berdenyut urat tanpa senaman fizikal,
    • keletihan, kelemahan,
    • gangguan dalam kerja satu atau lebih sistem badan.

    Walaupun gejala jarang muncul dan cepat hilang, mereka tidak bersifat sistemik, ia tidak boleh diabaikan. Mereka mungkin menunjukkan bahawa patologi injap jantung telah mencapai tahap yang tidak dapat dipulihkan. Hanya pakar perubatan yang dapat menilai tahap kerosakan tisu dalam kekuatan, dan hanya setelah pemeriksaan terperinci pesakit - pengambilan sampel dan analisis biomaterial, diagnostik instrumental jantung berfungsi.

    Ramalan dan Pencegahan

    Jangka hayat pesakit akan bergantung kepada penyebab patologi dan keparahannya. Walaupun tidak ada simptom tanpa rawatan, jantung akan lesu, jadi kehidupan seseorang pasti akan berkurang.

    Dengan perkembangan kegagalan jantung yang cepat, prognosisnya buruk. Juga, prognosis yang buruk untuk perkembangan edema paru, kegagalan jantung akut, aritmia kompleks dan keadaan lain yang mengancam nyawa.

    Pembetulan pembedahan meningkatkan prognosis dengan ketara.

    Pencegahan dilakukan dengan langkah-langkah berikut:

    • pencegahan sifilis, sepsis;
    • rawatan penyakit bakteria dan virus yang tepat pada masanya;
    • kebersihan fokus jangkitan kronik;
    • permulaan terapi imunomodulasi awal dengan penurunan imuniti;
    • meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan;
    • diet seimbang;
    • pematuhan dengan peraturan hari dan rehat.

    Langkah pencegahan

    Pemakanan rasional secara berkala akan membantu mencegah disfungsi miokard, akibatnya otot jantung tepu dengan unsur-unsur yang diperlukan, penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk, meningkatkan kualiti hidup dengan ketara.

    Penting untuk mengelakkan situasi tertekan yang memberi kesan buruk kepada fungsi sistem saraf, khususnya jantung. Beberapa teknik kesihatan diresepkan dan dijalankan dalam keadaan pegun, bergantung pada diagnosis..

    Dengan memperhatikan kesihatan seseorang, lawatan berkala ke pakar kardiologi dan lulus pemeriksaan, perubahan patologi pada peringkat awal dapat dicegah dan kerengsaannya dapat dicegah. Pada penyakit injap jantung, kesan negatif terhadap aktiviti sistem dan organ dalaman lain berlaku, yang membawa kepada perkembangan patologi bersamaan.